Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Microsoft gaat smartphonefabrikanten voorzien van Flash Lite en Reader LE van Adobe om te gebruiken in handsets met Windows Mobile. De softwaremaker heeft hiertoe een licentiedeal met Adobe gesloten.

Door de overeenkomst kunnen toekomstige telefoons met Windows Mobile direct vanuit de fabriek Flash-content in de mobiele browser van Microsoft weergeven. Deze mogelijkheid heeft tot nu toe altijd ontbroken bij de nieuwste WM-telefoons, tot groot ongenoegen van veel gebruikers. "Mensen willen overal en altijd toegang tot entertainment en informatie", aldus John O'Rourke, manager van Microsofts Mobile Communications-tak.

Voor de Flash-support in IE op Windows Mobile kunnen de handsetfabrikanten gebruikmaken van Flash Lite 3.x. Deze browserplugin is oorspronkelijk ontwikkeld door Macromedia als een mobiele versie van zijn Flash-software. De eerste versie van Flash Lite kwam halverwege 2004 beschikbaar, maar sloeg niet erg aan. Voorgaande versies van de plugin ondersteunden overigens al wel WM5. Het is niet bekend of de licentie voor Flash Lite 3.x is bedoeld voor WM6 of zijn beoogde opvolger.

Evenmin is bekend waarom Microsoft juist nu een dergelijke ogenschijnlijk grote deal met Adobe sluit. De fabrikant werkt zelf aan een mobiele versie van zijn Flash-variant Silverlight. In het tweede kwartaal wordt een eerste testversie voor ontwikkelaars verwacht die ook Windows Mobile 6 ondersteunt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Flash enigzins overdreven vind om als onmisbaar te bestempelen. Het is een mooie tool, maar niet direct geschikt voor het mobiele platform, mede omdat het dus cpu en dus accu-tijd slurpt. Verder kan het aan mij liggen, maar ik zie eigenlijk niet eens zoveel sites meer die zwaar op Flash leunen (Youtube ja, maar dat is nu niet zeer boeiend mobiel)... als ik met m'n iPod Touch surf kom ik nog nauwelijks iets tegen waar ik niks mee kan, qua site.

Ik zou zeggen; laat men eerst de efficientie en de UI van Windows Mobile flink aanpakken, nog meer technieken zijn leuk, maar als de rest niet bepaald lekker werkt, en dat vind ik na ervaring met meerdere versies en nu de iPod, heeft het niet al teveel nut. Het geheel heeft gewoon een flinke opfrisser nodig, net als Windows, mede om de rest van het systeem te ontlasten door beter programmeer-werk en zodoende accu- en cpu-tijd te besparen om vervolgens deze technieken te implementeren.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 17 maart 2008 11:36]

Flash Lite is helemaal niet cpu slurperig. Het werkt al prima op een 100mhz mobiele cpu. Verder kan je de meeste websites met Flash Lite 3 gewoon prima bekijken. Verder zijn er al genoeg telefoons die Flash Lite gebruiken voor de UI. Bijvoorbeeld de bekende LG Chocolat en nog wel meer andere.

Je kan dus gewoon een licentie nemen op Flash Lite en vervolgens krijg je een reference implementatie van Adobe die je vervolgens zelf of met hulp van Adobe klaar kan maken voor je omgeving.

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 17 maart 2008 12:46]

Ok, en hoe bruikbaar is deze versie van Flash vervolgens? Het is niet voor niets lite neem ik aan... en het gaat uiteindelijk dus om de bruikbaarheid. En ik dacht gelezen te hebben dat ook de Lite versie, vrij pittig was voor de accu, maar ik kan mij vergissen.
Het heeft een paar toegevoegde mobiele opties en een klein aantal normale opties zijn er weer uitgesloopt. maar de meeste (en uiteraard de broodnodige) opties zitten er in :)

Ohja, draait niet slecht hier op mijn HTC Touch Cruise @ 400mhz
In theorie ondersteunt het de meeste flash websites zolang deze niet gebruik maken van ActionScript 3 (dit is nog echt iets voor de desktop). Het is compatible met Flash 8 ondersteunt eigenlijk alleen dingen zoals AS3 en BitmapData API etc. niet.

Ik heb geen idee in pittig Flash Lite is voor de accu.
sorry als het generaliserend klinkt of in herhaling valt. Maar jeetje het werd is tijd dat Microsoft is toe geeft dat ze niet altijd gelijk hebben met hun eigen spul maar ook is 3rde partijen toe laat. Goedzo! Ik wil meer.
Ze hadden al eerder Flash in WM5 en MS licensed vrij vaak dingen van derden naast hun eigen technologie. Naast hun eigen WMA encoder hebben ze bv ook een licensie genomen op de Fraunhofer MP3 encoder.
Je komt dan ook niet meer weg met een besturingssysteem dat geen MP3's can coderen/decoderen, en aangezien fraunhofer de patenten heeft op MP3 heeft Microsoft natuurlijk weinig keus. Je zal ze in ieder geval echt niet zomaar ondersteuning voor Flac, Ogg of Quicktime zien toevoegen, ook al zijn er genoeg mensen die daar interesse in zouden hebben.
Ze hadden ook een eigen encoder/decoder kunnen programmeren en voor de patenten een licensie nemen bij Thomson. In plaats daarvan hebben ze gewoon de door Fraunhofer geimplementeerde encoder gekocht. Spaart ze moeite, en dat geldt natuurlijk ook hiervoor. Klanten willen Flash, MS heeft de keus kopen of zelf maken. Het is dus kopen geworden.
oh, dat wist ik niet! Bedankt voor de goeie informatie :-)
Het is niet bekend waarom Microsoft juist nu een dergelijke ogenschijnlijk grote deal met Adobe sluit.
Misschien omdat ze dan eindelijk een browser feature hebben die niet op de iPhone te krijgen is?
nou nee, als ze uitsluitend silverlight op WM<x> gooien, krijgen ze weer gedonder met o.a. de EU op dat gebied.
Nee hoor .. het exclusief maken van een techniek in een product is niet zo heel raar hoor. Pas wanneer het echt van cruciaal belang is of andere mensen kunnen die techniek niet gebruiken in hun eigen applicaties, dan pas vinden overheden het leuk om te zeiken.

MS exchange synced alleen met MS producten. simpel. Echter het is prima want er zijn ook een paar linux hackertjes die er ook mee werken (de Exchange interface he) en nu bijvoorbeeld de iPhone.

Verder is Silverlight opensource...
Nee hoor. MS heeft ook gedonder wegens de windows netwerk techniek, ondanks dat samba al jaren zijn best doet dat zo soepel mogelijk te maken onder niet-windows systemen.
Ik wilde eigenlijk bijna precies dezelfde reactie als arjan plaatsen. Ik denk dat door het allebei op WM te zetten ze dit soort rechtzaken kunnen voorkomen.
MS Exchange Synced ook met de iphone met de nieuwe release ;)
Exchange synct ook met mijn Symbian telefoon. ActiveSync is gewoon een openbaar protocol.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 maart 2008 15:25]

Ik vind dit best vreemd, had eerder verwacht dat ze mee richting sliverlight gingen pushen omdat dit toch van hun is?
Misschien omdat er (nog) geen hond is die silverlight gebruikt?
En als je klanten flash-content af willen kunnen spelen kun jij wel aankomen met je eigen meuk, maar dat is niet alleen geen oplossing (silverlight speelt geen flash af), het is ook nog eens een belediging voor je klanten om maar te zeggen dat ze maar wat anders moeten gebruiken dan waar ze om vragen, vooral als het gaat om het pushen van eigen gemaakte bouwsels.
Ik denk ook verder niet dat het toevoegen van een flash plugin enige invloed zal hebben op het pushen van silverlight. Dat zullen ze heus wel in WM inbouwen, anders zouden ze MS niet zijn he. Het enige wat in dit bericht staat is dat ze support voor flash (en adobe reader) toevoegen, niet dat ze iets anders laten vallen.
Inderdaad. Vorige week heeft Microsoft het MIX event gehouden waarin Silverlight op de Mobiel werd gedemonstreerd ze hebben toen niet laten zien welke WM versie ze gebruikte maar het leek niet op 6. Het liep overigens niet vlekkeloos maar zag er wel veelbelovend uit. Misschien dat ze pas in WM7 echt de final versie van Silverlight toevoegen.
Kan ik nu eindelijk youtube/google video gebruiken op mijn pda (windows mobile 6.0)? Of de opvolger hiervan? Dit is toch wel een feature die ik erg mis.

Edit op onderstaande reacties:

Ik kan prima streaming video bekijken op mijn PDA vergis je hier niet in. In die dingen zit bijv. een 520 Mhz proc in.

Ik speel .wmv .mpg .avi met allerlei codecs af met een resolutie die boven youtube ligt (640x480 of hoger).

Ik zie het probleem niet zo, maar mischien zoals wel vaker denk ik te simpel.

[Reactie gewijzigd door jorianj op 17 maart 2008 10:46]

Lijkt me sterk, youtube slurpt CPU alsof het bier is... Misschien als ze op een of andere manier die Flash Lite minder resource-hungry hebben kunnen maken dat het kan werken, maar ik zou er niet al te veel op hopen.
Er zijn heel veel factoren die hier invloed op kunnen hebben. Zo kan ik me nog herinneren dat ik een Amiga 1200 met een 68030@50MHz had. Deze kon met veel pijn en moeite een acceptabel geluid uit een 128kbps MP3 persen.

Nu heb ik een Clie UX (PDA) die ik terug kan klokken naar 32MHz en deze speelt dan probleemloos 192kbps MP3 af omdat Sony speciale instructies op de ARM CPU heeft (laten zetten?).

Maar ja, die extra instructies zijn niets waard wanneer er geen software voor is. Volgens mij heeft Sony de documentatie nooit vrijgegeven voor de huis-, tuin- en keukencoders.

Dat wordt ook wel beweerd over de PS3, de games kunnen mooier op de PS3, mits je de Cell weet te doorgronden.

Kloksnelheid en instructieset alleen zeggen dus ook niet alles.
Inderdaad. De 68030 was een CISC-architectuur zonder ge´ntegreerde FPU (en de Amiga had AFAIK geen externe FPU). De CXD2230GA die in de CLI╔ zit is een RISC met ingebouwde DSP, en dat laatste doet het hem vooral.
Naar mijn weten is er nog geen een "normale" mobiele telefoon waar de je de volledige youtube catalogus kan bekijken zoals ook op de pc.
Op de site m.vtap.com kun je bij mijn weten alle youtube content bekijken waarbij je zelf de kwaliteit kunt kiezen (low medium high). Dit werkt prima zonder flash op mijn SE k850i met de standaardbrowser of opera mini.

Ik heb niet getest of je alle youtube filmpjes kunt bekijken maar alle filmpjes die ik zelf op youtube heb gezet kan ik gewoon zien dus ik verwacht dat het om alle filmpjes gaat.
er is een mobile site van youtube. flimpjes worden dan in real player formaat afgespeeld, niet ideaal,maar in ideregeval iets.
Goeie zaak!!!

Eindelijk kan ook de eigen huis en tuin gebruiker van een ms phone ook van flash op zijn telefoon genieten.

Als Adobe nu nog ervoor zorgt dat de flashplayer youtube en consorten zonder al te veel problemen aan kan.
Dan is het enkel nog aan de profiders om de kosten voor mobiel internet zo aantrekkelijk te maken (en misschien ook nog wat snelheidverhoging :P)

Dit opent namelijk weer een hele markt voor mooie mobiele applicaties.

En eerlijk gezegt zou ik het dan niet onaardig vinden als ik het gewoon ook in AS3 kan coden zodat ik niet met verouderde syntax aan de slag hoef.

Maar goede eerste stap is gezet :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True