Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

De iPhone zou volgens insiders 'zeer binnenkort' ondersteuning voor Flash krijgen. Vermoedelijk zal het programma eind deze maand samen met de nieuwe sdk op de Apple-telefoon debuteren.

Volgens bronnen van Gearlive zal Flash voor de iPhone niet lang meer op zich laten wachten. De site verwacht bovendien dat de ondersteuning voor Flash tegelijkertijd met de software development kit wordt aangekondigd. Het is niet duidelijk of ook de iPod Touch van Flash-ondersteuning voorzien zal worden, maar omdat beide apparaten van dezelfde hardware gebruikmaken, is dat zeker niet uitgesloten.

Nog voordat de iPhone daadwerkelijk verkrijgbaar was, werd bekend dat de mobiele telefoon van Apple geen ondersteuning voor Flash en Java kende. De films van Youtube zijn wel op de smartphone te bekijken omdat Apple een overeenkomst met de filmsite sloot waardoor alle filmpjes in h.264-formaat beschikbaar kwamen. In november berichtte Sun dat het bedrijf een manier had gevonden om Java op de iPhone draaiende te krijgen.

Apple iPhone
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Ik mag toch hopen dat er geen flash lite op komt.

Aangezien de mogelijkheden tot mobiel internet op de iphone een erg langzame snelheid hebben (wifi reken ik niet tot mobiel internet), zijn de flash sites, waar flash lite op de iphone waarschijnlijk voor bedoeld is, veel te groot om te downloaden.

Het enige voordeel dat ik zie is voor video, spelletjes en applicaties, die waarschijnlijk niet (volledig) door flash lite worden ondersteund.

dus:
flash lite: in de meeste gevallen overbodig, tenzij je geen laptop beschikbaar hebt en toch thuis op de bank naar een flash website wil gaan

Volledige flash ondersteuning: zou geweldig zijn, voor mij een goede reden om misschien voor de iPhone te kiezen als ik een nieuwe telefoon ga kopen.
hehe, zit ik wel een beetje op te wachten met mn touch. Maarja anderzijds, ik ben zelf webdeveloper en werk regelmatig met flash: hoe wil je met een touchscreen van een rollover gebruik maken? Nou is het zo dat er veel flash gebruikt wordt voor rollovers...

Nu nog hopen dat je swf-jes op je ipod kan zetten :-), kan je in principe al je eigen apps maken.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 13 februari 2008 15:29]

Ik ben het grotendeels met KoeNijn eens, behalve dan het feit dat rollovers onnodig zijn. Soms zorgen ze juist voor meer overzicht, om te laten zien waar je nu bent in de navigatie en waar je naar toe wil. Maar goed, over flash voor je rollovers:

In godsnaam, waarom zou je flash gebruiken voor een rollover? Dit kan perfect met css voor de eenvoudige rollovers, of als je meer wil, gebruik dan (unobtrusive, gracefull degrading) javascript.

Ontopic: Dat er flash ondersteuning aankomt vind ik een goede zaak, maar die SDK wordt wel steeds geheimzinniger voor mij. Ik dacht dat het een gewone SDK was, maar blijkbaar komen er tegelijk nieuwe functies beschikbaar voor mijn ipod touch.
@kiphaas en konijn: Ik gebruik niet graag rollovers voor van alles, maar er zijn genoeg sites die flash voor de navigatie gebruiken (met rollovers voor de submenu's) of bijv bij planet.nl om de foto van de headline weer te geven moet je rollen over de titel.
Als ik toch naar planet.nl ga, dan zie ik toch geen flash. Ik zie javascript. ;)
Zat ik ook al aan te denken, collega webdevelopper hier.

Tijden geleden al bezig geweest met een webapp die winamp op m'n workstation kan bedienen, na veel gezoek bleek het toch echt onmogelijk flash op de touch te zetten dus maar gegaan voor een oplossing met plaatjes en forms - gemiste kans.

Als het echt de volledige Flash client wordt maken ze mij in ieder geval erg gelukkig, ben toevallig net bezig met een flash based MMORPG, maar dan moet je wel socketconnecties kunnen opzetten. Lekker vanaf je bank een beetje gamen, ik zie het wel zitten! :)

* FragFrog vraagt zich af waarom ze er uberhaupt zo lang mee gewacht hebben, de eerste berichten over Flash op de iPhone / touch gingen er nog vanuit dat het na de eerste update zou komen.. :(
Geen rollovers gebruiken. Ik vind zulke dingen op websites gewoon onnodig en onoverzichtelijk. Zien leuk uit maar dat was het dan. Persoonlijk heb ik een hekel aan websites in flash. HTML is niet voor niets uitgevonden en met javascript kan je ook veel. Flash vind ik meer iets voor online spelletjes en video.

Flash in webpagina's:
- onnodig vel resources
- wordt hoofdzakelijk gebruikt voor volledig overbodige effecten
- gebruikt meer bandbreedte (dus laadt trager)
- traag itt gewone HTML icm Javascript

[Reactie gewijzigd door KoeNijn op 13 februari 2008 16:14]

Het is met Safari nu al zo dat wanneer je een link of plek ingedrukt houdt op het scherm het wordt genoteerd alsof je er met je cursor boven hangt; waarschijnlijk zal 't in Flash dus op een soortgelijke manier werken.
Als je weet wat de iPhone allemaal NIET kan in vergelijking met de concurrentie boeit het je helemaal niks, zelfs niet als ie wèl in NL te koop is.
Als je weet wat de iPhone WEL én NIET kan, in vergelijking met de concurrentie, en daarna eens kijkt wat je eigenlijk wil kunnen, dan wacht je wellicht toch graag even met de aanschaf van een nieuwe telefoon tot de iPhone in NL verschijnt.

Persoonlijk zie ik niet zoveel in (snel) internetten op een gsm, als ze de pagina niet fatsoenlijk in beeld kunnen weergeven (omdat 800px pagina's niet op een 200px beeldscherm werken). Ik zie ook niks in GPS op mn telefoon als de batterijduur daardoor halveert. Noch zie ik iets in media op de telefoon als dat niet op een fatsoenlijke manier wordt gesorteerd/beheerd, zoals ik van iTunes en iPods gewend ben.

Dan maar geen GPS, geen snelle internetverbinding. Maar wel een snelle gebruiker: doodeenvoudig binnen 2 seconden in een adresboek van 200+ mensen de juiste vinden.

Veel functies, zoals Flash op websites, of GPS, of een supersnelle internetverbinding zijn danwel onnodig, of zijn niet leuk in gebruik omdat het toestel het gebruikersgemak in de weg staat. Als je vijf minuten met de iPhone hebt gespeeld begrijp je precies wat ik bedoel, en staar je je niet langer blind op het feit dat al die andere smartphones wel meer ondersteunen, maar het eigenlijk helemaal niet (op een fatoenlijke manier) kunnen.

Toegegeven. De iPhone is leuker voor iemand met een Mac als iemand met Windows :)

[Reactie gewijzigd door t-h op 13 februari 2008 21:58]

Toegegeven. De iPhone is leuker voor iemand met een Mac als iemand met Windows :)
Uh... want? Welke functies werken er precies niet zonder Mac?
Wat een nep ding is het toch eigenlijk he. Dat je dit een smartphone mag noemen is te gek voor woorden. Smartphones van 3 jaar terug doen al flash
Grappig dat men zelfs een must-read hiervoor geeft. Heel simpel gedacht natuurlijk, het hebben van alle features is niet een voorwaarde om smartphone genoemd te worden...wanneer Apple een reden had (veiligheid) vind ik dat als consument prima, men had er wel wat sneller mee mogen zijn, ok. Dat men voorzichtig en netjes probeert alles zo goed mogelijk te integreren, sterkt mij in de beslissing er ooit 1 te kopen, ik wil gewoon een apparaat waar alles lekker en goed op draait met veel support van de fabrikant. Geen N95 waar de UI niet echt top te noemen is en de accu het nauwelijks lang kan uithouden. De enige support daarbij is om de opvolger te kopen. Je moet de commentaren eens horen wanneer flash de iPhone plat had kunnen leggen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 februari 2008 15:50]

Inderdaad!

Altijd goed kijken wat een apparaat kan voordat je het koopt, dat blijkt wel weer hieruit...
Dus volgens jou is de definitie van een smartphone dat er Flash op zit? ;-)
Wat Viperke volgens mij wil zeggen is dit: Ondanks dat de iPhone een smartphone wordt genoemd, en ondanks dat ie zo ontzettend duur is, zijn er bijzonder weinig mogelijkheden, veel features die als vanzelfsprekend worden geacht worden opeens door de iPhone niet ondersteund.
:) Ok, dan zal ik het maar niet hebben over mijn HTC touch en 100 anderen devices om mij heen, als we het over kreupel hebben.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 februari 2008 15:49]

Zoals ik het zie kan je op de iPhone alle websites zonder flash uitstekend bekijken, terwijl je op elke andere telefoon geen enkele website fatsoenlijk kan bekijken. Vraagje: hoe bekijk je een website die gemaakt is voor een scherm van tenminste 800px breedte op een smartphone met een maximale breedte resolutie van 200px, zónder de zoom-mogelijkheden die de iPhone wél biedt?

Dus ja, al drie jaar worden smartphones 'kreupel' op de markt gebracht. Innovatie begint ergens, tegen de tijd dat een apparaat uitgeïnnoveerd is zijn er alweer nieuwe apparaten, maar afijn. Ondanks dat ligt wat mij betrefd de iPhone ver voor op de concurrentie, zeker een iPhone mét Flash.
dat is wel hip maar krijg je dan de gewone flash plugin of een uitgeklede versie? En krijg je nu de mogelijkheid om programma's te maken in flash of betekend dit alleen dat de ingebouwde safari browser flash websites kan afspelen?

[Reactie gewijzigd door Garma op 13 februari 2008 14:40]

Ik denk dat je hier uit moet gaan van Flash Lite... lijkt mij het meest logische omdat Flash normaal meer resources van je PC vraagt.
Voor Flash Lite is onlangs een nieuwe versie door Adobe voorgesteld, versie 3, welke ook video-codecs ondersteund en zo een volledige interface zou bieden voor applicatie-ontwikkeling...

Het is echter de vraag wat Apple ermee aanwil, ik betwijfel of ze direkt al een concurrent voor hun eigen iPhone/iPod Touch SDK in huis willen nemen en mogelijk willen ze gewoon dat de online content in flash via Safari ook volledig gerenderd wordt zoals in 'normale' browsers ; waarbij het eventueel een nadeel zal blijken te zijn dat de controls via een touchscreen volledig anders werken...
er geen pointer-device is dat met pointen en clicks werkt en rollover-events kent, maar enkel een touch-interface die hooguit een click kent (gecombineerd met de tweevingerige klik en of sleep-events) ... voor het laatste zou Flash Lite ook eerder geoptimaliseerd zijn
Hopelijk is het een gewone Flash en niet zoals op de PSP een uitgeklede Flash (lite). In de lite versie heb je namelijk geen ondersteuning voor flash video (dus youtube and dailymotion kan je dan niet gebruiken).

@Slijmen: voorzover ik weet word door youtube een apart formaat geleverd (dus niet flash video) en is daarnaast niet de volledige collectie beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door falcon4ever op 13 februari 2008 14:51]

YouTube is gelukkig al ondersteuning voor, als een apart programma (dat heel goed werkt!).

edit: klopt, het is H264 en ziet er imho beter uit dan op de computer. Volgens mij is de collectie ondertussen compleet, ik heb in ieder geval nog weinig gemist.

[Reactie gewijzigd door Sijmen op 14 februari 2008 01:58]

1.1.4 komt er dus aan :D
Nee, want in 1.1.3 zit al ondersteuning voor de SDK
(wat niet wegneemt dat 1.1.4 er vast aan komt, ooit ;))
zolang de iphone niet in NL te koop is (officieel) boeit het me neit veel wat hij wel en niet kan.
Ik zit hier tussen alles van APPLE met een smartphone met WindowsMobile 5 wat een verschrikking is.Als de iphone TOMTOM mobile zou draaien had ik er al een gekocht maar nee hoor en als je op het web allerlei dingen niet kan zien of gebruiken omdat er flash of java voor nodig is vraag ik mij af waarom er wel een heel os in zit maar dit niet ?
Beveiliging tegen virus/worm of zo iets ??wat er niet is voor APPLE
Misschien bewaren ze wat voor iphone 2?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True