Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Microsoft gaat volgens een nieuw gerucht Windows Mobile 7 binnen enkele maanden aan fabrikanten leveren om ermee te testen. De officiŽle introductie van het nieuwe mobiele OS zou in het derde kwartaal van 2010 plaats moeten vinden.

In het zogenoemde 'Maldives-programma' krijgen fabrikanten alvast de beschikking over Windows Mobile 7, zodat ze de gelegenheid hebben om hun in ontwikkeling zijnde toestellen aan te passen op het nieuwe mobiele OS van Microsoft, meldt ZDNet Taiwan op basis van informatie van Taiwanese fabrikanten. Een halfjaar later moet het OS dan officieel worden uitgebracht en op de eerste toestellen verschijnen.

Het is gebruikelijk dat fabrikanten nieuwe OS'en eerst testen om toestellen te optimaliseren voor het gebruik ervan. Hetzelfde gebeurde met de huidige versie Windows Mobile 6.5, dat al ver voor de officiële introductie, een maand geleden, in handen van fabrikanten was. Vaak duiken kort daarna builds van het nieuwe OS op internetfora op. Het is onduidelijk of dat in dit geval ook zal gebeuren.

Windows Mobile 7 zal in elk geval multitouchondersteuning toevoegen, aldus ZDNet. Daarnaast worden de licentiekosten voor Windows Mobile 6.5 verlaagd, waardoor die versie van het mobiele OS veelal op goedkopere toestellen gebruikt zal gaan worden. Eerder werd al duidelijk dat Microsoft bezig is om Windows Mobile op prepaidtelefoons te krijgen. Volgens Steve Ballmer had Microsoft Windows Mobile 7 eigenlijk al eerder af willen hebben.

  Windows Mobile 7 screenshot? Windows Mobile 7 screenshot? Windows Mobile 7 screenshot? Windows Mobile 7 screenshot? Windows Mobile 7 screenshot? Windows Mobile 7 screenshot?
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Wat ik mij afvraag: Als Windows 7 pas over een klein jaar gaat uitkomen, waar staan Android en Iphone OS dan? Als ik kijk dat Android met 2.0 de kinderschoenen heeft uitgedaan en dat het gewoon een goed mobiel OS is, en Iphone OS simpelweg goed is en nog enorm kan/gaat verbeteren in het aankomende jaar. Ik neem aan dat we bij Android over een jaar wel op versie 3 zitten en Iphone OS op versie 4?

Ik bedoel. Ik zie en hoor op andere nieuwsites en fora eigenlijk voornamelijk dat Windows 7 het OS op het niveau brengt dat we nu hebben. En niet dat Widows 7 de huidige OS'en compleet voorbij gaat streven. Kunnen we misschien nu al aannemen dat Windows 7 mobile to little, to late gaat worden?

Laten we heel eerlijk zijn. Microsoft had afgelopen maand niet Windows moblie 6.5 moeten introduceren maar minimaal windows 7 mobile en om de competitie bij de blijven hadden ze nu eigenlijk al een eerste update voor windows 7 mobile op de markt moeten zetten.

Al met al denk ik dat we windows voor op een app phone/smartphone compleet naast ons neer kunnen leggen en dat microsoft genoegen moet nemen met een klein markt percentage. Simpelweg omdat ze de boot compleet gemist hebben. Een jaar achter lopen op de concurrentie... Dodelijk...
In de mobile wereld is het redelijk eenvoudig om weer helemaal terug te komen. Mensen zijn gewend aan een nieuwe interface met een nieuwe telefoon. Ook is de snelheid waarmee de mobieltjes vervangen worden ook ontzettend hoog. Dus ik denk niet dat het dodelijk hoeft te zijn.
Zo is dat altijd geweest ja, maar nu er zoveel betere interfaces plots zijn opgedoken en het grote publiek de smartphone heeft ontdekt, kan dit weleens anders gaan uitpakken. Onder de pubers heb je gelijk, maar dat is niet het merendeel aan smartphone gebruikers.
Volledig mee eens, ben net overgeschakeld van Windows mobile(6.5) naar Android (1.5) en het verschil is enorm, dit kan windows nooit meer goed maken.
Waarom niet? Ken je de Java vs. .Net verhaal? Framework 1.0 was ook veel slechter. Maar als je kijkt naar 4.0.

Vergeet niet dat we hier over de rijkste bedrijf van de wereld hebben. Ze komen altijd terug.
Geld zegt echt helemaal niets. Windows mobile staat na 10 jaar ontwikkeling nog steeds onderaan wat betreft de smartphone markt. Ze moeten gewoon echt NU met iets heeeel goeds komen willen ze nog iets kunnen betekenen in de telefoonmarkt.
Precies, met al het geld en al de promo's welke Microsoft heeft zijn er toch verdacht veel fabrikanten nu geinteresseerd in Android e.d.
Ze zijn al, even denken, een jaar of 10 bezig geweest met het systeem tot wat het nu is (6.5)... dat zegt mij genoeg hoor, ik heb niet meteen het volle vertrouwen erin.
10 jaar bezig zegt niks, de markt was heel anders 5-6 jaar geleden dan nu. In die tijd vroeg men stylus en 101 icoontjes op een piepklein scherm.

De markt veranderde MS kon niet snel genoeg meeveranderen .


Daarnaast denk ik dat de meeste appelen met peren vergelijken. WM op een 2-2.5" scherm van pda's smartphones van enkele jaren geleden met huidige android en iphones vergelijken si niet echt correct. Vergelijke het met geijkaardige smartphones en je ziet dat de meeste problemen van WM verdwijnen terwijl de voordelen blijven.
Men vroeg om piepkleine icoontjes? Dat lijkt me sterk, ik denk eerder dat het komt omdat schermen van de grootte van tegenwoordig nogal duur waren en waarvan de fabrikanten dachten dat groter zowiezo niet zou aanslaan. Maar het lijkt mij juist logisch dat een groot scherm wat lekker makkelijk is aan te raken, juist altijd een voordeel is. MS heeft nooit veel moeite gestoken in de ontwikkeling van WM, niet in die 10 jaar, terwijl veel gebruikers al steen en been klaagde.
Ja idd men vroeg daarom :

http://www.geek.com/hwswrev/wince/spbpp/index.htm

[img]http://www.geek.com/hwswrev/wince/spbpp/pocketplus211.gif[/img]

5 op 5 anno 2004

SPB is ondertussen ge evolueerd naar iets (dat ik) beter van dan de iphone interface.

Schermen in die tijd waren niet zo heel veel duurder hoor, acer N310 die ik kocht in 2004 was 250euro voor een PDA met 3.7" scherm. Het was eerder dat men die te groot vond.

WM ging eerder uit van de filosofie dat de gebruiker er zelf maar moest opzetten wat die wilde. Voor de gebruiker die gewoon out of the box iets wil dat werkt is dat idd een verkeerde keuze. Dat ze geen meoite gedaan hebben ijkt me niet juist WM is sterk geevolueerd sinds 2002-2003 versies.
niks rijkste bedrijf ter wereld. Bill Gates is/was de rijkste man ter wereld, zijn bedrijf niet.
http://www.forbes.com/lis...he-Global-2000_Sales.html

Moest het even opzoeken :)

[Reactie gewijzigd door Azerox op 11 november 2009 16:19]

precies om die reden zegt Ballmer ook dat hij het eerder af wou hebben. Ze weten dat ze te laat zijn.
Natuurlijk is WM7 te laat... Daar wordt al minstens een jaar over geklaagd, maar imho is het een goed iets dat MS er nu eindelijk echt mee bezig is/lijkt te zijn. WM7 heeft nu de hoogste prioriteit en dat mag ook wel, kijkend naar de concurrentie. Het is juist goed dat MS WM6.5 heeft geÔntroduceerd ipv WM7 (natuurlijk had WM7 er al moeten zijn), want WM7 moet grote veranderingen brengen, zoals multitouch (EINDELIJK!) en heel erg gemakkelijk met Windows 7 moeten communiceren.

Ik hoop iig dat MS de concurrentie weer bij gaat houden zo niet vooruit gaat streven, zodat ik WM blijf gebruiken (ik vind het namelijk ontzettend fijn werken, ik kan er vrij veel mee ondertussen en het is een stuk vrijer dan bv Iphone OS (NFI), dat overigens keisoepel werkt).

[Reactie gewijzigd door gordian op 11 november 2009 23:29]

Droom verder. Dan moet er wel heeel veel gebeuren in korte tijd. Gezien het verleden zie ik dat niet gebeuren. Iedere dag dat er voorbij gaat zonder WM7 is verlies voor MS. De concurentie zit ook niet stil.

[Reactie gewijzigd door Deem op 11 november 2009 14:28]

Op de screenshots lijkt de interface nog steeds de stylus nodig te zijn om het ťťn en het ander makkelijk te bedienen.
Zoals wat? geef eens een voorbeeld. Je had al door de de bovenste afbeeldingen de oude interface is en de onderste de nieuwe?
True maar het is iig allemaal iets groter zodat het wel te doen is met je vinger (alleen de stylus zal dan beter werken)
Op de screenshots lijkt de interface nog steeds de stylus nodig te zijn om het ťťn en het ander makkelijk te bedienen.
Er is geloof ik ook een minimum resolutie en schermgrootte vereist door MS.
Ben benieuwd wanneer de eerste versie op XDA te vinden is?
Want het kan bijna niet anders dat het door medewerkers gelekt wordt. Want WM6.5 stond ook al een half jaar geleden als final op XDA...
Ik weet niet wat jij dan als "final" beschouwd, want er komen tot op de dag van vandaag nog bijna dagelijks nieuwe builds uit van WM6.5.
Ik weet niet wat jij dan als "final" beschouwd, want er komen tot op de dag van vandaag nog bijna dagelijks nieuwe builds uit van WM6.5.
Dan heb je het geloof ik over WM 6.5.1. Dat is de versie met de knoppen voor startmenu en sluiten onderin.
Klopt, maar het duurde toch even voordat de WM6.5 "final" verscheen. Daarvoor verschenen namelijk toch zeker wekelijks nieuwe builds van 6.5.
Echter is het nooit helemaal duidelijk waar de grens gelegen heeft tussen de beta's en de final van Windows Mobile 6.5. Ook nu verschijnen er nog wekelijks nieuwe builds.

De eerste builds die opdoken op XDA waren wel nadrukkelijk slecht te noemen. Ze waren traag, liepen vaak vast, het nieuwe homescreen was nog onbruikbaar en ze hadden veel bugs met software.

Echter na een maandje waren er al builds die prima bruikbaar waren.
Dus om de eerste officieel verkochte build op een telefoon als final te bestempelen lijkt me niet correct. Naar mijn weten is er ook nooit een press release geweest waarin gezegd werd dat build nr. xxxxxx de final is.

Windows Mobile 6.1 is ook nog tot vorige maand in ontwikkeling geweest waarbij er minstens elke maand wel weer een nieuwe build naar buiten kwam. Sommige software deed het zelfs niet op een oudere build van 6.1 en wel op een nieuwere. (bijvoorbeeld Flash Lite en bepaalde Opera Mobile builds)

Ik gebruik nu al een paar weken een "beta" build van WM6.5.1 op mijn telefoon en ik ondervind eigenlijk geen problemen ermee.

Zo, ik ben mijn ei weer kwijt.. :9

[Reactie gewijzigd door pauldegroot op 11 november 2009 16:55]

Officieel het die geen 6.5, maar is het gewoon een voortborduursel van 6.5.
Je zou het kunnen beschouwen als een "SP1" voor WM 6.5 met wat veranderingen, maar de versienotering 6.5.1 is nooit officieel bevestigd door Microsoft.

Windows Mobile 7.0-builds zijn tot op heden nog niet opgedoken op fora als XDA-Developers en PPCGeeks.
Ziet er een stuk netter uit. Op dit moment heb ik een manilla rom draaien, maar je blijft toch het gevoel houden dat het meer een skin eromheen is dan een werkend systeem (Wat natuurlijk ook wel zo is). 'Native' interface zeg maar, zou dus wel beter werken misschien.

Is dat systeemlettertype bij de nieuwe versies trouwens hetzelfde als dat van Nokia? Lijkt er wel wat op.
Ken het lettertype van Nokia niet, maar het lijkt volgens mij gewoon op Segoe UI, wat standaard in Vista en Win7 zit... Correct me if i'm wrong.
Het lijkt erop dat Windows Mobile 7 eindelijk volledig ontworpen is voor vinger-besturing. Voorgaande versies hadden alleen bij het startscherm toevoegingen om met de vinger applicaties te besturen maar de formulieren die binnen applicaties worden gebruikt zijn dan alsnog onmogelijk.
Hopelijk is de WinMo7 API straks krachtig genoeg om formulieren op verschillende resoluties goed bruikbaar te renderen.
Heb je ooit WM geprobeerd op een toestel met eend eftig (3.5" of meer)?

Daar gebruikte ik eigenlijk alleen de stylus nog om snel te typen.
Dus dat is een voordeel dan? Minimaal 3.5" of meer nodig hebben en dan nog steeds een stylus moeten gebruiken om snel te kunnen typen klinkt niet echt super moet ik zeggen. WM7, als de screenshots echt zijn, is in ieder geval met een beter idee ontworpen (lees, men volgt de markt eindelijk), maar ik heb al zoveel zaken als half af en just plain inefficient gezien als het om WM ging (jaren zelf gebruikt) dat er heel veel voor nodig is om mij weer te overtuigen.
Als je snel wil typen op een smartphone moet je er 1 pakken met een toetsenbord eraan, al de software matige oplossingen werken traag.

Mijn WM5/6 pda met stylus ging trouwens sneller dan mijn iphone nu zonder.
Je kan nu eenmaal niet alles verwachten he?
Dat ligt maar helemaal aan wat je gewend bent denk ik, ik type met een stylus 1 karakter per keer en op de iPhone met 2 vingers tegelijk en dat gaat hier in ieder geval retesnel, juist een klein vast toetsenbord vertraagd mij inmiddels, simpelweg vanwege de weerstand van de toetsen.
Denk ook dat de grootte van je handen meespeelt :)

[Reactie gewijzigd door k995 op 11 november 2009 18:44]

Op mijn xperia x1 was het echt een ramp om de interface een beetje redelijk te besturen.
Met welke versie van Windows Mobile? 6.1? WM 6.5(.1) is al een stuk vingervriendelijker :)
Op mijn X1 met 6.5 gaat het wel. 6.1 zonder pennetje is wat lastiger. Maar ik heb ook geen enorme vingers en het pennetje is toch nog wel handig heel af en toe. Enige probleem is dat het toestel, in mijn geval iig, behoorlijk rot en traag is. Maakt de bediening ook niet makkelijker...
Dan denk ik dat je een andere ROM moet proberen :P
3" en dan nog lang en small als ik me goed herinner .
Ik gebruik eigenlijk nooit mijn stylus bij mijn X1, als je maar een heel klein beetje nagel heb dan gaat het goed. Kluif je je nagels weg totdat je direct op de huid zit dan zal het inderdaad niet werken.
Hopelijk trekt m'n Touch HD het nog...
Leesfoutje, wel degelijk multitouch toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Chrisjuh_15 op 11 november 2009 13:17]

Lezen: "Windows Mobile 7 zal in elk geval multitouchondersteuning toevoegen, aldus ZDNet." 8)7
Vergeef me, las iets te snel (A)
Windows Mobile 7 zal in elk geval multitouchondersteuning toevoegen, aldus ZDNet.
Juist wel multitouch dus ;)
Ikzelf draai nu een build van wm 6.5.1 op mijn touch pro samen met een geporte build van manila 2.5. Het word inderdaad steeds fingervriendelijker. Over wm7 heb ik verder nog niet echt iets gehoord of gezien. Het volgende is nergens op gebaseerd en heb me er verder ook niet mee bezig gehouden maar zou het kunnen zijn dat de builds 6.5.1, die de laatste tijd opduiken uiteindelijk, als het uit beta komt TZT omgedoopt zal worden tot WM7?? Of zeg ik nu iets heel geks?

edit: en dan bedoel ik de wm builds vanaf 23081 (ik draai zelf 23504 nu) waar de start en sluit icoontjes naar onderen zijn verplaatst.

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 11 november 2009 15:11]

Ik denk dat het in dezelfde stijl van de zune hd is.
Net even naar interface van die zune hd gekeken. Hmm ziet er inderdaad toch wel uit als een beter en sleeker ontwerp ten aanzien van 6.5.1 titanium.
Met android/iphone os zie ik niet waarom ik bij de aanschaf van een smartphone ooit nog een microsoft os zou willen hebben.
Ik gebruik al zo'n 10 jaar een pda en nu dus een windows phone!
Altijd met MS os, en het bevalt me nog steeds!
mijn eerste compaq windows mobile phone beviel perfect, al was het geluid wat minder.
Ik heb ondertussen een touch pro 2 met 6.5 en ook die is weer super.
Nog geen problemen gehad. Scherm is prettig, en ik mail sneller als iemand met een iphone of android touchscreen! Lang leve het toetsenbord...
Ja ik houd het ook nog even bij mijn touch pro. Zo'n vga schermpje alleen lijkt steeds kleiner en kleiner :p Volgende telefoon zal waarschijnlijk een HD 2 achtige phone zijn maar dan wel met keyboard. Helaas zijn die er nog niet..

[Reactie gewijzigd door Kingpinda op 11 november 2009 15:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True