Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Sun zal over twee weken tijdens de JavaOne-conferentie in San Francisco details bekend maken over zijn eigen downloadwinkel voor telefoonsoftware. Onder de naam Java Store wil Sun software aanbieden voor mobieltjes met Java.

Tijdens de conferentie, die van 2 tot 5 juni wordt gehouden, zal Sun praten over hoe de Java Store zal werken, hoe ontwikkelaars applicaties kunnen gaan verkopen en wanneer de dienst online gezet gaat worden. In een blogvideo vertelt ceo Jonathan Schwartz over Project Vector, zoals de downloadwinkel nu nog heet.

De downloadwinkel is gericht op mobieltjes met Java 2 Mobile Edition (J2ME). Dat zouden wereldwijd inmiddels ongeveer een miljard mobieltjes zijn. Vooral telefoons met het OS van een fabrikant, zoals veel Sony Ericsson-telefoons en Samsung-mobieltjes, worden uitgerust met de mobiele versie van Java. Mobiele Java is een techniek die onder meer gebruikt wordt voor spelletjes, maar softwareleveranciers maken ook vaak Java-applicaties om software beschikbaar te maken voor veel telefoons. Onder andere Hyves en NS hebben een Java-applicatie laten maken voor telefoons. Ook Skype is in een Java-versie  verkrijgbaar.

Sinds Apple succes had met zijn App Store, zijn veel meer bedrijven in de telecombranche begonnen met het distribueren van software. Nokia brengt Ovi Store uit voor zijn telefoons, Microsoft lanceert Marketplace voor Windows Mobile-toestellen en Google maakte al eerder Market voor zijn mobiele OS Android. Er waren al wel sites om Java-applicaties te vinden en te downloaden, zoals Getjar.com.

Video (1640183659?isVid=1&publisherID=1460825906)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Een beetje een vaag verhaal door Schwartz, de ene website intepreteerd het alsof ze een algemene software winkel gaan beginnen voor Windows gebruikers, de andere website een software winkel voor mobiele telefoons en de andere beweert dat de winkel alleen dient om ruimte te kopen in Sun's installatie programma (net zoals dat de Google en Microsoft Toolbars met een serie van de Java VM updates meegeleverd werden). Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer...
met forisjuh eens, het is helemaal geen store voor mobiele telefoons zoals de tweakers auteur meent. het is gewoon het toolbar gedoe dat meelift op het update mechanisme als je de java runtime op je windows desktop geinstalleerd hebt.

project Vector is een installatie vector om allerhande applicaties te distribueren. het komt op mij een beetje malware achtig over. alleen de naam vector al die veel gebruikt wordt om remote exploit technieken te beschrijven. zie bijvoorbeeld hier: http://authentium.blogspo...exploit-vector-scope.html (niet dat sun exploits gaat installeren). maar het begrip vector is bedoelt als manier om bij een gebruiker zn pc binnen te komen en zaken te installeren.

sun heeft een heleboel java runtimes draaien op windows en die installed base willen ze nu uitventen naar derde partijen. google is ooit begonnen dr toolbar te distribueren met java, later werd dit ms live omdat zij kennelijk meer betaalden.

maar hoe wokke erbij komt dat het met een phone app store te maken heeft is beyond me, lees ook het tekst transcript van die video blog van schwartz maar eens na op: http://blogs.sun.com/jonathan/

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 23 mei 2009 15:59]

maar het begrip vector is bedoelt als manier om bij een gebruiker zn pc binnen te komen en zaken te installeren.
Onzin, leer Engels:
vec·tor (vktr)
n.
1. Mathematics
a. A quantity, such as velocity, completely specified by a magnitude and a direction.
b. A one-dimensional array.
c. An element of a vector space.
2. Pathology An organism, such as a mosquito or tick, that carries disease-causing microorganisms from one host to another.
3. Genetics A bacteriophage, plasmid, or other agent that transfers genetic material from one cell to another.
4. A force or influence.
5. A course or direction, as of an airplane.
Een 'attack vector', zoals jij beschrijft, vertaalt zich letterlijk naar 'aanvalshoek'.
Er zijn hier veel reacties die erop wijzen hoe klein de iPhone-markt is ten opzichte van allerlei andere mobieltjes. Maar toch is hun AppStore het meest succesvol tot nu toe. Een van de dingen die over het hoofd worden gezien is dat het niet alleen om puur het gemak van een AppStore gaat (alhoewel de "klik" "password" "klaar" methode natuurlijk erg handig werkt), maar ook om de kwaliteitscontrole.

Daar wordt de laatste tijd nogal zeikerig gedaan, wanneer Apple weer eens een appje afwijst op 'morele' gronden, maar reken maar dat er ook een hoop troep door wordt gefilterd. Ook maakt het feit dat er eigenlijk maar 3 devices zijn (iPhone 2G, 3G en Touch) het veel makkelijker voor developers.

Je kunt er op rekenen dat met zo'n JavaStore en 1 miljard tlefoontjes van ik weet niet hoeveel types de apps of zeer beperkt moeten zijn, of enorm wisselvallig zullen presteren! Als ik Sun was zou ik heel snel een HCL (Hardware Compatibility List) opstellen van telefoons die ze willen supporten. Met een iPhone ben je er redelijk zeker van dat als ik voor 10 euro ofzo een wat duurdere app of game koop, dat het dan ook naar behoren werkt.

Er zijn al jaren allerlei sites waar je applicaties voor Windows Mobile of Symbian kunt downloaden, maar het was niet zo dat deze maar beperkt succes hadden puur en alleen omdat het lastig is om die apps te installeren (sterker nog, vaak is het een fluitje van een cent, zoals bijvoorbeeld Google Maps installeren op Windows Mobile). Het komt gewoon te vaak voor dat je applicatie domweg niet goed werkt.

Ditzelfde probeem speelt niet alleen voor Sun, maar ik ben ook benieuwd hoe Microsoft, RIM en Google dit gaan oppakken. Het testen van applicaties kan nog wel eens heel duur worden. Zij hebben ten opzichte van Java nog wel het voordeel een redelijk beperkt aantal platforms te bedienen, omdat hun OS zelf bepaalde minimum-specs en hardware compatibility afdwingt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 mei 2009 14:09]

Tja, geen wonder dat die Apple store goed draait: het is de enige plaats waar je terecht kunt tenzij je je eigen (!) phone hackt. Maar of dat nu iets positiefs is betwijfel ik. Voor andere OS en kun je overal terecht.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 23 mei 2009 15:56]

Daar wordt de laatste tijd nogal zeikerig gedaan, wanneer Apple weer eens een appje afwijst op 'morele' gronden, maar reken maar dat er ook een hoop troep door wordt gefilterd
Vraag blijft wat troep is. one mans junk is another mans treasure..

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 23 mei 2009 14:17]

In dit geval bedoel ik redelijk objectieve troep, bijvoorbeeld crashende apps, veels te sloom, freezes, lage responsiviteit, dat soort dingen. Niet zozeer de vraag of iFart nou een leuke of waardeloze app is qua inhoud, maar of hij een beetje redelijk geprogrammeerd is en goed draait.
Bij zulke posts vraag ik me toch echt af of je echt weleens een Windows Mobile telefoon hebt vastgehad of dat je nu gewoon random voormalige windows foutmeldingen voor de PC op de telefoon bedenkt. Als je doelt op de driverproblemen met Quallcom processors? Dat slaat totaal ergens anders op, HTC heeft de beelddrivers niet aangekocht bij bepaalde HTC toestellen, zoiets staat compleet los van Windows Mobile zelf.
De downloadwinkel is gericht op mobieltjes met Java 2 Mobile Edition (J2ME).
Waar is de bron van dit artikel? Want wat ik gehoord heb targeten ze minstens net zo hard de desktop ala steam.
And oddly enough, that's made the Windows Java runtime our most profitable Java platform. I thought I'd provide some insight into that business here, and then introduce a project we're planning to unveil at this year's JavaOne, known internally as Project Vector.
Remember, when apps are distributed through the Java Store, they're distributed directly to the desktop
Van insiders begreep ik min of meer het zelfde maar ik zal nog maar eens wat vragen stellen. Het gene wat die wel heel duidelijk aangaven is dat Jonathan's blog betreffende dit onderwerp niet een van z'n meest duidelijke was.
Sun wil ook nog even wat meepakken... Zijn er echt nog zoveel telefoons die op java vertrouwen voor hun applicaties dat zo'n store bestaansrecht heeft ?
Winmo, Iphone en android hebben deze store niet nodig, dus je zou nog enkele nokia's en SE's kunnen aantrekken maar dan houdt 't wel op lijkt me.
Daarbij heb ik altijd de indruk gehad dat java traag en log is, iets wat je op je telefoon wil vermijden.

edit:

dat ze java ondersteunen wil niet zeggen dat 't wenselijk is om te draaien. Mijn telefoon draait ook java maar ik heb er geen enkele jar zelf opgezet, omdat er meer dan genoeg native apps zijn, en al helemaal voor bovengenoemde platforms.

[Reactie gewijzigd door BaatZ op 23 mei 2009 13:11]

Mijn Samsung G600 die ik anderhalf jaar geleden heb gekocht is een veelgebruikte telefoon, en ik ben er heel tevreden mee, makkelijk in gebruik, goede batterijduur, veel features… En hij heeft Java. Zo ook mijn Samsung C100 die ik daarvoor had.

Ik heb er een aantal Java-apps op staan, een paar spelletjes die ik nooit speel (ben niet zo’n mobiele gamer :)), een gids voor Parijs die ik bij een Thalys-kaartje kreeg waar ik in Parijs wel even naar gekeken heb, en Google Maps, wat ik echt heel vaak gebruik.

Lijkt me ook dat met al die verschillende operating systems en onderliggende architecturen, dat eigenlijk iedere telefoon van Java-apps gebruik zou moeten maken zodat je niet aparte platform-afhankelijke applicaties voor een selecte groep telefoons krijgt. Let wel, uiteindelijk beperkt dat onze keuzevrijheid.

Natuurlijk is dat precies wat Apple & co. willen…

[Reactie gewijzigd door Grauw op 23 mei 2009 13:31]

Denk nu niet dat één java app op alle toestellen draait die Java aan board hebben...
Zo zijn er zeer veel variaties in de userinterface (met name display en input) maar ook is er zeel veel variatie in ondersteunde api's.
Als je echt een goede mobiele ondersteuning voor een mobiele applicatie wil geven zit je zo op een stuk of dertig variaties die allemaal stuk voor stuk geport moeten worden.
Nog afgezien van het gezeik dat je soms hebt als je met Java bepaalde api's wilt aanspreken. Zo wordt ik door TrekBuddy op de E51 continue bestookt met "programma wil gebruikersgegevens lezen, mag dat?" (hij zal z'n kaarten toch ergens vandaan moeten inlezen). En je kunt het antwoord niet opslaan. Dan werkt een native app toch handiger.
Ik moet er niet aan denken dat ik een een programma ontwikkeld voor een candybar telefoon op mn ipod touch moet draaien. Het grote voordeel van iPhone/iTouch zijn dat ze eigen native api's gebruiken die veel beter intergreren en gebruik maken van de functies van het toestel
Wat dacht je van NOkia, SE, LG, Samsung. HEb je toch het grootste deel van de markt als doelgroep. NIet iedereen heeft een Smartphone ;)
En trouwens, smartphones met Symbian ondersteunen ook Java. Hoe dat met andere OSen zit weet ik niet, maar ik heb een hoop Java programma's op m'n E51 draaien.
de iPhone heeft het in ieder geval niet. Onder Windows Mobile bestaan wel wat implementaties (Esmertec Jbed wordt bijvoorbeeld door HTC bij haar smartphones geleverd) maar echt lekker werkt het in mijn ervaring allemaal niet. hoe het met Android zit weet ik niet.
Dat is knap stom van Apple om geen Java te implementeren op hun toestel... zo beperken ze hun gebruikers nogal. Ze beperken developers al, maar gebruikers dus ook.

@MsG
Java is NIET een ge-emuleerd framework. Er wordt gewoon pas gecompileerd bij het opstarten, zegmaar. Dat lijkt trager maar in de uitvoer van een app zul je nauwelijks verschil merken. Zeker niet op de moderne 400MHz+ telefoons.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 23 mei 2009 22:41]

Naar mijn mening is het een bewuste tactiek van Apple om geen Java te ondersteunen. Als je software op je IPhone wil draaien, dan moet je bij Apple zijn.
Ik denk dat juist het type mensen dat bereid is om geld uit te geven aan software voor z'n telefoon veelal een IPhone heeft.
Als developer wordt je een beetje voor het blok geplaatst. Ondersteun je een algemene java versie dan laat je daarmee dus de Iphne markt liggen. Dat kan je je als developer bijna niet permitteren. Je kan natuurlijk 2 versies maken, maar dat is ook maar duur en moeilijk.

Het voelt een beetje als tjidens de browser wars, toen je moest kiezen uit compatibiliteit met IE of met de andere browsers.
De iPhone markt is maar miniem vergeleken bij de andere platforms, dus als ik moest kiezen wist ik wel welke ik liet liggen.
Het werkt wel oke, maar waarom zou je een ge-emuleerde java applicatie draaien als je native ook .sis .cab, etc bestanden kan gebruiken, dat werkt meestal toch een stuk sneller en beter dan java.
jah ALLE telefoons tegenwoordig ondersteunen java. dus is niet zo onbegrijpelijk als java-Sun 'ook no geven wat wil meepakken'
lees het bericht: er zijn 1 miljard toestellen die het ondersteunen, dus ja die heeft wel degelijk bestaansrecht
Zolang de iphone geen ondersteuning biedt voor Java-games zal het niet echt van de grond komen ben ik bang. Een "app-store" gaat daar niet veel aan veranderen.
Hallo, er zijn meer niet-iphones in omloop dan iphones.

Javagames hebben het nadeel op een iphone dat ze niet voor een specifieke telefoon ontwikkeld zijn en ze dus niet weten hoever ze mogen gaan qua belasting ed.
Het Blackberry OS is grotendeels op Java gebaseerd zelfs, dus voor die markt kan het zeker interessant zijn.
Vooral telefoons met het OS van een fabrikant, zoals veel Sony Ericsson-telefoons en Samsung-mobieltjes, worden uitgerust met de mobiele versie van Java.
Ik zou het toch houden op vooral nokia mobieltjes. Zij waren de eerste die het hadden (6610/7210), ondersteunen het tegenwoordig op bijna alle telefoons (in elk geval alles wat op S40 of S60 draait) die ze uitbrengen en hebben nog steeds het grootste marktaandeel. Volgens mij hebben alle telefoons een OS van een fabrikant.
@Faust: Wat, waarom denk je dat er nu niet al veel telefoons zijn die Java hebben? In wat voor wereld leef je? :) Apple is een nieuwkomer op deze markt, en maar iets van 1% van alle telefoons zijn iPhones. Ik zou wel graag een Java app-store zien, zodat ik niet alleen van op die stomme TV-reclame af hoef te gaan om te weten wat ik ermee kan.

En dat Apple graag vendor lock-in ziet dat is natuurlijk niets nieuws. Nou niet echt iets dat je aan wil moedigen.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 23 mei 2009 13:36]

Een beetje freakin' laat en een prachtige kopie/paste met de AppStore. Ik wilde net mijn telefoon weg doen voor iets dat een dergelijke mogelijkheid heeft. Dan wel een iPhone of een telefoon die een package manager in zich heeft om eenvoudig updates er op te zetten. En nu komen ze hiermee? Tis mosterd na de maaltijd IMHO
Zal eens een keer een java app maken voor mn telefoon. Of nog leuker een game :D. Je eigen game speel je toch vaker als die van iemand anders :)

Nokia 6300 heeft ook java. (Tja kan ook niet anders zowat iedere telefoon heeft java ondersteuning)

Sommige maken de opmerking dat java traag zou zijn. Dat valt reuze mee hoor :*) Ik programmeer regelmatig in java en het is gewoon erg snel.