Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 282 reacties

Apple gaat seksueel getinte applicaties uit de App Store weren. Dat claimt een iPhone-ontwikkelaar van een Apple-medewerker te hebben gehoord. De afgelopen dagen werden verscheidene apps om die reden uit de App Store verwijderd.

Apple lijkt iPhone-ontwikkelaars nieuwe regels op te willen leggen. Uit de App Store zijn de afgelopen dagen een aantal applicaties verwijderd die seksueel getinte content bevatten. Volgens de maker van de applicatie Wobble, wiens applicatie uit de App Store verwijderd is, wil Apple alle applicaties weigeren die aanstoot kunnen geven. Dat zou volgens de Wobble-maker onder meer inhouden dat er in een app geen mannen of vrouwen in badkleding te zien mogen zijn. Zelfs het tonen van blote huid zou uit den boze zijn. Het verbod betreft niet alleen afbeeldingen: de applicaties zouden ook geen seksueel getinte woorden zoals 'boob' en 'sex' mogen laten zien. Een medewerker van Apple zou hebben gezegd dat applicaties op geen enkele mogelijke manier meer seksueel aanstootgevend mogen zijn: dat lijkt ook te gelden voor fitness-applicaties waarin vrouwen in sportkleding opduiken.

De iPhone-maker heeft zelf nog geen uitspraak gedaan over veranderde regels voor de App Store, maar de grote hoeveelheid verwijderde applicaties duidt erop dat applicaties die seksuele content aanbieden niet langer een plaats hebben in Apples softwarewinkel. Naar verluidt zou Apple in de afgelopen dagen duizenden applicaties uit de App Store gezet hebben. Afgelopen vrijdag lijkt de teller op maar liefst 4000 applicaties te hebben gestaan.

Opmerkelijk is dat er, ondanks de klaarblijkelijke regels met betrekking tot seksueel getinte content in applicaties, nog wel een Playboy-applicatie in de App Store staat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (282)

1 2 3 ... 8
Dit gaat allemaal niets uitmaken.
Er zijn een aantal losertjes die nu boos zijn want hun nep-porn app is weg.
Er zijn NOG VEEL MEER mensen die blij zijn, want die rommel is uit de app-store. In elke catagorie had je wel zo'n onzin app!

En heel Tweakers.net valt over het feit dat apple bepaalt wat er in hun winkel gekocht kan worden voor hun toestel...
Het is de Apple App store. En als Apple niet wilt dat daar het hele pornwalhalla te koop is, dan mag dat.

Als een sigarenboer geen Marlboro wil verkopen omdat hij dat een prutmerk vind, dan mag dat.

Ik snap jullie echt niet, zeurkousjes. Koop geen iPhone, maar lekker Android. Installeer je pr0n en wees gelukkig. Of WinMobile. Keuze zat. Net als dat er heel veel sigarenwinkels zijn.
Hallo,

Hoe dom ben je zelf?
Ik heb helemaal geen P0rno op mijn Iphone, maar mag ik zelf weten waar ik naar kijk.
En hoezo mag Apple zelf weten wat ze in hun winkel verkopen, dan moet je het niet eerst toe staan en later gaan verwijderen.
Maar nee, eerste mensen geld afnemen en dan het verwijderen dat is schijnbaar Apple belijd.
En als die sigarenwinkel een merk niet wilt verkopen ga je gewoon naar een andere winkel, dat gaat je niet lukken met Apps van Apple.
En als je iets zegt, denk dan eerst even na, want had je er al aangedacht dat mensen de IPhone al meer dan een jaar kunnen hebben?
Nou doe de mensen bij de CU de groetjes.

Groetjes J@n
Om je sigarenwinkel voorbeeld te volgen: je kan best naar een andere winkel (neem een ander merk smartphone).
daarom heb ik ook geen iphone, vindt het bs dat iemand bepaalt wat voor n onzin ik wel op mn tel kan zetten of niet ( ja je hebt keuze om zelf dingen te installen ) maar als ik nou een sex game wil hebben op mn tel is het toch mijn keuze niet die van apple, beetje zwak dat zij dus bepalen wat er aangeboden wordt. zware - punten voor apple.
Tja zo behouden ze wel hun classy image he waardoor ze nou net zo populair zijn. Ik begrijp het vanuit apple wel eerlijk gezegd.
niet iedereen is gediend van bloot en exhibiotonisme.respecteer ook andermans levenswijze kom je ver in de wereld
Dit heeft niks te maken met het respecteren van andermans levenswijze. Dit heeft te maken met de verre gaande controle die Apple wilt uitoefenen op de iphone en de applicaties die ervoor beschikbaar zijn. Als MrHarry een seks game wilt spelen dan ondervind jij daar toch geen negatieve gevolgen van? Niemand verplicht jou om ook de seksgame te spelen. Als jij niet op der dergelijke keywords zoekt zul je ze ook niet aan treffen. En daarbij is het natuurlijk verschrikkelijk hypocriet dat de Playboy applicatie mag blijven.
ik snap ook niet waarom het per definitie eruit gehaald word, maar het blijft natuurlijk wel het recht van Apple wat zij wel en niet in hun eigen winkels zetten, netzoals een boekwinkel mag besluiten om alle pronmags uit de handel te halen.

Toen JIJ (ik bedoel het hier onpersoonlijk) besloot een iphone besloot aan te schaffen, ging JIJ ermee akkoord dat JIJ alleen maar apps en content die aangeboden door Apple word kan gebruiken en aanschaffen. Dus als JIJ daar niet mee eens bent, moet JIJ geen iPhone kopen.

Kortom, ik vind niet dat wat Apple wel en niet in hun winkeltje te koop aanbieden ter discussie moet staan, maar meer of het well zinnig is om uberhaupt nog zo'n apparaat aan te schaffen.
In theorie wisten de mensen die een iPhone kochten dat er restricties waren. In de praktijk zal dat zwaar tegenvallen. Hoeveel mensen weten eigenlijk ook maar iets van een van de EULA's (iPhone, Windows, etc.) waar ze impliciet mee akkoord zijn gegaan?
(...) waar ze impliciet mee akkoord zijn gegaan?
impliciet? Ze hebben allemaal toch ťcht op "OK, ik ga accoord" of iets vergelijkbaars geklikt.

Dat niemand leest waar hij mee accoord gaat, betekend niet dat het impliciet gebeurt.
Toen JIJ (ik bedoel het hier onpersoonlijk) besloot een iphone besloot aan te schaffen, ging JIJ ermee akkoord dat JIJ alleen maar apps en content die aangeboden door Apple word kan gebruiken en aanschaffen. Dus als JIJ daar niet mee eens bent, moet JIJ geen iPhone kopen.
Ja TOEN, en NU worden de regels aangepast, die zijn dus anders als TOEN!!! Je maakt het erg duidelijk, wat het punt juist is... Wat nou als ik een iphone had gekocht JUIST om al die leuke sexspelletjes te spelen, krijg ik dan me geld terug?
true, je zou eigenlijk wel je geld terug moeten krijgen, maar ik denk dat Apple zich wel ergens heeft ingedekt met een "allowed to change content without notice..."
Nog beter, er staat in de voorwaarden die je moet accepteren op het moment dat je een app wil verkopen dat de developer geld moet teruggeven aan de gebruiker als de app door Apple uit de store wordt gehaald. Nogal krom ja maar zo is Apple.
Niet persoonlijk, anders als => anders dan
MANIFESTE CONTRADICTIE!! Wat je nu zegt kan natuurlijk niet. Niet iedereen is gediend van exhibiotonisme dus moet het verboden worden? 1. Je hoeft die applicaties niet te downloaden en te installeren. 2. Ik ben niet gediend van godsdiensten want, 9 op de 10 oorlogen beginnen zo. Mag dat ook verboden worden? Ik ben niet gediend van dikke mensen die een grote friet naar binnen stampen in de Mac.

[Reactie gewijzigd door 87Vortex87 op 22 februari 2010 12:10]

1. Je hoeft die applicaties niet te downloaden en te installeren. 2. Ik ben niet gediend van godsdiensten want, 9 op de 10 oorlogen beginnen zo. Mag dat ook verboden worden?
Ja, oorlogen mogen van mij wel verboden worden. ;)
Volgens mij beginnen de meeste oorlogen om economische belangen en wordt het godsdienstig element enkel en alleen misbruikt om strijders aan te werven. Mensen aanspreken op hun geloof werkt in deze context beter dan eerlijk te zijn en te zeggen dat je een andere partij aanvalt voor de olie of welke andere grondstoffen of economische belangen dan ook.
Goed punt, ik doelde op godsdiensten natuurlijk. ;)
je hoeft dat soort apps niet te installeren, deze actie betekent alleen dat ze de levenswijze van mensen die "bloot" wel waarderen niet respecteren. Elke vorm van censuur is slecht en respectloos.
Een app voor naturisten (campings vb.), waar het woordje 'bloot', naakt, etc in voor komt geraakt er wss niet door :X _/-\o_ O-) 8)7
Uhm? Niemand verplicht mensen om sex-applicaties op hun iPhone te installeren. De mogelijkheid was er, voor mensen die er behoefte aan hadden. Die mogelijkheid wordt nu afgenomen. In wezen wordt de levenswijze van bloot-fans nu niet gerespecteerd.
Prima, maar waarom respecteren zij de mensen dan niet die daar wel van houden?
Je hoeft het niet te installeren toch (nee, heb geen iPhone :))

[Reactie gewijzigd door RoBBS op 22 februari 2010 12:00]

Begrijp je de tegenstelling in je eigen woorden? Als je andermans levenswijze respecteert dan respecteer je ook de mensen die wel graag vrouwen (of mannen) in strandkledij zien.
Mee eens, maar waarom geldt dit dan niet andersom? Komt bij dat een bikini en/of zwembroek niet heel erg bijzonder is, de stranden liggen er vol mee.

Sex en porno moet je zoeken, diegene die dat doet, heeft er blijkbaar behoefte aan.
Ik neem aan (tenminste, in de WiMo marketplace is dat zo), dat de AppleStore categorieŽn kent, en leeftijdclassificaties. Dat, gecombineerd met een "je hoeft het niet te downloaden" mentaliteit zorgt er voor dat je alles redelijk gescheiden kunt houden, en zo de christenfundamentalisten en andere conservatieven happy kunt houden zonder vrijheden te beperken.

Je stelling kan ook andersom werken.
niet iedereen is gediend van bloot en exhibiotonisme.respecteer ook andermans levenswijze kom je ver in de wereld
Ik ben het helemaal eens met accepteren van iemands levenswijze, maar dan moet mijn levenswijze ook geaccepteerd worden. Gelijke monikken gelijke kappen.

Als ik Sex wil zien op m'n iPhone, dan is dat mijn goed recht vind ik. Dat jij dat niet wilt: prima, daar kun je prima maatregelen voor treffen.
Die personen moeten dus 'beschermd' worden tegen bloot?
Hebben die zelf geen wil of discipline? Kunnen die niet voor zichzelf denken?

Anderen zijn wel gediend van bloot en exhibitionisme. Respecteer hun levenswijze ook eens. Kom je ver in de wereld.
Dubbele moraal? Door anderen jouw levenswijze op te leggen respecteer je toch ook de levenswijze van die ander niet? Zolang het een vrije keuze is, is er niets aan de hand.
Niemand verplicht je het toch om applicaties te downloaden/lopen waar bloot in voorkomt? En moet ik maar accepteren dat iemand niet tegen een stukje bloot kan? En moet ik maar accepteren dat iemand mij dit opdringt? Het is altijd vreemd dat de mensen die vinden dat ik iemand mijn levenswijze opdring en hun levenswijze moet respecteren mij wel van alles opdringen.
Ik dacht dat alle applicaties die in de App Store staan eerst door apple getest zijn? Dus waarom zijn ze dan eerst toegelaten in de Appstore? Of heb ik nu iets gemist?
Regels zijn aangepast. Geen idee waarom. Maar de meeste content kan je toch ook gewoon web-based aanbieden? Lijkt me sowieso veel makkelijker. Ik geloof dat lokale apps (zowel mobiel als vast) hun langste tijd gehad hebben.
Ik geloof dat lokale apps (zowel mobiel als vast) hun langste tijd gehad hebben.
Verklaar het succes van de Appstore dan maar eens als dat zo is. ;)
als je test met bepaalde regels kan iets prima toegelaten worden. Als je daarna de regels aanpast, dan kan iets niet toegelaten worden, ondanks dat het eerder wel mocht. Change of policy. welkom op de xforce basisschool. lesgeld kunt u overmaen naar m'n paypal.
Nee, je hebt niets gemist. Ze worden eerst gekeurd.
Maar Apple mag daarna gewoon weer nieuwe regels invoeren. Je bent dus nooit zeker of je app "voor altijd" is toegestaan. Dankuwel, Apple! 8)7
Ze hebben mijn Fitness app ook verwijderd :'(
De Engelstalige versie althans. Je moest invoeren welk geslacht je bent.
Helemaal voor niets geprogrammeerd dus. Ik ga hem maar voor android maken denk ik..

edit: @ flowmo: klopt, maar voordat mijn app weer door de keuring is zijn we normaal gesproken weken, zo niet maanden verder.
De laad splash-screen was een getekende man en vrouw, beiden in sportkleding. Denk dat ik dat beter door ski-pakken kan vervangen, just to be safe ;)

[Reactie gewijzigd door Faust op 22 februari 2010 11:55]

"Sex" in die context is makkelijk te vervangen door gender, geen reden tot het vertrek uit de app store dus.

[Reactie gewijzigd door Flowmo op 22 februari 2010 11:53]

Lag het maar zo simpel, het verzoek je app in overweging voor de app-store op te nemen kost bijv al geld... Daarbij geeft ie aan dat het hardstikke lang duurt voor je app is gechecked wordt, en dan wordt het niet eens inhoudelijk gechecked... sex (in deze context)/gender is niks porno aan dus dat had nooit geblokkeerd mogen worden, het staat perfect in die context!

Vind het erger voor gebruikers die 'sex'-apps hebben gekocht en straks die app dus niet meer kunnen downloaden als die uit de market verdwenen is (na hardreset/nieuwe iphone)...

Dit wordt wel heel erge censuur op deze manier!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 februari 2010 12:47]

Het is niet zo dat het opnemen van je app in de appstore geld kost. Je moet echter geregistreerde ontwikkelaar zijn.

Je kan zoveel apps submitted als je wilt, als je eenmaal geregistreerd bent.
klopt. maar wel een hele flauwe manier van apple om zoiets te verwijderen.
Maar goed, dit is wel meteen een groot nadeel van het gesloten concept van apple.
Voordeel: behoorlijk stabiel.
Nadeel: apple knows best.
Maar waarom zou een correct woord vervangen moeten worden door een synoniem? Kan Apple niet even voor 10 seconden kijken of het terecht is dat ze iets verwijderen?

Sowieso vraag ik me af of het probleem in dit geval wellicht de sportkleding was...
En hoe gaan ze dat doen? Er zijn veel teveel apps om dat te checken.

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 22 februari 2010 18:54]

Levert dat geen problemen op dat je nu plots grote som geld moet ophoesten voor alle klanten die hun geld terug krijgen? Of was het een gratis/onsuccesvolle app?
Je hebt geslacht toch niet vertaald met "sex"? Je kunt beter "gender" gebruiken.
"Sex" zou voor een fitness-applicatie een stuk correcter zijn, aangezien het de biologische term voor geslacht is. "Gender" is de term voor het culturele verschil. Het lijkt me dat een fitness-applicatie meer in de biologie is geÔnteresseerd.

http://www.med.monash.edu.au/gendermed/sexandgender.html
Cambridge Advanced Learner's Dictionary:
sex noun (MALE OR FEMALE):
- [U] the state of being either male or female
- [C] all males considered as a group, or all females considered as a group

Het is dus een correcte vertaling en het is helemaal niet beter om een ander woord te gebruiken. De ongeŽvenaarde preutsheid van de amerikanen is gewoon fout en ze moeten er mee leren leven dat het leven nou eenmaal niet altijd iedereen bevalt.
Mensen die klagen over een stukje huid of mensen in badkleding moeten gewoon genegeerd worden. Als je wel naar ze gaat luisteren lopen we over 3 maanden allemaal met een burka op, en het liefst allemaal zwart, want een bloemetjes patroon zou wel eens kunnen opwinden.
Jij vergeet dat voor elke mens die argumenteert zoals jij er ook een mens staat die vind dat jij genegeerd moet worden met het argument dat als we naar jouw zouden luisteren we binnen 3 maand ons in het verderf storten.
maak er anders ijshockeykeepers van :+

Hoe dan ook succes met je app!
Gelukkig maar dat Apple weet wat het beste voor je is :)
We zien inderdaad weer tot in de puntjes de 'voordelen' van een gesloten platform als de iPhone: de eigenaar van het platform (Apple in dit geval) kan te allen tijde voor de bezitters van het product bepalen wat ze wel en niet mogen doen/installeren/bekijken op hun duurbetaalde iPhone of iPod Touch, en kan naar eigen inzicht anytime eenzijdig de voorwaarden wijzigen.
Wordt nog leuk als een of andere aartsconservatief wordt aangetrokken die nieuwe regeltjes mag gaan verzinnen... (kuch,kuch,kuch ;))

Dit bevestigd weer heel duidelijk waarom ik expliciet niet voor een iPhone gekozen heb. Exact dit wat hier nu gebeurd. En dan gaat het me er niet perse om dat ze 'seksueel getint' bannen, maar om het hele feit dat zij wel ff voor de consument bepalen wat die wel of niet mag en tegelijkertijd ontwikkelaars van apps schofferen door nu plots voorwaarden te wijzigen en direct over te gaan tot blokkeren van eerder goedgekeurde apps.
Ik tuf nog wel ff voort met mijn HTC Diamond2 waarop ik zelf - en niemand anders - bepaal wat er wel of niet op mijn eigen toestel wordt geinstalleerd.

En mensen tegelijkertijd maar klagen en zeuren over het .doc formaat in Office en IE in Windows :z

@johnbetonschaar: leuk verhaal ware het niet dat de Apple App Store de enige manier is om op een normale manier applicaties op de iPhone geinstalleerd te krijgen (as in: zonder te jailbraken, wat je garantie en met wat pech met een update je hele iPhone verknalt). Ik heb geen Apple nodig om voor mij te beslissen wat ik wel of niet op mijn smartphone (= computer) installeer. Gelukkig voor Apple zijn er blijkbaar voldoende mensen het wel acceptabel vinden dat er voor hun wordt beslist, nadat ze een klein kapitaal hebben uitgegeven aan Apple producten.
En da's nog even afgezien van hoe de ontwikkelaars van die - eerder goedgekeurde! - apps worden geschoffeerd hiermee.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 22 februari 2010 13:12]

We zien inderdaad weer tot in de puntjes de 'voordelen' van een gesloten platform als de iPhone: de eigenaar van het platform (Apple in dit geval) kan te allen tijde voor de bezitters van het product bepalen wat ze wel en niet mogen doen/installeren/bekijken op hun duurbetaalde iPhone of iPod Touch, en kan naar eigen inzicht anytime eenzijdig de voorwaarden wijzigen.
Drama queen...

Safari=>Go to Location=>www.boobies.com

Ze willen gewoon niet dat hun App Store (want dat is het, de APPLE app store) geassocieerd wordt met mogelijk aanstootgevende content, lijkt me simpel zat. Om dezelfde reden weren ze emulators (worden met illegale roms gebruikt worden) en andere applicaties die mogelijk illegale handelingen mogelijk maken. Gewoon marketing en bescherming van de merknaam en de integriteit van hun product en hun dienst. Als je dat niet aanstaat dan moet je inderdaad een ander product kopen

Vraagje:
Jij koopt ook geen PS3, xbox 360 of Wii neem ik aan, want MS/Nintendo/Sony bepaalt welke spellen je erop kunt spelen, belachelijk! En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden verzinnen.

Edit: @Cheetah en @Zapho69
Ik bestrijd ook niet dat Apple selectief applicaties weert, ik geef alleen maar aan dat dat helemaal niet zo verrassend is, Apple heeft daar hele goede redenen toe. Zoals ik al zeg, als je het niet bevalt, dan moet je een ander platform kiezen dat meer 'open' is. Dat heeft bepaalde voordelen (geen censuur) maar ook nadelen (lagere kwaliteitsgarantie en groter risico voor de gebruikers).

Daarbij overdrijf je m.i. een beetje door dit soort dingen als typisch nadeel van Apple en de App Store te noemen. Wat ik bedoel te zeggen is dat heel veel producenten hun producten dichttimmeren omdat ze hun merknaam niet geassocieerd willen hebben met bepaalde dingen, zoals sexueel getinte applicaties. Daar is niks mysterieus aan, en het is ook niet typisch Apple.

Wees niet verbaasd als Microsoft precies hetzelfde doet met WP7, ze hebben een aantal dingen geleerd van hun vorige pogingen, en het lijkt er erg op alsof ze de boel nu ook onder strakke regie willen houden om te voorkomen dat WP7 ook 'besmet' raakt met een slechte naam door brakke applicaties en slechte OS-aanpassingen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 februari 2010 13:38]

Ik vind ook dat Apple het recht heeft om zelf de content te bepalen. Dat kan teleurstellend zijn voor Apple kopers, maar de logische beslissing is dan om een andere product te overwegen. Dat is namelijk altijd wat wij doen als een product tegenvalt. Apple heeft op de smartphone markt niet het monopolie dat MS op de PC-markt heeft, dus ik zie niet dat hier sprake is van de inperking van rechten.

Van uit Apple kan ik me de beslissing wel voorstellen. Apple's succes draait voor een belangrijk deel om haar kwaliteitsimago. Daarin past niet seksueel getinte inhoud. Omdat het erg subjectief en kostbaar is om te bepalen waar je precies de grens legt tussen wat nog smakelijk is en wat niet, is het logischer om alle seksueel getinte inhoud te verbieden.

Voor ons Nederlanders is dit een van de gebieden waar wij vrijer zijn dan andere landen in ons verder toch niet overdreven vrije landje. Vandaar dat wij daar heftiger op reageren. Maar in de VS hanteert men een andere moraal in de media. Blote borsten zijn daar uit den boze, daarentegen kan het geweld nooit goor genoeg zijn.

In China is men erg bezorgd over de verruwing van zeden die expliciete seks en geweld oproept. Daar wordt door westerlingen gemakkelijk als dictatoriaal afgeschilderd, maar daar zit wel degelijk een publiek belang achter. Het is veelzeggend dat wij dat niet meer kunnen onderkennen. China is een enorme markt en het zou mij niets verbazen dat Apple daar rekening mee houdt en wil voorkomen dat zij problemen krijgt met de Chinese regering.

Persoonlijk vind ik het wel goed. Ik vind dat expliciete seks en geweld voor de liefhebbers gewoon verkrijgbaar moet zijn, maar ik vind het verkeerd dat deze door commerciŽle ondernemingen zo nadrukkelijk de huiskamer in gebracht wordt. Ik vind het jammer dat dit toegestaan wordt en dat het geldbejag zo gemakkelijk alles overheerst. En dan denk ik niet alleen aan het gehijg s'avonds op de commerciele zenders, maar vooral de enorme massa zinloos, gevoelloos geweld dat met name Amerikaanse Tv-series en films constant uitbraken. Die constante blootstelling aan harde prikkels kan bij niet anders dan een steeds verdere afstomping veroorzaken. Dat is vrijwel zeker een aanslag op de geestelijke gezondheid van ons hele volk.

Natuurlijk, er zijn heel wat handelaren in Nederland die goed geld verdienen aan pornografie en zij zijn heel bedreven in het constant zoeken van nieuwe manieren om hun handelswaar onder de aandacht te brengen, want er gaan gigantische bedragen in om. Pedofilie alleen al schijnt na drugs de grootste illegale markt te zijn.

De commerciŽle drang om steeds weer iets nieuws te brengen leidt er toe dat men steeds hardere prikkels zoekt en continu de grenzen zit te verleggen. Alles wat "verboden" is, is extra pikant en daar kan een extra hoge prijs en dus meer winst op gemaakt worden. Zo is er een mechanisme ontstaan dat mensen steeds meer afstompt. Wat er uit de seks en geweldsindustrie komt is dan ook werkelijk van een bedroevend niveau. Dat komt omdat de mensen die er in zitten in het zelfde tempo mee afstompen. Zelfs de meest harde seks en geweld went tenslotte na een tijdje en dan moet er weer iets nieuws gezocht worden. De effecten daarvan op onze samenleving blijven niet uit. Mensen worden gevoellozer, geweld neemt toe, seksueel misbruik neemt toe.

Een verbod zou alleen maar anti-productief werken en is een aantasting van onze vrijheid. Ik vind dat geweld en seks vrij verkrijgbaar moet zijn voor hen die het zoeken, maar dat anderen daar niet ongevraagd mee geconfronteerd moeten worden. Ik denk dat daar ergens de grens gezocht moet worden. Gedogen, maar wel aan regels binden. Dat geldt voor al dit soort dingen, ook drugs. Zorg dat mensen het legaal kunnen verkrijgen, maar voorkom dat de commerciŽle marketing machine het aan iedereen gaat opdringen en mensen zo verslaaft. Want voor de commercie is de verslaafde natuurlijk de ultieme consument, een die eindeloos door blijft kopen. En dus zal de commercie graag mensen van verslavende prikkels voorzien.

Het Nederlandse gedoogbeleid is wat mij betreft een groot succes gebleken als je het vergelijkt met de resultaten van repressief beleid. Wij moeten elkaars geaardheid willen accepteren. Zo zullen er ook altijd mensen de spanning en kicks van de criminele wereld willen opzoeken. Het is beter dit te onderkennen dan morele kruistochten te beginnen die toch op niets uitdraaien. Maar tegelijkertijd is wel zo dat anders geaarden er geen last van moeten ondervinden. Daarom is de beste oplossing deze werelden zoveel mogelijk van elkaar te scheiden en zoveel mogelijk autonoom te maken.

Een samenleving die volgens mij het probleem van de criminaliteit het beste heeft opgelost is Japan. Daar leven criminelen vrij ongehinderd in hun eigen wereld omdat ze zich aan bepaalde codes houden. Tegelijkertijd kan daardoor de gewone burger vrij over straat lopen zonder veel last te hebben van criminelen. Wie er zelf buiten blijft heeft er geen last van, zo moet het zijn. Zo moet het ook zijn met seks, geweld en andere liefhebberijen verbiedt het niet, maar scherm het af van het openbare leven.

In geval van Apple zouden ze misschien een speciale store kunnen toestaan waar mensen seksueel getinte inhoud kunnen verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door degener op 22 februari 2010 20:44]

Ehh, apple bepaalt dus wel degelijk wat je mag installeren, of kan ik elders apps kopen voor op de Iphone?
Vraagje:
Jij koopt ook geen PS3, xbox 360 of Wii neem ik aan, want MS/Nintendo/Sony bepaalt welke spellen je erop kunt spelen, belachelijk! En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden verzinnen.
Volgens mij mag ieder type spel voor de genoemde consoles gemaakt worden zolang het legaal is en je de licentie gelden betaald. Als er vraag naar echte porno spellen zou zijn zouden deze ook voor deze consoles bestaan. Seksueel getinte spellen op het niveau waar Apple allergisch voor is bestaan al. Extreem gewelddadige spellen bestaan ook al.

Kom anders a.u.b. met een voorbeeld komen welk spel er niet op mocht?

En wat Apple doet wordt nooit gedaan. Dat een spel wat vorige week mocht niet meer mag.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 22 februari 2010 17:27]

Zelda op de xbox of PS3.
Zelda is onder beheer van Nintendo ontwikkeld. NIntendo wil dat het een exclusive titel voor Nintendo is. Dat is de reden dat het niet bestaat voor de XBOX of de PS3.

Het zelfde geldt voor Little Big Planet op de PS3 en PSP. Het is een exclusieve tittel voor Sony.

En Viva_PiŮata is een exclusieve titel voor de XBOX.

Dit heeft met exclusiviteit te maken niet het verbieden van een spel dat het op de console komt.

Sony en Microsoft hebben nooit verboden dat Zelda op hun console uit mag komen.
Komt toch op hetzelfde neer.
Sony en Microsoft hebben natuurlijk nooit verboden dat Zelda op hun console uit mag komen want het is niet hun spel. Nintendo bepaald dat.
Nu alle sexuele dingen weghalen. What's next, alles dat onChristelijk is uit de App-store halen? Alles dat kritisch kan zijn over Apple of de VS? Onafhankelijke nieuws-Apps?
U kunt rustig slapen, Apple waakt over U.
Is Apple toch een chinees bedrijf??
Nee VS. Het land waar de heilige $ regeert.
Nee VS. Het land waar de heilige $ regeert.
Je vergist je, het is "One nation under God"

alleen is de definitie van God in de USA nogal krap gedefineerd door de Republikeinen. ( pak er maar een King James Bible bij, dus)
Alle niet-Islam apps uit de store !
De toekomst zal ons leren maar als appel op deze manier doorgaat zal het niet lang meer duren voordat je je eifoon pas functioneel kunt gebruiken als de videocamera registreert dat je je "hippe" bril & colltrui aan hebt.

Nee, geef mij maar vrijheid. (=Symbian, Android, Windows, Meamo)

[Reactie gewijzigd door N97 op 22 februari 2010 13:07]

Amerika = zo conservatief als wat.

Het klinkt raar maar ameirka is dus ťcht _niet_ vooruit strevend op dit soort gebieden, je mag geen enkel sexueel geladen woord op tv zeggen, een nipple slip kost een netwerk miljoenen aan boete..
Echt waar, hier gaat Apple toch echt een paar stapjes te ver... Echt weer typisch hypocriet Amerikaans gedrag. Je mag wel een groot geweer laten zien en iemand die aan flarden wordt geschoten... MAAR je mag niet iemand in badpak zien 8)7

De normen en waarden in de VS zijn echt helemaal verdraait. Maar ja, wat wil je ook van een land dat opgericht is door verdreven pelgrims en dat sinds zijn 'oprichting' meer oorlogen heeft gekent als een gemiddeld europees land in de laatste 2000 jaar.

Het wordt echt eens tijd dat wij in Europa ons net even wat minder de wil van de VS op laten leggen. Zelf een MS/Apple/Google achtig bedrijf starten en gewoon onze cultuur niet laten beinvloeden door dat stelletje pelgrims aan de andere kant van het water.

@sanderev66: laten we een oproep doen aan philips om een iPhone tegenhanger te bouwen met AmbiLight :) en een eigen appstore op Europeese leest. Philips kan namelijk best wel hippe devices bouwen. Philips heeft alle techniek en kennis al in huis, dus ze kunnen direct beginnen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 22 februari 2010 12:45]

Sterker nog, je mag er wťl een film maken waarin een jonge meid zich met een wijnfles - eh - bevredigt, maar oh wee als ze daar uit gaat zitten drinken, dan is het land te klein. Ze mag die film overigens dan ook zelf weer niet bekijken.

Jawel, om een pornofilm te maken moet je minimaal 18 zijn. Om vervolgens je eigen film te bekijken moet je minimaal 21 zijn, en om daar vervolgens voornoemd wijntje bij te drinken, moet je ook weer 21 zijn. Rare jongens, die Romeinen Amerikanen.
Wij kunnen er ook wat van hoor:

Je mag geen sex hebben met dieren.
Je mag dieren wel de hersens inslaan.

(nee hoor, geen vegetarier hier, wel een anti-hypocriet)

Dat we de gebruikers van I-store beschermen tegen elke associatie met vleselijke liefde vind ik trouwens prima hoor, maar geweld mag hopelijk nog wel toch?
}>
Je mag dieren wel de hersens inslaan.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, want dat valt volgens mij nog altijd onder dieremishandeling, net zoals sex met dieren.
Hersens inslaan is voor zover ik weet ook verboden, hoor.

Dat sex met dieren gedoe is ook nogal omstreden, niet omdat het wel of niet verachtelijk zou zijn, maar meer dat ze er Łberhaupt een wet voor menen te moeten maken.

Then again, als de Jack Russell van de buurman dan vanavond tegen mijn been aan gaat staan te rijden, kan ik 'm dan aanklagen? En als een varkensfokker weer eens een paar honderd zeugen kunstmatig insemineert, is hij dan serieverkrachter? Dus ja, hypocrisie is ook ons niet vreemd - dat ben ik met je eens. |:(
Denk maar zo: het direct associŽren van badkleding met sex laat zien wat een vieze mannetjes/vrouwtjes er eigenlijk werken bij Apple. ;)
Geef hem maar een -1, maar in de bron staat dit:
3. No skin (he seriously said this) (I asked if a Burqa was OK, and the Apple guy got angry)
Ok, afbeeldingen van mensen zijn dus helemaal verboden? Je zal maar een stukje gezicht te zien krijgen.. 8)7
Het wordt echt eens tijd dat wij in Europa ons net even wat minder de wil van de VS op laten leggen. Zelf een MS/Apple/Google achtig bedrijf starten en gewoon onze cultuur niet laten beinvloeden door dat stelletje pelgrims aan de andere kant van het water.
Philips :)
Toch leuk dat closed source van Apple ;)
Misschien gaan ze dallijk ook bepalen welke muziek wel en niet is toegestaan.
Apple liet weten dat ze het fijn zouden vinden als je vooral *veel* muziek zou downloaden, ze mailen nog de nummers waarop ze het meest verdienen... ;)
Hoezo 'closed source'? Dit heeft niks te maken met programmeercode of de licenties die daarbij zitten. Gebruik de correcte term, svp. Dit heet 'aangepaste gebruiksvoorwaarden' of 'bijgewerkte acceptable application policy'.
Ja maar als het niet zo CLOSED SOURCE was was er een mogelijkheid om een secundaire market er op te zetten... Wel degelijk zo dicht getimmerd als het graf van me oma!
Alle muziek met dissonantie word er volgende week uitgehaald :Y)
Persoonlijk vind ik de actie van Apple nog niet zo slecht.

Ik geef toe, voor developers van fitnesapplicaties of dergelijke die daar tamelijk werk hebben ingestoken, maar er staat ergens een afbeelding van een vrouw in sportkledij ofzo... En deze wordt daardoor verwijderd... Dit is natuurlijk een stap te ver.

Maar ik vind het wel een super stap om die zinloze applicaties weg te houden die de laatste tijd de appstore begonnen te overheersen.
Tegenwoordig heb je in elke categorie zo van die apps die gedownload kunnen worden, waar tenslotte enkele vrouwen in bikini opstaan. Seksueel getint? Neen dat zijn ze niet... Ik noem het gewoon pure SPAM! Zelfs als je gewoon kijkt tussen de populaire apps kom je massa's van die spam tegen. Het verziekt gewoon heel die store.

Ik ben blij met deze actie. De developers die zo een deftige applicatie programmeren krijgen nu tenminste de kans om ook wat sneller tussen die populaire apps te komen. Zo krijgen ze tenminste wat waardering voor hen werk.

En als de pornindustrie toch naar de iphone wil gaan, dat ze dan ne aparte "adult" categorie aanvragen bij apple. Zo worden tenminste de andere categoriŽn niet verziekt met die applicaties.
Een simpel vinkje "geen adult content laten zien" zou dat probleem ook al oplossen en dan heb je de adult-content liefhebbende medemens er ook niet mee.
Alleen al het feit dat je het tussen de populaire apps tegenkomt geeft al aan dat er vraag naar deze frivoliteiten is.
Dat de appstore blijkbaar niet voldoende kan filteren, of software kan categoriseren, zodat jij daar geen last van hebt, is geen reden om een complete categorie aan programma's compleet te weren.

Sommige mensen vinden het blijkbaar wel fijn dat Apple voor ze beslist, maar ik blijf het een slechte zaak vinden.
Opmerkelijk, dat er toch altijd een groep mensen is die dit soort censuur blijft toejuichen, het is al eens vaker genoemd, maar ik denk dat het een rare vorm van het Stockholm-syndroom is.
Weer eens een titel tussen quotes and zinnen als "Dat claimt een iPhone-ontwikkelaar van een Apple-medewerker te hebben gehoord.". Nog net geen Twitter bericht.

Wat een niveau. De laatste tijd komen er wel heel veel nieuws items over MS/Sony/Apple etc. die gebaseerd zijn op horen zeggen van die, gelezen op twitter van etc. Iets meer feiten?
Lees het artikel misschien?

"maar de grote hoeveelheid verwijderde applicaties duidt erop dat applicaties die seksuele content aanbieden niet langer een plaats hebben in Apples softwarewinkel. Naar verluidt zou Apple in de afgelopen dagen duizenden applicaties uit de App Store gezet hebben. Afgelopen vrijdag lijkt de teller op maar liefst 4000 applicaties te hebben gestaan."
I have spoken with Apple, and the following are the new rules:
1. No images of women in bikinis (Ice skating tights are not OK either)
2. No images of men in bikinis! (I didn’t ask about Ice Skating tights for men)
3. No skin (he seriously said this) (I asked if a Burqa was OK, and the Apple guy got angry)
4. No silhouettes that indicate that Wobble can be used for wobbling boobs (yes – I am serious, we have to remove the silhouette in this pic)
5. No sexual connotations or innuendo: boobs, babes, booty, sex – all banned
6. Nothing that can be sexually arousing!! (I doubt many people could get aroused with the pic above but those puritanical guys at Apple must get off on pretty mundane things to find Wobble “overtly sexual!)
7. No apps will be approved that in any way imply sexual content (not sure how Playboy is still in the store, but …)
Linkjes naar de bron zijn zo handig in een artikel. http://chillifresh.com/20...pps-banned-the-new-rules/

[Reactie gewijzigd door Rizon op 22 februari 2010 15:44]

1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True