Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt dat gebruikers van Windows Mobile 6.0 en 6.1 waarschijnlijk vanaf november gebruik kunnen maken van de Marketplace. Windows Mobile 6.5 krijgt vanaf de de introductie volgende week al ondersteuning.

MarketplaceDe Windows Mobile Marketplace zal waarschijnlijk in november beschikbaar komen voor Windows Mobile 6.0 en 6.1. Dat heeft een marketingmedewerker op het Windows Mobile-weblog bekendgemaakt. Oorspronkelijk zou de Marketplace enkel beschikbaar komen voor telefoons met Windows Mobile 6.5, maar half juli werd al bekend dat ook gebruikers van mobieltjes met de 6.0- en 6.1-versies gebruik zullen kunnen maken van de online winkel voor mobiele applicaties.

Voor WM 6.5 opent de winkel al op 6 oktober zijn virtuele deuren, de dag waarop ook de eerste telefoons met dat OS verschijnen. De Windows Mobile Marketplace komt beschikbaar in circa dertig landen, waaronder Nederland en België. Gebruikers kunnen naast gratis applicaties ook betaalde programma's downloaden, waarbij ze een licentie kopen om de software op maximaal vijf verschillende telefoons te installeren. Die limiet wordt gecontroleerd door de installatie te koppelen aan de Windows Live-account van een gebruiker. Kopers mogen tot 24 uur na hun aankoop hun geld terugvragen, maar dat kunnen ze slechts één keer per maand doen. Microsoft belooft zijn best te zullen doen om een applicatie van een telefoon te verwijderen als de gebruiker zijn geld terugvraagt, maar garandeert niet dat dit ook altijd lukt. Applicaties die uitzonderlijk vaak worden geretourneerd kunnen worden verwijderd uit de Marketplace.

Elk land krijgt zijn eigen variant van de Marketplace. Ontwikkelaars moeten hun applicaties opnieuw laten certificeren als ze het in de Marketplace van een ander land willen verkopen. Hoeveel dat kost is niet bekend; het certificeren van een nieuwe applicatie kost 99 dollar, maar Microsoft heeft wel aangegeven dat certificatie voor aanvullende markten goedkoper zal worden. Gebruikers kunnen er overigens ook voor kiezen om producten te kopen uit de Marketplace van een ander land, dus een certificaat is geen vereiste om producten te kunnen verkopen aan gebruikers uit andere landen. Ontwikkelaars moeten verder de certificatiekosten van 99 dollar opnieuw betalen als ze hun applicatie voor een tweede of derde keer indienen na een eerdere weigering en ze mogen hun programma's een prijs meegeven die tussen 0,99 dollar en 499 dollar ligt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

99 euro om een applicatie erin te krijgen, dat zal me een succesnummer worden.
Inderdaad, kijk maar naar de iPhone :)
Bij de iPhone SDK kost het $99 per jaar en mag je zoveel apps indienen als je wilt. Als ik dit zo lees, ben je bij Microsoft wel prijziger uit...

Ik las in eerdere berichten dat je $99 moest betalen voor de eerste 5 apps per jaar, en daarna nog eens $99 per app per jaar. Dit is erg prijzig.

Daar staat tegenover dat de restricties volgens mij wel een stuk milder zijn dan bij Apple (en de kopers een niet-goed-geld-terug-garantie hebben), maar de drempel blijft hoog, ik weet niet hoeveel free of 1-euro-apps je gaat zien als de developers deze kosten mogen betalen, not to mention de kosten per internationale 'market'.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 2 oktober 2009 09:15]

Ik las in eerdere berichten dat je $99 moest betalen voor de eerste 5 apps per jaar, en daarna nog eens $99 per app per jaar. Dit is erg prijzig
Developer registratie is 99$ (per jaar ongeacht het aantal apps)
Certificering per app is 99$ (eenmalig)

Developers die zich registeren voor 1-1-2010 kirjgen wel initieel 5 gratis certificeringen.
Je kan het ook anders zien een drempel inbouwen zal de 300ste copy van iFart ontmoedigen terwijl die de iphone apps winkel overspoelen.
Dat is helaas niet zo gebleken. Dit dachten we ook van de 99 Dollar drempel. Feit is dat er altijd bedrijfjes en mensen zijn die dat gewoon betalen en ook gewoon iFart apps uitbrengen...simpelweg omdat dat ook veel geld in het laadje brengt (pubers).
Bij de Iphone betaal je EENMALIG 99 euro voor een developer license. Niet per App zoals hier
In de meeste gevallen is die 99 euro er in no time uit.
Vergeet niet dat Apple in zijn store een percentage op strijkt van het verkoopbedrag bij verkoop van een applicatie. Microsoft doet dat blijkbaar niet.
En dat percentage kan binnen no time door die 99 euro breken als je programma goed loopt.

Daarnaast is 99 euro een aardige drempel om onzin programma's in de marketplace te voorkomen.
vergeet niet dat deze drempel ten koste gaat van gratis apps, daarmee ondermijnen ze direct al het succes van hun marketplace.
Er zijn toch maar een paar echt goede apps.
Van de 50.000 apps voor de iphone kunnen er morgen 40.000 verdwijen zonder dat er iemand last van heeft omdat ze onbenullig zijn omdat er inmiddels betere apps zijn die hetzelfde doen.

Van die betere apps zullen developers waarschijnlijk ook versies maken voor Windows mobile. De junk apps zullen uitsterven
Ik denk dat er steeds nieuwe apps bijkomen, waarvan een belangrijk percentage junk-apps zal blijven.

Of een app een junk-app is of niet heeft niets met de prijs te maken maar met hoe nuttig deze is.

We zien hetzelfde op het PC-platform waar een grote hoeveelheid nuttige en populaire apps gratis te verkrijgen is.
Maar het is wel een drempel voor goede gratis programma's.
Dat je er waarschijnlijk slechte programma's mee weigert is dan weer wel goed.

Ik verwacht dat de gratis programma's in dit geval, net zoals je veel ziet bij gratis programma's op de Android Market, 2 versies releasen, 1 gratis versie, en 1 donatie versie die exact hetzelfde kan. Dit zal ze waarschijnlijk dan wel 2x 99 dollar kosten.
Vergeet niet dat Apple in zijn store een percentage op strijkt van het verkoopbedrag bij verkoop van een applicatie. Microsoft doet dat blijkbaar niet.
Microsoft strijkt ook 30% van elke sale op. (Bron)

Overigens is dat geen slechte deal. Probeer maar eens voor die 30% een downloadservice met creditcard- of andere pay-faciliteit op te zetten.
Misschien moet je het artikel nog eens lezen...
99 euro om een applicatie erin te krijgen, dat zal me een succesnummer worden
Kruideniers-mentaliteit, benepen. Microsoft hanteert dezelfde verkoop/prijs-strategie als gebruikelijk, maar met dit verschil dat ze hier niet dominant op de markt zijn, en op deze manier ook niet worden. Het is voor Microsoft wennen om niet nummer 1 te zijn.

Dus laat ze zichzelf lekker van de markt prijzen met dat platform waarvan hun eigen CEO zegt dat het een mislukking is.

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 2 oktober 2009 09:23]

Jammer dat MS een market vooral als cashcow ziet. Een platform wordt interessant als er veel (goede) gratis of goedkope programma's voor zijn, dat gebeurt niet als de makers zulke bedragen moeten betalen... Dit heeft Google met Android wél goed begrepen.

En het kwaliteit-argument is onzin. Voeg een categorie + rating/review-systeem toe en de slechte apps komen vanzelf onderaan te staan. Dat doet Mozilla ook met addons :)
Als je niet wilt betalen dump je je apps toch niet in de market? In tegenstelling tot Apple ben je niet verplicht je apps uit de market te halen.
Wat meteen ook de kracht bij Apple zijn markt is, want immers, ze kunnen er niet omheen, ze moeten het daar wel halen. Iedereen die een applicatie zoekt zoekt in de... juist.. op de plek waar je jou applicatie ook hebt gestald, dus de kans is dan gewoon groter dat hij gevonden wordt.
Ik noem dat niet speciaal een kracht. Het werkt vrijheidsbeperkend. het werpt een drempel op voor software-community's buiten Apple om.
Het maakt het moeilijk om bepaalde speciale software maar een een kleine groep mensen aan te bieden..

Hoe moet dat dan nu met een speciaal stukje proprietary bedrijfssoftware. Dat is dan moeilijk op iPhone te gebruiken zonder dat velen hiervan kunnen weten.

Of zie ik dat verkeerd?

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 2 oktober 2009 14:12]

Hoe moet dat dan nu met een speciaal stukje proprietary bedrijfssoftware. Dat is dan moeilijk op iPhone te gebruiken zonder dat velen hiervan kunnen weten.
Bedrijven kunnen buiten de 'publieke' app-store om hun applicaties distribueren. Dus het kan wel degelijk zonder dat velen hiervan weten.
het trefwoord is dus "publiek", maar zonder de zegen van Apple krijg je geen app op een iPhone

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 2 oktober 2009 21:57]

Jammer dat MS een market vooral als cashcow ziet.
Tsja, het is een commerciele instelling, geen filantropische instelling. De medewerkers werken ook niet voor niks, en zullen ook betaald moeten worden. Als alles per se gratis moet zijn, of het moet met verlies verkocht worden, is dat niet handig.

Een commercieel bedrijf heeft als doelstelling 'winst maken', dan moet je niet alles voor niks weggeven of met verlies verkopen.

Daarnaast vind ik de genoemde tarieven zeer schappelijk en redelijk, het zijn vrij bescheiden bedragen imho.
De medewerkers werken ook niet voor niks, en zullen ook betaald moeten worden. Als alles per se gratis moet zijn, of het moet met verlies verkocht worden, is dat niet handig.
Dat hoor je mij niet zeggen. Google en Apple maken ook winst, of denk je van niet? Je maakt mij niet wijs dat MS $99 per applicatie kwijt is.

Schappelijke bedragen kan juist zorgen voor meer Windows Mobile applicaties, en dat zorgt weer voor meer gebruikers en toestellen. Lage prijzen hoeft dus helemaal niet negatief uit te pakken :)
Ik denk dat ze veel meer kwijt zijn dan dat.
Voor $99 euro kan je natuurlijk geen applicatie keuren.

99 euro zal eerder bedoeld zijn om te zorgen dat men minder junk software overlegd en dat de developers zorgvuldig kijken naar de gestelde eisen aan de software en installatiepakketen.
Ik denk dat ze veel meer kwijt zijn dan dat.
Voor $99 euro kan je natuurlijk geen applicatie keuren.
Het hangt ervan af waarop je keurt. Indien je alleen keurt op correcte aanroep van API-calls/managed code, dat kun je voor 1 cent doen, want daarvoor kun je software gebruiken. Indien je keurt op functionaliteit, dan ben je een veelvoud kwijt van 99 dollar (ga gerust uit van minimaal 200 dollar per uur voor een persoon die moet keuren, afhankelijk van de app kan het duizenden dollars kosten om te bepalen of een app op een nuttige wijze dat doet wat het belooft).

Misschien dat ook Microsoft het criterium "junk" graag wil koppelen aan die 99 dollar, iemand die dat niet wil betalen produceert "junk", is dan volgens jou de gedachte. Maar bij Microsoft heb ik deze onderbouwing niet terug kunnen vinden.

Ik denk dat dit een vergissing is, die 99 dollar zal niet genoeg zijn om "junk" uit de commerciële circuits (bijvoorbeeld spyware of adware) tegen te gaan, terwijl gratis applicaties van goede en nuttige kwaliteit kunnen zijn, maar dan op dit platform minder zullen voorkomen.

Dus een criterium dat op dit aspect niet noodzakelijk zal werken in het voordeel van de consument. Maar wel zal werken in het voordeel van commerciële software-producenten die een platform vinden waar een drempel is voor "gratis" of open source concurrentie (die dan maar in de door jou geschetste context gemakshalve als "junk" wordt geclassificeerd)

(Nu bestaan er geen "gratis" apps, dus het woordje "gratis" moet worden gelezen als $0,99, dat is de minimumprijs voor een app. Maar dit terzijde)

[Reactie gewijzigd door SimonKroller op 2 oktober 2009 13:26]

Tja, het zal wel eens weer helemaal bout zijn van MS :(
99 euro.... Als je een applicatie hebt van 1 euro en je verkoopt hem 100 keer, dan heb je het er toch uit?
Er zijn toch meer voordelen, behalve er aan verdienen? Een ontwikkelaar heeft een mooi platform voor zijn 'portfolio', het is een goede en goedkope manier van exposure lijkt mij. Goed initiatief zeg ik. MS kennende, als het te duur blijkt of wat dan ook, zullen ze het heus wel aanpassen. Wat veel bedrijven doen, als ze iets nieuws introduceren. Lijkt me niets 'typisch MS' . Dus die paranoia uitspraken als en "dan zal je zien dat apps ook duurder worden om die 99 euro per app er natuurlijk uit te krijgen" omdat het MS is, hoeven dus ook niet.

[Reactie gewijzigd door olafski_72 op 2 oktober 2009 09:49]

Je stelt het nu wel erg simpel, vind ik.
99 euro.... Als je een applicatie hebt van 1 euro en je verkoopt hem 100 keer, dan heb je het er toch uit?
Nee, aangezien je 70% van de opbrengst krijgt, moet je er dus 140 of zo verkopen om 99 euro terug te verdienen.

Bovendien is die 99 per poging to certificatie van je app voor 1 jaar. Als je app wordt afgekeurd, is je geld weg. Als het jaar voorbij is, mag je ook opnieuw lappen. Ik stel me zo voor dat wanneer je een update van je app maakt, je deze opnieuw moet laten certificeren.

Het is voor de serieuze developer wel te overzien, aangezien elke app die een beetje de moeite waard is, zo een paarduizend keer verkocht moet kunnen worden. Maar ik verwacht wel een stuk minder simpele $1- of $2-games die uit hobbyisme zijn gemaakt.
MS kennende, als het te duur blijkt of wat dan ook, zullen ze het heus wel aanpassen.
Kun je hier, buiten de Xbox, een voorbeeld van geven? Want volgens mij zijn de prijzen van Windows en Office (hun grootste cashcows) redelijk constant (en hoog) gebleven.
Waar haal je vandaan dat de certificatie per jaar is? Dat lijkt me nogal onzin namelijk. Je moet alleen opnieuw voor de certificatie betalen als hij wordt afgekeurd en je 'm (na wijzigingen natuurlijk) weer wilt indienen.
Hier: http://i.gizmodo.com/5199...rtphone-mobile-app-stores

Ok, het kan zijn dat ik het verkeerd geinterpreteerd heb. Je betaalt $99 en mag dan 5 apps per jaar doen. Het is me niet duidelijk wat er gebeurt na dat jaar, staan je apps er dan nog steeds of mag je opnieuw $99 lappen?
Als je je jaar abonnement niet verlengt worden de apps verwijderd
http://developer.windowsp...e1-4e3b-940b-0dfdfb211713
Ah, blijkbaar zit het als volgt:
Je betaalt sowieso $99 per jaar voor je developer account. Geen developer account betekent geen apps in de app store. Deze fee is onafhankelijk van de hoeveelheid apps in de store. Daarnaast betaal je éénmalig $99 per app per certificering. Echter, tot eind 2009 kun je 5 apps gratis laten certificeren. Een korting dus, om hun marketplace te promoten voor developers. Voor updates aan je app hoef je niet opnieuw te certificeren, dus ook niet opnieuw $99 te betalen.

In het kort: $99 per jaar + $99 per app, met de eerste 5 apps gratis in 2009.
oftwel, iedere gevordere gebruiker stelt zijn marketplace in op usa om in iedergeval de meeste applicatie's te vinden.
inderdaad... regiobeperking is belachelijk ouderwets voor deze eeuw!
wanneer leren ze dat fout ervan?
499 dollar voor een APP... op je phone.. FU CK dat is even er over meer dan je Phone kost !
je weet toch niet wat de waarde is van de betreffende applicatie voor iemand en hoeveel moeite het heeft gekost om het te maken? Misschien een beperkte markt die het wel erg goed kan gebruiken...
i am rich :) a 2000 dollar
ik heb ook verschilende toepassingen op mn PC staan, die duurder zijn dan de Hardware waarop ze draaien..
Dat is zeker niet zo heel vreemd.

bovendien krijg je in dit geval een licentie zulk een toepassing gelijk op 5 installaties te gebruiken..
Overigens ben ik benieuwd of het hiermee ok erg gemakkelijk is de applicaties van een bevriende persoon te instaleren door hem bv eventjes met zijn live-ID in te laten loggen op de marketplace en zn al eerder gekochte toepassingen over te zetten.
en hem dan weer te laten uitloggen; of dan ook de toepassingen blijven staan.
Wel happy dat het ook komt voor 6.1 op mij omnia i900 is het zeer welkom.. ALtyd een gezooi om apps te vinden online op je pc dan downloaden of via je phone naar de betreffende website gaan en downloaden... echt een gezeur.. op die manier kan je nu ook eindelijk meer uit je phone halen en geen uren verspillen met surfen naar goeie apps en dan eens op je phone zijn ze 90 % van de tijd niet voor jou phone gemaakt maar voor LG of HTC ofzo...
Spijt me zeer, ik programmeer zelf niet, maar lekker stimulerend deze regeling.
Kost dat voor de Android Market ook geld om je app erin te krijgen?
Daar heeft het mooie apps opgeleverd. Nou is alles straks betaald in de WM Marketplace, omdat ze de 99 euro terug willen verdienen.
Een developer account voor de Android Market kost $25
Ja dat kost inderdaad maar $25 en dat is dan voor je account. Zover ik weet hoef je daarna niet geld te betalen per app. Wat bij microsoft hier wel moet.

Ik denk dat die 99 dollar nog best wel een grote drempel is voor gratis applications. En helemaal als je er meerdere wilt maken. Ik zelf zou geen 99 dollar over hebben om een gratis application in de marketplace te krijgen.
Maar aan de andere kant is het ook zo dat je straks niet helemaal gek word van applicaties waarbij je met je stylus aan de neus van pipo moet krabben anders niest hij en zit je scherm onder de groene vlekken.

Ik denk/hoop dat dit een mooie manier is om de kwaliteit hoog te houden.
De Android Market is idd een stuk goedkoper, maar je mag je apps (itt Apple) ook langs andere wegen aanbieden. Je bent wel een stuk vrijer dus.
Echt een belachelijke prijs, en dan zal je zien dat apps ook duurder worden om die 99 euro per app er natuurlijk uit te krijgen.
dit hele plan is bound to fail, ze leggen de drempel veel te hoog.
Ontwikkelaars moeten verder de certificatiekosten van 99 dollar opnieuw betalen als ze hun applicatie voor een tweede of derde keer indienen na een eerdere weigering
waarom verwacht ik veel afkeuringen ?

ik denk dat het ontwikkelaars-enthousiasme bijzonder laag ligt, dat moet toch niet je streven zijn...

[Reactie gewijzigd door bakman op 2 oktober 2009 11:04]

Met uitspraken van we hebben WM verpest en hoge bedragen te rekenen maak je je zelf niet zo populair.. Je kraakt je eigen product af en laat zien dat je de duurste bent. Als ze nou laten zien dat ze er van leren en schappelijker beginnen, maar nee direct de vol in! Moet in een maand al winst draaien! (als of dat zo gaat lukken)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True