Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Adobe heeft Flash voor de iPhone in ontwikkeling. De software werd eerder door Apple afgewezen, maar een nieuwe versie, die met de iPhone-sdk ontwikkeld wordt, zal op termijn via iTunes verspreid worden.

Macromedia Flash-logo (kleiner)Shantanu Narayen, ceo van Adobe, heeft tijdens een bijeenkomst van investeerders bekendgemaakt dat er aan een nieuwe versie van Flash voor de iPhone gewerkt wordt. Adobe ontwikkelt de nieuwe editie van het programma met behulp van de iPhone-sdk. Flash zou via iTunes beschikbaar worden gesteld.

Een eerdere versie van Flash voor de iPhone werd door Apple-ceo Steve Jobs afgewezen. Volgens Narayen zou de eerste versie om technische redenen afgekeurd zijn. Ook zouden de prestaties van de software niet aan de eisen van Jobs voldoen.

Het afgelopen kwartaal zijn meer dan honderd miljoen mobiele telefoons voorzien van een mobiele versie van Adobe Flash. Maandag maakte Microsoft bekend dat het bedrijf een licentiedeal met Adobe had gesloten voor het gebruik van Flash op Windows Mobile-toestellen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Als Adobe Flash uitbrengt voor de iPhone zal Apple waarschijnlijk niet kunnen weigeren om het in de iPhone App Store op te nemen. Maar Flash als applicatie is nog niet hetzelfde als Flash in de browser. Hooguit kan Adobe zorgen dat Flash zich aan het OS meldt als applicatie voor SWF-bestanden, maar integratie met de browser zal toch ook van Apples kant moeten komen. En het is de vraag of Apple daar zo happig op is. Met name omdat Flash natuurlijk een belangrijke manier is om online video te verspreiden en Apple wil op dat punt graag zelf de touwtjes in handen nemen met Quicktime en H264.

Tenzij Apple toch overstag gaat en Flash als browser plugin gaat mogelijk maken, krijg je als gebruiker straks een webpagina te zien met op de plek van een Flash bestand een link/placeholder, waarop je dan kunt klikken om de SWF in de Adobe Flash App te openen, dus los van Safari.. waarmee je dus de interactie met de rest van de pagina gelijk kwijt bent.

Ik ben benieuwd wat Apple doet, ik hoop dat ze op dit punt de gebruikerservaring van het web toch voorrang geven boven hun eigen belangen, maar je weet maar nooit.

[Reactie gewijzigd door mddd op 19 maart 2008 16:27]

weet je zeker dat het met de sdk niet mogelijk is om browser plugins te maken?
Ik weet het niet 100% zeker maar het lijkt me wel onwaarschijnlijk want programma's op de iPhone zijn in hoge mate 'gesandboxed'. Ze hebben maar zeer beperkt toegang tot het systeem van de iPhone. Het lijkt me daarom onwaarschijnlijk dat een applicatie (Flash) zomaar zou kunnen integreren met een ander programma (Safari).
Mogelijk, vast wel, maar het mag niet.
Apple wil op dat punt graag zelf de touwtjes in handen nemen met Quicktime en H264.
Wat maakt dat in dit geval nou uit? Zowel flash video als QuickTime gebruiken AAC en H.264. De codecs zijn dus exact hetzelfde en de bestanden vrij uitwisselbaar onder een ander naampje.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 19 maart 2008 16:51]

idd, het enige wat ik kan verzinnen is dat de huidige YouTube app op de iphone dan omzeild kan worden, maar volgens mij was die er in eerste instantie ook al alleen maar om YouTube mogelijk te maken zonder flash support :)
Beter *O* Dat is het enige wat ik echt mis op de iPhone. De iPhone wordt zo een volwaardige vervanger voor WM
WM heeft anders mooi geen Flash ondersteuning hoor. Ja Flash lite. Maar dat gaat je dus echt niet helpen bij online video eg Youtube of Redtube :+

Dus ik snap deze opmerking niet helemaal.
Het ligt er denk ik aan welke versie je gebruikt van flash lite. De nieuwere versies ondersteunen namelijk flv
http://www.adobe.com/products/flashlite/features/
En 802.1x ondersteuning zodat je op internet kan op bv de TU...
Ok, ik snap dat het dus die authenticatie is met RADIUS, maar toch ff zeker vragen:

Ik zit op de KHK, als ik op het wifi ga, dan moet ik altijd mijn S-nummer en wachtwoord van de AD ingeven. Dit is dus ook het principe van 802.11 ?
Uhm, niet perse van 802.1x (je vergeet de laatste 1 voor een x te veranderen). Het is een uitbreidbaar protocol vlakboven de wireless pakket laag. Daarbinnen kan je weer een heel aantal andere dingen doen.
Het outer-protocol TTLS (tunneled TLS) met PAP als inner protocol wordt meestal bij de eduroam aangesloten instellingen en scholen gebruikt. Met het RADIUS protocol en systeem kan je dus je wireless base station de aanvragen voor toegang verwerken en eventueel doorsturen naar een andere RADIUS server die jou username en wachtwoord kent.

Bij andere inner en outer protocollen kan je ook certificaten, crypto-cards en andere dingen gebruiken om je te identificeren.

* VisionMaster kicked er op dat ik mijn Nikhef account heb kunnen gebruiken in Zurich, Leiden, HvA, UvA, VU, Australie en Stockholm. :)
Eduroam kicks ass!

[Reactie gewijzigd door VisionMaster op 19 maart 2008 20:40]

Ik weet niet hoe of wat, maar wij hebben hier Cisco Aironet'jes hangen, en die werken op een authentication system van cisco met een custommade portalpage van de KHK.
Komt in juni met de 2.0 update.
Flash wordt verreweg voornl. gebruikt voor ads. Dus wat mij betreft hoeft flash helemaal niet.
Met de reden ben ik het niet helemaal eens maar dat Flash niet echt nodig is ben ik helemaal met je eens!

Youtube, online games en soortgelijke sites zijn imho de enige sites waar flash op een goede manier gebruikt wordt.
En Youtube heb je al op je iPhone.. :)

Kortom, laat die flash maar zitten..
Youtube heb je ook op WM, misschien wel de mobiele versie, maar het werkt prima...
Hoezo mis je dat zo erg? Ik kom nauwelijks sites tegen via m'n iPod Touch, die niet goed te lezen zijn zonder flash. Zoveel sites zijn er niet die zwaar leunen hierop.
kinipolis.be .. toch wel een sie die je zou willen raadplegen onderweg.

Verder kan ik nog enkele grote sites opmnoemen, maar de vraag is of het nuttig is om die onderweg te willen raadplegen.

Hoop dat er ook een goede adblocker beschikbaar zal zijn, aangezien je zo de data transer kan beperken, als je de flash adds blokeert
Nu nog de iPhone in Nederland en we zijn helemaal blij :*)
Op de iPhone draait YouTube zonder Flash prima.
Waar heb je dan nog Flash voor nodig?
Zeker aangezien Safari tegenwoordig heel hard de SVG ondersteuning nog verder aan het verbeteren is.
SVG zit overal in.
Ja ach, SVG (en bijvoorbeeld SMIL) worden aardig ondersteund, maar er is vast een goede reden waarom Flash zo populair is.

Ik vind het wel een aardige toevoeging, kan nooit kwaad om achter de hand te hebben.
Apple heeft een deal met Google waardoor ze exclusief gebruik maken van H264 ipv Flash Video voor YouTube clips. Ze gebruiken denk ik ook een closed API die meer kan dan de standaard open API. De collectie H264-content is nog altijd een subset van de Flash Video content op YouTube. Youtube op een Apple TV of iPhone of iPod Touch is daarom wat beperkter dan via Flash Video op een ander platform.
Flash is vooral eye candy. En laat dat nu iets zijn wat de iPhone nu gewoon is! Het maakt de multimedia beleving op het net gewoon compleet. Mits het een beetje kan tippen aan de normale versie van flash. Dus geen lite gedoe.

Wat mij betreft dus een uitstekende ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door MenN op 19 maart 2008 22:21]

Grappig, Heeft Flash niet hetzelfde probleem als Sun met J2ME? Het stelt derden instaat om applicaties voor de iPhone uit te brengen zonder controlle van Apple. En daar mag de SDK niet voor gebruikt worden.....
Hoe willen ze dit gaan doen? Het is niet toegestaan om applicaties te schrijven die zelf code uitvoeren, dus Flash lijkt me onder die regels vrijwel onmogelijk.
Volgens mij voert elke applicatie code uit.
Nee, iedere applicatie bestaat uit code die wordt uitgevoerd. Dat is iets anders.
Vertel maar hoe het zit?


Intussen:

"No interpreted code may be downloaded and used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple’s Published APIs and builtin interpreter(s). […] An Application may not itself install or launch other executable code by any means, including without limitation through the use of a plug-in architecture, calling other frameworks, other APIs or otherwise. "

Zeg maar dag tegen Actionscript?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 19 maart 2008 16:58]

Geld actionscript code niet enkel voor het flash object zelf? (als een soort sandbox)

Kan hier misschien een uitzondering voor zijn...
Dat zou nog steeds betekenen dat het flash object executable code uitvoert, wat niet mag volgens de SDK-regels.
Flash zou toch wel erg fijn zijn op de iPhone/Touch voor veel mensen dus ik denk dat Apple misschien wel een uitzondering wil maken voor Adobe om de restricties een beetje te buigen.
Ik denk dat alle andere framework-ontwikkelaars daar bovenop zouden springen met een rechtzaak, en terecht. Je kan niet de regels wel toepassen op het ene bedrijf en niet op de andere.

En als ze de regels veranderen, dan komt er iemand met een gratis framework uit waarop ontwikkeld kan worden. Hopsakee, weg 30% royalties van alle iPhone applicaties. Ik denk niet dat Apple dit zo gauw toelaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True