Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 194 reacties

Simpele iPhone-applicaties die met een template gemaakt zijn mogen waarschijnlijk niet langer in de App Store worden aangeboden. Webdiensten die dergelijke templates voor het maken van applicaties aanbieden moeten meer functies bieden.

Met behulp van templates kunnen eenvoudig simpele iPhone-applicaties worden ontwikkeld. Inmiddels zouden er al duizenden applicaties in de App Store staan die zo gemaakt zijn. Apple zou applicaties die met met een zogenaamde app-builder zijn ontwikkeld, echter niet langer in de App Store willen opnemen. Dat schrijft TechCrunch na met verschillende software-ontwikkelaars te hebben gesproken.

Bestaande applicaties worden door Apple niet uit de applicatiewinkel gehaald, maar de iPhone-maker zou nieuwe apps die met een template zijn gemaakt, niet langer toe willen staan. Volgens TechCrunch gaat het met name om applicaties die weinig meer zijn dan een rss-feed in een grafisch jasje.

Apple heeft makers van app-builders tips gegeven om de mogelijkheden van hun app-templates te vergroten. De iPhone-maker wil graag dat dergelijke diensten mogelijkheden voor in-app-aankopen, notificaties, offline toegang en landscape-modus in templates opnemen, zo melden de makers van AppMakr. Andere templatediensten zouden overigens minder hulp van Apple hebben gekregen.

Eerder weigerde Apple al seksueel getinte applicaties. In tegenstelling tot de met templates gemaakte apps, moesten de seks-apps wel het veld ruimen: Apple verwijderde ruim vijfduizend applicaties met seksuele content uit de App Store.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (194)

Ik denk dat het een verstandige zet is. Apple laat het beoordelen van de kwaliteit vooral over aan de gebruikers, met beoordelingen en recenties. Die staan heel erg zichtbaar als je applicaties zoekt. Erg democratisch allemaal. De belangrijkste bedreiging is een vloedgolf aan bagger, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. En daar is deze regel voor bedoeld.

Als ik het even op een rijtje zet zie ik:
- blokkeren van apps die porno-gerelateerd zijn. Geheel in lijn met de Amerikaanse ideeën daarover, dus voor ons wat overdreven. Gaat mogelijk weer over als er een adult-rating-systeem kan komen.
- blokkeren van apps die zich niet aan de technische regeltjes houden. Niet leuk, maar ik snap het wel. Apple wil niet de schuld krijgen van problemen door updates. (Roep eens "Windows" en "Drivers" in een zin, en kijk eens wat er uit de boom valt)
- blokkeren van apps op script-kiddie niveau. Kan geen zinnig mens bezwaar tegen maken.

Draai het maar eens om. Stel dat je overal apps voor je iphone zou kunnen kopen, gewoon, in een doosje. Hoeveel van die bagger-apps zouden er dan bij de media markt in het schap liggen? Precies.
Bravo apple, kwaliteit voor alles _/-\o_

Maar goed, inhoudelijk, ik denk dat applicaties die niet veel meer zijn dan een rss feed zowiezo niet echt aantrekkelijk zijn voor de gebruiker. Misschien beter om zoiets gewoon door natuurlijke selectie op te lossen ipv weer eens iets voor de gebruiker te beslissen

[Reactie gewijzigd door arie_papa op 9 maart 2010 09:45]

Natuurlijk is het begrijpelijk dat Apple graag kiest voor een kwalitatief hoogstaand applicatie-aanbod ...
maar hun criteria zijn ook erg subjectief en Apple zélf is als applicatie-ontwikkelaar zélf én ook bedrijf dat belangen heeft in de uitgeverijwereld (ofwel via belangen in bv films, samenwerkingscontracten én ook verkoopdeals met uitgeverijen, en natuurlijk de iTunes Store) natuurlijk nooit geheel een 'objectieve' bepaler ..... Het is ook zo dat ze bv nu al kiezen voor het weigeren van Apps die met hun eigen Apps en content-aanbieders concurreren.

Daarbij heeft de consument geen geheel legaal 'alternatief' voor content op Apple-systemen (jailbreaken is natuurlijk mogelijk, maar gaat ten kostte van garantie en support)...

Dat is wél een slechte situatie... prima als Apple zélf een standpunt inneemt over 'kwaliteitscontrole' en ook bepaald welke Apps en onder welke voorwaarden zij deze willen distribueren... maar de huidige 100% 'lock-in' is slecht en daarvoor zou Apple wél een alternatief moeten bieden om ook derden de mogelijkheid te geven Apps voor iPhones te distribueren, welke buiten de Apple-distributie omgaan.
Ik vind alleen dat Apple zelf niet degene moet zijn om te beoordelen of een App goed genoeg is of niet, dat horen de gebruikers te doen. Er zit niet voor niets een ratingsysteem in, als Apple gaat bepalen wat je mag dan kunnen ze dat er ook net zo goed uit slopen! Als Apple controle wil houden, moeten ze de gebruikers in de eerste plaats niet de apps laten schrijven en alles lekker zelf doen. Ik krijg er een sterk "leerling levert boekverslag in, en leraar geeft een 5 omdat hij het een saai boek vindt" gevoel bij. Compleet subjectief dus.

Als ik denk hoe veel community driven websites het doen (zoals: TWEAKERS! :D) dan is doorgaans toch wel de regel dat de gebruikers zelf bepalen wat de kwaliteit is van de comments en niet Tweakers zelf. Zal een mooie boel zijn! Er wordt een review geschreven, jíj bent het niet eens met de reviewer en schrijft een negatieve doch onderbouwde comment. Tweakers staat dit niet aan en sloopt ff je comment uit de site. Woppa! Probleem opgelost... ja sorry maar dat kan echt niet!

Als de users een app onder een bepaalde score raten (-1) dan wordt deze gewoon uit de appstore gedrukt omdat het gebleken is een slechte app te zijn. Zo hoort het te gaan, en niet anders. En een app mag niet beoordeeld worden aan de hand van zijn "geliktheid" of complexiteit alleen, als het iets heel eenvoudigs is kan het evengoed ontzettend nuttig zijn! Zal niet voor het eerst zijn dat een "slechte" app ontzettend succesvol is, puur vanwege zijn eenvoud.

Als Apple een community wil runnen houdt nog niet in dat ze zich moeten gedragen als communisten :D

[Reactie gewijzigd door gizmostudios op 9 maart 2010 10:28]

Theoretisch klopt dit ja. Maar de 'template maffia' gooit er zo veel troep in dat iedere app een paar dollar oplevert. Zo levert al die junk, ondanks negatieve beoordelingen, toch nog bakken met geld op.
Er mag denk ik best wel een kwalitatieve ondergrens gesteld worden. Daarnaast zou een 'gratis' deel van de appstore (ik weet niet of dat bestaat) ook op zijn plaats zijn. Daar kan dan de junk heen.
Je mag er toch wel stilletjes van uit gaan dat dit soort mini-apps gratis zijn? Maar dit gaat ook niet over "slechte" apps, enkel over té simplistische apps. Ik zeg alleen dat Apple niet degene hoort te zijn om de kwaliteit van de user generated content te beoordelen.
Ik vind het zelf wel mooi hoe men roept Apple mag niet dit, Apple zou moeten dat. Terwijl ze dat dus allemaal al jaren niet doen, en toch gigantisch populair en succesvol is.

Zoals jij vind dat het moet is dus zoals "de rest" het doet. Apple doet dus gewoon niet mee met wat alle anderen doen, en heeft zijn eigen werkwijze. En het werkt nog uitstekend ook!

If you don't like it, don't buy it.

Als de verkopen van Apple achteruit donderen, zullen ze heus wel aanpassen.
Ik denk juist dat de verkoop vooruit zal gaan. Er zullen namelijk op den duur veel minder nutteloze applicaties in de app store staan. Hierdoor hoef je minder lang te zoeken en ga je dus sneller tot aankoop over.

Hetzelfde als dat je een pak verkade koekjes moet gaan zoeken tussen 1000 B-merk andere verpakkingen met allemaal koekjes die op de verkade koekjes lijken alleen net even wat minder chocolade hebben. In dat geval loop ik ook wel naar de albert hein omdat ik het daar sneller kan vinden.

Zo zit het ook met de appstore. Ik erger me vaak genoeg dood aan het feit dat ik niet snel een prettige applicatie kan vinden met goede recenties zonder eerst lang 40 nutteloze en slecht ontwikkelde applicaties moet scrollen.

Vertel mij nou eens wat er zo erg is aan het feit dat apple applicaties weert die bijvoorbeeld een redirect doen naar een webpagina. Er zijn zat apps te vinden waar je soms nog grof voor betaald ook die op een template gebaseerd zijn en je rechtstreeks door sturen naar een webpagina met 'de applicatie'. Ik zeg DOEN ik hoef die rotzooi niet en vind het bijna jammer dat die applicaties niet gewoon verwijderd worden.

Daarnaast de 'seksueel' getinte applicaties die verwijderd zijn. Majah wat zal ik zeggen, ik koop geen applicaties waar vrouwen in bikini getoond worden dus ik zal ze ook niet missen. Missen jullie ze wel? Ga dan gewoon met safari content zoeken.. Vertel mij nou eens hieronder waarom het zo erg is dat apple heeft besloten deze kansloze, nutteloze en appstore vervuilende applicaties te weren? En wat zou een supermarkt doen als daar ineens een naakte vrouw rond loopt? Is het erg dat de manager die dan de deur uit zet? Get a live met ze allen en zie gewoon dat apple idd niet alles toestaat, maar om nou te zeggen dat je daar wakker van moet liggen? Ik niet...
Het blijft raar dat Apple bepaald wat goed voor je is. Stel je voor dat een bedrijf een app maakt en dat hetzelfde bedrijf ook een uitgesproken voorstander van abortus is, wat doe je dan? En is een decollete ook al porno volgens Apple begrippen? Dit is natuurlijk een hellend vlak waar je je op begeeft.

Maar goed, Apple gebruikers zitten hier blijkbaar niet mee want het verkoopt nog steeds goed. Voor mij is dit echter al de nummer 1 reden om nooit zaken te doen met een bedrijf als Apple.
Elke winkelier bepaalt wat goed voor jou is door iets wel of niet in zijn winkel op te nemen.
Elke winkelier bepaalt wat goed voor jou is door iets wel of niet in zijn winkel op te nemen.
Die vergelijking is onjuist en onwaar. De winkelier bepaald zijn assortiment naar de wensen/vraag van de klant. Doet hij dat niet dan gaat de klant ergens anders shoppen.

Als je bij de Apple supermarkt witte kool wilt kopen zegt Apple dat dat niet toegestaan is en dat je verplicht de rode kool moet nemen. Vervolgens bepalen ze ook nog voor jou hoe deze gekookt en gegeten dient te worden.
En vervolgens heb jij de mogelijkheid om STFU apple te zeggen en een android telefoon te nemen. De vergelijking gaat dus wel degelijk op.
Alleen verkopen die allemaal andere groenten, dus die vergelijking gaat wel op alleen is er een vendor lock-in voor de apps. Als de winkelier dus vervolgens wijgert jou product te verkopen wordt jij op kosten gejaagd om het product ook voor de andere winkels te schrijven.

Nu ben ik het wel eens met het feit dat dit soort simpele template apps beter kunnen terugvallen op een stuk HTML en javascript. Dan zijn ze wel in alle winkels beschikbaar alleen is het dan wel weer moeilijker om er voor betaald te krijgen.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 9 maart 2010 10:41]

Maar vergelijken we het nu met een winkel? Waar je zo bij weg kan lopen (wat dan gelijk staat als het weggooien van een iphone ofso?)

Dat is toch geen vergelijking :P (de appstore is de winkel, en er is geen alternatief! daar is de vergelijking wel goed voor, maar gaat niet op omdat er geen alternatieve market is)

Je kan het beter zien als je neemt een abonnement bij een sportschool en de 3de dag dat je heen gaat zijn alle apparaten die jij telkens gebruikt weg en moet je het met de andere (voor jouw niet interessante) apparaten doen :)

Ja dan zal de sportschool vast zeggen nou dan ga je toch ergens anders sporten, maar ondertussen moet ik wel me abbo betalen :) En als ik ergens anders ga sporten betaal ik zelfs dubbel... Enigste verschil is dat hier het abo waarschijnlijk wel nietig verklaard kan worden maar bij t-mobile niet, ondanks dat het apparaat waar ik het abbo voor heb genomen niet meer de functionaliteit heeft die het had (i love porno apps :P).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2010 13:00]

met dit verschil, dat je die spullen dan ergens anders kunt kopen :) dat gaat wat lastig met de iphone...
Je kan gewoon geen iPhone kopen

Of jb'en
Dat gaat niet. Er is maar 1 platform waarop je de apps kunt krijgen en dat is de iphone. Dat is wat sirono bedoeld.
Dat ligt dan toch aan de makers van die apps. Die zouden hun apps ook voor andere platformen beschikbaar moeten maken.
Ja, precies, dat is dan niet het probleem van de iPhone. Blijkbaar zijn er op de andere platforms te weinig developers die interesse hebben deze apps te maken. Als er echt apps tussen zitten waar je niet zonder kan, dan heb je zeker een punt (eindelijk!), maar volgens mij valt dat nogal mee in het algemeen.
Ik zie niet goed in hoe je met een template geen goede software zou kunnen maken ? Vind ik toch een vreemde beslissing. Ze zouden eigenlijk alleen maar een afgewerkt product mogen beoordelen op de kwaliteit.
De template zorgt er voor dat de app niet veel is dan een RSS reader, en dus eigenlijk geen volwaardige app is. En als enkel die template gebruikt wordt kan het ook niet veel meer worden.
Toch zit je hier met vraag en aanbod. Als die applicaties schijnbaar goed lopen, waarom zou je ze dan verbieden?
Waarom spam verbieden? Vraag en aanbod ofzo, 0.001% koopt immers wel zijn haar Viagra of whatever via die spam. Schijnbaar loopt het goed.
Ik denk dat ze wel degelijk aantrekkelijk kunnen zijn. De applicatie voor tweakers.net op m'n mobiele telefoon vind ik een stuk fijner dan via tweakers.net of tweakers.mobi surfen. Het gaat een stuk sneller en ik krijg gewoon keurig de nieuwsberichten in beeld en niet meer dan dat. Zeker als ze op de achtergrond kunnen updaten en een melding kunnen geven zou het toch heel fijn zijn.

Bovendien vind ik dit absoluut geen strakke zet van Apple, waarom zouden zij moeten bepalen wat wel en wat niet kwaliteit applicaties zijn? Laat de gebruiker dat gewoon bepalen, als er vraag naar is waarom niet?
Sites die niet meer zijn dan een template over een rss feed, kunnen net zo makkelijk buiten de AppStore om aangeboden worden. Gewoon als site met snelkoppeling op het springboard.
De gemiddelde Apple gebruiker is hier zelf blijkbaar gewoon niet toe in staat (of heeft te weinig tijd om zich bezig te houden met triviale zaken als welke software hij moet gebruiken).

Apple vindt het gelukkig een taak om hun gebruikers als kleuters bij het handje vast te houden en ze te behoeden voor de grote-boze-internet-wereld. Want als Apple dit niet zou doen, staat je telefoon natuurlijk (onverklaarbaar) in no-time vol met al deze zinloze troep. Zeker weten!

Voor mensen die vinden dat gebruikers zelf zouden moeten beslissen wat je op je duurbetaalde toestel installeert: je koopt als je een Apple product koopt, niet alleen het product, maar ook de lifestyle en de 'experience'.

En in die lifestyle en 'experience' hoort nuchter nadenken en zelf in staat zijn om troep van zinvolle toepassingen te onderscheiden nu eenmaal niet thuis. Apple vertelt je toch zeker wel wat je wel en niet moet installeren?

Wel schappelijk van Apple, overigens, dat ze al deze moeite nemen zonder de kosten hiervan aan hun congregratie van eindgebruikers door te belasten. Althans, daar ga ik dan maar even van uit.

[Reactie gewijzigd door tofus op 9 maart 2010 12:25]

Of je bent hier sarcastisch, of je denkt anders dan de gemiddelde iPhone gebruiker. Als ik aan de iPhone denk, denk ik aan dat alles een app heeft. De windows Mobile gebruiker pleurt gewoon zijn RSS reader vol of voegt sites toe aan zijn bookmarks in de internetbrowser. Die klikt wel even twee keer extra. De gemiddelde iPhone gebruiker wil gewoon één app aan klikken, die afsluiten, de volgende app aan klikken, etc etc. Op die manier heb je natuurlijk ook geen multitasking nodig... Who gives a fuck dat die Apps bijna helemaal niks voorstellen, het gaat er toch om dat het makkelijk is?.....
Maarja, het voordeel is dan wel.. Ze zijn er wel.
Probleem met natuurlijke selectie in de Appstore is dat het aanbod zoo groot is dat het zelfs onoverzichtelijk is wanneer je alleen de top applicaties bekijkt.
Een soort last.fm functionaliteit voor applicaties zou niet verkeerd zijn om terug te zien in de appstore :).
als de apps niet van goede kwaliteit zijn, moeten de gebruikers die maar niet installeren hé,
het is zoals alle rode appels uit de mand te halen omdat je verwacht dat je klanten enkel de groene eten...
Zo kun je het natuurlijk ook bekijken |:(
Ben je al eens in de App Store "geweest" ? van de tienduizenden apps zijn de meeste (+50%) identiek hetzelfde. Zoek maar eens op "weather"... Na 500 apps ben ik gestopt met tellen !

Apple is in de fout gegaan door meerdere entries per programma toe te laten, waardoor je dus 50 versies krijgt van 1 programma omdat het per staat in de US een andere versie heeft bijvoorbeeld. Dit is één van de stappen die Apple zal nemen om terug orde te brengen want ze weten ook dat de grote puinhoop van apps niet zorgt voor betere verkoop.

Men kan het Apple's typische beperkingsmaatregelingen noemen, maar elk bedrijf doet dit. Niemand heeft behoefte aan meer dan 20 variaties van 1 type programma als eentje al 95% doet van de meeste eisen. Dan ben je gewoon geen normale gebruiker meer en daar kan je niet van verwachten dat een premium merk (kwaliteit boven kwantiteit) zich op richt.
Ik denk niet dat Apple daar nu de fout in is gegaan, want daarin zou de programmeur echt gewoon vrij moeten staan. Het is namelijk echt niet zo dat je dit fenomeen alleen maar op de iPhone zal tegenkomen, het is gewoon hoe mensen in elkaar zitten. En wellicht zitten er tussen die 500 apps dan hele mooie en goede, just pick one, de rest vergeet je toch gewoon.
Prachtige redenering maar hoe wordt die ene app ontdekt als de meeste geld kosten ? Dan gaat men uit van het icoontje, want beschrijvingen lezen van zelfs 20 dezelfde apps houdt zich zelden iemand mee bezig. Dus die juweeltjes zullen zelden of nooit ontdekt worden. Het gaat helemaal niet over vergeten, het gaat over een naald in een hooiberg zoeken.
Goed punt ja, daarvoor zou je moeten kunnen afgaan op beoordelingen door gebruikers e.d. en dit werkt op zich aardig tot op zekere hoogte. Maar Apple heeft dit wel opgepakt en werkt eraan om exposure te vergroten voor kwalitatief betere en ook nieuwe apps. Je moet natuurlijk ook bedenken dat de AppStore zodanig (en onverwacht voor Apple) is gegroeid, dat dit een luxe-probleem is geworden.
Volgens mij is het voor iedereen gunstig als je dit soort dingen probeert te voorkomen:

- Voor de ontwikkelaar van die ene echt goede weather app, omdat zijn applicatie niet meer verdrinkt tussen tientallen inferieure klonen
- Voor de klant omdat die niet per ongeluk een van de flut-applicaties download terwijl er veel betere zijn
- Voor Apple omdat de store overzichtelijker blijft en de kwaliteit hoger
- Voor de ontwikkelaars van flut-apps omdat ze geen tijd meer hoeven te verdoen in de hoop een paar grijpstuivers te verdienen met een slecht product.
- Voor de ontwikkelaars van flut-apps omdat ze geen tijd meer hoeven te verdoen in de hoop een paar grijpstuivers te verdienen met een slecht product.
Voor de lol doen ze het niet hoor, er wordt wel degelijk een groep benadeeld en dat is deze! Nutteloze app volgens jouw/apple of niet dat wil niet zeggen dat IEDEREEN er zo over denkt, Apple is bezig ze eigen ramen in te gooien :)
Nutteloze app volgens jouw/apple of niet dat wil niet zeggen dat IEDEREEN er zo over denkt, Apple is bezig ze eigen ramen in te gooien

Nee, apple is bezig de stukgegooide ruit weer op te ruimen (iets met windows geloof ik....)

Dat terzijde..

Apple heeft momenteel te maken met een waanzinnig succesvol concept waarbij zowel ontwikkelaars alsmede gebruiker heel erg tevreden over zijn.

Het probleem waar apple momenteel mee zit is het spammen van de App store. Net zoals spam via mail gaat het over grote hoeveelheden.
In vergelijk met mail spam, als 0.01% iets koopt via spam, is dit nog steeds grote winst voor de spammer. Hetzelfde geldt voor applicaties in de appstore. Zolang je maar honderden, zo niet duizenden applicaties in de store plaats (allemaal de zelfde apps, ander icoontje en RSS feed of iets dergelijks) dan maak je vanzelf wel geld met dezelfde app, alleen heb je deze app duizend keer aangeboden in de appstore.

Alleen zal de klant daar niet tevreden over zijn. En het zal mij niets verbazen als deze maatregel genomen is vanwege klachten van de klant, dat is immers een 'drive' voor Apple om actie te ondernemen.
Vanuit bedrijfs optiek gezien is dit een goede stap, anders eindigt de appstore in een grote bende van applicaties die allemaal geld kosten en eigenlijk prut zijn, zoals iemand al noemde de Nokia store. Goede apps en slechte apps zijn ook moeilijk te filteren omdat de applicatie makers weer mensen inhuren om goede comments te plaatsen op een dergelijk slechte app om maar hoog te scoren.


OT: Over 'interpreted' code execution:
Apple wil momenteel niet dat er een applicatie komt die interpreted uitvoerd zoals C64, Atari, amiga emulators, maar ook zaken zoals flash en browsers (javascript).
Het probleem met dit soort zaken is dat het heel moeilijk is om een goede sandbox te maken. Kijk maar naar hoe de Wii gehackt is (foute JPG dan code uitvoeren). Maar kijk ook al hoe dit mogelijk was met een SMS berich, zoiets simpels denk je dan....

Als apple dit toestaat dan wordt het alleen maar makkelijker voor virus makers om een code te maken die je iphone (of elke andere phone) openzet en gevoelig maakt voor een virus.

Waarschijnlijk dat Apple bezig is dit probleem op te lossen, maar dit is niet echt eenvoudig, immers anders hadden de OS fabrikanten het hele virus fenomeen al opgelost.

Ries
Spelfouten voorbehouden
En als er Microsoft ipv Apple op de kop stond werd er moord en brand geschreeuwd. Ik snap al die Apple fanboys niet hoor. Aan alle kanten word je gelimiteerd in wat wel en niet mag maar Apple is en blijft geweldig. Je kan natuurlijk je iPhone jailbreaken maar het is eigenlijk toch van de zotte dat je je telefoon moet hacken om alle functionaliteit te krijgen die je wilt? Alleen maar omdat Apple je van alle kanten verbied om dingen op je eigen telefoon te doen?

En ja, ik weet ook best dat het argument hierboven niet relevant is voor de appstore. En ja, ik weet ook dat het een dienst van Apple is en dat ze best zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet erop zetten. Persoonlijk gaan alleen mijn rugharen overeind staan bij dat eindeloze gekwijl op Apple. Alles wat Apple doet is goed en alles wat MS doet is fout. Lekker zwart en wit.
En als er Microsoft ipv Apple op de kop stond werd er moord en brand geschreeuwd. Ik snap al die Apple fanboys niet hoor. Aan alle kanten word je gelimiteerd in wat wel en niet mag maar Apple is en blijft geweldig.
Wordt die openingszin niet een beetje overbodig?

Het is toch gewoon terecht als een app store er op aandringt op kwaliteit? Dat heeft niets te maken met verbieden wat je op je eigen telefoon mag doen, zoals je zelf al aangeeft. Desondanks blijkt het nodig om deze twee standaard statements weer eens te posten.

Hoe je het ook wendt of keert, Apple doet het erg slim met de iPhone icm. de app store. Je bent volledig vrij om hier geen gebruik van te maken, want Microsoft en Nokia doen hard hun best om dit te evenaren.
Aangezien de app store de enige legale manier is om iets op je telefoon te installeren, heeft dit dus wel degelijk alles te maken met het verbieden wat je op je telefoon mag doen!

Als Apple gewoon installaties van derden zou toelaten, dan zou niemand een probleem hebben met wat voor eisen Apple in zijn store hanteert. Maar omdat Apple dat niet toelaat, ben je wel degelijk compleet afhankelijk van wat Apple wel en niet toelaat. En is het dus niet verwonderlijk als mensen daar problemen mee hebben...
De SDK is vrij beschikbaar dus als je er echt zo mee zit je dit soort triviale crap niet op je telefoon kunt installeren dan compileer je even snel een van de template projecten en zet het via iTunes op je iPhone, volstrekt legaal. Oh wacht, dat is altijd nog een stuk ingewikkelder dan rechtstreeks met Safari naar de content surfen. You get the point?

Volgens mij begrijpt 3 kwart van de schreeuwerts hier compleet niet waar dit artikel over gaat en wat Apple nu precies wil blokkeren. Het gaat dus om applicaties die gewoon een bestaande XCode template pakken (bijvoorbeeld de template met alleen 1 webkit widget erin) en dan alleen de 'URL' property veranderen zodat hun site wordt ingeladen. Dit zetten ze vervolgens te koop.

Ga mij nu eens wijsmaken dat het echt zo vreselijk is dat Apple dat soort shit niet in hun App Store wil hebben, het is gewoon bijna oplichterij als ze het gewoon zouden toestaan dat jij voor dit soort 'applicaties' geld betaalt.

Edit @OdessE:
De erotische apps hebben ze geweerd omdat ze niet willen dat minderjarigen boobie-wiggle tegenkomen op de App Store en omdat Amerikanen in zijn algemeenheid vrij preuts zijn. Volgens mij is al bekend dat hiervoor op termijn een 'adult' sectie in de app store zal komen en dan mogen al die applicaties weer terug.

Wat betreft Opera en Firefox heb je aan de ene kant wel een punt, dat zijn inderdaad apps die iets toevoegen. Aan de andere kant snap ik het prima, Apple blijft een commercieel bedrijf dat liever heeft dat jij iTunes en Safari gebruikt, omdat dat voor Apple een manier is om jouw te verleiden andere producten of diensten van ze af te nemen. Ik zie hier weinig verschil met heel veel andere bedrijven, producten en diensten. Wat ik erg jammer vind is dat op tweakers elke nuance direct de deur uit gaat als het over Apple gaat. Dan is het ineens een soort wij tegen zij, Apple is de duivel en Apple is er op uit om alle fanboys en Apple drones helemaal te hersenspoelen om inferieure, beperkte producten aan te smeren.

Skype is trouwens gewoon beschikbaar voor de iPhone, en met je laatste opmerking mis je het punt. Wat ik wilde zeggen is dat het soort applicaties dat nu wordt geweerd, het soort applicaties is dat helemaal geen applicatie is maar simpelweg een redirect naar iets wat je ook in de browser kunt openen. Dan is zelf compileren dus inderdaad niet nodig want je kunt gewoon de browser openen en naar het adres surfen. Van een 'leverancier' van een 'applicatie' is m.i. al helemaal geen sprake.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 9 maart 2010 11:38]

Dat het onzinapplicaties zijn wil ik niet betwisten, maar het gaat natuurlijk verder dan dat. Het discussiepunt is dat Apple beslist wat JIJ met je telefoon mag doen en dus oa wat je er op mag installeren. Als Apple morgen een rare gril krijgt en besluit dat er geen spelletjes meer mogen in de app store omdat ze de telefoon zakelijker willen profileren, ik noem maar een dwarsstraat, ben je het er dan nog zo mee eens?

En natuurlijk kan je er voor kiezen om níét met Apple in zee te gaan, wat ik bij m'n volgende telefoon ook vrij zeker niet zal doen. Om nu te zeggen dat ik me bekocht voel met m'n iPhone gaat wat ver, maar ik heb wel een gigantische hekel aan het hele censuurbeleid van Apple gekregen. Wat ik erg jammer vind, want de iPhone is wel de fijnste telefoon die ik ooit in m'n handen gehad heb. Maar die telefoon wordt niet slechter in gebruik als er meer crap in de app store staat. Zolang je die rommel maar weg kan filteren (wat helaas ook niet kan) is het prima.
Als je zo tevreden bent met de hardware maar niet met de beperkingen, noem dan eens een _concreet_ voorbeeld waardoor jij je beperkt voelt in wat je met het toestel kan doen. En dan niet 'er worden applicaties geweerd', maar 'ik had graag die en die applicatie kunnen gebruiken en dat kan nu niet'. En dan liefst een voorbeeld van functionaliteit die je nu echt daadwerkelijk moet missen zodat het niet alleen concreet maar ook relevant is. Want dat Opera of Firefox niet beschibaar zijn voor de iPhone is weliswaar jammer, maar betekent niet dat je nu niet meer fatsoenlijk kunt browsen op je iPhone.

Ik sluit me volledig bij @lowfi hierboven aan. De balans op techsites als tweakers (maar ook andere sites hoor, zoals engadget of gizmodo) is echt ver heen, doordat er vooral heel veel klagers komen, die allemaal verwachtingen en gebruikspatronen van hun gadgets verlangen die voor het overgrote deel van de potentiele klanten totaal irrelevant is.
En dan liefst een voorbeeld van functionaliteit die je nu echt daadwerkelijk moet missen zodat het niet alleen concreet maar ook relevant is. Want dat Opera of Firefox niet beschibaar zijn voor de iPhone is weliswaar jammer, maar betekent niet dat je nu niet meer fatsoenlijk kunt browsen op je iPhone.
Dit klopt helemaal. Ware het niet dat mensen het fijn vinden om alternatieven te kunnen gebruiken. Het mag op z'n minst raar genoemd worden dat op het moment dat iets een alternatief is voor een app van Apple zelf, dat deze per definitie niet op je telefoon gezet kan worden.
Ik wil graag een rss reader met oranje letters op een donkergrijze achtergrond. "onzin-app" #3485 heeft dat. Ik leg $2 neer en ben helemaal content. Of scummvm of Firefox of het lamme tekst-editortje dat mijn neefje me trots liet zien nadat ie 't uit de template heeft gewrongen met een week hard zwoegen.

Er is al een prima manier om "slechte" apps te weren: marktwerking. Niemand wil 'm? Onderaan de lijst. Als ie niet minstens 1x per zoveel tijd verkoopt gaat ie in de non-actief groep. Toggle voor de gebruikers er in om die groep wel/niet te searchen en klaar. Dan heeft de gemiddelde gebruiker er geen "last" van maar kan de app door die 25 fans toch gevonden worden.

Vrijwillige filtering door de gebruiker is mijns inziens beter dan verplichte filtering door Apple. Vooral omdat Apple al heeft laten zien dat niet alleen "crap" wordt geweerd maar ook software waar ze vanuit concurrentie-overwegingen niet op zitten te wachten.

Verder heb je helemaal gelijk dat de gemiddelde gebruiker het zo wel prima vindt maar dat geldt voor een heleboel dingen. De gemiddelde gebruiker vindt het ook wel prima als zijn computer geleverd wordt met Windows + IE + WMP zonder browserkeuze, zonder uitleg wat ze betalen voor windows en hoe het teruggevraagd kan worden. Ze willen dat de computer het doet als ze 'm aanzetten, geen moeilijke vragen stellen, en dat ze meteen hun hyve kunnen checken. Toch is die situatie ook niet wenselijk.

Het probleem zit 'm in de totale controle van één partij op die markt. Dat is op zich geen probleem als die partij handelt in het belang van de gebruikers. Apple heeft echter al laten zien dat ze niet alleen slechte software weren maar ook concurrerende produkten en dat is zorgelijk.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 9 maart 2010 14:10]

Scummvm, ik wil al die oude adventures op m'n mobiole spelen.
Games via scummvm zijn in principe niet legaal. Wil je nu suggereren dat Apple toe moet staan dat ze illegale content aanbieden via de App Store? En als je toch al niet-legale ROMS wilt draaien, dan kan je je iPhone net zo goed jailbreaken.
Als je eigenaar bent van het origineel dan is het helemaal legaal. Dat is misschien niet iedereen maar is dat een probleem? Niet ieder mp3tje op alle mp3-spelers ter wereld is legaal maar toch worden die dingen ook verkocht inclusief software om ze er op te zetten.

reply op johnbetonschaar, dinsdag 9 maart 2010 13:14...

[Reactie gewijzigd door Bundin op 9 maart 2010 14:14]

WE zitten hier toch op tweakers, niet op www.gem.consument.nl TUURLIJK kom ik voor mezelf op (en mede-tweakers) :P Dat jullie dat niet doen is toch te sneu voor woorden... Het heeft inderdaad weinig met de uiteindelijke functionaliteit te maken, maar met het idee dat mijn apparaat eigenlijk niet echt van mij is ;) En dat is overal wel een beetje zo (je kan lang niet alles overal klakkeloos voor/mee/bij gebruiken) maar bij Apple is dat HEEL erg aanwezig :)

Maar goed volgens jouw redenatie is de 2de wereld oorlog ook niet echt een boeiend iets, we hebben er (nu) immers geen last van :) Maar het idee was wel ZIEK, maar boeie!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2010 12:44]

Ja maar mensen worden moe van dit nieuws. In dit geval is het misschien wel terecht, maar Apple weert ook wel nuttige apps, zoals Opera en Firefox (je hebt immers al Safari), muziekdiensten (je hebt al iTunes) en onlangs erotische apps... En het punt van AHBdV is wel waar, er is geen alternatief voor de appstore.

Zelf geloof ik in de vrije markt en mijn eigen kunnen en beoordelingsvermogen. Ik heb persoonlijk dus liever een appstore waar iedereen alles mag aanbieden (behalve virussen / malware natuurlijk) en dan bepalen we zelf wel of we het wat geld waard vinden en willen kopen he? Ook krijg ik vaak het idee dat Apple misbruik maakt van haar positie door haar eigen producten te bevoordelen en aanbieders zoals Mozilla, Opera en Skype buiten de deur te houden.

En dat je je app zelf wel even compiled slaat natuurlijk nergens op, dat is natuurlijk geen alternatief voor de mogelijkheid de app gewoon van de site van de leverancier te kunnen downloaden als hij niet wordt toegelaten tor de appstore...
Waarom? Apple biedt de SDK en de infrastructuur aan en daar zijn regels aan verbonden. Het is geen afvalbak. Dat jezelf weer skype aanhaalt bewijst hoe weinig je er eigenlijk van weet :)

Het zijn vooral de doorsnee bezoekers van techsites die moord en brand schreeuwen als er weer zoiets in het nieuws komt. Vaak baseren ze hun mening dan ook alleen op die nieuwsberichten zonder ook maar een moment in de appstore te hebben gekeken.
Ok, dan download ik de SDK en installeer ik hem even. Wacht, hee, dat werkt niet, moet je er OSX voor hebben?
Plus dat het je $99 kost om de mogelijkheid te hebben de apps op je telefoon te installeren, als ik het goed begrijp.

En ik vind het sowieso niet echt een goede oplossing voor de gemiddelde gebruiker...
Niet dus. Het kost $99 per jaar als je je apps in de app store wilt krijgen. Op je eigen iPhone kan je zonder kosten zelf ontwikkelde applicaties installeren.
Haha, dat heb ik ook vaak, maar dan net andersom.
Ben ik met je eens, als je een Apple koopt mag je toch zeker wel zelf beslissen wat je erop wilt hebben, of het nu sexueel getint is of niet, nog even en ze gaan nog beslissen naar welk land je mag bellen.

Je koopt een mobiel, Apple, Samsung maakt niet uit welk merk dan moet het mogelijk zijn om ermee te doen wat jij wilt en niet de firma waar de mobiel van is, dan moeten ze het maar gaan verhuren.
Volgens mij mag jij gewoon doen en laten wat je wilt op je iPhone? Ik kan me niet herinneren dat Apple ooit een persoon heeft aangeklaagd omdat hij zijn telefoon had ge-jailbreakt. Of omdat hij zijn telefoon paars had gespoten, of zijn eigen telefoon proberen te hacken?

Het punt is dat Apple een systeem neer zet om applicaties te verkopen. Hier kun je in meegaan of niet. Vind je het een K* systeem prima, ga voor een Android (o.i.d.). Kun je hier niet zo wakker van liggen dan kun misschien wel een iPhone hebben.

De meeste mensen die ken met een iPhone liggen van dit soor berichten gewoon niet echt wakker. Dat betekent niet dat ze schaapjes van Apple zijn maar zou dit misschien niet gewoon komen omdat het ze simpelweg niet interesseert?
Zwart en wit, tja.. Ik snap de beweegredenen van Apple ook niet helemaal. Ik kan begrijpen dat je de kwaliteit in je store hoog wil houden, maar door een SDK aan ontwikkelaars te geven biedt je, naar mijn mening, ook ruimte voor de inpunt van de ontwikkelaar. Wil je dat niet, dan moet je alles onder eigen beheer brengen. De regels worden nu elke keer met een factor x vermenigvuldigd en ik weet niet of dat de App store nu zo veel aantrekkelijker maakt. Nu je steeds meer hoort dat verschillende soort Apps worden gebanned, hoor je ook steeds meer reacties van ontwikkelaars die het zat zijn.

Persoonlijk denk ik dat Apple zich een klein beetje in de vingers snijdt, ik hoop dat de verplchte kwaliteit niet ten koste gaat van de functionaliteit. Dat er meerdere services in een App zitten, die werkelijk niks bijdragen aan de app waarvoor die bedoelt is, maar er alleen inzitten om de Appstore te kunnen bereiken. De toekomst zal het leren!
Dude, het enige wat Apple nu beperkt is wat er in de App Store terecht komt aan content die je ook gewoon via de browser op kunt vragen. Ik weet niet of je het al doorhad, maar er staan inmiddels 200k applicaties in de app store, waarvan er waarschijnlijk 150k rommel is van mensen die denken met een simpele template ff snel in te cashen. Daardoor verdwijnen de goede apps in de massa en wordt de store minder handig en toegankelijk voor mensen die niet op de tienduizendste app zitten te wachten die je gewoon linea recta naar een website stuurt.

Ik weet niet wat jouw wensen van een app store of een telefoon zijn hoor, maar ik zit echt niet op al die troep te wachten. Je schreeuwt moord en brand over fanboys en jailbreaken en weet ik niet wat, maar dat is helemaal niet aan de orde. Volgens jouw redenatie moet Apple ook maar toestaan dat er iPhone virussen in de app store staan, apps die niet doen wat de beschrijving zegt, miljoen fart apps, apps met illegale content, etc. enz. Want vrijheid blijheid, Apple heeft natuurlijk totaal geen belang bij een hoge gemiddelde kwaliteit van de applicaties in de app store. Een WINKEL voor applicaties. Jij vind het ook belachelijk dat normale winkels voor jou bepalen wat ze wel of niet verkopen?

Echt dodelijk vermoeiend al dat trieste gezeik elke keer. Get a life ofzo...
Wel eens door de Ovi Store van Nokia gestruind? Daar is het probleem van 3euro ringtones en wallpapers heel erg groot! Om wat nuttigs te vinden zit je je rot te zoeken en vervolgens nog flink voor in de buidel tasten ook.

Stel je voor dat je als consument een App binnenhaalt van 2-3 euro en dan blijkt het slechts een RSS feed te zijn met een grafische schil erom heen. Doe dit keer een paar duizenden gebruikers...Daar gaat de reputatie van de App store, waar de Ovi store nu al mee te kampen heeft.
En als er Microsoft ipv Apple op de kop stond werd er moord en brand geschreeuwd. Ik snap al die Apple fanboys niet hoor. Aan alle kanten word je gelimiteerd in wat wel en niet mag maar Apple is en blijft geweldig.
Ieder ander merk zou veel minder gekocht worden als ze zoiets zouden doen.

Wat de Apple aanhangers drijft is mij helemaal niet duidelijk. Ik accepteer maar dat ze zo zijn. Tot nu toe heb ik nog nooit een fatsoenlijke dialoog met een Apple gebruiker op tweakers kunnen voeren, wat wel gaat met een Micorosoft gebruiker. En hoop dat ze geen weerslag gaan hebben op producten van andere fabrikanten c.q. een trend gaan zetten.

Voor de rest maakt het me niet uit als zij onder een dictatoriale fabrikant willen leven, meer willen betalen dan nodig met zoals het niet toestaan van tethering tussen de iPad en de iPhone.
[...]

Tot nu toe heb ik nog nooit een fatsoenlijke dialoog met een Apple gebruiker op tweakers kunnen voeren, wat wel gaat met een Micorosoft gebruiker.
Misschien heeft dat iets met je eigen referentiekader te maken? Het is een stuk makkelijker een 'dialoog' aan te gaan met iemand met wie op dezelfde lijn zit, is het niet? Het wordt natuurlijk al lastiger als iemand een ander perspectief heeft, dan heb je zoiets als 'inlevingsvermogen' nodig, en de vaardigheid om open te staan voor andermans argumenten.
Let op, ik heb het hier niet over 'gelijk' en 'ongelijk' of 'goed' en 'fout'. Gewoon over in staat zijn elkaars verschillen te accepteren en respecteren.
Het is een stuk makkelijker een 'dialoog' aan te gaan met iemand met wie op dezelfde lijn zit, is het niet?
Is gemakkelijker maar is niet strikt noodzakelijk.

Het is zeer moeilijk een dialoog te voeren met mensen die zeker weten dat hun OS 100% veilig is c.q. niet exploitabele is. Terwijl iedereen, mogelijk behalve deze Apple gebruikers, weten dat er geen 100% veilig OS bestaat.
Dat Apple computers vele malen beter zijn dan de concurrentie. Zonder welk bewijs dan ook.

Mijn gevoel is dat gebruikers van andere producten zich niet zo stroef opstellen.
Het wordt natuurlijk al lastiger als iemand een ander perspectief heeft, dan heb je zoiets als 'inlevingsvermogen' nodig, en de vaardigheid om open te staan voor andermans argumenten.
Let op, ik heb het hier niet over 'gelijk' en 'ongelijk' of 'goed' en 'fout'. Gewoon over in staat zijn elkaars verschillen te accepteren en respecteren.
Dit is niet een gevoel wat ik sinds kort heb, maar wat ontstaan is de jaren op tweakers.

Als iedereen de trend van Apple zou accepteren en respecteren dan wordt iedereen dadelijk door de fabrikant geleefd. Dan heb je als consument geen enkel recht meer.

In reactie gaf ik aan dat ik het standpunt van Apple gebruikers accepteer maar ik zal het niet respecteren, ik zal het standpunt van Apple niet accepteren en respecteren als er een petitie tegen Apple komt zal ik die steunen, omdat het helemaal ingaat tegen wat ik zelf belangrijk vind, de consumenten rechten.
Helemaal met je eens. Ik gebruik zowel Apple producten, als Microsoft producten. Ik vind niet dat je kan zeggen dat het een beter is dan de ander. Voor mn gewone pc heb ik liever windows, omdat een PC veel goedkoper is dan een Mac. Bij een Mac betaal je dan voor het makkelijke en het design. Maar van mij hoeft het niet makkelijk, ik customize en klooi liever een beetje met mn pc. Voor draagbare apparaten gebruik ik dan weer liever Apple, omdat dat lekker makkelijk en snel is als je onderweg bent. Neem bijvoorbeeld mijn iPod Touch. (Als voorbeeld dan, niet echt nemen :+) Het werkt allemaal lekker makkelijk en snel. Ik hang hem aan de pc en hij zet alles automatisch over, geen geklooi met dingen verslepen. Ik zeg gewoon, alle muziek erop zetten en dan gebeurt dat, zonder dat ik zelf iets hoef te kopiëren. Browsen gaat ook geniaal. Ik heb dan wel geen vrijheid om programma's buiten de appstore erop te zetten en het is allemaal best gesloten, maar ik zou hem nooit willen ruilen voor bijvoorbeeld de zune, of zelfs een telefoon met windows mobile. De nieuwe iPad ga ik ook liever halen dan de HP Slate. De iPad heeft geen multitasking, geen open besturingssysteem, en geen USB-poort(Ik dacht dat de slate die wel had, maar dat weet ik zo 1-2-3 niet), maar het is een klein ding, dus multitasken gaat niet echt handig. Ik ga een tablet alleen maar gebruiken, voor aantekeningen maken, af en toe een spelletje, films kijken, en internetten. Daar is de iPad imho gewoon handiger voor. Ik ben dus geen fanboy van beiden, maar ik snap wel dat je alleen maar apple producten wilt hebben. (of alleen maar MS producten.) Ik vind niet dat je zomaar kan roepen dat mensen 'fanboys' zijn, als ze alleen maar producten van een bepaald merk gebruiken. Je kan het een stockholmsyndroom noemen, waar 'apple fanboys' last van hebben, maar ik snap best dat je het een beetje gesloten, maar wel makkelijk wil hebben. Laten we gewoon kappen met verwijten heen en weer smijten en elkaars mening respecteren.

Ik vind het trouwens wel goed, want vaak worden die templates gemaakt door mensen die ff snel wat geld willen verdienen, en dan maar een app in elkaar laten flansen. Het is gewoon niet eerlijk, om mensen te laten betalen voor dingen, waar geen moeite voor gedaan is, imho...
Wat de Apple aanhangers drijft is mij helemaal niet duidelijk. Ik accepteer maar dat ze zo zijn. Tot nu toe heb ik nog nooit een fatsoenlijke dialoog met een Apple gebruiker op tweakers kunnen voeren, wat wel gaat met een Micorosoft gebruiker. En hoop dat ze geen weerslag gaan hebben op producten van andere fabrikanten c.q. een trend gaan zetten.

Wat een huilie huilie verhaal toch weer. Nee niet alleen jouw ietwat trieste relaas maar alle personen hier die menen dat Apple ongelooflijk fout is en Microsoft de underdog. En dat meteen doorkoppen naar de gebruikers ervan.

Het is mij duidelijk dat ik als tevreden Appleklant géén dialoog met jou aan kan gaan omdat je kennelijk alleen met je eigen soort wenst (wat dat ook moge zijn) te praten hoe goed de producten van Microsoft wel zijn. Zo innovatief, gebruikersvriendelijk en vernieuwend daar kan Apple echt niet tegenop (pfffffff).

Inmiddels heeft de lijn van Apple wel degelijk weerslag op die van andere fabrikanten. Microsoft heeft toegegeven (oa. Steve Balmer) dat ze met Windows Mobile hebben zitten slapen en dat met name Apple met de Iphone een voorbeeld is. En terecht overigens want Apple heeft laten zien dat techniek alleen niet voldoende is. Het gaat om een totaalproduct (naast de Iphone ook Itunes, Appstore, mobileme en compatibiliteit met oa. Exchange en MS-Office) gecombineerd met een fatsoenlijk businessplan en vooral bruikbaarheid.

Gelukkig heeft Microsoft nu ook het licht gezien en is ze goed bezig met Windows Mobile 7 en Courier. Daarom zal ik waarschijnlijk dit jaar nog een Ipad halen voor het bekijken van media alsook een Courier als portable werkboek en e-reader.

Dat gecombineerd met mijn HTPC's gebaseerd op Win7MC, Imac's, Iphone's met JB, SBS2008server, Hypervisor-server, Windows7-64 en Macbook geeft een bijna ideale mix van oplossingen.

Probeer mensen niet in hokjes te duwen en kraam geen onzin uit.
Wat een huilie huilie verhaal toch weer. Nee niet alleen jouw ietwat trieste relaas maar alle personen hier die menen dat Apple ongelooflijk fout is en Microsoft de underdog. En dat meteen doorkoppen naar de gebruikers ervan.
Ik ben Linux gebruiker en ik probeer zo neutraal mogelijk naar OSen te kijken.

Maar het is heel moeilijk een dialoog te voeren met mensen die niet in willen zien dat hun OS niet 100% veilig is. Ieder security specialist weet dat dit totaal niet mogelijk is ieder OS is exploitable.

Dat mensen denken dat een Apple notebook vele malen beter is dan iedere andere, terwijl er precies de zelfde onderdelen in zitten. Is ook vreemd, ik heb nog geen argument gehoord waarom dat zo zou zijn, het is gewoon zo.
De statistieken hebben anders laten zien: nieuws: 'HP-laptops gaan vaker stuk dan die van Asus en Toshiba'

Ik denk dat veel mensen zich zorgen maken over de trend die Apple inzet. Door zich als een dictator op te stellen. Wat misschien ook de weerslag op andere producten van andere fabrikanten krijgt.

Dat iemand meer geld uit wil geven dan strikt noodzakelijk is aan hun, zoals met tethering.
Het is mij duidelijk dat ik als tevreden Appleklant géén dialoog met jou aan kan gaan omdat je kennelijk alleen met je eigen soort wenst (wat dat ook moge zijn) te praten hoe goed de producten van Microsoft wel zijn. Zo innovatief, gebruikersvriendelijk en vernieuwend daar kan Apple echt niet tegenop (pfffffff).
Nee, ik wil een dialoog voeren waar ik ook gevoel krijg waarom een ander iets vind.
Als je al met de hakken in het zand gaat over security (OS X is niet exploitabele) en kwaliteit (er is niets beter dan Apple) is deze basis al helemaal weg.

Zoals gezegd ik ben een Linux gebruiker die ook in contact komt met andere OSen om te zien hoe die werken en wat daar de voordelen van zijn.

Waar ik voor ben is voor de rechten van de consument en die is Apple systematisch aan het ondermijnen. Als het weerslag heeft op producten van andere fabrikanten heb ik er geen probleem mee. Klaarblijkelijk vinden Apple gebruikers het niet erg.
Probeer mensen niet in hokjes te duwen en kraam geen onzin uit.
Dit het gevoel dat ik tot nu toe op tweakers gekregen heb.

Over in hokjes duwen gesproken, volgens mij doe je niet anders?
Nee niet alleen jouw ietwat trieste relaas maar alle personen hier die menen dat Apple ongelooflijk fout is en Microsoft de underdog.
Ik ben Linux gebruiker en ik probeer zo neutraal mogelijk naar OSen te kijken.

Maar het is heel moeilijk een dialoog te voeren met mensen die niet in willen zien dat hun OS niet 100% veilig is. Ieder security specialist weet dat dit totaal niet mogelijk is ieder OS is exploitable.



Sja tegen een stropop kan ik niet discussieren, maar ik ben een Wintel/ Wapple gebruiker en sinds 1985 qua hobby en professie met IT bezig. Nadrukkelijk pretendeer ik niet obectief of neutraal te zijn (principieel gezien bestaat dat ook niet imho) maar ben ik niet blind voor de sterktes en zwakheden van fabrikanten of leveranciers. Sowieso een voorstander van 'multi-vendor' en daarom zal ik me nooit 100% binden aan één leverancier.

Wat mij in al die jaren opvalt hier is dat met name de 'techo-boyzzz', vaak zeer gedreven door techniek (net zoals ik commandliners van origine) en vrijgevochten zijn. Hebben de hegemonie van (oa.) IBM nog meegemaakt. Waardoor zowel artikelen als commentaren vaker een negatieve ondertoon hebben, of ronduit plat negatief zijn, als het gaat om Apple. Soms terecht hoor, ik vind Apple ook veel te restrictief en wellicht stap ik tzt over naar Android, maar soms ook onterecht en teveel vanuit de technische context bekeken.

Gevolg is echter dat vele Appelaars het gevoel hebben in verweer moeten gaan. Moeten aantonen dat Apple iets toevoegt. Willen bewijzen dat Apple zo veel meer is dan alleen een brok techniek. Waardoor het lijkt alsof het allemaal fanboys en adepten zijn. Uitzondering daargelaten.

Kijk je iets verder en dieper dan merk je dat zelfs de 'diehard' Appelaars heel kritisch zijn. Juist van Apple veel meer verwachten en balen van productiefouten in producten of producten die niet voldoende uit de verf komen. Maar dat hier niet snel zullen uiten.

Ja het zijn eigenlijk net mensen die Appelaars.
Ik ben Linux gebruiker en ik probeer zo neutraal mogelijk naar OSen te kijken.
Altijd een goed streven :)
Maar het is heel moeilijk een dialoog te voeren met mensen die niet in willen zien dat hun OS niet 100% veilig is. Ieder security specialist weet dat dit totaal niet mogelijk is ieder OS is exploitable.
wat heeft dit met veiligheid te maken? is dat de discussie die je met een apple gebruiker gehad hebt? Wat zegt dat over de andere Apple gebruikers?
Dat mensen denken dat een Apple notebook vele malen beter is dan iedere andere, terwijl er precies de zelfde onderdelen in zitten. Is ook vreemd, ik heb nog geen argument gehoord waarom dat zo zou zijn, het is gewoon zo.
volgens mij denken mensen niet dat hun notebook beter is, maar het operating system en de bijbehorende software. Dat is een duidelijk verschil. en nog steeds een mening, overigens. En over de kwaliteit van de laptops zelf, laten we zeggen dat ze een aantal unique selling points hebben tov andere merken :)
Ik denk dat veel mensen zich zorgen maken over de trend die Apple inzet. Door zich als een dictator op te stellen. Wat misschien ook de weerslag op andere producten van andere fabrikanten krijgt.
Die zorg deel ik niet. ze zijn nog steeds een relatief kleine partij en er is keuze genoeg. Toch kiezen veel mensen voor een iPhone of een Macbook, en ik begrijp wel waarom. (net zoals ik begrijp dat anderen er niet voor kiezen)
Dat iemand meer geld uit wil geven dan strikt noodzakelijk is aan hun, zoals met tethering.
eerh... you lost me there. meer geld aan uitgeven dan strikt noodzakelijk voor wat?
[...]


Nee, ik wil een dialoog voeren waar ik ook gevoel krijg waarom een ander iets vind.
Als je al met de hakken in het zand gaat over security (OS X is niet exploitabele) en kwaliteit (er is niets beter dan Apple) is deze basis al helemaal weg.
hey, hadden we het hier niet al over gehad? gaat het echt alleen maar daar over in die dialogen die je probeert te voeren? ik draai al een jaar OS X en nog geen virus gezien. Zelfde met linux, wat ik nu 4 jaar gebruik. Zou er dan toch een verschil zijn? Met jouw Linux ervaring moet je toch weten dat er gewoonweg verschillen zijn in security tussen verschillende Os-en.
Zoals gezegd ik ben een Linux gebruiker die ook in contact komt met andere OSen om te zien hoe die werken en wat daar de voordelen van zijn.
Ik verdenk je er een beetje van dat je één kant op zit te praten. wat wil je eigenlijk aantonen met je herhaling dat je een linuxgebruiker bent?
Waar ik voor ben is voor de rechten van de consument en die is Apple systematisch aan het ondermijnen. Als het weerslag heeft op producten van andere fabrikanten heb ik er geen probleem mee. Klaarblijkelijk vinden Apple gebruikers het niet erg.
toch een vooringenomen mening? geeft niet, heeft iedereen, maar erken het bij jezelf.
Al een jaar OSX en nog geen virus gezien misschien ben je wel lid van een botnet ofzo? Maarja zonder er naar te zoeken vind je het ook niet. Ik zelf dual-boot windows en linux en heb nog geen virus gezien. Ja ik gebruik wel anti-malware/virus software.
Dan nog duw je mensen in een hokje. Ik heb een apple computer. Beweer ik dat ik nooit problemen heb? Beweer ik dat het 100% veilig is? Etc. NEE. NEE en nog eens nee.

Nog een nieuwsflash voor jou. Niet alle nederlanders zijn gierig, niet alle negers kunnen hard rennen en niet elke arabier is een zelfmoord terrorist.
Het heeft ook veel met imago te maken. Apple staat bekend om vernieuwingen vanwege de Iphone en goede software. En laten we eerlijk zijn dat hebben ze ook verdiend. De negatieve dingen gaan over het algemeen over zaken waar mensen wat minder om geven (zoals beperkingen).

Ondertussen heeft Microsoft al veel jaren goed zijn best gedaan om een compleet "sellout' imago te kweken, waarbij ze mensen vendorlocken en software geven die vaak van een wat lager niveau is (fanboys, val me aub niet lastig met de software zoals office die wel goed is). Dat kwam bij Vista volgens mij het beste naar voren (wat je ook van Vista vond, het was meer als alleen het OS).

En om eerlijk te zijn: geef ze eens ongelijk. Microsoft doet het goed met Windows 7 en de nieuwe software over het algemeen maar als je dan daarna weer hier een interview leest waarbij de persoon van Microsoft weer keihard en overduidelijk loopt te liegen dan krijg ik het ook niet voor elkaar om fan van ze te worden.
Dit heeft niet zo veel met fanboys te maken hoor.

Ik zie immers bij iedere windows mobile topic mensen praten over een 'custom rom' imho is dat hetzelfde als jailbreaken.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo waarom hier iedere keer maar weer discussies over moeten ontstaan. Ik vind het in ieder geval mooi dat apple kiest voor kwaliteit en applicaties die bepaalde functionaliteit missen weren uit de app store. Zo houd je minder nutteloze applicaties over en die zijn er (betaald) genoeg te vinden in de app store.

Wat me wel opvalt is dat er weinig discussies zijn over het OS van Google. Het lijkt wet alsof dit echt geweldig is omdat je er nooit iets over hoort. Al met al is de iphone wel een toestel waar je genoeg mee kan. Begin niet over zaken als 'ik kan geen programma's op de achtergrond draaien' want dat kan bij applicaties waarbij dit handig is wel. Ik kan werkelijk waar geen enkele applicatie bedenken die daar tekort aan doet tenzij het slecht ontworpen applicaties zijn zoals ik hieronder zal aangeven.

Daarnaast heb je windows mobile < 7. Een OS met vaak een pennetje en niet echt gebruiksvriendelijk. Ja je kan wel applicaties op de achtergrond draaien al mis ik het (na 3 jaar WM) op mijn iphone niet om die steeds te moeten sluiten i.v.m. tegenvallende performance.

Het enige (maar dat is ook echt het enige) wat ik wel frustrerend vind is de applicatie van ov9292. Ik word er gek van bij ieder station maar weer opnieuw me bestemming in te moeten voeren (gelukkig hebben we de optie Copy en Paste inmiddels). Vandaar dat ik daar wel backgrounder voor gebruik. Het is alleen imho meer een slecht ontwikkeld stukje software. De oude versie opende het reis resultaat in safari en dat kon je op ieder moment weer opnieuw openen. Sinds de nieuwe versie is dit een drama aangezien het in de applicatie geïntegreerd is en je resultaat verdwijnt als je applicatie sluit.
Helemaal gelijk. Ik vind dat Apple prachtige spullen maakt en de iPhone heeft ook een hele mooie user interface, maar waarom die zo dichtgetimmerd is ????? En die binding met een enkele provider per land staat me ook niet aan dat maakt de appel wel zuur ....
Een Macbook kun je wel gewoon tweaken dus waarom een iPhone/iPad niet ???

Daarom wil ik geen iPhone / iPad maar wel een Macbook. Komt erbij dat je voor de prijs van een iPhone al bijna een Macbook hebt.

Ik sta wel meer aan de kant van Apple dan van M$ maar dat is gewoon omdat ik de software / hardware van Apple gewoon beter vind en OS/X gewoon makkelijker en completer is dan WIndhoos XP/Vista/7. Ook Linux (heb ik nu zelf) vind ik veel beter dan Windows.
Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat Apple ook net zo goed kwalijke practijken doet net als M$. We zijn allemaal mensen en maken fouten, dus ook Bill Gates / Stele Ballmer en Steve Jobs.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 9 maart 2010 14:56]

Er zijn volgens mij meer anti-apple fanboys dan apple fanboys zelf..
En als het niet werd gedaan, werd er hier (en wordt!) er gezegd, ja maar dat zijn allemaal basic applicaties, waarvan 300 ongeveer dezelfde zijn. Dat proberen ze nu dus tegen te gaan. Blegh
Het probleem is gewoon dat Apple sterke producten maakt. Met sterk mag je zelf bedenken wat ik bedoel. Veel Apple haters zeggen dat het alleen promotie is maar achter elke leugen zit een kern van waarheid.

Het probleem is dus Apple heeft goeie producten en we moeten het maar slikken die bullshit die ze verder bedenken. We hebben het in de begin ook geslikt van MS
Er staan dus momenteel helemaal geen -tjes, maar wel +3. Een beetje overdreven door de MS fanboys/Apple haters?

Als die RSS feeds met een grafisch jasje nou alleen nog gratis zouden mogen worden aangeboden, dan heb je er nog wat aan. Want ik snap best dat het niet de bedoeling is dat je op die manier geld gaat verdienen.
Alle beperkingen die Apple oplegt worden door haar gebruikers goedgepraat.

Als Apple template apps verwijdert zeggen de Apple gebruikers dat dat goed is om de kwaliteit van de geboden apps te waarborgen; anders zie je door de bomen het bos niet meer. Dat Apple ook eenvoudig een categorie 'template apps' aan de appstore kan toevoegen komt niet bij ze op.

Apple kiest weer eens voor de gemakkelijke weg, ook al is die wellicht minder gebruikersvriendelijk. Net zoals het verwijderen van erotische apps, maar die van Playboy e.d. laten staan. Net zoals het aanklagen van HTC en niet van Google. Apple=laf!
Vindt je dat nu echt zo vreemd? Het slaat namelijk nergens op, net zo goed niet als mensen dit zeggen over MS fanboys.

Wat hier aan de orde is lijkt mij nogal duidelijk. Templates, klik en klaar in Xcode, vervolgens nauwelijks iets veranderen en uploaden maar. Met als doel om vaak de eigen website tevoorschijn te halen, niets meer. Dat dat wordt tegengehouden kan ik nu echt totaal geen probleem vinden, heerlijk zelfs, je kan erg veel kritiek hebben op de toelatingseisen van Apple, zeker, maar dit specifieke geval is dan weer 1 van de betere acties moet ik zeggen. Of heb je echt zo graag aparte apps voor 1 bepaalde crap-website?
Of heb je echt zo graag aparte apps voor 1 bepaalde crap-website?
Nee, en daarom download ik die ook niet.

Als andere mensen daar geld voor hebben moeten ze die handel toch gewoon kopen? Ik kan er niet mee zitten hoor. Ik zou het alleen wel tof vinden als er wat meer categorieën in de app store waren, zodat dit soort dingen gemakkelijker te filteren zijn.
Ik zit er in die mate mee, dat dit soort apps, het zoeken naar goede apps alleen maar lastiger maakt.
Heeft de Apple Store dan geen favorieten of lijst meet veel gedownloade of good gereviewde Apps?
Ik zit er in die mate mee, dat dit soort apps, het zoeken naar goede apps alleen maar lastiger maakt.
Dan zou Apple bijvoorbeeld deze Apps in een aparte categorie (Template Apps) kunnen opnemen. Problem solved...

Apple mag nu eenmaal graag beperkingen opleggen aan haar gebruikers als oplossing voor problemen.

[Reactie gewijzigd door resma op 9 maart 2010 13:59]

Wat een onzin. Keuze is helemaal niet pér se goed. Mijn moeder zit achter haar pc en wil helemaal geen keuze alleen maar haar email lezen.

Het gaat om template apps. Dus bijvoorbeeld een applicatie die alleen maar 2 knoppen heeft met twitterfeeds. Dus bijvoorbeeld promotiemateriaal van een artiest. Apple eist gewoon dat je applicatie waarde heeft. Anders installeer je maar 1 can de 100 twitter apps.
Apple heeft makers van app-builders tips gegeven om de mogelijkheden van hun app-templates te vergroten. De iPhone-maker wil graag dat dergelijke diensten mogelijkheden voor in-app-aankopen, notificaties, offline toegang en landscape-modus in templates opnemen, zo melden de makers van AppMakr.
Lees anders dit artikel even door. Hier worden voorbeelden gegeven:
http://www.iphoneclub.nl/...eerde-iphone-applicaties/
Ah aval0ne weer, ook altijd dezelfde retoriek zonder argumentatie. Vrij kenmerkend.


Dus jij wilt keuze, prima, daar ben ik totaal niet tegen. Maar wil jij echt keuze hebben uit 1000 apps die allemaal gewoon 1 website laten zien of die gewoon exact een andere app kopieren met 1 kleine aanpassing? Meningen verschillen dan.
Dan nog, je hoeft niet per se die applicaties gebruiken.
Sommigen vinden het wèl handig.
Elke fanboy is erg, maakt niet uit of het een Xbox, PS3, Apple of MS fanboy is terwijl ze allemaal vergeten dat hun favoriete merk niet zonder de concurrentie kan.
Apple's wil is wet.

Ik begrijp best dat ze geen rotzooi willen verkopen, maar dat maken de kopers toch wel uit?
Volgens mij zijn de meeste applicaties die gemaakt zijn met templates ook gewoon gratis. Waarom zou je ze er dan uithalen... De downloader merkt vanzelf wel dat het crap is (als dat al het geval is) en gooit het er dan vanaf.
Bepaal jij ook wat de supermarkt om de hoek verkoopt? Nee.
Ja, vraag en aanbod. Als niemand product X koopt verdwijnt het op den duur uit de schappen, en als iedereen continue om product Y vraagt gaan ze het vanzelf wel een keer aanbieden. Als individu bepaal je dat niet, maar als groep klanten wel.
indirect wel; als jij (en iedereen die in de supermarkt koopt) iets massaal in de schappen laat liggen, dan gaat 't er na 'n tijdje uit omdat het te duur is aan schapruimte enzo.

Mond-op-mond reclame werkt daarbij ook 2 kanten uit (sterker nog; marketingwet zegt dat 'n tevreden klant 2 nieuwe klanten oplevert, een ontevreden klant kost je 'r 5), dus misschien zouden ze wat aan zelfregulering kunnen overlaten door de klanten zelf te laten kiezen?
En de downloader heeft er geld voor betaald, en de 'maker' heeft er geld mee verdiend. Als er een game wordt gemaakt die exact lijkt op een al bestaand spel, met een beetje grafische veranderingen, dan wordt je daar toch ook niet erg vrolijk van (tenzij het al een geweldig spel was natuurlijk) ?
Idd een minimum aantal downloads per maand om in de app.store te blijven lijkt me een beter systeem.. ergste geval staat een crap app er 1 maand in..
Maakt de kwaliteit natuurlijk hoger (geen één miljoen quizzes zoals op facebook.)
Maar het maakt het platform natuurlijk wel veel geslotener voor mensen met goede ideën maar met geen programmeerkennis. Het is een zo ongelooflijk gesloten systeem, dat vind ik zeer spijtig.
Hoezo maakt het de kwaliteit 'natuurlijk' hoger? Als de gebruikte templates bewezen stabiele platformen zijn...? Het gaat Apple meer om het aantal 'generieke' apps, 100-en apps die eigenlijk min of meer hetzelfde doen en op dezelfde template gebaseerd zijn. Dat kunnen alsnog kwalitatief goede apps zijn, ze doen verder alleen niet veel meer bijzonder dan vergelijkbare en vaak meer uitgebreide apps.

Zie het als een supermarkt, die verkoopt ook geen 50 verschillende soorten cola vanwege diverse gradaties in de prik of zoetheid. Ben het niet altijd eens met Apple en hun beleid, maar het schiet idd niet op als je 100-en apps hebt die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn (op de details na).
Een supermarkt doet dat niet omdat ze moeten betalen voor inkoop en ruimte. Apple kan dat echter wel met gemak doen aangezien het maar een paar MB opslagruimte kost en het niet veel uitmaakt of deze nou gedownload wordt of een uitgebreide.
Maar als je eerst door 100-en apps moet bladeren om te vinden wat je zoekt. Al die applicaties voegen wel aan de onoverzichtelijkheid toe.
Dan moet Apple werken aan de gebruiksvriendelijkheid van de Appstore. Kan de gebruiker alsnog helemaal zelf kiezen, Een paar opties die mij erg logisch lijken, geen idee of ze er al inzitten:

- Downloaded at least n times in the last week/month/ever
- Top1000 only
- Top50 in its category only
- recommended by Apple only

Een app die niet minimaal n keer verkocht is in de afgelopen 2 maanden krijgt een extra "inactive" flag waarop geselecteerd kan worden
- do not include "inactive" apps

En als een app dan een aantal maanden niet is gedownload dan kan ie er vanzelf een keer uitvallen met een auto-mailtje naar de developer. Alsnog selectie, maar deze keer door de gebruikers en niet door Apple (die als developer zelf een commercieel belang heeft, zie bannen van Firefox bijvoorbeeld).
Compufreak zegt het al... het is natuurlijk een beetje vreemd als je de keuze uit 100-en verschillende apps krijgt als ze in principe allemaal hetzelfde doen.

Jouw verhaal met opslag e.d. klopt enigszins, maar als een supermarkt door zo'n brede selectie in verschillende soorten meer geld zou kunnen verdienen, dan maakt die opslag e.d. ook niets uit, geld verdienen = geld verdienen. Maar die supermarkt zal niet 10x dezelfde cola in de schappen plaatsen omdat alleen het labeltje anders is... de inhoud van de fles is verder immers hetzelfde.
Het is een zo ongelooflijk gesloten systeem, dat vind ik zeer spijtig.
Juist hier ligt de kwaliteit. Het feit dat alles wordt gecontroleerd door Apple (hoewel je hier ook je twijfels bij kunt hebben), waarborgt in elk geval de kwaliteit die Apple voorstaat.

En laten we eerlijk wezen: alle andere platformen performen niet, crashen continu en hebben dus qua user experience geen goed tracking record. Dit geldt overigens ook voor gehackte iPhones. 8)7
Tja, het feit dat je app achteraf wel van de store gehaald kan worden omdat ze van gedachte veranderen, maar wel je geld als developer aannemen (want apps in de store krijgen kost geld)...
Eerst lezen, dan reageren aub... :P
Bestaande applicaties worden door Apple niet uit de applicatiewinkel gehaald, maar de iPhone-maker zou nieuwe apps die met een template zijn gemaakt, niet langer toe willen staan.
Er worden dus geen apps verwijderd welke al in de store te krijgen zijn, er worden alleen geen nieuwe toegelaten die gebaseerd zijn op die bepaalde template(s).

Ik snap het 100% van Apple in dit geval, ik begrijp die 'ontwikkelaars' juist helemaal niet; waarom in hemelsnaam een app uitbrengen waarvan de markt dus al meer dan verzadigd is, ernstig overbevolkt zelfs?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 maart 2010 11:50]

Inderdaad, bleven al mijn Android apps maar gewoon werken :p
(ik hoop dat je comment sarcastisch was btw)
Apple verbied dit, Apple weigert dat. Ik lees hier de laatste tijd alleen maar berichten over de beperkingen die Apple zijn gebruikers oplegt. Het lijkt wel een grote Nederlandse politieke partij...

Apple wil klaarblijkelijk de controle over de aangeboden Apps volledig vasthouden. Op zich logisch vanuit kwaliteitsoogpunt, maar toch krijg ik er een vreemde smaak van in mijn mond. Zo wordt er op bepaalde vlakken duidelijk met twee maten gemeten.

[Reactie gewijzigd door resma op 9 maart 2010 09:47]

dat was het eerste wat er bij mij op kwam,
echter vind ik het wel positiefs dat apple dit weigert, het heeft geen zin om een x-aantal apps te hebben die allen hetzelfde doen, zie je door de bomen het bos niet meer
Uhm dus dan heb je die hele app niet meer (niet de kopieen maar ook niet het orgineel) ;)

Dus jij hebt liever bepaalde functies niet meer :) nee erg logisch :P

Dan zie je door de leegte het bos niet meer, er is tenslotten geen bos, want het is geen boom of alle bomen om ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2010 09:55]

Nee jij snapt het....
Al die klonen zijn als dertien in een dozijn en daar kun je makkelijk zonder mee.
Wat overblijft zijn native apps(not based on that specific template) die soortgelijke functionaliteit op eenzelfde of betere manier aanbieden.
En het feit dat ze met dezelfde template gemaakt zijn wil niet zeggen dat ze hetzelfde doen.
Bijvoorbeeld een app die voor een bepaalde rss feed een soort reader maakt. Zoals hierboven aagegeven zou je er dan een van tweakers kunnen hebben. Welke toch wel handig is. En als diezelfde template gebruikt wordt voor andere websites, wil dat toch niet zeggen dat daarmee het nut van zo'n applicatie minder wordt?

Het is alleen veel mooier als ontwikkelaars er meer moeite in stoppen en er een echt bijzondere app van maken. (Geldt voor alle platforms)
Het is hip voor een bedrijf om een RSS-app op de iPhone te hebben (net als op twitter zitten ed.), dus die wordt in een aantal uur in elkaar geflanst met zo'n template. Ik vind dat niet bepaald veel toevoegen, dus van mij mag het gewoon opzouten.

Je kan natuurlijk gewoon een algemeen RSS-reader app gebruiken, en daar je favoriete feeds aan toevoegen, heb je al die meuk niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 9 maart 2010 10:49]

Waarom niet 1 app die meerdere feeds ondersteunt?
Selectieve media :)

Ik heb de laatste tijd een hele boel leuke apps gedownload die bv alleen voor in de appstore te krijgen zijn. Ik voel me alles behalve beperkt ;)
Dat is de truc. Apple is geen dom bedrijf.
Uh, nee, dat is de oogklep die sommige mensen hier hebben, die lezen enkel 'Apple sluit dit, apple sluit dat' en dat terwijl je meer verschillende applicaties kan vinden voor de iPhone, dan voor enig ander toestel op de markt. Welke ook nog in één keer werkt.

Nu Apple alle 'kopieen van apps' wil tegenhouden is het weer niet goed, terwijl er eerst altijd werd geschreeuwt, ja maar alle apps lijken op elkaar.. bij sommigen is het nooit goed, en willen ze altijd wel wat tegen Apple te zeuren hebben.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 9 maart 2010 17:18]

Apple gaat op deze manier niet de goede weg in. Een tijdje geleden gaven ze nog aan dat er geen applicaties meer aangeboden mogen worden met een bepaalde factor aan bloot. Nu gaan de nog meer screenen door template apps te weigeren. Een voordeel is wel dat dan de kwaliteit van je store "hoog" blijf natuurlijk. IMHO ga je ook klanten weren... Nu kan niet iedereen die een goed of geweldig idee heeft even makkelijk apps in elkaar zetten, waar hij/zij anderen mee blij maakt. Ik ben benieuwd waar dit nog meer naar toe gaat, i.c.m. gescreend internet etc. Alle activiteiten wordt op den duur dan door overheid of fabrikant gestuurd dan wel bepaald. Vind ik geen goede ontwikkeling.
Je ziet op het Internet ook miljoenen Joomla! websites, of sites die met een andere template gemaakt zijn. Apple wil gewoon dat deze trend niet doorzet naar de iPhone. Wat ik erg goed vind.

Als je software wil ontwikkelen, ga je een cursus volgen. Daarna ga je pas coden. En niet even een template downloaden en die een klein beetje aanpassen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 maart 2010 10:11]

Overigens zijn dat altijd sites die goed in elkaar zitten. Lang leve de templates! Ik ga echt geen cursus volgen, wat is dat nu voor stom idee?
En zo krijg je mensen die kunnen programmeren en mensen die denken te kunnen programmeren door een paar instellingen aan te passen. En zo wordt een gedeelte van de ICT wereld helemaal naar de maan geholpen. Yay.
/sarcasme.

Ik ben heel blij dat Apple dit doet. Wat mij mogen ze ook domeinnamen intrekken van mensen die enkel een template kopiëren.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 maart 2010 10:33]

Luie donders, taak van de IC mannen zich te onderscheiden!

Zo werkt het in real life ook, je hebt de echte quality product en je hebt de fake namaakspullen. Die zijn toch ook niet verboden?

Ik vind dit zeuren.
Je ziet op het Internet ook miljoenen Joomla! websites, of sites die met een andere template gemaakt zijn. Apple wil gewoon dat deze trend niet doorzet naar de iPhone. Wat ik erg goed vind.
En veel van die Joomla sites zijn goed ingericht en bieden de functionaliteit die mensen er van vragen. Joomla is ook een applicatie, vergeet dat niet.
Als je software wil ontwikkelen, ga je een cursus volgen. Daarna ga je pas coden. En niet even een template downloaden en die een klein beetje aanpassen.
En na een cursus software ontwikkelen kan je wel programmeren? Sorry, maar daar gaat wel iets meer tijd in zitten dan dat. Sommige mensen hebben een goed idee, maar niet de kennis om dit idee zonder hulp uit te voeren. En die wil je buiten gaan sluiten? Prima, maar laten we dan direct het rigoureuzer aanpakken en de gebruikers ook eens gaan opleiden. Eerst ze een telefoon laten kopen, daarna een cursus verplicht stellen om de telefoon te mogen gebruiken. Tegen betaling van 100 dollar per jaar, want je moet wel elk jaar een opfris cursus doen.
Een template aanpassen is echt kinderlijk eenvoudig hoor, basis-kennis is dan meeeer dan voldoende, ik had na 1 pagina in een programmeer-boek dat al kunnen doen.
Als dit de kwaliteit omhoog brengt van de Apps dan is er op zich niets mis mee. Het enige wat mij dan weer stoort is dat het voor de "niet-devver" moeilijker wordt om z'n RSS-feed te promoten door een iPhone App. Door middel van een veredelde RSS-lezer van je eigen website kun je natuurlijk wel meer mensen bereiken omdat ze alleen de applicatie maar hoeven te starten en te synchroniseren.

Eerst was Apple zo trots dat ze konden melden hoeveel Apps er in de store stonden en nu melden ze steeds hoeveel ze er uit knikkeren...vreemd beleid.
Nou, op een gegeven moment zou Apple natuurlijk niet meer trots zijn, als bijv. 90% van de apps bagger is. Niet zo goed voor het imago van je product.
Kan wel zijn maar misschien moeten ze dan niet de RSS readers dwingen functies toe te voegen, dit zijn juist nuttige apps. Landscape heb ik niet nodig, offline lezen is wel weer handig met T-Mobile.. (8)7).. In app purchasing heeft gewoon commerciele voordelen voor Apple, basterds! En een Tweakers RSS app zou cool zijn maar notificaties hoef ik echt niet!
Ik dacht dat Apple alles zo simpel wilde houden.

Wat ze er dan wel uit mogen gooien zijn de 100.000 iFart, iCrap, Fartapp, Crapp apps..
iFart developer makes $40,000 in 2 days
|:(
Zelfde probleem heeft ieder platform. En waarom zou iFart dan weer niet mogen en een template-app met 1 website weer wel? Als mensen blijkbaar iFart willen hebben, waarom dan niet. Er zijn meeeer dan voldoende kwaliteits-apps te krijgen, als je je daar nu op zou focussen...
Ik vind het verschrikkelijk als ik niet kan aanklooien op mijn telefoon.

Alleen Apple werkt niet vanuit de developer. Dat hebben ze ook nooit gedaan. Apple maakt het zo goed mogelijk voor de klant ervaring want ervaring is bij hun -alles-. Als developer heb je je aan te passen aan wat Apple op dat moment wil hebben. En dat kan nogal eens veranderen als Apple de gebruikservaring wil bewaren voor hun klanten.
Apple heeft inderdaad een grote macht over de apps die op de telefoon worden geinstalleerd. Ene kan heel vreemd, maar andere kant : je waarborgt de kwaliteit van de Apps die in de App store staan ! Daar valt ook wat voor te zeggen natuurlijk :). En als er nou al bijna geen Apps waren,.. Maar er staat er heel wat in :) Ook veel kwaliteit, denk aan grote game bedrijven, naigatie software en bijvoorbeeld zakelijke Apps :)
Waarom moet Apple dat belissen. Je betaalt €100 om je app te mogen publiceren op Apple hun winkel (wat ook je enige mogelijkheid is want AppStore is een monopolie). Als je geld vraagt voor je app moet je ook nog eens aan Apple betalen want die €100 was nog niet genoeg smeergeld.
Als die template kwaliteit is zal ook elke app met die template kwaliteit zijn. Wat is het probleem als 5000verschillende nieuwssites dezelfde template nemen om een RSSreader aan te bieden. Geeft juist uniformiteit aan apps ipv 5000apps die er net beetje anders uitzien.

Developpen voor de AppStore is gewoon je ziel verkopen.
;) 100 Euro om je app in het meest populaire distributie-systeem te krijgen met instant-exposure. Probeer dat maar eens ergens anders, dan kost je dat een veelvoud aan 100 Euro. Dus tsja, als ik gewoon een erg mooie app kan maken, dan heb ik zowiezo al gekozen dit te doen voor de iPhone, juist vanwege de lage kosten en mogelijk goede opbrengsten. Dat heeft echt niets met je ziel verkopen te maken, want ik kan er net zo goed voor kiezen voor Windows Mobile te developen.
Alleen Apple werkt niet vanuit de developer
Microsoft wel:P http://www.youtube.com/watch?v=KMU0tzLwhbE
Alleen Apple werkt niet vanuit de developer.
Nee hoor, daarom wordt er ook door developers veel liever voor de iPhone iets gemaakt, dan voor Android of Winmo......
Apple maakt de dev-markt alleen maar exclusiever, en eerst prijzen ze met zoveel apps, maar ik vind zelf dat er veel dezelfde apps zijn. Neem papijump dat is in mijn ogen het origineel volgensmij zijn daar al 9 varianten op, dat zijn dus 10 apps terwijl 1 gewoon het idee was, bij android was gewoon een grote community ontstaan die samen een topgame maken ipv dat er meer apps komen. ik vind ook dat er veel troep-apps tussen zitten maar ben hier dus niet blij mee, ze doen alsof ze redelijk open zijn, maar ondertussen...
bij android was gewoon een grote community ontstaan die samen een topgame maken
Doel je hier op de techniek of op de mentaliteit?

Qua techniek kan dat net zo goed voor het iPhone platform als voor het Android platform. Je kunt prima samen aan een iPhone project werken door code te delen via sourceforge e.d.

Qua mentaliteit: ja, misschien zijn er op Android meer 'open source minded' ontwikkelaar dan op de iPhone. Maar ook op Android is het voor de meeste ontwikkelaars gewoon de bedoeling om geld te verdienen. En daar is volgens mij ook niets mis mee.
Dat vraag ik em af, heeft de appstore ook zoveel apps waar je gratis de full version kan downloaden en diezelfde app ook betaald aangeboden krijgt (de 'donate' versie)... Ik heb geen idee hoor, ken de appstore niet echt namelijk, maar komt zoiets daar ook voor, of heeft dat toch met het open karakter te maken?

Het grote voorbeeld:
- methamorph - free
- methamorph (donate version) - 1.99 dollar

En dus beide apps 100% hetzelfde bieden, die mensen doen het niet voor het geld! En juist hun wil ik geld geven ;) (kan alleen niet)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 maart 2010 10:49]

Open is alles behalve gratis... maar goed Doom en Wolfenstein kan je kopen in de App-store, maar is toch een open-source project. Dus daar heb je al twee die je geld kan doneren, door hem wel te kopen, i.p.v. zelf te gaan zitten compilen...

En als het wel enkel betaald bij (bij digitale producten op welk platform dan ook) dan download je hem maar via een niet officiële weg zodat je hem gratis kan binnenhengelen? Beetje krom.
Dit beleid heeft voor en nadelen, De niet-programmeur krijgt het nu nooit meer voor elkaar om een app in elkaar te zetten, maar de kwaliteit en halve kloon apps worden nu wel geweerd.

Apple is in mijn ogen wat te actief bezig om elke week in het nieuws te komen, omdat ze weten dat elke kleine veranderering breed uitgemeten wordt op verschillende sites.
Alsof je daar rouwig om moet zijn dat een niet-programmeur nu geen apps kan uitbrengen... (iets met: Schoenmaker, blijf bij je leest!)
Oh en mocht je eens een tandarts nodig hebben om te boren......vraag mij dan........dat heb ik altijd al eens willen doen :)
Met als verschil dat als programmeur je dit thuis kan oefenen. En als je zelf een iPhone hebt kan ik me wel voorstellen dat je hier het een en ander op wilt proberen.

Om het Tandarts beroep te beoefenen moet je een universitaire opleiding hebben afgerond en je dient geregistreerd te staan in het BIG-register. Een programmeur hoeft dit niet..
Nou, je kunt je project altijd nog aanbieden op getacoder.com.... Daar lopen heel wat iphone-app ontwikkelaars rond.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True