'Geen vaste prijs meer voor nieuwe generatie iPhone'

Apple gaat naar verluidt geen vaste prijs meer vragen voor de nieuwe generatie iPhones. De smartphone zou 'normaal' op de Europese mobieltjesmarkt losgelaten worden en daarmee onderhevig zijn aan diverse kortingen van telco's.

Apple logo (90 pix)Volgens een bron van Gizmodo, die betrokken zou zijn bij de lancering van de 3g-iPhone, wordt de volgende generatie iPhone op 9 juni tijdens het WWDC gepresenteerd. Direct na de officiële introductie zou de nieuwe iPhone verkrijgbaar zijn. Eerdere geruchten dat de nieuwe iPhone in juni wordt aangekondigd lijken hier mee bevestigd. Apple zou bij de lancering overigens een voorraad van drie miljoen 3g-iPhones beschikbaar moeten hebben.

Gizmodo's bron geeft ook aan dat Apple in Europa geen vaste prijs meer vraagt voor een iPhone. Telco's zouden een variërende prijs op Apples mobiele telefoon kunnen toepassen. De consument kan daarmee korting op een 3g-iPhone krijgen doordat er van provider gewisseld wordt, een abonnement verlengd wordt of extra's op een abonnement worden genomen. Begin deze maand werd bekend dat Apple niet meer met één telco per land in zee gaat om de iPhone exclusief aan te bieden.

iPhone in Keynote-presentatie

Door Robin Vreuls

Doktersteam

20-05-2008 • 19:27

100

Reacties (100)

100
91
25
7
0
0
Wijzig sortering
Anoniem: 262487 20 mei 2008 22:08
Wat is te duur?
Die discussie voert hier de boventoon. De meeste telefoons zijn duur als je ze zonder abbo koopt.
Daarom nemen ook heel veel mensen een nieuwe telefoon bij hun verlenging en geen sim-only en dat is ook wat de Telco's willen, omdat die dan alsnog meer verdienen.

Of je nu een Viewty of een iPhone koopt, het is maar net wat je wilt.
Ik vraag me alleen wel af wat het verschil gaat worden tussen de eerste en de tweede generaties iPhone, buiten de bollere achterkant, dikkere telefoon en de 3G werking.

Ik ben trouwens vanmiddag bij alle telecomzaken geweest (van KPN tot Vodafone) en de enige die hem gaat verkopen is T-Mobile is mij verteld en die verkoopt alleen de 2e generatie. Tevens zou die eind volgende maand moeten beginnen met de verkoop ervan.
Er werd alleen wel tussen neus en lippen door verteld dat het nog wel eens zou kunnen gebeuren dat het 2 maanden uitgesteld kan worden.
Anoniem: 252106 20 mei 2008 20:02
ik snap echt niet waarom iedereen zo geil is op die I-Phone het zal echt wel een goed toestel zijn, over de kwaliteit laat ik me niet uit, maar als je kijkt wat de mogelijkheden zijn van dit ding waar je toevallig ook nog mee kan bellen, en ze dan vergelijk met een ander mobieltje van een ander merk zal je zien dat er een heleboel zijn die gelijk of eigenlijk veel beter presteren( meer mogelijkheden hebben) dan deze van apple, en als je dan ook nog eens de prijs er naast legt schrik je helemaal een vergelijkbare telefoon van merk X die haast dezelfde spec heeft als de I-Phone kan je gewoon vaak gratis krijgen, oke op de I-phone zitten misschien een paar kleine dingetjes die net niet op die andere zitten maar andersom geld waarschijnlijk hetzelfde. maar alleen omdat er apple opstaat betalen mensen er een gods vermogen voor en vinden ze het een fantastisch toestel terwijl veel van deze mensen een zelfde toestel van een ander merk met de zelfde specs. troep vinden.
met andere woorden NIET alles is vanzelf goed wat apple maakt.

en ik heb ook nog eens ergens gelezen dat in de usa 1op de 5 terug komen omdat ze het niet meer doen( kan alleen niet meer vinden waar ik dit gelezen heb)
Wat een nonsens weer... :/

En leer het misschien eerst eens goed schrijven. iPhone.
i en ze dan vergelijk met een ander mobieltje van een ander merk zal je zien dat er een heleboel zijn die gelijk of eigenlijk veel beter presteren( meer mogelijkheden hebben) dan deze van apple, en als je dan ook nog eens de prijs er naast legt schrik je helemaal een vergelijkbare telefoon van merk X die haast dezelfde spec heeft als de I-Phone kan je gewoon vaak gratis krijgen, oke op de I-phone zitten misschien een paar kleine dingetjes die net niet op die andere zitten maar andersom geld waarschijnlijk hetzelfde.
Specs =/= bruikbaarheid. En dat geldt in de eerste plaats voor een gsm. Wat kan me daar het aantal Mhz van cpu schelen? pixels op het scherm... Wat dan ook wat betreft 'nerd-spec-geblaat'. Als het niet bruikbaar is, dan houdt het op. Telefoons zijn een totaalproduct, geen aaneenschakeling van losse specs die samen misschien wel indrukwekkend ogen maar waarmee je niets kan doen. Ik hoef helemaal geen umts als er wifi opzit. Liever een groot scherm waarmee je wél portable kan browsen, dan kleine kutschermpjes en interface die traag zijn als boter door een trechter. Daar wordt je vrolijk van! Of gsm's die je telkens moet rebooten omdat er weer eens iets is vastgelopen. Ik ken nauwelijks gsm's waarop je kan browsen en van muziek/film genieten als de iPhone. Sim-pel. En die welke wel in de buurt komen zijn dan ook nog eens minstens even duur.

En dat wil ik op een gsm, gemakkelijke bediening en bruikbaarheid, en met een iPhone kan een kind de was doen.

En btw, gratis gsm's bestaan niet!!! Leer het nu toch eens? Dat verkoopsmodel dat jullie in Nederland kennen is niet de norm. Wie denkt z'n gsm gratis te krijgen is gewoon naïef. Ik heb het liever zoals in België, gsm betalen, en zelf een abonnement uitzoeken. Clean en transparant, ipv met verborgen kosten. Je betaalt toch ook geen internetabonnement waarbij je de pc 'gratis' krijgt? Scheiding tussen hardware en diensten... Meestal loopt iedereen dat te blaten, maar als het over de gsm markt gaat is het ineens wel ok? :X

Trouwens, wat noem jij een paar kleine dingetjes? Een full frontal touchscreen uit een hard soort plastiek (en niet dat zachte tft gedoe waarmee de meeste touchscreens zijn uitgerust?) Flitsend snelle interface? Overzichtelijk?

Maar goed, posts als deze kan je beter negeren, en waarom zou ik ook nog moeite doen. Het is alleen jammer dat mensen al op voorhand, zonder ervaring met het product, een product beginnen bashen enkel omdat er apple opstaat. Dat is al net zo ridicuul als mensen stigmatiseren omdat ze 'fortuinen zouden neerleggen voor apple producten' (wat jij in je post vermeldt). En zelfs dat valt erg goed mee hoor.

Ik heb nog geen iPhone, maar ik kan je al vertellen dat mijn volgende gsm een iPhone wordt, zeker als deze unlockt wordt, zoals ik het wil hebben. Dat is de enige reden dat ik er nog geen heb (en ik heb geen zin in hacks en dergelijke toestanden). Ik wil m'n eigen sim-kaartje kunnen gebruiken. Wat zal die prijs me dan een zorg wezen... :O
maar alleen omdat er apple opstaat betalen mensen er een gods vermogen voor en vinden ze het een fantastisch toestel terwijl veel van deze mensen een zelfde toestel van een ander merk met de zelfde specs. troep vinden.
met andere woorden NIET alles is vanzelf goed wat apple maakt.
Omdat het meestal ook troep is. Specs alleen maakt geen goed apparaat zoals ik al zei. Geef een smartphone maar eens aan je ouders. Ze zullen het ding een paar keer bekijken en dan enkel er mee bellen, omdat de rest te moeilijk is, achter te veel menuutjes schuilgaat en niet overzichtelijk is. We zijn niet allemaal tweakers hoor. En ondanks dat het mij wel zou lukken, wil ik die moeite gewoon niet doen, zeker niet voor iets wat me het leven gemakkelijker zou moeten maken zoals een gsm. En dat heeft apple wel goed begrepen. Ik ga geen manual beginnen doorlezen om met een gsm te kunnen werken for crying out loud. Geen die iPhone aan je ouders, en meteen zullen ze via gprs op internet zitten, muziek luisteren of een filmpje kijken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 131051 op 24 juli 2024 10:18]

Probleem is dat verschillende zaken met elkaar vergeleken worden.
De iphone heeft bepaalde hardware en prijs (dus niet de hacked versie, maar die met abbonement of de unlocked versies uit frankrijk) je kan dus niet een 300euro kostende windows mobile smartphone vergelijken met een 700euro kostende iphone.


De niet hacked iphone is maar een flauw ding zelfs geen smart phone, maar wat erop zit werkt wel prachtig, in vele gevallen beter dan de meeste andere "domme" telefoons. Er ontbraken enkele redelijk noodzakelijke zaken maar apple voegt die wel langzaam toe via updates.

De hacked versie is al veel beter, maar is anders dan de meeste windows mobile smartphone . Op de iphone is er weinig beschikbaar om het aan te passen, op windows mobile is zowat alles wat je maar kan bedenken wel te vinden. Ook kan je die telefoons volledig ombouwen . Wil je iphone interface? Wel zet die erop,wil je dat of dat veranderen hup pas het aan. Op de iphone heb je dat allemaal niet. Zojuist mijn collega zien knoeien om zijn "today" screen aan te passen met wat juist uitgekomen beta software. Nu heeft hij een scherm dat zowat elke standaard smartphone al jaren heeft.


Daarnaast mankeert de eerste versie iphone wel wat dat gelukkig rechtgezet word in versie 2: 3G en GPS . Nu nog flash (of is dat ondertussen al in orde?) batterij die vervangbaar is,hogere resolutie camera, meer veel meer gratis software, benaderbaar als opslag, push mail

Kortom niet hacked iphone is eerder voor mensen die niet echt op de prijs letten en een gewone telefoon willen waar je wel wat mee kan maar waar je niks zelf aan moet tweaken

Hacked is al meer voor tweakers (of prijsbewustere mensen)

windows mobile is ook voor diegene die graag eens een andere ROM instaleren of heel hun GSM eens graag veranderen, alsook voor de meer "gewone" gebruiker, alhoewel die volgens mij beter af zijn met een hacked iphone.
Ik zit dus echt voor geen meter te wachten op flash voor mijn iPhone. Ten eerste vind ik sites die full-flash-based zijn het niet waard om te worden bezocht. Daarnaast krijgt adobe het niet eens voor elkaar om flash goed te laten werken op een mac(youtube filmpje -> cpu van macbook naar 60%...). Flash is langzaam aan het doodgaan. Je vind het alleen nog in de vorm van filmpjes. Maar je hebt gewoon youtube als applicatie.

Tevens worden er al duizenden applicaties gemaakt die met de nieuwe firmwire meteen zullen worden gereleased. En met een gehackte iPhone kan ik alles aanpassen hoor ;-) echter wil ik dit niet want hij is mooi zo(al heb ik wel het dock even verandert :-)).

Waarom zou je je telefoon aanpassen als hij al goed is? Je koopt een iPhone voor wat hij is, niet voor wat je ervan kunt maken...
De applicatie heet iToday trouwens, en is inderdaad nog in de beta fase. Er zijn al meerdere van die applicaties, maar ik laat het lekker uitstaan omdat ik in die ruimte liever mijn albumcover heb staan :-)
Wel flash word nog veel gebruikt, dat jij er niet zit op te wachten zegt natuurlijk niks. Ik surf wel naar sites die dat gebruiken, dus zonder flash ... Als over aan het doodgaan? Zou ik wel eens een bron van willen zien.


1000'en aplicaties? Tuurlijk betwijfel ik hoor. alles veranderen? Onzin zoiets :

http://img208.imageshack.us/img208/4900/today5jh.gif

Is helemaal niet mogelijk, net zo min kan je eventjes de rom aanpassen kijk eens op XDA-developers wat men daar allemaal uitsteekt met windows mobile .

Als over het home screen mooi? Ach ja smaken verschillen, ik vind het lelijk en gebruiksonvriendelijk.

Wat hij is niet wat je er van kan maken: dat is de perfecte instelling voor een iphone, zoals ik al zei: mensen die zonder problemen en moeite toch een goed interface en telefoon willen.

Ik tweak die telefoon echter graag nieuwe ROM erop, nieuwe inteface voor todat screen zodat alels wat makkelijker te vinden en te gebruiken is (en ja een stuk makkelijker dan op gelijk welke standaard iphone) en als ik dat beu ben of ik wil eens iets anders dat er nog beter uitziet: aanpassen.
Tja dan behoor jij gewoonweg niet tot de doelgroep voor de iPhone ;) Echter dat het homescreen ongebruiksvriendelijk is zul je toch nog een keer moeten herzien. Het kan gewoon niet duidelijker. Muziek afspelen gaat daar, internetten daar, bellen daar, sms'en zit achter dat icoon en emailen staat ook duidelijk aangegeven. Dit vind ik vooral het probleem met de meeste andere telefoons.

OK mijn iPhone is wel een beetje getuned, maar op het moment is mijn iPhone echt een plaatje, en hoef ik hem echt niet verder aan te passen(al is het wel mogelijk om het bijvoorbeeld een Vista interface te geven e.d.).

En dat Flash (langzaam) sterft zie je gewoon op het internet. Flash chat's worden vervangen door Web 2.0 gebaseerde Chats etc. Ik zie niet veel sites meer die (behalve filmpjes en spelletjes) nog op flash gebaseert zijn.
Batterij status? Backlight status? Status geheugen en diskspace?
Afspraken van die dag, ... met allemaal links daarin naar de desbtreffende programma's.

Redelijk makkelijk in te stellen dan nog.

Als ik dan het vierkante knopjes homescreen van de iphone zie vind ik dat heel mager.
Wat jij beschrijft zijn features, niet gebruikersgemak. Gebruikersgemak is: alles is in 1x duidelijk. Wat jij beschrijft hebben beginners(lees: je vader en moeder ofzo) echt moeite mee om daar aan het begin aan te wennen en ze zullen zulke dingen ook negeren en op zoek gaan naar het bellen. Tevens zijn, op de afspraken na, die dingen juist dingen die de gemiddelde gebruiker niet wil weten(batterijstatus staat gewoon rechtsboven). En geheugen en diskspace is wel logisch dat dat in deze versie niet erin zit: je moet alles met de computer syncen, en je kunt nog geen programma's installeren. Dit zou misschien handig zijn als de appstore geopent wordt, maar dan nog mogen ze dit ook gewoon in de appstore zetten.

Die afspraken zou ik inderdaad graag terug zien ;) Al is iToday daarvoor wel weer een redelijk goede optie(en anderen, heb me op de iTodays nog niet echt gespecialiseert dus ik weer niet op zulke dingen al bestaan of niet).
sorry maar dat is gebruiksgemak, batterij toont aan hoe lang ik nog verder kan zonder oplade. Backlight veranderen van niveau zonder 5 menus handig bij lezen, fel daglicht of als je batterij wil besparen afspraken, gemiste oproepen ed spreekt voor zich.

En je kan toch muziek ed erop zetten? Lijkt me wel handig dat je direct ziet hoeveel plaats er nog is.

En dit zijn maar enkele voorbeelden, weer RSS feeds,programmagids eigenlijk alles wat je kan bedenken krijg je wel op de ene of andere manier op je today screen.
Gefeliciteerd, je slaat wederom de plank volledig mis bij je vergelijking met andere telefoons van dezelfde prijsklasse.

De iPhone onderscheidt zich op het gebied van software, niet van hardware. Waar andere fabrikanten mensen verleiden met megapixels en opslagruimte (en vervolgens bijv. vergeet drivers mee te leveren) gaat Apple voor een andere strategie, namelijk 1 pakketje dat het gewoon doet, waar ondersteuning voor is (en blijft) en wat, vergeleken met Windows Mobile en de andere mobiele OSen, erg vernuftig is qua bediening.

Beetje jammer dat de gemiddelde tweaker altijd piept over specs :X
Anoniem: 225478 @SiliconError20 mei 2008 23:53
Ik ben het compleet met je eens; ben bijna 3 jaar lang een trouwe HTC gebruiker geweest en ben altijd positief geweest als het gaat om gebruik maar de TYTN 2 sloeg echt alles, wat een gedoe zeg met die drivers. Uitzuigers zijn het.

Ik heb toen in een impulsieve aankoop mijn eerste 8gb iPhone gekocht (inmiddels vervangen door de 16gb) en die mag misschien qua hardware specs minder zijn dan een tytn2 maar de look & feel is fantastisch en het loopt gewoon nooit vast. Revolutionair toestel!

Laat de next generation iPhone maar komen.
Sorry hoor maar als je het artikel leest zie je juist dat je de iPhone straks ook veel goedkoper kunt krijgen met een abbo. Als je de volle prijs bestaalt voor zo een telefoon die even veel - of meer - features heeft dan de iPhone zal de prijs toch wel in de buurt komen(of zelfs meer).
Daarnaast is de iPhone natuurlijk erg hip, en met 3G zal er weinig functionaliteit aan ontbreken. Ook heb je natuurlijk een super User Interface. (Ik vind die van de N95 bijvoorbeeld maar niks).

En ik heb nog nooit gehoordt dat 1/5 iphones terug wordt gebracht(en ik lees dagelijks iPhone en Apple nieuwssites)
maar als je kijkt wat de mogelijkheden zijn van dit ding
Het gaat bij Apple eigenlijk nooit sec om de featurelijst, maar om de manier waarop die features geïmplementeerd zijn. Ik heb heel wat iPhone-gebruikers gesproken en allemaal zijn ze behoorlijk enthousiast. Alleen de eerste early adopters schrokken nog wel eens van buitenlandse roaming charges: uurtje in Duitsland geweest met een US abbo: honderden dollars 'schade'. Maar ook dat is gelukkig maanden geleden verbeterd.

De software zorgt ervoor dat je de features die er op zitten (zoals conference calls enz.) ook echt kunt gebruiken zonder eerst de manual te hoeven lezen.

Vergeet niet dat de huidige iPhone een 1.x product is, kijk naar de keynote voor de nieuwe softwareversie:

http://www.apple.com/quicktime/qtv/iphoneroadmap/

Een van de redenen dat Apple geen 3G aanbood, was naar verluidt dat 3G nog teveel stroom nam. Inmiddels zijn er zuinigere chips, en het gerucht is dat je het ook in de nieuwe iPhone desgewenst uit kunt zetten.

Overigens is voor bijvoorbeeld web-browsing niet de radioverbinding de belangrijkste bottleneck, maar de cpu. (Kijk maar naar tests met de iPhone over Wifi). Een snellere cpu zou nog wel eens interessanter kunnen zijn dan die hele 3G chip!
Gezien het feit dat je niet eens 'iPhone' goed spelt denk ik niet dat je veel verstand van zaken hebt. Dat jij ergens gelezen hebt dat 1 op 5 iPhones terug komt neem ik dus voor totale onzin. Zeker aangezien ik een bron heb die zegt dat de iPhone veruit de hoogste klant tevredenheid heeft.

Verder, het feit dat er Apple opstaat is niet waarom mensen graag gezien worden met een iPhone, maar het feit dat de iPhone gewoon een heel mooi design heeft, zeker in vergelijking met de meeste andere smartphones, is waarom mensen graag met een iPhone gezien worden.
"gelijk of eigenlijk veel beter presteren( meer mogelijkheden hebben) "

Beter preseteren != Meer mogelijkheden

Een rijtje feature's en bulletpoints zijn geen garantie voor een goed product.
Feature's zijn mooi, en het liefst zie ik ook alle toestellen, maar ik heb liever een toestel dat gebruiktvriendelijk, snel en mooi is en de mogelijkheden die hij heeft goed laat werken dan een toestel met a4'tjes met mogelijkheden die daarna niet optimaal benut kunnen worden (zoals helaas vaak het geval is met Windows Mobile voor de gemiddelde gebruiker)

<? ander merk, meer specs, minder geld blabla ?>

"met andere woorden NIET alles is vanzelf goed wat apple maakt. "

Dus omdat een ander toestel voor minder geld meer feature's heeft (ongeacht of ze nu goed te gebruiken zijn of niet) is de iPhone geen goed product? Vreemd. w
Als ik de iphone vergelijk met een recente blackberry of nokia N95, dan is dat echt nog een wereld van verschil.

Beetje als een playstation 1 en 3 naast elkaar zetten.
Anoniem: 229334 20 mei 2008 19:29
Dat is goed nieuws, dit zal de verkoop zeker stimuleren, want persoonlijk vind ik dat een gsm, hoe goed ook, niet meer dan 200-300 euro moet kosten!
Dit is dan ook zo veel meer dan een GSM. Ben niet echt een "apple" fan, maar dit is echt niet appels met peren vergelijken. De I-Phone is een multimediatoestel dat ook een telefoonfunctie heeft.

Verder zal de I-phone als een standalone unit nooit onder de 399 komen volgens mij. Alleen als hij met een abbo (voor NL) wordt geleverd dan komt hij wel goedkoper.

In België zal je de volle pot moeten betalen of het moet zijn dat een van de providers zwaar in zijn marge gaat snijden.

We zullen het allemaal wel binnenkort zien.
Iedere telefoonproducent produceert zoveel meer dan een GSM, denk aan de N95/E95, Blackberry 8800, LG Viewty enz en geen enkele aanbieder verwacht meer dan een 2 jarige abbo + soms 100 euro eigen bijdrage. Apple dacht dit anders te doen en gezien de uiterst magere verkoopcijfers voor zoverre in de EU zijn ze hier toch van terug gekomen. Mede door hoge beloftes richting de aandeelhouders dat men meer dan 10 miljoen stuks zou verkopen dit jaar zijn ze wel genoodzaakt hun strategy aan te passen door ipv de Iphone als een luxe object neer te zetten in te zien dat de Europese consument de Iphone ziet als alle andere telefoons, of op zijn minst niet bereid is meer te betalen voor een telefoon ondanks dat dit een 'multimediatoestel' is.
Vergeet niet dat Apple lang behalve de 400 usd ook nog eens een deel van de abbo in eigen zak stak, nu zal Apple hun winst terug moeten snijden, daarintegen is berekend dat een iPhone een klein half jaar 240 usd kostte voor de productie, dus al het andere kan worden toegelegd op promotie/ontwikkeling/winst. Met het wegvallen van de abbo winst die men eerst trok zal ook de winst terug vallen. Ik ben dan wel benieuwd hoe dit slechte nieuws zal vallen op de aankomende aandeelhouders vergadering en tevens hoe Apple denkt dit keer te kunnen voldoen aan de winstcijfers die ze eerst opgaven.
Anoniem: 58690 @n4m3l35520 mei 2008 22:05
Ik ben dan wel benieuwd hoe dit slechte nieuws zal vallen op de aankomende aandeelhouders vergadering en tevens hoe Apple denkt dit keer te kunnen voldoen aan de winstcijfers die ze eerst opgaven.
Als ze daadwerkelijk na die WWDC op 9 juni de telefoon vrij geven en dat ie dan ook daadwerkelijk door alle telefoonshops verkocht wordt, dan wil ik er wel 1 hebben.
En als half Europa er zo over denkt, dan kan het nog wel eens mee vallen voor Apple.
Laten we eerlijk zijn, de mensen die ook een Ipod (touch/nano) hebben en daar tevreden mee zijn, zullen zeker ook een Iphone willen hebben.

En als in de US dan ook Verizon, Nextel en Cellular bijvoorbeeld mogen mee doen, dan kan de prijs daar wel weer eens flink lager liggen dan in Europa, met als gevolg dat wat met de huidge Iphones gebeurt, dus in de VS kopen en dan unlocken weer van voor af aan begint.
Verizon & co. zijn niet geschikt voor GSM volgens mij. En aangezien de iPhone een GSM-toestel is zal die zeker niet bij die carriers te koop zijn.
Dit is dan ook zo veel meer dan een GSM. Ben niet echt een "apple" fan, maar dit is echt niet appels met peren vergelijken. De I-Phone is een multimediatoestel dat ook een telefoonfunctie heeft.
Zoals zowat elke mobiel op de markt in het midden en hoge segment. En dat ook al enige jaren.
De iPhone heeft een leuk jasje maar afgezien van dat zijn er zat andere toestellen die minstens evenveel kunnen.
Dat wel, maar de bediening is ongeevenaard. Vindt maar eens een ander 'toestel' dat je net zo intuitief kunt bedienen.

Ik vind het vooral jammer dat hij zo groot is. Daarom zal ik hem waarschijnlijk niet aanschaffen.
Beetje een rare uitspraak, dan zou je ook kunnen zeggen dat een PC niet meer dan 1000 euro moet kosten, ongeacht wat de specifictaties wel niet mogen zijn. Of dat een TV niet meer als 800 euro mag kosten, ongeacht of het nou een 55" plasma is of niet...
Anoniem: 229334 @knirfie24420 mei 2008 20:11
Geen rare uitspraak, eerder mijn mening.
Als jij 500 euro wil uitgeven aan een high end Nokia Nxx stoort me dat niet, maar ik geef liever m'n geld uit aan een degelijke pc dan een gsm, voor mij is 200 euro meer dan genoeg. Als ik m'n iTouch verkocht krijg en de iPhone voor ongeveer 200 te krijgen is koop ik er waarschijnlijk wél een.
600 euro heb ik er gewoon niet voor over, maar ja, ik wil ook wel 2000 euro in een pc steken, de meeste mensen (not tweakers) vinden 800 euro al een serieus bedrag.
Aan de andere kant ben je ook gewoon verwend door de telco's hier natuurlijk (verwend in de zin dat je de boel verspreid kan betalen). Dit is pas sinds een aantal jaar het geval en een gevolg van de veel betere concurrentie binnen Europa. In de US heb je maar een aanbieder of 3 geloof ik en dan nog niet eens overal.
Anoniem: 111970 @vgroenewold20 mei 2008 20:10
in de VS is een mobieltje nog goedkoper. Je hebt dan wel minder keus tussen providers, maar dan krijg je met je abonnement wel weer dingen als 1000 gratis minuten, 1000 gratis smsjes, altijd gratis naar bepaalde personen, gratis tussen mensen bij dezelfde provider, blablabla..

Hier mag je blij zijn als je een SMS bundel (zegge 1000 SMS voor 10 euro) mag kopen. -erbij-.
( hier hebben we ook wel wat deals, maar lang niet zoals in de VS. Daar tegenover staat dat gebeld -worden- je geld kost in de VS. Da's nog eens van de pot gerukt. )
en gebeld worden kost je ook minuten; abbo's zijn enorm duur tov wat we hier gewend zijn (been there done that :( )

Overigens is 80% Moto Razor of de BlackBerry daar.
Anoniem: 440 @Seesar21 mei 2008 05:25
Je weet niet waar je over praat. 1000 minuten per maand, onbeperkt internet, 400 MMS & SMS, onbeperkt avonden (9pm-7am), onbeperkt weekenden (vr 9pm - ma 7am), en 5 MyFaves onbeperkt altijd voor $60/maand bij T-Mobile US

...en het feit dat je als ontvanger betaalt zorgt ervoor dat je bij de keuze van je abbo WEL zorgen maakt over de hand-off kosten. Als gevolg dat naar vast of mobiel bellen evenveel kost... $0.03/minuut via Skype naar Amerikaans mobiel. Die +$0.20 in Nederland is het gevolg van het 'gratis ontvangen'.
Ik hoor juist veel mensen die voor 50 Euro per maand een trage verbinding hebben en wellicht 200 minuten? Verder hebben ze de rare gewoonte om features in de mobieltjes uit te zetten en meer van die dingen.
Nou bij AT&T was vorig jaar anders de minimum abo prijs 60$, nu is dat tegenwoordig 5 euro maar toen was t behoorlijk duur hoor.
Hoezo mag een gsm geen €400 kosten? Dat is gewoon de reële prijs voor zo'n ding. Alleen is iedereen altijd gewend dat daar een dikke subsidie in de vorm van een abbo omheen zit. Uiteindelijk betaal je dat bedrag tch wel, alleen dan gespreid, dus je bewering raakt echt kant noch wal...
Ik ben het niet eens met de reactie waar jij op reageert, maar al helemaal niet met jou.

400 euro is een reële prijs als je dan dat ding simlock vrij zou krijgen, ok misschien 500 of 600. Maar in dit geval moet je dus ook verplicht een abbo nemen dat je in totaal ongeveer 1000 euro kost. En dan is het niet meer redelijk.

400 euro is normaal gezien reëel voor een simlock vrije telefoon.

bij een telefoon met een abbonement van 2 jaar voor 50 euro per maand is het normaal dat je de telefoon gratis krijgt. Dan betaal je dus ook dat bedrag, maar gespreid, maar de telefoon is gratis, en dus geen 400 euro.

En dus is 400 euro dus gewoon heel erg duur.
Anoniem: 229334 @stefanos199020 mei 2008 21:00
Dan is ook de vraag, wat wil je van een telefoon?
Mijn huidige gsm heeft nog geen 90 euro gekost en dat zie je er aan, ik ben blij dat ik naar de radio kan luisteren en foto's kan trekken, al is het maar op 320x240.
Dit was ook een tijdelijke gsm want m'n vorige deed het helemaal niet meer en ik had niet zoveel geld toen.

Maar, stel dat ik nu 400 euro heb, dan zou ik ongeveer 200 euro aan mijn gsm uitgeven , bv. de samsung F250 mooi dingetje, en die andere 200 euro gebruiken voor andere zaken.
Gewoon omdat mijn eisen niet zo groot zijn, camera, mp3, allemaal handig meegenomen, maar ik wil gewoon een mooie gsm waar ik degelijk mee kan sms'n.
iPhone sluit daar niet helemaal op aan, maar ik vind mijn iTouch gewoon zo'n fantastisch ding dat moest de iPhone (erg) goedkoop verkrijgbaar zijn ik er mee een zou aanschaffen.
Een telefoon mag best geld kosten, alleen heb ik het er niet voor over.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 229334 op 24 juli 2024 10:18]

<250 euro kost hij hier (mede door lage dollarkoers), bij inkopers die ze per 100en laten overkomen en hier kraken. Dus zoveel meer zullen de officiële niet mogen kosten denk ik.
Alhoewel er veel gsm's zijn van meer dan 200 euro die behalve sms/tel/foto niets kunnen!

[Reactie gewijzigd door ? ? op 24 juli 2024 10:18]

Van de vrachtwagen gevallen zeker? Aangezien een nieuwe iPhone met de dollarkoers nog steeds meer dan 250 euro kost, en dan neem ik nog geeneens verzending mee.

Ik zou t sterk vinden als Apple korting geeft aan hoog-inkopers.
De 16Gigabyte versie is nu circa 500 USD. Als je het ding zelf koopt en je vergeet per ongeluk om de invoer belasting te betalen, komt die iPhone op 300 Euro. De 8 Gig versie kan dan op dezelfde manier rond de 250 Euro uitkomen.
De Apple stores in de VS hebben vrijwel geen iPhones in de winkel. Als ze wat binnenkrijgen zijn die zeer snel uitverkocht. Een klant mag niet meer dan 5 iPhones tegelijk kopen.
GSM's van 200 die behalve sms/tel/foto niet kunnen?
1. Met 400 dollar ben je er (in de VS) nog niet. Je zit ook vast aan een peperduur AT&T abonnement
2. Wat moet een GSM meer kunnen dan sms en telefoneren?
3. Zomaar een keuze. Een N95 "gratis" bij een abonnement van 27,50 per maand voor 2 jaar. Dat is nog altijd goedkoper dan wat je in Amerika aan abonnementsgeld alleen al kwijt bent

@Dutch_Razor
Volgens de laatste koers is hij €255. €250 is dus wat overdreven, maar €275/€300 moet zeker lukken.
Apple geeft geen kortingen aan inkopers, maar de verzending wordt er wel goedkoper door.
Tweede argument is onzin. Komt op hetzelfde neer als:

Wat heb je aan een computer behalve Pong spelen en naar de maan gaan?
Persoonlijk heb ik vrij recent de iPhone in een AT&T winkel gekocht. Het was niet nodig om een AT&T abbo af te sluiten.
Wat betreft de noodzakelijke functies zullen de smaken verschillen. Basic universele email access is voor zakelijke gebruikers een tamelijk interessante mogelijkheid (zie ook het success van Blackberry). Als de unlock tools iets hebben aangetoond, is het de enorme verscheidenheid van applicaties die gebruikers zinvol achten.
Pff aan die prijs zal de Iphone dus nooit komen.

Nu ligt hij al omgerekend aan de $1250 dacht ik (inclusief "speciaal verhoogde abonnementskosten" voor 2 jaar), als je het officieel doet. Je kunt de telefoon echter kopen (eenmalige kosten) en vervolgens kraken, zonder abo af te sluiten. Vraag me eigenlijk nog steeds af wie hiervan de dupe is: AT&T of Apple (dus of AT&T de volle mep voor de telefoon neerlegt of een deel van de abonnementskosten af moet staan), maar ik denk zo dat het de laatste is.

Het is dan toevallig zo dat hij te kraken is, waardoor de hele abonnementsstructuur te omzeilen is. Jammer voor Apple, want het is wel een ideale manier om de nietwetende consument een vermogen voor haar telefoons te laten betalen. Dat werd al gedaan met de "normale" abo's, zodat ook telefoons a 500 euro met een 2 jarig contract "gratis" te krijgen waren, maar dit was blijkbaar niet genoeg voor Apple.

Ben bang dat dat ook een van de grootste redenen is dat het nu zo wordt aangepakt. Reken er dan ook maar niet op dat dit in ons voordeel werkt.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 24 juli 2024 10:18]

Met je stelling dat een GSM niet meer dan 200-300 euro moet kosten kan ik in mee gaan. Een smartphone is een ander verhaal, die bieden zo veel mogelijkheden dat de benaming GSM niet meer past.
Anoniem: 262422 21 mei 2008 09:13
een collega van mij heeft de iphone, maar extreem revolutionair vindt ik hem ook niet, de gemiddelde PDA + Phone apparaten zijn praktisher, uitgebreider en sneller.

Waarom de launch in Nederland zo lang op zich moet laten wachten snap ik ook van geen enkele kant, de markt is hier groot genoeg immers. Heeft iemand daar een verklaring voor? ligt dat puur er aan dat de productie capiciteit niet hoog genoeg is of krijgen wij straks direct de Rev 2. iPhone?
Hij is zeker niet meer revolutionair.
Maar mensen kopen hem daarvoor ook niet.

Het is omdat het een Apple iPhone is waarom ze het kopen. Ook al zijn er tig mobieltjes die beter zijn, consumenten hebben wanneer het Apple betreft oogkleppen gekregen.

Apple heeft gewoon een slimme strategie. Als je in de Media Markt staat vragen veel mensen niet om een MP3 speler, maar om een iPod.
Terwijl ze niet eens naar de andere mogelijkheden hebben gekeken.
"Ook al zijn er tig mobieltjes die beter zijn"

Ik denk dat je dan toch echt even objectief moet kunnen definiëren wat "beter" is. Beter = kleiner ? Beter = meer knoppen ? Of is beter goedkoper ? Zeg t maar.

Ik heb zo'n iPhone en het is ergonomisch het beste stuk hardware dat ik in lange tijd heb gezien. True, iPod is als maggi is geworden in de soep, maar dat is niet een strategie van apple, dat is het resultaat van een goed product dat erg is aangeslagen terwijl concurrenten lagen te maffen..

Revolutionair is is niet qua functionaliteit, nog niet. Want vergeet niet dat er gewoon een OSX op draait, en dat het tot nu alleen aan Apple's bekrompen houding te wijten is met dat apparaat zo gesloten mogelijk te houden dat er nog geen enorm boomende app wereld is opengegaan.

Cheers, ik zou serieus overwegen zo'n ding te kopen als ik 'jullie' was, en zeker als ie met UMTS en GPS uit komt (alhoewel de prijs dan wel even schrikken is waarschijnlijk :) )

Bij de weg, valt me tegen dat niemand prijsbinding blijkbaar vreemd vind. In de Nederlandse, als ook de Europese wetgeving is dergelijke prijsbinding, en het verbieden onder deze prijs te verkopen, behoorlijk illegaal. Het NMa en Nelie zullen wel te druk zijn, of is het zomer reces al weer uitgebroken ? Misschien een mooi speerpunt voor Verdonk, krijgt ze tenminste een beetje inhoud in haar partij program. Oeps, geen persoonlijke politieke voorkeur .. correctie afkeer mixen in een iPhone aangelegenheid. It does not blend...
http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI
Apple besefte gewoon hoe geflopt de iphone was in Europa itt de VS. Mensen in de EU zitten niet graag vast bij 1 provider voor een onbekend termijn. En 200-300 euro voor een gsm is eigenlijk te zot voor woorden, hoe funky dinky 1000 mogelijkheden dat ding ook mag hebben.
200 tot driehonderd veel, sorry hoor maar mijn stand-alone had nog niet eens een toutch screen en was al duurder.. (ok toegegeven, ik had wel wat specefieke eisen wbt 't beeldscherm maar dan toch! ...).

dat de iphone zo duur is, is deels denk ik wel terecht, al mag je er dan ook wel HEEEEL zuinig mee zijn (je koopt die niet voor een jaartje).. - maar gelockt aan EEN enkele provider ... tja das in europa blijkbaar not done... getuige de vele reacties.. oa. ook hier op t.net
Geflopt is nog steeds een te groot woord in Europa voor een eerste mobiel van een nieuwe speler, niet binnen de verwachtingen van Apple is beter denk ik. Er zijn er nog steeds behoorlijk wat verkocht en zowiezo illegaal.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juli 2024 10:18]

Hij is wel degelijk geflopt. Het is misschien een nieuwe speler op de GSM markt maar Apple heeft een stevige reputatie en de verkopen in de Stated hadden hier doorgetrokken moeten worden. Alleen is de europese consument minder opgezet met de prijszetting van Apple.
Uit welke cijfers blijkt dan een flop? Ik zou de Apple-TV een flop noemen, vergelijk de verkoop daar eens mee bijv. In de Apple line-up is de iPhone in Europa dan zeker geen flop.
En ter aanvulling. De iPhone werd hier in europe zeer laat gelanceerd en in maar enkele landen.

Iedereen die een iphone wou had al snel een gekraakte uit USA ver voor bovenstaande. Ik was er 1 van :P en zo nog vele andere miljoenen iphones.

Mensen willen het vaak gewoon afkraaken voor wat voor reden dan ook, dat is hun recht, maar goed, ons recht ook om soms even te rectificeren.

[Reactie gewijzigd door SpeedyTJB op 24 juli 2024 10:18]

tigduizend iphones in de landen waar deze niet wordt verkocht noem ik geen flop
Tigduizend? How cute. Als je hier in Nederland (laat staan grotere landen) niet minstens enkele zeecontainers aan de man kunt brengen dan is je toestel gewoon geflopt. Volgens mij zijn er van die Motorola iPhone (waar iedereen het over eens is dat die geflopt is) destijds nog meer verkocht.

@Sijmen
1. Ja klopt, de ROKR. Het was zo'n slechtlopend toestel dat ik de naam weer was vergeten.
2. Ik heb het ook helemaal niet over NL, maar over de landen waar ie wel loopt. Als ik dus mag aannemen (uit de posts hierboven) dat er in UK, DE, FR, AT en IE (al dan niet per land) enkele duizendtallen zijn verkocht, dan is dat zwaar slecht. En zoals Silent7 al aangeeft hebben de echte fans er toch al een (ik vermoed dat er ook heel wat 'gewone' gebruikers bij zitten, zeker gezien de koers van de Dollar).

[Reactie gewijzigd door TDeK op 24 juli 2024 10:18]

1. Dat was geen iPhone, maar een ROKR.
2. Ze hebben hier nog niet eens geprobeerd 'enkele zeecontainers' uit te brengen – de iPhone is hier nog nooit officieel uitgekomen. Alle iPhones die mensen in Nederland nu hebben zijn geïmporteerd.
En zit daar juist niet het probleem. Fanboys en mensen die verliefd zijn geworden om wat voor een reden dan ook hebben er al 1.
Duur als in VS uitbrengen zal dus leiden tot zwaar telerustellende verkoopcijfers en negatieve publiciteit. De Iphone tussen de rest van de gsms zetten kan dus zorgen voor verkoop en dus naleven wat je aan verwachtingen gespannen hebt, winst die tegenvallender is kan je op veel manieren wegschrijven.
Uhm.. de eerste iPhone versie is niet zo goed verkocht omdat de hardware voornamelijk gericht is op de Amerikaanse markt. De meeste mensen wachten gewoon op het nieuwe model met 3G i.p.v. Edge. Dat is de grootste reden, niet zo zeer de prijs.
Ja hoor
Alsof elke normale consument op de hoogte is van de komst van de 3g iphone
laat staan dat ze uberhuat weten wat 3g is
De mensen die daar niet van op de hoogte zijn hebben ook geen flauw benul van het begrip 'iPhone'.
De meeste iPhones die in de VS verkocht worden, worden nooit aangemeld bij AT&T en verdwijnen dus over de grens. Als apparaat is de iPhone een zakelijk success. De verkoop strategie is geflopt en ook de software lock-in is gezien het brede aanbod van installer apps niet echt een zinvolle aanpak gebleken. Beide punten heeft Apple nu aangepakt.
Anoniem: 102516 @Chello20020 mei 2008 21:36
Waarom blijft iedereen toch herhalen dat de iPhone in Europa geflopt is? In hoeveel landen is het ding tot nu toe verkrijgbaar? Even tellen: Duitsland, Frankrijk en Groot-Britannië. Wow, dat zijn er 3. Pas als het toestel in de hele EU-zone of wat meer landen verkrijgbaar is, kan je zinnige uitspraken doen over een flop.
Je vergeet Ierland en Oostenrijk.
Deze geruchten komen nu van zoveel onafhankelijke kanten, dat het erop lijkt ook het geval te zijn. Er is volgens mij nog nooit zoveel gelekt door andere fabrikanten buiten Apple (de telco's kunnen er wat van). Maar goed, zoals zo vaak gezegd, het zou een hele goede zet zijn. Apple heeft gegokt op het model in de US (wat werkt en veel oplevert), maar dat sloeg hier dus niet echt aan... men moet dus wel en ik vind het wat dat betreft mooi om te zien dat de telco's in Europa hier duidelijk voor gekozen hebben. Het is ook een meer dan logisch model, de dag dat ik een iPhone los kan kopen en m'n 10 Euro/maand abbonnement kan behouden, zit er 1 in de bestelling. Zo denken veel mensen en alleen zo kan het een succes worden.
In nederland is hij niet geflopt, want hier is hij nog niet uit. Maar in engeland en frankrijk loopt het niet zo storm met de officiele verkopen. Uit die landen word er ook veel geimporteerd naar iphonloze landen.
Dus ja hij is geflopt, omdat niemand (of heel weinig) in europa er op zit te wachten zo veel geld voor de telefoon en het abbo te betalen.

Dat jij nu voor een paar tientje en een lage dollarkoers goedkoop een iphone hebt wil niet zeggen dat hij volgens apple geslaagd is in europa.
Anoniem: 121241 20 mei 2008 19:28
ik ben dat ding al zat voordat hij er is.
Buiten het feit dat je comment wordt weg gerate. Ik ben zelf ook zeker lang enthosiaust geweest over de Iphone. Heb em al regelmatig in mijn handen gehad maar het duurt wel erg lang voordat hij in Nederland is. Tot nu toe heb ik ook nog steeds geen telecom provider in Nederland gehoord die de 3G Iphone gaat aanbieden, dat bij de launch de 3G Iphones in Nederland ook verkocht zullen worden is nog steeds de vraag. Nu het zolang duurt voordat die telefoon er is zijn er voor mij al andere modellen zoals de HTC Touch Diamond die ook erg aantrekkelijk is.

Zat ben ik het nog niet, maar het wordt wel lichtelijk vervelend, als de Iphone nog niet uitkomt in Nederland met de aankomende launch in Europe, dan ga ik voor de HTC
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn, alleen zou ik persoonlijk toch niet voor een nieuwe mobiel gaan in de tussentijd. Ik heb nu een HTC Touch en het is wederom een teleurstelling, bovenop de andere pda's die ik daarvoor heb gehad. Voor mij is de upgrade-zin er wel vanaf en wacht ik rustig (want zo nodig is een nieuwe mobiel nu ook weer niet) op een NL launch.

Verder is zijn post weggemod omdat het een fipo is, 1 minuut na het zien van Apple nieuws gepost

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juli 2024 10:18]

Ik ben het met je eens. Leuk apparaat maar hoewel ik hem nog nooit in mijn handen heb gehad kan ik zowat alle kenmerken achter elkaar opnoemen zo vaak is dat ding in het nieuws (lees: op t.net). Ben hem inderdaad nu al zat.
Totdat je hem in je handen hebt... ;)
Waarom klik je dan op elk iPhone nieuwsbericht wat langskomt?
Anoniem: 151661 20 mei 2008 19:33
Vooral goed nieuws voor iedereen die min of meer vast zit aan een telco vanwege bedrijf ect. bovendien word ie zeker goedkoper als alle telco's ze kunnen aanbieden, zijn er al ergens specs beschikbaar van deze nieuwe iphone?
wat ik me afvroeg, bestaat er iets, dat je je abbonement kan verkopen? Dus stel, ik neem een abbo erbij van 22,50 voor 2 jaar, en dat ik dat dan verkoop aan iemand anders..?
Anoniem: 87050 @brambest20 mei 2008 19:52
Dat verschilt per provider en zal staan in hun algemene voorwaarden (onder 'overdragen' van contractant o.i.d.).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.