Specificaties 2,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Diamond NL Zwart Review

GekooktEi 24 april 2009, laatste update op 26 april 2009, 1.674 views

HTC Touch Diamond NL Zwart

Pluspunten

• TouchFLO 3D
  • Freeware
  • Stijlvolle Design
  • Multitasken

Minpunten

• Soms onstabiel
  • WinMo onoverzichtelijk
  • Design soms onpraktisch

Na 2 maanden had ik 'm dan eindelijk - mijn eerste Windows Mobile toestel. Vodafone had niet echt goed werk geleverd, maar gelukkig kon ik hem dan nu in mijn van spanning bibberende handen pakken.

Laten we beginnen met het design van het toestel, ook meteen een heel kenmerkend deel van de HTC Touch Diamond. Het toestel is de naam "Diamond" helemaal waard, want de achterkant is opgedeeld in meerdere driehoekvormige vlakken. Als je hem face-down op de tafel legt, zie je het ligt mooi op verschillende manieren weerkaatsen op de vlakken. Meteen het mooiste punt van het design. Het toestel in geheel heeft ook een aparte vorm ; de achterkant van de telefoon is minder groot dan de voorkant, wat ook is gedaan om het een diamant-look mee te geven. Het vierkante onderdeel van de lader, de uiteinden van de oordopjes (zie afbeelding onder) en zelfs de doos (zie ook afbeelding onder) hanteren allemaal deze vorm. Het nadeel van die vorm (alleen bij het toestel, niet bij de accesoires) is dat als hij op een oppervlak ligt en je bedient hem, en je moet het scherm ergens aan de rand aanraken, hij de hele tijd beweegt.
De hardware-knoppen zitten onder het beeldscherm, 9 stuks. Er is een opnameknop, een ophangknop, een knop waarmee teruggekeerd wordt naar het Home-scherm, en een Terug-knop (vooral die laatste is erg handig, aangezien die er in veel menu's niet is). Verder zijn er vier pijltjestoetsen die je zo niet kan zien, maar ze zitten om de Confirm/OK-knop heen. Het indrukken van de links en rechts-pijltjes wil nogal eens mislukken omdat je niet duidelijk kan voelen waar ze zitten en dan per ongeluk op één van de vier omliggende knoppen drukt. Gelukkig is de telefoon full-touch te besturen en werken de boven, onder en OK knop (die je toch het meest zult gebruiken als je al toetsen wil gebruiken) heel goed. De stylus, die je vaak nodig zal hebben in Windows Mobile, waarover ik het later in de review zal hebben, zit rechtsonder in het toestel en is magnetisch. Als het toestel op stand-by staat en je haalt de stylus eruit, gaat het toestel ook aan. De volumetoetsen zitten links op het toestel, maar als je 1 keer op een volumeknop drukt krijg je een full-screen volumebalkje waarmee je zelf preciezer touchscreen-gewijs het volume kan aanpassen. De aan-uit en tevens unlock-toets van het toestel zit op de bovenkant links.

De camera zit in één van de driehoekjes op de achterkant, het enige driehoekje dat niet kunststof maar chroom als materiaal heeft. De camera is 3.2 megapixels met autofocus. Hij maakt foto's met een max. resolutie van 2048x1536. De camera is niet het beste van de markt maar hij kan er wel mee door. De foto's zijn wel snel overbelicht en binnen worden ze snel gelig. Voor de camera hoef je dit toestel dus niet te kopen.
Filmpjes opnemen gaat ook wel aardig, de filmpjes worden opgenomen op 30 frames per seconde.
Er is ook nog een videocall-camera rechtsboven het scherm. De kwaliteit hiervan is wel aanzienlijk minder, maar het blijft wel handig als je foto's van jezelf wil maken.

Het scherm van de Diamond is een resistive touchscreen van 2.8" en een indrukwekkende resolutie van 480 x 640. Hij ligt niet diep in het toestel en heeft een redelijke backligt. Het scherm had wel een tikkeltje groter gemogen naar mijn mening, maar zoals hij nu is is het ook prima. Het is nu juist een mooi compact toestel.

Het volume/gelijk tijdens een gesprek is redelijk, maar het had wel een stuk hoger gekund. Door de bijgeleverde oortjes werkt het geluid echter prima. Hetzelfde geldt - of gerust, nog meer geld het - voor de muziek, die ook veel te zacht uit de speakers komt.

De Diamond draait op Windows Mobile 6.1 (WinMo). Dit besturingssysteem werkt aardig, maar heeft als groot nadeel dat het best vaak vastloopt. Ook zijn de instelling-menu's een beetje onoverzichtelijk, het zal vaak gebeuren dat je even niet meer weet waar je dat ene ook alweer in kon stellen omdat daar meerdere instelling-menu's voor zijn. Voordelen van WinMo zijn het multi-tasken - er kunnen heel veel programma's openstaan tegelijk - en het feit dat er heel veel tweak-tools en applicaties voor te downloaden zijn. Een groot deel van de tijd op het toestel breng je dus door in WinMo, maar een deel van de functies wordt ook vervangen door HTC's eigen software.

Die eigen software heet TouchFLO 3D. Het is grotendeels een doorgang naar verschillende functies waar je toch weer naar WinMo-programma's toe moet, maar het blijft heel handig. Er is een Home-scherm dat de tijd, de gemiste oproepen en de eerstvolgende agenda-notities aangeeft. Daarna is er het Contacten-menu. Het bevat niet al je contacten, slechts je favoriete contactpersonen die je handmatig aan het lijstje toe kan voegen, met een foto erbij. Voor de rest van de contactpersonen moet je terugvallen op het WinMo-programma Contacten. Daarna is er de Berichten-tab waarin je al je ontvangen berichten kan zien. Om te antwoorden op zo'n berichten moet je weer naar Windows Mobile. Daarnaast is er de e-mail tab, waarin je -hoewel je ze nauwelijks kan lezen door het 3D-envelopje wat er omheen wordt weergegeven- ontvangen e-mails getoond worden. Hiervoor geld hetzelfde als de Berichten-tab. Dan volgt er de Internet-tab met al je favorieten, dan de foto's-tab. En daarna komt één van de handigsten, de Muziek-tab. Hierin kan je namelijk gewoon zonder Windows Mobile's Media Player te gebruiken muziek luisteren, wat in mijn mening een stuk makkelijker gaat. De muziek-tab heeft ongeveer dezelfde functies als een (non-touch) iPod. Je kan sorteren op Artiest, Album, Jaar van uitgave enzovoort. De muziek-tab wordt vergezeld door 3D-veranderende plaatjes van de Albums. Daarna is er de Weer-tab, die met leuke animaties weergeeft wat voor weer het nu is, en met een druk op de knop geeft hij een 5-daags weerbericht. Tenslotte is er de Instellingen-tab, die een paar functies van de instellingen een stuk overzichtelijker biedt dan Windows Mobile zelf, en de Programma's-tab, waar je je meestgebruikte programma's in kan zetten zodat je ze sneller op kan zoeken dan in de Programma's-lijst. Programma's in het bij alle Windows-eigenaren bekende Start-menu plaatsen werkt het snelst, maar hier kunnen maar 7 zelfgeselecteerde programma's in staan. Verder staan daar de laatst gebruikte programma's, wat ook heel handig is.
Maar terug naar TouchFLO; het is precies de finishing touch van de HTC Touch Diamond, wat hem zo speciaal maakt. Alle tabs van TouchFLO worden vergezeld met mooie 3D-animaties (kijk op YouTube voor beelden daarvan).

Mijn conclusie is dat de HTC Touch Diamond echt een geweldige telefoon is, met wat minpuntjes maar geen enkele telefoon is perfect. En begrijp me niet verkeerd: WinMo is soms best frustrerend, maar als het er niet op had gezeten had ik een andere telefoon gekocht. Ik was juist zo benieuwd naar hoe dat zou werken en al die freeware ervoor, en het heeft me als totaalplaatje totaal niet teleurgesteld.

Voor vragen, plaats het in je reactie.

Heb jij ook een HTC Touch Diamond NL Zwart?

Duidelijke review, maar ik mis wel een dingetje. Het is nl. wel grappig dat je een review schrijft van een telefoon, maar met geen enkel woord rept over het bellen / gebeld worden / gesprekskwaliteit enz. :+
Ach, misschien ben ik een beetje ouderwets ... ik vind de Diamond ook een erg leuke telefoon (paar vrienden hebben er een), maar mijn Nokia 5140 doet het nog steeds :X
Misschien als mijn oude Palmpilot de geest geeft toch maar een keertje 'upgraden' :O
Oh ja, klopt ;)

Helemaal vergeten inderdaad, haha. Zo zie je maar weer dat dat niet het belangrijkste is op telefoons van tegenwoordig he :+
Ik heb ook niet vermeld dat de speakers teleurstellen, dus ik update 'm sowieso even; bedankt voor je feedback *D

En zo'n Nokia had ik hiervoor ook, een 6233 dan, die dingen werken prima ja.

Ik heb de review geupdate hoor.

[Reactie gewijzigd door GekooktEi op 24 april 2009 09:17]

probeer eens een custom rom van xda forums. Was voor mij een verademing op mn touch pro. Maar ik had dan ook een telefoon met de standaard vodafone rom :/
Ik heb er nu al zoveel zooi (programma's enz) en instellingen op staan dat ik hem liever hou zoals hij is.
mooie review buurman!