Ballmer: we hebben het verprutst met Windows Mobile

Steve Ballmer heeft bij een bijeenkomst van investeerders verklaard dat hij wenste dat zijn bedrijf Windows Mobile 7 al had uitgebracht. Ook sprak hij uit dat Microsoft het verprutst heeft met het besturingssysteem voor mobieltjes.

Microsoft heeft op de groeiende mobiele markt met toenemende concurrentie en een laag marktaandeel te maken: in het tweede kwartaal van 2009 draaide 1,33 procent van alle mobieltjes wereldwijd op Windows Mobile. Ballmer erkende tijdens de Venture Capital Summit die Microsoft vrijdag in Mountain View hield dat zijn bedrijf het beter had kunnen doen met het OS en dat Microsoft 'screwed up'.

Ballmer gaf aan dat het hele team achter Windows Mobile op de schop is gegaan: "We hebben er nieuw talent in gepompt. Dit zal niet opnieuw gebeuren" Ook verklaarde hij dat het hem speet dat Windows Mobile 7 niet al uit was. Na Windows 7 heeft de ontwikkeling van Windows Mobile naar verluidt de hoogste prioriteit binnen Microsoft. Op 6 oktober komt Windows Mobile 6.5 uit in Nederland.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-09-2009 • 10:17

148

Reacties (148)

148
135
74
4
0
0
Wijzig sortering
Normaal zou dit al een gerechtvaardigde uitspraak zijn (zeg ik als tevreden winmo user die wel ziet dat het beter kan), maar het is commercieel gezien nu ook slim, gezien, denk ik, de mobieltjes die vanaf nu ontwikkeld gaan worden dit toch allemaal op winmo7 zal gebeuren. Ergo: 'fabrikanten, sorry, maar vanaf nu wordt het veeel beter'. Zo kunnen ze
- overkomen als eerlijk en 'berouwvol';
- winmo6.1 de grond intrappen en zo appeleren aan de mening van veel meer mensen;
- winmo7 ophemelen als zijnde de versie die alles gaat verbeteren.

Volgens mij is het al met al best een slimme move om winmo6.1 nu officieel als mislukking te verklaren. Als men met winmo7 net zo'n tevredenheidshausse weet te creëren als met win7 nu, dan pakken ze dat marktaandeel uiteindelijk wel weer terug (al was het maar omdat fabrikanten dan minder snel weglopen naar een alternatief phone-os).

[Reactie gewijzigd door Roytoch op 22 juli 2024 17:08]

Ik denk dat het grote publiek geen idee heeft wat het verschil is tussen Windows Mobile 6.1, 6.5 en 7.0, en dat alleen de regel 'Windows Mobile sucks' zal blijven hangen.

Microsoft heeft hier een serieus probleem, er is teveel kwalitatief sterke concurrentie die zijn zaakjes wel goed op orde heeft.
Wel goed op orde?

Android met (bijvoorbeeld) missende OBEX FTP.
iPhoneOS met een volledig closed systeem (apps)
WebOS van palm wat zich nog maar moet bewijzen
Symbian waarvan al is gezegd dat het nog 2 jaar! moet duren voordat er een nieuwe interface komt.

Neen, niemand heeft haar zaakjes nog goed op orde.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 16536 op 22 juli 2024 17:08]

Neen, niemand heeft haar zaakjes nog goed op orde.
Op het moment zijn er 2 bedrijven die hun zaakjes qua smartphones echt op orde hebben en dat zijn Apple en RIM. Niet toevallig zijn die 2 ook verreweg de meest winstgevende en hardst groeiende OSsen (iPhone inmiddels >10%, Blackberry >20%). Android heeft veel hype in de pers maar qua verkopen stelt het nog weinig voor (al is de potentie groot, aangezien Samsung/SE/LG/HTC alleen Symbian en WiMo als alternatief hebben), en ik heb al twee jaar niemand meer met een Palm gezien, ook niet sinds WebOS. Niet elk modern OS wordt ook een succes.

Maar laten we wel credit geven aan WiMo, Symbian (en PalmOS RIP), die hebben het smartphone concept uitgewerkt tot wat het nu is. Windows Mobile werd bij introductie keihard tegengewerkt door de grote spelers en moest het met B-fabrikanten als Toshiba en HTC doen, en heeft daar een heel aardig marktaandeel mee opgebouwd (10% van de smartphone markt). Zij hebben het touchscreen populair gemaakt bij smartphones, Symbian heeft ook veel gedaan voor de app markt, en was met S90 hun tijd (te) ver vooruit, de hardware was er nog niet klaar voor. De pech is dat net nu het grote publiek overtuigd is van de voordelen van smartphones, ze allebei nu met een gedateerd, onhandig OS zitten vergeleken met nieuwe OSsen als iPhone/Android/WebOS (die natuurlijk slim van de fouten van de 'first movers' geleerd hebben) maar zo gaat dat nou eenmaal in computerland. MacOS 9 en Windows 3/95/98/Me hingen aan het eind van hun leven ook van gedateerde ellende aan elkaar. Allebei kregen ze behoorlijk succesvolle opvolgers, dus laten we MS en Nokia niet te snel afschrijven.

Maar ja, Microsoft heeft het net als Palm verprutst. De wet van de remmende voorsprong is keihard.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 17:08]

Kleine kanttekening: WebOS is nog zo jong, en nog niet in Nederland verkrijgbaar. Dus niet vreemd dat je er nog niemand mee gezien hebt. Ik zou het nog even niet afschrijven.
Windows Mobile is nooit wat geweest, ik heb een PDA met dat spul maar mijn oude sony clié (met palm os) was een stuk handiger in gebruik.
Vergat dat ding wel alle info als de batterij leeg ging maar de PDA is alleen nuttig voor tomtom.
Wat is er mis met de Symbian UI? Volgens mij is het juist een gevalletje "if it ain't broken, don't fix it" Symbian is de enige enigsinds open UI van de vier die je opnoemt waar je als end-user gewoon zeggenschap over hebt. Gedateerd? Misschien...
Als je de geschiedenis er eens op naleest zul je zien dat Symbian zelf heeft toegegeven dat haar interface niet je-van-het is, maar dat het nog een flinke tijd zal duren voordat er een nieuwe UI komt.

nieuws: Symbian houdt nog twee jaar 'verouderde' S60-interface
Symbian Foundation zegt te beseffen dat zijn OS een geheel nieuwe interface nodig heeft, maar de stichting heeft tijd nodig om die te maken. Volgens blogger 'Symbian Guru' van de Foundation is de Avkon-interface, zoals de S60-layout heet, op een rare manier aangepast voor touchscreens. Om de compatibiliteit van applicaties te waarborgen, krijgen ook Symbian^2 en ^3 deze interface. Bovendien zou een paar jaar uitstel de tijd opleveren die nodig is om een stabiele en gebruiksvriendelijke interface te ontwerpen.
Ik ben geen MS fanboy, misschien een kleeiin beetje anti Apple (maar dat komt meer door de gebruikers die als Apple jehova door het leven gaan).

Sterker nog, ik heb op het moment een Symbian S4 5th edition toestel. :) Maar het is gewoonweg niet kloppend om het te laten klinken alsof alleen MS haar zaakjes met WinMo niet op orde heeft.
Ik ben geen MS fanboy, misschien een kleeiin beetje anti Apple (maar dat komt meer door de gebruikers die als Apple jehova door het leven gaan).
Misschien heeft de gemiddelde gebruiker wel helemaal geen last (of ervaart geen last) van de "beperkingen" die Apple nu aan zijn gebruikers oplegt?

Dat jij als Tweaker nu baalt dat je standaard niet kan doen met het apparaat wat je wilt is toch echt je eigen probleem het is van te voren bekend, opties zat verder, kies dan voor Android of jailbreak de iPhone.

Enige "probleem" wat ik nu met me iPhone heb is dat gezeik van t-Mobile dat ze tethering niet toestaan om loze redenen (wel even inlikken bij de consument als uitzending gemist geblokkeerd word waarvoor ze toch geen apart geld kunnen vragen, maar niet bij tethering :S terwijl dat toch echt hun netwerk niet veel meer belast behalve door excessen waar ze hun FUP voor hebben) en waardoor Apple nu heeft gekozen om met de update naar 3.1 deze functie in zen geheel uit te schakelen, waardoor ik hem dus zou moeten jailbreaken voor die paar keer per jaar om te kunnen tetheren.
En dat is precies het beperkingsprobleem wat iedereen met dat glimmertje heeft. Ome Steve bepaalt wel eventjes of wij mogen tetheren of niet. De bediening mag dan goed zijn, de baas over het ding ben je bij Apple niet bepaald zonder jailbreak.
En dat is precies het beperkingsprobleem wat iedereen met dat glimmertje heeft
Ook mét die 'beperkingsproblemen' is 'dat glimmertje' voor mij (en voor vele anderen) een bruikbaarder telefoon dan elk windows mobile ding tot nu toe. Liever een paar beperkingen op een telefoon die ik met plezier gebruik, dan volledige vrijheid op een ding waar ik me elke dag aan erger.

Maar hey, ieder z'n voorkeur toch ?

[Reactie gewijzigd door edwingr op 22 juli 2024 17:08]

LOL
Jouw reactie is precies wat hij bedoelt met Apple jehova's...
Wat er mis is met de Symbian UI, eigenlijk niks MAAR het kan beter.

Symbian wordt traditioneel gebruikt op apparaten zonder touch, dus een d-pad en cijferpad en daar is het ook voor ontworpen. Als we nu kijken naar de 5800, N97 en i8910 (de nieuwe met touch) dan hebben ze dat oude UI doorgetrokken naar touch wat iet altijd even goed of gemakkelijk werkt. Bijvoorbeeld meerde items selecteren in S60v5 dan moet je constant in het menu zitten om alle items een voor een te selecteren en te markeren als selected. Dat was dus een beperking van non-touch toestelen en zo moest het, er was geen andere methode maar met touch toestellen kan het anders en beter.

Symbian zegt nu dat ze minimaal 2 jaar nodig hebben om een nieuwe UI te ontwikkellen die volledig gericht is op touch.
Ik hoop dat ze de oude wel bewaren voor mensen die geen touchscreens willen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 46304 op 22 juli 2024 17:08]

Neen, niemand heeft haar zaakjes nog goed op orde.
Maar wel beter op orde dan Microsoft.
Bovendien:

- iPhone's "closed systeem" - Is een keuze en zelfs onderdeel van het succes van het ding. Dus niet echt een designmisser of zo.

- WebOS "moet zich nog bewijzen" - Wil niet zeggen dat het de 'zaakjes niet op orde' heeft

[Reactie gewijzigd door edwingr op 22 juli 2024 17:08]

Hoezo staat het feit dat WebOS zich nog moet bewijzen los van dat men zijn zaakjes niet op orde heeft? Als men nog niet voldoende bekendheid heeft dan zal men toch echt haar marketingzaakjes op orde moeten hebben. Als het nog niet genoeg verkocht wordt om zich bewezen te kunnen hebben, zal men toch echt haar verkoopcijfers op orde moeten hebben. Dat het OS technisch sterk is / lekker werkt wil niet zeggen dat men de zaakjes volledig op orde heeft!

Uiteindelijk heeft microsoft lang de verkeerde dingen gedaan. Toen winmo5.x er nog was was het één van de weinigen en had het lang niet zoveel concurrentie. 6.1 kwam, en die is eigenlijk te lang rond blijven hangen.

Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid moet men het afleggen tegen de iPhone en android misschien, maar er zijn zeker een paar pluspunten. Zo zijn er:
- de grote hoeveelheid roms (daar moet je maar net zin in hebben natuurlijk, maar keuzevrijheid is prettig
- vrijheid van gebruik
- veel keuze in telefoons

Daartegenover staan dingen als
- gebruiksvriendelijkheid
- fatsoenlijke app-library
- snelheid

die gewoon niet op orde zijn. Dat wil echter absoluut niet zeggen dat het een OS zonder bestaansreden is!

@edwingr: i know, het gaat mij er om dat ik niet degene wil zijn die bij elke discussie over iets Apple weer naar voren brengt. Iedereen snapt toch wel dat ik iPhone bedoel...
Edit: wie heeft er wat tegen Harry Potter ;) nouja, vervangen dan.

[Reactie gewijzigd door Roytoch op 22 juli 2024 17:08]

Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid moet men het afleggen tegen de i... en android misschien
iPhone heet dat ding.. iPhone

Kinderachtig gedoe


--update--

@roy.ahuis: Maar nu is het een beetje Harry Potter met "hij die niet genoemd mag worden". Wat er aan iPhone mankeert mag gewoon gezegd worden, maar wat er goed is aan het ding hoeft ook niet verzwegen of ontkend te worden. Het is nu eenmaal één van de grootste concurrenten voor windows mobile die, gezien de verkoopcijfers en inmiddels langdurige populairiteit, ergens iets goed doet.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 22 juli 2024 17:08]

Grappig.. Komt er eens iemand mdet goed onderbouwde argumenten, en er zijn direct weer genoeg mensen die het fanboyism niet kunnen laten.

Zeker is WinMo niet heilig, maar dat is de rest ook zeker niet, dat lijkt mij duidelijk. Pretenderen dat dat wel zo is is in mijn ogen nogal hypocriet.
Daarom komt er QT op de midrange mobieltjes en Linux Maemo op de N-series en high end mobieltjes dus er komt Qtopia op symbian en waarschijnlijk krijgen de high end mobiletjes ook qt ondersteuning. Waarom is de N900 nog niet uit in NL eigenlijk?
Bij Android is het een kwestie van op de update wachten en iedere telefoon (nieuw en oud) heeft het.
Dus volgens jou redenatie is elk "closed platform" iemand die niet zijn zaakjes op orde heeft?
Is dit een grapje?
Ik denk dat hier vaak de mening van het grote publiek overschat wordt, en wel om het volgende:
- Het grote publiek leest geen tweakers.net
- Het grote publiek koopt een telefoon op specs, en op welke het duurst is (en toch gratis bij een abo)

Ik denk dat een presentatie zoals deze vooral bedoeld is als boetedoening en belofte voor fabrikanten van telefoons. De kans dat de boodschap echt overkomt naar de publieke opinie is vrij klein denk ik.

Daarom is het ook vrij risicoloos om dit te zeggen:
- Fabrikanten krijgen een belofte dat het nu beter is/wordt;
- Tweakers denken 'wow, ze geven het toe! Kudo's +1 en Winmo7 wordt misschien wel weer tof';
- Het grote publiek denkt niks of denkt 'oude suckt, maar de nieuwe was wel goed ofzo... nouja, 8 mp is vet dus f* it'.

De mensen die écht snappen wat het verschil is tussen 6.1,.5 en 7.0 weten ook wel dat de 6. serie niet de sterkste is. Het is dus niet dat ze je nu iets vertellen waar je steil van achter over slaat...
ik denk niet dat het grote publiek een telefoon op specs koopt
zie bijvoorbeeld het success van de iphone, die was qua specs niet bijzonder.

de samsung ook niet. het gaat om de totale ervaring, en die is bij de samsung jet, en bij de iphone helemaal gewoon goed.
dat is waar het publiek voor valt.

welk os het precies is. en wat voor cpu memory enz erin zit zal de gebruiker een zorg zijn.
Anoniem: 278274 @sirono28 september 2009 10:12
Ik denk dat design en het feit dat het 1 van de eerste "betaalbare" touchscreens was ook wel als een spec bekeken mag worden.
Tenzij Windows 7 een hit wordt (niet heel moeilijk met Vista als referentiepunt) en ze die naam ook gaan gebruiken in de marketing voor Windows Mobile 7 (wat dan 'Windows 7 mobile edition' gaat worden oid).
je reactie slaat de spijker op zijn kop ;).

Toch gaan ze met winmo 6.5 en winmo 7 denk ik een zeer mooi phoneos neerzetten. Vooral de HTC Touch HD 2 lijkt me een zeer leuke telefoon te worden.
Wat ik zie is dat Microsoft er achter is gekomen dat ze door Windows Vista als mislukking te behandelen mensen geïnteresseerd houden in Windows 7. Datzelfde truukje willen ze nu met Window Mobile ook uithalen.
Een product is per definitie niet goed of slecht. Dat jij er niet mee overweg kan, problemen mee hebt of het kan niet wat jij wilt of verwacht van een product betekent nog niet dat een ander dat ook niet kan, die problemen ook heeft en het niet doet wat hij of zij wilt. Voor een ander persoon kan het dus wel een goed product zijn.

Ja, ik ben een Windows Mobile gebruiker. Nee, ik ben het niet helemaal met Ballmer eens. Voor mijn doeleinden (Bellen, SMS'en, Microsoft Exchange, Draadloos Internet, af en toe een spelletje) is Windows Mobile de beste keus en ik heb er best wel plezier van.
Ik word tenminste niet door Microsoft tegengehouden om buiten mijn provider om te bellen met iemand d.m.v. VOIP. Microsoft bepaald niet wat ik wel en niet op mijn apparaat draai en laat dat volledig over aan de gebruiker. Ik ben vrij om te kiezen welke versie Windows Mobile ik draai op mijn telefoon. Ik ben vrij om een shell te gebruiken die de interface aanpast naar mijn wensen. Ik zit niet met Windows Mobile opgescheept. Ik WIL niks anders dan Windows Mobile zolang de concurrentie voor MIJ niet beter is dan Windows Mobile. Ook wil ik niet VERPLICHT worden om met één bepaalde telco in zee te gaan. Al helemaal niet als die telco zo ongeveer het slechtste bereik heeft van allemaal en het breik al bijna helemaal inzakt als het een beetje regent. Bovendien ondersteund Windows Mobile de "laatste technieken" zoals MMS en 3G enzo. Iets dat bij niet nader genoemd merk niet het geval WAS. Dat merk had liever dat je ook de 2e versie kocht en zij en de telco (waaraan het product gekoppeld MOEST zijn) dus dubbel verdiende aan je.

Dat jij naar beneden gemod bent is bovendien heel erg logisch. Het is niet omdat jij Windows Mobile afkraakt, maar je voegt totaal niks aan dit topic toe en lok je alleen maar een fanboy-war uit. Terrecht naar beneden gemod dus. Waarschijnlijk onderga ik hetzelfde lot omdat ik op je reageer, maar ik kon het gewoon niet laten.

Ik kan overigens deze uitspraak van Ballmer best wel begrijpen hoor. Hij moet zijn aandeelhouders tevreden houden en ze warm houden voor Windows Mobiel 7. Als hij dat niet doet gaan ze misschien over tot verkoop...

Wat ik alleen niet begrijp is:
in het tweede kwartaal van 2009 draaide 1,33 procent van alle mobieltjes wereldwijd op Windows Mobile
Logisch dat Windows Mobile een zeer laag aandeel heeft van ALLE mobieltjes.
De smartphone is nog niet zo heel lang favoriet en een normale mobiel is "te simpel" Windows Mobile te draaien... Mensen die alleen maar bellen en SMS'en hebben totaal geen nut om Windows Mobile te draaien. Daar is Windows Mobile ook helemaal niet voor bedoeld. Het aandeel van Windows Mobile onder de Smartphones zal een heel stuk hoger liggen...
Windows Mobile 6.1 is niet erg vinger vriendelijk, maar dat komt hoofdzakelijk omdat ze van de PDA markt komen... niet van de standaard mobieltjes. Windows Mobile 6.5 heeft dit probleem al voor een groot gedeelte opgelost en hopelijk word dit nog verder doorgevoerd in Windows Mobile 7.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 22 juli 2024 17:08]

Ja, ik ben een Windows Mobile gebruiker. Nee, ik ben het niet helemaal met Ballmer eens. Voor mijn doeleinden is Windows Mobile de beste keus en ik heb er best wel plezier van.
Wat de iPhone en Android zo goed maakt, is dat het de gebruikers een nieuwe (rijkere) beleving geeft. Ze hebben een standaard set en met de extra applicaties komt er meer bij. Die gebruikers blijven niet bij bellen, email en SMS-en, maar maken nu gebruik van mogelijkheden als 'augmented reality'. Die extra toevoeging geeft MS niet en maakt het OS limiterend. Voor zakelijke gebruikers die een bepaald ding doen en voor gebruikers die niet veel wensen is dat prima. Maar wat als die mensen er achterkomen dat er een telefoon is die meer kan? Dan gaan ze weg. En als er een OS is die het makkelijker/simpeler kan ook ( blackberry ;) ).
Ik word tenminste niet door Microsoft tegengehouden om buiten mijn provider om te bellen met iemand d.m.v. VOIP. Microsoft bepaald niet wat ik wel en niet op mijn apparaat draai en laat dat volledig over aan de gebruiker.
Enkel de iPhone is zo restrictief. Bij Android kan dit ook.
Ik ben vrij om te kiezen welke versie Windows Mobile ik draai op mijn telefoon. Ik ben vrij om een shell te gebruiken die de interface aanpast naar mijn wensen.
Voor zover ik weet heb je maar de keus van je telefoonfabrikant te volgen. Je mag al blij zijn als ze de update naar 6.5 beschikbaar hebben gemaakt. :) De interface is maar gelimiteerd aan te passen, maar is niet enkel toebehouden aan WM. Android is juist zo populair omdat de fabrikanten hun eigen schil kunnen maken die alle GUI elementen vervangt om zo de eigen beleving te verhogen. Bij WM is dit maar tot op een bepaalde hoogte te vervangen.
Ook wil ik niet VERPLICHT worden om met één bepaalde telco in zee te gaan.
Dat is de keuze van de fabrikant van de telefoon. Je ziet dat bij andere telefoons ook langzaamaan gebeuren, dus Apple is niet de enige. Misschien is het bij je volgende WM telefoon ook zo :+
Ik kan overigens deze uitspraak van Ballmer best wel begrijpen hoor. Hij moet zijn aandeelhouders tevreden houden en ze warm houden voor Windows Mobiel 7. Als hij dat niet doet gaan ze misschien over tot verkoop...
Kan zijn. Maar ik denk niet dat WM7 een grote verandering gaat brengen. Of ze hebben er nu een groot team achter zitten.
Logisch dat Windows Mobile een zeer laag aandeel heeft van ALLE mobieltjes.
De smartphone is nog niet zo heel lang favoriet en een normale mobiel is "te simpel" Windows Mobile te draaien... Mensen die alleen maar bellen en SMS'en hebben totaal geen nut om Windows Mobile te draaien. Daar is Windows Mobile ook helemaal niet voor bedoeld. Het aandeel van Windows Mobile onder de Smartphones zal een heel stuk hoger liggen...
Dat ze niet op de simpele mobieltjes worden gebruikt is een verlies, maar eentje die de 'richt experience OS' fabrikanten bewust maken.
Maar voorheen waren ze voornamelijk gericht op het zakelijke leven. En daar zijn door Blackberry grote klappen gevallen. Veel bedrijven zijn daar al naar over gestapt.
Zou nog geen probleem zijn als er een grote groep consumenten tegenover zou staan. Maar die vinden de iPhone (en Android) geweldig en lopen daarmee weg.
En om het af te maken lopen de fabrikanten met Android mee. Die kunnen dat OS beter, makkelijker en goedkoper aanpassen aan hun eigen smaak. En ze hoeven er geen licentiekosten voor te betalen!!
Daar moet Windows Mobile hier wel erg sterke punten tegenover stellen om toch nog verkocht te blijven worden. En dat hebben ze (helaas) nog niet en de vraag is of ze het op korte termijn (met WM7) wel kunnen.
Daar moet Windows Mobile hier wel erg sterke punten tegenover stellen om toch nog verkocht te blijven worden. En dat hebben ze (helaas) nog niet en de vraag is of ze het op korte termijn (met WM7) wel kunnen.
Zal je nog een jaar op moeten wachten.

De CEO gaf aan dat ze de plan volledig mis hebben geslagen met het OS en dat het product eigenlijk al op de markt had moeten staan. Echter is Windows Mobile 7 op zijn vroegst pas volgend jaar beschikbaar rond deze tijd.

Balmer benadrukt dat dit voorval zich niet opnieuw zal gaan herhalen en dat de CEO de divisie beter in de gaten gaat houden. Balmer rekent zich zelf veel toe aangezien Windows Mobile vooralsnog een ondergeschoven kindje is bij de producent en de divisie bijna geheel zelfstandig heeft geopereerd tot nog toe. De producent gaat nu alles op orde brengen en verwacht het nieuwe software pakket volgend jaar in de schappen.

http://www.allaboutphones...met-Windows-Mobile-7.html

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 22 juli 2024 17:08]

Reageren op een flameboy heeft eigenlijk geen zin, maar soit:
edit2: wat vinden jullie* erger? Dat Ballmer ervoor uitgekomen is, of dat jullie zelf met WM opgescheept zitten? :')
*met 'jullie' bedoel ik alle t.net bezoekers die dit lezen, niet specifiek meningmoddertjes.
Ik zit helemaal niet opgescheept met Windows Mobile, integendeel. Ik maak bewust de keuze voor een Windows Mobile-toestel omdat ik mijn telefoon niet als telefoon gebruik maar als minicomputer en daar is Windows Mobile toch nog het meest geschikt voor voor mijn doeleinden.

Dit onder andere door echte multitasking, i.p.v. pseudo-multitasking waarbij apps steeds worden afgesloten en hun state moeten herstellen. Een hoge resolutie (800x480) en een fysiek toetsenbord spelen voor mij ook mee. Vandaar een Xperia X1.

Ik betwijfel of ik mijn X1 zelfs wel zal upgraden naar 6.5... 6.1 werkt voor mij prima.
Anoniem: 266454 26 september 2009 10:58
Ik vind vooral een blunder van WiMo dat het niet upgradable, en dan bedoel ik in de zin van: Ik kan op mijn oude pda geen WiMo 6.5 plakken, puur omdat mijn fabrikant heeft bedacht dat ik dit niet kan doen.

Waarom kan WiMo niet gewoon de upgradability hebben van een desktop? Android kan het, iPhone OS kan het, Nokia kan het...
Dat heeft niets met het OS te maken, dat is een keuze die de fabrikanten van de toestellen maken. Het gebeurt overigens wel soms, toen windows mobile 6 net uit was is er door een aantal fabrikanten voor hun laatste modellen nog een update uitgebracht.
Het OS is een keuze van de fabrikant, maar de upgradability is wel degelijk een keuze van de ontwikkelaar van het OS (android, iphone, symbian, meamo, ...). Soms zijn de ontwikkelaar van het OS en de fabrikant wel dezelfde. (apple, nokia)

Maar ik vrees er voor de ze bij micorsoft daarvoor gaan kiezen, het dwingt dat de vaste klant regelmatig een nieuwe telefoon gaat kopen.
Not true...

Windows mobile is gewoon te upgraden, zonder problemen. Echter, de fabrikanten weigeren vaak daar mee in zee te gaan. Om de ROM opnieuw te bouwen met de juiste drivers etc.

Kijk naar HTC, deze heeft verschillende telefoons laten upgraden naar nieuwere versies. Kijk naar XDA developers, deze upgraden roms zonder problemen.

Het probleem is echter dat Microsoft niet de ROM van je telefoon levert. Net als Google straks niet de ROM van Android gaat leveren en je ook daar afhankelijk bent van de fabrikant of aardige developers op internet.
Ten eerste omdat WiMo al veel langer mee gaat, en er dus hardware is wat gewoonweg niet snel genoeg is om 6.5 of in de toekomst 7 te draaien. Daarnaast ben je meer afhankelijk van de telefoonfabrikant omdat het puur een OS is, geen totaaloplossing zoals de iPhone. Elke WiMo telefoon heeft andere specs, en dus een iets andere Windows Mobile build nodig met andere drivers en optimalisaties.

Tevens zit je met de iPhone en android toestellen ook vast aan de fabrikant, Apple zal op gegeven moment ook stoppen met updates voor de oudere iPhones, en de eerste androids zullen over een paar jaar waarschijnlijk ook geen updates meer krijgen vanuit de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 juli 2024 17:08]

En het kan ook met Windows Mobile... het is alleen aan de fabrikant om een officiële update uit te brengen.
Nokia is de fabrikant van het toestel en bezit Symbian: Niet echt een vergelijking dus.
Apple is de fabrikant van de iPhone en bezit iPhone OS: Niet echt een vergelijking dus.
Hoe het precies zit met Android weet ik niet. Zijn daar al meerdere versies van dan? En dan bedoel ik echt nieuwe versies, geen updates...
Microsoft maakt jouw telefoon niet en kan er dus ook geen ROM update voor produceren. Weer word Microsoft aangekeken voor iets waar zij niet veel aan kunnen doen.

Maar goed. Ik draai nu ook Windows Mobile 6.5 op m'n Xperia X1 die origineel met 6.1 geleverd is. Microsoft staat dat gewoon toe. De fabrikanten moeten alleen nieuwe ROMs bakken met de drivers voor hun telefoons... en daar hebben ze kennelijk geen zin in. Zij hebben liever dat je een nieuwe telefoon koopt. Als de fabrikant geen update uitbrengt ben je afhankelijk van makers van custom ROMs. Als jij een update zoekt voor jouw Smartphone, kijk dan eens bij XDA Developers.
Eerst zien dan geloven, maar ik hoop zeker dat ze er wat van maken. De potentie is in ieder geval wel. Het zou in ieder geval mooi zijn als ze een soort van aanpassend menu hadden. Een interface die klein is als je met stylus werkt en een grote interface wanneer je dit niet doet (knopje in de stylus ingang?).
Dit is een geval van too little, too late. MS moet mij eerst maar eens uitleggen waarom ze zowel 6.5 als 7 gaan lanceren zonder dat die 2 met elkaar gaan concureren.

Het marktaandeel in smartphones van WM is gezakt tot onder de 10%. De softwarebasis is klein en het werkt gewoon niet lekker met de bediening. Of WM7 daar iets aan kan doen is de vraag. Een bediening zonder stylus maar even schokkerig en haperend is niet echt een grote verbetering.

Bovendien hebben de fabrikanten 2 belangrijke redenen om niet meer voor WM te kiezen. Het is de enige betaalde speler in een door gratis en open source gedomineerde markt. Recent heeft MS ook nog eens gespeculeerd over een Zune phone. Ongetwijfeld herinnert men zich nog het playsforsure drama en voelt de industrie er weinig voor om hetzelfde lot te ondergaan en is dat een extra motivatie om het WM platform voorgoed vaarwel te zeggen.
Dat is heel simpel, 6.5 is een tussenstap, een poging de GUI uit 6.1 vingervriendelijk te maken.

En de markt word gedomineerd door opensource? Enkel Android is dat. iPhone OSX en Symbian zijn toch ook vrij dichtgetimmerde systemen.
Symbian is OSS tegenwoordig

Anyway, de bedoeling was volgens mij dat 6.5 de budget versie wordt en dat 7 de premium markt gaat bedienen.
MS lijkt vast te houden aan het idee om verschillende versies van een OS aan verschillende klanten aan te bieden terwijl echt niemand anders dit meer doet. Bij alle andere OS boeren gaat het om het verschil in bijgeleverde hardware (Apple) of om het support contract (business *nix)

[Reactie gewijzigd door SuperNull op 22 juli 2024 17:08]

Ik zei Oss EN gratis software. Omdat Blackberry en Apple hun eigen software maken hoeven zij daar niet op te verdienen. Dat doen ze al op de hardware. De rest van de Operating Systems in deze markt die enige
betekenis hebben zijn open source incl. Symbian.
Inderdaad, net als nokia, is WM geen markt meer. Ontwikkelaars hebben er niks te zoeken.
Je wilt actieve "app" gebruikers en een groot afzet/omzet potentieel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261379 op 22 juli 2024 17:08]

Dus ga je naar Apple's Appstore of Android Market (of hoe die appstore van Andrioid ook mag heten)
Het aandeel van WM is nog zo veel groer dan dat van android.

HTC verkoopt op anderhalf toestel na exclusief WM als OS. Zo zijn er nog een paar merken.

Als Microsoft nu direct gereageerd had voordat HTC zijn eigen zeer succesvolle TouchFlo3D skin had gebouwd, hadden ze ook neit zoveel marktaandeel verloren. Natuurlijk is het ook weer zo zonder de skin van HTC hadden ze er nog minder van verkocht.

Voor de gemiddelde consument is een WM zonder skin als TouchFlo3D totaal onrbuikbaar.
Die vergelijking gaat redelijk mank. MS heeft een marktaandeel van 9% *(een daling van 24% het jaar ervoor) tegen de 3% van Android. Daarentegen is Android een nieuwkomer en is Windows Mobile al heel lang beschikbaar.

Er zijn weinig leveranciers meer die nog alleen maar Windows Mobile toestellen leveren. LG is de uitzondering en zelfs het door jou genoemde HTC levert ook andere platformen. Kijken we naar de aangekondigde toestellen en projecten voor 2010, dan is het duidelijk dat de huidige trend gaat doorzetten.

Daar komt nog bij dat Microsoft nu als laatste optie zelf zijn Zune phone wil gaan ontwikkelen. Ik verwees daar in mijn post al naar.
MS heeft altijd als businessmodel gehanteerd dat software centraal staat en de user experience bepaald en dat derden hardware ontwikkelen. Nu zullen zij echter zelf concurent worden van de hardwareleveranciers.

Hetzelfde is gebeurd met de Zune media spelers. Niet verkocht en dus onbekend in de EU maar in de VS kwam dat als een schok voor de vele makers van mediaspelers die gebruik maakten van de infrastructuur van MS (playsforsure). MS ging over naar de Zune infrastructuur en trok de stekker uit playsforsure. De zune zelf flopte vervolgens volkomen met 2 miljoen toestellen in 2 jaar.

MS kiest nu koppig weer voor dezelfde taktiek met Windows Mobile. Eigen apparatuur uitbrengen. Men hoopt kennelijk zo het zieltogende Zune platform weer leven in te blazen. (Ook de online diensten van XBOX vallen plots onder de Zune productlijn). Maar feitelijk begaat MS dezelfde vergissing. Waarom zou je nog voor WM kiezen terwijl MS zelf zijn eigen telefoons met WM maakt en probeert jou van de markt te duwen.
MS kan verdienen op de software en de hardware sponsoren terwijl jij als alleen hardware bouwer dat niet kunt. De keuze lijkt me eenvoudig.
De zune zelf flopte vervolgens volkomen met 2 miljoen toestellen in 2 jaar.
Hoe kom je daar nu bij, de Zune is na de iPod de bestverkochte mp3 speler in de VS. Verkoopt beter dan Sony, Creative, Samsung, Philips, Toshiba, Cowon, iRiver, Archos etc etc etc. Tuurlijk hadden ze graag net zoveel als Apple verkocht, maar vanuit het niets naar nummer 2 is moeilijk een flop te noemen. Microsoft Bob, da's een flop.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2024 17:08]

Het zijn anders de cijfers van MS zelf, ook gepubliceerd in hun jaarverslagen. Als het een succes was, denk je dan heus dat ze die dingen niet allang buiten de VS verkochten ?
In de VS was het marktaandeel van de zune in 2008 onder de 4% dus ik betwijfel of ze zelfs daar de nr 2 speler zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 197965 op 22 juli 2024 17:08]

lijkt een leuk idee, maar zou dat effectief niet gelijk een heel 'onrustige' User-Interface geven die de hele tijd switcht in 'uiterlijk' van GUI elementen?

Hooguit kan ik me wel voorstellen dat als Windows Mobile 7 zeer breed toepasbaar ontwikkeld wordt, men bewust het toelaat dat op verschillende toestellen een andere 'skin' toegepast wordt en bepaalde besturingselementen zich net anders verhouden...
afhankelijk of het toegepast wordt op een bepaalde type mobile device en vooral afhaneklijk van hoe de besturing functioneert (multitouch, gewone resistive touchscreens met Styles en eventueel ook dmv knoppen en/of een scrollballetje ... eventueel moet je zelfs meewegen of je accelerometers, kompas als input laat meewegen).

Qua 'basis' moet het OS besturingstechnisch wel heel goed met al dat soort besturingswijzen rekening houden; dus zeker de muisselectie/klik-API is héél belangrijk maar ook een helle-klus als je alle potentiele hardware direkt goed in je APi wilt ondersteunen (én een beetje handige API beschikbaar wilt hebben voor applicatie-ontwikkeling)

Echter, het sterk wisselen tussen Stylus en vinger-besturing is volgens nooit functioneel prettig als je hiermee eigenljk dezelfde handelingen wilt uitvoeren... een OS dat dat standaard kennelijk beiden tegelijkertijd wil 'aanbieden' zal leiden onder een 'geen-vlees-geen-vis'-probleem ...
Zodra je een specifiek stuk hardware hebt, is het juist des te belangrijker dat het OS niet een overmaat aan besturingswijzen aanbiedet, waarvan een deel helemaal niet prettig toepasbaar zal zijn op jouw device.
Dat is wel handig, ben je je stylus kwijt zit je met een kleine interface ;)
Nagel in een punt knippen :P
Nee dat werkt ook niet dan kras je op het scherm.. had ik een tijd geleden perongelijk met een vers geknipte nagel .. had dan wel een screen protector erop.. maar dat krast behoorlijk.. :X

Nu maar hopen dat windows mobile 7 wel echt een snel besturings systeem wordt.. en niet 50% van het ram gebruikt en nog steedst hier en daar traag is..
Gelukkig heeft de iPhone een scherm van gehard glas. Krassen in je scherm is zoooo jaren negentig. :+
Gelukkig hebben de Cowon S9 en de Samsung P3 composiet glas, die in tegenstelling tot een ipod wel een keuken/stanleymes, en de hardste rammen met sleutels aankunnen :+

http://www.youtube.com/watch?v=5Z_h3UAPDVY

On topic

Ik vind het goed dat MS hun eigen fouten inzien en er wat aan gaan doen, hoop ik, want dan bieden ze nog wat tegen googles OS, wat mij veels te groot wordt.
Die youtube filmpjes zijn ook van de iPhone te vinden.


Bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/wa...UCKsWYt1U&feature=related dus dat zegt niet zo veel ;)
Ik heb er een kras in toen hij samen met m'n sennheiser oortjes in m'n zak stak... Het is echt wel nog mogelijk.. Op een iPod touch dan...
Én een fatsoenlijk besturings systeem dat netjes werkt en bijna nooit hangt. Zeker niet op de 3Gs.

@AsoT, hieronder: ik heb in vorige modellen van zowel de iPod Touch als iPhone idd ook krassen gekregen, dat was dan wel omdat er of een steentje in m'n zak zat, of mn sleutels of ergens langs/tegenaan laten vallen. Maar je moet er dus wel wat voor doen om er krassen op te krijgen.
De iPhone vergelijking gaat helemaal niet op... die werkt niet eens met je nagel....
Tis niet alleen mogelijk ...hij kan ook nog es en duizend kleine stukjes breken...en er nog in blijven zitten....na een kleine lichte klap....

Persoonlijke mening..

ieder PDA mankeert wel wat...
Zucht... moet de iPhone er weer bijgehaald worden? Wat is de relevantie?
De relevantie is dat Steve *eigenlijk* zegt dat Apple het een stuk beter heef gedaan.
en symbian en android en zelfs op systems van diverse bouwers.

Apple, das toch fruit? Flauw natuurlijk, maar op de hele markt is Apple nog steeds maar een klein spelertje met een heel aardig gehyped product.
De 10.8% in Q1 2009 vind ik anders niet passen bij "maar een klein spelertje", zeker niet tegenover de 1.33% van Windows Mobile. Google Android heeft ongeveer een even groot marktaandeel als de iPhone. En of je het nu leuk vind of niet, het iPhone OS is inderdaad zo'n beetje de nieuwe standaard geworden voor moderne smartphones.
Je snapt toch zelf ook wel dat die 10.8% enkel over het aandeel in smartphone markt gaat en die 1.33% over het aandeel in de gehele markt?
Maar het is de smartphone markt die er toe doet wanneer je het over Windows Mobile hebt, en daar hebben ze eht verprutst, althans, volgens Ballmer.
Anoniem: 316446 @SED26 september 2009 21:36
heel aardig gehyped product.
niet alleen een heel aardig gehyped product, maar ook een heel aardig product

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 316446 op 22 juli 2024 17:08]

Anoniem: 95032 @Alex)26 september 2009 17:38
Dat het de standaard is geworden van hoe de moderne mobieltjes er uitzien natuurlijk.
ahja?
misschien.
maar aangezien ik zoveel verschillende gsm's zie, waaronder iphone een van de minder gebruikte, is het niet echt de standaard.

misschien willen sommigen het zo, maar het is niet...
en met deze prijzen zal het ook nooit worden.
Lol toen ik mijn eerste GSM van klein formaat kocht zou jij ook gezegd hebben dat de meerderheid van de GSM's je rondom je zag van groot formaat waren en het dus met die kleine formaatjes nooit wat kon worden.

Feit is dat elke telefoon fabrikant een iPhone kloon in zijn assortiment heeft zitten en toekomstige modellen bijna allemaal die form factor uitgaan. Wat prijzen betreft, een iPd kost tegenwoordig ook nog maar €150, dat was ooit anders.
Ach wat maakt zo'n kras uit... telefoons zijn tegenwoordig toch meer gadgets c.q. middelen om te laten zien hoe modern je bent, dan dat het functionele dingen zijn (bellen is allang niet meer de hoofdfunctionaliteit).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 201824 op 22 juli 2024 17:08]

Want voor bellen is het belangrijker dat er geen krasjes op zitten dan als je het ding als fashion statement gebruikt?
Beetje vreemde logica...
Omdat bellen niet meer de hoofdfunctionaliteit is is het maar 'iets om te laten zien hoe modern je bent'? Wat is dat voor vreemd iets, ik ben het wel met je eens dat bellen al lang niet meer de hoofdfunctionaliteit is, sterker nog, dat doe ik eigenlijk zelden. (sms / mail vaker), maar ben ook veel langer met andere dingen bezig (internet, spellen, muziek, filmpjes, youtube) dan het bellen inderdaad.
Sorry maar moet dit gezeur elke keer? Sommige mensen zijn wel blij hun e-mail er op te kunnen ontvangen, er mee te kunnen navigeren, snel even kunnen internetten, actuele reisinformatie op te kunnen halen. Dat jij hier nou geen behoefte aan hebt, betekent dat dat anderen dat ook niet mogen? Mijn telefoon is mijn communicatie middel en communicatie gaat allang niet meer alleen via bellen.
Gelijk.
Telefoon is dan ook een foute naam.
Vandaar dat het geen telefoons zijn, maar smartphones..?
Je weet dat het artikel over Microsoft gaat? De term 'de boot gemist' is hier op zijn plaats.
Ik ben in ieder geval al héél tevreden over de gewone windows 7. Veel beter dan Vista (was nu niet echt moeilijk :p) maar kzou zelfs durven zeggen dat het zelfs sneller en stabieler draait dan XP.

Er zitten natuurlijk hier en daar nog bugs in, maar dat is normaal mits het nog niet helemaal af is.
Nou dan hoop ik dat Windows 7 echt een stuk beter is geworden, want ik weet vrij zeker dat mijn keus voor een nieuw toestel niet positief beïnvloed zal worden wanneer er Windows Mobile op draait.
De Touch Diamond is prima te bedienen zolang je in de schil van HTC blijft, maar zelfs dan krijg je af en toe nog te maken met de onhebbelijkheden van Windows (Mobile), zoals laatst serieus een update scherm om de verbindingsgegevens te updaten, terwijl ik druk doende was een contact te zoeken om te bellen.
En crashes tijdens het op de achtergrond binnenhalen van de mail.

Nu snap ik dat dat allemaal redelijk complex is in vergelijking met mijn oude Nokia 6680, maar daar heb ik nooit een crash meegemaakt (behalve van zelfgeschreven java applicaties) en zo hoort het ook op een computer-OS. (ja een smartphone is IMHO een volwaardige computer)
Ach, zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen met bepaalde merken telefoons / operating systems.
Ik heb zoveel Nokia's zien crashen of problemen hebben met geluid tijdens tegefoongesprek dat het niet normaal meer is. Het aantal software updates die Nokia telefoons krijgen is verschrikkelijk. Iedere keer als ik zo'n telefoon onder handen krijg en check voor updates voor de desbetreffende telefoon zijn er wel honderd nieuwe versies/builds van de ROM geweest. Uiteraard goed dat Nokia die updates uitbrengt... maar dat zegt mij genoeg over het aantal bugs die in die Nokia telefoons zitten.

Ik wil Nokia niet afkraken hoor, maar wil gewoon aangeven dat als jij geen problemen hebt met 1 of 2 bepaalde telefoons van een bepaald merk dat niet wil zeggen dat dat type of merk of OS dat erop geïnstalleerd is zo ontzettend goed is.

@johnbetonschaar hieronder
Ik wilde met mijn reactie dus zeggen dat iedereen eigen ervaringen heeft.
Alle mensen die ik ken met een Blackberry hebben spijt van de aanschaf van dat ding en gaan bij hun volgend abonnement over op Windows Mobile. Vooral de onhandige werking , ongebruiksvriendelijkheid en beperktheid in mogelijkheden zijn een probleem, aldus hun.
Je hebt gelijk dat Windows Mobile, onder de naam van Windows Mobile, niet zo'n lang bestaan meer heeft. Als ik het goed heb is Windows Mobile 7 het laatste "aparte" mobiele OS. Daarna zal er bijvoorbeeld gewoon een mobiele versie van Windows 8 komen. Netzoals je een Netbook versie hebt van Windows 7. Windows op de Smartphone zal voorlopig nog wel blijven.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 22 juli 2024 17:08]

Nou als we dan toch niet-verifieerbare anecdotes gaan posten: ik heb zelf al een stuk of 8 nokia's gehad, van de 3210 tot en met de 5800 nu, en jouw ervaringen met Nokia toestellen staan letterlijk haaks op die van mij. Tussendoor heb ik nog een Sony Ericsson en een Samsung gehad maar die werden altijd binnen een jaar weer omgeruild voor een Nokia.

Windows Mobile telefoons heb ik nooit gehad, maar wel vaak mee in mijn handen gestaan als ik weer eens iets anders wilde, en bij ieder model was 10 minuten klooien al genoeg om me groen en geel te ergeren hoe rot alles werkte. Ditzelfde hoor ik ook van veel kennissen met een WM telefoon, die hebben dan bijvoorbeeld een Omnia omdat het apparaat er wel slick uitziet, maar bijna zonder uitzondering hebben ze spijt als haren op hun hoofd.

Over de rest van de toestellen: een iPhone zal ik niet snel kopen omdat ik de prijs te hoog vind voor wat je ervoor terugkrijgt, maar het is wel degelijk een ontzettend fijn toestel in het gebruik. Mijn broertje heeft nu een HTC Hero en dat komt ook heel erg goed op me over, hij is er zelf ook 100% tevreden mee.

Persoonlijk denk ik dat WM helemaal geen plaats meer heeft in de huidige smartphone wereld, de enige reden dat het nog bestaat is omdat het beter in bedrijfsnetwerken integreert, maar dat voordeel begint ook heel snel weg te smelten nu Blackberry, iPhone en Nokia ook allemaal goede exchange support hebben.

Edit @Remco Kramer
Blackberry weet ik helemaal niks van, nog nooit zo'n ding in mijn handen gehad. Enige wat ik vaak lees is dat ze in de VS razend populair zijn in het bedrijfsleven en dat ze vaak stuk gaan. Overigens ook een van de grootste pluspunten van Nokia telefoons trouwens: ze zijn bijna onverwoestbaar, ik heb er al 1tje op programma'tje drie op 40 graden inclusief centrifuge in de wasmachine gehad, en eentje die van 2 hoog van het balkon op straat was gedonderd, en beiden doen het nog steeds, 1 wordt zelfs nog gebruikt door mijn moeder :+

Of er ooit een desktop-versie van Windows op mobieltjes terecht gaat komen weet ik niet, het lijkt me sterk want zonder nu een Windows flamewar te willen starten kan je moeilijk ontkennen dat WIndows in alle aspecten een desktop-PC OS is, als je dat weer geschikt wilt maken voor mobiele toepassingen dan blijft er zo weinig over dat je het niet echt meer 'Windows' kunt noemen. Wat ik zelf denk is dat Windows uiteindelijk wel degelijk helemaal van de mobiele telefoon gaat verdwijnen, en dat Microsoft zelf ook overstapt op een externe leverancier (OSS of iets ingekochts). Er valt gewoon weinig te halen voor ze behalve voorheen een sterke koppeling met het Windows platform op PC's, maar nu de telefoons steeds krachtiger worden en OS lock-in steeds minder effectief is door webtoepassingen en betere alternatieven, denk ik dat de rol van Windows op mobieltjes gaat marginaliseren. Eigenlijk is het nu al redelijk marginaal met 1.3% marktaandeel, wat nog veel minder is dan ik zelf had ingeschat.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 juli 2024 17:08]

Toen ik voor het eerst een telefoonnummer in mijn Windows Mobile telefoon ging invoeren kreeg ik het volgende scherm:
  • Naam:____________
  • Aantal:____________
Het duurde even tot ik doorhad wat ze met 'aantal' bedoelden. Moet ik aangeven hoeveel nummers iemand heeft? Nog nooit zo'n slechte vertaling voor zo'n basale functie gezien.

Sinds een paar dagen ben ik een iPoser met een iPhone, wat een verademing om een vloeiende en logische userinterface te hebben! Nooit meer Windows Mobile voor mij.
Welke winmo was dat joh? Want in 6.1 en 6.5 krijg je die niet meer denk ik... daar lijkt alles goed te zijn qua vertaling. Als je nu iPhone vergelijkt met 5.x ofzo, dan kan ik alleen maar zeggen 'gij trolleke, ik vergelijk windows 3.1 toch ook niet met ubuntu met alles erop en eraan'.
"ik denk" ... - fout gedacht dan joh. In WinMo 6.1 op me t-mobile phone heb ik nog steeds aantal staan ipv nummer.
Anoniem: 105188 @trerk26 september 2009 13:47
Dat zal dan een fout zijn van of de cooked ROM of van de t-mobile custom ROM maar winmo 6.1 heeft dat echt niet standaard.
Erkenning is de eerste stap zullen we maar zeggen. Het is in ieder geval duidelijk dat de mobiele markt in ieder geval wel onderhevig is aan goede concurrentiestrijd, wat nooit slecht is voor de consument. Ik verwacht wel dat de volgende Windows mobile versies aanzienlijk beter zullen zijn, ik ben benieuwd.
Ik weet niet of ik die concurrentie wel leuk vind eigenlijk... al zou men een OS keuze hebben bij het aanschaffen van een mobiel: Ja.
Maar al zou Sony-Ericsson op de Xperia X2 ineens Android zetten zou ik zwaar teleurgesteld zijn.
Ik ben op dit moment in het bezit van de Xperia X1, daarvoor had ik een E-ten M600 en ben eigenlijk best wel weg van Windows Mobile. Als ik het zo vergelijk met vrienden van mij die een iPhone hebben werkt Windows Mobile toch een heel stuk soepeler en kan ik veel meer met het apparaat dan dat hun kunnen. Vooral i.c.m. Exchange Server werkt Windows Mobile gewoon beter. Uiteraard is dat ook een Microsoft product, maar toch. De X1 is nu geflashed met Windows Mobile 6.5, maar ook onder 6.1 had ik weinig problemen met het OS zelf. De grootste ervaring, en problemen, zitten hem vaak in de shell die de fabrikanten erop zetten (en alle andere troep :p). Het maakt niet uit wat voor interface Microsoft maakt voor Windows Mobile. Sony-Ericson zal toch wel z'n Panel menu gebruiken, HTC gaat echt niet afstappen van TouchFlo en zo zullen alle andere fabrikanten gewoon hun eigen shells blijven gebruiken en doorontwikkelen.
Onder Windows Mobile heb je gewoon erg veel vrijheid en dat vind ik gewoon heel belangrijk. Iets dat je op de iPhone bijvoorbeeld gewoonweg niet hebt. Apple bepaald wat jij wel of niet mag draaien.

Windows Mobile 6.5 is wel een hele verbetering t.o.v. 6.1 moet ik zeggen. Vooral het uiterlijk hebben ze een stuk gebruikersvriendelijker gemaakt voor de vinger.

Eigenlijk zou je dus bij iedere mobiel (of in ieder geval Smartphone) een keuze moeten hebben welk OS je geïnstalleerd wilt hebben. Dan kan iedereen zijn favoriete mobiel uitkiezen met zijn favoriete OS.
Niet dat je zit van: Eigenlijk wil ik de Xperia X1, maar hem niet neemt omdat er Windows Mobile op geïnstalleerd staat.
Windows mobile is tot 6.1 nooit bedoeld geweest om met de vingers bediend te kunnen worden. (de oorsprong ligt bij pda's zonder bel functie)

[grote aanname hoe het ghegaan zou kunnen zijn]
microsoft was in de waan dat WM nog voor pda's bedoeld was en dat er steeds meer mobieltjes kwamen heeft ze niet wakker geschud, zelfs toen apple met de iphone kwam hebben ze de snooze knop ingedrukt en is ergeen actie ondernomen.

op begeven momend bleek dat ze toch wat moesten doen omdat apple handiger werkte en brak er paniek uit (het alarm werdt niet aangezet door de gebruikers die gebruiksvriendelijkheid wouden, maar door dat marktaandeel verloren ging), en zijn ze met een plijster begonnen die WM 6.5 heet. de echte oplossing zou WM 7 moeten zijn
[einde aanname]

De wm telefoon is ook niet makkelijk t bediennen,onder andere HTC maakt er nog wat van, maar het is duidelijk niet vinger vriendelijk opgezet. (bij 6.5 is het gelukkig al wat beter, maar perfect is anders). Wel eeuwig zonde dat microsoft dit niet zag aankomen, want het was vanaf het invoeren van bel funcionaliteit al duidelijk dat het niet primair als telefoon OS handig te gebruiken was.
microsoft was in de waan dat WM nog voor pda's bedoeld was en dat er steeds meer mobieltjes kwamen heeft ze niet wakker geschud, zelfs toen apple met de iphone kwam hebben ze de snooze knop ingedrukt en is ergeen actie ondernomen.
Er is een mooi filmpje waar Steve Ballmer de iPhone weglacht. "It has no keyboard!".
http://www.youtube.com/watch?v=C5oGaZIKYvo

Hij zegt nog wel netjes "we'll see", maar het is duidelijk dat inderdaad bij Microsoft men niet juist op de markt inspeelde.
Anoniem: 319708 26 september 2009 10:40
Ja en ik zit ook echt te wqachten op al die updates.
Alle kritiek hier ten spijt, mijn smartphone werkt prima, ik kan er alles mee wat ik wil.

Maar nee, iedereen moet zo nodig weer achter een nieuwe versie aan gaan rennen om vervolgens nauwelijks meetbaar productiever te worden van die update.

Maar allemaal wel weer een hoop geld uitgeven, we gaan niet meemaken dat al die apparaatjes een rom update krijgen. Weer 700 euro in een jaar afgeschreven :'(

En niet gaan roepen dat ik niet hoef te upgraden als ik dat niet wil, want binnen maanden tijd zijn allerlei apps ineens alleen nog voor mobile7 verkrijgbaar.

Men zou aandacht kunnen scxhken aan het doorontwikkelen van het huidige product, zodat bezitters van courante hardware dar nog even mee kunnen doen.
Over zinloze belasting van het milieu gesproken.

Is een beter menu je echt weer die 700 euro waard? Als je zo dom bent, helpt dat menu je ook niet.
Maar allemaal wel weer een hoop geld uitgeven, we gaan niet meemaken dat al die apparaatjes een rom update krijgen. Weer 700 euro in een jaar afgeschreven :'(
Hoezo ben je nu 700 euro kwijt? De telefoon doet toch nog steeds dát, wat hij deed toen je hem kocht?

Overigens is het serieus makkelijk om te upgraden naar een nieuwere serie. Makkelijker in ieder geval dan met een desktop versie, en ook een stuk sneller (2 minuten, dan ben je er wel).

Je zin 'is een beter menu... als je zo dom bent..' ook vreemd. Met zo'n instelling zou er nooit een doorontwikkeling in OS'en nodig zijn. Winmo 7 verandert echt wel iets meer dan alleen het menu.

Daarnaast zijn veel telefoongebruikers toch elke 2 jaar 500 euro kwijt (700, like, welk toestel kóóp jij en wáár!), en dan kan het toch geen kwaad dat er 1 keer in de 4 jaar een grote OS update is?

Het is toch niet zo dat je je telefoon nu in de prullenbak kan gooien..
Anoniem: 214638 26 september 2009 13:59
Ik heb zelf nu ook Windows Mobile (6.1) op mijn mobiel.
Maar ben er echt niet tevreden mee. Te vinger-onvriendelijk, te lelijk en mis zoiets als een appstore.
Wil ook bij mijn volgende mobiel geen windows mobile meer, ga waarschijnlijk over op iPhone.
Al zal ik toch wel Windows Mobile 7 in de gaten houden, want gelukkig hebben ze zelf door dat nu Windows Mobile niet al te best is.
Wat ik mij nou afvraag bij zo'n opmerking..
Wat heeft je bewogen om die mobiel te kopen?

Je vind hem te lelijk, dus blijkbaar heb je hem blind gekocht in de winkel. Gewoon met ogen dicht een telefoon aangewezen?
Te vinger onvriendelijk.. heb je hem niet eens uitgeprobeerd dan? Of er reviews van gelezen?

Je koopt toch ook niet een tshirt zonder hem aan te passen of te bekijken om vervolgens als je thuiskomt te zeuren dat ie te strak zit, of je armen niet door de gaten gaan en de kleur je totaal niet aan staat.
Bij zijn 3 argumenten waarom hij er niet tevreden mee is gaat het over Windows Mobile, zoals te lezen is in de eerste zin. En dan maak jij ervan dat hij zijn telefoon lelijk vind? Ik gok dat hij de interface lelijk vind... :')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.