Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Apple is in onderhandeling met muzieklabels en telco's om het voor de te verschijnen 3g iPhone mogelijk te maken om muziek via het mobiele telefoonnet binnen te hengelen. Nu kan dat nog enkel via een internetverbinding.

Volgens een bron van de NY Times die aanwezig was bij besprekingen tussen Apple en vertegenwoordigers uit de muziekindustrie, wordt deze functionaliteit, mogelijk dankzij de snellere 3g-netwerken, pas na de nieuwe iPhone zelf ge´ntroduceerd. De lancering van Apples komende telg vindt vermoedelijk op 9 juni plaats, de dag waarop Steve Jobs op Apples developersconferentie spreekt. De onderhandelingen zijn vermoedelijk echter te kort aan de gang om voor de iPhone-lancering afgerond te kunnen zijn. Over de rol van telco's bij de besprekingen is overigens niets bekend.

Jobs bij Iphone-presentatie Voor over the air-downloads zouden de muzieklabels wel meer geld willen zien dan voor via het internet aangeschafte tracks. Hoeveel, is onduidelijk. De NY Times merkt wat dat betreft op dat Apple vooral in Europa risico loopt als het weigert om toe te geven aan de eisen van de muziekindustrie. Het bedrijf zou dan bijvoorbeeld omzet kwijt kunnen raken aan Nokia en Sony Ericsson, die beide ook op muziekfunctionaliteit op mobiele telefoons inzetten. Bovendien verkoopt de iPhone tot nu toe minder goed in Europa dan in de VS. Maar de recente beslissing van Apple om afleveringen van populaire HBO-series zoals The Sopranos voor een prijs te verkopen die hoger ligt dan de gebruikelijk 1,99 dollar, toont aan dat het bedrijf niet meer zo bang is voor variabele prijzen als in het verleden, aldus Macworld.

Ook het aanbod van ringtones, een voor de labels uiterst lucratieve business, zou met de overeenkomst worden uitgebreid. Daarnaast zou Apple zogeheten ringbacktones toe willen voegen, muziekjes die een iPhone-beller hoort ter bevestiging dat het toestel van de gebelde overgaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Heeft dit nou zoveel meerwaarde in vergelijking met WiFi verbinding? Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen dit nou echt zo belangrijk vinden. Of begrijp ik het verkeerd en gaat het over streamen?

Is het mensen nou waard om hier veel exta voor te betalen? Ik denk het niet. Waarom zijn hier eigenlijk aparte onderhandelingen over, mensen mogen toch zelf kiezen wat ze met hun verbindingen doen?

bottomline: ik begrijp het niet, wie legt het me uit?
Ze bedoelen gewoon dat als je online een liedje wilt kopen dit enkel kan via een fysieke internet verbinding, of wifi (geloof ik ook). Maar stel je zit op Eiland X zonder enig normale internetverbinding, dat je dan gewoon via het telefoonnetwerk je liedje "binnen kan hengelen".
Sinds wanneer kun je via 3g niet meer het "gewone" internet op... Ik snap het niet helemaal hoor. Neem aan dat het liedje dat je download ook gewoon via internet word verzonden (dan wel over 3g als data drager), of zie ik dit verkeerd.

Ik zou anders ook gewoon kunnen internetten via de ingebouwde browser over het 3g netwerk, naar een site kunnen surfen die liedjes aanbied alleen dan goedkoper en zo als nog aan dat liedje komen.
MobileSafari doet niet aan losse downloads, zoals MP3. Je kunt ze wel afspelen binnen de browser, maar niet downloaden, laat staan in de muziekdatabase opnemen. Er is ook geen zichtbaar filesystem voor de gebruiker.
Voor over the air-downloads zouden de muzieklabels wel meer geld willen zien dan voor via het internet aangeschafte tracks.
Voor internet verkopen zou Intel wel meer geld willen zien dan voor via de winkel aangeschafte processoren. 8)7

Sinds wanneer bepaalt de verspreidingsmethode de waarde van hetgeen de muzieklabels produceren? Dat een telco iets wil voor het over the air sturen van je download kan ik begrijpen, maar de muzieklabels???

[Reactie gewijzigd door - peter - op 19 mei 2008 20:24]

Dit gaat over licenties, je wordt namelijk nooit ECHT de eigenaar van het nummer. Je mag het alleen afspelen met de door hun opgelegde restricties. Als een daar van is dat je het niet via 3G naar binnen mag halen dan kunnen ze daar meer geld voor vragen
Jawel, maar dan wordt de vraag: "Waarom willen _zij_ meer geld ontvangen voor exact hetzelfde nummer, als de gebruiker het via 3G binnenhaalt, en niet via bijvoorbeeld Wifi?"
Inderdaad, wat is de reden daarvoor? Anders dan hebzucht?
Even een tip, stop er een FM ontvanger in! Tis maar een idee hoor. Niks geen moeilijk gedoe met streaming, gewoon uit de lucht pikken en het is bewezen technologie. Of zouden ze daar weer niks aan kunnen verdienen? 8)7
Dat dacht ik ook. De radio opnieuw uitgevonden.
dvb-h misschien? dan ben je ineens met de grote aan het meespelen (nokia, samsung), in plaats van nog een analoge ontvanger die het dan moet omzetten naar digitaal, om het dan terug naar analoog om te zetten...
dvb-h misschien? dan ben je ineens met de grote aan het meespelen (nokia, samsung), in plaats van nog een analoge ontvanger die het dan moet omzetten naar digitaal, om het dan terug naar analoog om te zetten...
En er zijn zoveel populaire zenders die uitzenden in DVB-H...

Analoge televisie hebben ze redelijk snel uit de ether kunnen krijgen. Analoge radio is echter nog immens populair en zal niet zo snel verdwijnen.
Even ter verduidelijking, want er lopen hier wat zaken door elkaar heen:

DVB-T = Digitenne
Zou cool zijn als ze het implementeren, maar ik vraag me af hoe ze het met de codering gaan doen (oftewel, waar laat je de smartcard ;))

DVB-H = Mobiele variant van Digitenne
Gaat binnenkort live via dezelfde masten als Digitenne.

DAB = Digitale radio
Is totaal free-to-air (zonder DRM) en werkt in het grootste gedeelte van Nederland. Dit jaar wordt een grote uitbreiding verwacht qua zenders en bereik.
Apple zou mensen nog kunnen laten geloven dat het revolutionair is ook :P
Maar dat concurrent te veel Apple's aanbod via iTunes, en daar zit Apple echt niet op te wachten. Misschien ooit via 'podcasts' via iTunes.
waarom zouden de labels meer geld willen krijgen voor een liedje dat via utms netwerk is gekocht? Met een laptop kan je via wifi toch ook "waar je maar wil" muziek kopen...
Met een laptop kan het ook via UMTS hoor, geen probleem... Ik kan ook echt geen enkele andere reden voor de meerprijs bedenken dan dat de muziekindustrie opgebouwd is uit een stelletje bloedzuigers die elke flutreden aangrijpen om meer geld uit hun klanten te knijpen (en maar klagen dat die klanten vervolgens het gratis uit het iets minder legale circuit halen).
De muziek download diensten van operators daar kan ik me nog iets bij voorstellen dat de prijs wat hoger uit valt (al vind ik dat ook overtrokken) omdat er ook gelijk het gebruik van het UMTS netwerk in verrekend is, maar dat zijn kosten voor de operator, niet voor de muziekindustrie.
de muzieklabes wllen hier meer geld voor? waarom in godsnaam als ik vragen mag? waar ligt hun kost precies hoger, waar verliezen zij potentieel meer klanten? Deze mogelijkheid (die ik eigenlijk niet echt speciaal vind) brengt hen volgens mij zelf net merr klanten en dus inkomsten op, ze zij dus weer op de uitmelktoer...
Mmm..
Handig, maar nodig?
Ik gebruik m'n iTouch al amper op iTunes te gebruiken, via de pc gaat net iets handiger...
Iemand die hier op zat te wachten?
Nooit gedacht waarom je iTunes nooit op je touch gebruikt? Ik heb zelf een touch en vind iTunes op de ipod best leuk als ik ergens sta te wachten waar ik weet dat ik internet kan ontvangen. Dat laatste is bij de touch echt een probleem (en bij de iphone blijkbaar ook), ik heb haast nergens wifi! Ik koop zelf niks via iTunes, maar vind het leuk om even de house charts te luisteren.
Maar om aankopen te doen kan ik me er iets bij voorstellen, je hebt niet eens een fatsoenlijke search functie in de ipod itunes.

en waarom het precies duurder moet zijn om muziek over te brengen is mij echt een raadsel!? Als een aflevering van een serie (in mijn ogen veel meer waard dan een single) 2 euro kan kosten.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 19 mei 2008 20:10]

Ik gebruik het wel soms, maar als ik aan de bushalte sta met draadloos WiFi zit ik meestal op het net, nog even netlog te checken, voorlopig heb ik genoeg aan m'n muziekbibliotheek. Maar, ik kan begrijpen dat het wel leuk is om even liedje te luisteren, al is youtube dan ook een mogelijkheid?
Ik zit eerder te wachten op Flash en Java op de iTouch! ^^
Idem, die flashsupport moet er komen, samen met 802.11 (weet niet meer of het dat is, het betreft althans authenticatie via username en pwd voor bv wireless) voor als je op een wifi zit...

Wifi is bij ons vaak beschikbaar, nu; ik zit wel nog op school, daar kan je altijd via je s-nummer en domeinpwd inloggen op het wifi netwerk. Thuis heb ik wifi, en als ik even rondrij vind ik wel wat denk ik..., alleen jammer dat het niet volledig dekkend beschikbaar is 8-)

[Reactie gewijzigd door HyperBart op 19 mei 2008 23:41]

802.11 support komt er aan over 3 weken :)
Is vertelt in de maart keynote.
Ik ben er ook blij mee, want dan kan ik op de uni ook internetten via wifi (= sneller dan over GPRS iig :) )
Mwoa, ik heb inmiddels 3 albums via wifi gekocht. Simpelweg omdat ik het nog eenvoudiger vind om beneden op de bank, wanneer ik aan een nummer denk of iets zie op tv, even dat album op te zoeken en eventueel te kopen. Dat is juist het mooie van de Touch, snel, makkelijk en duidelijk. Onderweg is het zeker wel lastig, daar is in NL in ieder geval te weinig aan gratis wifi beschikbaar, dus als de kosten meevallen (want dat vind ik dan weer het grootste probleem van gsm-gebruik) zie ik mij dit onderweg ook wel doen.

Het zou iets uitgebreider mogen, maar ik vind albums prima op m'n iPod, ik kan snel skippen naar de goede resultaten en beluisteren van nummers gaat ook lekker en vlot, ik dacht er in het begin nooit gebruik van te maken, maar gebruikersgemak is juist het punt waardoor ik dit wel ben gaan doen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 mei 2008 20:45]

Het kan zijn dat ik iets mis maar uit het artikel maak ik op dat de iPhone tracks via draadloos internet kan downloaden. Kortom, de iPhone kan via internet tracks downloaden. Op een 3G netwerk is toch ook gewoon internet mogelijk in de vorm van een UMTS verbinding? Dus wat is hier zo nieuw aan? Laat dat ding gewoon via UMTS het internet op gaan en je kunt muziek downloaden.
De reistijden in Europa en Nederland in het bijzonder zijn relatief kort, waardoor ik zelden tot nooit de behoefte voel om naar m'n 3G geladen iPhone te grijpen voor een shotje r&b en pop .. bovendien heb je hier de relatief grote dichtheid van breedband en coulante regering als het gaat om downloads...... dus mijn mobi (of creditcard size speler) zit al bomvol mp3's

Ik denk dat het een stuk minder zal lopen dan in de VS, zeker met de prepay-ik-ben-zunig mentaliteit hier

Last but not least: mijn kennissenkring was het over eens dat de iPhone hier redelijk geflopt is... (de iPod natuurlijk niet, maar dat is wat anders)

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 19 mei 2008 20:31]

Iets wat in een land nog niet is uitgebracht, kan ook nog niet geflopt zijn. Pas wanneer je het uitbrengt, en het loopt niet, dan pas kun je spreken over een flop of niet ;)
iPhone is hier niet aangekondigd, laat staan uit. Er valt niks te floppen hier. Misschien juist wel andersom – mensen importeren dat ding en masse.
Niet mee eens. Ik zou het wel doen. Als je net dat ene nummer op de radio hoort wat je nog niet hebt (in de auto ja).

Of gewoon omdat het toch geen drol kost.

Geflopt ik denk het niet, als er geen tweede gen aan zat te komen had ik er zeker 1 gehad! En ik denk in mijn omgeving 30% van de mensen!
Is dit zo nieuw dan? Al die oplichters van JAMBA enzo geven je muziek tog ook over het telefoon netwerk?
Nee dit gaat via GRPS, tenzij monofone ringtones, deze worden via SMS afgeleverd waar de (tekst) tonen instaan, die je telefoon dan weer naar een ringtoon (geluid) omzet.
Verder dus tegenwoordige mp3 ringtones gaan gewoon via GPRS :)
Zijn hier extra kosten aan verbonden dat Apple niet gewoon dit gebruikt ???
iTunes op de iPhone is wel even wat anders dan BNSCXNSK ON smsen. Previews, goede zoekfunctie, snel downloaden, netjes overgezet naar PC bij synchronisatie, fantastisch :D
Ik meen mij te herinneren dat KPN dit in het prille begin van I-Mode al deed.
Klopt. Dit is ook niet de eerste keer dat Apple een feature gebruikt die andere bedrijven gewoon niet goed geexploiteerd hebben, dacht ik.
Mee eens, veel mensen durven het zoiezo niet aan om iphones te importeren, dus zoals REC zegt kan je pas echt kijken of het een flop of niet is als de iphones hier gewoon in de shop verkrijgbaar zijn!
Ik denk dat er geen enkele mobiele telefoon zo veel ge´mporteerd is als de iPhone. Kijk maar eens op www.iphoneclub.nl, een grote community geheel gewijd aan de iPhone en bijna iedereen heeft er een. De hele hype rondom het toestel heeft er toch voor gezorgd dat veel mensen via eBay of een andere omweg een iPhone te pakken hebben gekregen.
Ik geef ze gelijk, want ook zonder ononderbroken connectie met het net is het een geweldige multimedia mobiel om mee te werken/spelen :p. Nu de 3G er aan zit te komen, begint de hype weer opnieuw, maar ik vraag me af wat die extra functie voor aanwinst geeft. In de praktijk geeft UMTS een snelheid van rond de 384kb/s (deel dat door 8 en je hebt het aantal kilobyte/s). Ik denk dat de 3G iPhone gaat tegenvallen met de verwachtingen die men nu koestert.
Wat mij veel meer zou aanspreken is het hebben van een (betaalde) Wi-Fi connectie in heel Nederland. Dit is snel en bovendien is het met elke gadget die Wi-Fi tot zijn beschikking heeft te gebruiken. Muziek downloaden op de iPhone gaat veel sneller via het wireless net dan via GSM op UMTS-snelheid. Helaas is het aantal hotspots in Nederland nog niet groot genoeg om dit te kunnen bereiken.

[Reactie gewijzigd door huorpalantir op 19 mei 2008 21:41]

Wat mij veel meer zou aanspreken is het hebben van een (betaalde) Wi-Fi connectie in heel Nederland.
Ga jij maar even overal 802.11a/b/g access points ophangen (met een gelimiteerd zendvermogen van 100mW, conform EU-regels). Vergeet de polders niet. :+

Andere WiFi technieken zijn nog niet rijp genoeg om te implementeren voor langere termijn. Daarom is er ook UMTS en HSDPA, die al beter ingeburgerd zijn voor een tientje per maand bij een abonnement.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 mei 2008 23:42]

40-50 KB/s is al een enorme verbetering over de 5 KB/s die je nu met GPRS haalt, en heeft de 3G iphone dan alleen UMTS en geen HSDPA? Kon het zo snel niet vinden online, als het zelfs al bekend is... Maar goed, hoe denigrerend je ook doet over UMTS, het maakt echt een enorm verschil als je gaat surfen. Tussen UMTS en HSDPA merk ik zelf niet zo superveel verschil meer tenzij ik echt ga downloaden of erg zware sites wil openen, maar in gewoon browsing verkeer maakt het niet zo gek veel uit. Tussen GPRS en UMTS merk je echter een wereld van verschil, GPRS is echt traag als dikke ****** terwijl met UMTS goed te werken valt. Het enige probleem op telefoons kan soms weer zijn dat de handheld niet snel genoeg is waardoor je toch weer een trage ervaring hebt, maar ik hoop dat de iphone dat probleem niet heeft (heb er nog nooit een in mijn handen gehad).
(edit: oh en GSM op UMTS-snelheid bestaat niet... UMTS is een compleet ander netwerk dan GSM </miereneukmode>)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 20 mei 2008 00:22]

Excuses voor het denigrerend overkomen, zo was het niet bedoeld :). Ik probeer niet te zeggen dat UMTS een flop is, maar een reeel beeld te krijgen van wat er te verwachten is van deze update. En inderdaad, de iPhone is snel met het laden van sites over Wi-Fi, dus als UMTS snel genoeg is (volgens de geruchten heeft hij geen HSDPA), zou het prima kunnen werken.
Het is goed dat Apple overstapt op een hogere bandbreedte, zeker weten. Ik wacht het resultaat geduldig af.
Hehe... eindelijk waar we al die tijd op gewacht hebben. Hopelijk hebben ze dan ook een abbo waar je automatisch de nieuwste hits binnenkrijgt.
Iemand nog een 2.75 G iPhone nodig?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True