Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Apple gaat de iPhone in ItaliŽ via zowel Vodafone als Telecom Italia leveren. Daarmee komt een einde aan de strategie van het bedrijf om per land een exclusieve overeenkomst met een telecomaanbieder te sluiten.

Telecom Italia logoTot nu toe sloot Apple altijd contracten met slechts ťťn telecomaanbieder in een land over de levering van de iPhone. Dinsdag maakte Vodafone bekend dat het met Apple overeen gekomen is om de iPhone in tien landen te gaan leveren, waaronder ItaliŽ. Op dezelfde dag bracht Telecom Italia naar buiten dat het een deal heeft gesloten met Apple om de iPhone later dit jaar naar ItaliŽ te brengen. Veel meer maakten de beide bedrijven niet bekend, maar Vodafone voegt aan de bekendmaking toe dat klanten de iPhone bij het bedrijf kunnen aanschaffen "voor gebruik op het Vodafone-netwerk", terwijl deze zin ontbreekt in de verklaring van Telecom Italia.

De Italiaanse krant La Repubblica meldde eind april dat Telecom Italia de 3g-iPhone, die mogelijk in juni arriveert, geŁnlockt ging verkopen zodat klanten ook van de netwerken van andere providers gebruik kunnen maken. De krant schreef echter ook dat de telco een halfjaar lang het exclusieve recht verworven had om de iPhone in ItaliŽ te verkopen en die informatie is in ieder geval niet correct gebleken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Toch vraag ik mij af hoeveel mensen die nu reageren dat deze iPhone zo verschrikkelijk geweldig is, niet over een half/ťťn jaar lopen te klagen over het gebruik van diezelfde iPhone.

Ikzelf had in het begin ook een "hebbe, hebbe" gevoel bij de presentatie van de iPhone, maar ben daar helemaal op terug gekomen, waarom? - nou, eigenlijk om twee reden:

1- de release in Nederland duurt veel te lang, introductie was op juni 2007 in de States en nog steeds is er geen vooruitzicht op een datum dat het beschikbaar zou komen in Nederland. Je zou denken met de Euro/Dollar verhouding, dat ze op dit continent meer zouden kunnen verdienen aan de iPhone, maar als ik als consument zo behandeld wordt - kijk dan maar ff, al kost het §200,- met abbo, dan nog niet, ben klaar met wachten.

2- Veel van mijn collega's in NY, hadden een iPhone, ???? ...... juist, hadden - veel mensen die ik ken hadden zoveel problemen met uitval van hardware(scherm) en het verkrijgen van de juiste instellingen voor push mail, internet instellingen etc.

Deze lopen nu allemaal weer lekker met een Blackberry rond en leggen uit dat de iPhone er goed uitziet, maar gewoon niet bedrijfszeker is, mails komen soms niet aan of iPhone heeft problemen met verbinden van dataverkeer en als dat eenmaal is gebeurd..... Think Wallstreet - dat overkomt je geen tweede keer, communicatie is daar everything, zeker als je een abbo hebt voor $50,/ onbeperkt alles(bellen,dat en sms)

Daarbij denken veel mensen dat in NY iedereen met een iPhone rondloopt en dat is wat Apple maar al te graag in stand wilt houden, maar de realiteit is, Blackberry of andere merken met qwerty toestenbord.

Maar laat dat de pret niet drukken.... koop zo´n ding als je dat echt graag wilt, maar zeg niet dat een gewaarschuwd mens voor twee telt. (lees vooral de comments)

edit: xtra woordjes

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 8 mei 2008 10:19]

1. Dit is zeker heel vervelend, maar een keus van zowel Apple als de operators. De iPhone had hier veel sneller kunnen zijn, maar de operators waren het niet eens met de "terms", wat positief gaat uitpakken uiteindelijk...voor ons. Nou, ik kan nog wel even vooruit met m'n mobiel tot die tijd hoor, en ik ben beschermd geweest door te moeten wachten op de tweede versie van de iPhone, beter dus. ;)

2. Daar geloof ik eigenlijk niets van. Het uitval van schermen is in het begin ooit bij een zeer klein percentage een issue geweest en daarna is er nooit meer iets over vernomen. Dus of al je collega's hebben pech of ze moeten gewoon gebruik maken van hun garantie, geen probleem. Het zal eerder te maken hebben gehad met een gebrek aan Exhange e.d. wat de nieuwe iPhone allemaal krijgt. Push mail zit niet op de eerste generatie, als ze het daarvor kochten waren ze behoorlijk slecht geinformeerd.

Iedereen loopt daar natuurlijk nog rond met Blackberries e.d. aangezien die al jaren op de markt zijn, nogal wiedes, echter verkoopt de iPhone in de states beter dan deze zelfde Blackberry, dus...even geduld nog. Je links zeggen ook niks, de eerste is een artikel van ergens in het begin en waarvan ik mij afvraag of deze uberhaupt klopt (begin 2007 en met klachten als "er kan geen Windows op" weet ik ook weer genoeg), de tweede een forum van mensen met problemen of vragen over de iPhone, net zoals die er over elke mobiel, fotocamera, etc. zijn en waar klachten zich concentreren, dit zegt dus niets over de algemene gesteldheid.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 mei 2008 11:00]

echter verkoopt de iPhone in de states beter dan deze zelfde Blackberry

Ik dacht dat Blackberry iets van 2 a 3x meer verkoopt dan de iPhone? Maar dat is ook een apples/peren vergelijking, de BB is bedrijfstelefoon (en vrijwel alleenheerser daar) waar geen particulier mee loopt, de iPhone is een consumententelefoon met veel meer concurrentie. Veel Amerikanen hebben een iPhone prive en een BB zakelijk.

Prive vind ik een iPhone ook een mooi apparaat, vooral als media speler is hij top. Ik zie het ook meer als een iPod Touch met de telefoonfunctie als extra'tje. Maar er moet echt een hoop verbeteren aan de snelheid en handigheid van de interface om 'm te overwegen als opvolger voor mijn Blackberry. En dan heb ik het nog niet eens over security.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 mei 2008 13:47]

Wat is dan jouw probleem wat snelheid betreft? Dit vind ik nu juist een pre in vergelijking met andere pda's die ik ken.. de handigheid is wellicht meer persoonlijk en/of wat je gewend bent... maar ook dit vind ik apart, aangezien het interface van de iPhone nu juist 1 van de hoofdpunten is vanwege de populariteit. Je moet het wel zodanig vergelijken dat je de tijd neemt om aan de iPhone te wennen, wat je blackberry natuurlijk al als pre heeft.

Overigens is de "market-share" van RIM nog steeds een stuk hoger (40% ongeveer), echter is het omlaag gegaan vanaf 45%, terwijl Apple vanuit niets naar 17% is gestegen. Of dit betekent dat het aantal verkochte toestellen bij Apple dus ook hoger ligt, kan ik zo snel even niet vinden. Bron

Wellicht dat de tweede versie dan je aandacht nog kan trekken? ;) Daar zijn de "punten" van veiligheid en business-integratie aangepakt. Overigens, niet vergeten dat dit ook een upgrade is voor de huidige iPhone.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 mei 2008 13:55]

Ik had mijn Touch voordat ik mijn Blackberry had, dus aan het wennen aan de interface lag het niet. Maar op de BB kan je ontzettend snel met het trackballetje door lijsten emails heen schieten, emailtjes tikken gaat ook veel sneller, tekst kopieren en plakken is veel handiger, adresboek is sneller, en er zitten allerlei handige shortcuts in. Dat touchscreen is helemaal niet zo praktisch, ik typ ook veel minder fouten met de fysieke knoppen. Voor video en muziek is de BB ruk, al heeft hij wel het voordeel van A2DP. Eigenlijk heel raar dat dat niet op de iPhone zit, voor zo'n multimedia apparaat. Zelfs de simpelste telefoon heeft dat al.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 mei 2008 14:29]

Ik ken het interface van de BB niet, heb alleen WM ervaring. Hoe logisch zit het systeem in elkaar tov van de iPhone? Als in, grote knoppen en links om snel te zijn waar je wilt zijn e.d.? Hoe breed is het toetsenboard op jouw BB? Het is zeker zo dat een fysiek board voor veel mensen een groot voordeel heeft, persoonlijk kreeg ik er altijd kramp van in m'n vingers (te kleine knopjes of te dicht op elkaar). Ook enigzins op de iPod Touch overigens, maar ik type er nu net zo snel, zo niet sneller, op dan op m'n pda's met knopjes. Zal toch wel een verschil zijn tussen mensen denk ik.

edit: Even gekeken op wat review sites. Ziet er mooi uit! Alleen vind ik het toch wat priegeliger overkomen dan de iPhone interface, sure, je kan er waarschijnlijk dus meer mee, meer instellen etc. maar ik krijg nog niet automatisch het gevoel dat ik dit prettiger vind werken voor onderweg. Let wel, voor onderweg zie ik dus graag een simpel, duidelijk, snel interface. Zoiets als "Ik kijk en zie het icoontje voor de iPod, wijs ernaar en klaar". Het scheelt weinig als je het interface van de BB kijkt, maar de icoontjes vind ik toch net even wat onduidelijker en ik moet eerst wat handelingen uitvoeren met een wieltje e.d. Allemaal persoonlijk hoor, maar ik heb zoveel slechte ervaringen gehad met pda's, dat ik moeilijk te winnen ben. ;)

Deze is bijv. aardig maar ingewikkelder dan m'n Touch, vind ik, visueel als aantal handelingen. Of deze, ik krijg teveel tekst en instellingen voor m'n neus, voor als ik in de bus zit vind ik dat niet zo prettig.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 mei 2008 15:06]

Beste vgroenewold,

Je moet echt eens ophouden met feiten en fictie(het gene van wat jij denkt wat van toepassing is en als een feit hier neer zet) te onderscheiden - jij neemt heel veel aan, zonder daar maar ook ťťn keer kritisch over na te denken en daardoor wordt je ook herhaaldelijk als een Fanboy neer gezet of je gaat totaal off-topic op het onderwerp.

"Nou, ik kan nog wel even vooruit met m'n mobiel tot die tijd hoor, en ik ben beschermd geweest door te moeten wachten op de tweede versie van de iPhone, beter dus."

Dus je hebt geen iPhone? of wel ? - want dat zijn de tegenstrijdigheden die ik gewoon tegenkom: "Ik heb dan ook, en samen met mij heeel veel anderen, goed uitontwikkelde technologie op een super-mooie manier geintegreerd. Dat is wat de iPhone is op dit moment, heerlijk." - bron

Daar maak ik dus uit op dat jouw hele argumentatie komt en gaat zoals jij het wilt.(en het voor mij nog steeds onduidelijk is of je een phone hebt of niet)

Verder moet je gewoon even lezen bij de comments van het eerste artikel, laatste reactie 5/5/2008 en die andere link is voor al die mensen die gewoon even info kunnen krijgen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is met een de iPhone, niet meer en niet minder.

2- wat jij gelooft, is zoals ik al aangaf, wispelturig en niet objectief en geloof mij - het probleem is nog steeds aan de orde, niet in de mate als in het begin, maar zat mensen die ik ken, hadden deze problemen nog steeds: uitval van scherm in combinatie met het niet responsief zijn.

en wat betreft het blackberry verhaal, natuurlijk kan je stellen dat het al jaren op de markt is en daardoor beter door ontwikkeld is, maar wat denkt je nu zelf.... zou dat misschien iets te maken hebben met het RIM verhaal ? en de mate van betrouwbaarheid? - dat antwoord mag je zelf eens gaan bepalen, kijken of je iets objectiefst kan neerzetten als antwoord en daardoor mensen kan helpen om juiste keuzes te laten maken.

En voor alle duidelijkheid, een ieder moet gewoon kopen wat hij moet kopen, ik ben een fanboy van niets, wil gewoon (ongekleurde)info op tafel leggen zoals het is - wat een ieder er mee doet... is haar of zijn zaak.

Edit: hier nog wat cijfertjes met analyse over de iPhone, voor wie dat interessant vindt

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 8 mei 2008 11:36]

:) Ok, ten eerste ben ik nergens een fanboy van en juist zeer kritisch als jarenlange gebruiker van diverse mobieltjes en pda's. Ik heb een iPhone een tijd lang kunnen gebruiken en ben in het bezit van een iPod Touch, welke hetzelfde systeem bevat (scherm en software). Overigens zie ik nergens dat ik als fanboy wordt neergezet, of ik let er niet op, want dan heeft men blijkbaar geen betere argumentatie.

1. Tsja ik kan je net zo goed fora laten lezen waar iedereen zeer tevreden is, wat zegt het nu precies als je in een forum een aantal mensen hebt die wat problemen hebben...dit zie ik bij elk product beste GetaGrip. Zelfde geldt voor mijn camera (de 40D), prachtig ding, bijna iedereen tevreden over en toch kan ik zo een forum kiezen waar een aantal mensen het ding verguizen. Het gaat om het gemiddelde over een heleboel gebruikers, dan laten de cijfers duidelijk zien dat de meeste iPhone gebruikers meer dan tevreden zijn. Als je dat verder af wilt doen als fanboyism, fine. Bron

2. Heb je een recente bron met cijfers over de uitval van de schermen, ben ik dan zeer benieuwd naar. En verder wil jij dus zeggen dat RIM zeer populair is omdat het zoveel in omloop is en goed is doorontwikkeld. Waarom zijn er dan toch vrij veel mensen (zie bron boven) minder tevreden over en waarom hoor je zoveel gezeik over iets als Windows Mobile wat al jaren wordt ontwikkeld. Ontwikkeling van jaren hoeft niets te zeggen, Apple heeft duidelijk gemaakt dat men een intuitief systeem prefereert, meerdere fabrikanten veranderen hun strategie hierdoor en het is nog steeds de best verkopende pda-achtige gadget in de US... dus?

En je laatste link heeft de volgende conclusie:

"But does that trend—ramping up from some 12,000 units per day sold in the first quarter to 21,000 per day by the time the keynote hit—indicate that sales have fallen to "a tenth of early estimates"? Obviously not. It clearly shows a steady increase in iPhone sales from June 29, 2007 until January 14, 2008. It may not be the entire world's favorite phone—it's just barely gaining traction among business enterprise users—but as it already has 20 percent of smartphone sales after being on the market for less than a year, it's certainly doing well."

Als de tweede versie uitkomt, welke veel meer gericht is op de gebruikers in het bedrijfsleven, zou ook die verkoop kunnen verbeteren. De cijfers zijn voor een eerste poging van Apple uitstekend. Objectief genoeg?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 mei 2008 12:29]

Oke... wat betreft de cijfers, goed toch? - gewoon info, was geen punt en geen argumentatie van mij zijde. :)

Verder refereer ik met het begrip "fanboy" naar deze threat, misschien toch nog een keer nalezen en de reacties lezen, hoe gekleurd je overkomt.

En wat betreft de uitval van schermen, dit was gewoon een mededeling van mensen die ik ken en elkaar niet kennen en in NY wonen, gewoon ter info. Voor cijfers moet je zelf maar opzoek gaan, hier alvast een voorproefje (tip: kijk naar de datum wanneer het artikel geschreven is en de tijd van de laatste comments) en zo kan ik met google genoeg van deze fora vinden met recente posts over schermproblemen.
Ah die thread, lees je dan ook alle anderen waarin ik heb gepost over dit onderwerp?, want dan zou je iets beter weten wat voor persoon ik ben en hoe ik tegenover verschillende producten sta. Sommige reacties op die van mij zijn op die manier net zo goed gekleurd. Welke kleur iemand heeft boeit mij geenszins, ik heb het graag over gewone ervaringen van mijzelf en feiten in het algemeen, emotioneel gedoe daar heb ik niet zoveel mee, meer iets voor pubers.

Je schuift nu een beetje met cijfers en bronnen, ik moet ze nu plots zelf zoeken of je geeft een bron "om maar leuk wat cijfertjes te geven"...terwijl ik meer het idee had dat die laatste link een of ander punt zou moeten maken over de mindere ant van de iPhone, gezien je verhaal en de screen problems komen uit je persoonlijke ervaring van "horen zeggen" van vrienden, dat mag natuurlijk maar is geen argument om aan te nemen dat de iPhone plots een flink probleem heeft, die suggestie wek je wel.

Je voorproefje is overigens het enige, oude, verhaal wat ik tot nu toe kan vinden en The Inquirer is nu niet bepaald een betrouwbare bron gebleken. Geen enkele officiele cijfers dus. Als je overigens wilt kan ik ook wel even Googlen over Blackberry problemen... schieten we daar iets mee op? Nee, want een forum met klachten zegt nog steeds niets, dit was nu juist mijn punt hierboven. Je hebt nog geen commentaar gegeven over die bron met tevredenheidscijfers overigens...

Aardig artikeltje inclusief interessant grafiekje: bron

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 8 mei 2008 14:01]

"Ah die thread, lees je dan ook alle anderen waarin ik heb gepost over dit onderwerp?, want dan zou je iets beter weten wat voor persoon ik ben en hoe ik tegenover verschillende producten sta." - verschillende producten?, hahaha - op woensdag 6 juni 2007 11:26 riep je al precies dezelfde riedel, van wat je nu loopt te roepen.(23 dagen voor de release van de iPhone in de states)

en zo zie ik wel meer reacties, waarvan ik denk - Mackie ;)

Maar dat geeft niet vgroenewold, dat mag allemaal, maar bedenk wel dat ik niet(continue) loop te roepen dat Vista,XP en WMobile niet deugen, ik gebruik die dingen gewoon en als er problemen mee zijn, kan ik ze oplossen en hoef ik ze niet een hoekje te gooien en te gaan roepen dat Apple zoooooo geweldig is - dus nogmaals: het is zo gekleurd wat je roept of zegt.

Verder: "Je voorproefje is overigens het enige, oude, verhaal wat ik tot nu toe kan vinden en The Inquirer is nu niet bepaald een betrouwbare bron gebleken. Geen enkele officiele cijfers dus." alsjeblieft, een hoofdgerecht

Erg vreemd hť?, voor een probleem wat helemaal niet meer actueel is, zoveel posts van april/mei 2008 - allemaal mensen met een iPhone die een schermprobleem hebben en op zoek zijn naar een oplossing buiten Apple om.

Maar ach, weet je het is geen groot probleem hoor, behalve wanneer je het hebt en toch zou je dan verwachten dat dit probleem na 20.000 units per dag verkocht te zijn, nu onderhand wel ondervangen zou zijn.
Dus inderdaad geen cijfertjes, gewoon wat conclusies van iemand die zelf het rekenwerk wel kan doen.

Oh... wacht toch wat cijfertjes, gewoon voor de lol : Google: iphone+problems, 2.780.000 Hits / blackberry+problems, 540.000 Hits - ik wil het verschil wel in eurocenten krijgen, kunnen we samen naar de kroeg om in stijl verder te discussiŽren ;)

p.s en natuurlijk een etentje, op een lege maag gaat praten zo moeizaam.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 8 mei 2008 16:47]

Ja vind ik ook, 600 Euro aan een stukje tech op zak vind ik behoorlijk duur, als ik naar telefoons kijk is het maximale toch wel 500 ja, dan zit je denk ik rond de 30 Euro per maand voor twee jaar en een bijbetaling van 100 Euro, dit vind ik eigenlijk al te veel.

Ik denk dat als Apple het een echt succes wil maken je hem los moet verkopen voor § 500 en anders 2 jaar 32,50 o.i.d.

[Reactie gewijzigd door BDH360 op 7 mei 2008 13:48]

@ BDH360

Ik snap je redenering, echter jij weet niet wat de iPod en iPhone zo'n groot succes heeft gemaakt. Natuurlijk de looks en de simplicity, maar misschien meer nog de prijsstelling die Apple hanteert.

Apple verkoopt zijn producten met een imago, hetzij luxe en opvallend design. Door de prijzen hoog te houden blijven de producten op het eerste gezich wat exclusief, wat een zekere vorm van aantrekkingskracht op de consument heeft. Wanneer er nieuwe producten aankomen, verkoopt Apple de oude niet tegen gereduceerd tarief. Het nieuwe vervangt simpelweg het oude tegen (ongeveer) dezelfde prijs. Apple heeft heel goed door dat niet zozeer lagere prijzen maar wel een gedifferentieerd product een grote doelgroep aanspreekt. Het blijkt uit de praktijk. Vrijwel alle lagen van de bevolking lopen met een iPod rond, terwijl het niet de Mp3-speler met de beste prijs-kwaliteitverhouding is. Niet dat ik er heel diep op wil ingaan, maar uit onderzoek blijkt dat armere bevolkingsgroepen grotere gedeelten van hun budget uitgeven aan luxegoederen.

Wanneer Apple elke iPhone zonder contract de deur uit doet, en tegen een veel lagere prijsstelling dan gem. 1600 dollar (incl 2jarig abonnement en aanschafwaarde) , dan boet de iPhone in aan exclusiviteit, wat minder vraag als gevolg heeft
Apple weet dit donders goed. De iPhone is mateloos populair, zelfs in landen waar hij niet wordt geleverd, juist omdat ie normaal exclusief icm een contract te verkrijgen is. Apple kon bij wijze van spreken, ook elke iPhone verplicht in de winkel laten activeren waardoor de "illegale" verkoop in het buitenland niet zou voorkomen (hetzij 2ehands apparaten uiteraard). Stiekem voorkoopt hij dus al zeer goed. De iPhone wordt daarom, als dit bericht klopt, naar mijn mening veel duurder los verkrijgbaar, als Apple niet aan exclusiviteit wil inboeten en derhalve minder wil verkopen.

Geeft toe, zou je zelf een telefoon/Mp3-speler willen die elke buurjongen in de straat ook al heeft omdat ie zo goedkoop is dat hij voor iedereen binnen handbereik is?

[Reactie gewijzigd door DayteX op 7 mei 2008 15:33]

De iPhone is mateloos populair, zelfs in landen waar hij niet wordt geleverd, juist omdat ie normaal exclusief icm een contract te verkrijgen is.

Die hype valt in Europa wel mee. In Duitsland, UK en Frankrijk vallen de verkopen tegen en is hij inmiddels fors in prijs verlaagd. De iPhone staat bv niet eens in de UK verkoop top 10 (wat me trouwens wel verbaast! Verkoopt de 'oude' w880i echt meer dan de iPhone?).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 mei 2008 14:36]

Wat is nu het grote verschil tussen eenmalig 500 of 600 uitgeven aan een toestel...als je het dat waard vind...een maandje extra opzij zetten? Als ik daarvoor (en dat is persoonlijk) een toestel krijg waar ik zeker 2-3 jaar mee doe, met veel minder frustraties dan mijn huidige dure mobieltje (wat dus eerder weggegooid geld is) dan vind ik dat prima, een vakantie is duurder...gaat minder lang mee. ;)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 mei 2008 13:55]

Ik ben met jullie beide eens (vgroenwold, NoepZor).. het feit is gewoon dat telefoons zoals de N95 8GB etc, die bijna net zoveel kosten als de iPhone, verkocht kunnen worden met een abbonement van 25/30 euro per maand (zonder te veel bijbetaling) of los. Voor mijn idee heeft de combinatie van 1 telecomaanbieder + hooge kosten + geen 3G ondersteuning de verkoop van de (oude) iPhone dwarsgezeten. Ik zou zelf wel een iPhone aanschaffen mits dit flexible genoeg zou kunnen gebeuren, zelfs zonder 3G ondersteuning.

Ik hoop dat dit met de nieuwe iPhone zou kunnen gebeuren, want dan sta ik als eerste in de rij om er een te kopen.
Ik snap sowieso heel de hype rondom de iPhone niet want het ding mist gewoon een heleboel functionaliteit. Ondanks dat betaal je minstens 100 Euro meer voor een iPhone dan een ander toestel met veel meer functies zoals 3G, GPS etc. etc.
Een iPhone ziet er mooi uit, okť, maar als je nagaat dat de productiekosten rond de 100 Euro zijn, dan zou het ding ook voor 300 Euro verkocht kunnen worden. Men betaalt dus minstens 200 Euro extra omdat het geval er mooi uit ziet? Dat i.c.m. goede marketing van Apple en iedereen tuint erin.

Bovendien zou ik als Europeaan wachten op de nieuwe iPhone die in Juni komt, die heeft tenminste wel 3G en misschien ook GPS.

@geerttttt
Ik heb in Oktober 2007 in New York een poosje met een iPhone gespeeld, maar zo geweldig bijzonder vond ik de bediening niet. Bovendien ontbreken er dus een heleboel functies op het ding voor die prijs.
Laat ik het zo zeggen: een simpele Nokia is 10x beter qua bediening en een Windows Mobile toestel heeft voor 100 tot 200 Euro minder veel meer functionaliteit. Toegegeven Windows Mobile heeft soms wat kuren, maar dat ligt ook vaak aan de harwareproducent (zoals HTC). Op mijn E-ten X500 heb ik nooit problemen met Windows Mobile.

@nils7
Dikke gebruikssporen na een half jaar? Op een toestel van 600 Euro? Nou geweldige kwaliteit hoor, maar niet heus.

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 7 mei 2008 15:52]

Heb je ooit wel is de iphone vastgehouden en getest?
Bovendien heeft de nieuwe iphone variant uds wel 3g en gps.
Ook GPS? - Ik dacht dat 3G het enige was.

Is er navigatiesoftware voor de iPhone, eigenlijk?
Volgens mij is er nog geen navigatiesoftware. Wel heb je natuurlijk Google Maps met plaatsbepaling op basis van zendmasten/wifi. Werkt aardig maar is in vergelijking met GPS natuurlijk niet meer dan een gimmick.
Het werkt aardig ja, als het op net zoveel plaatsen zou werken als gps dan zou ik gps echt niet nodig hebben gehad...kost ook weer meer energie en ik ben toch nog net slim genoeg om op basis van een plaatsbepaling binnen iets meer dan 5 meter, te weten hoe ik ergens moet komen.
Waarschijnlijk gaat het bij de deals die in het nieuwsbericht worden genoemd ook om de situatie met ingang van juni/juli, wanneer de 3G iPhone er komt. Dus niet voor de huidige iPhone.
De inmiddels aloude discussie tussen het hebben van nuttige specs of gewoon een bruikbaar toestel. De iPhone 1.0 is duidelijk dit laatste, simpel, heerlijk vind ik persoonlijk. De 2e versie zal meer hebben, in het geval van de iPhone zie ik dit wel graag tegemoet omdat men duidelijk kiest voor bruikbaarheid van de energieslurpende chips in combinatie met een top-OS...beide zijn voor mij al tijden grote irritaties op andere mobieltjes.
Je kan het beter andersom zien. Zelfs met een "gebrek" aan features is de telefoon eigenlijk wel een hit (noem maar eens een ander telefoonmodel met zoveel aandacht). En er zijn veel mensen die de bediening zo een verademing vinden dat ze het relatieve gebrek aan features voor lief nemen.

Nog wat anders, GPS is leuk en aardig maar of het een must have feature is op een telefoon? GPS verbruikt in iedergeval nog aardig wat batterij.
Voor merknamen zijn er natuurlijk altijd veel mensen die het daarom kopen. Ze kennen de goedkopere alternatieven gewoon niet.
Moest reclame en spam niet zo verdomd effectief zijn op een publiek met oogkleppen, zou het ook niet bestaan :)
Er zijn geen telefoons waarbij de interface zo goed is als de iPhone. Dus je kunt het een hype noemen. Of het is gewoon kwaliteit.
Helemaal mee eens.
Heb er 1 sinds oktober, en vanwege brak internet nog niet kunnen updaten.

Ik mag al maanden verlengen maar ben nog steeds happy met mijn iphone dat ik gewoon wacht op de revisie ervan!
Iedereen die m ziet vind m geweldig en hij is makkelijk in gebruik. Kan hem (al flinke gebruikssporen) nog makkelijk verkopen voor een eurootje of 450 hier!
Er zijn geen telefoons waarbij de interface zo goed is als de iPhone.

Dan heb je nog geen Blackberry gebruikt.
Laat ik het zo zeggen: een simpele Nokia is 10x beter qua bediening
Iedereen die ik ken zonder iPhone vind het vooral een geweldig apparaat vanwege de bediening. Het is gewoon je smaak o.a. wat dat bepaald. En apple richt zich liever op de normale gebruiker dan de gebruiker die de iPhone toch alleen afkraakt.
Wat is de extra functionaliteit van een WM toestel van 100 a 200 euro? Ik kan niets bedenken. 3G heb je niets aan omdat de browser alleen op-maat-gemaakte websites kan laten zien en niet normale pagina's.
Tevens heeft de volgende iPhone 3G en GPS(waarschijnlijk maar de beta firmwire zit vol met aanwijzingen voor GPS).

Ik vraag me dus echt af wat jij dan nog mist aan functionaliteit.De productiekosten van de iPhone liggen btw rond de 250$. Dus je betaald apple nog 75$ winst en 75$ voor de software. Best redelijk?
Lang leven de consument denk ik zo! :)

Wat betreft de functionaliteit, ik denk dat dit samen met de SDK, GPS en 3G allemaal prima opgelost word, de mogelijkheden lijken eindeloos.

Overigens de iPhone word ook nog een leuk game platform, de qualiteit van Monkey Ball was op zijn zachts gezegd indrukwekkend!

Me want one!

iphoneclub.nl is een aanrader voor de echte fans...
Haha ja inderdaad ik ben ook al verliefd op supermonkeyball voor de iphone(http://youtube.com/watch?v=4a6-cUOPoLY wow 100k views voor een Mobile Game!!!)

Ik mis nu eigenlijk al niets op mijn iPhone. Plaatsbepaling werkt prima als je in een stad bent(en dan zoek je juist vaak een mac donalds oid).
Ik ben opzich wel benieuwd wat steve ons allemaal zal laten zien op het WWDC.
Als dit klopt en unlocked verkoop wordt dus toegestaan, kan, ondanks dat het apparaat dan behoorlijk duur wordt, de iPhone daadwerkelijk een hit worden ook in Europa. Veel, heeeel veel, mensen waaronder ik willen gewoon geen 50 Euro/maand gaan betalen voor een abonnement. Wel 600 Euro voor een toestel, dat is eenmalig en ik vind het het waard (weg frustraties van jarenlang mobiel-gebruik). 50 Euro/maand is na een jaar ook 600, dus in feite ""verdien"" je zo'n ding vrij snel terug met een goedkoop abonnement.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 mei 2008 13:40]

Ik wil ook geen 600 euro voor een mobiel betalen, 400 - 500 is het maximale, en dan icm. een abonnement van ong. 30 euro waardoor de prijs van het toestel netto max. 100 euro bedraagt. Ik ben hier denk ik niet de enige in, maar meer Nederlanders (en Europeanen) zijn aan deze manier van telefoons kopen gewend.
niet in italie, waar bijna alles via prepaid verkocht wordt en/of los... abbo's zijn daar nog niet echt populair, en sowieso een heel stuk duurder dan hier...
wil je een vodafone abbo ? begint bij 19 en dan heb je 400 belminuten alleen naar Voafone nummers (die btw niet meer te herkennen zijn), en dan opeens een sprong naar 49 waarbij je 400 belminuten en internet hebt... (source : http://www.areaprivati.19...=pri_piano_vdf_facile_abb)
met een nogal beperkte keuze uit toestellen bij de abbo's : Nokia 6120, Sony Ericsson W910i, Vodafone 810, Palm Treo 500v of BlackBerry Pearl 8110.
dus ga aub niet per direct nederlanders (en zeker niet internationale telco's) met europeanen vergelijken want jammer genoeg klopt dat meestal niet... telco's hanteren compleet verschillende marketing strategien afhankelijk van de verschillende landen, bij de een valt namelijk meer te plukken dan bij de andere ;)

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 7 mei 2008 16:06]

yep zo doe ik het ook (of als de tel nog prima is dan gaan we voor iets anders als een DVD home cinemaset oid.
Herlijk systeem, al heb ik wel elk jaar weer het idee of en hoe lang dit nog duren zal, want op deze wijze zal de winst bij de bedrijven toch lager zijn dan ze zouden kunnen zijn als ze minder cadeaus zouden weggeven (en ja ik snap dat je betaald via je abbo mar dat laat toch nog over dat ze het niet hoeven doen.)
Ik ben meer kwijt als ik het abbo van 30-40 Euro neem aan het toestel, in totaal. Volgens mij zijn er in de losse verkoop ook wel toestellen voor die prijs. Overigens lijkt het erop dat Apple ook al toestaat dat de prijs naar beneden gaat als je 30-40 Euro abo's neemt.
Er zijn er anders toch minstens een 10 miljoen Europeanen die dat niet gewoon zijn. In mijn Europees land (BelgiŽ) koop je elke gsm unlocked voor de volle pot.
Ten eerste worden er een half jaar unlockte toestellen in Frankrijk verkocht door Orange voor §749 (§649 zonder contract plus §100 unlock kosten).

Ten tweede hoeft een deal met zowel Vodafone en TI nog niet te betekenen dat ze Simlock-vrij zijn: ze kunnen beide aan hun netwerk zijn gelocked.
Dit was een beetje een spagaat van Apple volgens mij, waarbij men eigenlijk niet van het oorspronkelijke model af wilde stappen en zodoende de telefoon zo duur maakte. Ik vraag mij af of ze dat nu ook zullen doen, aangezien men duidelijk een andere koers gaat proberen.
Ten eerste worden er een half jaar unlockte toestellen in Frankrijk verkocht door Orange voor §749 (§649 zonder contract plus §100 unlock kosten).
Die wel helaas gelockt zijn op de franse operators, dus niet volledig unlocked zijn voor alle netwerken in andere landen.
Ik weet niet waar je de 600 euro vandaan haalt, maar de iPhone is 'maar' 399 hoor.
Persoonlijk vind ik 50 euro per maand ook veel te veel en stop ook veel liever een pre-paid kaart erin. Okey dan werkt visual voicemail en de 3G functie niet, maar dat vind ik persoonlijk wel dat geld waard.
Ik hoop dat ze in amerika ook als unlocked worden verkocht :)
Waarom dan wachten op de 3G versie :P Bestel er dan nu een in het buitenland.

Of koop een telefoontje van 49 euro, daar kun je ook mee bellen, als je de functionaliteit van de telefoon toch niet gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 7 mei 2008 14:32]

awel 600§ zonder abbo. Met abbo kost het inderdaad 399§
Vandaar de 600§.
Kom op zeg, even creatief googlen en je ziet dat ze nu al voor veel minder worden aangeboden.

(Minder dan 400 ineens en daarna 22,50 per maand).

De prijs van een iPhone is nagenoeg gelijk aan de normale smartphones en die kan je tegenwoordig ook (bijna) gratis krijgen.

Ik verwacht dan ook normale prijzen voor de iPhone-3G. Maar die zijn uiteraard wel hoger dan een Euro 2,- hema model. Maar het hoeft zeker geen 50 euro per maand te kosten.
time will tell, maar als we alle andere landen als leidraad mogen nemen dan zal dat toc hecht het geval zijn, of in ieder geval wel indien je de iphone via een provider regelt...
50 Euro/maand is na een jaar ook 600, dus in feite ""verdien"" je zo'n ding vrij snel terug met een goedkoop abonnement.
Bij een abonnement van §50 per maand krijg je ook belminuten en of dataverbruik. Zonder abonnement of prepaid sim heb je niets aan de telefoon. De abonnementskosten komen er dus nog overheen. Je verdiend dus niet de telefoon door er geen abonnement bij te nemen.
Ik had het over een abbo van 50 of die van 10 zoals ik die heb/maand.
Wat moet je met een luxe telefoon als een iPhone als je het blijkbaar bijna niet gebruikt (met abo van 10/maand). Dan koop je dat ding alleen om te pimpen.

Die mensen zullen er ook vast zijn, maar er zijn ook mensen die hun telefoon daadwerkelijk gebruiken. Dan heb ik liever een fatsoenlijk abonnement met de telefoon er goedkoper bij.

Maar het blijft een rekensommetje natuurlijk. Gewoon kijken wat het na de doorlooptijd van je abo kost.
Waarom denken zoveel mensen dat het met een iPhone om pimpen gaat en met een N95 niet? Gaat het mij helemaal niet om, ik kan met dat abonnement prima af en toe even wat sites bekijken en e-mail checken, dat is alles wat ik onderweg doe (verder kijk ik een video-podcast en luister ik muziek, zoveel tijd heb ik niet) en daar heb ik geen ongelimiteerd data voor nodig, thuis en op het werk ga ik het wifi-netwerk op en gebruik ik de iPhone tot in den treure...zo goed? :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 mei 2008 14:32]

perfect... maar dan moet dat kreng wel eerst even in NL uitkomen :)
Wat moet je met een luxe telefoon als een iPhone als je het blijkbaar bijna niet gebruikt (met abo van 10/maand). Dan koop je dat ding alleen om te pimpen.
Omdat het niet alleen een telefoon is, maar ook een dikke iPod en kalender?
Waarom heb je een duur abonnement nodig voor een iPhone? Behalve bellen en smsen kan je alle functies gebruiken zonder abonnement. Als je een iPhone daadwerkelijk gebruikt ga je niet constant op het trage 3G netwerk inloggen hoor. UTMS is ok voor als er geen wifi voor handen is maar het is echt niet zo dat je ligt te pimpen als je een iPhone met een goedkoop abonnement gebruikt. Je bent wel gek als je enkel maar via UTMS je iPhone gebruikt.
Maar ja daar zit weer geen ongelimiteerd dataverbruik bij. Ok je hebt maar GPRS, maar een iPhone alleen maar om te bellen gebruiken is zonde. Mailen en beperkt browsen gaan prima via GPRS.
heb gewoon een 6 euro sim only met web 'n walk van 10 euro bij tmobile :D
Nu kan elke telco (en telecomwiinkelketen) zijn eigen strategie met dat ding voeren. Dus stunten met bodemprijzen is mogelijk. Wat je met een Nokia/Samsung/Sony-Ericsson/Motorola kunt, kun je ook met een Apple.

Als je bij zo'n winkel een gelockte telefoon koopt ben je gek... ;)

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 7 mei 2008 13:45]

of zou het komen dat ze nattigheid voelen omdat meerdere merken look a like iphones uitbrengen die het origineel benaderen/verbeteren ?
Je bedoelt die het origineel lijken te benaderen?

Geen van die andere apparaten heeft een interface die vergelijkbaar is. En de interface, dat is nu net waar de iPhone om draait. Ze kunnen van de buitenkant nog zo veel erop lijken, zolang ze (veel) minder makkelijk in gebruik zijn heeft de iPhone daar niet echt van te vrezen.

Om aan te duiden wat ik bedoel: de meeste telefoons die een leuke interface willen hebben, zijn gewoon een standaard OS met een leuk startschermpje erbij met grote iconen. Als je verder komt (bijvoorbeeld netwerkinstellingen wilt doen, wilt emailen etc.) dan zit je gewoon weer in de interface zoals die op elke andere telefoon ook is: veelal gebaseerd op desktop-principes die op een mobiel platform niet per definitie goed werken; kleine lettertjes; instellingen die voor de leek niet makkelijk te begrijpen zijn.

[Reactie gewijzigd door mddd op 7 mei 2008 14:57]

Overigens las ik net dat de medewerkers van AT&T een memo hebben ontvangen dat ze geen vrij mogen vragen vanaf 15 juni tot begin juli om een groot verkoopsucces te kunnen maken. Dit is een soortgelijk bericht als dat er vorig jaar bij de lancering van de iPhone werd gegeven. Wellicht dat ze in Juni dan toch wereldwijd de nieuwe lanceren!

Anyway. mooi om te lezen dat er ook verandering komt in de abbonementsvormen van de iPhone. Zo zijn we niet gebonden aan een operator om deze telefoon aan te kunnen schaffen.