Apple staat app met Zwarte Piet alsnog toe

Apple heeft een applicatie waarin Zwarte Pieten te zien zijn, toch goedgekeurd. Afgelopen weekend claimde de ontwikkelaar dat Apple de app als 'aanstootgevend' betitelde, maar het bedrijf uit Cupertino zou zijn gezwicht voor de druk.

De Sint Cam-app is dinsdag alsnog verschenen in de App Store met daarin afbeeldingen van Zwarte Piet, zo laat ontwikkelaar Brand Cams dinsdagochtend weten. "Apple lijkt te zijn gezwicht voor de felle kritiek die het kreeg", aldus Brand Cams in een verklaring. Zowel Brand Cams als Apple was dinsdagochtend niet bereikbaar voor een inhoudelijke reactie.

Maandag ontstond de nodige ophef toen bekend werd dat Apple de app zou hebben geweigerd. De ontwikkelaar zou te horen hebben gekregen dat de zwartgeschminkte gezichten van de Zwarte Pieten daarvoor de aanleiding waren: ze zouden als aanstootgevend zijn betiteld. In de Verenigde Staten, het moederland van Apple, liggen zwartgeschminkte gezichten gevoeliger dan in Nederland.

Aanvankelijk was de ontwikkelaar van plan om de app alsnog in te dienen zonder Zwarte Pieten. Overigens stonden er al langer apps met foto's van Zwarte Pieten in de App Store; mogelijk was de recente ophef rond het al dan niet racistische karakter rond het Sinterklaasfeest de aanleiding voor de afwijzing.

sint cam

Door Joost Schellevis

Redacteur

26-11-2013 • 11:24

154

Reacties (152)

152
112
49
4
0
21
Wijzig sortering
Is er überhaupt al een reactie van Apple geweest? Of hebben we nu alleen maar het verhaal van één kant, die er belang bij heeft om in het nieuws te komen?
Helemaal juist. Geen hoor en wederhoor. Dus dit zegt voorlopig niks over de reden waarom de app tijdelijk werd tegengehouden.

Goed nieuws natuurlijk. Al kan ik me voorstellen dat in de VS dit wat gevoeliger ligt en Apple daarom niet gelijk de app goedkeurt. (VS is belangrijkste markt voor Apple).
Helemaal juist. Geen hoor en wederhoor. Dus dit zegt voorlopig niks over de reden waarom de app tijdelijk werd tegengehouden.
Als de persvoorlichter van Apple zijn telefoon had opgenomen, hadden we zijn antwoord gewoon opgeschreven. Aan ons heeft het niet gelegen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we nieuws niet brengen omdat een bedrijf geen commentaar geeft: dan zou dat een prima strategie voor bedrijven zijn om ervoor te zorgen dat slecht nieuws verborgen blijft.
Anoniem: 380342 @Joost26 november 2013 11:48
Ik zeg dan ook niet dat dit geen nieuws is. Ik zeg dat dit niks zegt over de reden waarom er (kennelijk) enige vertraging zit in de goedkeuring van die app. Gelukkig is het artikel dan ook zo geschreven dat blijkt dat het nog niet duidelijk is.
Ik vind het veel interesanter waarom Brand Cams niet meer reageerd, wel een publiciteit genereren omdat ze niet toegelaten zijn maar als ze vervolgens wel toegelaten zijn willen ze geen verklaring of informatie geven.

Dat maakt het voor mij al een vreemde zaak, normaal als een app afgewezen word krijg je ook netjes de verwijzingen naar hun review documentatie op welke punten het dan afgewezen is. Hij is zelf zo vaag als het maar kan.
Haha... inderdaad.
Wie zegt dat die app überhaupt al wel geweigerd is geweest? Kan makkelijk een leuk mediastuntje zijn voor naamsbekendheid.
Best slim!

Apple 'gezwicht' voor de druk? Welke druk? Heb het op geen enkele internationale en/of grote nieuwssite langs zien komen.
[...] Apple 'gezwicht' voor de druk? Welke druk? Heb het op geen enkele internationale en/of grote nieuwssite langs zien komen.
Nouja, dan nog kan er druk zijn geweest om de app voor de Nederlandse markt alsnog toe te laten. Het werd hier toch behoorlijk uitvoerig behandeld in het nieuws. Niet alle druk hoeft van de internationale markt te komen he :) Als dit ze klanten had gekost in Nederland was dat net zo erg geweest voor Apple.
Ik heb het hier niet op de journaals op radio en tv voorbij zien komen. Alleen hier op Tweakers.net en op bijv. iphoneclub.nl. Het valt dus allemaal wel reuze mee met die "druk".

Verder is de app store wel meer dan alleen maar Sinterklaas apps. Zelf vind ik deze app helemaal niet bijzonder, het is nogal van het geijkte wat je inmiddels ook al op diverse websites kunt vinden (en daar werkt het al net zo slecht; denk aan al die rijmhulpjes).
Het is op het nieuws geweest, en mensen vergeten hier kennelijk opeens de kracht van Social Media.
Het is niet op de normale journaals zelf geweest omdat de zendtijd tekort is en er veel belangrijker nieuws was. Op de sites van een paar journaals stond het wel vermeld maar die bieden dan ook ruimte voor een velerlei aan berichten.

Men vergeet nog steeds dat niet heel Nederland/de wereld zich op social media beweegt. Daarnaast vergeet men ook nog steeds dat er gigantisch veel social media sites zijn en er dan ook sprake is van enorme fragmentatie met veel dubbelen (men heeft vaak niet 1 social media account maar een handvol).

Kortom, de ruchtbaarheid is enorm laag en ook de interesse. De meeste mensen vinden het allemaal maar overdreven gedoe. De opkomst van die demonstratie op het Malieveld was niet voor niets zo laag ;)

Het allerbelangrijkste wordt hier nog wel het meest vergeten: de tijdslijn. Op 25-11-2013 was het bericht dat de app afgewezen was, op 26-11-2013 het bericht dat het toegelaten is. Dat is binnen 24 uur. Als we de tijdszones e.d. meenemen zit je al snel aan 12 uur. In die 12 uur zou de druk op Apple toegenomen moeten zijn dat ze van koers veranderen. Dat bereiken wij als Nederland en België bij elkaar niet. Wellicht als een beroemdheid die op goede voet is met een topman binnen Apple. Men moet zich hier niet overschatten. Als je puur naar de tijdslijn kijkt is het zeer onwaarschijnlijk dat Apple een afwijzing heeft gedaan.
En jij vergeet hoe een kleine druppel de Nederlandstalige gemeenschap is in de social media emmer. Trouwens Ik heb vanuit België niks gemerkt dat er ook maar iemand op social media zich hierover druk maakte.
Het probleem speelt dan ook niet in Belgie. Apples en peren vergelijken.
En zo klein is Nederland niet hoor. ;)
Mss dat jullie Nederlanders zo kortzichtig zijn maar het probleem speelt ook in België en ik heb genoeg Nederlanders in mijn Twitter feed om te weten wat er speelt in Nederland. En heus Nederland is gewoon klein doe niet zo arrogant en besef waar je woont.
Oh je moet nu niet zo op je pik getrapt zijn. Nee Nederland en Belgie zijn niet 0,0 op de wereldmarkt en ze zijn geen derdewereld land maar voor Apple zijn bvb China en India of kleinere landen zoals Duitsland en Frankrijk een pak belangrijker dan NL en België.
nee, dat niet, maar er is wel veel kritiek op geweest. en dan vooral vanuit Nederland.
Haha... inderdaad.
Wie zegt dat die app überhaupt al wel geweigerd is geweest? Kan makkelijk een leuk mediastuntje zijn voor naamsbekendheid.
Best slim!

Apple 'gezwicht' voor de druk? Welke druk? Heb het op geen enkele internationale en/of grote nieuwssite langs zien komen.
Dus Tweakers, iPhoneClub en NU.nl zijn geen grote nieuwssites?
Alleen lokaal. Internationaal? Nee.
Nogal wiedes. Het karakter van Sinterklaas is dan ook niet internationaal, het is een traditie die laat zich beperken tot de Nederlandse landsgrenzen, plus een aantal regio's in Belgie en nog wat andere landen. Internationaal zou het belang dus vooral liggen in het mijden van dit soort apps om de wat sneller op hun zwarte teentjes getrapte medemens maar te plezieren.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat nieuwssites geen druk uitoefenen in zulke kwesties, die verslaan puur het nieuws en geven daar mogelijk een kleurtje aan mee (pun not intended). Nieuwssites oefenen pas druk uit op het moment dat Google hun artikelen indexeert.
' om de wat sneller op hun zwarte teentjes getrapte medemens maar te plezieren.'

Kijk en hier zie je al waarom zulke apps als 'afstotend' worden verklaard. Zou jij het niet afstotend vinden als er een 'app' komt waar westerlingen (lees angelo saxon europeanen) als duivels vertoont worden die geen respect hebben voor zowel zichzelf als de natuur en de mens? - EDIT - en dit door heel het land goedgekeurd wordt?

Waarom niet gelijk een app waar je je eigen slaaf en plantage heb en leuk donker gekleurde mensen afstraft met stok en sweep als ze niet snel genoeg werken of gewoon just for fun'. Nu wordt het wel stukken minder leuk he?

Echter datzelfde associatie krijgen de donkergekleurde medemens wanneer ze met de zwarte piet geconfronteerd worden. Maargoed in een land waar we denken tolerant te zijn, kan dit dus door de vingers bekeken worden.

Waarom hij een 1+ krijgt mag joost weten. Apple gaf juist het goede voorbeeld door zulke backwards apps te blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 4 augustus 2024 18:31]

Volgens mij worden Duitsers al decennia op die manier afgebeeld in de international games en film-scene.
Ik heb ze er nooit over horen klagen.

En als er een spel is waarin Nederlanders worden afgebeeld als op klompen lopende kaasmeisjes, dan zou er hier waarschijnlijk ook geen haan naar kraaien.
Okay dus klompen en kaasmeisjes is hetzelfde voor Nederlanders als slavernij en alles wat daarmee te maken heeft voor gekleurde mensen? Als de vergelijking met een botje door de neus ging dan zou ik nog mee gaan maar het gaat echter om een zware misdaad op de mensheid en NIET een stereotype. Daarbij is nazism en facism echt niet te vergelijken met racisme en slavernij (wanneer 1 groep mensen zwaar vernederd wordt tot zelf in slavernij gedreven wordt door een ander groep mensen puur door uiterlijk vertoon.)

En ik neem verder aan dat je dan niet met veel Duiters hebt gepraat hierover. Ik namelijk wel en ze vinden het helemaal niet leuk als ze met nazism of iets dergelijks in verband worden gebracht. Het ligt ook wel aan met wie je spreekt, maar de meeste willen niet aan het verleden van Duitsland herinnert worden. Echter de Duitsers zijn hun slechte reputatie allang al voorbij en binnen Duitsland is het cultuur ook wel anders. Daar zijn echt wel HEEL wat games verboden geweest die met de oorlogen en enige symbolen/groeperingen te maken hadden (wolfenstein en natuurlijk geen bloed in games). Slech voorbeeld dus (en dan 2+).

Zal ik het anders zo maar stellen, stel je hebt een app waar je op de foto kan met een Romeinse Keizer en tientalle half naakte bataviaanse jongens van 5 of 6 jaar die geforceerd moeten glimlachen (met de nederlandse flag op hun wang getatoeerd, historisch incorrect maar puur om het punt duidelijk te maken) terwijl ze om de lachende keizer 'heen zitten'.

Klinkt heel vies he en misschien zelfs misselijk makend? Hopelijk schept dat een idee waarom 'sommige' begrijpen waarom het afstotend is. Vooral in een tijd waar we juist naar eenheid gaan d.m.v. o.a. het internet.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 4 augustus 2024 18:31]

Sinds wanneer is meneer piet een slaaf?

Dit betekend dat je het woord "zwart" meteen met slaaf verbind
De zwarte piet word niet afgebeeld als een slaaf, maar als een knecht
Die met PLEZIER een goedheiligman helpt!

Jullie koppelen alles meteen aan het ergste van het ergste

Alles dat je beargumenteert is buiten proporties, en staat buiten een feestdag

Duitsers als nazi's , hebben het over moordende Romeinen..
Ik lees bovenstaande zelfs pedofilie...

We hebben het hier over een roet mop (en nee dit is niet racistisch dit is een oud woord, wat verklaard waarom die piet zwarte piet word genoemd)

Er staat nergens geschreven dat meneer piet een "gekleurd" persoon is maar wel hoe dat zo komt..

Heb je wel eens een mijnwerker bekeken?
Is die ook meteen een rasist?

Leer eerst eens wat geschiedenis eer gij uitspraken doet plegen
U leeft namelijk in een land, welke slaven handel had als bron van inkomsten!
Neem maar heel België hoor. Er zijn een aantal plaatsen waar nog Sint-Maarten gevierd wordt (net zoals in .nl blijkbaar : http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_%28feest%29). Maar daarnaast is het al Sinterklaas wat de klok slaat.
Beste kerel niet alleen zwarte mensen hebben wat tegen zwarte piet, het kiezen voor het bijvoegelijknaamwoord "zwarte" voor teentjes is tenenkrommend. Ik zal hier verder niet op in gaan want tweakers is gelukkig geen nujij. Lekker stoer van alles neer pennen vanaf achter een computerscherm. Zeg je dit soort dingen ook tegen zwarte medelanders in real-life. Denk het niet, dappere dodo dat je bent.
Je bent zo beledigd als je je voelt. Het bijvoeglijk naamwoord 'zwarte' is een neutrale aanduiding, het heeft geen positieve danwel negatieve connotatie en als je vindt dat dat wel zo is dan geef je die er zelf aan.
Nee het is niet de negatieve connontatie die ik eraan geef en je snapt toch ook wel dat connontatie context afhankelijk is en in deze context en in deze discussie lijkt het mij niet heel raar dat ik het als negatief opvat waar ik het inderdaad in een heel ander geval geen problemen mee zou hebben. Het zit em juist in het feit dat je kan kiezen uit 1001 en bijvoegelijknaamwoorden en je kan ook kiezen om dat weg te laten. Jou keuze voor zwarte in deze context en deze discussie doet mij fronzen inderdaad. Dat betekend dus niet dat ik tegen het gebruik van dat bijvoegelijk naamwoord ben natuurlijk.

edit: als 5de woord niet gezet voor negatieve, om onduidelijkheid te voorkomen :+

[Reactie gewijzigd door Prosperuz op 4 augustus 2024 18:31]

Lokaal? Waarschijnlijk bedoel je nationaal ?
Daarnaast, Tweakers wordt bezocht en gelezen door mensen uit Nederland, België en Luxemburg. Nog niet gesproken over Nederlanders/Belgen die zich buiten die landen bevinden.

Mijn oom die al zo'n 39 jaar in Australië woont leest vandaag de dag nog geregeld ad.nl, nu.nl etc.
Niet in verhouding met apple, nee, niet echt.
Overigens is het ook nog op het NOS journaal voorbij gekomen, lijkt me nog steeds niet genoeg druk voor Apple om te zwichten.

Vraag me wel af, als het waar zou zijn dat het gaat om een reclamestunt, wat ze er mee bereiken. Het is een App voor kinderen, die dit gezever niet echt mee krijgen, hoogstens de ouders.

[Reactie gewijzigd door jarrin op 4 augustus 2024 18:31]

Nee, daarom krijgen ze van Apple ook geen uitnodiging voor hun events. De daadwerkelijk grote sites (Engadget e.d.) krijgen die juist wel.

Het is overigens vrij normaal dat men eerst brult dat de app niet toegelaten is door Apple om een paar dagen of een week later aan te kondigen dat ie toch is toegelaten. Ze doen dat puur om meer buzz te creëren dus dit soort meldingen moet je ook met het nodige zout nemen. De kans dat het waar is, is heel erg klein vandaag de dag (het trucje is dus inmiddels te vaak toegepast).

@hieronder: De grote jongens krijgen altijd een uitnodiging om bij het echte event live in de USA aanwezig te zijn. Daarna kunnen ze hands on ervaring met de nieuwe producten opdoen. Maar, ze krijgen de producten ook voor de tijd zodat ze er een uitgebreide review over kunnen schrijven (onder embargo welteverstaan). Er is geen enkele Nederlandse site die ook deze mogelijkheid heeft (reviews komen pas nadat het product al een tijdje te koop is en we dus ook al diverse gebruikersreviews hebben kunnen lezen). Bij zeer hoge uitzondering krijgen ze een uitnodiging om langs te komen. Kunnen ze doen wat ze anders thuis zouden doen (net als de rest van de wereld): naar de live stream kijken. Een hands on hoort daar niet bij. Kortom, in de praktijk krijgen ze het gewoon niet. Je overdrijft dan ook schromelijk want de kans op een volledige zonsverduistering hier in Nederland is groter dan dat 1 van de Nederlandse sites een uitnodiging van Apple krijgt voor zowel presentatie als hands on.

[Reactie gewijzigd door ppl op 4 augustus 2024 18:31]

Nee, daarom krijgen ze van Apple ook geen uitnodiging voor hun events. De daadwerkelijk grote sites (Engadget e.d.) krijgen die juist wel.
Tweakers, net als NU.nl, krijgt gewoon uitnodigingen voor Apple-events, al is dat niet bij elke perspresentatie zo. Dat heeft niets te maken met grootte: Tweakers - en zeker NU.nl - is in grootte vergelijkbaar met grote Amerikaanse nieuwssites.
Je vergelijkt nu serieus het bereik van bv. enn CNN met nu.nl?
Je vergelijkt nu serieus het bereik van bv. enn CNN met nu.nl?
Ik doelde op tech-nieuwssites.
Ach kom op. De basis van het commentaar was dat Tweakers, nu.nl en wat andere Nederlandse sites genoeg druk op Apple-Cupertino kunnen uitoefenen om koers te wijzigen.
In een paar dagen. Bij Apple. Rechtlijnig, koppig, arrogant en stoïcijns voor commentaar als ze normaal zijn...
Dat geloof je zelf hopelijk niet.

Dit is of een droevige PR-hoax, of standard procedure bij Apple op een false positive test die is gecorrigeerd (aangezien andere soortgelijke apps wel zijn toegelaten).
Dat is volgens mij niet gezegd. Er is niet specifiek gezegd dat het die nieuwssites zijn, maar je moet er ff rekening mee houden dat half social media gebruikend Nederland er direct over gaat discussieren, voornamelijk dankzij de (tech-)nieuwssites, en het overgrote deel daarvan Apple flink gaat afkraken over hun beslissing.

Dat geeft echt wel druk hoor als veel social media gebruikers + nieuwssites en de comments aldaar behoorlijk pissig zijn op Apple.
Dus je kan wel stellen dat er "totaal geen druk op Apple" is geweest omdat het "toch maar Nederland is", maar dat is de grootste onzin die je maar kan typen.

Apple is wel degelijk onder druk gezet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 augustus 2024 18:31]

Ze zijn zich inderdaad een hoedje geschrokken van de 500 berichten op Tweakers. En anders wel de 200 nuJij reacties en 400 FaceBook shares. En natuurlijk vooral die 20 Google+ shares. Angstzweet daar in Cupertino.
Zou 'half social media gebruikend Nederland' wellicht een kleine hyperbool zijn? En zou een groot deel van die reacties van mensen zijn die toch al over elke scheet van Apple vallen... Nee toch!

Nu.nl heeft trouwens wat extra info:
http://www.nu.nl/gadgets/...-alsnog-in-app-store.html
Steven Roest van Brandcams laat aan NUtech weten dat de Zwarte Piet-sjablonen tijdelijk uit de app werden verwijderd. Inmiddels zijn deze echter weer beschikbaar voor gebruikers.

Volgens Roest is Apple op deze manier niet om de tuin geleid, maar moet nog wel blijken of de app in huidige vorm in de App Store mag blijven staan. "Dat is nog even afwachten." Sint Cam is al langer in Google Play verkrijgbaar voor Android.
Het wordt almaar gekker. Steven Roest en Brandcams hebben als een echte David vs Goliath replay apple misleidt. Of misleiden ze toch de Nederlandse media?
400 facebook shares, maar hoeveel reacties, en hoeveel mensen die zomaar een discussie starten zonder een bericht van een nieuwssite te delen? En hoeveel mensen die Apple berichten sturen?

Je kan stellen dat mensen hier het overschatten, maar heb je er ook aan gedacht dat je het zelf wellicht onderschat?
Apple zwicht niet over zoiets hoor. Genoeg apps die internationaal veel commotie veroorzaakten omdat ze geweigerd werden en tot de dag van vandaag nog steeds niet zijn toegelaten. Is idd gewoon een PR stunt van de ontwikkelaar.
Mwah, als Apple discrimineert door dit soort apps te weigeren, krijgen ze behoorlijk wat gelazer over zich heen.

Daar kijken ze echt wel naar hoor ;)
Apple is inderdaad extreem arrogant, daar heb je volkomen gelijk in. Maar ze zijn niet helemaal achterlijk en maken zich echt wel druk om zaken hoor...
Anoniem: 499360 @Joost26 november 2013 15:02
Dat geloof je toch zelf niet? Hoe kan je nu zoiets beweren. Amerikaanse techsites worden door mensen over de hele wereld gelezen. Nu.nl enkel door nederlanders en een handvol Belgen. Ik als Belg lees nooit Nu.nl maar wel de grote amerikaanse techsites/ Sites als Nu.nl zijn gewoon lokale gevalletjes.
Dat geloof je toch zelf niet? Hoe kan je nu zoiets beweren. Amerikaanse techsites worden door mensen over de hele wereld gelezen. Nu.nl enkel door nederlanders en een handvol Belgen. Ik als Belg lees nooit Nu.nl maar wel de grote amerikaanse techsites/ Sites als Nu.nl zijn gewoon lokale gevalletjes.
Jep, maar in aantallen pageviews/unieke bezoekers zijn ze helemaal niet zoveel groter.
Anoniem: 499360 @Joost26 november 2013 15:37
Ga je beweren dat jullie even groot zijn als bijvoorbeeld. The Verge, Engadget, Gizmodo, MacRumous, Cnet om er een paar te noemen?
Hij zei niets over CNN, wat internationaal werkt en 40+ televisiezenders heeft...

Vergelijk HLN eens met een normale krant in Amerika: bv The Dallas Morning news. Het lijkt me dat beide wel degelijk even 'groot' zijn.

Je vergeet dat wij met een 20milioen nederlands sprekende mensen (BE + NL) maar enkele nieuwsagentschappen hebben terwijl men in Amerika per stad een eigen krant heeft + per staat + nationaal.

Edit: type + verduidelijking

[Reactie gewijzigd door THA_ErAsEr op 4 augustus 2024 18:31]

Tweakers.net en Nu.nl krijgen de mogelijkheid om dan in Londen naar een scherm te kijken inderdaad.
Tweakers.net en Nu.nl krijgen de mogelijkheid om dan in Londen naar een scherm te kijken inderdaad.
En dan te handsonnen met het apparaat, feitelijk geen verschil met wat media in de VS zien.
Anoniem: 499360 @Joost26 november 2013 16:16
Euh de echt grote en belangrijke media krijgen de apparaten voor ze in de winkel liggen om ze uit te testen. Dat is toch echt wel wat meer dan een beetje handsonnen op een tweederangsevent in London ;)
Marketingstunt lijkt me zo..
Het valt me wel op dat de app "De Club van Sinterklaas nu ook ineens te vinden is in de App Store met zwarte piet en icoontje.
Mij ook, zou me niets verbazen als ze geen reactie van Apple hebben gekregen en nu deze is toegevoegd ze het hebben over 'gezwicht door druk'. Ik kan me geen druk herinneren namelijk. Verbaas me over de eenzijdigheid waarmee dit 'nieuws'-bericht ook in de media verschijnt. Geen hoor en wederhoor toegepast.
Apple reageert zelden tot nooit op vragen, dus misschien hebben ze dat wel gedaan. Wat dus geen zin heeft bij Apple.
Misschien begonnen mensen massaal emails te sturen naar Apple of hun Apple id op te zeggen.

Kan me dat namelijk best voorstellen, als mensen principes hebben dan is de liefde voor een merk niet meer zo belangrijk.
Yeah right, alsof Apple zich daar druk om zal maken. Geen enkel Apple fan gebruiker die Apple gaat laten vallen over onzin toestanden als zwarte piet.
Zeker weten? Vraag het eens rond op schoolplein. Apple kinderachtig doen, ouders doen met liefde mee. Dan maar geen Apple item als cadeautje met Sinterklaas, en als ze bij Apple toch al tegen een Nederlands kinderfeest zijn dan ook dat cadeautje maar niet met kerst maar gewoon fijn van een concurrent wat in principe net zo goed/slecht is (Qware Tabby bijvoorbeeld) :+
En ook nog vele malen goedkoper! :P

Er zijn ook nog deze dingen: http://www.bol.com/nl/p/d...gb-roze/9000000011905844/

:+
Hahaha mensen gaan hun apple id opzeggen? Ik denk dat ze dat niet doen dan kunnen ze geen apps meer downloaden uit de App Store. Ik denk ook niet dat er duizenden mensen zijn die die app gaan downloaden dus zo een grote groep zal niet gaan mailen, als ze apple er al op aanspreken.Ik denk dat je het allemaal overdrijft.

De waarheid is dat de app gister in de store zou staan alleen er toen niet inkwam hoe precies weten we niet. apple heeft er niet op gereageerd. Wat we nu ook weten is dat precies dezelfde app nu wel in de store staat. Geen probleem dan toch?
hetzelfde geldt voor allochtonen in nederland, wat is nu jou punt. Is nederland hiermee dus ook een racistisch land?
Zowel Brand Cams als Apple was dinsdagochtend niet bereikbaar voor een inhoudelijke reactie.
Daarvoor is er ook geen communicatie geweest vanuit Apple anders dan de afwijzings melding "Aanstootgevend".
Is er überhaupt al een reactie van Apple geweest? Of hebben we nu alleen maar het verhaal van één kant, die er belang bij heeft om in het nieuws te komen?
Ik ben er vrij zeker van dat Apple (nooit) geen openbare statements maakt over het weigeren van apps, om wat voor reden dan ook. Misschien tenzij ze onjuist beschuldigd worden van het onrechtmatig weigeren van apps. Maar dat is in dit geval ook niet van toepassing.
Apple is niet het soort bedrijf dat zich onder druk laat zetten. Ik vraag mij ook sterk af of zij inderdaad reactie hebben gegeven op het verzoek van dit bedrijf. Slimme marketingstunt.
Anoniem: 235591 26 november 2013 11:33
Twee keer gezwicht dus. Een keer voor de moraalridders die een kinderfeest willens en wetens verpesten door allerlei zaken aan te halen die feitelijk niet kloppen, en een tweede keer gezwicht voor de mensen die geen kwaad zien in het Sinterklaas feest.
We hebben helemaal niets van Apple zelf. For all we know is dit een PR stunt van de app makers.
Het is een nieuws website. Aan het einde van de dag hebben ze geld nodig om de website te runnen en dus page views.
Je staat wel snel klaar met je oordeel he. Eerst is het Apple, en als je dan vervolgens gewezen wordt op het feit dat dat geen feiten zijn dan ga je doodleuk door naar de nieuwssite zonder überhaupt terug te komen op je originele stelling.
Klakkeloos overschrijven en overnemen heet dat volgens mij.
Goh, is dat niet precies wat jij deed in je eerste reactie? Vind je dat niet een beetje hypocriet?
Anoniem: 235591 @.oisyn26 november 2013 13:14
Je mag er vanuit gaan dat Tweakers een gedegen 'onderzoek' doet naar de bron van het verhaal. Aangezien ik als een van de eerste reageerde wist ik niet dat het waarschijnlijk om een 'grap' zou gaan. Dat las ik later.

Wie heeft zijn oordeel nu snel klaar staan, ik corrigeer mijzelf toch?
Tweakers doet heel zelfden een gedegen onderzoek, enkel de eigen content van Tweakers is gedegen. Wat ze overpennen van nieuwssites is meestal heel slecht overgebracht en nooit echt onderzocht. We zijn al genoeg kemels tegen gekomen zeker als het over patenten en gerechtszaken gaat slaat Tweakers al heel gemakkelijk de bal mis.
Het zou niet de eerste keer zijn. Tweakers baseert zich veel op geruchten en doet meestal weinig onderzoek. Schrijft bijvoorbeeld website X dat bedrijf A dit en dit heeft uitgevreten dan zal Tweakers het zo neerpennen zonder dat ze het ook daadwerkelijk checken. Zeker bedrijven als Apple leiden hieronder omdat zij gewoon nooit commentaar geven op geruchten.
Tsja, iets puur Nederlands dat internationaal gevoelig kan liggen in een internationale App Store willen zetten is ook niet zo ontzettend handig. Ik snap Apples reactie volledig.
Er is helemaal geen reactie van Apple. Het enige dat nu bekend is dat de app gisteren niet goedgekeurd is en vandaag wel. En de ontwikkelaar claimt dat de app geweigerd is omdat de app afbeeldingen van zwarte piet bevat.

Daar kun je een heel drama van maken maar zolang niet helder is wat er exact aan de hand is (geweest) klinkt het vooral als een manier van de ontwikkelaar om zijn app onder de aandacht te brengen.
Misschien heeft de ontwikkelaar gewoon slim ingespeeld op de lopende zwarte piet discussie...Apple heeft trouwens wel een geschiedenis van het weren van dit soort apps, dus helemaal ongeloofwaardig is het nu ook weer niet.
Ze kunnen de content bijvoorbeeld alleen aan mensen met een Nederlandse App Store account laten zien, internationaal hoeven ze er geeneens last van te hebben.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 4 augustus 2024 18:31]

Onzin, als ik met mijn iPad in Belgie zit zie ik nog steeds Nederlandse content.
...als je een Nederlands app store account hebt. Als een ontwikkelaar iets alleen beschikbaar maakt in de NL App Store, is deze alleen te vinden (i.e. zoeken/de hit lijsten) en te downloaden met een NL account.
Anoniem: 499360 @t1mmy26 november 2013 15:20
Niet waar hoor. Je kan alle content vinden via de webversie van iTunes, het is pas wanneer je die content wil downloaden dat iTunes je zal zeggen dat deze niet in de winkel te downloaden is. Voorbeeld Mint App Zoals je kan zien kan je de volledige content van deze app bekijken via je browser maar zal je het niet kunnen downloaden.
Gelukkig, goed om dit te horen. Mensen moeten zich echt eens inlezen in het verhaal omtrent sinterklaas en de zwarte pieten, voor ze onzin schreeuwen als "racisme"
Grappig dat jij dat zegt, want als je je gaat inlezen weet je dat het verhaal sint en piet wel degelijk van racistische aard is.
En dat we het met de jaren moderniseren bijwerkingen, blijft de origine bestaan.
Mensen zijn gewoon onzorgvuldig met dit verhaal bezig. Piet is zo zwart 'als' roet, maar het is geen schoorsteenveger. Helemaal als pieten in het bruin ziet of buitenlandse stemmetjes hoort maken.

De richtlijnen zijn niet consequent.
Is dit niet gewoon de aangepaste versie die in de appstore staat? op de reclame afbeeldingen zie ik namelijk geen zwarte piet meer staan. Zou ook in lijn zijn met wat er op iPhoneclub staat?

http://www.iphoneclub.nl/...onder-zwarte-pieten-goed/

Edit: Schijnbaar dus in de app zelf nog wel.

[Reactie gewijzigd door Tales op 4 augustus 2024 18:31]

iPhoneclub heeft een foutje gemaakt, zo las ik op Twitter.
Alleen onder druk.

Als onafhankelijke ontwikkelaar kun je dus nog steeds fluiten naar je app als ze em weigeren. Je bent dan nog steeds overgeleverd aan de genade van Apple, en dat is een slechte zaak.

Ne, het moet eerst in het nieuws komen, dán pas laat Apple de handjes wapperen. Mooi bedrijf hoor, en zo doen ook helemaal niet uit de hoogte tegenover hun betalende gebruikers. Wat ben ik godsonmogelijk blij dat ik geen zaken doe met zo'n ballentent.

En voor de goede orde, reacties als "ja maar het is toch goed van ze dat ze nu alsnog akkoord gaan?"... Nee dat is het niet.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 augustus 2024 18:31]

Spreek je uit ervaring? Denk je werkelijk dat er enige druk is geweest, volgens mij sterk overdreven.
Is het slecht dat een fabrikant Apps eerst controleert op bepaalde content voordat het wordt toegelaten? Volgens mij niks mis mee.
Net of de Apple board samen heeft gezeten en besloten heeft om de App te blokkeren. In werkelijkheid zit Pietje volgens een aantal regels een App te controleren en wijst hem af op basis van wat hij ziet, een zwart persoon in een lollig pakje.

In elke store wordt contact verwijderd als het discriminerend is, ondanks dat het in dit geval helemaal niet zo bedoeld is, maar dat kan je een Amerikaan moeilijk kwalijk nemen.

Het wordt enorm opgeblazen denk ik.
Zeker weten dat dit word opgeblazen .. maar wie weet wat de echte toedracht is van het Weigeren .. je gooit dit toch niet zomaar in het nieuws en vervolgens is het zo weer goed ? iig we zullen er nooit achter komen ..
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van Apple, maar ik kan me zo voorstellen (aangezien EU apps gewoon in EU zelf gekeurd worden) dat hij wél afgekeurd is door het automatisch selectiesysteem van Apple.

Ik denk dat ze gewoon bezwaar aangetekend hebben en dat toegekend is.

Blijft wel ridicuul dat men wederom Amerikaanse regeltjes op probeert te leggen aan de rest van de wereld. Dat merk je bij meer apps in de Appstore. Maar goed, 't blijft een Amerikaans bedrijf hé.
Anoniem: 382732 26 november 2013 12:02
Het is natuurlijk publicitair beter voor de maker van de app om aan te haken bij de populistische pro-zwartepiet discussie dan zeggen dat je app vol met fouten zat....
En Apple heeft het weer voor elkaar. 2 Dagen achter elkaar wordt er over hen gesproken terwijl er amper nieuws is vanuit de fabrikant. De marketing afdeling doet z'n huiswerk, de consument en de nieuwssites doen de rest.
Nou die druk neem ik maar met een korreltje zout.

Lijkt me eerder dat de App in eerste instantie geweigerd is vanwege aanstoot gevend. Ik kan me voorstellen dat een Amerikaan deze traditie niet snapt, vooral niet in een land waar dit not done is.
Vervolgens heeft developer uitleg gegeven en is deze alsnog toegelaten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.