Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Slechts weinig ontwikkelaars voelen ervoor hun gps-software te porten naar Symbian of Palms nieuwe WebOS. Die conclusie trekt softwareontwikkelaar Skyhook op basis van eigen onderzoek. Android en iPhone OS zijn wel populair.

Skyhook Wireless vroeg aan honderd ontwikkelaars van lbs-applicaties - programma's die gebruikmaken van a-gps of lokalisering via zendmasten op een telefoon - naar welke platformen ze hun applicatie zouden willen porten. Slechts acht procent van de ondervraagden zei zijn software te willen uitbrengen voor WebOS, het nieuwe besturingssysteem van Palm, terwijl niet meer dan negen procent was geïnteresseerd in Symbian.

De afkeer van Symbian is niet onlogisch: het einde van het S60-besturingssysteem lijkt in zicht, nu binnenkort Symbian^2 uit gaat komen, de opensourceversie van het systeem. Het lijkt aannemelijk dat ontwikkelaars willen afwachten of de Palm Pre, het eerste toestel met WebOS, een succes gaat worden, voordat ze hun applicatie voor dat OS geschikt gaan maken.

De meest populaire platformen blijken iPhone OS en Android. Die twee mobiele OS'sen bleken al eerder ook het meest populair bij het downloaden van applicaties door consumenten. Uit Apples App Store zijn inmiddels honderden miljoenen applicaties gedownload, terwijl Amerikaanse bezitters van de Android-telefoon T-Mobile G1 gemiddeld veertig applicaties op hun toestel zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Developpers zullen uiteraard het meest geneigd zijn te porten naar platformen waarvan ze verwachten dat deze in de nabije toekomst een aanzienlijk martktaandeel zullen hebben. Op dit moment lijken iPhone-OS, Android en Windows Mobile de beste papieren te hebben.

Palm heeft de afgelopen tijd veel marktaandeel verloren en Symbian S60 gaat er langzamerhand uit. Een en ander kan natuurlijk snel veranderen als Palm/WebOS en Symbian2 serieus aanslaan, net zoals dat ook met de iPhone gebeurde (en nu met Android lijkt te gebeuren).

Ik mis in de analyse trouwens Windows Mobile en Blackberry.
Die hebben beide ook een interessant marktaandeel en lijken er voorlopig nog niet uit te gaan :)

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 9 april 2009 13:07]

Nou ja, dat is de vraag, Windows Mobile doet het in de VS erg slecht, in Europa beter, maar is wereldwijd aan het inzakken. Mobile 7 is heel hard nodig om de boot niet te missen, dus als het onderzoek op de VS betrekking heeft dan vind ik het niet gek dat WM er niet bijstaat, dat speelt daar gewoon niet echt mee.
Symbian S60 gaat er langzamerhand uit? Onzin, Symbian heeft, als ik de diverse bronnen mag geloven, nog bijna 50% marktaandeel in handen. Voor Symbian S60 5th edition (de laatste dus) zijn er naast Nokia's eigen gps-software (Nokia Maps) nog twee goede programma's te gebruiken voor gps, namelijk Garmin en Sygic.

[Reactie gewijzigd door FreddyFish op 9 april 2009 14:21]

wat betreft het noemen van WebOS in de titel: ik vraag me af of dit wel correct is. In de bron waar dit hele verhaal om draait, namelijk het rapport van het onderzoek (deze pdf) wordt WebOS helemaal niet genoemd. Er wordt gesproken over Palm. Aangezien WebOS nog niet op de markt is, en er ook nog geen sdk voor beschikbaar is, lijkt het me dus veel logischer dat er wordt gesproken over PalmOS, en niet over WebOS.

Op deze pagina staat inderdaad het volgende:
Developers of location aware applications are not interested in creating apps for the Palm WebOS or Symbian platforms, according to a survey conducted by Skyhook Wireless, provider of the patented hybrid location system XPS.
Maar deze zin is niet correct, want in het genoemde onderzoek wordt WebOS niet genoemd.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 9 april 2009 14:29]

Dit is natuurlijk altijd tijdelijk.
Op dit moment is er genoeg keuze wat betreft navigatie software voor Symbian.
Voor Symbian^2 zal dat ook wel weer komen.
Beetje onzinnige uitspraken dit.
Ik ben het met je eens dat dit maar tijdelijk is, en daardoor dat de waarde beperkt is. Ook gaat dit maar over een bepaalde software-soort.

Verkiezingen zijn ook tijdelijk, daarom zijn ze toch niet onzinnig?

Dit zegt natuurlijk wel iets over hoe het Smartphone OS veld er op dit moment uitziet. Je ziet gewoon dat Google en Apple het op dit moment goed voor elkaar hebben. Zij hebben een aantrekkelijke markt gecreeerd voor ontwikkelaars, en daar wordt op ingespeeld, waardoor de waarde voor de consument weer omhoog gaat. Win-win-win situatie dus.

disclaimer: Ik ben altijd voor concurrentie. Zie ook het liefst een extra (sterke) concurrent voor deze twee platformen, maar ik moet gewoon toegeven dat deze twee spelers het erg goed doen op dit moment vanuit het oogpunt van de normale consument. Natuurlijk is de geslotenheid van het iPhone OS voor sommige mensen (tweakers?) een probleem, maar dat is geen probleem voor de grote meerderheid.
niet onzinnig, maar ze moeten wel bij vermelden dat er dan waarschijnlijk voor symbian 2 wel weer ontwikkeld zal worden. Zo denken mensen dat symbian vergaat en er alleen plek voor iphone os en android is...
niet echt... momenteel zitten we aan Symbian S60 5th edition (Nokia 5800 MusicXpress).
Ze hebben aGPS aanboord...
en voorlopig is er alleen Garmin XL Mobile voor beschikbaar.

Geen TomTom...die bestaat alleen voor de Symbian S60 3rd edition (Nokia E70, N95 8gb)... waar ze niet allemaal beschikken over GPS (tenzij via bluetooth). TomTom ondersteunt zelfs geen ingebouwde gps in deze versie... Daar is een (3rd party) "patch" voor geschreven dat de bluetooth gps simuleerde

[Reactie gewijzigd door skynetbbs op 9 april 2009 13:37]

jah is natuurlijk wel apart aangezien de doro jou aangekaarte N95 wel over een GPS beschikt, en jah die S60 3rd edition vallen ook nog eens in meerdere categorien (FP1 en FP2)... want met diezelfde OS die jij noemt is de 6110 navigator uitgerust die ook over aGPS beschikt...
Er is ook nog de eigen Nokia Maps (nog niet geprobeerd) en Sygic McGuider (werkt super, lijkt ontzettend veel op TomTom) voor Symbian S60 5th edition.
Er zit een enorm verschil tussen het vragen van de fabrikant van een applicatie en de daadwerkelijke ontwikkelaar (degene die de code inklopt). Helaas meldt Skyhook nergens om welke van de 2 het gaat. Mijns inziens is dat een heel belangrijk gegeven om te weten omdat je dan beter kunt zeggen of het een bedrijfseconomische reden is of dat het hier gaat om dingen als de SDK (hoe makkelijk is het ontwikkelen voor een bepaald platform/OS?).

Bedrijfseconomisch gezien is het nogal stupide om voor een platform te ontwikkelen die binnenkort verdwijnt (Symbian S60) of nog niet eens op de markt is (webOS), dan pak je eerder de gangbare platformen (Android en iPhone OS).

SDK-wise is het weer heel erg vaak wat de ontwikkelaar in kwestie prefereert. Die voorkeur wordt op allerlei dingen gebaseerd waaronder de eigen ervaring en werkwijze van de ontwikkelaar in kwestie.

IMHO is het hele onderzoek door de afwezigheid van dit gegeven al compleet onzinnig. Je weet nu niet waar het aan ligt.

[Reactie gewijzigd door ppl op 9 april 2009 13:44]

sowieso een onzinnige uitspraak
Als of er wat veranderd op API niveau aan Symbian met de S60 UI

Helemaal niks, nokia/symbian gaan echt dat niet breken!

Dat ze geinteresseerd zijn in de iphone hype lijkt me logisch omdat het een hype is. Maar om nu te zeggen dat ze zo geinteresseerd zijn in android ? Waarom?
Waar blijven de telefoons met android? Ze komen maar niet..
(bv HTC Pro2 met andriod ipv windows dat soort hardware)

Symbian is daar in tegen ver uit de meest verkochte dus zou het de meest interessante moeten zijn, ik denk alleen dat ze niet rechtstreeks willen concureren met nokia (maps) zelfs die je dus bij vele telefoons van nokia al mee krijgt.
eh hebben die slimme mensen wel eens bedacht dat er misschien wel veel meer toestellen zijn met symbian dan met android of iphone os ???
daarop inhakend, waarom is het aantal ontwikkelde applicaties bepalend voor de populariteit? Je kan ook stellen dat het OS *standaard* (leuk voor Mevr Kroes) heel veel functionaliteit aan boord heeft, dat je helemaal geen andere applicaties wilt downloaden?

Als ik een telefoon koop waarmee je bijv. alleen kan bellen, en sms-en en verder helemaal niets, dan ga je vanzelf op zoek naar andere applicaties en is de vraag dus groot en daarmee de animo voor ontwikkelaars om een applicaitie te maken.

Hoe denken we dat de game industrie groot geworden is op een besturingssysteem?

Het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Toekomst?
Ik denk dat als de Chinezen massaal gaan bellen met een mobiel obv een eigen Chinees OS dan komt dat er ook en hobbelen wij daar gewoon achteraan en is Symbian en Android verleden tijd. Dan worden we wellicht overspoeld met vertaalde Chineze apps.
Ik denk dat het ook weleens te maken zou kunnen hebben met het feit dat elke Symbian-applicatie binnen de kortste keren gekraakt is, en via warez-fora heel makkelijk gratis te verkrijgen voor de eindgebruikers (denk aan de TomTom-crack van BinPDA, die het niet alleen mogelijk maakte om Tomtom gratis op je foon te zetten, maar ook nog eens , in tegenstelling tot het origineel -via een daemon- werkt met de interne GPS)

Iedere keer dat Nokia het moeilijker maakt om gekraakte zooi te installeren, is er binnen een maand alweer een workaround (gekraakt rootcertificaat, SignSIS, SecMan, TRK, HelloCarbide en noem maar op).
Ik zou hier als ontwikkelaar/distributeur ook moedeloos van worden, aangezien de mensen die hun Symbian-smartphone intensief gebruiken (de doelgroep voor deze producten) zeer internet-savvy zijn en de warez ook goed weten te vinden.

Niemand werkt graag zonder daar geld voor te krijgen

iPhone-gebruikers daarentegen, zullen gemiddeld genomen minder tweakerig zijn en meer de gebaande (legale) paden bewandelen.

[Reactie gewijzigd door Puf op 9 april 2009 13:24]

Dat zal iedereen wel doorhebben. Maar dat betekent nog niet dat Nokia de grootste markt heeft voor applicaties. Bij Android en Apple hebben ze het goed geregeld met een centrale "app store" die de gebruiker applicaties verschaft bij the push of a button.

Bij Nokia zit je te kijken naar het verschil tussen s40 en s60 en tussen de wezenlijke verschillen bij de toestellen zoals de schermresolutie, de knoppenstructuur en last but nog least, de kracht van het toestel. Daarbij is het voor de gemiddelde gebruiker moeilijk om applicaties te vinden. Je moet al zitten googlen naar symbian applicaties (hoeveel gebruikers weten wat symbian is? Of s40 en s60) en dan kom je op sites terecht waar je nog nooit van gehoord hebt waar je dan zomaar je creditcardgegevens zou moeten invullen.
S40 is geen Symbian, daar draaien alleen Java midlets op.
Ik zou als ontwikkelaar ook het liefste voor Android ontwikkelen, heel de toolchain en ontwikkelomgeving is zonder enige moeite te krijgen en alles werkt op zo'n beetje elke superstandaard Linux workstation, je kan als Unix-dev gewoon direct aan de slag. Ik heb me ooit eens geprobeerd wat in S60 development te verdiepen maar dat is allemaal een stukkie lastiger om daar een fatsoenlijke develop & deploy omgeving voor op te zetten. Voor de iPhone weet ik niet wat voor ontwikkelomgeving je hebt, en voor WM moet je geloof ik weer Visual Studio + een hele berg WM plugins en SDK's hebben.

Het Android framework ziet er op het eerste gezicht ook heel erg elegant en clean uit van wat ik er van heb gezien.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 9 april 2009 13:05]

WebOS heeft eenzelfde voordeel. Het is met een beetje webdevelopment kennis direct mogelijk om met webOS prima applicaties te maken. En volgens mij zijn er meer webdevelopers dan unix-programmeurs?

Daarnaast vind ik het een beetje rare uitspraak om te zeggen dat omdat GPS developers zeggen niet geinteresseerd te zijn in webOS, dan maar alle ontwikkelaars over ÚÚn kam te scheren en te zeggen dat niemand geinteresseerd is in webOS.
Android werkt voornamelijk met Java.
En daar zijn er genoeg developers voor. :)
De meeste hogescholen gebruiken die taal voor hun programmeervakken.
Voor de iPhone is het ook niet zo moeilijk hoor, gewoon een mooie SDK beschikbaar inclusief grafische ontwikkeltools. Je moet alleen wel een Mac hebben en Objective-C leren.
Ik vind het vreemd dat windows mobile hier niet genoemd wordt.
Deze krijgt ook een eigen appstore en kent wereld wijd toch aardig wat gebruikers, toch?
uit de bron:
56% of all developers surveyed will port their app to other platforms. Developers are most interested in Android. 58% of non-Android developers plan to port to that platform, while 40% of non-iPhone developers plan to port an app to that platform. 26% will port to RIM, and 20% will port to Windows Mobile.
Developers are least interested in Palm and Symbian, with only 8% and 9% of developers planning to port their applications to those platforms, respectively.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 9 april 2009 15:42]

Waarom wordt er met geen woord gerept over het BlackBerry OS, ook hiervoor is betrekkelijk weinig te krijgen op het gebied van Navigatie Software.

Maar juist zaken lui die veel op reis zijn zijn in het bezit van een BlackBerry en vaak zijn grotere ondernemingen zelfs voorzien van een BES server waardoor ze gelijk een pakket aan Navigatie Software aan kunnen bieden.

Ik snap niet dat er niet een maatschappij is die de BlackBerry aanboard met een OnBoard navigatie (dus geen GPRS kaarten ed.)
BBos? :P ik was altijd in de veronderstelling dat dat gewoon een windows mobile phone was :P
Wat een slordige titel zeg, je kunt toch niet aannemen dat ontwikkelaars in algemeen niet ge´nteresseerd zijn omdat die (kleine) groep ontwikkelaars met GPS-software deze niet zou willen porten. Ik denk dat de drijvende kracht achter platforms tegenwoordig vooral de lange staart is; mensen die een klein bedrag hebben ge´nvesteerd of zichzelf hebben leren programmeren. Afijn, daar doet Symbian dus niet aan mee, maar Palm zodirect natuurlijk wel*.

* Palm webOS app store dubbed App Catalog, SDK out to select partners
Het nadeel als gebruiker zijnde vond ik dat je bij Symbian heel snel weer subversies kreeg, S60V1 tot en met 5 geloof ik inmiddels, waarvan lang niet altijd alles compatible is.
WebOS is natuurlijk nog geen grote speler - de telefoons zijn nog niet eens uit. De SDK is er nog wel, dus er zullen echt wel developers bezig zijn met ontwikkelen ervoor - dan wel serieus of gewoon om te kijken wat het platform uiteindelijk te bieden heeft. Ik hoop dat WebOS en de Pre (en daarmee Palm ook) een goede inruk gaan maken als ze eenmaal uitgegeven worden aan 't grote publiek. Meer concurrentie is goed.

Dat S60 eruit gaat is niet de doodsteek voor Symbian, zoals de titel van dit artikel impliceert, maar alleen voor S60. Ik kan het me voorstellen dat men zich afvraagt of het nog de moeite waard is voor een binennkort te vervangen platform te ontwikkelen. Nou moet ik toegeven dat ik niets weet over de evt. backwards compatibility van Symbian^2, maar als die in orde is, zou dit probleem er geheel niet moeten zijn.