Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties
Submitter: bobwarley

Phil Moore, hoofd van de mobiele divisie van Microsoft in Groot-Brittannië, heeft verklaard dat de eerste mobieltjes met Windows Mobile 7 pas eind 2010 zullen verschijnen. Het nieuwe mobiele OS is al enkele jaren in ontwikkeling.

Phil Moore deed zijn uitlatingen recent tijdens een vragensessie op het Connect!-technology summit in London. "Windows Mobile 7 is uitgesteld naar eind volgend jaar, maar komt er zeker aan", aldus Moore. Volgens Moore heeft Microsoft bij het ontwerp van Windows Mobile 7 geluisterd naar input van zakelijke gebruikers en consumenten. "Windows Mobile 7 zal meer flexibiliteit bieden met een veel eenvoudiger touchscreen-interface", aldus Moore.

Ondanks dat de eerste Windows Mobile 7-toestellen pas eind 2010 op de markt zullen verschijnen, hoeft dat nog niet te betekenen dat het presenteren van het nieuwe mobiele OS op het eigen Mix 2010-event gevaar loopt. De huidige versie 6.5 van Windows Mobile werd bijvoorbeeld voor het eerst vertoond op de Windows Mobile Conference in Barcelona vorig jaar, terwijl de eerste toestellen met die versie begin oktober werden uitgebracht.

Naast een nieuwe grafische interface en native ondersteuning voor capacitieve touchscreens zal ook de integratie van sociale netwerken een belangrijke feature worden van Windows Mobile 7, zo bleek uit een vacature voor de Windows Mobile 7 Communications Group in september. In totaal werken meer dan 1000 ontwikkelaars aan Windows Mobile 7.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Too little, too late wat mij betreft. Eerst de iPhone, nu Android, Microsoft moet wel met iets heel bijzonders komen willen ze mij nog overtuigen van het feit dat ze een goed mobiel platform neer kunnen zetten.
Ik heb zo het gevoel dat MS het huidige iPhone OS niet gaat overtreffen met WinMo 7. En dan te denken dat er veel concurrenten bezig zijn met het ontwikkelen van een serieus software platform. Andriod is daarvan een goed voorveeld, maar ook de Emblaze Else probeert de strijd aan te gaan met de iPhone.
Apple zal het zich dus ook niet kunnen permitteren om stil te blijven zitten. Ik verwacht dat WinMo 7 tracht de huidige mobile OS's bij te benen, maar dat zal zeker too little too late blijken als ze daar eind 2010 mee komen.
Apple zal het zich dus ook niet kunnen permitteren om stil te blijven zitten.
Tot nu toe heeft het iPhone OS + de hardwarelijn elk jaar een flinke update gekregen. Ik verwacht dat dit jaar geen uitzondering gaat zijn.
Je hebt deels gelijk. De iPhone liep altijd voorop, niet door de hardware, maar door de software. Concurrenten probeerden tevergeefs de strijd aan te gaan d.m.v. superieure hardware, maar dat werd hem niet.
Nu zien ook zij allen en het licht en zullen zich gaan focussen op software. Eigenlijk betekent dit dat er voor het eerst in 2-3 jaar serieuze concurrentie komt.
De Droid is hier een goed voorbeeld van en we hebben nog dik 6 maanden te gaan voor een nieuwe iPhone aangekondigd wordt. In de tussentijd kan er heel wat moois op de markt komen. Als Apple hier niet correct op reageert door serieus te gaan innoveren (i.t.t. de jaren sinds de eerste iPhone) zal de iPhone 4G de eerste iPhone zijn die op alle vlakken achter loopt, als de software niet onderscheidend genoeg is zal dat een ramp betekenen voor de iPhone.
De stap van 2.0 naar 3.0 was niet bijzonder, alleen features die er al lang in hadden moeten zitten. Meer snelheid en een kompas konden ze toen nog maken, maar dit jaar moet er daadwerkelijk geïnnoveerd worden. Dat de standaard componenten evolueren is niet meer dan logisch.
Sorry, maar de iPhone liep niet voorop op het gebied van software. Ze liepen (lopen?) voor op het gebied van gebruikersgemak. De eerste iPhone kon niet eens copy pasten. Het was gewoon makkelijk, maar zeker niet revolutionair (behalve dan de multitouch)
Voor lopen is natuurlijk een heel subjectief begrip. Gebruikersgemak lijkt mij een eigenschap van software, dus volgens mij hebben we het over hetzelfde.
De gebruiksvriendelijkheid die geboden werd is echter wel degelijk revolutionair. Op deze manier was de gebruikers interface nog niet eerder vormgegeven.
Al vind ik niet dat je de appstore zomaar onder dezelfde noemer kunt plaatsen. De appstore heeft ook zeker bijgedragen aan het succes.
Ik denk dat het wel aardig gaat lukken. Je ziet hoe ze met Windows 7 weer bovenop de markt zitten en een OS hebben gemaakt dat perfect bij deze tijd past en zeker met OSX kan concurreren. Dat moet met een mobiel OS ook wel lukken, zeker omdat ze een superieure integratie met Windows 7 en Live kunnen bieden.
Windows 7 en Windows in het algemeen hebben altijd meteen een flink aandeel te pakken. Qua look-and-feel is Windows 7 zeker heel aardig, maar het punt met MS is altijd al geweest dat het dit op mobiel gebied totaal niet waar wist te maken.
Omdat het nog altijd afstamt van hoe Windows CE was. Bij versie 7 wordt het echter totaal opnieuw aangepakt, ook daarom dat het zo lang duurt.
Ja dat "Totaal van de grond af opnieuw opgebouwd."- verhaal kennen we ondertussen wel van Microsoft. Je zult gewoon zien dat Windows Mobile 7 gebaseerd is op 6, die weer gebaseerd is op 5 en die weer op 2003 enz.. Dat is ook de kern van het probleem waar MS mee zit.
Met deze uitspraak ben ik het helemaal eens!

Net zoals dat Windows 7 weer delen bevat van windows 2000. Om hetzelfde te bereiken moet je op dit moment vaker klikken. En uiteindelijk kom je (na vaak genoeg klikken) op hetzelfde windows 2000 look and feel schermpje uit.

Het probleem is gewoon dat er een mooie schil gemaakt word en op de achtergrond toch nog heel veel 'oude rommel' draait imho.

Dat wil niet zeggen dat Windows 7 een slecht OS is of dat windows mobile 7 een slecht OS gaat worden. Het zou best net als Windows 7 een mooi besturingsysteem kunnen worden alleen feit is en blijft dat ze het altijd maar weer basseren op voorgaande versies om zo compatibliteit te bewaren.

Opnieuw beginnen, is dan ook echt opnieuw beginnen. En dat betekend imho dat er geen enkel softwarepakket wat op windows mobile 6 draait ook op 7 kan draaien. Dit zal vast wel weer het geval zijn.

Als laatste vind ik tevens weer de look and feel van windows mobile 7 erg goedkoop van wat ik tot nu toe gezien heb. Goedkope buttons op goedkope en onlogische en niet nagedachte plaatsen.
Windows 7 is een hele vooruitgang, maar met OSX concurreren is iets te kort door de bocht....
Apple zal het zich dus ook niet kunnen permitteren om stil te blijven zitten.
Toevallig vanmorgen:
http://www.iphoneclub.nl/...os-3-1-3-en-4-0-gevonden/
Het ziet er dus naar uit dat apple al bezig is met het testen van iPhone OS 4.0. Ik ben benieuwd waar zij waarschijnlijk in juni mee komen.

Ik ben het met jullie eens dat het erg moeilijk voor MS gaat worden om de huidige top-platformen te overtreffen. Ik betwijfel ook of dat gaat lukken. Aangezien dus iPhone OS 4.0 waarschijnlijk in juni komt neemt apple weer een grotere voorsprong en Google zal met zijn android ook nog wel met iets leuks komen.
Dat ze met OS 4.0 komen staat als een huis boven water, maar dat betekent nog niet dat ze niet stil zitten. Het verschil tussen OS 3.0 en 2.0 was niet dramatisch te noemen. Het verschil tussen 4.0 en 3.0 moet in mijn ogen toch iets groter zijn.
nee hoor. ms kan gewoon met iets komen dat haar monopoliepositie gebruikt als hefboom.

denk bijvoorbeeld aan een msn phone. dat gaan heel veel msn jongeren harstikke tof vinden hoor. denk aan een telefoon die integegreert met het ms unified communications programma. dat gaan heel veel managers fijn vinden.
MS kan steeds minder haar monopoliepositie gebruiken als hefboom en dat is wat de mannen in Redmond zenuwachtig maakt. MS kan namelijk helemaal niet concurreren. Zeker niet in de consumenten markt.

Onderstaand de mislukte producten van MS:
- WinMob
- Search (in alle varianten)
- Zune
- Xbox (Ja Xbox is ook gefaald! Geen enkel ander bedrijf zou zoveel miljarden in een product pompen en het vervolgens een succes noemen.)
MS kan steeds minder haar monopoliepositie gebruiken als hefboom en dat is wat de mannen in Redmond zenuwachtig maakt. MS kan namelijk helemaal niet concurreren. Zeker niet in de consumenten markt.
Inderdaad, ze zijn niet voor niets een zoek machine begonnen. Op de andere markten kunnen ze straks de concurrentie niet aan. MS ontmoet nu een tegenstander die ze nog nooit gehad hebben, namelijk

Google + open source gemeenschap

Die ontwikkelen samen ijzersterke producten op basis van open standaarden die zij voor niets weggeeft. Om in deze nieuwe marktsituatie winst te maken kan MS steeds minder terugvallen op haar proprietary standaarden en zij kan ook steeds moeilijker standaarden aan de wereld opdringen.

Zij zal het nu moeten hebben van hoogwaardige producten die unieke oplossingen bieden. Dat zal op de bedrijven markt nog wel lukken, maar op de consumenten markt veel minder. De consument kan nu kiezen uit gratis alternatieven die even goed en goedkoper zijn.

Laten we eerlijk zijn, Android is een prachtig systeem en de combinatie van een grote onderneming die sturing geeft aan de ontwikkeling en haar code en ontwikkeltools vrijgeeft aan de open source gemeenschap is uniek. Daarom zien wij een explosie van nieuwe toepassingen. Android gaat zich verspeiden als een olievlek, kijk alleen maar naar het aangekondigde aantal Android toestellen.

Mobiele fabrikanten springen niet voor niets en masse op de Android wagen. Dit is het meest dynamische, snel ontwikkelende platform en het is bezig uit te groeien tot een heuse hype. Niet voor niets is de droid door Times tot het meest coole appparaat gekozen.

Wat kan MS daar tegen overzetten? MS is gewend om op alles bakken geld te verdienen. MS concurrereert niet op prijs/kwaliteit, maar probeert iedereen aan zich te binden met propretary standaarden en afhankelijkheden. Maar daartoe ontbreekt het ze aan de middelen hier.

De integratie met office is echt geen killer app meer. Wie de mogelijkheden van compatibiliteit van google docs onder de maat vindt, ga eens even kijken bij Zoho of Thinkfree. Je zult verstelt staan.

Het hele MS-sharepoint gebeuren is eigenlijk al achterhaald. Want het betekent dat je al je documenten naar een MS-server op en neer worden gekopieerd. Het is nog steeds op synchronisatie gebaseerd. Dat is een proces dat altijd gevoelig is voor fouten. En de documenten staan nu evengoed op het internet. En MS heeft niet echt een denderende staat van dienst in het beschermen van de privegegevens van haar online gebruikers. De complexiteit van haar producten maken ze erg gevoelig voor allerlei aanvallen.

Online toepassingen bieden multi-user editing zonder dat synchronisatie nodig is. Dat werkt veel prettiger en is veel safer. Bovendien ben je dan als bedrijf niet met handen en voeten aan de dure oplossingen van MS gebonden (evenmin aan een andere aanbieder). Synchronisaitie is eigenlijk alleen maar handig als je veel off-line bent, maar veel mensen zijn nu al continu on-line. Achterhaald dus.

Ook het outlook gebeuren is achterhaald. De exchange server is een van de meest verfoeide onderdelen in bedrijven. Niet alleen worden bedrijven ermee aan handen en voeten aan MS gebonden, het levert gebruikers allerlei beperkingen op, en het bedrijf een hoop kopzorgen over veiligheid en virussen.

Er is een nu een veel goedkopere, veiligere en flexibelere oplossing voor bedrijven. Geef alle werknemers een gmail account. Geen gedonder meer met ruimte, iedereen heeft standaard al 8GB. En je kan je de kosten van een mailserver uitsparen en hebt al die dure backup systemen niet nodig om te garanderen dat de zaak in de lucht blijft. Grotere bedrijven kunnen er miljoenen mee sparen.

Geeft iedereen meteen ook een Google calender als agenda. Ben je helemaal van outlook verlost. Ja maar kan je dan nog vergaderingen plannen met meerdere personen? Zeker met een gratis extensie op je browser kan je afspraken plannen met een gemak dat ver boven die van outlook uitstijgt. zie: http://www.scheduleonce.com

Wat MS maakt zijn inmiddels legacy systemen. Heel complex en vernuftig, maar dat was de stoommachine ook. Ze hebben decennia lang de volle mep kunnen vragen voor updates op producten, die eigenlijk al lang aan het einde van hun levenscyclus waren, omdat bedrijven er niet om heen konden, ondanks dat functioneel gelijkwaarde oplossingen veel goedkoper waren. Maar die situatie komt tot een einde.

MS zelf heeft het prijswapen gebruikt om anderen de markt af te concurreren, ze bulkt immers van het geld, maar nu staat ze tegen over een bedrijf en een gemeenschap die principieel gratis diensten aanbiedt en met open source en open standaarden werkt.

Een zegen voor de wereld en de vrijheid, want wij zijn niet meer gebonden aan een bepaald bedrijf. Het aantal goede online applicaties groeit als kool. Google brengt wekelijks wel iets nieuws spannends uit. Mijn voorspelling: Voor WM7 op de markt is, zal het al achterhaald zijn.

[Reactie gewijzigd door degener op 14 december 2009 14:55]

Wow. Je hebt alles zo goed onderbouwd, wat is dit een openbaring!

Ten eerste, Zune is niet uitgebracht in Europa. Hoe het zit in Amerika weet ik niet precies, maar ik ben een van de importerende mensen, en ben nu al bijna 2 jaar blij met mijn Zune 80GB. Het kan alles wat een iPod classic/video kan, en meer, alleen is hij niet hier te verkrijgen.
Zelfs de garantie doen ze niet moeilijk over, mits je hem zelf naar een contactpersoon in de VS stuurt.

Ten tweede, WM is al veel langer op de markt dan enig ander OS, het was als ik het goed heb, een van de eerste besturingssystemen voor mobieltjes die op meer dan één mobieltje werdt gebruikt. Hij heeft zich als dusdanig al bewezen.

Search (Bing?) Images werkt op het moment vele malen fijner dan google images. voor normale informatie ga ik altijd via google, maar als ik plaatjes nodig heb gebruik ik Bing.

En Xbox? Moet ik daar nog over beginnen? Denk je dat Sony geen miljarden heeft geïnvesteerd in haar PS3? Zoiets heet ontwikkelingskosten. Dat MS ook hun garantieregelingen heeft aangepast om kapotte Xbox-en met de RROD te repareren, nadat hun oorspronkelijke garantiedatum was vervallen is puur uit hunzelf gedaan. Natuurlijk om hun naam te beschermen, maar wettelijk konden niemand MS verplichten dat te doen, gewoon omdat de garantiedatum was vervallen.
Als de definitie van succes voor een product zoals Zune bestaat uit: "HotFix moet een tevreden gebruiker zijn." Ja, dan is de Zune een succes. Als je kijkt naar het totaal aantal verkochte Zunes, en het aantal verdiende dollars, ten opzicht van de iPod, dan kan ik niet anders dan over een failure praten.

Omdat WM langer op de markt is, is het een succes? Het marktaandeel is gedaald van 25% naar 9% procent. Het aantal hardware bedrijven die WM toestellen bouwen is ook gedaald.

Bing: Laten we het een kansgeven, maar alle activiteiten daarvoor zijn geldverslindend geweest voor MS. Elke keer weer een ander merk de lucht inslingeren en hetzelfde hebben als basis.

Xbox: Je kan het draaien en kneden zoals je wilt, maar meer dan $3 miljard verlies lijden noem ik gewoon geen succes. En het een investering noemen, dan verschillen onze definities... Het moet wel omgezet worden in een positief resultaat.
Als ik vandaag moet kiezen tussen de Xbox720, PS4 of Wii2 zal ik toch meteen voor de Xbox gaan.
Wii heeft de grootste omzet maar blijkt de domste gameconsole ever made. PS3 heeft altijd een veel te trage start om meteen te kopen, is een dieseltje. Dus voor mij een Xbox waarvaan ik weet dat er meteen veel games voor zijn, goeie prestaties en zijn controller is ook gemaakt voor westerse gamers in vergelijking met de concurrentie.
@aToMac,

Je verhaal over de xbox is gewoonweg onjuist.

Die 3 miljard verlies heeft o.a. te maken met een keuze om de console versneld op de markt te zetten destijds, waardoor er een hoop kapotte consoles waren. Dat zorgde op zijn beurt weer voor hoge kosten voor garantievoorzieningen.

Aan de andere kant zorgde het er ook voor dat de console bijna een jaar eerder verkocht werd dan de PS3. Voor en tegenstanders van de xbox kunnen zeggen wat ze willen, maar als je gaat kijken naar het aantal verkochte consoles staat de XBOX 360 naar mijn weten nog steeds voor op de PS3. Dit op zich is al een hele prestatie.
Tel daar ook bij op alle spelletjes ( waarop microsoft ook weer goed aan het verdienen is ) en die 3 miljard verlies is maar heel relatief.

[Reactie gewijzigd door morten op 14 december 2009 16:54]

Ten eerste refereer jij naar het aantal verkochte zunes. Iets hoeft niet gefaalt te zijn omdat het misschien minder verkoopt dan de ipod. De ipod heeft een gigantische markt en was een wereldwijd succes. De zune daarentegen doet het redelijk goed in de VS. De HD versie heeft de markt ook goed onthaald en was zo ver ik weet uitverkocht. Dat microsoft het besluit niet in Europa uit te brengen kan een markt-strategische beslissing geweest zijn, ze wisten misschien dat het hier niet zo'n sterk product zou zijn.

Windows mobile is een product dat een succes is geweest. Het marktaandeel is misscien wel gedaald maar het totaal aantal verkochte versies van WM is nog altijd vrij groot geweest. Ik zou zeggen dat het NU niet zo'n groot succes is, maar dat het zich misschien allang heeft terugbetaald en dat het dus een succes WAS.

Bing, naja, too early to tell.

En ik ben niet echt op de hoogte van de xbox maar ga ook na dat misschien de winst ook uit software licenties word gehaald. En dat misschien het de eerst van MS op de markt was, en dat de latere producten (xbox360) wel een succes waren/worden.

Kortom succes is maar hoe je het zelf definieerd.
Ik ben het met het volgende punt zeker niet eens:
Als je kijkt naar het totaal aantal verkochte Zunes, en het aantal verdiende dollars, ten opzicht van de iPod, dan kan ik niet anders dan over een failure praten.
Dit zou betekenen dat elk consumenten OS, behalve Windows een failure is... |:(
Ten eerste, Zune is niet uitgebracht in Europa.
Ja dat is weer zo een slimme strategische zet van MS... Ik snap echt niet waarom ze dat niet doen. Ik ben echter niet van mening dat het een succes te noemen is. Ze hebben in Amerika nog geen 10% van het aandeel dat apple daar heeft en buiten Amerika mag je het dus wel bijna gelijktrekken op 0%. Wereldwijd zal dit dus zo'n 1% marktaandeel zijn tegenover apple met 40-50%. Ik denk ook niet dat dit winstgevend is geweest voor MS.
Hij heeft zich als dusdanig al bewezen.
Aha. Het marktaandeel op alle apparaten bij elkaar is kleiner dan van iPhone en Android en apple maakt per iPhone ook meer winst dan MS per WM licentie. En nu zijn ze dus alweer heel lang bezig aan windows mobile 7 wat dus betekent dat er ook weer heel veel geld in gepompt is. Ik betwijfel of dit zaakje erg winstgevend was...
Search (Bing?)
Ten eerste Search != Bing. Search is wel degelijk een mislukt project van Microsoft. Het was bagger, zowel de resultaten als de gebruikersvriendelijkheid.
Ik ben het met je eens dat Bing erg goed werkt voor plaatjes maar de resultaten van google zijn zoals je zegt voor normale websites veel beter. Ook heeft google goed werkende opties als nieuws etc. Google zit ook niet stil en als je plaatjes zoekt op je mobieltje is Google ook een stuk gebruikersvriendelijker.
Natuurlijk om hun naam te beschermen, maar wettelijk konden niemand MS verplichten dat te doen, gewoon omdat de garantiedatum was vervallen.
Dat MS hun naam wilde beschermen betekent niet dat het zaakje verliesgevend was. Er zijn miljarden ingestopt en er zijn geen miljarden uitgekomen. Het is echt een groot verliesgevend zaakje. Sony en Nintendo doen het wat dat betreft veel beter(ook lang niet erg goed hoor).

Ik ben benieuwd of MS deze zaakjes nog netjes oplost of een aantal ervan over een paar jaar laat doodbloeden...
Bing is anders tot op heden echt geen mislukking atomac.
Net als de X-box kan MS het zich permiteren er miljarden op te verliezen als het moet. Het enige doel van Bing is winstgevendheid van Google te ondermijnen in de hoop dat ze dan moeten ophouden gratis applicaties aan te bieden.

Het is toch zo doorzichtig als wat
microsoft maakt geen miljarden verlies op de Xbox, de vergelijking is een beetje krom hier.
Helemaal eens met aToMac. Nog een paar van mijn favoriete mislukkingen van Microsoft:
  • PlaysForSure
  • Surface
  • Miro
  • Tablet-computers
  • Natal
  • Media Downloads
  • Soapbox: Microsoft's antwoord op YouTube. Ooit van gehoord?
  • HD DVD: Poging van Microsoft om proprietary algorithmen aan de markt op te leggen. Afspeelapparaten zouden genoodzaakt zijn om een embedded Windows CE te incorporeren. Dat vonden fabrikanten maar nix. Dat is waarom HD DVD zo rigoreus is weggevaagd.
.
Ik ben heel benieuwd wat Mobile 7 gaat brengen, maar ik denk dat Microsoft totaal kansloos is. In het afgelopen jaar hebben ze zo'n 20 a 33% marktaandeel verloren, en in het afgelopen kwartaal nog eens. Oftewel: Hun marktaandeel is versneld aan het verdwijnen. Ik denk dat er maar een business is waar Microsoft goed in is: het uitbaten van hun drie monopolies (Windows voor desktops; Windows voor servers; Office).

Wat ik het meest interessant vind aan de huidige situatie rondom Windows Mobile: Microsoft moet de competitie aangaan in een markt voor operating systems waar ze geen dominante positie hebben. Het resultaat: Te genant voor woorden.

Bron voor al dit opwekkende nieuws: http://www.roughlydrafted.com/

[Reactie gewijzigd door strompf op 14 december 2009 12:44]

Surface is niet voor consumenten beschikbaar. Is ook helemaal niet voor de consumentenmarkt gemaakt. Verder is dat een heel mooi platform.

Natal is ook nog niet uit. Dus om het een failure te noemen is veel te vroeg.

Tablet-pc's van microsoft ? Als je een tablet in handen krijgt is dat met windows 7 helemaal niet zo erg om er mee te werken. Ik prefereer zelfs een tablet dan de netbook waarop ik dit typ.
microsoft heeft helemaal geen monopolie op servers software, alleen de consumenten software. Bij de servers concureren ze gewoon met IBM, het grootste computer bedrijf terwijl wij dat helemaal niet zien. ze hebben dan ook maar 30 of 40% daar

[Reactie gewijzigd door sjaakwortel op 14 december 2009 18:18]

WinMo is reeds een goed mobiel platform, een platform dat zich in het verleden al bewezen heeft. Een platform dat evenveel, zo niet meer mogelijkheden bied dan de iPhone of Android.
Op papier wel, zeker als je de zakelijke mogelijkheden bedoelt, maar puur qua gebruiksgemak snak ik (Touch Pro-gebruiker) naar een telefoon met een fatsoenlijke interface. Ik word echt ZO moe van dat gepriegel met kleine knopjes, schuifbalkjes en drop-down boxen...
Kijk dan eens naar spb mobile shell. Heb dat op mijn HTC Touch2 draaien en dat is zeker handig. Wat ik nog erin mis is een fixed layout app launcher, nu is die variabel volgens laatst gebruikte. Maar voor de rest heel toegankelijk.

Wat niemand hier echter aanhaalt, en wat in sommige gevallen wel handig kan zijn, is dat WM multitaskt. En iphone OS niet. Nou en? Wel ja, met WM kun je dmv ACR al je gesprekken opnemen. Handig als je tijdens een gesprek in de auto iets zou moeten noteren. Kan iphone niet. Blackberry ook niet.
Absoluut mee eens. Maar dan wel op echte PDA's en niet op telefoons. PDA's zijn dun, groot scherm en hebben een lange batterijduur. Als Microsoft van Windows Mobile een succes wil maken, zou Microsoft fabrikanten moeten stimuleren om weer PDA's te maken.
Nou zo bijzonder zijn iPhone OS en vooral Android nu ook weer niet. iPhone OS is opzich een erg simpel OS en dat is dan ook vooral zijn kracht ... en het natuurlijk ook aantrekkelijk uit. Bij Apple houden ze zich duidelijk aan K.I.S.S...

Android is in mijn ogen alleen 'populair' omdat het van Google komt, en Google op dit moment zogenaamd 'cool' is. Mijn ervaringen met Android zijn op dit moment alleen maar negatief.

Maar iets wat Apple en Google zouden kunnen, kan Microsoft natuurlijk ook. Microsoft moet alleen proberen om 2 interfaces te creeeren en niet de zakelijke gebruikers en mensen die een gadget willen, dezelfde interface voorschotelen. Dit is namelijk gedoemd om te mislukken. Dus een interface voor mensen die met een blackberry lopen en een interface om te concureren met de iPhone, strak en simpel en vol met bouncende menuutjes (misschien dat ze hiervoor het xbox team kunnen inschakelen)

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 14 december 2009 10:45]

Android is in mijn ogen alleen 'populair' omdat het van Google komt, en Google op dit moment zogenaamd 'cool' is.
Pardon? Al was Android door de slager om de hoek gemaakt... Android is het beste wat ik in lange tijd op de mobiele markt heb zien gebeuren. Het is iphone + vrijheid.

Maar goed. Eind 2010 is natuurlijk belachelijk. Dan zitten we op iphone OS 4 en Android 3.0 (ofzo). Ze moeten echt met een berg features komen aanzetten om ook maar een beetje up-to-par te komen. Ik zie het niet meer gebeuren....
De animaties op de iPhone zitten er niet voor de leukigheid op, ze hebben allemaal stuk voor stuk een reden.

De bounce -- aangeven dat je aan het einde bent. Als je een programma afsluit dan 'zoomt ie uit' om aan te geven dat de applicatie sluit. Andersom om aan te geven dat hij start.

En zo zit er achter elke animatie wel een gedachte. Als je een 'view' (bijvoorbeeld contactpersonenlijst' binnen een applicatie aanklikt, zie je die over je bestaande applicatie schuiven, wat betekent dat je applicatie nog actief is, en als je dan een contactpersoon kiest zie je de view weer wegschuiven en komt de applicatie dus weer tevoorschijn.
Ik denk dat het wel mee valt hoor. De grote vraag is natuurlijk hoe snel de mensen terug komen die ooit wel winmo gewend waren en of 'nieuwe' gebruikers er iets in zien. Gezien hoe snel en gemakkelijk de hele markt overstapt naar iets anders denk ik niet dat ze te laat zijn. Het moet alleen wel goed zijn, maar het zal uiteraard anders worden dan bv de iPhone of Android.
Of het te laat is dat weten we pas aan het eind van de rit. De hele markt is volop in ontwikkeling, echt te laat kun je volgens mij (nog) niet echt zijn. MS is een hele grote speler, met behoorlijk wat succes in het mobiele segment in het verleden. Ik krijg altijd het gevoel dat men iets te graag wil dat ze te laat zijn of mislukken. Only time will tell...
Iedereen die nu heel hard roept dat het allemaal te laat is en dat het toch niet meer gaat lukken met Windows Mobile moet voor de gein eens kijken naar de zakelijke markt en niet alleen wat hip is onder consumenten. Bij een bedrijf is hoe de telefoon en de interface er uit ziet nou niet echt van levensbelang. Beheerbaarheid vanuit een centrale structuur is dan nog al wat belangrijker. Bij mijn weten hebben nog Android, nog iPhoneOS geweldige Exchange integratie, waar die bij WinMob (natuurlijk) al jaar en dag gewoon mogelijk is. Prima als je zelf volledig verslaafd bent geworden aan je iPhone/Android telefoon, maar laat mensen die wel tevreden zijn met Windows Mobile 6.5 en straks 7 gewoon in hun waarde. Ik ben nog steeds prima blij met mijn Windows Mobile 6.5 telefoon.
Iedereen die nu heel hard roept dat het allemaal te laat is en dat het toch niet meer gaat lukken met Windows Mobile moet voor de gein eens kijken naar de zakelijke markt en niet alleen wat hip is onder consumenten.
Inderdaad. In de zakelijke markt is het anders dan bij de consumenten. Daar is namelijk de Blackberry hip. ;)
Dus ook daar verliest WM veel terrein.
De blackberry? Sorry, maar ik denk dat je pas net weer onder je steen uit bent gekropen die 2 jaar geleden pardoes op je knar viel?

Als iets terrein aan het verliezen is, dan is het de blackberry wel de laatste jaren. Steeds meer bedrijven kiezen voor windows mobile, zeker sinds HTC goedkope toestellen met toetsenbordje op WM uitbrengt zoals de Snap. ;)
Een beetje azijnzeiken geef ik toe, maar het is "Android, noch IphoneOS".

reactie @ the_shadow

[Reactie gewijzigd door geishin op 14 december 2009 11:56]

De exchange ondersteuning is ook het enige wat ze het hoofd boven water houd. Als die intregratie er niet was geweest had het bedrijfsleven Windows Mobile allang gedropt. Ook typische vendor lock-in trekje.
En integratie en beheer vanuit een Domain is ook vendor lockin dan? Dat er vanuit Apple en Google geen serieuze manieren zijn om alle ICT binnen een compleet bedrijf op te zetten kan MS niet verweten worden. Als Apple dit wel had, dan hadden ze vrijwel gegarandeerd ook alleen ondersteuning voor eigen producten (ondersteuning voor het syncen van een iPod was bijvoorbeeld ook niet vanaf het begin af aan mogelijk met iets anders dan een Mac).
Apple heeft zeker wel mogelijkheden om een complete bedrijfs infrastructuur op poten te zetten.

http://www.apple.com/serv...es/client-management.html
http://www.apple.com/iphone/business/
Ik denk dat je een terechte opmerking hebt wat de Exchange integratie betreft -- het werkt heel goed op WM (tegenwoordig ook op iPhone laat ik me vertellen - toch nudat je geen honderden megabytes data meer over je 3G lijn moet sleuren :D - best prijzig hier in België) .

Ik vraag me wel af of op langere termijn (dan spreek ik over 2 a 3 jaar) Windows Mobile niet een heel krachtig platform kan worden door de integratie met het Windows desktop platform... van zodra het voor bedrijven eenvoudig is om binnen hun bestaande ontwikkelingsomgeving gewoon applicaties mee te nemen naar Windows Mobile met een minimum aan werk (ik ben geen developer maar ik kan me voorstellen dat ze daar al ver mee staan)... en als je dan ook nog eens technologieen zoals RemoteApp / Citrix XenApp zou kunnen gebruiken om desktop applicaties ook op je WM PDA te gebruiken, dan heb je één enkel platform voor al je applicaties (opm: ik weet dat Citrix ook voor een hele meuk andere toestellen clients heeft, waaronder de iPhone :) ). Voor tweakers is dat misschien niet zo boeiend en uitdagend, maar als je baas zonder echt extra meerkost die dienst kan aanbieden...

Dat is natuurlijk de positieve kant van het vendor lock-in verhaal!

[Reactie gewijzigd door Krokant op 14 december 2009 11:52]

bij mijn weten heeft iphone de volledige ms exchange integratie. microsoft biedt een api aan derden aan voor exchange integratie. of wou je beweren dat ms voor zichzelf een betere integratie biedt op exchange dan mogelijk via de publiekelijk beschikbare api? neelie kom er maar in!
Zou het mogelijk zijn voor mobieltjes met een Snapdragon cpu, bijv de HTC HD2, om een update te krijgen naar Windows 7? Zal het ook meerwaarde hebben voor mobieltjes die HTC Sense als overlay hebben?
HTC zal altijd een eigen skinn blijven uitbrengen op hun mobieltjes, maar met WinMo 7 zou het eigenlijk niet meer nodig zijn omdat het Full- Touch ondersteunt.
maar zou je het als update kunnen krijgen, of kan tegen die tijd je HD2 de prullenbak in?
Eind 2010 - Dan denk ik dat hij niet de vuilnisbak inhoeft

Het toestel zal kunnen bellen, sms'en en internet taakjes kunnen volbrengen.

Jouw redenering gaat op voor de 'ik wil altijd het nieuwste en misschien beste' volk
Die zullen idd aan een ander toestel moeten, net zoals je vaak een upgrade moet doenom de nieuwere OS'en te installeren.

Op een 486DX33 ga je ook geen Windows7 zetten ( zonder te klagen )

in de telecom gaat het net zo, upgrade = nieuw toestel aanschaffen.

( nieuwer = niet altijd beter )
Nieuwer is over het algemeen wel beter, anders is het geen geslaagde innovatie en zul je dus op lange termijn geen zieltjes winnen met je "nieuwe" benaderingen.
Gezien het verleden denk ik het laatste. Nouja, de prullenbak hoeft ie niet in, want hij blijft gewoon hetzelfde werken hoor.
En misschien dat ze op XDA het voor elkaar krijgen om WinMo 7 op de HD2 te zetten, ook altijd wel leuk.

Ik zou er in ieder geval na een jaar niet meer op rekenen eigenlijk...
Prullenbak, dat is ongeveer standaard beleid.
veels te laat als je het mij vraagt...ik ben sinds kort overgestapt van WM naar android en wil nu niks anders meer!!!
Dat is inderdaad veels te laat. En de eerste toestellen komen pas eind 2010 op de markt! :/
Niemand hier die ook maar een idee heeft met welke killer app MS de klanten terug zou gaan winnen.

Logisch want die is er helemaal niet. MS loop amechtig achter de feiten aan te hijgen. Google brengt elke week bijna wel iets spannends uit. Dat kan zij omdat zij de mogelijkheden van netcomputing ten volle uitbuit.

Maar voor MS is netcomputing nu juist de grootste bedreiging voor haar eigen proprietary platform en standaarden omdat het niet bindt aan MS. Waar het feitelijk op neer komt is dat wil MS winnen ze zelfmoord moeten plegen en afstand moeten doen van al die bindingen met hun eigen proprietary producten en die moeten gaan kannibaliseren. Dat doen ze natuurlijk nooit want dan lopen ze tientallen miljarden mis. Ze zullen hun monopolie willen uitbuiten tot de laatste cent.

Als je je producten opzettelijk van elkaar afhankelijk maakt, zoals MS al jaren doet, dan kan je consumenten steeds jouw nieuwe producten opdringen. Maar diezelfde afhankelijkheid wordt een nadeel op een markt waar alles vrij is. Want dan zullen klanten juist gaan kiezen voor alternatieven die goedkoper zijn en hen minder ophangen aan één leverancier.

Hun kracht wordt nu hun zwakte. Gaan ze vijand helpen hun eigen producten te kannibaliseren of proberen ze nog even hun monopolie tot de laatste cent uit te melken. MS zal kiezen voor het laatste.

Mensen denken dat een bedrijf alles zal doen om te overleven maar dat is niet waar natuurlijk. Voor de aandeelhouders is het veel winstgevender om het MS monopolie tot de laatste cent uit te buiten, en met het geld dan aandelen Google te kopen, dan dat MS zijn eigen winst te laten afbreken om te overleven. Aandeelhouders zitten niet vast aan bedrijven. Werkgelegenheid interesseert ze geen lor.

Dat is de reden dat zulke bedrijven zoveel moeite hebben de overstap te maken naar nieuwe technologieën. Hun hele belang is er juist op gericht om te zorgen dat de oude technologie en cashcow in stand blijft. Daarom kopen die grote jongens de kleintjes vooral op om de ontwikkelingen te vertragen en de status quo in stand te houden.

Verwacht van MS niet dat ze voor op de anderen gaat lopen in een ontwikkeling die ze met lede ogen aanzien. Dat is net zo realistisch als dat de olie maatschappijen gaan helpen duurzame energie goedkoop te maken of dat de auto-industrie goedkope onderhoudsvrije elektrische wagens gaat ontwikkelen. Ze zullen er juist tegen vechten tot de laatste snik. Maar natuurlijk zullen ze dat zo veel mogelijk proberen te verbloemen. Ze kopen zo veel mogelijk kleine bedrijven op met waardevolle patenten om de ontwikkeling te frustreren en roepen heel hard dat ze aan de toekomst werken.

[Reactie gewijzigd door degener op 14 december 2009 15:14]

Haha iedereen die hier roept dat het te laat is, is 1 grote hypocriet. Zodra WinMo7 opeens stukken beter blijkt te zijn dan de concurrentie zie je alle tweakers meteen terugrennen naar Microsoft.

Een beetje concurrentie is zeker/toch niet erg? Eind 2010 mag ik lekker weer een mobieltje uitkiezen (iphone 4g, Android 3? of WinMo 7). Ik ben benieuwd :9~
Daar is niets hypocriets aan. Ik kies altijd voor het platform dat mij het beste bevalt. Als dat over een paar jaar Windows Mobile is: prima. Maar ik heb meer dan een jaar met een Touch Diamond gewerkt (uiteindelijk ook met Windows Mobile 6.5) en ik vond het verschrikkelijk. Zeker nu ik een iPhone heb en weet wat ik al die tijd gemist heb.

Ik vind de iPhone niet perfect, maar hij werkt zoveel beter dan Windows Mobile. Als het Microsoft lukt om met iets goeds te komen: prima, moeten Apple en Google ook weer wat harder lopen. Maar ik heb er gewoon heel weinig vertrouwen in.

Ik ben overigens geen Microsoft-basher: Windows 7 vind ik fantastisch, en heel wat lekkerder werken dan OSX. Alleen het telefoonplatform hebben ze niet helemaal begrepen, zo lijkt het.
inderdaad :)

Ik zit ook alweer met smart te wachten op mijn volgende grote releases!
in mijn ogen hebben ze echt lopen slapen. 4 jaar na de Iphone pas een echte nieuwe OS? Wat hebben ze in de tussentijd in godsnaam gedaan? Iedereen op Windows 7 gezet omdat Vista zoveel kritiek kreeg? Uitstel betekent in mijn ogen niet altijd beter, kijk maar naar vista die 5 jaar ontwikkeling heeft geduurd.
Dit is gewoon de strategie van Microsoft, zo werken ze al 20 jaar.

MS is niet de eerste die met nieuwe features komt of die als eerste een nieuwe markt verkent. MS wacht tot duidelijk is dat een markt tot ontwikkeling komt, en koopt dan interessante technieken op waar ze dan een product van maken. Door integratie met andere MS producten worden die producten dan op de markt gepositioneerd. Daarna is het een kwestie van veel tijd en geld investeren net zo lang tot het alle features van de concurrentie heeft overgenomen.

Kijk oa naar de Zune, Xbox, Bing, MSN Chat, Internet Explorer, Outlook, .wmv, SilverLight

Bij geen van deze producten was MS de eerste. In alle gevallen hebben ze zich ingekocht in een bestaande markt. We zullen nooit weten of deze producten ook een succes zouden zijn geworden als ze door een ander bedrijf waren gemaakt en zonder integratie in het MS milieu, maar ik heb m'n twijfels.
Exact wat Google met al z'n producten doet dus. Maar daar geeft het wss niet?
Het verschil zit in de integratie en compatibiliteit. Er is niks mis met het opkopen van technologie, dat hoort gewoon bij het kapitalisme (en ook daar is niks mis mee).

Microsoft is zo dominant dat ze gebrek aan compatibiliteit als breekijzer kunnen gebruiken. Google heeft zich dusver sympathieker opgesteld en nog niet zo'n enorm misbruik gemaakt van haar machtspositie. Dat betekend nog niet dat je Google moet vertrouwen. Ik maak met opzet geen (of zo min mogelijk) gebruik van een aantal Google diensten, en gelukkig kan ik zelf kiezen welke.

Er is geen enkel bestand en geen enkele website die ik niet kan bezoeken als ik niks van Google zou willen weten (buiten de websites van google zelf). Google Calendar en GMail zijn bijvoorbeeld prima te gebruiken met software van derden. Microsoft Office en Exchange daarintegen zijn een ramp als je de software van Microsoft zelf niet blieft.
Wm7 moet wel HEEL erg goed zijn om de andere OSsen nog de baas te kunnen, ik denk dat ze het niet meer gaan redden.

MS is totaal blind geweest voor de opmerkingen van de gebruikers, en dat komt ze duur te staan.
Ik denk dat MS met Windows 7 wel degelijk heeft laten zien dat ze inmiddels meer geven om customer-feedback. Veel van de verbeteringen op het systeem zijn reeds geinspireerd door de kritiek die geleverd werd op Windows Vista.
Ik denk dat ze hiermee ook bij WinMo 7 een grote stap vooruit zullen zetten en dus wel degelijk kunnen concurreren.
Persoonlijk heb ik twee maand geleden nog een Diamond 2 gekocht en WiMo 6.5 werkt als een zonnetje en icm de Touchflow/Sense Interface is dat even goed als de combinatie Android/Sense. iPhoneOS vind ik persoonlijk helemaal niks. android is wat mij betreft zonder de Sense interface van HTC ook niet echt brilliant (ongeveer even "erg" als WiMo 6.5).
Grootste reden om voor WiMo te gaan waren trouwens een aantal apps voor die gewoon niks vergelijkbaars voor Android/iPhone te krijgen was. De Pleco English-Chinese/chinese-english woordenboek is werelden beter en uitgebreider dan wat je ook kan krijgen voor de twee concurrenten (en dat is maar een voorbeeld)

@erkelly: Ook AndroidOS heeft upgrades met support van de fabricant nodig dus dat is een erg slechte redenering. De kans is waarschijnlijk groot dat er WiMo7 sneller voor de HD2 aangepast wordt dan Android 3 voor bv. de Hero (door de community op xda oid)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 14 december 2009 10:18]

Ah leuk de "Microsoft versus de rest" opmerkingen zijn weer begonnen.

Ik hoop dat Microsoft een betere en met name gebruiksvriendelijke interface weet te ontwikkelen, die ook gewoon met een stylus is te bedienen.
Als ze weer met die stylus komen is de strijd om de 'normale' consument bij voorbaat verloren.
Niet bij voorbaat, die dingen zijn heel goed te combineren. En er kunnen ook toestellen komen met verschillende touch screens, als er genoeg vraag naar is...
Maar de vinger is tegenwoordig heel belangrijk, dus dan wordt het stylus met idioot grote knoppen :)
Omdat de stylus nu niet fijn werkt hoeft dat niet te betekenen dat dat bij voorbaat voor een nieuwe interface ook zo is. Misschien komen ze wel met de revolutionaire gebruikersinterface die zo ideaal te besturen is met een stylus, dat je niet meer anders wil. Alles kan...
Voordat er nu een reactie komt, ja maar op de 'iPhone' ander capactief scherm kan je geen stylus gebruiken. Dat kan zeker wel, Apple gebruikt zelfs stylussen op de iPod Touch in hun winkels om zo de betaling te verwerken (handtekening van de klant).

En online zijn ook zat stylussen te koop. Bijvoorbeeld de Pogo Stick.

Ben zelf blij dat je voor het normale gebruik geen stylus nodig hebt (heb er dan ook geen) maar sommigen vinden een stylus blijkbaar wel fijner.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 14 december 2009 11:35]

Mooi, heb liever dat ze (net als windows 7) er wat langer over doen en zo een beter product neerzetten.. Ik voel alleen wel dat 6.5.x er toch nog tussendoor gereleased zal komen en dus niet dient als opstapje naar 7 zoals her en der gelezen.

Mij benieuwen in ieder geval, kan niet wachten op de eerste echt tech-previews.
Ik heb daar niet zo gek veel vertrouwen in. MS heeft jaren gedaan om WM tot 6 te krijgen en dat was nauwelijks een verbetering tov de eerdere versies.
"In totaal werken meer dan 1000 ontwikkelaars aan Windows Mobile 7.'
Niet normaal dat het dan nog zo lang duurt.
Mythical Man Month! Dat boek schijnt verboden te zijn bij MS. :o
Probleem bij MS is eerder dat er uberhaupt zoveel mensen aan werken. Dit is vaak een reden waarom een project niet goed op elkaar aansluit, je krijgt met veel mensen weer logistieke problemen, etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True