Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Apple heeft donderdagavond laat zijn miljardste download uit de App Store geregistreerd. De App Store ging iets meer dan negen maanden geleden van start als downloadwinkel voor software voor op Apples smartphone iPhone.

Apple telde al een paar weken af naar de miljardste download, die donderdagavond werd bereikt. Daarmee is de App Store het meest succesvolle distributiesysteem van mobiele downloads tot nog toe. Er staan in totaal meer dan 25.000 apps in de downloadwinkel van Apple. Nokia Mosh, een experimentele downloadwinkel van Nokia, heeft in de twee jaar van zijn bestaan 350 miljoen downloads behaald.

Een rekensom leert dat er ongeveer 3,5 miljoen apps per dag worden gedownload uit de App Store. Omgerekend zijn dat er ongeveer veertig per seconde. Overigens zitten er wel pieken en dalen in:  tijdens de Amerikaanse feestdagen was de App Store het meest populair. Er zijn in totaal dertig miljoen exemplaren verkocht van de iPhone en iPod Touch. Dat betekent dat elke gebruiker gemiddeld ongeveer 33 applicaties heeft gedownload. Apple wil niet zeggen hoe groot het aandeel is van betaalde applicaties.

Inmiddels komt de concurrentie ook met gelijksoortige initiatieven: Blackberry heeft App World, Nokia komt met Ovi Store, Microsoft met Windows Mobile Marketplace en Google lanceerde al eerder Android Marketplace. Daardoor zijn aan het einde van dit jaar alle nieuwe smartphone-OS'en voorzien van een eigen downloadwinkel.

App Store miljard downloads

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Zelfs als je er vanuit gaat dat elke app 3x een update heeft gehad, en dat 1 op de 4 een betaalde app was, en dat betaalde apps gemiddeld 1,50 kosten dan is er al een kleine 100 miljoen omgezet. Ik vind het geweldig knap dat Apple zelfstandig op die manier markten weet te ontwikkelen. Want hoeveel particulieren hebben vóór de iPhone ooit betaald voor een programma op hun telefoon. En nu is dat binnen een jaar ontwikkeld tot een markt van 100 miljoen. Petje af.
Want hoeveel particulieren hebben vóór de iPhone ooit betaald voor een programma op hun telefoon.
Een betere vraag zou misschien zijn: Waarom was het mobiele platform nog nooit zo populair als tegenwoordig?

De komst van de iPhone en, belangrijker, de iPhone SDK en de eenvoudige manier van distributie (nadat je alle certificaten en dergelijke gehad hebt natuurlijk) is redelijk revolutionair te noemen, en heeft duizenden hobbyisten de kans gegeven om apps voor een populair platform te gaan ontwikkelen. Dit was eerder beperkt tot de die-hards die, bij gebrek aan het hebben van een bedrijf of een goede distributiemanier de programma's maar gratis aan gingen bieden.

Met de App Store kunnen gebruikers op één centrale plaats eenvoudig browsen en zoeken naar al de beschikbare apps. Dit was eerder nog ondoenlijk, met een dozijn aan sites met programma's van zeer wisselende kwaliteit.

Je moet je beseffen dat voor de iPhone Smartphones nog niet zo populair waren, en dat Windows Mobile nog heer en meester was. Nu nog steeds overigens, maar dat gaat snel achteruit.
Windows Mobile was zeker geen heer en meester, dat waren (zijn?) de Symbian telefoons.
(Ik las dat de iPhone nu ook in absolute zin op internet de Symbian telefoons voorbij is, maar kwa verkoop zitten ze nog hoger).
Groot getal in een vrij korte tijd.. ik denk dat deze manier goed aan is geslagen door de eenvoud waarvoor het bedoeld is.. gewoon even in een bepaalde categorie kijken wat je wilt en dus per categorie een overzicht van de beschikbare apps.. soortgelijk systeem zie ik toch ook bij Steam ook dat is een succes gebleken!
Daarin heb je maar de helft te pakken. Een ander groot voordeel is dat het voor de onafhankelijke ontwikkelaar enorm laagdrempelig is om zijn producten op de store te krijgen waardoor het aanbod ook erg groot en breed is.
tsjah wat is enorm laagdrempelig ?
- het MOETEN hebben van een core2 duo cpu machine (Mac).. dus minimaal een redelijk recente Mini
- vervolgens moet je voro de ontwikkelomgeving en de key om te signen betalen
- vervolgens duurt het elke keer minstens 1 week voordat de app door controles heen komt... beware ; over het algemeen kijken ze alleen of de GUI voldoet aan hun specs, functionaliteit is iets waar apple (zoals vaker) minder naar kijkt...
- testtoestel/platform, die emulator werkt ook niet helemaal goed jammer genoeg (gebaseerd op ervaring)

persoonlijk ken ik goedkopere platformen om op te ontwikkelen (j2me, symbian/c++) in het geheel bekeken dan... natuurlijk blijft de appstore wel iets leuks, maar niet echt een plek waar je daadwerkelijk rijk kunt worden, de beste apps houden het een aantal weken vol waarna je toch in vergetelheid belandt gezien er honderden apps per dag bijkomen...
beware ; over het algemeen kijken ze alleen of de GUI voldoet aan hun specs, functionaliteit is iets waar apple (zoals vaker) minder naar kijkt..
Ja, nee geheel zonder vooroordelen... of mis je copy / paste, mms? De enige reden waarvoor ik blij ben dat dat er in komt is mischien dat het vooroordeel 'alleen looks' geen functionaliteit, mischien eens verdwijnd, aangezien ik beiden? niet mis.

Daarnaast zijn er applicaites die gewoon goed zijn die ongeveer vanaf het begin van de app-store al helemaal boven instaan (Trein! is hier een goed voorbeeld van). Wanneer je gewoon een goed concept hebt zak je niet zeker meteen naar beneden als je het ook nog eens goed hebt uitgevoerd.

Oww ja, en de maker van een aantal applicaties zijn wel daadwerkelijk 'rijk' geworden van de app-store (wat je onder rijk schaart that is, met Koi-Pond heeft de maker een kleine miljoen dollar verdiend).
sorry met functionaliteit bedoelde ik echt de functionaliteit van de ontwikkelde software, dus niet van de iphone zelf...
de ingeleverde software wordt dus gecheckt op conformiteit naar hun specs qua graphical user interface en niet hoe de software in mekaar steekt (stabiliteit en gewoonweg kwaliteit en dus functionaliteit (wat doet de software en hoe doet ie dat?))...

Koi-Pond zat meer tegen de 6 ton dan de miljoen dollar hoor, en het waren makerS geen maker ;)
zit een mooie top 20 ergens op het net :D als je dan rekent dat er dus bljkbaar 20 apps echt goed hebben verdiend op 25.000 aangeboden apps dan heb je meer kans miljonair te worden met de postcode loterij... daar doe ik al 7 jaar an mee nog nooit iets gewonnen... hhmmm...

http://www.macrumors.com/...es-figures-and-estimates/

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 24 april 2009 10:45]

Voor jou is 1 app's functionaliteit nutteloos, de andere vind het geweldig. Neem b.v. zo'n lightsaber app. Als je de iPhone beweegd maakt hij zo'n zoem geluidje. Zit niets handigs in, of functioneel, toch vinden mensen het altijd grappig om mee te rotzooien (vooral kinderen). Wat is er mis mee als dat op de store staat?

[Reactie gewijzigd door Kura op 24 april 2009 11:39]

Of een van de bubblesnap apps! ;)

Bijna alle innovatie krijgt een echte lift off door de fun factor in de consumentenmarkt. :)
Wat klink jij uit de hoogte zeg... noem mij nog eens een vergelijkbare store die zoveel in zo'n korte tijd heeft verkocht, want daar gaat het om. Niet om wat jij loopt te mekkeren over functionaliteit, GUI, goedkopere platforms. Het gaat er niet om dat je er rijk van wordt (hoewel dat leuk zou zijn) maar om de verkoopcijfers.

Misschien eens gaan praten met de jongen die Trein heeft ontwikkeld, hoeveel hij heeft gevangen door de app-store. Dat zo hem anders nooit zijn gelukt!

Weg met je nare commentaar en schrijven voor de appstore als je het zo goed weet!

:(
"Wat klink jij uit de hoogte zeg... noem mij nog eens een vergelijkbare store die zoveel in zo'n korte tijd heeft verkocht, want daar gaat het om."
dat vindt jij, ik reageerde op het laagdrempelige van de poster waar ik op reageerde ;) aangezien ik op alle mobiele platformen ervaring heb (direct en indirect) jah dan weet ik ook wel waar ik het over heb natuurlijk als het gaat over de laagdrempeligheid om ermee aan de gang te gaan ;) jij ook ?
btw als jij mij kan vertellen hoeveel er verkocht is dan hoor ik het graag, dat is namelijk niet bekend... over het algemeen mag je ervanuit gaan dat rond de 1 a 2% van de gedownloade apps ook een te betalen exemplaar is...

Trein is wel een leuke app, ff kijken 1 app die het goed doet op zon duizend(en) geeft niet zoveel kansen om veel te verdienen he... ken jij hem ? weet je hoeveel ie verkocht heeft ? je hoeft namelijk alleen een paar duizenden exemplaren te verkopen op de appstore om op de top 10 van de nederlandse appstore te komen :P

enne schrijven voor de appstore (neem aan dat je software bedoelt) don't worry doen we al ;) met redelijk succes ook...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 24 april 2009 10:49]

wat een mentaliteit zeg
enne schrijven voor de appstore (neem aan dat je software bedoelt) don't worry doen we al ;) met redelijk succes ook...
zou me niks verbazen als je meegewerkt hebt aan een van de clones van het iFart scheten programma.
[quote]btw als jij mij kan vertellen hoeveel er verkocht is dan hoor ik het graag, dat is namelijk niet bekend... over het algemeen mag je ervanuit gaan dat rond de 1 a 2% van de gedownloade apps ook een te betalen exemplaar is.../[quote]
Aangezien je geen bron geeft neem ik aan dat je markt intel hebt over WinMo, BB of andere platforms en die data extrapoleert naar de app store.

Je vergeet dan een paar zaken:
1) het feit dat er een zeer laagdrempelig (micro-)betalingssysteem draait in de app store
2) het feit dat het gros van de betaalde apps een dollar, of hooguit een paar, per stuk kost

Beide zijn niet waar voor de andere platformen, en van beide kan ik me zomaar voorstellen dat ze je verwachting compleet onderuit halen. Sterker nog, ik durf er iets liefs onder te verwedden dat je er met je 1 a 2% heel, maar dan ook heel ver naast zit.
noem mij nog eens een vergelijkbare store die zoveel in zo'n korte tijd heeft verkocht, want daar gaat het om.

Dat is dankzij het monopolie wat Apple voor zichzelf heeft gecreëerd. Als je een iPhone applicatie wilt kopen kan je dat niet anders doen dan via de AppStore. Wat!?!? Als je überhaupt iets wilt installeren kun je niet om de AppStore heen.

Als je het vergelijkt met de software die dagelijks wereldwijd wordt geïnstalleerd en/of gekocht voor andere telefoons of gewoon PC's dan is die 1 miljard installs in 9 maanden natuurlijk een lachertje. Omdat het nu dankzij een monopolie op één plek gebeurd lijken de cijfers indrukwekkend maar het valt natuurlijk allemaal wel mee.
Uiteraard, ik vraag me af, kan jij in je vriendenkring mensen opnoemen met 33 zelf geinstalleerde applicaties op hun telefoon? (Binnen 9 maanden dan wel te verstaan).

Mocht je die vinden, dan moet je de illegale ook even onder de gratis rekenen, want het 'piraten' van een applicatie telt natuurlijk niet als betaalde applicatie ;)
dan is die 1 miljard installs in 9 maanden natuurlijk een lachertje
Wat wil je nu eigenlijk vertellen met je bericht ? Dat die miljard een prestatie van niets is en geen nieuwsbericht waardig ? Of dat iphone users dom zijn ? Ik begrijp je punt niet zo goed. Ik geloof meteen dat er in 9 maanden meer software op pc's geinstalleerd wordt. Maar dit gaat over een telefoon en zelfs al zou het op andere mobiele platforms (over meerdere aanbieders verspreid) meer zijn, dan nog is dit gewoon een goede prestatie die het succes van zo'n appstore duidelijk maakt.

Maar voor sommige mensen is dat blijkbaar erg moeilijk te accepteren en die komen steeds weer met "monopolie" en "koppelverkoop" aan alsof je groot onrecht wordt aangedaan. Als apple met die app store iets illegaals doet, worden ze daar heus wel voor aangepakt daar hoef je niet over in te zitten.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 24 april 2009 13:10]

Alles onder 1 miljard is een mislukking. Zoals Amazon, eBay en de Albert Heijn. Die verkopen minder dus totaal niet significant. Dus de appstore is ook niet significant, dat doen de concurenten vast veel beter! ;)

[Reactie gewijzigd door 1Mark op 24 april 2009 13:31]

Ik vind iPhone users helemaal niet dom want dan zou ik mezelf ook dom vinden :)

Ik reageerde op livePulse die onder de indruk is van de 1 miljard downloads en suggereerde dat er nergens anders zoveel gedownload wordt. Dat zullen we echter nooit weten want applicaties voor andere platformen worden door duizenden zo niet 10-duizenden shops verkocht en bij Apple concentreert het zich op 1 plek: de appstore. Apple heeft het monopolie op de verkoop en installatie van applicaties voor de iPhone en dus krijg je automatisch grote aantallen daar.

Ik betwist zeker niet het succes van de appstore. Ik denk dat het een gat in de markt is. Vind de uitvoering door Apple niet altijd even top maar ik denk dat het zeker wel een succes is. Dat vinden concurrenten blijkbaar ook want die komen er ook mee.

Vind het wel dom dat ik niet gewoon zelf een applicatie mag installeren. Dat Apple niet alles in de appstore toestaat moeten zij weten maar ik moet toch als gebruiker zelf kunnen beslissen wat ik installeer.
Je hebt dus een mac die minder oud is als 3 jaar, 80 euro voor een licentie en je moet een week wachten dat je App op de store die dus daarna voor alle iPod en iPhone bezitters beschikbaar is. Is dat echt zo'n hoge drempel?

De sdk is gratis voor iedereen

[Reactie gewijzigd door Kura op 24 april 2009 11:34]

Je hebt dus een mac die minder oud is als 3 jaar, 80 euro voor een licentie en je moet een week wachten dat je App op de store die dus daarna voor alle iPod en iPhone bezitters beschikbaar is. Is dat echt zo'n hoge drempel?

De sdk is gratis voor iedereen
niet alleen beschikbaar voor alle gebruikers, ook bereikbaar voor alle gebruikers. Als je app écht goed is, en je via internetsites als One More Thing alvast wat gratis reclame hebt weten te trappen (zoals Trein) staat-ie in mum van tijd op een prominente plek in de App Store. Slechts één klikje op het home screen van alle iPhone/iPod bezitters vandaan! Die Mac en ¤80 licentie heb je zo terug verdiend (of had je toch al).
Je vergelijking is wat oneerlijk.

De opsomming die je maakt voor iPhone development zijn includief het verkrijgen van een uitgever en distributieplatform. Probeer je ungesignde j2me midlets maar eens uberhaupt ergens in de etalage te krijgen, laat staan binnen een week.

Verder heb je voor j2me en symbian/c++ ontwikkeling ook een computer nodig (alhoewel de eisen voor die computer wat minder beperkend zijn).
Leuk! Goed concept en (zodra de iPhone-hype zelf voorbij is) een hele goede inspiratiebron voor de andere merken op basis van zowel Android als WM!

Probleem van die andere merken is natuurlijk dat ze allemaal heel veel verschillende telefoons hebben met evenzoveel mobiele OS'en. Hier heeft Apple duidelijk voordeel bij een nadeel: je hebt maar 1 telefoon met 1 OS en hebben ze veel makkelijker een centrale database kunnen creëren. Zouden ze vanuit MS ook kunnen doen...
[...]met evenzoveel mobiele OS'en
Zoveel mobiele OS'en zijn er niet, dat valt best mee.
Je hebt wel gelijk dat er veel mobiele telefoons zijn. Die hebben allemaal verschillende capaciteiten en daardoor is het moeilijker om eenduidig werkende programma's ervoor te ontwikkelen. Daarom is het zo'n slimme zet van Apple om een duidelijk gedefinieerd platform te hebben. Meteen een reden waarom een iPhone nano (ofzoiets) er niet snel zal komen.
Je hebt gelijk, ik bedoelde daarmee alleen dat er ontzettend veel varianten zijn, met name van WM. Mijn Xperia bijvoorbeeld heeft een andere interface dan bijv. de Omnia terwijl ze allebei op WM6.1 draaien. Dat bedoelde ik meer :)
Ze hebben ondertussen al twee telefoons, en de 3e komt waarschijnlijk dit jaar uit. Ook is de app-store bruikbaar voor de iPod Touches. Nog niet zo veel als alle WinMo toestellen uiteraard, maar er komt wel steeds meer verschil in.

Daarnaast is de 'iPhone hype' voor zo ver die er was vast al wel voorbij naar erm 2 jaar, maar ach, over een jaar vind jij het mischien ook nog een hype he.
Sorry, heb ik je ergens beledigd? Aan je reactie te lezen wel.

Die 2 telefoons zijn gewoon 1 model in 2 varianten (waarvan een de 3G is, dezelfde telefoon maar dan op een paar punten aangepast). Van de '3e' moet ik nog zien hoeveel die zal verschillen, ben wel benieuwd :)

En ja, er was een iPhone hype. Als je dit ontkent leef je onder een steen of heb je een bord voor je kop; elke trendwatcher, elk modeblad, elke gadgeteer, iedereen wilde een iPhone omdat het hip was. En waarom zou een hype geen 2 jaar kunnen duren, Zpaz?
Overigens is de iPhone in Europa nog geen anderhalf jaar verkrijgbaar hoor, dus die 2 jaar gaat ook al niet op (tenzij jij in de VS woont en alles weet over trends aldaar).
Je hebt mij zeker niet beledigd hoor, maar alles van Apple wordt door iedereen meteen aangemerkt als een hpye, zelfs de iPod, wat ondertussen al 8 jaar duurt, je 'mag' hier op tweakers niet vermelden dat je een Apple producut hebt gekocht voor het gebruiksgemak, want toch wat iedereen toch weet, de enige reden om het te kopen is omdat je graag wilt showen en met de hype wilt meedoen.

Wil je die gedachte hier doorbreken, dan wordt je meteen als fanboy gelabeld, en dat vind ik een beetje jammer :)
Ik zie dat toch echt anders. Je hebt altijd fanboys van welk merk dan ook, die herken je meteen (overdreven positief en totaal niet ontvankelijk voor commentaar). Wat ik hier echter vaak merk is, dat als je positieve ervaringen hebt met een product als de iPhone, je altijd door velen meteen als fanboy wordt afgeschildert...of iemand die zo stom is om wat geld neer te tellen. En daar lees ik altijd heel wat meer comments van dan van fanboys (die ook net zo vervelend zijn). Jammer dus, want zo denkt iemand als jij dat alles alleen maar een hype is en dat mensen zoals ik een iPhone of Macbook zeker niet kunnen hebben gekocht vanwege gewone, normale overwegingen.
Zo blijf je argumenten terugkaatsen:
want zo denkt iemand als jij dat alles alleen maar een hype is en dat mensen zoals ik een iPhone of Macbook zeker niet kunnen hebben gekocht vanwege gewone, normale overwegingen
Nee! Dat denk ik niet, dat ís zo. De iPhone is gehyped en dat is een feit. Om dit te onderbouwen zeg ik: google eens op 'iPhone hype'. En vergelijk dat eens met de resultaten van bv. 'Blackberry hype'.
Ook een leuk voorbeeld van Tweakers zelf:
Steve Jobs klopt iPhone-hype verder op
nieuws: Nokia lanceert N96 in India om iPhone-hype voor te zijn

Zomaar wat quotes:
De iPhone van computergigant Apple is wereldwijd uitgegroeid tot hét hebbeding bij uitstek.
At this point, I don’t think anybody could live up to the incredible hype the iPhone has received
Steve Jobs is a master salesman. But what has really fueled the iPhone hype is the success of the iPod.
Uit onderzoek is gebleken dat de iPhone de lang verwachtte hype gaat zijn bij de jeugd in Smartphone land
iPhone-hype bereikt hoogtepunt
Study Finds 90% of Handset Owners Believe iPhone Hype
Ik kraak het ding verder toch ook helemaal niet af? Of de eigenaren ervan? En waar noem ik iemand fanboy dan...?

[Reactie gewijzigd door musje83 op 24 april 2009 12:21]

De iPhone is allang geen hype meeer.

Dat de iPhone tijdens de lancering ge-hyped werd ben ik met je eens, MAAR:

De meeste hypes gaan zo : HYPE > MASSA MENSEN > HYPE VOORBIJ > DESINTERESSE > PRODUCT STERFT SNELLE STILLE DOOD (goed voorbeeld : Flippo's)

De iPhone hype ging zo (en dan dus voor de massa mensen die hem kochten tijdens de lancering-hype, zonder er over nagedacht te hebben, en niet de mensen die hem bewust voor bepaalde feutures kochten.)

LANCERING HYPE > MASSA MENSEN > LANCERING HYPE VOORBIJ > GEBRUIKERS : HET IS ECHT EEN GOED PRODUCT > VERKOPEN STIJGEN

Zie je nou het verschil nu tussen een 'hype' en een geslaagde (weliswaar overdreven, maar gewoon zeer succesvolle) lancering ??
Nee, dat zie ik niet. Jouw definitie van hype klopt toch niet helemaal, of is in iedergeval één van de mogelijke opvattingen van de definitie 'hype'. Zie ook hier:

http://www.encyclo.nl/begrip/Hype
Leuk detail: klik op de wiki-link en kijk naar de lijst 'hype of niet'.

Mijn opvatting: Een product is een hype als het overmatig veel aandacht krijgt. Dat is met de iPhone absoluut het geval geweest, iedereen had het er op een gegeven moment over, het was uitgebreid in de media maar is ondertussen 'gewoon' één van de vele leuke smartphones (zie alle Samsung/LG/Nokia/SE telefoons) op de markt.
Dan ben je het met mij eens... bij de LANCERING kwam de iPhone zelfs in NL op het 20:00 journaal..... dat spreek je terecht van een Hype.

Als je vervolgens nog van dezelfde hype zou spreken die de iPhone had bij de lancering, lekker uitgebreid in de media zeg maar; dan zou ik dit nieuwtje waarschijnlijk al op de frontpage van Fok.nl zijn tegen gekomen.... wat dus niet het geval is.

Nogmaals : tijdens lancering kon je idd spreken van een H - Y - P - E !!!!

Tegenwoordig is het geen hype meer; sterker nog : de iPhone is niet meer weg te denken uit de huidige mobiele telefoon sector, elke respecterende fabrikant heeft zelfs al een (of meerdere) poging(en) gedaan (sommige iets wat beter dan de ander) om er een na te maken... zowel kwa looks en kwa bediening...

Sorry, maar dan spreek je niet meer van een hype. Een hype is tijdelijk, Apple heeft wat dat betreft een dikke stempel weten te drukken in een sector waar ze een paar jaar geleden nog niet eens in stonden. Dat andere fabrikanten meer units verkopen is niet meer dan logisch en daarom is het zelfs nog knapper van Apple dat ze toch al gevestigd zijn in de sector.

Of je nou een iPhone voor of tegenstander bent, of er tussen in zit : alle andere fabrikanten hebben tot voor kort maar wat lopen klooien (wat NIET wil zeggen dat er geen mooie toestelllen door de jaren heen zijn geproduceerd) : ter verduidelijking :

Introducering mobiele telefoons > logge koelkasten

Men gaat dus net zo lang mobieltjes kleiner maken, te klein zelfs, tot dat duidelijk werd dat een bepaald formaat eigenlijk wel klein genoeg was......

Doordat er geen eer meer te behalen was om een NOG kleinere telefoon te bouwen, gingen mobiel makertjes over op een nieuwe taktiek > ZOVEEL mogelijk functies / maakt niet uit hoe het werkt / als het er maar in zit.

En nu komt het : Pas toen Apple met de iPhone kwam gaat men zich eindelijk eens richten op de GEBRUIKER. Het waren de mobieltjes makers zelf die een superklein pruts dingetje wilden met (te) veel, en daardoor meestal onpraktische, functies.

Apple heeft idd een bepaald imago mee (en tegen), maar ze zijn wel altijd gericht op de gebruiker (en jaja dikke winst), waarbij andere bedrijven natuurlijk ook voor dikke winst gaan, maar soms vergeten voor wie ze nou eigenlijk de dingen maken.... niet dat dat de enige en juiste manier is ( heeft sterk met je voorkeur/smaak te maken) die Apple presenteerd, maar wel de meeste geslaagde poging, vergeleken met de jaren ervoor...

Nogmaals ik ben geen die-hard Apple fan ( gebruik wel een paar van hun producten met veel plezier, net zoals mijn XP / Vista bak en Xbox ) : ik VERKLAAR alleen waarom de iPhone nu nog is wat hij is : geen hype, maar gewoon een ijzersterk staaltje kunst aan research (wie is mijn doelgroep), advertising (we gaan een nieuwe markt in; dit schreeuwen we van de daken met veel bombarie, want als het niet doorbreekt wordt het in de toekomst nog moeilijker de markt te betreden) en uitvoering (De GUI is briljant zowel kwa logica/besturing/respons en de behuizing ed (ik vind persoonlijk de eeste iPhone mooier... alu is bij mij altijd goed) / zoals een glasplaat ipv plastic).

[Reactie gewijzigd door BaT op 25 april 2009 01:28]

Ja, precies wat ik zeg dus. Maar wat doet dat ertoe als het om het uiteindelijke, daadwerkelijke gebruik gaat. Wat dus uitstekend is van deze cijfers uitgaande.
Natuurlijk is de iPhone gehyped, vooral voor de eerste versie, maar merk je daar nu nog zoveel van dan? De iPhone is gewoon 1 van de meest recente touchscreen telefoons geworden. Zo'n hype als bij de eerste lukt ze allang niet meer. Iedere nieuwe telefoon wordt gehyped, hier op Tweakers zie ik niet anders voorbij komen, dit was zo bij de N95, de HTC Touch modellen, etc. Dat Apple dat iets beter lukt, fine, maar dat zegt dus helemaal niets over diegenen die het uiteindelijk kopen.

Jij noemt persoonlijk iemand geen fanboy, maar waar het mij om gaat is dat het woord "hype" wel op die manier gebruikt wordt, om de ander in een bepaald daglicht te zetten. Dat iets gehyped is geweest, is dan namelijkl geen argument voor ook maar iets. Waar het hier om gaat is dat mensen het apparaat enorm gebruiken, hence de hoeveelheid downloads. Dat is iets wat tijdens gebruik gebeurt en niks meer met een hype te maken heeft.

ps. Ergens op Googlen zegt overigens ook niets. Het zegt alleen maar dat er op meer pagina's precies hetzelfde staat, vaak gequote uit dezelfde bronnen. Dat er meer media aandacht besteden aan iets, dat is toch hun keuze, daar heeft Apple weinig mee te maken. Anders zou ieder bedrijf precies hetzelfde voor elkaar krijgen. Oftewel, het zijn de media zelf die een mogelijke hype opblazen, daar doe ik als gebruiker totaal niet aan mee, ik kijk simpelweg naar wat voor leuk apparaatje het dan wel niet is en of het voor mij interessant kan zijn. En daar wil ik vervolgens wel over discussieren. Zoals ik hierboven schreef, heb ik het ding uit andere overwegingen, maar jij haalt er toch weer een discussie over hypen uit... dat is precies wat ik bedoel met jammer.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 april 2009 12:47]

Waarom is de iPhone dan wel een hype, en bijvoorbeeld de HTC Diamond niet? Want zeggen dat het een hype is punt, is natuurlijk een beetje onzinnig zonder er argumentatie voor te geven.

Daarnaast vinden voor mijn gevoel de Windows gebruikers de Apple producten zelf 'exclusiever' omdat deze dit steeds aandragen -_-.
Nee het zijn vaak de bijvoorbaat-anti-apple alles hype noemen.
Geloof er nou maar in dat de meeste mensen een iPhone kopen vanwege de eenvoud en kwaliteit die Apple levert.

En je kan steen en been klagen wat je wil, dat is precies wat Apple levert kwaliteit en gebruikers gemak. En dat zoeken de meeste mensen.
een miljard is echt veel. Het is een groot succes die store. Niet voor niets gaan andere dit nu ook overnemen. Misschien wat laat maar iemand moest de eerste zijn.
Hoezo succes?

Gemiddeld heeft men 33 apps per iphone/ipod
Maar deze zijn dan ook allemaal gratis. De meeste in ieder geval wel.

Ik geloof niet dat de MAINSTREAM markt rond de 20 betaalde apps heeft. Misschien 2 of 3 die echt heel erg handig zijn, maar een hoop mensen stoppen hem vol met zoveel mogelijk "leuke" gratis apps. Een hoop zul je dan ook niet gebruiken.
Zelfs al zijn het onbetaalde apps, dan nog is het een succes, want het geeft mensen een reden om een iPhone te kopen. De meerwaarde van "allemaal leuke apps" is een zgn. unique selling point voor iPhone gebleken. Of ze nou gratis zijn of niet.

Het is niet voor niets dat al die anderen (ik mis Palm en hun winkel in het rijtje) ook bovenop deze trend zijn gesprongen. Zonder app-store (betaald of onbetaald) hebben ze een competitieve achterstand op iPhone.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 april 2009 11:19]

Precies, als programmeur vind ik dit zeer prettig om te horen. Ook al breng ik gratis apps uit, je weet tenminste dat er een publiek voor is. Dus trekt dit bericht weer meer programmeurs aan, etc.
Heb je daar dan echte cijfers van? Ik ken vele mensen die gewoon 50/50 verhoudingen qua gratis en betaalde apps hebben. Ik kijk juist eerst naar de betaalde apps, omdat ik daar iets vaker iets nuttigs tussen vind.
Klopt, ik ben er een van. De bewering hierboven is alleen geldig met een onderzoek anders kan ik ook wel wat schatten :)
Waar baseer jij het op dat het gratis is? De meeste iPhone bezitters die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben wel betaalde apps, zoals Trein, Flight Control, Wijngids etc.
En daarbij: het feit dat er veel gratis apps zijn, lokt mensen naar de Appstore. Als ze een paar keer iets gratis hebben gedownload, is de drempel een stuk lager om een keer een betaald appje te installeren voor een paar euro.

Het enorme succes is ook interessant voor programmeurs. Al kost je app 99 cent, als het iets goeds is, verkoop je er zo een paar duizend en verdien je dus aardig wat.
De meeste gratis apps hebben best veel reclame, ik meen me te herrineren dat een gratis apps soms meer opbrengt dan een betaalde app.
Hoezo succes?
Gemiddeld heeft men 33 apps per iphone/ipod
Maar deze zijn dan ook allemaal gratis. De meeste in ieder geval wel.
En zo kun je elk positief bericht een zure negatieve draai geven.

Ik ken genoeg mensen die gewoon die appjes van een paar euro kopen. Want ook voor gebruikers is het systeem erg laagdrempelig.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 24 april 2009 17:04]

Precies!

Ik lees hier vaak dat de Iphone gewoon en hype is. Dit is nou een typisch voorbeeld dat die uitspraak onderuit haalt. De appstore is een van de onderdelen van de Iphone en touch, en deze is gewoon ontzettend goed uitgewerkt. Apple heeft de markt op een zeer innovatieve manier benaderd.

Je kunt zeggen dat de abonnementen slecht zijn omdat je geen keuze hebt om geen internet in je bundel te hebben. Maar dit heeft er onder anderen voor gezorgd dat mobiel internet een boost kreeg.

Al met al een vernuftig en innovatieve manier van marktbenadering. Van mij een wel verdiende felicitatie Apple, 1 miljard downloads is niet niks!
Maar als je geen internet erop wil hebben waarom zou je dan in vredesnaam een iPhone willen kopen? misschien voor via wifi .... maar als je dat hebt dan ga je juist weer internet in de bundel missen. En zou het echt zoveel schelen in de kosten?

Ik ben nog nooit boven de 30 euro in feite uitgekomen en toch gebruik ik hem dag in en dag uit met dank aan internet.

En het is er immers ook voor gemaakt het is meer een communicatie device dan een telefoon alleen.

Zag toevallig vandaag nog 1 met een WM toestel ... het was bijna schrikbarend, ondanks daar internet erop zat ok prima maar de bediening 8)7
Hoezo succes?

Gemiddeld heeft men 33 apps per iphone/ipod
Maar deze zijn dan ook allemaal gratis. De meeste in ieder geval wel.
Hoe je het ook went of keert... 40 applicaties per seconde is niet niks, en ik denk dat dit zeker een success genoemd mag worden.

Apple weet heel goed dit soort concepten op de markt te brengen. Er zijn menig fabrikanten die ook soortgelijke download diensten aan de man proberen te brengen. Zowel muziek als Apps, maar zijn er een stuk minder goed in. Neem nouw de muziek dinest van Nokia in the UK, dat was een grote flop geworden.

Dus, petje af voor Apple!

Ries
De belangrijkste resourcebeperking als het gaat om iPhone-apps is voor mij zeker niet die paar Euro maar het beperkte aantal plekken op mijn springboard.

Dat betekent dat ik veel liever 79 of 159 cent uitgeef aan een app die vrij compleet is dan dat ik 2 of 3 plekken opgeef aan gratis apps die hetzelfde of minder doen.
veel "gratis" apps zijn voorzien van reclame-banners. Dit legt de makers ook geen windeieren hoor :). En ik meen dat Apple zijn winst vooral uit de hardware-verkoop haalt. De App store is een succes omdat het de iPhone enorm aanvult (met 15000 apps).
Het kan blijkbaar ook nooit goed zijn. Als Apple niet te duur is dan is weer te gratis 8)7
Neemt niet weg dat de App Store dan nog wel succes heeft geboekt. Het simpele feit dat het merendeel van de apps gratis is en dat de meeste mensen alleen die downloaden maakt niet uit, alles komt uit de App Store.

Bovendien, als ik er even van uitga dat er per iPhone/iPod touch 3 apps betaald zijn, dan is dat alsnog negentig miljoen dollar. En dan ga ik alleen maar uit van apps die slechts 99 dollarcent zijn, je hebt ze ook duurder en die worden ook wel degelijk verkocht (denk aan Super Monkey Ball en Fieldrunners).
Het is echt niet normaal.

3.5 miljoen per dag al dan niet betaalde apps, duidelijk succesvol.

Dit komt puur door de opzet: simpel en gebruiksvriendelijk, een typische apple gedachtegang die werkt. Vreemde is dat je vaak hoort dat (vooral windows) gebruikers iTunes een vreselijk pakket vinden - en dat heb je toch echt nodig.
Ik vind iTunes een trage applicatie, maar wel goed opgezet. Ik lees vaak dat mensen kritiek hebben op de iPod/iPhone omdat je geen muziek er op kan zetten via drag&drop vanuit windows explorer , maar drag&drop lijkt me just niet handig als je een grote muziek library hebt. Daarnaast is synchroniseren voor de meeste mensen lekker simpel, stekker in de iPod/iPhone en alles gaat automatisch.
Je hebt niet perse iTunes nodig voor de appstore. Je kunt apps ook rechtstreeks op de iPhone downloaden.
Ik denk wel dat van die 1 miljard een hoog percentage gratis apps zijn.
Persoonlijk download ik voor het overgrote deel gratis apps en af en toe eens een betaalde.
Denk ik ook. Ik ken niemand die veel betaalde apps heeft. Meestal is het even een free app downloaden en proberen, waarna hij vaak al weer verwijderd wordt. Dat doe ik zelf ook regelmatig.
Ik geloog nooit dat er veel mensen zijn die er 30 of meer op hun telefoon hebben staan.
Het is inderdaad enorm hoog. Er zijn rond de 37 miljoen Iphone's en iTouch's verkacht tot nu toe.

Dat is dus een gemiddelde van 30 apps per klant. Dat is enorm veel. Omdat ik denk dat vele het nog niet eens uit hebben geprobeerd.

Ik sta dus versteld...
Dat kunnen we alleen maar bepalen door cijfers die men vanuit de Apple-store kan laten zien, want Apple weet precies wat er gedownload wordt natuurlijk. Persoonlijk is bij mij meer dan de helft betaald, simpelweg omdat het vaak iets betere kwaliteit-apps zijn en in totaal ben ik dan denk ik zo'n 20 Euro kwijt voor een app of 15. Dat is 1 muziek-album ongeveer, dus voila, daar heb je het succes van de app-store.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 april 2009 11:03]

Met gemak want er zijn veel meer dan 30 nuttige applicaties. Ik heb aardig wat betaalde applicaties en de meeste zijn goed met hier en daar een uitzondering.
Dat weet ik niet, voor mij is het volgens mij eerder andersom, daarnaast is het ook zo dat er een aantal mensen zijn die flink hebben verdiend aan hun applicaties ;)
Sommige dingetjes zijn inderdaad heel makkelijk verdiend - programma's die scheten laten horen (of zoiets doms) worden verkocht voor $1,-, maar dan wel gelijk 100.000 keer. Dat tikt lekker aan, tegen minimale kosten voor de ontwikkelaar.

Wat dat aangaat is de App Store een slim idee, net zoals de iTunes Music Store dat was / is - producten aanbieden voor ogenschijnlijk lage prijzen voor een groot publiek. De mensen geven liever tien keer $1,- uit dan een keer $10,-.
Ik had niet verwacht dat ze zo snel zo veel zouden verkopen! Maar WOW. Staat dat de gemiddelde gebruike 33 apps gedownload heeft. Ik denk dat ik niet meer dan 5 heb gedownload/gekocht. Maar ja, ik zie wel eens screenshots van iPhones met alle 9 paginas vol met apps.

Het is wel erg handig in ieder geval. Net als Steam op de PC of een online repository onder Linux.
Met 5 pagina's zit je volgens mij al over de 33 apps hoor ;) Op 40 al zelfs (8 apps per pagina).

@hieronder heeft helemaal gelijk, ik vertelde me een beetje ;) dat zijn dus 80 apps over 5 paginas

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 24 april 2009 09:20]

16 apps per pagina ;)
"Ik had niet verwacht dat ze zo snel zo veel zouden verkopen! Maar WOW."
hhmm, denk dat niemand het had kunnen verwachten, of eigenlijk geen enkele uitspraak over kan maken aangezien het ook niet bekend is hoeveel ze hebben verkocht :(
persoonlijk denk ik dat Apple zich een beetje schaamt aan het aantal verkochte apps tov het aantal gedownloade apps... daarom ook : "Apple wil niet zeggen hoe groot het aandeel is van betaalde applicaties."
Als ik zie hoeveel apps (van eigen makelij) download of verkocht worden zit je op een verhouding van zo'n 1 op 100...
Schamen? Heerlijk ongefundeerd weer...

Het gaat ze puur om het cijfer, meer niet inderdaad, maar goed.

Enne "eigen makelij" apps? Welke dan? Ik begrijp je commentaar niet met verhoudingen...
33 app's zit je zo aan hoor. Dat is niet zo heel veel :P

Ik heb er momenteel 56 geinstalleerd staan (zonder de standaard app's dus). En heb er al een aantal verwijderd. Maar ja misschien komt dat omdat ik veel uit probeer en de kids er ook mee spelen ;)
Kun je me dan vertellen wat je daar mee doet? 56 apps? Ik heb dat niet eens op mijn pc staan (volgens mij) en ik gebruik die nu een jaar of 10.
Wat percentage is daar nou spelletjes van? En wat meer?
Bij mij persoonlijk is dat 50/50. 1 pagina vol met spelletjes, 1 met apps en ik moet waarschijnlijk binnenkort aan een 2e pagina beginnen. Ik gebruik van die apps, iets van 5 zeer regelmatig, nog eens 5 af en toe en een paar bijna nooit. zelfde geldt voor de spelletjes (of uitgespeeld of niet zo boeiend).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 april 2009 11:05]

Het gaat best snel met die apps… een paar spelletjes, Trein, Groceries, twee muziekherkenners en een eBook reader of twee en Twitter vullen m'n tweede scherm. Op het derde wat meer leukigheidjes – spelltjes, de Pathé app, wat nieuws en Google. Op de laatste nog meer spelletjes, een SSH client en een gitaar tuner.
Ik meen laatst ergens te hebben gelezen dat er al 35,000 apps zijn in de US app store. In de NLe app store zouden het er echter minder zijn, er werd niet bij gemeld waarom.
Omdat sommige applicaties bijvoorbeeld per taal verschillen, want hee, wat moet ik met chinese of japanse applicaties? ;)

Zo zijn er ook Nederlandse applicaties die weer niet in andere landen verkrijgbaar zijn (bijvoorbeeld Trein, of Belstatus).
Mischien heb je een chinese of japanse vriend/vriendin? Mischien wil je wel eens op authentieke wijze een gerecht bestellen in een chinees/japans restaurant ;-)
Dat vind ik dus jammer, In de appstore die ingesteld staat op andere landen staan ook gewoon engelstalige apps op die niet beschikbaar is voor de in Nederland wonende. Je kan het weergeven, maar niet kopen. GRRRRR!!!!
"...Microsoft met Windows Mobile Marketplace..."

Ik hoop echt dat dit ook een geweldig en vooral veel ondersteund systeem wordt, want alles via de internetbrowser doen kan soms wat onhandig zijn dus daarin - het kunnen plannen van je treinoverstap, het Hyven, enzovoort - heeft de iPhone wel een voordeel. Daarom hoop ik dus dat de Marktetplace net zo'n succes wordt. Met de Xbox Marketplace hebben ze alvast wat ervaring, maar voor een mobiel produceren is natuurlijk wel wat anders.

Aangezien ik nog 2 jaar met mijn Diamond moet doen verwacht ik wel wat van Microsoft. En mijn volgende mobiel wordt wslk ook weer een WinMo-toestel want het bevalt me wel.

Verder wil ik natuurlijk zeggen: Van harte, Apple.

[Reactie gewijzigd door GekooktEi op 24 april 2009 09:23]

Zou het voor een ontwikkelaar makkelijk zijn om een Apple app te porten naar de andere platforms (WM, Android, etc.)?
Niet echt makkelijk nee, het is een totaal ander platform. De iPhone loopt op een OSX kernel en heeft veel zaken als Core Animation, Core Location, etc. standaard ingebouwd, super makkelijk in te bouwen in een app (ik programmeer er nu voor). Het is echt heerlijk zo simpel, maar als ik het moet porten naar Windows Mobile, dan moet ik helemaal zelf allerlei functionaliteiten in gaan bouwen, dat kost veel teveel tijd.
Let dan wel op de betalingsmogelijkheden die moeten ook eenvoudig zijn en vooral veilig. Als Microsoft alleen creditcards gaat toelaten dan gaat het flink floppen.

Betalingsmethodes als iDeal zouden ze in feite moeten ondersteunen en dan met een eenvoudige interface (dus niet via de webbrowser) dan zullen ze vast wel een eindje komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True