Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Nieuwkomer Apple heeft met een marktaandeel van 6,5 procent in het vierde kwartaal van 2007 de derde plaats op de ranglijst van smartphoneproducenten behaald. In totaal werden in 2007 ongeveer 115 miljoen smartphones verkocht.

Apple heeft volgens onderzoeksbureau Canalys in het vierde kwartaal van 2007 een aandeel van 6,5 procent op de wereldmarkt voor smartphones veroverd. In de Verenigde Staten nam Apple zelfs 28 procent van de smartphoneverkopen voor zijn rekening, waarmee de iPhone beter verkocht dan alle Windows Mobile-smartphones bij elkaar. De bestverkopende bedrijven zijn nog steeds Nokia en, op gepaste afstand daarachter, RIM. De Blackberry-fabrikant wist wel de beste groeicijfers te noteren: RIM zette in totaal ongeveer vier miljoen apparaten af en dat betekende een toename van liefst 121 procent. In totaal groeide de markt voor smartphones in het vierde kwartaal met 71,9 procent naar 35,5 miljoen stuks.

Over heel 2007 steeg de verkoop van slimme telefoons met 60 procent naar 115 miljoen stuks. Nokia bleef in 2007 marktleider met 60,5 miljoen smartphones, terwijl RIM zijn tweede positie verstevigde met een groei van 112 procent naar 12,2 miljoen geleverde toestellen. Apple speelde op jaarbasis een beduidend kleinere rol, omdat de iPhone niet eerder dan in juli in Amerika werd geïntroduceerd en in drie Europese landen pas in november 2007 op de markt verscheen. De verkoop van pda's nam vorig jaar overigens wederom af.

Het Symbian-platform was in 2007 het populairste besturingssysteem, met een marktaandeel van 67 procent. Windows Mobile bestierde vorig jaar 13 procent van de smartphones en de derde plaats werd door het Blackberry-os ingenomen, met een aandeel 10 procent.

Canalys voorziet wel moeilijkheden voor het uitbreiden van het marktaandeel van de iPhone, omdat Apples productlijn uit slechts één apparaat bestaat en omdat de exclusiviteitscontracten met telecombedrijven de afzetmarkt verkleinen. Het marktaandeel van smartphones op basis van Linux is ten opzichte van 2006 niet gestegen, maar Canalys verwacht, onder meer door de komst van smartphones op basis van Google's Android, in de komende jaren nog wel een stijging.

Smartphones marktaandeel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Vervelend is dat hier geen kanttekeningen worden bijgeplaatst. Ik heb namelijk het idee dat:
a. De iPhone grootdeels is verkocht aan mensen die eerder géén smartphone a la een WM device hadden
b. De iPhone grootdeels is verkocht als zijnde een 'hippe' telefoon, met extra feautures.
c. De iPhone hoogstwaarschijnlijk grootdeels niet zo intensief zakelijk wordt gebruikt als dat dit wel met andere smartphones gebeurt.

Wat betekend dat? Nou, voor mij is vooral de laatste belangrijk, gezien een smartphone bovenal een soort van 'on the road office' is of eigenlijk moet zijn. Mocht men dus de iPhone bovenal privé gebruiken (en dat is mijn stellige overtuiging), dan vind ik persoonlijk dat de iPhone in een geheel ander segment valt dan de verscheidene op 'business-users' geente telefoons. Ofwel; voor een groot percentage is de iPhone 'just for iPhun'.

En ja, natuurlijk gaat nu een groot deel van de tweakers die een iPhone heeft hier tegen in brengen dat juist zij wel de iPhone zakelijk gebruiken, of tenminste om mail op te halen. Maar, zover ik weet is de iPhone tot nog toe niet in staat om met exchange pushmail te werken (en laat exchange nu net een ontzettend veel gebruikte mail server zijn in zakenland). Hiermee zijn dus ook je agenda, je contacts et cetera niet te syncen met exchange 'on-the-road'. Niet écht smart als je het mij vraagt, maar dat is uiteraard wel met andere servers e.d. op te lossen.

Trouwens wel jammer hoor, dat Apple het imago van 'speelgoed' blijft behouden. Vrijwel iedereen vind 't mooi (werken). OS X, de machines zelf, de iPhone et cetera maar ook vrijwel iedereen vind 't ook 'voor de mooi' en niet om daadwerkelijk te gebruiken!
Als je zegt 'een smartphone is een ding dat gebruikt wordt door de mensen die op dit moment smartphones gebruiken', dan kan de iPhone inderdaad geen smartphone zijn.
En als mensen hem kopen omdat ze hem hip vinden en niet omdat ze hem zakelijk gebruiken, dat kan het zéker geen smartphone zijn. Ik vind het vreemd om de vraag wat voor een product iets is, te laten beïnvloeden door wie hem wel of niet koopt.

Ik snap de reactie wel hoor. Een voorbeeld uit een totaal andere markt: in de bouw gebruiken timmermannen graag Makita schroeftollen. Dat zijn fijne, degelijke, professionele apparaten. Stel nu dat er een merk is, laten we zeggen Black & Decker, die soortgelijke apparaten gaan maken die óók fijn werken en even degelijk zijn. Maar door een hipper uiterlijk weten ze deze ook aan veel consumenten te verkopen! Dan is het een begrijpelijke reactie dat de timmermannen zeggen 'ja maar dat kunnen geen echte accuboren zijn! De consumenten kopen ze alleen maar voor het uiterlijk!'.

[Reactie gewijzigd door mddd op 6 februari 2008 16:30]

Om eventjes verlaat toch nog te reageren;

Ik zeg niet dat het niet een smartphone is omdat het (grootdeels) niet als dusdanig gebruikt wordt. Ik vraag mij alleen af; tot in hoeverre opereert de iPhone in dezelfde (zakelijke) markt als de overigen (RIM, Nokia, Motorola, de illustere rest van 8 miljoen). Die vraag is mijns inszies essentieel, omdat je dan ook weet of de vergelijkingen die worden gemaakt enige impact hebben op de daadwerkelijke markt.

Zo zou ik met auto's ook de verkoop van Volkswagen Polo's kunnen vergelijken met de verkoop van de Mercedes S-klasse. De Polo verkoopt véél meer, maar zeer zeker niet in het zelfde segment als de business class van Mercedes. Ook al is er vast wel een business-line van de Polo, deze zit zéér zeker niet in hetzelfde segment! Zo is die zelfde Polo dan natuurlijk ook nooit een 'bedreiging' voor de S-klasse...
Ik heb namelijk het idee dat:
a. De iPhone grootdeels is verkocht aan mensen die eerder géén smartphone a la een WM device hadden
b. De iPhone grootdeels is verkocht als zijnde een 'hippe' telefoon, met extra feautures.
c. De iPhone hoogstwaarschijnlijk grootdeels niet zo intensief zakelijk wordt gebruikt als dat dit wel met andere smartphones gebeurt.
Juist. En waar is dit allemaal op gebaseerd? Nergens op!
Trouwens wel jammer hoor, dat Apple het imago van 'speelgoed' blijft behouden. Vrijwel iedereen vind 't mooi (werken). OS X, de machines zelf, de iPhone et cetera maar ook vrijwel iedereen vind 't ook 'voor de mooi' en niet om daadwerkelijk te gebruiken!
Praat even voor jezelf. Macs worden grotendeels gebruikt door professionele bedrijven (de grote jongens dan). De Pro-pakketten hebben niet voor niks een ontzettend goede reputatie (Logic Studio & Final Cut Studio).
Er staat; Ik heb het idee dat:. Dat impliceert dat dat mijn mening is, iets wat ik gebaseerd heb op mijn gevoel. Aan u om dat te weerleggen, of, zoals u kiest, over te gaan flamen zonder zelf enige verdere inbreng te hebben. Gefeliciteerd, je bent een fanboy!

Tweede deel van je reactie is meer steekhoudend. Echter, ik heb het over het imago van Apple in het algemeen, bij een ontzettend groot deel van de zakelijke computeraar (ofwel de PC gebruiker bij het overgrote deel van de bedrijven). Daarnaast, ook de consument ziet Apple vooral als 'mooi', 'leuk' en 'lief'. Ik hier wel eerder gezegd dat Apple een grote hoeveelheid laptops afzet aan mensen die bovenal het uiterlijk van het apparaat (oe, mooi wit) belangrijk vinden.

Dit doet verder niks af aan hoe groot de groep 'professionele bedrijven' is die de Mac gebruiken. Maar deze groep bedrijven is flink minder groot dan de 'rest'.
De grafiek verteld me dat het om shipments gaat terwijl in het artikel over verkopen gepraat word. Wat is het nu? Ik kan me voorstellen dat hier grote verschillen in zitten, tenzij al het getransporteerde spul ook echt compleet verkocht is.

[Reactie gewijzigd door D2Freak op 6 februari 2008 13:45]

Dat wordt inderdaad niet echt duidelijk, ook niet op de website van Canalys, ondanks dat ze een paragraafje aan uitleg over dit onderzoek hebben gewijd. Maar als we ervan uitgaan dat dit voor elke leverancier hetzelfde is krijg je toch een goed beeld van de markt verdeling lijkt me.

Maar ja, hoe bepaal je hoe de verdeling werkelijk is? Ga je uit van leveringen aan klanten door de leveranciers (Nokia, Apple, Motorola, etc) of van leveringen aan consumenten? Ik denk dat het niet veel uitmaakt, al zal de verhouding ongetwijfeld niet precies 1:1 zijn (geleverd aan winkel : geleverd aan consument.)
het vervoer van retailer naar eindgebruiker heet in het Engels ook shipment. Denk aan shipment and handling en dat soort termen. Het kan dus beiden betekenen.
De iPhone is geen smartphone, het mag dan allemaal onder een OS draaien maar de mogelijkheden zijn zo beperkt dat ik het niet meer zie als een multimedia telefoon. Zoals er al zoveel zijn.
Ik vraag me dus af wat ze specitiek zien als smartphone. Een telefoon met internet?
Dan kun je samsung er ook net zo goed tussen zetten. Een random samsung kan namelijk evenveel als een iPhone.
Wat dit bureau precies onder smartphone verstaat weet ik niet, maar mijn idee is dat een smartphone een ding is waarop je naast 'telefoon' functies (bellen, sms, mms) ook 'internet' functies hebt die op een serieuze manier uitgewerkt zijn. Dus niet een "browser" die bestaat uit 5 regeltjes tekst, maar een browser waar je gewoon een website mee kunt bezoeken. En niet een emailprogramma dat precies de mogelijkheden van een sms heeft, maar een die serieus bruikbaar is.

Als je er op die manier tegenaan kijkt, is dus niet elke samsung een smartphone maar wel een Blackberry, iPhone, N95, dat soort apparaten dus.
Dat lijkt me een kwestie van 'smart-phone' op een dusdanig manier herdefinieren, dat een iPhone er nog wel precies in valt, maar anderen niet...

Smart-phone is een nogal open definitie... Calender, adresboek e.d. zijn niet meer het terrein van de smart-phone. Met 0-euro Nokia heeft dat ook, en synchroniseerd dat automatisch met mijn Outlook.

Wat nog wel steeds puur het terrein van de smart-phone is, zijn de data applicaties. Je zet daardwerkelijk bestanden op je smart-phone, en werkt er mee, alsof het een miniatuur computer is. En dat is nou net iets, waar de iPhone helemaal geen hoge ogen gooit...


Voor de rest is er natuurlijk de prijs. Als het maar duur genoeg is, dan gaat men het vanzelf een smart-phone noemen. Wat hoe kun je anders zo'n hoge prijs goed praten, als het maar een gewone telefoon is?
Je hebt gelijk dat het geen duidelijke definitie is. Wat ik schreef, is wat volgens mij de meeste consumenten daar zo'n beetje onder verstaan. Want internet en email zijn voor de consument de belangrijkste applicaties.

De 'miniatuur computer' waar jij het over hebt zou ik persoonlijk eerder onder de naam 'pda' vangen. Maar misschien is er ook wel een verschil van visie afhankelijk of je nu vanuit een consument of een zakelijke gebruiker redeneert.
Dat is natuurlijk onzin.
Kijk hier maar voor de 'basic' features van een iPhone, daarnaast zijn er nu via installer en webapps en straks middels de SDK van Apple vele third party apps verkrijgbaar voor de iPhone, waarmee je er in principe bijna net zoveel mee kunt doen als met een laptop.

Als de iPhone geen smartphone is weet ik het niet meer..

[Reactie gewijzigd door Obi op 6 februari 2008 13:54]

je kunt je agenda en mail synchroniseren er mee, dat is volgens mij het belangerijkste criterium, en een waar de iPhone aan voldoet.

overigens draait op iedere telefoon een OS, anders zou je ook niet kunnen bellen, of in je telefoonlijst kunnen kijken. De functionaliteit van het OS is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 6 februari 2008 13:58]

Een smartphone is een toestel wat het installeren van 3th party installaties toelaat en zakelijk verkocht wordt. 2 criteria waar de iPhone (in de VS) niet aan voldoet.
Volledig eens met jouw objectieve maatstaven. Maar ben je ook niet vergeten te vermelden dat een smart phone niet cool mag zijn en ook niet door Apple geproduceerd?

Kwestie van 100% zeker te zijn dat hij niet in de smart phone categorie valt...

(Vanwege een uitermate tevreden bezitter van een niet-smart phone bezitter, wiens zeer professionele, aartslelijke en doodsaaie HP iPAQ ergens in een of andere doos ligt te verrotten.)

[Reactie gewijzigd door newinca op 7 februari 2008 06:47]

Dat kan mijn ruim 5 jaar oude siemens S55 ook. Ik denk dat tegenwoordig elke telefoon van meer dan 100 euro die mogelijkheden wel heeft.
Opzich vindt ik dit heel knap van Apple, het is hun eerste smartphone, en gelijk een goed succes! Ik ben benieuwd of Microsoft nu ook met een smartphone komt... Dit hebben ze ook gedaan met de Zune, welke de concurent moest zijn van de iPod....
Niet vergeten dat Microsoft zich al vele jaren in het smartphone/pocketpcphone gebied bevindt. Windows Mobile doet het al tijden vrij aardig. Misschien niet altijd zo gebruiksvriendelijk, maar het OS heeft wel weer veel meer mogelijkheden dan het OS van de iPhone.
Mocht Microsoft zelf ook nog eens met een smartphone op de markt komen(die kans is de komende tijd nog niet zo groot lijkt mij), dan hoeft dat dus niks met de iPhone te maken hebben(al zullen de vele Apple-fans dat natuurlijk anders zien).

Overigens zijn er ook maar weinig dingen die een iPhone wel kan die een willekeurig Windows Mobile toestel van pakweg 3 jaar oud niet kan.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 6 februari 2008 14:22]

Ik heb hier een WM Phone:

- Misschien kan het wat meer.
SDK voor iPhone komt eraan deze maand, dus dat zal snel veranderen.

- Als ik op mijn WM allemaal dingen installeer ..... gevolg -> irritaties, traag, vastlopers
Dus aan die extra's heb ik niks op die manier.

- Ik vereis toch een eenvoudige bediening op mijn mobiel.
- WM: werkt onhandig en omslachtig.
- iPhone werkt erg prettig en simpel.

En als ik al die extra's wil doen kan ik net zo goed mijn laptop meenemen.
Ik ga toch geen productie leveren op mijn MDA?
Dat beeldscherm is te klein en niet bepaald geschikt voor surven.

WM meer mogelijkheden?
iPhone zit gewoon OSX zelfs de Terminal kan je gebruiken (als je hem jailbreaked).

En denk verder niet Apple fans alles klakkeloos van Apple als goed beschouwen want ze leveren echt wel kritiek zodra het terecht is.

En verder zie ik het nut niet echt van tig aantal snufjes en foefjes op een mobiel die je uiteindelijk toch nooit gebruikt.

Muziek/Video/SMS/MMS/Email/Youtube/Google Maps/Safari/Agenda/Adressenboek en het allerbelangrijkste bellen! en nog een simpele camera (maar goed als ik mooie fotos wil maken neem ik wel een digicam).

Ik zou niet weten wat ik er nog meer op nodig heb.
Wat kan een iPhone meer en beter dan iedere andere telefoon op de markt?

Surfen op het internet!

iPhone en ook iPod Touch kunnen dit gewoon veel beter. Dit is ook terug te zien in de web analytics.
En jawel, surfen zonder HSDPA!

Ik heb ook op de iPhone gesurft en dat ging inderdaad wel ok, maar het is wel een beetje jammer dat 3G niet ondersteund is.

En ik koop een smartphone echt niet alleen om ermee te surfen, je moet gewoon zoveel mogelijk dingen er mee kunnen doen en tekstverwerken, programma's schrijven voor je smartphone (open is de iPhone niet echt) etc is niet echt goed met de iPhone.

Doe mij maar een Nokia N95.
Natuurlijk is de iPhone niet voor iedereen weggelegd. Maar kom op, tekstverwerken op een mobiele telefoon? Hoe gebruiksvriendelijk ze die dingen ook maken, een document typen doe je toch niet op je telefoon man. Het scherm is te klein om een fatsoenlijk pagina-overzicht te krijgen, en het aantal toetsaanslagen wat je op je telefoon haalt zal zelden meer dan 20% zijn van het aantal wat je op je pc/mac haalt. Het moet ook leuk blijven.

Tekstverwerken op een telefoon is onpraktisch. bij het gros van de gebruikers zal het irritaties opleveren, en dus zijn mensen minder tevreden het het product. Weglaten is soms ook een kunst om gebruikers tevreden te houden.

Wat dan ook dezelfde reden is dat er geen 3G op de iPhone wordt ondersteund. Het gaat ten koste van de batterijduur, en is eigenlijk helemaal niet nodig. Een pagina laden op de iPhone duurt misschien een seconde of drie langer dan op die Nokia, maar de handige browser zorgt er wel voor dat je die tijd weer inhaalt en op de eenmaal geladen pagina sneller vindt wat je zoekt. Dat je even moet wachten voor het geladen is.. ach, kan je ook even uit het raam kijken.
Ik heb op mijn HP iPAQ (met 3G verbinding) omzeggens nooit op het web gesurft. Onhandig, ongebruiksvriendelijk enz.

Mijn iPhone daarentegen heeft een vast plaatsje naast mijn bed. (Neen, niet DAAR voor). Voor het slapen gaan nog wat youtube filmpjes kijken, blogs lezen enz. 's Morgens de NY Times. enz.

De praktijk wijst uit dat die EDGE traagheid geen onoverkomelijk probleem is. Ja, het is traag, maar niet te graag voor mobile bloglines. En, vooral, in 80% van de gevallen gebruik ik hem daar waar er WLAN beschikbaar is. (Toegegeven: Silicon Valley is wat dat betreft echt wel beter voorzien dan andere plaatsen...)

Vroeger, ondanks de iPAQ, nam ik altijd een laptop mee op reis. Die blijft nu gewoon thuis.

En sinds de introductie van Google triangulation is het gebrek aan GPS ondersteuningen bijna geen punt meer.

Wat niet wegneemt dat ik onmiddellijk zou upgraden naar een volgende versie met GPS en 3G zodra hij beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door newinca op 7 februari 2008 07:00]

Dat laatste daar heb je denk ik wel gelijk in. Maar er is een groot verschil tussen "wat een toestel kan" en "wat een gebruiker met een toestel kan". Je zegt het zelf al, gebruiksvriendelijkheid staat bij Microsoft nu eenmaal niet (of in ieder geval niet erg merkbaar) voorop..

Dit staat natuurlijk los van de vraag of iets een smartphone is of niet, maar ik denk dat het wel verklaart waarom de iPhone vrij snel een groot aandeel behaalt. Het is een ding waar mensen tenminste wat mee kunnen.
Beetje dom om dat te zeggen. Het OS op de iPhone kan alles wat je het maar wil laten doen. Er zit totaal geen beperking op het OS. Het aantal applicaties is momenteel gewoon beperkt.
Wat wel interessant is dat Apple dus in een half jaar (!) tijd Windows heeft bijgehaald en ingehaald. Apple verkoopt in een half jaar tijd meer iPhones (of telefoons met OS X voor telefoons) dan MS heeft gedaan met hun WM in 5 jaar. Steve Ballmer eat your heart out dude.
Kan ook een eenmalige hit zijn hoor. Motorola had ook zoiets met de Razr en afgeleiden ervan, en daarvan zakken de verkopen nu ook flink in.
de reden dat het niet eenmalig is kan je terugzien in klanttevredenheid. de Razr was populair voor het ontwerp, vanaf dag 1 waren klanten niet bijzonder tevreden en naarmate de tijd verstreek werd dat steeds meer omgezet in ontevredenheid.

de iPhone wordt elke paar maanden verbeterd, en vanaf dag 1, tot aan nu, zijn de klanten tevredener over hun iPhone dan gebruikers van andere telefoons over hun telefoon. Net als iPhone en Macs, vrijwel alle klanten zijn (zeer) tevreden, en enkele slaan in die tevredenheid zelfs erg door. Geloof me, eenmalig is het niet. Teleurstellend kan de volgende iPhone wel zijn, want ja, als je eenmaal stinkend succesvol bent dan verwacht men eenzelfde progressie de volgende keer ook.
Daar heb je gelijk in, maar bijvoorbeeld de iPod die ook van Apple is, is nog steeds dé mp3 speler qua marktpercentage. En dat ondanks de moordende concurentie die Apple op dit gebied heeft (Creative, Zune, enz.)

Ik denk dat dit net zo gaat met de iPhone, zeker omdat het (zoals nu weer) helemaal gehyped wordt.
Het hoeft geen hit te zijn maar ze sturen de markt wel de goede kant op.
Ik verwacht anno 2008/2009 een G3 versie en een zeer goed intergratie mogelijkheden met de Mac (voor zover het er al is).

Verder zal een duall boot wel leuk zijn, switchen tussen OSX/Android 8)7
3G bedoel je, de G3 is een PowerPC CPU die Apple in een vorig tijdperk gebruikte ;-)
Ja je hebt gelijk 8)7

Maar je snapt wel wat ik bedoel :P
Die komt er sneller aan dan je verwacht. AT&T begint in de US een 3G netwerk uit te rollen speciaal voor de iPhone.
wat is eigenlijk het criterium om als smartphone verkocht te worden? Waar ligt de grens tussen een mobieltje met een hoop functies en een smartphone? Bij een volledig toetsenbord?
Ik neem aan het OS, dus Symbian, Windows Mobile of natuurlijk Apple's iPhone OS. Er zullen en trouwens vast nog wel meer zijn.

Ik vind Symbian trouwens maar slecht, heb een tijdje een Nokia E50 gehad en die was echt traag, nu een HTC Touch met WM6 en die is een stuk sneller, ook niet altijd trouwens maar niet zo tergend traag meer als die E50.
Ik vind Symbian trouwens maar slecht, heb een tijdje een Nokia E50 gehad en die was echt traag
dat ligt eerder aan de te slappe CPU die er in zit, en dus aan fabrikant Nokia. Ik heb een E61i, en die loopt behoorlijk vlot, ook met WPA wireless en VoIP (sccp -> cisco callmanager) in gebruik.
Een iPhone heeft ook geen toetsenbord hoor... Volgens mij heeft het te maken welk besturingssysteem de phone draait.
Ik zie niet echt in waarom de iPhone een Smartphone is? Het idee was toch altijd dat je er zelf programma's enzo op kon zetten en zelf kon configureren. Volgens mij is de iPhone aardig closed.
Apple lanceert eind deze maand zijn SDK waarmee third party developers eenvoudig programma's kunnen maken.

Ook is het nu reeds mogelijk programma's en patches te installeren (mits de iPhone (onofficieel unlocked is). Daarnaast staan er standaard op de iphone al een aantal programma's die zeker niet moeten onderdoen voor de concurrent (zelf ervaring met mail (iPhone) en pocket outlook (WM6))

Apple heeft zeker niet de perfecte telefoon gebouwd, maar ze benadert in mijn ogen wel eerder de perfectie dan de "gemiddelde" Nokia of Motorola. Dan speelt het niet eens over het aanbod van functionaliteit (vb N95), maar de uitwerking ervan. Vooral dat laatste is erg gebalanceerd, itt vele telefoons met ontelbaar veel functies die moeilijk te gebruiken zijn (voorbeeld: vergelijk safari met internet explorer mobile), of juist het ontbreken van functionaliteit.
Ik vraag me af in hoeverre deze cijfers juist zijn. Ja Apple verkoopt een x aantal telefoons echter onlangs bleek nog dat toch wel een groot deel van de verkochte iPhones niet eens geactiveerd was. Tevens vind ik het vreemd dat Apple wel genoemd wordt en HTC niet die onlangs nog aangaf net zoveel HTC Touches verkocht te hebben in dezelfde periode als de iPhone. Maw of HTC´s doorzet in verkoop is enorm gestagneerd (lijkt me onrealistisch) of dit onderzoek is incorrect.
draadje: HTC Smartphone
Je vindt het vreemd dat HTC niet vernoemd wordt, terwijl er duidelijk in het artikel staat dat de iphone beter verkocht dan ALLE WINDOWS MOBILE toestellen samen. En HTC is daar een deel van, vermits alle HTC's op Windows Molbile gebaseerd zijn.
In het artikel staat duidelijk dat dat alleen het geval is in de VS (en dat is maar een klein deel van de wereldeconomie)
Ik heb hier zo'n unlocked iPhone.
Verder kan je ook nog iPhones in Frankrijk kopen en deze laten unlocken voor zo'n 100 euro.

Verder zijn er nog mogelijkheden als stealthsim die de iPhone laat denken alsof je op het AT&T netwerk zit maar in werkelijkheid gewoon je eigen provider kan kiezen.

Verder ben ik er uiterst tevreden met het toestel voor mij i.d.g. nooit meer een HTC of QTec's!
Alleen een provider unlock, een land-lock blijft er gewoon op zitten...
Nee dat klopt dus niet.
Dat had te maken met een bug in versie 1.1.2
In versie 1.1.3 schijnt het allemaal goed te werken.

Kijk een rond op www.iphoneclub.nl of www.onemorething.nl
Er zijn al aantal lui die het werkend in Nederland hebben.
Activatie is niet nodig wanneer zo'n iPhone gehackt wordt, dus al de iPhones die op een ander netwerk werken mogen ook meetellen.
iPhones die worden verkocht maar niet bij AT&T geactiveerd zullen voor het grootste deel unlockte telefoons zijn. Alle Nederlanders die er mee lopen zijn niet geactiveerd bij AT&T maar hebben er wel een gekocht.

Het schijnt dat iPhones zich over de hele wereld verspreiden en er maar weinig landen zijn waar niemand een iPhone heeft, ondanks dat ze maar in vier landen worden verkocht. Vooral in Afrika lijkt hij populair te zijn. :D

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 6 februari 2008 13:47]

Ja Apple verkoopt een x aantal telefoons echter onlangs bleek nog dat toch wel een groot deel van de verkochte iPhones niet eens geactiveerd was.
Dus? Apple heeft het geld toch binnen en daar gaat het toch om?
Een heleboel van die iPhones zijn niet geactiveerd omdat ze geunlockt zijn (en dus niet op de onofficiele manier geactiveerd). Maar die worden dus wel gebruikt! Met name in landen waar ze nog niet verkrijgbaar zijn, zoals Nederland.

Edit: Sorry, niet gerefresht voordat ik reageerde zodat ik de andere reacties niet zag :o

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 6 februari 2008 13:50]

Hier stinkt iets heel erg.....
Allereerst de definitie.
- De iPhone is een smartphone, maar ontbeert 3G.
- De HTC TytnII is géén smartphone, maar een PDA met telefoon, met 3G, WiFi, GPS, telefoonfunctie, Edge/GPRS. etc.
- De HTC S730 is wel weer 'n smartphone....
- de E-Ten Glofish is geen smartphone...
maar, alle Nokias zijn weer smartphones, net als alle RIM's, en dus ook alle iPhones.

Overigens ; er staan 8 MILJOEN "others"... welke merken zijn dat dan? HTC, E-Ten, Toshiba, HP, Samsung? De HTC's worden onder tig verschillende merken verkocht (branded als AT&T, Vodafone, T-Mobile, O2, whatever), die vallen dan onder die others?

Deze statistieken deugen van geen kant....

[Reactie gewijzigd door MarcelG op 6 februari 2008 16:31]

je hebt lies, damn lies and statistics! Dus.... pick your choice
pda's worden steeds minder verkocht? Goh gek als er geen meer op de markt wordt gebracht, op die ene van htc(als die nog te koop is) en die paar van HP na worden alle pda's met telefoonfunctionaliteit uitgebracht.
nou... scheelt bijna niets met nokia

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True