Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: Lactobacillus

Google heeft nieuwe features voor de Android Market in de pijplijn die de verkoop van applicaties moeten bevorderen. Er komen onder andere meer mogelijkheden om voor de software-applicaties te betalen, zoals via de telefoonrekening.

Eric Chu, die de functie Android Platform Manager bekleedt bij Google, heeft laten weten dat het bedrijf van plan is om hiervoor deals te sluiten met telecomproviders. In de Verenigde Staten kunnen gebruikers aangekochte applicaties al via hun telefoonrekening betalen: provider AT&T biedt hier ondersteuning voor. Daarnaast wordt er een systeem gebouwd dat ondersteuning biedt aan in-appbetalingen. Gebruikers kunnen zo bijvoorbeeld vanuit een gratis applicatie gemakkelijker extra functionaliteit aanschaffen.

Het is niet de eerste keer dat er gesproken wordt over carrier billing en in-appbetalingen voor Android, maar Google heeft nu laten weten dat de nieuwe functionaliteit dit jaar wordt uitgebracht, al wilde Chu geen specifieke gegevens over de release bekendmaken. Eerder liet Paypal al weten dat het in-appbetalingen voor Android gaat ondersteunen.

Naast meer mogelijkheden om software te betalen wil Google er ook voor zorgen dat apps beter vindbaar zijn, door het algoritme te verbeteren dat gebruikt wordt om applicaties bovenaan de lijst in de Android Market weer te geven. Ook wil Google het maken van apps met html5 stimuleren, en komt er een speciaal adresboek voor ontwikkelaars om applicaties meer sociale features te kunnen geven. Hoe dit precies werkt wordt echter niet uitgelegd, maar met de feature zouden ontwikkelaars naast de contacten uit het interne Android-adresboek ook contacten uit andere bronnen kunnen halen. Mogelijk gaat het om contactpersonen die de gebruiker heeft op verscheidene sociale-netwerksites, zoals Twitter en Facebook.

Hoewel Android met de Market een relatief grote softwarewinkel heeft, klagen ontwikkelaars al geruime tijd dat Android-gebruikers vooral gratis applicaties downloaden. Google probeerde al eerder om meer nadruk te leggen op betaalde applicaties.

Free vs. Paid - Android

Verdeling gratis vs. betaalde downloads, volgens Androlib.com
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Voor degenen die het grafiekje wat erbij staat niet snappen, het is ingedeeld volgens de maatstaven die de Android Market ook gebruikt voor aantallen downloads, deze staan op de horizontale as. Op de verticale as is het percentage aangegeven.

Ter illustratie: Van de applicaties die in totaal tussen de 100 en 500 keer gedownload zijn was ruim 2/3 gratis en ongeveer 1/3 betaald. Hoe hoger het aantal downloads des te lager het aantal betaalde apps in deze categorie. Dit laat zien dat de apps die het meest gedownload zijn vrijwel allemaal gratis zijn, hierbij valt te denken aan toppers als Angry Birds.
Er wordt door Android gebruikers dus nagenoeg niet betaald voor apps....knap van google dat ze er dan toch in slagen zoveel ontwikkelaar geïnteresseerd te houden om te ontwikkelen voor Android :) Ben alleen bang dat dit zich wel vertaalt in veel reclame en/of verkoop van gegevens om het voor de ontwikkelaars rendabel te maken.
Van veel apps heb je een normale (gratis) versie en een pro (betaalde) versie. Staan deze apart vermeld? Dat zou namelijk het vreemde verloop wel verklaren.

Volgens mij geeft deze grafiek pas daadwerkelijk wat weer als je alleen apps meeneemt die zowel gratis als betaald zijn te downloaden. En dan nog is het maar de vraag welke conclusies je hier uit kunt trekken (aangezien één ontzettend populaire gratis variant de hele statistieken omver kan trekken).
Om jouw uitleg over de cijfertjes in het grafiekje nog iets duidelijker te maken... des te hoger het aantal downloads, des te lager het percentage betaalde apps.
Dank je voor je uitleg, atticus182, ik kon er i.d.d. geen touw aan vast knopen.
Het ziet er dan niet zo goed uit voor betaalde apps en dat lijkt me een bedreiging voor het platform.

Het zou natuurlijk nog duidelijker zijn als we dergelijke grafieken ook voor andere platorms zagen dan zie je de verschillen pas echt.

Ik vermoed overigens dat dit ook te maken heeft met de nieuwigheid: veel ontwikkelaars gooien hun eerste app gratis in de Android Market, omdat het nou eenmaal nog niet zo geweldig is. Komen dan later met een pro versie uit.

Of positiever bekeken: Android heeft een hele schare ontwikkelaars die er niet voor het geld, maar voor de roem/lol aan ontwikkelen, dan zou zou je op de market dus heel veel gratis, maar goede apps hebben.

Even rondkijkend op de market, b.v.:
http://www.android.com/ma...om.joelapenna.foursquared
Het lijkt erop dat het eerder de niewigheid is... bijna allemaal simplistische spelletjes, wat een troep..... zo zou ik bijna aan de iphone gaan....

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 27 januari 2011 12:33]

Ik denk toch dat het ietwat anders in elkaar steekt. Piracy is té makkelijk op Android.

Er zijn nu al verschillende installous klonen voor op het android platform (applanet, blackmarket etc etc) die je met minimale inspanning van het internet kan plukken dat het mensen te makkelijk wordt gemaakt om gewoon apps te downloaden.

Wanneer ze het bemoeilijken om die gekraakte apps te installeren dan zal je wel zien dat mensen meer gaan kopen, maar op deze manier is de appstore slechts een middel om snel even die gratis apps binnen te hengelen. Betaalde apps haal je net zo makkelijk gratis uit een van de alternative appstores.

Bij Apple moet je hem nog jailbreaken, je verliest in feite ook nog je garantie. Er is een soort drempel voor mensen om het niet te doen, op android bestaat zo'n drempel niet (ofja, een vinkje aanklikken noem ik niet een drempel..) ...
Alleen met creditcard kunnen betalen.
Te makkelijk software te installeren zonder aankoop.

Was te verwachten.
Tja, aan de andere kant, de CEO van Rovio, Mikael Hed heeft in 2010 al bekend gemaakt dat ze meer geld aan Angry Birds op Android verdienen (welke gratis is), dan aan de paid versie op het iOS platform.

Dat applicaties gratis zijn, wil nog niet zeggen dat developers er geen dikke boterham aan kunnen verdienen.
Waar heeft hij dat gezegd (bron). Ik zie dat hij heeft gezegd in 2010
"I believe in the longterm we can do ten times the revenue we've done on iPhone on other platforms," Hed says. "We're in the business of building a brand."
http://www.pocketgamer.bi...vio+news/news.asp?c=21540

Wat niet gelijk is aan wat jij zegt.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 27 januari 2011 09:14]

Maar het geld wat vaak verdiend wordt, dat wordt verdiend door gebruik te maken van persoonsgegevens.
Ik denk dat Google daar wat meer aandacht aan moet schenken.

Het is wel leuk dat iedereen (incl ikzelf) voor gratis kiest, maar als Google meer duidelijk maakt dat privacy meer gewaarborgd is bij betaalde apps, dan zou dit verkoop kunnen stimuleren.
Tegelijk wat problemen daarbij:
- zeker niet alle gratis apps doen aan het verzamelen of verkopen van persoonsgegevens
- er zullen betaalde apps zijn die toch privacy niet zo in acht nemen
- applicaties zijn nogal makkelijk illegaal te downloaden en dus te installeren
- Google kan volgens mij meer doen, om het onbewust uitlekken van persoonsgegevens te voorkomen

Dat laatste nog even uitleggen: Bij het installeren van apps krijg je in beeld welke rechten een applicatie allemaal krijgt. Bijv toegang tot telefoonfunctie. Dit kan heel eng zijn dat het programma al je gesprekken bij houdt, maar het kan ook betekenen dat het programma door toegang merkt dat er gebeld wordt, zodat het zichzelf kan uitschakelen/blokkeren.
Google zou buiten apps om het beheren van privacyinstellingen mogelijk moeten maken, zodat apps er nooit gebruik van kunnen maken.
Ongeacht wat je bij installatie ook aangeeft.

Begrijp me goed: ik heb zelf een android telefoon en mijn volgende zal weer een android zijn. De reden is vooral dat je bij Android meer zelf kan bepalen, dan bij concurrenten. Maar Android is zeker nog niet perfect.
Dat laatste nog even uitleggen: Bij het installeren van apps krijg je in beeld welke rechten een applicatie allemaal krijgt. Bijv toegang tot telefoonfunctie. Dit kan heel eng zijn dat het programma al je gesprekken bij houdt, maar het kan ook betekenen dat het programma door toegang merkt dat er gebeld wordt, zodat het zichzelf kan uitschakelen/blokkeren.

Google zou buiten apps om het beheren van privacyinstellingen mogelijk moeten maken, zodat apps er nooit gebruik van kunnen maken.
Ongeacht wat je bij installatie ook aangeeft.
Ik ontwikkel voor de Android en kan zeggen dat "het zichzelf uitschakelen als er gebeld wordt" al prima door Android zelf geregeld wordt. Er is geen enkele reden om toestemming voor zulke privileges te eisen tenzij je features gebruikt in je app die dat echt nodig hebben. Wat ik heb gedaan met mijn app (Titan Turret) is uitleg waarvoor ik die permissies gebruik. Niet foolproof (wie zegt dat ik de waarheid spreek) maar ik vind het wel zo netjes.

Verder is het erg lastig om te eisen dat apps nooit van privacy instellingen gebruik mogen maken omdat privacy zelf per persoon varieert en je per app onderscheidt maakt per permissie.

Is het doorlezen van je adresboek privacy indringend?
Is het lezen van je oproep info privacy indringend?
Is het lezen van je globale locatie privacy indringend?

Maar ondertussen wil je wel dat je met je apps je vrienden via Facebook kan toevoegen, bijhouden hoeveel belminuten je nog hebt en een GSM tracker actief hebben mocht je telefoon ooit gejat worden. Stop je ze allemaal samen in een "Ultimate l33t pro app" dan is het voor je gevoel toch weer minder veilig.

Het is dus lastig om qua privacy aan iedereen hun eisen te voldoen. Ik denk wel dat het permissie systeem een stap in de goeie richting is.
Ik installeer in principe geen apps die mijn precieze GPS lokatie willen weten. Globaal is tot daar aan toe, maar waarom zou bijvoorbeeld een spelletje als Craps moeten weten wáár ik ben? Zelfde ook met telefoonstatus en -identiteit: moet een kaartspel dat zonodig weten?

(overigens, Titan Turret liep na een seconde vast (behalve de muziek) en moest m'n accu verwijderen om te resetten ...)
offtopic:
Wil je daarover contact met mij opnemen? Ik wil graag dat mijn app op zoveel mogelijk toestellen werkt.

Mijn mail adres is
info(apenstaart)code-monkey.nl


Het levert qua advertentieopbrengsten meer op als je een lokale advertentie toont. Uiteraard zou een globale schatting van de lokatie ook moeten volstaan vind ik. Als je al weet in welk land iemand zit zou dat voldoende moeten zijn.
heb je daar een bron van? Tot nu toe hebben ze echt nog steeds niet meer verdiend op Android dan op iOS. Jij baseert je op een projectie die inhoudt dat iedereen Angry Birds blijft spelen.

Realiteit is dat ontwikkelaars klagen dat er niets te verdienen valt op Android.

[Reactie gewijzigd door WTF? op 26 januari 2011 21:02]

Het overgrote deel inderdaad. Dat wilt niet zeggen dat er ontwikkelaars zijn die wel het juiste business model hebben gekozen voor hun Android apps en die zullen vast wel geld verdienen. Of de maker van Angry birds daar een van is weet ik niet

Ontopic:
Wat mij vooral tegenhoud (naast de betaal opties) is dat ik een Wildfire heb die niet echt krachtig is. Een groot deel van de apps die ik in de begin periode downloade werkte niet. Ik wil dus niet het risico lopen om weer moeilijk te doen om die app terug te brengen (hoe makkelijk dat ook kan zijn). Zorg er gewoon voor dat ik alleen apps zie die 100% goed werken op mijn telefoon... Heb dus ook totaal geen apps op mijn telefoon geinstalleerd (op facebook, sudoku en doodle jump na :P)

Heb ook n Android tablet en daarvoor heb ik gewoon een torrent met apps gedownload omdat je daar het probleem helemaal hebt (alleen dat is te verwachten ivm de huidige staat van Android :P)

Daarnaast heb ik op onze huis Ipad voor ong 20 euro apps gekocht puur en alleen omdat het downloaden, installeren en gebruiken is zonder ooit echt problemen tegen te komen (iig in mijn situatie) en dit allemaal terwijl ik liever Android gebruik vanwege de enorme vrijheid (me tablet en telefoon zijn geroot :D)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 januari 2011 21:20]

Ik heb ook een htc wildfire, angry birds werkt er op hoor. Oké er zijn apps die echter niet werken, maar het zijn meestal games. En even googlen of reviews lezen en je weet waar je staat. Om angry birds te kunnen spelen: je start het, je doet toetsenblokkering, ontgrendelt en je kan spelen. Iets met verkeerde resolutie waar angry birds na het ontgrendelen op gewezen wordt.

Edit: net nog eens je tekst gelezen, alleen apps zien die 100% werken zou inderdaad een heel handige feature zijn :Y)

[Reactie gewijzigd door Precision op 26 januari 2011 22:11]

"En even googlen of reviews lezen en je weet waar je staat." -> Daar heb je volkomen gelijk mee.

MAAR het zou overbodig moeten zijn (zoals je overigens in je edit zelf aangeeft). Ik hoop dat google in hun algoritme ook rekening gaan houden met welke handset het is. Al lijkt het me wel moeilijk om te applicaties hierop te classifiëren.

Verder staat er in het artikel niet dat Paypal ondersteund gaat worden voor de betalingen van de applicatie zelf (itt de in app betalingen). Betekent dit dat paypal nog steeds geen optie wordt voor betalingen van applicaties? Dat lijkt me ook een groot minpunt omdat ik op het internet regelmatig mensen deze 'feature' wensen. Al lijkt het betalen via de provider mij een stap in de goede richting!

Tja en die scheve verdeling tussen betaalde en gratis applicaties is misschien eigen aan Android. Er zijn veel gratis applicaties waardoor ik dikwijls de meerprijs van een betaalde applicatie niet wil betalen. Ik heb momenteel 2 applicaties waarvoor je moet betalen. 1 heb ik betaald via Paypal (gratis versie uit market geïnstalleerd en op de site van de ontwikkelaar kon je via paypal een apk aanschaffen om het te activeren) en 1 heb ik 'gevonden' op het internet (dit omdat het in België toen nog niet mogelijk was om applicaties te kopen. Maar aangezien dit nu wel gaat zal ik dat is rechtzetten een dezer dagen :-). )
Als dat echt zo was, dan hadden ze op de iPhone die app ook allang gratis gemaakt lijkt me. Met inline reclame uiteraard.

Wellicht was het enkel marketing-praat?
'tis wel een privé bedrijf dus het zou kunnen.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Rovio_Mobile
Zelfs met Angry Birds zijn er eikels die de ads disablen. Sommige mensen vinden gewoon dat niemand geld mag verdienen met software.
Zelfs met Angry Birds zijn er eikels die de ads disablen. Sommige mensen vinden gewoon dat niemand geld mag verdienen met software.
What's new ? Het Amiga platform is er destijds aan ten onder gegaan. En hetzelfde geldt natuurlijk voor muziek en films. Dat moet volgens sommigen allemaal liefdadigheidswerk zijn :) Ik ben niet roomser dan de paus, maar regelmatig gewoon betalen voor iets wat je goed vindt scheelt echt.
Dat ze meer vedienen aan Android dan aan iOS lees ik nergens. Ik heb juist gelezen dat ze er bijna niets aan verdienen volgens Peter Vesterbacka op 27-12-2010. Peter Vesterbacka is de bedenker van dit spel (http://tinyurl.com/2cke95p: )

Apple will be the number one platform for a long time from a developer perspective, they have gotten so many things right. And they know what they are doing and they call the shots. Android is growing, but it's also growing complexity at the same time. Device fragmentation not the issue, but rather the fragmentation of the ecosystem. So many different shops, so many different models. The carriers messing with the experience again. Open but not really open, a very Google centric ecosystem. And paid content just doesn't work on Android.

Free is the way to go with Android. Nobody has been successful selling content on Android. We will offer a way to remove the ads by paying for the app, but we don't expect that to be a huge revenue stream.

Dit is de mening van een ontwikkelaar, maar er zijn vast andere te vinden.

[Reactie gewijzigd door CWBW op 27 januari 2011 07:33]

Leer eens lezen. Hij zegt helemaal niet dat ze er bijna niets aan verdienen. Hij zegt alleen dat paid content onder Android een moeilijk verhaal is (voor de uitgevers).

Deze zelfde Vesterbacka heeft gezegd dat ze nu waarschijnlijk 1 miljoen dollar per maand verdienen met de advertenties in Angry Birds. Of je moet dat bijna niets vinden...

http://techcrunch.com/201...id-1-million-advertising/
Tegenover 8 miljoen op iOS is dat inderdaad niets als je bekijkt dat er meer android versies zijn gedownload dan iOS versies.

[Reactie gewijzigd door WTF? op 27 januari 2011 14:30]

Dat de appverkopen op android zo slecht zijn heeft totaal niks te maken met de betalingsmethoden. Het heeft bijna alleen te maken met de kwaliteit van de applicaties. De appkwaliteit in de appstore is zo veel hoger dan in de android market. Er moet daar serieus iig een beetje quality control overheen. OF de ontwikkelaars moeten daar zelf voor zorgen voordat ze klagen dat ze niet makkelijk veel geld van android gebruikers kunnen slurpen.
juist wel. jongeren zijn ook vaak bereidt om een app (goede app natuurlijk) te kopen. maar vaak hebben deze mensen geen credit card, heb ik ook niet. dus het wordt moeilijk om iets aan te schaffen. ik gebruik zelf iTunes kaarten, wil geen rekening aan koppelen of een credit card aanschaffen. het is ook nog eens veiliger ook.

ik vind dat ze iig ook kaarten moeten verkopen net als Apple. veel makkelijker!
Kan er iemand die grafiek 's verduidelijken?
Wat stellen die waarden op de x-as voor? (50; 50-100; ...) :?

Edit: bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door K_VL op 26 januari 2011 22:14]

Dus op de x-as staan de verschillende intervallen van het aantal downloads van een app.
De y-as geeft het percentage weer hoeveel apps betaald zijn en hoeveel gratis uit een bepaald interval.
De groene cijfertjes geven weer hoeveel apps er zich bevinden in een bepaald interval.

Dus als we er van uit kunnen gaan dat deze cijfers juist zijn, zijn er momenteel rond de 230.000 apps in de market.

Wat wel opvalt is dat er in de categorie van +250.000 downloads maar 3 betaalde apps aanwezig zijn 8)7 . Dit verklaart dus voor een groot deel waarom de ontwikkelaars dus klagen.

Het wordt dus tijd dat google een fatsoenlijk betalingssysteem introduceert dat in de meeste landen hopelijk goed toegankelijk is en dat eenvoudig werkt zonder al te veel "gedoe".
Dit betekend niets meer, dat wanneer apps populair worden, like, 100.000 + , iedereen ze op een alternatieve manier op zn telefoon zet. Google gaat developers meer dwingen zelf maatregelen in hun apps te plempen tegen illegaal verkregen kopieën.
Op de X-as staat hoe vaak de aplicatie gedownload is. Dus het eerste staafje beeld alle apps uit die minder dan 50 keer zijn gedownload, enz. In elke staafje is weer een verdeling tussen betaald en niet betaald. Dus er zijn 57880 gratis applicaties die minder dan 50 keer zijn gedownload.

Het duurde bij mij ook even voordat ik het precies doorhad, maar volgens mij weet ik het nu!
Aantal downloads. Apps de minder dan 50x worden gedownload zijn voor de helft betaald en voor de helft gratis. Bij populaire apps ligt het aandeel betaalde apps dus aanmerkelijk lager. Uit dit grafiekje blijkt dus dat gebruikers voornameljk gratis apps downloaden.
Wat hij hierboven zegt ja, ik snap er ook niets van.
Ja ik ben ook benieuwd, snap het ook niet :?. Download aantallen per iets ofzo?
Ik denk dat hier veel mensen op zitten te wachten, en het mooie is zodra ontwikkelaars meer geld krijgen komen er vanzelf ook weer beter apps! Alleen maar voordeel dus ik hoop dat ze dit snel door zetten, en een beter zoek systeem is ook erg handig, vind het persoonlijk nu af en toe best onoverzichtelijk.
Wat ook een keer op tweakers stond was dat rovio (van angry birds) meer verdiend heeft met de (gratis) android versie dmv reclame dan op iOS die 0,80€ kost maar zonder reclame is. Maar kleinere ontwikkelaars die geen goeie deals wat betreft reclame kunnen regelen zullen zeker baat hebben bij goed en makkelijke betaalmogelijkheden.
True, maar ik betaal liever eenmalig 80 cent dan iedere keer die annoying reclame in beeld te krijgen...
Zo ontzettend mee eens, ik wilde dat nu.nl een betaalde app zou maken zonder reclame! liever één keer betalen voor een schone app dan de irritatie als je per ongeluk op zo'n stom reclameblok klikt.
Wat ook een keer op tweakers stond was dat rovio (van angry birds) meer verdiend heeft met de (gratis) android versie dmv reclame dan op iOS die 0,80€ kost maar zonder reclame is. Maar kleinere ontwikkelaars die geen goeie deals wat betreft reclame kunnen regelen zullen zeker baat hebben bij goed en makkelijke betaalmogelijkheden.
Dat stond helemaal niet op Tweakers! Zulke uitspraken laten net zien hoe slecht geïnformeerd de gemiddelde fandroid is.

Dit stond er op tweakers:
De betaalde iOS-versies leverden Rovio al acht miljoen dollar op, terwijl de gratis Android-versie naar verluidt al ruim een miljoen dollar heeft opgeleverd.
Angry Birds doorbreekt grens van vijftig miljoen downloads
laat ze maar eerst paypal als optie zetten, wil graag veel games spelen. maar geen CC.
nog beter zou ideal zijn. :9 maar zal wel niet

[Reactie gewijzigd door elmalonl op 26 januari 2011 20:29]

Nog makkelijker is dat het door je provider wordt geind, tegelijk met je abbonnementsgeld. Dat maakt de drempel om iets te kopen veel lager volgens mij.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 26 januari 2011 22:00]

Maar ook gevaarlijker. Malware kan zo makkelijk allerlei dingen kopen via je telefoonrekening, en je komt er niet meteen achter omdat de rekening pas daarna komt. Ik zou toch meer fan zijn van Paypal of iDeal.
Dit is natuurlijk onzin, programma's hebben nooit toegang tot die gegevens dus dat risico loop je nooit.
MIJN Probleemen met Market:
- crapware/spyware/bloatware/demoware
- hardware fragmentatie - je weet nooit of de applicatie überhaupt werkt op jouw toestel.
- geen paypal / ideal
- geen/weinig goede games (gameloft HD games zitten niet in de market)


115801 apps mogen direct de Market uit
Mee eens, vooral als je een iets ouder Android toestel hebt is het vaak maar de vraag of een applicatie werkt, maar andersom ook, als je een recent Android toestel hebt is er de kans dat een oudere applicatie hier niet op werkt of er heel beroerd uitziet vanwege de lagere resolutie van de app.

Mocht je nog op zoek zijn naar wat kwaliteit games, dan kan ik je de volgende aanraden
  • Colorix (HD)
  • Fruit Ninja
  • Game Dev Story (echte aanrader)
  • Slice It!
  • Reckless Racing (min 1Ghz processor nodig)
  • Frenzic
  • Totemo (HD)

[Reactie gewijzigd door p0st op 26 januari 2011 22:31]

Ik denkdat hierbij de naam Google negatief uitpakt. Google wordt eerder geaccosieerd met goedkoop/gratis dan Apple.
Is het ook niet zo dat de op Android het heel gebruikelijk is om een gratis appstore alternatief te gebruiken waar je alle apps gratis kan downloaden (die in de officiele apps market nog wel geld kosten).
Mijn neefjes betalen zover ik kan zien geen cent aan apps.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 27 januari 2011 09:54]

Wel gek dat apple heel veel diensten gebruikt van google... hmmmm en bij google gebruiken ze weer mac computers..
Lijkt me een stap in de goede richting, er zijn zeker veel gebruikers zonder cc, maar paypal zou uiteraard nóg een stap verder zijn
Inderdaad paypal hebben ze nodig !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True