Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Nokia heeft bekendgemaakt aan een concurrent voor Apples iPhone te werken. De Tube, zoals de codenaam van de telefoon luidt, zou over een touchscreen beschikken en Java ondersteunen.

Nokia-logoTijdens de Evans Data Developer Relations Conference toonde Thomas Libretto, manager van Forum Nokia, de iPhone-concurrent 'Tube'. Volgens Libretto is de gebruikersinterface van Nokia's eerste toestel met een aanraakscherm vergelijkbaar met de interface van de iPhone, en is het toestel bedoeld om de concurrentie met de telefoon van Apple aan te gaan. Nokia heeft nog niet bekend gemaakt wanneer de Tube verkrijgbaar zal zijn en wat de 'iPhone-killer' moet gaan kosten. Ook heeft het mobieltje nog geen definitieve naam en zijn er nog geen specificaties vrijgegeven.

Volgens geruchten zal de telefoon onder de naam N900 door het leven gaan en over een aanraakgevoelig beeldscherm met een diagonaal van 3,5 inch en een resolutie van 480x320 pixels beschikken. Het 8GB of 16GB grote interne geheugen zou met de Ovi-dienst met audio en video gevuld kunnen worden, terwijl de gsm met een nieuwe versie van het Symbian S60-besturingssysteem zou worden uitgerust. De websites Mivadika en Infosync verwachten de telefoon, compleet met Opera-browser met flash-ondersteuning, rond juni 2008 in de winkels voor een prijs van iets minder dan 500 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Nu snap ik maar al te best dat de concurrentie van Apple iets wil om te kunnen concurreren, maar moeten ze er allemaal ook hetzelfde uitzien? Persoonlijk vind ik iPhone niet mooi, zeker niet ivm de touch die dat verschrikkelijke chromen randje niet heeft.

Beetje creativiteit kan geen kwaad....
Veel keuze heb je niet echt denk; aanraakscherm met breedbeeldverhouding. Het gemis van dat randje maakt hem in elk geval wel mooier dan de iPhone. Zo had Samsung wel overduidelijk dat randje gekopieerd. Het zijn duidelijk de kleine dingetjes in zo'n simpel ontwerp.

Overigens vind ik wel dat Nokia de iPhone gewoon had moeten negeren en door hadden moeten gaan met hun eigen concepten. Deze ronde win je echt niet meer, maar ik ben er van overtuigd dat Nokia veel meer visie heeft op dit gebied.
Dat het op de iPhone gelijkt is geen nadeel, integendeel. Van mij mag het.

Ik zou dolgraag een phone zoals de iPhone hebben, of toch in elk geval met de technologie van de iPhone. Een hard (!!) touchscreen (ipv die 'zachte' tft dingetjes), geen toetsenbord, multitouch, SNEL!!, eenvoudig en zonder schuivende onderdelen (gaat toch altijd maar kapot en ziet en voelt snel gammel en brak)

Helaas laat de iPhone weinig vrijheid toe wat betreft de keuze van de provider. (dit is geen flame, ik snap het wel vanuit apples oogpunt, maar voor mezelf is het een minpunt). Stel, je bevindt je vaak in het buitenland, dan heb je graag dat je een gewoon een ander simkaartje kan halen in de plaatselijke supermarkt en bellen op de lokale netwerken.

Als nokia dus een iPhone kloon kan leveren (voor minder dan 400 euro laat ons zeggen) waarbij ik gemakkelijk van abonnement kan wisselen (en sim ed) zonder hacks en jailbreaks en weet ik veel, dan juig ik dat ten zeerste toe. Op voorwaarde dat de kwaliteit minstens 'on par' is met de iPhone.

En over de N95... Ik heb er zelf geen maar heb er kort even mee gespeeld in een phoneshop. Ik stond echt verbijsterd van het feit dat zoveel mensen zo onnozel veel geld willen neertellen voor een dergelijk wanproduct. En dan durven sommingen nog te mieren op de prijs van de iPhone. Het gebruikte plastiek van die N95 leek uit een koekjesverpakking te komen. De slide was qua kwaliteit niet beter dan een standaard motorola, het plastic kraakt en beweegt en werkt. Ik durf te wedden dat die slider geen jaar meegaat bij frequent gebruik. Verder is het apparaat nogal lelijk met dat tacky grijs en dat chroom. Ok, het heeft de functies, maar verder dan dat schiet het op alle fronten te kort. (interactie met de gebruiker, bouwkwaliteit, fragiliteit). Als je dan toch een phone wil met de specs van de N95, ga dan een N82 halen. Dat is een candy bar formaat foon (veel steviger) met dezelfde specs.

Sowieso heb ik het niet voor telefoons met bewegende onderdelen (of het nu sliders of clambshells zijn): altijd hoge slijtage. Alleen al daarom is een iPhone (of nokia kloon) geweldig. Groot scherm, goede interactiviteit (erg intuitief) en één stevige vorm.
Ben benieuwd of tie het gaat redden. Ik heb een paar collega's met een IPhone en die dingen zien er erg degelijk uit.. Collega's zijn er ook zéér over te spreken.

Waarom ondersteunen die phones nu allemaal Java? Java is en blijft toch traag???

[Reactie gewijzigd door Bart© op 8 april 2008 12:33]

Dat Java traag is is tegenwoordig een mythe die alleen een aantal jaar terug van toepassing was. Tegenwoordig is de JVM zodanig geoptimaliseerd dat het bij veel taken even snel, zo niet nog sneller is dan 'native' code. Vaak uitgevoerde code wordt door de Just In Time-compiler gecompileerd naar native code, en omdat het geheugenbeheer geautomatiseerd is kan de JVM veel sneller (lees: onzorgvuldiger) geheugen opvragen en alloceren, dit in tegenstelling tot native programmeertalen waar het programma precies in de gaten moet houden waar wanneer geheugen gebruikt wordt.

Er zijn verschillende snelheidstests waar Java vergeleken wordt met andere talen (ook native), en het komt er heus niet zo slecht uit. De keuze voor Java is heus niet zomaar genomen, en betaalt zich in bijna alle gevallen terug. Grote Nederlandse websites (o.a. bol.com, om een voorbeeld te noemen) draaien allemaal op Java software, wat voor professionele applicaties beter geschikt is dan, bijvoorbeeld, PHP.
Wat een onzin dat Java sneller is dan native code :{
Misschien sneller dan slecht geprogrammeerde native code, maar meer ook niet.
Java code uit 2001, uitgevoert door een up-to-date JVM met JIT-compiler, zou best wel eens sneller kunnen zijn dan equivalente C++-code gecompileerd met een compiler uit 2001. Met vrijwel elke nieuwe versie zie je wel snelheidsverbeteringen, door verbeteringen in de JVM en JIT-compiler. Oftewel: telkens als je een Java-app start, dan wordt deze gecompileerd door een state-of-the-art compiler en optimizer.

Maar dat Java sneller is dan vers gecompileerde C-code voor een platform, dat lijkt me idd onhaalbaar.
Je bedoelt defensief geprogrammeerd. Als je native code ook zou voorzien van array checks op iedere array access en alleen maar smart-pointers gebruikt dan is de presentatie van Java niet eens zo vreselijk meer. Als je gaat bitn**ken krijg je zeker sneller, maar dan is een programma opgezet in asm ook weer sneller dan een programma in C (mits er niet slecht geprogrammeerd wordt...). Waar het om gaat is hoe snel is je programma af (time to market) en dan wint Java het wel van C voor een web-applicatie of het ontvangen/parsen van een XML bericht..
1) Java is praktisch op iedere telefoon beschikbaar waardoor het een breed platform heeft

2) Java is naar mijn mening niet traag. Deze aanname bij telefoons is er ingeslopen omdat de oudere generatie telefoons die java ondersteunen te traag waren voor Java maar onder het mom van compatibiliteit er toch door de fabrikant opgezet is. Met succes overigens aangezien Java nu de standaard programeertaal is voor mobiele telefoons.

3) Java is een cross-platform compatible waardoor programma's dus op iedere telefoon (en PC) zou moeten (met de nadruk op "zou moeten") draaien dankzij de virtualmachine. Zie de virtualmachine als een tussenlaag die communicatie tussen het programma en de verscheidene hardware configuraties verzorgt.

4) Tot slot zijn er al een hoop programma's geschreven onder Java voor mobiele telefoons. Neem bijvoorbeeld de duizenden games. Hierdoor zie ik men niet zo 1-2-3 Java opgeven. Helemaal niet met het oog op de toekomst waarbij Android voor een belangrijk deel uit Java gaat bestaan.
Het nadeel van Java is wel dat je gebonden bent aan de features/API die de virtual machine (het 'Java Platform') je biedt. Als een bepaalde hardwareconfiguratie of besturingssysteem iets extra's heeft wat je wil aanspreken, zal je er alsnog een platformspecifieke module aan moeten hangen.

In de tijd van Java 5 had je bijvoorbeeld geen system tray icon support in de Java class library, zodat je daarvoor een platformspecifieke JNI oplossing moest gebruiken. Java 6 heeft dat weer wel, maar het schijnt dan weer niet mogelijk zijn het popup balonnetje te laten zien, etc. etc...

Dus als je je applicatie echt goed wil laten integreren in het besturingssysteem (ook qua GUI e.d.), dan heb je niets aan Java, maar moet je het geldende framework gebruiken van het besturingssysteem (Cocoa, .NET, iets dergelijkes voor een mobiel OS, etc...)
Waarom ondersteunen die phones nu allemaal Java? Java is en blijft toch traag???
Welke taal zou je dan gebruiken om iets multiplatform te ontwikkelen op telefoons?
Java werkt nu eenmaal overal op, dat is gewoon erg handig eraan. En zolang het voldoet en er geen alternatief is zie ik het niet zo snel verdwijnen.
De platformonafhankelijkheid van Java is een mythe. Er is zoveel diversiteit in frameworks e.d. dat de ene Java applicatie echt niet altijd op hetzelfde platform als de andere kan draaien. En dat is nog afgezien van versie-specifieke bugs waar vaak rekening mee gehouden moet worden. Plus dat je je rot moet optimaliseren om sommige dingen acceptabel snel te krijgen.

Java is nooit geworden wat ze in 1995 verkondigden, en ik ben ook eigenlijk niet verrast...
Java is als hobby projectje begonnen en is veel groter geworden dan dat Sun ooit dacht!
Ja tuuuurlijk =)
http://java.sun.com/features/1998/05/birthday.html

Het is een product wat op een anders dan beoogde toepassing van de grond is gekomen. Maar Java is wel degelijk met een reden ontwikkeld. Namelijk om embedded in een device te draaien met beperkte resources. Klinkt al aardig als een mobiele telefoon.

Java is al jarenlang de standaard op mobieltjes. Je merkt het echter niet zo omdat er niet groot overal java logos op staan.
Yep idd. Er zijn tientallen bedrijven wiens core-business het is om java applicaties geschikt te maken voor de meerderheid van de toestellen op de markt.
Bij de ontwikkeling van een java applicatie voor mobiel gaat er dan ook een bijzonder groot deel van de effort in het compatibel maken van de app voor alle toestellen.
Ondanks dit is Java echter nog steeds de beste keuze (en ook de enige momenteel) voor platformonafhankelijk ontwikkelen voor mobiel.
Mogelijk brengt SilverLight/Flex/Flash hier wel een verandering in.
Mwa,

Het bouwen van een grafische applicatie kost een ontwikkel team een half jaar. Het porten naar de verschillende telefoons minder dan een maand. En dat is dus puur omdat de grafische resoluties per telefoon verschillen.

Kijk je naar business applicaties (met screens) is porten al helemaal geen issue.
Framework en platform, haal jij niet een paar dingen door elkaar?
Op mijn HTC S710 met Windows Mobile 6.1 heb ik Internet Explorer (Native), Opera Mobile (Native), en Opera Mini (Java).

Opera Mini is verreweg de snelste browser van de drie, ondanks dat deze in Java geschreven is. Nee, Java op de mobiel werkt erg goed, in tegenstelling tot op de desktop (hoewel dat sinds de Intel Core Duo CPU ook niet meer "traag" genoemd kan worden eigenlijk).
In 1995, toen was Java traag. Nu is Java op de desktop ook gewoon retesnel. Het doet niet of nauwelijks onder voor native gecompileerde C-code. Daarbij heeft het een enorm voordeel: het past zich aan aan het platform waar het op draait; bestaande Java software kan bijv zonder enige aanpassing in een 64-bit omgeving draaien, waardoor het een stuk sneller is dan in een 32-bit omgeving, dankzij een geoptimaliseerde JIT-compiler.

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 8 april 2008 12:48]

Java programma's draaien vaak sneller dan C programma's, dit komt doordat de runtime en compiler dermate goede optimalizaties doorvoeren die voor een C programmeur niet te doen zijn.
Mwa, een C-compiler kan ook goed optimaliseren :)
C kent alleen compile-time optimalisaties, Java heeft ook runtime-optimalisaties (beetje te vergelijken met optimalisaties binnen de cpu, maar dan veel uitgebreider).
Runtime optimalisaties hebben zelden veel effect omdat hun scope te klein is. C/C++ compilers bekijken bij het optimaliseren veel grotere stukken code. Hierdoor is de gegenereerde code in zijn geheel zoveel beter dat het gebruik van een paar CPU specifieke instructies hier niet tegen op kan.
Runtime optimalisaties hebben zelden veel effect omdat hun scope te klein is. C/C++ compilers bekijken bij het optimaliseren veel grotere stukken code.
Maar dan wordt er voor i386 gecompiled om zo compatible mogelijk te blijven en kan er dus haast niets geoptimaliseerd worden.

Java kan optimizen voor jouw specifieke CPU zonder compatibiliteit te breken.
De scope van een JavaVM is behoorlijk groot. Groter zelfs dan van een C/C++ compiler: die houden op bij de grenzen van een bestand, terwijl de JavaVM die grenzen niet heeft (bijvoorbeeld bij het inlinen van eenvoudige functies: dit doet een C/C++ compiler niet tenzij je de files aan elkaar plakt tot 1 bestand en dan compileert). De server-VM gaat hierin verder dan menig C compiler (misschien icc van intel daargelaten).
Ook voor C/C++ wordt er gekeken naar optimalisaties over module-grenzen heen. Daarvoor moet dan wel het objectfile-formaat worden aangepast. Er is een aangepaste versie van gcc genaamd llvm-gcc die (onder andere) dat doet. Zie http://llvm.org/
Toch blijft de interface mijninziens minder 'responsive' dan 'native' applicaties. Dat is toch vaak de reden voor het gevoel van een trage applicatie.
En dat komt dus doordat Java je beschermt tegen je eigen gepruts. Vaak als je op de UI thread dingen loopt te doen, dan kom je er nog wel mee weg. Als je een beetje verklooid op C/C++ gaat gelijk je hele APP ondersteboven. Het performance verschil wat veel mensen zien in Java apps zie ik persoonlijk ook in .NET en andere geinterpreteerde talen terug. Vaak een kwestie van wat optimalisaties tijdens het opstarten en op de juiste manier met de code omgaan en het draait als een zonnetje.
Volgens mij zijn jullie op school gebrainwashed ;)

Voor beiden bestaan er "ideale" situaties waarbij de 1 sneller is dan de ander.
In de praktijk is een goed geprogrammeerde C app echter nog steeds aanzienlijk sneller dan welke java ap dan ook. ( Kan ook niet anders, gezien C veel dichter op de hardware zit en minder overhead kent )

Wat wel waar is, is dat het ( goed ) programmeren in JAVA iets is wat iedere *Cencuur* kan. Dit in tegenstelling tot C...
Dat komt omdat Internet Explorer en Opera Mobile zelf de volledige webpagina ophalen en parsen naar een 'mobile' formaat.

Opere mini stuurt een request naar de operamini servers, welke je gekozen webpagina op de server laad, parsed (images verkleind / comprimeert enz) en deze verkleinde pagina wordt dan doorgestuurd naar je telefoon.

Plaatje voor verduidelijking: http://dionaea.com/blog/images/operamini.png

Daarnaast is opera mini ook veel 'simpeler' (minder functies e.d) en daardoor sneller.

Voor mobiel internet gebruik, opera mini FTW :)
maar dat klopt niet helemaal h'e opera mini haalt verkleinde pagina's op dus die laden zo en zo sneller. dus niet echt goede vergelijking..
Ik zou eerder zeggen dat hij nou net geen crappy toestel heeft, aangezien hij vindt dat het erg goed werkt, en dat jij nét degene bent met een crappy toestel.
Java: ten eerste omdat er nu eenmaal al redelijk veel mobile software in Java is geschreven. Ten tweede, omdat de ARM chips die in zo veel telefoons zitten Java deels hardwarematig ondersteunen (Google op Jazelle), dus de traagheid valt nog wel mee.
inderdaad, maar java is vooral heel traag op langzame processors...
Ja vroeger was java heel traag. Maar dat heb je met alle talen. Paar jaar geleden was DontNet zo traag als een dikke stront door een trechter. tegenwoordig zijn de pc zo snel dat ze geen moeite meer hebben.

Java draait volt op mijn amd dual core maar op me werk is een P3 900 mhz zo traag als ik weet niet wat dus.........
Gaan we weer?????? Java is traag man!

Rustig toch es met je first post! ARM CPUs ondersteunen Java bytecode native. Snel hoor!
Bytecode = overhead = trager dan taal die direkt de hardware aanspreekt.
Too little, too late!

Kijk je kan nu voor of tegen Apple en hun producten zijn, maar iedere keer krijg je het volgende fenomeen:

1. Producent brengt een product op de markt (pionier) (Creative MP3 speler bijvoorbeeld)
2. Apple brengt hetzelfde producten op de markt, maar er is veel beter over nagedacht (gebruiksgemak, gui, accessoires, integratie) (ipod)
3. Apple neemt hoofdaandeel van de markt
4. Anderen zien hun aandeel slinken en proberen krampachtig nog marktaandeel terug te winnen door Apple te kopieren

iPod, iPhone, allemaal duidelijk voorbeelden!


De iPhone profileert zich niet in de "telefoon markt" maar in het segment van de "smart phone" markt. Een daar zijn het aantal spelers heel wat kleine en heeft Apple weldegelijk stuk van de markt weten veroveren.

(Wat en nu een smart phone is en of de iphone een smart phone is laat ik nu even in het midden).

Als Apple dan toch zo klein is en zo weinig markt heeft waarom probeert iedere concurrent dan ook Apple te immiteren betreffende navigatie, knoppen, gui, design?
Omdat het mooi is en gehypt wordt? Waarschijnlijk wel, maar nog veel meer omdat ze moeten erkennen dat over Apples' producten gewoon veel meer is nagedacht en dat zij hun huiswerk niet goed hebben gedaan...

Heb ik daarmee gezegd dat anderen (niet apple) geen goede of innovatieve producten kunnen maken? Neen, zeker niet, maar veel Apple producten zijn "just right' voor het merendeel van de gebruikers. Andere producten zitten gewoon te complex in elkaar. Die N95 heeft 100den knoppen om iets te doen, Apple heeft er 1 wie heeft hier zijn werk dan niet goed gedaan?

[Reactie gewijzigd door Spooik op 8 april 2008 14:44]

Dus Apple is wel in staat om marktaandeel te vergroten tengunste van andere, en andere kunnen dit niet? Er is geen enkele reden waarom een ander geen product kan lanceren wat tenkoste van Apples deel gaat, tevens neem in gedachte dat de iPhone maar een uiterst marginale fragment (tot nu toe 10 miljoen stuks) van de totale telefoonmarkt is. Tevens bevinden zich op deze markt een tal van zeer grote spelers die allemaal miljarden over hebben om een telefoon te ontwikkelen die deze niche kunnen vervullen. Ook zijn deze in staat om een telefoon per (anderhalf)jaar te releasen maar iedere 4 a 6 maanden. Met andere woorden op de telefoonmarkt ligt een gigantische druk om de nieuwste te zijn. Kijk maar hoe snel bijvoorbeeld Motorola vervallen is en bv RIM ervoor terug kwam, en dit gaat zo snel dat het best mogelijk is dat net zo iets met Sony of Nokia gebeurd tengunste van elkaar. Telefoongebruikers zijn in tegenstelling tot mp3 gebruikers niet loyaal. Overigens is Apple wel een grote in de mp3 markt maar met name de hdd mp3 markt. In de sdd markt zijn ze nog steeds erg klein mede dankzij het gigantische aanbod van China en consorten.
En hier sla je de spijker op de kop. Waarom moet er elke 4 mnd een nieuwe telefoon uitgebracht worden die halfbakken is en waarbij de consument als beta-tester (soms zelfs alpha) gebruikt wordt? Ik heb als consument liever wat stabiliteit en een goed product. Er zijn wel updates gekomen voor de iPhone, maar geen enkele daarvan was om bv stabiliteit te verhogen, vaak waren het wat minor tweaks. Alleen de 1.1.3 update was substantieler met nieuwe functies in maps en de iTunes music store.
Vergeet het effect op het energie verbruik na 1.1.3 niet. Best een groot verschil. ( Positief ) Vanuit mijn eigen tests kan ik medendelen dat er wel degelijk grote bugs uit de firmwares worden gehaald door apple.
MAAR deze zijn slechts goed merkbaar door jailbreaked gebruikers.
Niet door gebruikers van een gesloten iphone.
Toch apart: waarom zijn er (nog) geen verontwaardigde posts over iPhone-namaak?
Deze Nokia heeft ook dezelfde vorm, ongeveer dezelfde UI, etc.
Of is dat omdat het niet uit Azie komt?
Ach, omdat niet iedereen een fanboy is, hoewel velen dat altijd denken, en omdat de iPhone nadoen wat mij betreft geen slechte zaak is. Alleen vind ik het weinig verfrissend als ik zie hoe sterk de foto-scrolling op de iPhone lijkt. En dan moet ik nog maar helemaal zien hoe goed het screen werkt, de besturing, hoe goed het ding gebouwd is...er is veel meer nodig om mij te overtuigen dat dit de iPhone kan vervangen, dan een leuke foto-scrol-demootje.
Natuurlijk, maar je had die posts hier op Tweakers moeten zien, toen het Meizu en dergelijke betrof.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 8 april 2008 15:01]

Meizu kwam ook wel met een erg triest antwoord op de iPhone. Bovendien, wie kent Meizu eigenlijk. Nokia kent men wel. van Nokia is een antwoord in deze lijn logisch. Ze kunnen niet anders, ze zijn overtroffen door de iPhone. Zelf innoveren doen ze al jaren niet meer, dus moeten ze wel mee met de concurrent door die na te doen. Dat hebben we Creative zien doen tegenover de iPod, Microsoft merkwaardig genoeg ook (waarom zij een mp3-speler gemaakt hebben is me een raadsel). En Microsoft zien we dat doen met Windows. De stap van Nokia had ik een fles wijn op kunnen wedden.
Oh ja, klopt, gelukkig onthoudt ik dat soort posts niet. Erg vermoeiend af en toe, het lijkt vaker over tegenstellingen van merken te gaan dan de inhoud. Snap ik wel hoor, ik was ook zo toen ik een jaar of 17 was in de tijd van de Amiga en de PC. :)
Dat wilde ik net gaan zeggen. Dit toestel lijkt wel een kloon.

Ik heb zelf een N958GB en anticipeerde op de N96. Geen flauw idee waarom Nokia een toestel als de N900 wil uitbrengen op dit moment, aangezien de N958GB vele malen functioneler is dan de Iphone.

Ik heb wel ergens iets gelezen over uitgebreide sign commands. Dus vingerbewegingen boven (dus niet op, geen touch) het scherm. Dat zou wel heel cool zijn maar dat waren pas echt geruchten.
Is dit niet een beetje laat voor een 'antwoord' de Iphone is toch al eventjes op de markt.
Ik denk dus niet dat Nokia op de Iphone wil verbeteren, maar gewoon wil mee liften op de hype.

Apple heeft er voor gezorgd dat consumenten een hip aanraak foontje willen hebben en Nokia speelt daarop in. Mooi van Apple, goed van Nokia. Apple heeft hard gewerkt om een eigen markt te creeeren, maar je kunt andere er niet van weerhouden die markt niet ook te betreden.

Zolang ik maar de keuze krijg om eentje met echte toetsen te kopen. ;)
Tja ga ik toch liever voor de samsung versie :

http://life.tweakers.net/...-van-samsung-makelij.html

Aangezien Nokia de eerste drie versies wel weer zo incompatible zal maken, dat er een jaar na de eerste release is een keertje een goede versie van het toestel en van de firmware -updates zijn.

Op zich ziet het er dus gaaf uit, maarja werkt het ook? Zal waarschijnlijk zelfde scenario ontstaan als bij de N-Serie waarmee je eerst 8 keer terug moet naar de winkel.

En dat alleen maar om de nieuwste GSM te hebben, waarvoor je een belachelijk abbonnement betaald.

Op zich dus niet slecht, maar het zal weer even duren voordat ze alles op de rails hebben.
Nokia kan voortaan beter even alles goed uitwerken, en een goeddraaiend product op de markt brengen, dan steeds de eerste te willen zijn, en dat je met een brakke telefoon zit.
Dit is echt een Iphone kopie. Ik denk niet dat het een killer word. je hebt dan "maar" een Nokia, vaak gaat het toch om de naam.
Nope, ik ging alles eerst testen en het was voor mij meteen duidelijk. Echt, je moet het eerst in handen hebben gehad.
De geruchten op de gelinkte sites over de N900 zijn al meer dan een half jaar oud, en ondertussen hebben we nog geen enkele nieuwe info. Behalve dan dat Nokia op deze recente Evans Conference een slide liet zien (maar niemand heeft fotos van de slides) en liet weten dat ze er nog mee bezig zijn. Dit vind ik dus echt een bericht van niks.
Jeej! Multi-touchscherm telefoon met Symbian S60. Ik kan niet wachten om hem te kopen. Eindelijk een telefoon die ik kan gebruiken voor mijn core business :) Even hopen dat de mail ondersteuning beter is, en ze eindelijk de volle kracht van de CPU gebruiken en voila top telefoon! Overigens lijkt de iPhone mij te veel op de LG serie :)
de iPhone 2.0 softwareversie zal je gaan overtuigen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True