Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

De langverwachte software development kit voor de iPhone zou nog langer op zich laten wachten, volgens geruchten. De sdk stond gepland voor eind deze maand, maar Apple zou de release uitgesteld hebben.

Businessweek heeft dit van een bron binnen Apple vernomen. De reden waarom de sdk op een later tijdstip wordt uitgebracht, heeft de bron echter niet bekendgemaakt. Volgens de site zou de kit één tot drie weken op zich laten wachten. Apple laat waarschijnlijk niks los over een eventueel uitstel totdat de sdk daadwerkelijk verschijnt.

Volgens de bron van Businessweek zou Apple niet weten wat het volgende week precies bekend wil maken. Mac Rumors meldt dat Apple begin maart nieuwe computers gaat aankondigen, hetgeen ertoe zou leiden dat de introductie van de iPhone-sdk wordt uitgesteld. De site geeft aan dat de Macbook Pro vernieuwd zou worden en onder meer een Penryn-cpu en een multitouch trackpad, die al in de Macbook Air wordt gebruikt, zou krijgen.

iPhone in Keynote-presentatie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Een apple SDK? Dat betekent dat ze nog steeds geen java applicaties gaan ondersteunen :? *zucht*
- Java is immens traag: echte developers schrijven hun apps daar niet in, omdat die dan slecht overkomen door performantieverlies. Enkel kleine tooltjes zijn goed voor java gezien java makkelijk is, en de traagheid er niet echt doorkomt in mini-apps.

- Momenteel zijn er geen Java-libraries die multi-touch input kunnen verwerken. Apple kan er natuurlijk aanmaken, maar dan heb je in termen van talelementen bijna hetzelfde als een aparte SDK. Dan maak je beter een native SDK, waarbij de kracht van je apparaat ten volste wordt benut.
Nog sterker, Apple heeft eigenlijk al een SDK. Die telefoon draait gewoon OS X, en een groot deel van de tools voor de Mac zijn er direct bruikbaar voor. Woei :)
Je leest teveel marketing. De iPhone heeft niet "gewoon OS X", het heeft een volledig andere kernel (voor ARM), en aangepaste, afgeslankte libraries met veel minder functionaliteit. Exact op dezelfde manier als Windows Mobile en de mobiele Linux varianten. Afgezien van de Gadgets (wat gewoon web-apps zijn) is het niet triviaal om apps naar de iPhone te porten (of in elk geval, niet simpeler dan het is om Windows progs naar WM te porten).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 februari 2008 10:03]

waar komt toch die gedachte vandaan dat java "immens traag" is :?. Buiten iets hoger geheugenverbruik en een marginaal langere starttijd werkt het even snel als enig andere applicatie.
Een java VM op een telefoon is dan ook nog eens zeer geöptimaliseerd (en zowat permanent ingeladen) waardoor je van die nadelen niets merkt
Komt van vroeger toen de pc's nog niet krachtig genoeg waren om de java VM gladjes te draaien

Dat vooroordeel is blijven hangen terwijl het nergens op slaat
reactie op Boeboe
Hopelijk wel. Applicaties op de Mac zelf, in Cocoa zijn veelal lekker soepel en snel. Java appicaties op de Mac, PC of op mobiele telefoons zijn altijd traag en vertragen bovendien ook andere processen (doe maar eens alt-tab als je LimeWire opstart, je zult zien dat je Safari ook ineens het even niet bijhoudt). Java kunnen we beter gewoon de stekker uit trekken.

Anyway. van Apple is vrij bekend dat ze liever hun eigen standaard maken, in plaats van andermans "troep", hoe standaard dat ook al mag zijn geworden, te gebruiken. Logisch ook, zelfde geldt voor Apple's gebruikers; niet de standaard troep [pc] gebruiken, maar een voor hun beter functionerend alternatief.

Java op de iPhone, niet doen. Eigenlijk Java op welke telefoon dan ook, niet doen. Gewoon omdat het niet specifiek gemaakt is voor de telefoon waar het op draait. Dat kán niet de soepelste oplossing zijn.

[Reactie gewijzigd door t-h op 26 februari 2008 01:41]

Ja, een SDK specifiek voor de iPhone. Met Objective-C, Cocoa, en misschien Interface Builder. Met Core Animation, Core Data, etc.

Sorry, ik hoef die vervelende Java apps niet. Het voordeel van de iPhone en iPod touch is juist dat 'ie zo lekker werkt, met een hele goede interface. Wat ik aan Java apps heb gezien op mobieltjes en PDA's steekt daar schril bij af.
Dus jij wil terug vanaf nul beginnen met het schrijven van applicaties die slechts op 1 enkele telefoon werken, met behulp van tools die trendy namen gekregen hebben?

Wat heb jij dan zoal van java apps gezien dat je zo slecht vindt? Heb jij uberhaupt wel een java-phone in bezit? :?
Dus jij wil terug vanaf nul beginnen met het schrijven van applicaties die slechts op 1 enkele telefoon werken[...]
Op één mobiel besturingssysteem, ja.

IMHO zijn, met een aantal uitzonderingen zoals games en command-line apps, cross-platform applicaties onzin als de platforms voldoende van elkaar verschillen. Bij de iPhone is het verschil vooral de interface, maar dat is wel een belangrijk onderdeel van een applicatie.

Overigens worden Java apps wel ondersteund hoor, als ze maar server-side zijn ;) (/flauw)

Android ziet er trouwens ook wel heel tof uit. Ik zou het allebei wel willen hebben O-)
Daarnaast is het waarschijnlijk wel de moeite waard. Als je naar de verkoopaantallen kijkt, die vallen niet tegen voor de iPhone. Tel daarbij de doelgroep op die sneller dan de gemiddelde telefoongebruiker 3rd party apps zal gebruiken, dan kan het zeker de moeite waard zijn wat extra tijd te investeren.
Die hoef je niet in je bezit te hebben om te kunnen oordelen over Java, dunkt me?
Wel als je over Java-applets gaat oordelen die op een telefoon draaien, of hij moet er met ééntje bezig zijn die niet van hem is ofzo, of op het werk, dunkt me?

Boeboe bedoelt het alsof Sijmen eig precies maar één java app heeft gezien op een tel en dat ie daar zijn oordeel op baseerd, nogal kort door de bocht, daarom...

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 25 februari 2008 18:04]

Java-applets gaat oordelen die op een telefoon draaien

oftewel

MIDlets

Ik ontwikkel op de dingen en het klopt dat straks die applicaties alleen op de Iphone/Touch gaa nwerken, van de andere kant, MIDlets werken niet correct op alle Java mobieltjes... juist omdat er zon verscheidenheid is aan JSR's die wel of niet geimplementeerd worden in de Java mobieltjes... Daarom dat je bij de meeste te downloaden applicaties ook je merk en model moet doorgeven, omdat er een JAR file is gecompileerd voor elk afzonderlijk mobiel...
Dus de kreet : Java apps draaien op alle Java mobieltjes, dat is niet helemaal waar... Het moet meer zijn dat Java apps gedeeltelijk op alle Java mobieltjes werken :(
Java is te vergelijken met .NET. Het heeft een enorme bult aan componenten en het vraagt ook om meer rekenkracht dan andere applicatie's geschreven in C/C++.

Waarom java gebruiken als Apple zelf een SDK beschikbaar stelt waar men in C kan schrijven zodat men alles uit de iphone kan halen.

Java + Windows Mobile op mijn hp ipaq is traag/sloom (ervaring) dus waarom zal je voor mobiele platform voor java kiesen als je maar een kleine pros met beperkt geheugen hebt ? Geef mij een goede reden !

[Reactie gewijzigd door Blowthebullet op 25 februari 2008 18:20]

Komt omdat Microsoft op de Windows Mobiles juist 't .NET gebruik willen stimuleren...
Die MIDLet applicatie die de Java troep verzorgt onder Windows Mobile kan gewoon veel beter uitgewerkt + optimaliseert worden. Java vraagt echt niet veel van de CPU + Ram van zo'n telefoon...

Vind Opera (een Java app) @ Windows Mobile prima draaien (htc wizard, 200mhz, 32mb ram i think) enige nadeel is dat Opera niet echt touchscreen proof is :) Dat is ook gelijk m'n enige klacht over Java applicaties de aansturing qua knoppen is bij sommige gewoon om te janken.

Maar wat op de iPhone draait vind ik weer beetje overbodig... Er zijn al zoveel van die standaardtalen Apple ! gebruik ze dan ook :/
@ Aapje: Objective C is behoorlijk standaard hoor, tenminste in de Apple wereld wel lijkt me. Ik geloof dat op OS X vrij veel daarmee wordt gedaan, en wat was het OS waar de iPhone op draaide ook alweer? Juist ja, Mac OS X!

En voor je me afscheept als fanboy: ik ben het absoluut niet.
Ik ben gewoon een fervent voorstaander van alles dat de snelheid bevordert op mobiele apparatuur (terwijl je niet inboet aan andere feature zoals bijvoorbeeld security), want ik heb te vaak meegemaakt dat die gewoon om te huilen is, terwijl het niet hoeft.

En voor je security nou net als tegenargument gebruikt (iets in de geest van: Java heeft garbage collection dus het is makkelijker / veiliger): dat is volledig afhankelijk van de competentie van de developer die ermee werkt :)
@Jeanpaul145:
En voor je security nou net als tegenargument gebruikt (iets in de geest van: Java heeft garbage collection dus het is makkelijker / veiliger): dat is volledig afhankelijk van de competentie van de developer die ermee werkt :)
Objective-C v3.0 heeft ook een garbage collector ;) Maar het wordt wel nog native gecompileerd en niet naar microcode. Objective-C 3.0 is beschikbaar sinds de introductie van OSX 10.5 'Leopard'.
@Blowthebullet: Java draait altijd binnen een virituele machine, dit is heerlijk voor de platform on-afhankelijkheid maar maakt het wel trager. .Net is een verzameling van libaries en een debugger die .Net code omzet naar Windows code. Hierdoor kan een .Net applicatie hetzelfde qua snelheid bereiken als een C/C++ applicatie. Java is altijd vertraagd door de VM.
Ik heb ze toch liever native draaien dan via Java aangezien native gewoon sneller is.
Maar het zou natuurlijk welkom zijn als Safari ook java applets ondersteund op de iPhone aangezien safari dan gewone websites met java applets kan laden.
Tevens is flash ook wel gewenst lijkt me.

Maar echte software doe die maar gewoon native.
Objective-C met de core componenten is allesbehalve 0, sommige van de beste OS X applicaties zijn hiermee in elkaar gestoken. En die hebben allesbehalve moeten inleveren aan prestaties en integratie met de interface. Java voldoet simpelweg niet aan de eisen van de iPhone formule. Je kunt beweren wat je wil, maar de iPhone is 90% gebruikerservaring. En die gebruikers hebben geen enkele boodschap aan lompe applicaties.
Java is traaahaaaggg .. daarnaast zit je altijd te prutsen met verschillende versies van de JRE, irritante update icoontje die vervolgens een nieuwere versie installeren in een directory met het versienummer erin (omfg!) en had ik al gezegd dat het traag was?

Bovenstaande geldt voornamelijk voor desktops, I know, maar Java blijft een trage omgeving, ook op telefoons, zelfs op een krachtpatser als de TyTN II.
Die "trendy namen" worden al gebruikt sinds de ontwikkelomgeving van Mac OS X beschikbaar is. Volledig gratis zelfs. Dus ontwikkelaars kunnen zich wanneer ze een Apple hebben helemaal uitleven zouden ze dat willen.
Waarom zullen de meeste apps voor Google's Android dan op Java gebaseerd worden :?

Zou Google ook niet in maart met een nieuwe SDK komen?
De Android Apps worden idd in de programmeertaal Java geschreven, echter is de bytecode die gegenereerd wordt door Google's compleet-vanaf-scratch-geschreven compiler zeer geoptimaliseerd en niet compatible met "normale" java vm's.
Voor meer info zie Androidology delen 1, 2 en 3.
Dit zijn filmpjes waarin (bijna?) alles over Android als platform heel helder en duidelijk wordt uitgelegd. ;)
misschien iets te hoopvol, maar als de Iphone flash zou gaan ondersteunen (volgens mij was dat een gerucht). En vandaag Adobe Air heeft gereleased... zou dat wellicht een reden kunnen zijn? Want als de Iphone hier ondersteuning voor zou krijgen, om AIR applicaties te draaien. Zou de Iphone-sdk weer een hele nieuwe dimensie krijgen.

Maar dit is misschien meer wishfull thinking als werkelijkheid vrees ik. ;)
Lijkt me tamelijk ongerelateerd. Air is voor zover ik weet een stapje verder dan Flash. Als je de Safari browser op de iPhone ondersteuning geeft voor Flash is die browser gewoon klaar, af.

Met de iPhone SDK kunnen ontwikkelaars apps maken die als traditionele Apple iphone apps aanvoelen: snel, overzichtelijk, en in een standaard-interface gegoten. Ook dat punt klaar.

Flash, of Air, Apps zullen erg als Java apps aandoen vrees ik. niet zo tergend traag, maar nog steeds bijzonder lomp.
Ik weet niet of je al wat demo air dingen hebt bekeken, maar dit draait beter als flash dingen uit de browser.
En het is natuurlijk een veel makkelijkere manier om applicaties te bouwen. (Voor welk platform dan ook.) Makkelijker dan native applicaties voor een Iphone, bedoel ik.
Het zou ook eerder een aanvulling zijn.... en ik zou er vanuit zijn gegaan dat het gerucht van de flash ondersteuning bij de release waar zou zijn. In dat geval zou het logisch zijn om dan gelijk AIR ondersteuning te bieden. Dus logisch dat er uitstel zou zijn.

Maar ja zoals ik al zei, wishfull thinking....wederom: ;)
Mobile Safari af? sorry maar er zijn nog wel een aantal websites die java applets gebruiken ik ook wel zou willen kunnen openen.

Flash, java, silverlight ... streamingmusic/video allemaal welkom.

Het is naar mijn mening pas af als het identiek is aan safari onder OSX.

Niet dat ik Mobile Safari wil afvallen want ik vind het wel tot nu toe de beste mobile browser wat er is.
Is die bron een beetje geloofwaardig, of schreeuwen ze weer wat in het rond?
Ik denk dat het redelijk betrouwbaar is, meerdere sites hebben ook zoiets vernomen en de laatste tijd valt het mij op dat ze het vaker bij het juiste eind hebben (inside info?).

Anyway, een weekje uitstel, al is het een maand ik kan er wel op wachten. Als het maar uitkomt en als het maar goed werkt. Het is de reden dat ik niet op de iPhone heb gewacht en deze week een Touch heb gekocht, zowiezo mooi basis-systeem waar Apple duidelijk op voortborduurt (en dus niet afhaakt qua support "unlike others") en met deze SDK zou het de PDA kunnen worden waar ik op hoop, met goede software in combinatie met het osx van de iPhone/Touch ben ik verkocht en gooi ik m'n Windows Mobile zooi meteen de deur uit, ik ben geen fanboy, als je gewoon ziet hoe soepel en logisch het systeem in elkaar zit.... het is gewoon zoals ik een pda mij al jaren voorstel.
Wat ik niet heb gelezen is, of het ook mogelijk is om als Cocoa programmeur zelf te kunnen ontwikkelen of dat Apple de programmeurs aanwijst. Dit eerste zou nog mooier zijn, maar zo niet, ok.

Voldoen ze niet aan mijn verwachtingen, dan heb ik over een jaartje een Touch te koop staan en ben ik misschien een iPhone rijker (de Touch heeft me wel overtuigd van het feit dat de iPhone de beste mobiel is...niet qua features, maar qua bruikbaarheid).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 februari 2008 20:39]

iPhone -> ZiPhone -> Software unlock en er zijn al een hoop leuke pakketjes ervoor.
Echt zware internet werk doe ik immers wel op de computer.

WM heb ik al een tijdje niet meer en gebruik en mis het ook voor geen meter 8)7
Businessweek is over het algemeen wel accuraat met zijn voorspellingen/berichten.
Ze kunnen er trouwens maar een weekje naast zitten, dus zo betekenisvol is dit bericht niet :+
Nou 1 ding weet ik wel wat betreft de multi touchpad zit al in de huidige macbooks kwestie van software.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True