Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

In totaal zouden iPhone-gebruikers jaarlijks meer dan een miljard euro uitgeven in de online softwarewinkel App Store. Dat kan uitgerekend worden aan de hand van schattingen van het advertentiebedrijf AdMob.

Gebruikers van de iPod Touch zouden jaarlijks nog eens 600 miljoen euro spenderen in de downloadwinkel van Apple. De cijfers zijn afkomstig van GigaOM, dat zich op zijn beurt baseert op schattingen van AdMob en deze heeft geëxtrapoleerd naar jaarcijfers. Aangezien Apple dertig procent van de omzet van App Store krijgt, zouden de jaarlijkse inkomsten van Apple, gebaseerd op het totaal van 1,6 miljard euro, ongeveer een half miljard euro bedragen.

AdMob verzamelde de cijfers via statistieken van mobiele websites en applicaties, maar hield ook een vragenrondje langs duizend iPhone OS-gebruikers. Daaruit kwam dat de helft van de iPhone-gebruikers en 40 procent van de iPod Touch-gebruikers wel eens betaalt voor applicaties. Ze besteden gemiddeld tussen negen en tien dollar per maand aan applicaties, omgerekend ongeveer 6,60 euro. AdMob ging ervan uit dat er 45 miljoen apparaten met iPhone OS zijn verkocht. Een half jaar geleden maakte Apple bekend dat de teller op 30 miljoen stond.

De downloadwinkel voor Android, Market, levert nog lang niet zoveel op: van de drie miljoen Android-gebruikers zou bijna eenvijfde betaalde applicaties downloaden. In totaal zouden Android-gebruikers maandelijks 3,5 miljoen euro uitgeven in Market, ongeveer 42 miljoen euro op jaarbasis.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Deze omzet is ook nog eens voornamelijk met "gimmick" applicaties gebeurt. Met de introductie van 3.0 software en de snellere 3GS zie je dat er ook"volwassen" applicaties zoals TomTom worden gestribueerd. Daar gaat de omzet nog harder van groeien.
.
De kosten van Apple zijn ook relatief beperkt. Ze leveren het platform en hebben ongeveer 40 app reviewers in dienst. Het aantal technici en ondersteunend personeel zal niet zoveel meer zijn dan dat. Laten we zeggen +- 150 medewerkers, heb je 10 miljoen aan app verkoop per medewerker, waarvan ze dus 3 miljoen per medewerker van overhouden...

~[edit]
@Mellow jack & arnoudh

Jullie hebben gelijk dat hosting e.d. zeker veel geld kost. Ik bereken/schat hier alleen ff de omzet (voor Apple) per medewerker. De winst is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat de kosten zijn. Die kun je beide ook per medewerker omslaan. Dat is natuurlijk niet helemaal terecht (als je iemand extra aanneemt, krijg je niet meer hostingkosten), maar geeft wel een aardige indicatie van je efficientie.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 28 augustus 2009 12:32]

Niet helemaal, servers, onderhoud, internet verbinding (ze zullen een aardige uplink hebben/huren) en ontwikkelkosten vergeet je een beetje

Denk dat ze alsnog een lekker winstje daar aan overhouden :)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 augustus 2009 12:09]

Ontwikkelkosten hebben ze bij Apple niet, de programma's worden door derden gemaakt en Apple neemt gewoon 30% van de winst verkoopprijs.

Tenzij je de ontwikkeling van de App Store zelf bedoelt, maar de kosten daarvan zijn natuurlijk marginaal in vergelijking met de omzet.

[Reactie gewijzigd door Lulukai op 28 augustus 2009 12:30]

Tenzij je de ontwikkeling van de App Store zelf bedoelt, maar de kosten daarvan zijn natuurlijk marginaal in vergelijking met de omzet.
Ik denk dat je je daar nog wel eens in kan vergissen. Dit is een winkel die dagelijks miljoenen mensen bedient (de App Store is onderdeel van de iTunes Music Store). Dat is niet iemand die op een zolderkamer een php-scriptje in elkaar draait. Daarnaast, de genoemde kosten van Mellow Jack (servers, onderhoud, bandbreedte) et cetera zijn ook niet mals voor dergelijk grootschalige projecten.

Dan laat ik allerlei overige kosten als overhead (kantoren, apparatuur voor medewerkers, facturering, credit card betaling, support!) allemaal nog buitenwege. Vergis je niet: Apple spendeert jaarlijks tientallen miljoenen aan de App Store. Het rendement zal nog steeds heel behoorlijk zijn, maar het primaire doel van de App Store is niet om op zichzelf winst te maken, maar om iPhones te verkopen. Vergeet ook niet dat Apple toelegt op iedere gratis App in de store, want daar worden in het geheel geen kosten voor berekend aan ontwikkelaars.

Het feit overigens dat het Apple niet puur om de winst te doen is, blijkt ook wel uit het gehanteerde tarief: de 30% is aanzienlijk minder dan wat veel traditionele downloadsites aan ontwikkelaars vroegen om hun apps te hosten. Laatstgenoemden moesten er wél volledig van rondkomen.

[Reactie gewijzigd door Arthur op 28 augustus 2009 12:47]

Ja precies iedereen denkt het is een simpel programmatje maar er komt nog heel veel bij kijken.

Veel meer dan de normale persoon denkt!
Vergeet niet de niet verwaarloosbare hoeveelheid serverruimte en netwerkverkeer die de iTunes Store kost.

Zo'n applicatie als TomTom is al dik 1.5GB per download, dat hakt er wel in...
Maar een applicatie als TomTom kost dan ook wel wat meer dan € 6,60. Die betaalt zichzelf ook wel weer terug.
Dat mag ook wel.

Als je namelijk een applicatie van 80 eurocent hebt, waar vervolgens 70% van naar de ontwikkelaar gaat, waar nog transactie kosten e.d. vanaf gaan, dan blijft er heel erg weinig over voor apple zelf. Van die grote applicaties moeten ze 't juist hebben.
Maar jongen toch, je moet een leren om dat soort dingen op te zoeken: een download van 1.5GB kost $0.150 via Amazon S3 als je hun laagste bulk tarief gebruikt.

En dat is nadat Amazon er zelf een dikke winst op genomen heeft. Apple betaalt veel minder.

Daar komt bij dat Apple altijd SW als enabler heeft gezien om HW te verkopen: de marges op de iTunes Store verkopen voor muziek zijn minimaal, maar het is hun competitief sterkste troef om iPods te verkopen. Met de App store zijn de marges iets groter, maar als je de winst per verkochte iPhone vergelijkt met de winst per iPhone gebruiker dmv apps, dan blijft het een redelijk insignificant bedrag.

[Reactie gewijzigd door newinca op 28 augustus 2009 18:09]

Vergeet niet dat alle administratie, betalingen, creditcard transactions, facturering richting klanten etc. ook door Apple gedaan worden. Ondanks dat denk ik dat ze nog steeds wel goed geld eraan verdienen.
Op zich is dat alleen maar schalen van de administratie, betaling, creditcard transactions en facturering die ze al deden vanwege iTunes muziek.

Het kost wel meer geld, maar de investeringen liggen een stuk lager om te schalen dan als je alles vanaf scratch moet opbouwen.
En vergeet niet dat een deel van dit bedrag weer terugvloeit naar de ontwikkelaar. Dus niet 'alles voor bassie'.
Is toch niet zo vreemd zou ik zeggen,

Aangezien je alleen apple software en apps op je iphone werken en met iedere apple is dat zo dus kan je bijna alleen maar daar je software en apps kopen.

Dit kun je natuurlijk als voordeel of nadeel beschouwen,
aan de ene kant weet je dat als je uit de apple store iets koopt dat het altijd compatible is,
aan de andere kant zit je vast aan hun keuze in apps en software.

Wat ik niet begrijp is wat voor apps je dan allemaal koopt als je iedere maand wel iets koopt ?? Ik heb nog nooit een app voor me telefoon gekocht en ben dat ook niet van plan ook
omdat je dus geen appstore hebt. sommige applicaties zijn gewoon geniaal. en ja je kan ook zonder extra aps gebruikmaken van de telefoon. Het gaat om de toegevoegde waarde.

*algemene opmerking: van die 79 cent die veel applicaties kosten moeten ze de data/server en transactie kosten betalen, en dan moet ook nog eens 70% naar de ontwikkelaar. Dan blijft er ineens niet zo gek veel meer over.
Maar als je dan weer naar het totaalplaatje kijkt dat ze ongeveer 500 miljoen bruto winst maken op de apps, gaat niemand mij aan mn neus hangen dat ze daar zeker niet 100/200 miljoen aan over houden hoor ;) Op een app van 100 dollar houden ze 30 dollar over aan serverkosten, distributiekosten, personeelskosten en dergelijke.

Ik denk dat t allemaal wel meevalt met hoe slecht apple het heeft met de app-store. Ze zijn er zeker niet op achteruit gegaan qua inkomsten.
het kan wel fors drukken op je winstmarges, iets wat aandeelhouders potentieel niet leuk vinden.

En vergeet niet, ze hebben ook al die kosten voor de ontelbare gratis apps, en ze leveren ook compleet gratis de IDE ervoor, compleet met emulatie van de iPhone. (goed, om het geheel commercieel of enterprise te maken moet je er wel voor betalen, maar voor gratis apps en commercieele apps is dat nog maar 99 dollar per jaar)
Ik maak zelf gebruik van Ngage (niet de OVI store want daar staat te veel rommel op naar mijn mening) en dit werkt perfect. Zie mezelf ook wel maandelijks een game kopen mits er goede games uitkomen. Daarom ben ik het met je eens het gaat om de toegevoegde waarde!
Aangezien je alleen apple software en apps op je iphone werken en met iedere apple is dat zo dus kan je bijna alleen maar daar je software en apps kopen.
ARGGGHH, hoevaak moet deze nog langskomen? Op een MAC kan je ALLES draaien wat je wilt, dat wordt NIET door apple gereguleerd.

Maar goed, aangezien het altijd breeduit verkondigt wordt dat de iPhone 'o zo gesloten is' wordt dat meteen doorverwezen naar elk Apple product.

Nieuwe regel voorstel. Praat alleen over een product als je er daadwerkelijk ervaring mee hebt, voorkomt een hoop misvattingen.
Ik denk dat de Apple app store meer geld opbrengt dan de Android marketplace omdat je VERPLICHT bent om een credit card in te vullen. Dus je kunt vast met 1 klik een app betalen en downloaden...

ookal wil je alleen de gratis apps, je moet een credit card hebben...

bij Android wordt je niet verplicht tot een credit card en kan je gewoon de gratis apps downloaden...dat is dus net een extra barrière waardoor je impuls aankoop wat geremd wordt...bij iPhone zal het vast zijn van 'ach, wat maakt die paar dollar uit' en klik je hebt 'm...
Je kunt ook via een Click&Buy account aankopen doen in de itunes store.
Credit card is zeker niet verplicht.
En je kan losse creditcards kopen in diverse winkels (o.a Albert Heijn dacht ik en Media Markt).
@Boy:

Dat is niet waar, ik heb een iTunes account ZONDER CreditCard.

Apps kopen doe ik door eerst een Prepraid kaart te kopen in de GB van 15E bv.

NB: Je kan een niet-CreditCard account maken door een free-app te downloaden en vervolgens langs daar een account aan te maken.

Neen, voor mij ook geen gekoppelde CreditCard maar gewoon PrePaid. Zo bepaal ik zelf wat ik kan uitgeven. (ongeveer 1-2E de maand), op navigon na, die was 75.
dat is dus net een extra barrière waardoor je impuls aankoop wat geremd wordt...bij iPhone zal het vast zijn van 'ach, wat maakt die paar dollar uit' en klik je hebt 'm...
Dat is nu juist de kracht van Apple: eenvoudige operaties nog eenvoudiger maken zodat je er niet meer bij hoeft stil te staan. Chapeau. Er zijn weinig bedrijven die dat kunnen.
Ik lig denk ik wel ongeveer op gemiddeld. 5/6 euro per maand aan spelletjes en nuttige apps.

Verbaas me er eigenlijk nog over dat de omzet niet hoger ligt. Legt de gemiddeld betaalde prijs voor een app op ongeveer 1,60. Ik vermoed dat de recente releases van navigon en tomtom dit bedrag wel ietsje omhoog heeft gehaald.
Denk dat dit in de toekomst nog aardig omhoog zal gaan.
Zowat iedereen die ik ken met een iPhone (incl. your truely) koopt ook de navigatie software (a 55-100 euro).
Op naar de appstore for OSX? Eerst optioneel, vervolgens de enige manier om applicaties te installeren.
Bodega: Your corner store voor apps

Ben er zelf knap tevreden mee :). Ze zijn ook erg snel met reviews, dat is wel zo prettig.
Ik heb Bodega meteen eens bekeken maar er komt direct één ding in me op:

De iPhone appstore wordt vaak bekritiseerd omdat het de enige plaats is waar je je apps voor iphone kunt krijgen (cydia en installer buiten beschouwing gelaten omdat die alleen voor jailbroken iphones zijn). Maar die beperking is wél meteen de kracht van die winkel. Je weet altijd meteen dat je het gehele aanbod te zien krijgt binnen de categorie die je zoekt.

Bij Bodega is dat aanbod niet volledig, of zelfs een kleine selectie, en kun je er dus nooit op vertrouwen dat je elke app (en dus ook de beste) voor de job daar gaat vinden.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 29 augustus 2009 16:00]

Maar het is het niet helemaal. Het betalen gaat via de website van de maker, en het downloaden van de app gaat ook nog eens via de browser. In dat geval hadden ze beter een mooie website kunnen maken.

Als de het downloaden (en misschien ook nog het installeren) integreren in Bodega en een simpel centraal betalingssysteem (zoals in iTunes) dan is het helemaal af.
Een 3rd party is zoiets aan het ontwikkelen als Bodega.

[edit: Sijmen was me voor]

[Reactie gewijzigd door FvdM op 28 augustus 2009 13:05]

De enige manier lijkt me zeer onnodig maar een soort aptitude voor Mac OS X is eigenlijk een van de weinige dingen die Mac OS X mist...
Vanuit een gebruikers standpunt is het natuurlijk een ramp. Voor Apple is het een natte droom. Nog meer controle over zijn platform. En de massa zal het slikken.
Vanuit een gebruikers standpunt is het natuurlijk een ramp. Voor Apple is het een natte droom. Nog meer controle over zijn platform. En de massa zal het slikken.
als je uit principes handelt heb je gelijk. Echter zeg je niet over hoe het in de praktijk gaat. Het wordt geslikt, maar is dat erg? De App Store is voorlopig een prima aanpak. Kwaardaardige apps vind je niet op de iPhone, de troep-filter ligt ook op een redelijk hoog niveau. Alleen worden bepaalde apps helaas ietwat gehinderd door commerciële belangens van de bedrijven die in het eerste begin in de iPhone hebben geïnvesteerd. Maar zonder die partijen en hun belangen zou een mobiel platform als de iPhone niet eens van de grond komen.

Om het voor OS X te gebruiken en na een tijdje volledig af te schermen lijkt me geen haalbare stap. Software distributie via de App Store is voor de iPhone geniaal, de apps zijn kleinschalig, software gaat sowieso digitaal en alle apps zijn nu binnen handbereik. Software voor computers gaat in geval van kleine applicaties digitaal, maar de meeste grotere applicaties gaan nog gewoon via een fysiek medium als cd/dvd.

Bovendien hoeft Apple die regie ook niet. Op de iPhone is de regie noodzakelijk omdat allerlei factoren meespelen die van sterke invloed zijn op de prestaties. Batterijverbruik, processorverbruik, geheugen, stabiliteit en vaak connectiviteit zijn allemaal factoren die op een gewoon systeem een stukje minder meetellen omdat die meer resources heeft. De gebruikservaring op de iPhone is echter het geld van morgen, dus probeert Apple daar te zorgen dat weliswaar zoveel mogelijk ontwikkelaars op gemakkelijke wijze mee kunnen doen, maar dat ze zich er wel voor inzetten hun apps goed te maken.
Op naar de appstore for OSX? Eerst optioneel, vervolgens de enige manier om applicaties te installeren.
Hyperbole

Je moet dat woord eens opzoeken in het woordenboek.
Toch grappig. Apple heeft dit in het prille begin nooit gewild.
Dat is de vraag natuurlijk maar. Het zou me niets verbazen dat de plannen voor de Appstore al klaarlagen maar dat ze eerst een gesloten versie van het iPhone OS wilde proberen. Tenslotte was dit hun eerste mobiele OS op hun eerste telefoon.
Dat kun je eigenlijk wel op je vingers uit tellen dat ze dat al klaar hadden liggen. Apple was al voor de iPhone aan het spelen met een "appstore" voor de iPod. Hier waren all voor de appstore spellen voor te koop via iTunes.
Géén extra geld verdienen met producten? Lijkt mij vreemd :*)
Idd je kan beter zeggen dat dit juist de bedoeling is geweest haha
Ik bedoel dat ze in het begin helemaal geen webwinkel wilde. Dit had te maken dat ze geen slechte software wilde op de telefoon. uitiendelijk zijn ze toch gezwicht en dat is ze denk ik niet eens zo vekeerd bevallen.
Dream on. Wanneer denk je dan wel precies dat ze van gedacht veranderd zijn? Er was nauwelijks 8 maanden tussen de introductie van de eerste iPhone en de beschikbaarheid van de SDK.

Denk jij nou werkelijk dat ze in die tijd radicaal van gedacht veranderd zijn? Denk jij werkelijk dat Jobs niet van in het begin hier mee wou scoren? Ongelooflijk... 8)7

Het is overduidelijk dat Apple voorzichtig features heeft beginnen toevoegen om zeker te zijn dat de experience zo goed mogelijk was. Dat heeft hen veel kritiek opgeleverd van andere mobile phone bezitters, maar liever iets dat goed werkt met beperkingen dan iets dat elke minuut crasht.

Het vraagt tijd om een volledig nieuw platform van de grond te krijgen. Vraag dat maar aan Microsoft (WM7 *kuch*).

In het geval van de visie van Apple kwam daar ook nog de App store bij, hetgeen een redelijk zware infrastructuur vereist. Je ontwikkelt al dat soort dingen niet in een paar maanden tijd.

Er is een groot verschil tussen wat een bedrijf naar de buitenwereld zegt en wat er intern aan het koken is. Zeker bij Apple.
Dat geloof ik best. Ik heb al speciaal een limiet gezet van 50 euro per maand vanwege die App Store.
Ben je nu serieus? Hoe krijg je dat voor elkaar? 50 euro? Veel apps kosten een leuke 0,79 cent. Verder nog tot zeg 4 euro en een paar uitschieters. Koop je alles wat los en vastzit en gebruik je het daarna ook? Gat in je hand?
Mwah, mijn eerste creditcardafschrift sinds ik mn iPhone heb (sinds begin augustus) was ook 30 euro. Alleen maar iPhone apps :P Maar ik verwacht eigenlijk niet dat ik dat elke maand haal. Is vooral de nieuwigheid.

Maar moet wel zeggen dat het kopen van apps eigenlijk té gemakkelijk gaat. Je hoeft niks te bevestigen ofzo, gewoon klik en koop. Dat draagt natuurlijk wel bij in het succes en het onopgemerkt oplopen van je kosten als je niet goed oplet wat je allemaal koopt.
Android, nog geene rotte € aan uitgegeven en heb alle software wat ik wil hebben :)
Ja ook GPS !
Het grappige is dat ik mezelf drie keer achter de oren krap als ik via iTunes een album aanschaf (tjonge dat is toch weer 10 euro), terwijl ik voor iPhone apps onder de 5 euro zonder te knipperen klikkerdeklik (ach, het is maar 1,59...). Maar 50 euro per maand? Nee, dat haal ik never nooit niet.
Hij schrijft niet dat hij zichzelf verplicht om iedere maand die 50 euro ook uit te geven hoor...
Maar hij geeft wel aan dat zonder die limiet hij er makkelijk overheen gaat.

De Appstore is echt een verslaving aan het worden. Bizar!
Daar heb ik zelf tot nu toe nog geen last van gehad om mezelf in de hand te houden in de Appstore. ik heb totaal nog geen 5 Euro totaal uit gegeven in de Appstore sinds mijn eerste aankoop voor mijn iPhone, en die heb ik al bijna een jaar.

Het is ook maar net wat je wilt, ik hoef zelf al die mogelijk nuttige app's niet, ik neem alleen app's die ik echt nuttig vind en ook echt ga gebruiken.
@Froggle: woow € 50 per maand! dat is niet niks, ok het is een limiet, maar zelf dan vind ik hoog...

Maar best wel een geheel nieuwe markt die Apple heeft aangeboord.

Sluit perfect aan bij de succesvolle business models van de laatste jaren, ofwel met advertenties en gratis, of met micropayments...
Nieuw niet maar ze hebben het uitmuntend gedaan. Ze hebben het gedaan hoe het eigenlijk al vanaf het begin van de "smartphone" had moeten zijn :P
Ach kheb al eens een maand 250eur uitgegeven, ok - was wel voor het grootste deel voor Muziek, maar denk toch dat de apps ook een 20 a 30eur voor hun rekening hadden genomen toen...
Wel of niet met een creditcard, dat maakt helemaal niet uit (Amazon kan dit ook heeel goed) maar waar Apple echt goed in is, is om de Hype in leven te houden, het is echt heel knap.

Maar Apple is ook niet gek, de kans dat de Hype eindigd wordt met de dag enkel groter, dus nu moet er gescoord worden, en die App-Store is een goudmijn.

En het wordt nu steeds moeilijker voor Apple om de hype vast te houden, want Microsoft deed een tijdje geleden uitspraak in het voordeel van Google..
nieuws: Microsoft wil minder smartphones met Windows Mobile
Hierdoor zijn fabrikanten overgeleverd eigelijk nog maar twee overige populaire Mobile OSsen namelijk Symbian en Android (er zijn nog andere, maar ik berperk het tot marktaandeel), maar ook Symbian kwam met een persbericht naarbuiten die direct in voordeel is van Google..
nieuws: Symbian houdt nog twee jaar 'verouderde' S60-interface
Veel keus is er dus niet voor de fabrikant, wil je een lowcost OS met een hoop applicaties die de mogelijkheid heeft om de potentie van een Iphone te benaderen (cq. overtreffen), dan moet je Android hebben, wat dus ook veel fabrikanten doen..

Ps. Dat Apple weldegelijk Andriod als een gevaar ziet blijkt uit dit artikel:
nieuws: 'Apple verzocht Google geen multitouch in Android te implementeren'

[Reactie gewijzigd door rorydeleur op 28 augustus 2009 15:20]

Inderdaad, noem jij maar eens een hype die al 8 jaar bestaat, of is de iPod geen hype? en de iPhone ook niet? Want Android krijgt ook veel aandacht, maar nee hoor dat is geen hype, hypocriet zijn ten top :')

Maar alles wat Apple maakt is een hype of niet... volgens jou althans, je wilt gewoon niet dat Apple een groot succes krijgt, dat gun je hen gewoon niet, dat is wat je eigenlijk wilde typen.
Neen, de iPod is geen hype meer vologens mij. Het werd breed in de media uitgemeten toen 5.5G en eerder uitkwamen. Nu niet meer, nu is de iPhone het Apple produkt waar in mainstream media aandacht aan besteed wordt, waar mensen voor in de rij staan. En zelfs dat wordt al minder voor zover ik om me heen zie.
Dat is een mooi zakcentje voor Apple!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True