Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

De Amerikaanse mededingingsautoriteit heeft de overname van AdMob door Google goedgekeurd. Volgens de FTC kunnen er vraagtekens gesteld worden bij de overname, maar zorgt Apples advertentieplatform iAd voor genoeg concurrentie.

Nexus One met AdMob-advertentieHet marktaandeel van AdMob op iPhone OS zal door Apples eigen platform iAd flink afnemen, of Google AdMob nu zou overnemen of niet, zo redeneert de Amerikaanse Federal Trade Commission. Aanvankelijk had de FTC veel vraagtekens, omdat AdMob op zowel iPhone OS als Android, de grootste mobiele platformen voor adverteerders, een groot marktaandeel heeft.

De AdMob-advertenties verschijnen in veel gratis applicaties voor beide platformen. Op die manier kunnen ontwikkelaars geld verdienen aan de gratis software. Hoewel het er niet expliciet staat, wijst het statement van de FTC erop dat de overname niet was goedgekeurd als Apple iAd niet had gepresenteerd. Volgens de FTC zorgde de concurrentie tussen Googles advertentiedient en AdMob ervoor dat ontwikkelaars een groter deel van de opbrenst kregen en dat er genoeg concurrentie was.

De nieuwe advertentiedienst iAd werd door Apple in april gepresenteerd en zit ingebakken in iPhone OS 4. Waar AdMob vaak werkt met kleine tekstgebaseerde advertenties, kunnen de in html5 gemaakte advertenties van iAd ook spelletjes en video's bevatten. Apple krijgt 40 procent van de opbrengst uit iAd-advertenties.

Nu Google goedkeuring heeft van de FTC, zal de overname binnen een paar weken worden afgerond, aldus Google. Vervolgens worden de beide organisaties samengevoegd. De markt voor mobiele advertenties groeit door de opkomst van smartphones en mobiel internet in rap tempo. Naast Android en iPhone OS kunnen ontwikkelaars ook geld verdienen door advertenties in applicaties voor Windows Mobile, Blackberry OS en Symbian OS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Hoewel ik zelf android fan en developer ben, moet ik zeggen dat ik iAd een aantrekkelijker platform vind dan googles mobiele advertenties. Vooral het feit dat het erop gericht is om niet de gebruiker uit de applicatie te krijgen en aardig wat interessante content (spelletjes, trailers etc) voorschotelt.

Google zit ook niet stil bleek uit de keynote van Google IO op dag 2. Ik ben blij dat ze erkennen dat gebruikers niet graag uit hun applicatie gestuurd willen worden.

Concurrentie is goed voor de klant en de consument. En Google is niet zoveel concurrentie gewend. Prima zo!

[Reactie gewijzigd door - peter - op 22 mei 2010 15:17]

In de presentatie van iAd liet Steve Jobs natuurlijk wel heel idealistische advertenties zijn. Ik denk dat er maar een paar iAd-advertenties het niveau van die Toy Story-advertentie halen, en de meeste gewoon HTML-tekst zijn. Anders was er op het gewone internet al veel meer van dat type advertenties geweest.
Adverteren via iAd zal heel wat geld kosten (bron: http://www.iphoneclub.nl/...-iad-kost-miljoen-dollar/), daarom zal waarschijnlijk de kwaliteit van een advertentie (veel) hoger liggen dan de gemiddelde advertentie die je op internet vindt. En daarnaast zullen advertenties ook nog gecontroleerd worden door Apple, zal dus wel meevallen met HTML-tekst advertenties
Apple krijgt echter ook zeggenschap over welke Ads worden toegelaten en welke niet, daarmee verwacht ik dus gemiddeld een hogere kwaliteit dan de gemiddelde Jamba reclame aangezien het ander gewoon net zo irritant wordt en dat wilt Steve pertinent niet gezien zijn commentaar tijdens de keynote.
Google modereert ads ook, neem niet aan dat we (te) flashy bende krijgen wat gewoon irritant is...
Klopt, maar Google is veel vrijer in het toelaten, zoals met alles in vergelijking tot Apple. Voor allebei is veel te zeggen, ik kies dan liever voor iets met iAds denk ik. De tijd zal het leren.
Drukken op een advertentie zal er niet voor zorgen dat de applicatie zichzelf afsluit, zoals bij de iPhone op het moment. Je wordt meestal naar de browser gebracht, en zodra je op de terugknop drukt ben je weer in je game, precies waar die gebleven was. Waar ik mij wel op het moment ontzettend aan stoor is dat de resolutie van de game ingedrukt wordt wanneer een advertentie onderin zichzelf nestelt. De load-graphics worden vaak helemaal in elkaar gedrukt, en bij sommige games zelfs ingame! Dus daar moeten ze wel wat aan doen, desnoods dat het semi-transparant over de applicatie heen valt, en pas 100% zichtbaar wordt wanneer je deze activeert.

Is het trouwens ook mogelijk om de advertenties in Flash te gaan maken? Want als je op het moment op het internet kijkt, is 90% van alle online advertenties Flashbased.

Maar koopt Google nu de technieken van AdMob over om te gebruiken in hun eigen advertentieprogramma of zullen beide zich een weg banen op het Android platform?
Nee, natuurlijk kan dit niet. Apple staat geen Flash-plugin toe. Dus tenzij je de .swf met die nieuwe JavaScript SWF parser laadt, gaat dit niet lukken.
Ik heb het over Google's adprogram ;) Ik ben bekend met de Apple HTML5 bandwagon

[Reactie gewijzigd door gizmostudios op 22 mei 2010 15:35]

Is het trouwens ook mogelijk om de advertenties in Flash te gaan maken? Want als je op het moment op het internet kijkt, is 90% van alle online advertenties Flashbased.
Apple richt zich juist op HTML5, en wat daar nu al mee kan is ruim voldoende voor de advertenties op de mobiele telefoon. Verder is de ondersteuning ook gewoon goed op de iPhone

Dat 90% van de advertenties Flash-based zijn, heeft te maken met de mogelijkheden van Flash - waarbij je dan ook no eens zo'n 95% van de gebruikers kunt bereiken. Voor voorlopig heeft HTML5 op de desktop zo'n bereik nog niet - maar op het moment dat de oudere Internet Explorer browser (IE 6-8) vervangen zijn door een meer standaard browser (denk o.a. aan Firefox, Google Chrome, Opera, Apple Safari of MSIE9) zal het bereik van HTML5 flink toenemen en dus ook de geschiktheid als advertentie-platform.

Persoonlijk hoop ik echter wel dat men niet de irritante manier van adverteren overneemt, want zo'n beetje iedere Flash-advertentie zit wel in de weg en moet je wegklikken voor je een site verder goed kunt bezoeken...
Met de Google I/O hebben ze het er over gehad, weet niet of je het al hebt gezien, maar anders is dat zeker een idee voor je om te doen ;)...
Precies, wat in de eerste post staat over iAd staat heeft Google intussen ook al aangekondigd voor Android 2.2. Zie http://www.youtube.com/watch?v=o8unC9bA4O8 na ongeveer 5:50 minuten.
ik denk dat het in dergelijke reclames niet zo zeer om clicks gaat maar meer om het bereiken van naamsbekendheid. Als je vaak een reclame voorbij ziet komen blijft het eerder hangen :)
Ja ohja wat zijn die Sony Bravia reclames op internet fucking irritant.. OH KIJK EEN PHILIPS!!! En dan koop je een Samsung.
Maar toch koop je dan wel een van die drie. Niet eentje waar Kuwasoeki of zo op staat. Puur omdat je daar nog nooit van gehoord hebt en niet om dat die per se slechter is.
Ik vind het zo vreemd dat er zoveel geld omgaat in dergelijke ad-software. Als ik internet klik ik eigenlijk nooit op een reclame, zijn er dan zoveel mensen die dit wel doen? :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True