Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Microsoft denkt erover Windows Mobile 6.5 om te dopen tot Windows Phone. Dat zou een Microsoft-medewerker zich hebben laten ontvallen. Het gebruik van versienummers zou consumenten te veel in verwarring brengen.

Microsoft heeft officieel nog niets naar buiten gebracht over het mogelijk hernoemen van Windows Mobile 6.5. Het bericht over de naamswijziging is afkomstig van een medewerker van de softwaremaker; die zou op een evenement hebben gezegd dat de verschillende versienummers van Windows Mobile de consument zou kunnen verwarren. Dat zou vooral een probleem worden als Microsoft, ergens in 2010, Windows Mobile 7 gaat uitbrengen.

Tot nog toe heeft Microsoft wél de wens geuit dat smartphones met Windows Mobile 6.5 in de winkel worden aangeduid als 'Windows Phones'; die aanduideling betreft tot nog toe echter alleen de telefoons zelf, en niet het OS als zodanig. Microsoft wil dat die Engelse benaming ook in Nederland wordt gebruikt. Bovendien moeten nieuwe Windows Mobile-toestellen voorzien zijn van een hardwareknop met een Windows-logo. Met dit alles hoopt Microsoft Windows Mobile 6.5-toestellen herkenbaarder te maken voor de consument.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Wil men meeliften op de bekendheid van de iPhone? Daar gaat 't namelijk 't meest op lijken.
Bovendien moeten nieuwe Windows Mobile-toestellen voorzien zijn van een hardwareknop met een Windows-logo.
Hm, moet je daar nu blij mee zijn? En wat is de toegevoegde waarde van die knop dan?
Herkenbaarheid, elke windows PC heeft er 1 dus iedereen kent hem + is extra logo op je toestel ;)

Vind het op het wordt phone na niet echt op iphone lijken, of mag er nu niks meer phone genoemt worden omdat apple dat al gebruikt :? .

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2009 16:39]

;) Yeah right. Windows Mobile heeft altijd zo geheten, nu blijkt dat men steeds meer met Apple wilt concurreren en de iPhone toch wel een behoorlijk succes is... en men komt met Windows phone. Tuurlijk mogen ze dat, maar kom op, het blijft toch grappig deze dingen.
Marketing uiteraard :)

Een dedicated hardware knop die een start menu opentrekt... hoe bedenken die lui in Redmond toch steeds net niet goede ideen? Wat mij betreft zouden ze dat hele menu uit het OS moeten halen, hun hoofd uit hun aars moeten plukken en eens niet proberen een 'desktop ervaring' op een telefoon te persen.
HTC probeert het start menu inmiddels zo lang mogelijk te verbergen en de concurrerende OSen hebben het concept niet.
Heb je Windows Mobile 6.5 al geprobeerd? Dat werkt namelijk echt heerlijk met het start menu dat er nu in zit.
Ik vond dat home scherm anders wel walgelijk met dat rare schuif ding..

Dit dus.

Als microsoft windows mobile nou ook even wat vaker update en instructie sets van arm5/6 architetuur erin doet inplaats van ff de naam veranderen.
Dat is een heeel oude concept-versie. Het nieuwe Today-scherm, ook wel CHome genoemd, werkt heel prettig ;) :)
En wat mij betreft houden ze het precies zoals het is. Ik vind dat startmenu prima werken en heb er een bloedhekel aan om steeds via een Springboard of homepage oid te moeten navigeren.

Ik verwacht juist een desktop-like experience bij een smartphone, omdat ik wil multitasken. Dat gaat zoveel beter met een startmenu, is mijn mening.
Wil men meeliften op de bekendheid van de iPhone? Daar gaat 't namelijk 't meest op lijken.
Eh... omdat er ook het woord 'phone' in voorkomt? Wel erg ver gezocht...
Ja ik denk dat ze mee willen liften op de pekendheid van de iPhone, 'Phone' is namelijk een geweldige marketing term voor een TELEFOON.

Zo'n knop is net zoiets als het logo dat je bij android toestellen moet toevoegen (als je aan bepaalde voorwaarden wil voldoen). Het wordt waarschijnlijk zo'n homeknop als ook op je toetsenbord zit en ja dat werkt mee aan de herkenbaarheid.
_O-

Hoe komen ze er in godsnaam bij dat dit mee moet liften op het success van de iPhone?

[Reactie gewijzigd door Denzo op 31 juli 2009 01:07]

Hoe komen ze er nu godsnaam bij versie 6.5 eens achter dat hun OS van naam moet veranderen!?!?? Was windows mobile zooooo anders dan windows phone?

Ik vind het gewoon een slappe zet. Mensjes met al die MS oogklepjes.
Ik zie het al voor me, ze kunnen het beter wPhone noemen dan. :P

En sowieso, alsof het de gewone consument kan schelen welk besturingssysteem erop zit, als het het maar goed doet. :)
Die consument die jij nu aanhaalt zal ook niet zo snel een smartphone kopen hoor...
Tuurlijk wel

Die consument wil "een telefoon met internet en email". Dat is een smartphone, maar welk OS erop staat zal hem/haar echt niet interesseren
Waarom niet? Jij en ik zijn toch ook consumenten. En ik wil in ieder geval wel bewust kiezen voor een OS op mijn smartphone.
volgens mij ging het hier in het voorbeeld toch even over een minder technisch onderlegde consument en die wil gewoon dat het werkt. punt.

[Reactie gewijzigd door SWINX op 31 juli 2009 13:02]

Ik denk dat een comsument vaak denkt aan:

"Wat voor Phone had die ene kennis ook al weer die zo fijn werkte?"

Een gemiddelde consument kijkt niet naar de nummers, versies, specificaties.
Dit gaat op zoek naar wat ie kent, en kijkt naar hoe het er uit ziet en of er spelletjes en camera's ingebouwd zijn. Verder kijkt die gemiddelde consument ook naar de prijs. En dat is dat.
Yarrrr,

Dit is trouwens echt een top idee! Eindelijk geen irritante "Maar kan ik ook bellen met windows mobile?" vragen meer!
En die andere consument wil wl weten welke versie "Phone" hij heeft. Nu zal dat de laatste nieuwste zijn, maar er volgen natuurlijk ook weer versies. (uiteraard is dat altijd wel te achterhalen, of ze veranderen de naam bij elke nieuwe versie zoals Vista, 7 enz.
Windows Phone 6.5?

Ik denk dat ik daar wel aan kan wennen.

vraag me alleen niet wat het verschil is met Windows Mobile 6.5

Want daar raak ik helemaal van in de war

[Reactie gewijzigd door degener op 30 juli 2009 23:24]

Nee, ik denk niet dat dat de bedoeling is, meer dat het Windows Phone gaat noemen zonder versienummer...
Ik ben toch bang dat Windows Mobile uberhaupt uit gaat sterven. Het is van alle mobiele besturingssystemen ronduit de slechtste. Het is ontwikkeld voor stylussen, en die sterven in rap tempo uit. De nieuwe touch technologie in 6.5 is weer een lapmiddel, want de hele interface bestaat grotendeels nog steeds uit te kleine priegelige knopjes. En nog steeds geen ondersteuning voor capacitieve displays: ook resistieve displays sterven in nog rapper tempo uit.
Daarnaast nog steeds geen marketplace voor apps.

Ik denk (en hoop) dat Windows Mobile zo snel mogelijk een stille dood sterft. Een van de grotere leverancies van Smartphones, HTC, is gelukkig al heftig over aan het stappen op Android. Dat is tenminste gewoon een mobiel platform, ipv een port van een desktop platform.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van Windows (XP/Vista) op de desktop. Ik heb zelf een iPhone, mijn vriendin een G1 en mijn vader een TyTNII. De laatste heeft Windows Mobile en is gewoon een grote ellende. De G1 is qua telefoon niet te vergelijken met het concept 'iPhone' wegens het fysieke toetsenbord, maar ook dit is een goede telefoon/platform. Symbian is ook prima. Windows Mobile niet.

Daarnaast hou ik mijn hart vast voor de ondersteuning van nieuwe technieken als geolocation in de nieuwe HTML5 spec: dat zal wel weer een jaar duren voor IE dat erin heeft zitten, terwijl het in de volgende release van Opera zit, de huidige van Safari en Firefox. M.a.w: voor MS moet straks weer een uitzondering gemaakt worden ofzo. Nouja, van latere zorg.
Het wordt ook zeker tijd voor een (goed werkende) cab's shop en de basis van wm is inderdaad zoals je het zegt voor een stylus gemaakt. Vergeet alleen niet onder andere HTC en Samsung er een volwassen interface overheen hebben gemaakt. Bijvoorbeeld touchflow 3d.
Vanaf de laatste versie komen er (zo goed als geen) wm vensters na boven bij het normale gebruik.

Verder hoeft de capactieve touchscreen niet de toekomst te zijn. ze zeker gevoeliger, maar onnauwkeuriger, waar in bepaalde professionaliteiten vraag voor blijft. Een programma zoals excel zou ik niet met je vingers alleen willen gebruiken, maar ook met een stylus.


Toch wordt het tijd dat Microsoft zich ook meer bezig houd met de grafische ondersteuning in wm. Voor nu is het maar afwachten wat voor verbeteringen wm 6.5 brengen.


ontopic: Ik zie de naam niet graag veranderen. wanneer windows 7 en windows mobile 7 beter met elkaar zouden communiceren in plaats van een simpele synchronisatie zullen consumenten het ene veel sneller assoseren met het ander.

[Reactie gewijzigd door Codeaction op 30 juli 2009 18:07]

Ik denk (en hoop) dat Windows Mobile zo snel mogelijk een stille dood sterft.
Daarin sta je niet alleen, maar er zijn er velen die er anders over denken.

Ik heb jaren met WM gewerkt en er jaren veel plezier aan beleefd.
Okay, in sommige situaties is zo'n pennetje niet handig, maar er zijn zat momenten waarop het wel handig is, bij het verplaatsen van lijntjes bijvoorbeeld.
Bovendien hebben veel WM apparaten hardware toetsen en een scroll wheel, daar kom je een heel eind mee.
En met uitschuifbare hardware keyboards hou je meer tekst zichtbaar op je scherm.
Elk voordeel hep ze nadeel.

Wat ik maar wil zeggen is dat WM niet beter of slechter is dan al die andere OS-sen, het is gewoon anders en het heeft zeker zijn charme :-)
Best logisch. Vroeger was Windows Mobile/Windows CE voor de PDA's. Tegenwoordig is elke PDA een Smartphone en andersom. Om dat nou in de naam aan te geven is alleen maar verstandig. Meeliften op de iPhone, of aangeven dat er naast de iPhone ook een Windows Phone is; het is maar hoe je het ziet.
het is gewoon inhaken op de naamsbekendheid van windows en op de lethargie van de massa die niks anders kent dan windows os.

net zoals wanneer je je niet informeert en met de stroom meegaat windows os op je pc krijg zo hoopt ms ook dat windows phone een householdname-achtig vertrouwen kan wekken.

"oh doe maar gewoon een windows phone, want dat heb ik ook op mijn computer" zoiets zeg maar.
De massa weet niet wat een OS is, en weet niet dat windows niet een 'onderdeel' is in je computer.
Diezelfde massa gebruikt dus ook geen telefoon met windows mobile.. maar kopen een telefoon van 75/200 euro .. windows mobile telefoons kosten meer richting de 300/500 euro
Op de helpdesk waar ik werk weten veel mensen niet eens wat windows is, laat staan dat het op de computer draait die ze elke dag gebruiken.

"Mijn account is geblokkeerd!"
"Uw Windows account?"
"Wat is Windows?"

En dat ging dus letterlijk zo.
En wat draait er dan op PDA's zonder phone functies? Ook Windows Phone? :?
Windows CE? In principe is Windows Mobile ook gewoon de Windows CE kernel.
Nee, volgens mij is Windows CE alleen voor de embedded markt. Bij de eerste PDA versies heette het inderdaad ook Windows CE, maar om verwarring te voorkomen is het toen juist Windows Mobile geworden.
Onder water is het nog steeds CE, sterker nog een aantal API's die officieel alleen in Windows CE (en dus expliciet niet in windows mobile) zitten volgens de Microsoft website zitten ook gewoon beschikbaar in Windows Mobile.
Ja, NOG meer naampjes! De term "Mobile" is gewoon goed, omdat het OS veelal op mobiele apparaten draait.
Het bericht over de naamswijziging is afkomstig van een medewerker van de softwaremaker; die zou op een evenement hebben gezegd dat de verschillende versienummers van Windows Mobile de consumenten zou kunnen verwarren.
Gelukkig is het niet verwarrend dat Windows van versie 3.11 naar 95 ging en via 2000 uitkwam op 7.
XP en Vista zaten er ook nog tussen, dus ze hebben versienummers, jaartallen en namen gehad*, en dan gaan ze weer terug naar versienummers, terwijl ze op de telefoon blijkbaar nu juist de versienummers willen laten vallen.

Hoewel ik denk dat windows mobile 7 wel ineens weer mobile 7 zal worden, want dat kent de consument dan van windows 7 op de computer, en zal men denken, dat werkt vast hetzelfde!

* Dan hebben we het nog nieteens gehad over basic, home basic, home, bussiness, ultimate en de 23 andere versies.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 30 juli 2009 16:38]

Noem ze alle 23 voor 12 uur vannacht en ik trakteer je op een flink stuk appeltaart, naar wens met of zonder slagroom :9
Jammer, geen taart voor ZpA :+
Nee, want '95 en 2000 waren jaargetallen, en 3.11 en 7 versienummers. :)
3.11 was een versie nummer..
7 is geen versienummer aangezien de versie 6.1 is :)

edit: typo

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 30 juli 2009 19:07]

Windows 7 is wel versie 7 maar helaas controleren sommige programma's op een rare manier welke versie van windows je draait waardoor ze alleen overweg kunnen met 'windows 6.x' omdat Vista naar 6.x ging kwam dit probleem aan het licht, daarom durft MS het interne versie nummer van 7 niet naar 7.x te veranderen omdat sommige slecht geschreven programma's dan weer rare problemen gaan geven/weigeren te starten, vandaar 6.1 :).

(Ook zoiets is bijvoorbeeld dat de volgende versie van Opera (10) voor programma's 9.8 gaat heten, slechte detectie (in dit geval van maximaal 1 digit voor hoofdversie) gaf ook hier problemen).
Ik heb al jaren geen programma meer gezien dat moeite had met de windows versie en begon te mekkeren dat ik een verkeerde versie gebruikte...

Windows Vista is Windows 6, maar ze willen de volgende niet Windows 6.1 noemen, dus Windows 7.

Het is de zevende major release van Windows. De kernel is versie 6.1
1. Windows 1.0
2. Windows 2.0
3. Windows 3.0
4. Windows 95
5. Windows 98
6. Windows Me
7. Windows 2000
8. Windows XP
9. Windows Vista
10. Windows 7

En dan heb ik het enkel over de consumentenversies (waarbij Win2k nog een twijfelgeval is) en niet de NT lijn die nog een tijd parallel liep. Dit is echt niet de 7e major release, dit is mss de 7e NT versie ofzo... och de logica hierachter zoeken doe ik niet want die is er niet, het klonk gewoon goed, allemaal pure marketing...
Die versie 6.1 is alleen de kernel net als dat Ubuntu 9 ook Linux kernel 2.6.x gebruikt, dit maakt het niet in ene Unbuntu 2.6.x.

Echter sterker nog eigenlijk zou MS het Windows 8 of 9 genoemd moeten hebben. Want welk pad je ook volgt er zijn er altijd meer dan 7.

De NT route: NT3.5, NT4, 2000, XP, Vista, Windows 7 (8 versies)
De andere route: 1.x, 2.x, 3.x, 95, 98, Me, XP, Vista, Windows 7 (9 versies)
en dan ook nog die rare NT, ME, XP en Vista er tussen door. Das lekker logisch...
NT was natuurlijk NT3.51 en NT4.0 dus gewoon door tellen op 3.11 en bij Win7 pikken ze de oude telling weer op..
Zo komen ze niet tot 7, 2000 was gewoon NT5, XP was NT5.1, vista is 6 en ja raad het waarschijnlijk al wel welke 7 zal worden? :P
windows zeven is intern windows 6.1 FYI
Het is kernel versie 6.1 net als dat Ubuntu 9 kernel 2.6.x gebruikt.
Hoe groter de katachtige, hoe recenter het besturingssysteem.
Dat klopt niet: een "Tiger" (vorige versie) is een stuk groter dan een "Leopard" (huidige versie) en die is op zijn beurt groter dan een "Snow Leopard" (volgende versie)...
Dus hoe kleiner de katachtige, hoe recenter het besturingssysteem :+
Wat is het probleem met de versienummers dan precies? Versie 7 is toch hoger dan 6.5? Als je 6.5 hernoemt naar 'Windows Phone' dan mag je bij versie 7 weer iets anders verzinnen (als je er een '2' achter plakt wordt het net zo goed weer verwarrend...).
Je hoeft geen versienummers in je productnaam te zetten om iets nieuws te maken..
Ok. Hoe zit het dan als dan een soort van 2e versie van Windows Phone uit komt? Dan zal het toch ook Windows Phone 2 heten of zoiets? :P
Het lijkt me eerder dat het 'platform' windows phone gaat heten.

Net als de oudere windows CE, windows tablet, windows mobile.
Misschien hadden ze dan eens eerst na moeten denken voor dat ze windows 7 zo noemde want windows 7 waar slaat de 7 op joost mag het weten. windows 2010 had logischer geweest. en cooler gestaan naar mijn mening.

Er zijn veel meer windows versies dan 7 stuks. geloof wel een stuk of 10 zo eff snel uit me hoofd.

maar ja misschien wel goed dat ze windows mobile naar windows phone her noemen.

want windows 7 krijgt als goed is ook een mobile versie al vindt ik dat het toch echt eens tijd wordt dat smart phones gewoon als mirco pc worden gezien. wat het in werkelijkheid ook gewoon zijn tegenwoordig. is gewoon een mirco Pentium 3 heb hier 1 staan met slechtere specs dan de meeste smart phones van tegen woordig en die draait gewoon Windows Xp, zou heerlijk zijn om een normaal OS op je phone te hebben met wat extra software om te bellen.

het gene nu ook gebeurt met andriod kan niet wachten tot ik me ubuntu gewoon op me phone kan zetten.

al met al zouden ze gewoon windows 7 phone moeten maken inplaats van allemaal verschillende Osen

een tijdje terug zij de mircosoft topman tegen GOOGLE dat het beter was om 1 goed OS te hebben, dit gaat dan ook op voor Mircosoft zelf denk ik dan

[Reactie gewijzigd door dispie op 30 juli 2009 17:54]

Windows Vista was versie 6 en Windows 7 is de opvolger van Vista.
  • Windows NT 3.1
  • Windows NT 3.51
  • Windows NT 4.0
  • Windows 2000 (NT 5.0)
  • Windows XP (NT 5.1)
  • Windows 2003 (NT 5.2)
  • Windows Vista (NT 6.0)
  • Windows 2008 (NT 6.0.0.1)
  • Windows 7 (NT 6.1)
Edit: Windows 7 is inderdaad NT 6.1 en geen NT 7.0

[Reactie gewijzigd door Franckey op 31 juli 2009 13:16]

Alleen is Windows 7 versie 6.1... :P
Klopt, ik heb het aangepast. Ik heb echter ook begrepen, op de Microsoft DevDays, dat het versienummer 6.1 is geworden (en geen 7.0) om een zo groot mogelijke compatibiliteit met Windows Vista te waarborgen. Veel software checkt het versienummer. Als dat dan begint met 7 i.p.v. 6 dan zal sommige software niet willen werken.
klopt niet:
Windows 7 is juist heel logisch. Het is de zevende versie van de Windows NT serie.
  • Windows NT 3.1
  • Windows NT 3.51
  • Windows NT 4.0
  • Windows 2000 (NT 5.0)
  • Windows XP (NT 5.1)
  • Windows 2003 (NT 5.2)
  • Windows Vista (NT 6.0)
  • Windows 2008 (NT 6.0.0.1)
  • Windows 7 (NT 7.0)
klopt niet:
Windows 7 (NT 6.1) (zoek maar op internet)

Wat wel zeker is is dat Windows 7 afstamt van Build nummer 7xxx (final is 7600)

Maar het is gewoon marketing: Na vista 6.0, tijd voor iets nieuws: 6.1, maar gemarketed als 7 (let op niet 7.0) Anders lijkt het nog teveel vista..

En of je het nu stom vind of niet, het is hun groot recht. Als je kijkt naar intel, nvidia, ati, amd, apple, allemaal hebben ze toch hun marketing-tools..?
Als het OS maar een leuke ervaring biedt aan zijn gebruikers. En de gebruikers van windows zullen zeker een fijne ervaring overhouden aan 7. Gebruikers van andere OS-en zullen natuurlijk wat meer energie moeten insteken in de switch, waardoor de ervaring wat minder wordt. Maar is dat niet steeds als je van OS veranderd? - Btw ik ben mac gebruiker maar eigenlijk heb ik iets tegen apple, en mensen die zeggen dat het super is, want dat is niet zo, het is een alternatief voor een beperkte groep, waar ik nu net toe behoor. Waarom het voor mij een beter alternatief is doet er niet toe.
Volgens mij bedoelde Ballmer 1 OS per toepassing... dus 1x phone OS, 1x homepc OS, 1x Workstation OS etc... dat klopt toch wel redelijk dacht ik zo?
WP 5.1 klinkt nog veeeeel bekender, bedoel je die niet? ;)
true maar ik nam toch het nummertje van de huidige windows mobile verise en je legde de associatie ook zo wel meteen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True