Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Marketplace, de downloadwinkel voor Windows Mobile-smartphones, komt ook beschikbaar op toestellen met Windows Mobile 6.0 en 6.1. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Eerst zou de applicatiewinkel alleen op versie 6.5 komen.

Windows Marketplace for MobileOntwikkelaars kunnen vanaf eind deze maand hun applicatie inleveren voor Marketplace, meldt Engadget. In tegenstelling tot wat Microsoft eerder zei, is Marketplace niet alleen beschikbaar voor toestellen met Windows Mobile 6.5, maar ook voor toestellen met Windows Mobile 6.1 en 6.0.

Dat is belangrijk voor het succes van Marketplace, omdat van veel toestellen die afgelopen tijd goed verkocht zijn, zoals de Samsung Omnia, HTC Touch HD en Sony Ericsson Xperia X1, onduidelijk is of ze een officiële upgrade naar Windows Mobile 6.5 krijgen. De nieuwe versie is vooral een grafische update, bedoeld om het gebruik van de stylus binnen Windows Mobile grotendeels overbodig te maken.

Microsoft deed de aankondiging op de Worldwide Partner Conference, waar eerder deze week Office 2010 werd aangekondigd. Marketplace for Mobile zal sterk gericht zijn op applicaties voor zakenlieden die gebruik maken van Windows Mobile.

Marketplace is het antwoord van Microsoft op Apples App Store. Die applicatiewinkel bestond onlangs een jaar. In die tijd zijn er 65.000 applicaties in de App Store gezet. Gebruikers hebben in totaal anderhalf miljard applicaties gedownload, heeft Apple bekendgemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ben benieuwd of dit de Appstore kan verslaan. Vandaag is na 1 jaar de resultaten gepresenteerd door Stve Jobs:


65.000 applicaties en 1.500.000.000 downloads :|

Pas geleden was het nog 1 miljard, nu al 1,5.
Nee, dat gaat voorlopig niet lukken. iPhone apps maken is relatief simpel en leuk werk. WinMo apps bouwen is een ramp. Er is geen goede SDK, de apps die je met de standaard tools maakt zien er niet uit (Win3.11 look & feel) dus je moet alles zelf doen of dure toolkits aanschaffen. M.a.w: WinMo developen is gewoon niet leuk, veel hobbyisten zullen denk ik vrij snel afhaken.
Wat een enorme bullshit.

Je kan een gratis versie downloaden van Visual Studio, in mijn ogen nog altijd de beste en meest gebruiksvriendelijke ontwikkelomgeving. Ontwikkelen kan oa met C# en de SDK is enorm eenvoudig in het gebruik. Je bent bovendien niet gebonden aan een berg regeltjes. Dus of je nu een browser, GPS applicatie, adult app of emulator wilt maken: het kan en mag gewoon.
Als C# te moeilijk voor iemand is, dan kan ik me niet voorstellen dat diegene in een andere taal wel een applicatie zou schrijven die de moeite waard is om te downloaden.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 14 juli 2009 17:49]

Als C# te moeilijk voor iemand is, dan kan ik me niet voorstellen dat diegene in een andere taal wel een applicatie zou schrijven die de moeite waard is om te downloaden
Het gaat niet om het taaltje, het gaat om het ontbreken van fatsoenlijke API's.

Als jij weet hoe je fatsoenlijke controls (niet win3.11 look) kan gebruiken in WinMo/C# zonder dat je ze helemaal zelf moet gaan bouwen/tekenen dan mag je dat uitleggen.
Als jij een WinMo equivalent hebt voor Core Animation, graag. Anti-aliasing zonder dat je iets speciaals moeten doen: laat maar weten...

Om iets simpels als voorbeeld te geven: een plaatje laten in-faden in de iPhone SDK is letterlijk 4 regels code (alpha op 0 zetten, beginAnimations aanroepen. alpha op 1 setten, commitAnimations aanroepen, klaar). Hetzelfde in WinMo...

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 14 juli 2009 18:03]

Wat heeft de standaard look & feel van het OS met de eenvoud te maken van het ontwikkelen? Als je de standaard iPhone controls niks vindt kan je ze ook zelf gaan tekenen.

Op de animaties na is er echt bar weinig wat beter werkt met Xcode. De meeste apps onstijgen dan ook niet het online Flash app niveau. Wil je iets maken wat meer is dan wat vrolijke animaties, dan wordt het een stuk lastiger. Autocompletion is een stuk minder goed, de layout van de IDE is een stuk minder overzichtelijk en de documentatie van VS is ook een stuk vollediger.

Hier twee filmpjes van hoe je een simpele app maakt in Xcode en Visual Studio.
Wat heeft de standaard look & feel van het OS met de eenvoud te maken van het ontwikkelen? Als je de standaard iPhone controls niks vindt kan je ze ook zelf gaan tekenen.
De standaard look & feel in iPhone voldoet in 99% van de gevallen wel, die in WinMo in 99% van de gevallen niet. Een standaard WinMo app geeft gewoon een crappy user-experience. Tenzij de kwaliteits eisen van jouw klanten heel laag zijn hoef je daar niet mee aan te komen. Op iPhone kom je een heel eind met eens een ander plaatje ergens achter oid, bij WinMo moet je een complete UI toolkit gaan bouwen.
Op de animaties na is er echt bar weinig wat beter werkt met Xcode.
Het gaat niet om de gebruikte tool, animaties hebben ook helemaal NIETS met XCode van doen, het gaat om de API's waar je tegenaan programmeert. Xcode is niet briljant inderdaad, VS is vrij goed, maar daar heb je niets aan als je voor een OS/API programmeert die ontwikkeld is op begin jaren 90 technologie en dat sindsdien stilgestaan heeft.

De 'backend' van een app maken zal op beide even veel werk zijn, in WinMo is echter de frontend een ramp omdat je die helemaal 100% zelf moet doen, de standaard UI toolkit voldoet gewoon NIET als je een fatsoenlijke app wilt maken.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 14 juli 2009 19:11]

Een standaard WinMo app geeft gewoon een crappy user-experience. Tenzij de kwaliteits eisen van jouw klanten heel laag zijn hoef je daar niet mee aan te komen.
Wat een onzin. Voor een opdrachtgever die met zijn PDA mobiel administratief achtige dingetjes wil doen (verkopen registreren, binnengekomen goederen) etc. kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het ze meestal een worst zal zijn hoe het er precies uitziet, als het maar duidelijk en betrouwbaar is.
Als je consumenten programmaatjes bedoelt die meer een 'entertainment' nut hebben, kan ik het me voorstellen inderdaad.
Als je een fatsoenlijke app wilt maken, dan voldoet de iPhone juist niet vanwege alle beperkingen. Mag je hopen dat je goed gekeurd wordt nadat je tijd en energie in de ontwikkeling van een app hebt gestoken.

Ik zie het probleem niet zo van de standaard controls. Als je een button groter wilt hebben, dan maak je hem groter. Wil je een mooiere button, dan fix je een plaatje met een beetje photoshopwerk. Sowieso hebben veel apps geheel custom buttons etc, ook voor de iPhone. Wil je geavanceerde 2D graphics, dan gebruik je DirectDraw. Niks moeilijks aan.

Misschien dat je een Be Like Lady Gaga app wat makkelijker voor de iPhone schrijft, maar dat zal ook aan de doelgroep liggen. Wil je een serieuze (zakelijke) app met meer mogelijkheden schrijven, dan wordt dat gewoon lastiger op de iPhone. Wat betreft user experience vind ik trouwens de iPhone behoorlijk beperkt met een gebrek aan buttons.
Hoeveel omzet is natuurlijk de meeste relavante cijfer.
Als er 1,4 miljard gratis applicaties zijn gedownload is het maar de vraag of het de store uiteindelijk een succes zal worden.

Als bijvoorbeeld 1/3 tot 2/3 van de downloads geld oplevert is er potentieel voor business
Daarbij is voor winmo heel veel gratis te vinden op internet,dat heeft de iphone niet,dus men moet het daar wel downloaden als ze iets willen,terwijl voor winmo er vaak een gratis alternatief is.
Onzin, genoeg gratis apps in de AppStore.

edit: oh wacht, je bedoelt misschien gratis apps *buiten* de Appstore? Ok, dat wordt zoeken. Zijn er wel, maar dan voor jailbroken iPhones.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 14 juli 2009 17:16]

Natuurlijk kan het de appstore niet verslaan. De appstore biedt applicaties aan voor de iPhone, marketplace niet. Het zijn twee verschillende winkels voor twee verschillende apparaten. Stop nu toch eens met dat continu te gaan vergelijken, het is al duizenden keren gedaan.
Errr, het is dan ook redelijk vergelijkbaar met de appstore. Als we niks zouden vergelijken, zou je niet weten of iets goed is of bagger is. Alles is relatief.
Moet dat dan? Als MS nu de grootste wordt, gaat elke iphone gebruiker dan zijn downloads halen bij Marketplace? :z Of nu dat Apple de grootste is dat elke win.mobile gebruiker daar zijn apps kan vinden? :?

Ze bedienen elk een eigen markt, waar win.mobile zo'n beetje op elke site te downloaden is en er dus geen enkel cijfer kan worden gegeven over downloads, heeft apple dit centraal. Dat heeft verder niets te maken met verslaan of 'winnen'.

Zolang niemand ooit heeft onderzocht hoeveel apps er ooit zijn gedownload voor win.mobile, kan je nooit praten over 'verslaan'.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 14 juli 2009 17:03]

Zoals jij het nu schetst lijkt het alsof er helemaal geen competitie is tussen MS en Apple op dit gebied. Naar mijn inziens is dat er dus wel. De competitie tussen de app store en windows marketplace heeft hetzelfde patroon als wat er vroeger in de jaren 80 gebeurde toen Apple en MS aan het strijden waren voor de 'beste' OS. Wie won? De OS waar de meeste apps voor beschikbaar waren en die door de grote meerderheid ook gebruikt werd... en dat was dus Windows van MS... overigens met 'winnen' bedoel ik dus de grootste marktaandeel... het is maar net wat je onder 'winnen' verstaat want MS ging toentertijd duidelijk voor de marktaandeel terwijl apple zich richtte op user experience.
Al met al vind ik deze Mobile OS 'war' best bijzonder omdat we nu met een digitaal volwassen publiek te maken hebben. Het zal met name voor MS lastig worden omdat hun strategie altijd $ is geweest terwijl Apple zoals ik al zei user experience als strategie heeft behouden. Mijn voorspelling is dat als MS zijn strategie niet wijzigt zij hun huidige publiek zullen verliezen (en dus ook marktaandeel) omdat de nieuwe user - voor een deel bestaande uit Millenials - behoorlijke requirements stelt aan hun digitale aanschaf in de zin van usability en alles wat daarbij hoort (beleving boven techniek, gemak, geen installatie gedoe, best bereid om te betalen voor iets dat werkt - zie app store - , etc.etc.)
:z Of nu dat Apple de grootste is dat elke win.mobile gebruiker daar zijn apps kan vinden? :?
Ja, ik kan uit eigen ervaring spreken: ik ben zelf van winmo (htc touch hd) overgestapt naar een iphone 3g omdat ik de werking van app store en de applicaties beter vind dan die van winmo. En in mijn directe omgeving ken ik ook wel een paar die hetzelfde als mij hebben gedaan O-).

[Reactie gewijzigd door DisCiPLe op 14 juli 2009 23:13]

Die stores hebben niks met elkaar te maken, zijn dus al helemaal geen concurrentie en hoeven elkaar dus ook niet te verslaan. Daarnaast ben je met de iPhone (zonder jailbreak) beperkt tot de Appstore om je app's vandaan te halen, voor WM zijn ze overal op het internet vandaan te halen.
Marketplace zal de Appstore zeker niet verslaan. Voornamelijk om de reden dat voor iPhone in principe alle apps uit de Appstore moeten komen. Bij WM is dat veel minder. Er zijn vele websites waar ontwikkelaars al hun applicaties kunnen verkopen (online 'appstores'), via bv xda-developers worden veel applicaties aan de man gebracht etc etc.

In tegenstelling tot Apple, zijn er dus talloze manieren om aan je WM applicaties te komen. En juist om die reden, zal Marketplace niet de Appstore 'verslaan'. En ook juist om die reden, zijn de twee eigenlijk niet zo direct met elkaar te vergelijken.
Met de uitstraling die MS nu heeft en de gevoeligheid voor virussen etc lijkt het me nauwelijk interessant
Toch jammer dat de Marketplace weer op de zakelijke gebruiker gericht moet zijn. Ze hadden waarschijnlijk een grote slag kunnen slaan als ze bijv. ook veel voor de normale consument aanboden, bijvoorbeeld games, of andere vermakelijke apps. Op deze manier is het weinig concurrerend. Gemiste kans imo.
Waar zie je dat staan? Op de screenshot staat volgens mij de zakelijke catagorie geselecteerd, ik neem aan dat er ook een game, educational, office, en 'fun' catagorie is, zodat wij WiMo bezitters net zoals de Appelaars rubberen eentjes op onze foons kunnen zetten (/me schud zijn Touch Diamond heen en weer en laat lightsaber geluidjes horen op de beweging)
Als je even de moeite had genomen op de link naar de site van Engadget te klikken, had je een erg grote screenshot gezien met bovenaan oa Facebook, Puzzles en Street Fighter II.
onduidelijk is of ze een officiële upgrade naar Windows Mobile 6.5 krijgen

Dat is wel duidelijk, die krijgen ze niet. Een voorwaarde voor windows mobile 6.5 is een hardwarematige windows knop, die hebben deze toestellen niet. Jammer dus ;)

De enige 2 toestellen waar ik momenteel vanaf weet die een upgrade zullen krijgen naar windows mobile 6.5 zijn de touch diamond 2 en de touch pro 2. Deze hebben dan ook een windows knop aan boord ;)

[Reactie gewijzigd door nowherebound123 op 14 juli 2009 16:59]

Mijn X1 heeft linksboven op het toetsenbord toch echt een windows toets zitten.

Dat argument gaat niet op. Echter verwacht niet dat de X1 een 6.5 update krijgt, dat dan weer niet.
Heb het even opgezocht, je hebt gelijk! Ik dacht eigenlijk dat daar de knop voor de panel interface zat, maar dat heb ik dus inderdaad fout. Voor de rest van de genoemde toestellen gaat het iig wel op ;)

http://tech2.in.com/media...pr/img_56581_xi_sides.jpg
Komt er ook een mobiele Office 2010, of is dit nog niet bekend? De mogelijkheden met deze Office-versies kunnen mijns inziens sterk uitgebreid worden.
in het bericht van gisteren stond daar een aardig stuk over:
Microsoft heeft ook meer details vrijgegeven over Office Mobile 2010. Dit mobiele officepakket geeft verzonden en ontvangen mails als een conversatie weer en kan bestanden dankzij de Mobile Document Viewer onder andere direct vanaf de server openen, zodat de inhoud bekeken kan worden zonder dat het hele bestand gedownload hoeft te worden. Verder kan de Mobile Office Communicator verbinding maken met een bedrijfsnetwerk en zien welke collega's er aanwezig en beschikbaar zijn voor chatten, mailen of bellen.

[Reactie gewijzigd door MMPodcast op 14 juli 2009 16:55]

Op het Windows Mobile-blog staat een screenshot wat toont dat er meerdere categorieën zijn, en niet alleen maar Business Apps zoals het screenshot suggereert:

http://windowsteamblog.co...ential-new-customers.aspx
Dit is echt heel erg fijn om te horen, hier bedank ik Microsoft echt voor. Heel sportief.

Ik hoop verder dat Marketplace een waardige tegenstander wordt voor de AppStore, want concurrentie betekent alleen maar dat de kwaliteit hoger wordt gedrukt om de ander te overtreffen.
Dat valt best mee. Het is redelijk in lijn met de GUI van Windows Mobile 6.1. Je moet niet vergeten dat het om smartphones gaat met een internetverbinding en resolutie die niet zoveel aankan. Het lijkt me het belangrijkst dat MS zich eerst bezighoudt met de content, alvorens meer aandacht te geven aan de vormgeving.