Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Microsoft-topman Steve Ballmer verwacht niet dat de it-investeringen van grote bedrijven naar hetzelfde niveau zullen terugkeren als voor de crisis. Ballmer deed zijn uitspraken op een introductiebijeenkomst voor Windows 7 in Zuid-Korea.

Volgens Steve Ballmer is het aanbod van kapitaal op de markt aanzienlijk schaarser sinds de crisis is ingetreden, zo meldt persbureau AP. Hierdoor verwacht de Microsoft-topman niet dat de investeringen van grote ondernemingen in infomatietechnologie zullen terugkeren naar het niveau van voor de crisis en zal er dus geen sprake zijn van een volledig herstel.

Ballmer was in de Koreaanse hoofdstad Seoul om Windows 7 te promoten. Hij liet verder weten dat bedrijven 15 procent minder pc's en serversystemen aankopen. "Dit cijfer toont aan dat leidinggevenden de it-budgetten sterk hebben beperkt", aldus Ballmer.

Steve Ballmer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

So what's new? Of we dat al niet langer wisten.

Eerste waar bedrijven gaan snoeien is stock, dan mensen en budgetten.
Aangezien de crisis nog niet voorbij is nemen bedrijven een afwachtende houding aan.
Er sneuvelen nog teveel jobs in de US, huizenmarkt lijkt een beetje te herstellen en dergelijke.
Er zal waarschijnlijk pas rond 2011 een echte opleving op wereldniveau komen imo voorafgegaan door nog een dip in 2010.
Gelukkig hebben mensen een slecht korte termijngeheugen en zullen ze terug gaan spenderen 1 keer alles beetje wegebt :)
Ik weet niet of het heel erg waardevol is wat je nou over de toekomst van de crisis zegt. Je weet het namelijk niet en het enig waar we nu naar kunnen kijken is terug. En door speculatie etc is de crisis juist ontstaan. Ik kan me wel vinden in je voorspelling maar je hebt geen aannemelijk argument gegeven die je stelling bekrachtigen.

Dat er in ICT als eerste wordt gesnoeid verbaasd me niet veel. Vaak is de ICT infrastructuur het eerst wat ook wel een jaartje kan wachten. Je zal je verbazen over de bedrijven die zo denken. Als het primair bedrijfsproces maar niet in gevaar komt.

Uiteindelijk moet er worden geinvesteerd, vroeg of laat. En natuurlijk zal geld dat bezuinigd is op ICT niet alsnog worden besteed maar ik denk toch wel dat er veel herstel zal komen. Op dit moment zit men nog vastgeroest aan Windows Vista en het bedrijfsleven aan XP in het geval van Microshaft. De mensen moeten nu eerst met W7 gaan leren werken voordat er besloten wordt over te stappen op W7 binnen bedrijven. Er gaat namelijk op den duur een eind komen in de ondersteuning van XP maar misschien nog belangrijker is dat de support en updates van W2003 Server ook op kunnen gaan houden vanaf 2011. De gemiddelde termijn voor dit soort paketten is ongeveer 8 jaar. Dit zou betekenen dat bedrijven massaal op 2008 over moeten stappen (voor zover dat dan nog niet is gebeurd).
Ik weet niet of het heel erg waardevol is wat je nou over de toekomst van de crisis zegt. Je weet het namelijk niet en het enig waar we nu naar kunnen kijken is terug. En door speculatie etc is de crisis juist ontstaan. Ik kan me wel vinden in je voorspelling maar je hebt geen aannemelijk argument gegeven die je stelling bekrachtigen.
Ik vraag me af hoe je nu kunt zeggen dat de crisis is ontstaan door speculeren. De markt heeft de afgelopen 15 jaar meer geld gegenereerd doordat de "kleine" man ook volledig zich op de markt begaf met zijn spaarcenten waardoor de industrie meer kapitaal voor handen hand dan ooit tevoren. Het is met name de marktwerking en het loslaten van de controle op Wallstreet en de banken wereldwijd die de crisis hebben veroorzaakt.

De controle was weg en de financiele instellingen hadden vrij spel door met doordachte constructie's aan zelfverrijking te doen. Doordat dit is gebeurd zijn de mensen met geld over niet meer zo happig om te investeren of aandelen te kopen. Het gevolg is dat de markt het vertrouwen dus niet snel zal terugwinnen en dat vele toeleveranciers over de kop gaan doordat orders uiblijven met als gevolg dat veel personeel op straat komt te staan waardoor kapitaal nu wegvloeit naar uitkeringen. De vraag is dan of de mensen die nu worden ontslagen de kennis vast kunnen houden en door ontwikkelen als de markt straks weer aantrekt, wat ongetwijfeld wel weer gaat gebeuren.

Alle sectoren lijden hier onder maar herstel zal plaats vinden als de industrie en de financiele wereld het vertrouwen weer teruggeven aan de werkende man. Nu blijft iedereen het geld op de bank houden omdat dat de enigste zekerheid is dat je over je kapitaal kan beschikken zonder risisco te lopen.

Van de week werd bekend dat de Engelse banken voor dit jaar weer 7 miljard aan bonussen gaan uitreiken en dat vele andere bankinstellingen wereldwijd dit ook zulle doen zonder beterschap te beloven. Maw, men heeft niet echt geleerd van feit dat het vertrouwen een flinke deuk heeft opgelopen.

De economie zal zich heus wel weer herstellen maar dat gaat langer duren dan iedereen ogenschijnlijk denkt. Vertrouwen herstel je niet zo maar even, zeker niet als je bedenkt dat mensen die nu het meest hard getroffen worden al 30-40 jaar gewerkt hebben en alles in ;e;en keer zijn kwijt geraakt. De beurs is leuk mits bedrijven weten dat ze groot koden worden door de aandeelhouders. Als je dan alleen maar de top salarissen riant verhoogd en mensen in het veld ontslaat en aandeelhouders minder uitkeerd dan word alles al wat duidelijker hoe de crisis is ontstaan.

Zaken zoals Madoff staan niet op zichzelf maar is een mooi voorbeeld hoe er door misbruik van en door mensen een hoop geld is "vervlogen" :

http://www.fd.nl/nieuws/dossiers/4672021/10847879/

Banken hebben geen geld meer en zijn huiverig om leningen te geven waardoor instellingen die werk verschaffen doormiddel van kredieten nagenoeg stil liggen of failliet gaan, de motor is stil gevallen. ING moet haar verzeringen divisie verkopen, in de bouw staan 50.000 man op straat, TNT moet flink wat banen schrappen en zo kunnen we nog wel even door gaan met als gevolg, het geld vloeit weg naar uitkeringen en de schoolverlater kan geen baan krijgen. Zelfs stageplekken word op bezuinigd, niet echt positief.

Ballmer heeft dus gelijk als de IT uitgave voorlopig ook drastisch achterwege blijft en de progonose is dat de markt zich pas zal herstellen, licht, in 2012, waarna he nog eens een jaar of 10-15 zal gaan duren voordat we het niveau weer bereiken waar we op gezeten hebben. Deze crisis had niet hoeven te gebeuren als iedereen maar "gewoon" een beetje tevreden was geweest met zijn/har inkomen, zowel voor bedrijven als burgers. Wat ik alleen betreur is dat onderzoeken veel te traag gaan naar misbruik van en dat grote bedrijven niet eens de moed kunnen opbrengen om hun excuus te maken en het gebaar te zetten, door CEO's dat ze 5 jaar gratis werken of een ludiek voorstel doen in die trend.

Vergis je niet, er lopen er veel meer rond zoals Madoff, je hoort er alleen nog niet veel over omdat de beerput denk ik te smerig en te groot is voordat alles boven tafel is. Tot die tijd is het aan bedrijven om het vertrouwen weer terug te geven aan de mensen en zullen we nog lang de gevolgen van deze crisis voelen.

Dus als je zelf steld dat de crisis is ontstaan door speculatie dan denk ik niet dat je de juiste informatie gehanteerd hebt om tot die conclusie te komen. De mensen tegenwoordig weten wel beter door de grote stroom informatie voorhanden op het internet en wachten gestaag af :)
handel in "stukjes" bedrijf heet nou eenmaal speculeren, daar kan geen epistel iets aan veranderen.

En speculeren is gewoon gokken, met de voordelen en nadelen ervan.
Het is dan ook niet de handel die de crisis heeft veroorzaakt maar de handel met bepaalde gedachte uit te voeren, oftewel het misbruik maken van de goedheid van degene die handelt.

Dat is ook het heikele probleem van deze tijd, slechte, controle en nacontrole over mensen en organen die veel macht hebben gezien de volume van het geld waar ze over beschikken. En zolang mensen in de "affaire" onbestraft blijven zal het vertrouwen niet snel terug keren. Madoff is één van de weinige die gepakt is, maar er zijn er nog vele die onbestraft rondlopen. Ik denk dat de investeerder dan ook op een signaal zit te wachten totdat de autoriteiten werk van maken om zo het vertrouwen te herstellen.
Quote: "Eerste waar bedrijven gaan snoeien is stock, dan mensen en budgetten."

Deze heb ik ok mijn bureau staan voor als de directie weer bij ons komt zeuren: "Snijden in je ICT-budget om kosten te besparen is net zo slim als je horloge afdoen om tijd te winnen."
Pfff... Iedere afdeling van een bedrijf zal altijd claimen dat zij onmisbaar zijn, en dat snijden in hún budget onacceptabel is. En natuurlijk weten ze ook altijd wel in welke afdeling er wél makkelijk gesnoeid kan worden.

Kleine kinderen houding...
Ligt eraan hoe belangrijk een afdeling is
Bezuinigen op de onderhoud van je netwerk ed lijkt me niet echt handig
Welke opleving? Die wordt nu juist dus ontkend ... Ik vind het wel een gedurfde uitspraak om zo maar te stellen dat de IT-uitgaven niet meer op het oude niveau terug zullen keren. Er zijn nog steeds heel veel bedrijven die verder geautomatiseerd kunnen worden. Hier moet microsoft natuurlijk lekker op gaan inspelen. Ik zit dan te denken aan bijvoorbeeld domotica en dergelijken. Windows 7 vind ik ook een ijzersterk product, en ik denk dat als de crisis een beetje wegebt, dat er goed verdiend kan worden aan het helpen met overstappen van bedrijven.
Wat zijn nou IT-investeringen, hardware zou voor microsoft volgens mij weinig uitmaken. Daarintegen moeten bedrijven op den duur wel upgraden naar nieuwere besturingssystemen, omdat ze geen keus hebben. Het kan wel lang duren, maar ik ga er echt niet vanuit dat er over 10 jaar nog bedrijfssoftware geschreven wordt voor XP. Bedrijven zijn daarin gewoon wat trager.
Helaas ken ik nog geen bedrijf dat nu al op windows 7 is overgestapt/aan het overstappen is. Iemand een paar voorbeelden? :9
Er zijn al een aantal grote bedrijven en gemeentes bezig met de transitie naar Windows 7.
Dus hij mag niks beweren (naja dan is het een gedurfde uitspraak) maar jij wel het tegenovergestelde? Aparte visie, dat moet ik je nageven..

Edit:
Ik werk ook al op Win7 PC's ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 november 2009 10:47]

Ik denk dat de uitspraak best zal kloppen,

in de VS.
ons bedrijf is al over. maar dat is geen graadmeter natuurlijk. we zijn er wel erg content over. we zijn btw wel MS partner en dat helpt natuurlijk.
En tien, vijftien jaar later herhaalt het zich weer.
Toch een nadeel dat slechte geheugen.
Hier heb ik maar een reactie op ;)
"Snijden in je ICT budget om kosten te besparen is net zo slim als je horloge afdoen om tijd te winnen"
Leuk voorbeeld uit de praktijk wat ik heb meegemaakt:

Het gaat even wat slechter met met bedrijf X. Bedrijf X maakt heel veel gebruik van bedrijfskritisch software product Y(niet MS product) en betaald zich door de vele licenties scheel voor support. Wat doet de manager: spreekt af met de leverancier dat ze he product voor een zacht prijsje mogen gebruiken zonder enige vorm van support (dus ook geen patches of nieuwe versies) maar dat wanneer er weer wel support moet komen dat dan alle support licenties met terugwerkende kracht betaald moeten worden. resultaat paar ton bespaard dat jaar, manager dikke bonus.
Enige probleem het is 5 of 6 jaar later en ze lopen tegen het ene probleem na het andere aan. Nu is de keuze:

De 6 jaar support met terugwerkende kracht inkopen kosten: 6 keer een paar ton = een paar miljoen.

of

Alle systemen overzetten naar product Z en al het personeel omscholen. Kosten paar miljoen.

(voor wie nieuw schierig is: Uiteindelijk is voor product Z gekozen wat nu toch niet helemaal blijkt te voldoen ...)

[Reactie gewijzigd door jmzeeman op 2 november 2009 10:12]

ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de naam van die manager, iets met pek en veren
Meeste ICT afdelingen zijn inefficiënt. Ik moet de eerste ICT afdeling bij mijn klanten nog tegen komen waar niet 5 man het werk van één doen. Bij veel bedrijven zijn jaren lang extra werknemers aangenomen in plaats van de werkprocessen te verbeteren. We hebben X aantal FTE dus moeten we daar personeel tegen over zetten gelijk aan X FTE. In plaats van de efficiëntie te verhogen waardoor het aantal FTE afneemt. Er kan bij heel veel bedrijven 60% van het ICT budget af zonder dat daar voor ingeleverd hoeft te worden op de geboden services. Dit wordt echter tegengewerkt door de ICT afdelingen zelf. Die willen niet dat in hun budget gesnoeid wordt, of dat er personeel van hun afdeling op straat komt te staan.
Mild uitgedrukt wel generaliserend hoor. Weet niet of veel van je klanten onder de ( semi ) - overheid vallen, maar er zijn ook maar zat bedrijven met een zeer kleine IT afdeling of waar IT activiteiten zelfs ondergebracht zijn bij andere functies. Valt weinig te bezuinigen dan..
Nou generaliseer je zelf, door feitelijk voor te doen alsof de ICT van (semi)-overheid altijd groot en inefficient is. Ik ken een aantal omgevingen waarin flink de hand op de knip wordt gehouden...

Wel is het zo dat de overheid doorgaans heel traag reageert wegens bureacratische rompslomp, en dit zeker schade kan doen aan de ICT-omgeving daar (omdat de ICT-wereld zich nu eenmaal vrij snel ontwikkeld). Maar dat is toch iets heel anders dan dat een hoop ambtenaren zich uit hun neus zitten te vreten.
Ik zeg niet dat het bij ieder bedrijf het geval is dus ik generaliseer niet. Bij mijn klanten is het wel het geval anders huren ze mij niet in.
Lijkt me een beetje onzin, stel een bedrijf knikkert er wat personeel uit; dan gaan de ict kosten al naar beneden. Daarbij is het ook nog van belang in hoeverre een bedrijf belang hecht aan ict en of kritische bedrijfsprocessen afhankelijk zijn van ict.
Voor veel bedrijven maakt het niet zoveel uit of ze nou nog met word 2002 werken of met 2007, d.w.z. voor je productiviteit maakt het geen verschil.
dit gaat ook niet over office pakketjes wel of niet upgraden

Maar juist de hardware aankopen die dan weer voor een vloedgolf aan microsoft server appliances aankopen zorgen (als je kiest voor windows)
Mooi gezegd Brian, want inderdaad, verstandig investeren in ICT is voor een bedrijf geen kost; Integendeel, het kan juist enorm veel opbrengen! (staat hier ook leuk uitgelegd)

maar investeren in ICT is niet zomaar (zoals vele bedrijven denken) een nieuw computertje kopen en klaar is kees.Zeker implementatie van een ERP of zo kan je best vergelijken met een openhartoperatie, dan stel je ook niet zomaar de eerste de beste en de goedkoopste stagiair dokter om de hoek aan, maar wil je iemand die het goed en grondig doet!
/off hartgrondig? ;-)
Lees binnenkort:
"verkoopcijfers windows 7 vallen tegen ondanks lovende pers"
Overigens kan ik het wel begrijpen. Veel bedrijven hebben inmiddels miljarden uitgegeven voor de overschakeling naar Vista, nu dat eenmaal werkt zien ze volgens mij niet direct een reden om weer die overschakeling te maken. Als Vista eenmaal werkt, dan werkt het :)
bron? het is juist alom bekend dat veel bedrijven de overgang naar Vista niet zagen zitten en zodoende de rit hebben uitgezeten tot de release van Windows 7.
en nu windows 7 er is, is er geen budget om nieuwe pc's (met windows 7) aan te schaffen. Dus werken we vrolijk verder met de bestaande zut met win XP.
Volgend jaar weer een kans.
Toch opvallend dat mijn huidige klant juist het komende jaar juist veel meer budget heeft gekregen voor IT.

Ik kan helaas geen namen noemen, maar neem maar aan dat het 1 van de grootste IT 'afdelingen' van het land heeft.

Het zal natuurlijk veel per land/regio uitmaken en de lokale situatie verschillen hoe dit uit zal pakken... Op wereldschaal zal Ballmer waarschijnlijk ruimschoots gelijk krijgen, maar het hoeft niet overal op te gaan.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 2 november 2009 11:00]

Op 22 oktober introduceert Microsoft de opvolger van Windows Vista onder de nieuwe naam Windows 7. ---------------- legt uit waar zij voor kiest.

xxxxxxxxxxxxxx werkt momenteel hard aan de uitrol van Windows Vista. Meteen even upgraden naar Windows 7 en klaar is Kees?

'Nee, nee, was het maar zo eenvoudig. De introductie van een nieuw besturingssysteem voor de werkplekken binnen de bank moet natuurlijk zorgvuldig gebeuren', legt xxxxxxxxxxxxxxx uit. 'Vóórdat zo'n nieuw systeem geïntroduceerd kan worden, moeten we zeker stellen dat het systeem correct functioneert. Daarnaast checken we alle applicaties, aanvullende software voor randapparatuur, beheer en beveiliging. Dit traject vraagt een behoorlijke doorlooptijd.' Groep ICT gaat dus door met de uitrol van Vista.
Intranet bijvoorbeeld. (bedrijfsnaam etc ff weggejorist)
overgens wordt over het algemeen aangenomen dat bedrijven de overgang naar vista niet zagen zitten. dat is ooit door iemand geroepen en daarna door iedereen nagepraat.
We hebben toch op tweakers.net geen joris? :P

Die werkt volgens mij bij een andere website / webplok?:+

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 2 november 2009 11:22]

Het klopt niet helemaal wat je zegt. Bedrijven hebben juist Vista massaal links laten liggen. Misschien dat er kantoren zijn met 2 of 3 computers die schijven met elkaar delen en ergens een NAS hebben staan, maar verder is er nog steeds oorlog tussen bedrijven en Vista. Alles draait zo ongeveer nog op W2k3 en XP.
Wat een onzin. Er zijn stapels bedrijven die volledig op Vista over zijn. Er is helemaal geen oorlog tussen bedrijven en Vista. Veel bedrijven doen gewoon eens in de zoveel jaar een complete OS upgrade, en nemen gewoon wat er dan is.

Ook is het helemaal geen probleem Vista en XP door elkaar te gebruiken, waardoor Universiteiten e.d. (waar meestal niet zo'n strik IT beleid heerst) allang per-PC aan het overstappen zijn. Op mijn werk zijn alle nieuwe PC's Vista. De oude blijven gewoon op XP.
In mijn ziekenhuis , waar ik op de IC werk, is en blijft het tot in lengte van dagen gewoon XP: er zijn zelfs enkele applicaties zoals horizon die de rendering van IE6 nodig hebben....pas net is IE7 geinstalleerd op de gewone comps.....

Win 7 ? La me niet lachu... :)
En terecht natuurlijk! Als je het spiegelt naar bijvoorbeeld een productie-omgeving, waarom zou een fabrikant van een bepaald product kiezen voor een shiny en hippere machine die met veel meer kracht (lees: computer) precies hetzelfde resultaat behaald als de oude vertrouwde machines waar het personeel zonder omscholing gewoon mee kan blijven werken? De kosten hiervan wegen niet op tegen de meerwaarde. Je moet eerst je machinepark upgraden, je personeel omscholen en vervolgens nieuwe licenties aanschaffen. Kosten veel geld, maar het resultaat blijft hetzelfde..

Dit gezegd hebbende is het in alle bedrijfstakken mode om te snijden in de kosten op basis van crisis. De crisis wordt te vaak als excuus gebruikt, personeel is bang haar baan te verliezen en zal harder lopen. Ze gooien er één eruit en de anderen mogen voor hetzelfde (minder hard stijgende) loon dat gat gaan vullen. En de kostenbesparing zien ze veelal naar de top gaan in de vorm van bonussen etc.. Een bang volk is een onderdanig volk, en oh wat kunnen we de crisis daar goed voor gebruiken.

Zou Ballmer ook minder bonussen krijgen, en zal zijn loon ook bevroren zijn? Het is tenslotte crisis, hé!?
Uiteindelijk moet je computerpark toch over naar een nieuwere variant. De support loopt af op oude modellen en ze worden ook niet meer gefabriceerd. Wanneer je alleen de kapotte of nieuwe machines vervangt krijg je wildgroei in je pc landschap, wat je onderhoudskosten heel erg laat stijgen. Vaak is het dan beter om na een X aantal jaar je complete computerpark te vervangen. En dan heb ik het niet over servers, maar gewoon de werkstations.
Eindelijk (geen astronomische IT budgetten meer), dan worden ze een keer verstandig.

IMO zijn IT budgetten al jaren veel te hoog, vaak veel hoger dan de budgetten van de kern activiteiten van een bedrijf. Ook support contracten zijn absurd hoog in vergelijking met onderhoudscontracten voor machines en voor machines kun je gewoon voor die ene reparatie betalen terwijl je binnen de IT veelal een support contract nodig hebt. (Dit geldt niet voor Windows en een aantal Microsoft producten) wel Cisco, Checkpoint etc.

En wat nog erger is bugs worden niet gratis gerepareerd bij deze bedrijven terwijl ontwerpfouten meestal wel gratis verholpen worden bij hardware.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 2 november 2009 10:25]

Niet zonder meer met je eens. Er zullen vast bedrijven zijn die geld aan ICT wegsmijten maar als ik rondkijk zie ik juist ook veelal dat er al een hele tijd flink wordt bezuinigd op soms onverstandige manieren. Van alweer een hele tijd geleden ken ik een bedrijf dat het niet nodig vond om te investeren in een beetje monitoring. Moeilijk voor te stellen voor een groot bedrijf, maar goed. Ondanks dat de ICT-afdeling had al dringend had aangegeven dat dit een bedrijfsrisico met zich mee zou brengen wilde management er niet aan.

Toen het uiteindelijk een keer goed fout ging hebben en de laatste schijf van een server eruit knalde. De redundante schijf had namelijk al een paar weken ervoor de geest gegeven, maar zonder monitoring had niemand dit opgemerkt. Slordig dat het niet eerder opgemerkt is? Misschien.... maar met alleen een eventviewer kan ik het me wel voorstellen.

Resultaat: 500 medewerkers hebben ruim een halve dag duimen mogen draaien. Tel uit je kosten hiervoor, en het is zeker een onzinnige 'besparing' geweest. Uiteindelijk is de monitoring overigens toch nog gekomen, dus een besparing is het niet eens meer te noemen.
Gelukkig konden de schijven nog zo snel vervangen worden dankzij een goed service-contract (dat dan weer wel). Anders was het helemaal rampzalig geweest.

Misschien lijkt het een overdreven voorbeeld, maar dit soort dingen gebeuren echt.
Resultaat: 500 medewerkers hebben ruim een halve dag duimen mogen draaien. Tel uit je kosten hiervoor, en het is zeker een onzinnige 'besparing' geweest.
Helemaal mee eens. Wat mij vaak opvalt is dat bedrijven vaak op ondersteunende zaken bezuinigen (zoals monitoring) terwijl er op andere punten onnodig veel geld besteed wordt.

Zeker zo'n eenvoudige monitoring zoals het monitoren van de status van een disk hoeft helemaal niet veel te kosten. Zo kan dit perfect gedaan worden met nagios en/of cacti dit hoeft niet perse een pakket alla HP OpenView te zijn.

Als je voor een gratis pakket zoals nagios kiest is de investering puur mankracht. Terwijl bij commerciële pakketten hier ook nog een flinke aanschaf en service prijs op zit.

Zo kun je IT bestedingen drukken zonder dat je continuïteit er onder lijd.
Er is binnen bedrijven vaak geen behoefte aan 64bit. Niet op de meeste werkplaatsen. De bottlenecks waren vaak de servers. De trend op de consumentenmarkt was met name laptops en recent met name netbooks.

We zullen straks vast een toename van thin clients op kantoren gaan zien. Van die doosjes waar personeel geen USB devices in kan duwen of een cdtje. Zodat het personeel WERKT.....

Dit zal waarschijnlijk de dip en opleving veroorzaken in 2010.
Ja presies.
De IT uitgaven zullen sowieso naar benden gaan. Crisis of niet. Puur omdat de behoeften minder snel toenemen dan de technische mogelijkheden.

- Werkplekken kunnen worden uitgerust met goedkopere PC's. Thin clients/nettops zijn goed genoeg voor dingen waar vroeger een "powerbak" voor nodig was.
- Serveces kunnen steeds meer op steeds minder servers gedraait worden. Waar vroeger een serverpark voor nodig was kan nu prima op een of twee bakken met een VM erop.
- Sotware is goedkoper. Niet alle software natuurlijk, maar er zijn genoeg voorbeelden van dingen waar je voor geacht werd te betalen die nu universeel gratis zijn. Een zip file maken bij voorbeeld.
Meestal is het zo dat bedrijven maximum 1-2 kwartalen kunnen besparen.
Langer dan dat zorgt ervoor dat ze overdrijven en niet zo snel meer kunnen inspelen op veranderende markten wat een groot nadelig effect heeft zowel op korte als lange termijn.

In de US hebben ze bv de werkweek verkort, dit in combinatie met massale ontslagen heeft als effect (doordat het een van de ergste crisissen is ooit voorgekomen) dat ze eerst de werkweek gaan verlengen voordat ze terug mensen gaan aannemen en dat mensen harder moeten/kunnen werken omdat ze met minder personeel en tijd hebben leren omgaan.

Al dit samen zorgt ervoor dat het niveau van werkloosheid hoger zal blijven dan voor de crisis -> meer werklozen -> minder consumenten die geld uitgeven -> minder stijging in GDP -> minder bedrijven die investeringen doen op lange termijn -> minder IT ook al is het gewoonweg zo dat IT op lange termijn kostenbesparend is indien goed geïmplementeerd -> langer 'crisis' effect...
Spijtige van de zaak is dat 75% van alle transacties B2C is en niet B2B dus consumentenvertrouwen is uiteindelijk wat de markt drijft.

Er zijn zelfs analisten die voorspellen dat crisis tot 2013-2015 zou duren en werkloosheid in de US tot 13% zou gaan, zoals het er nu uitziet begin ik dat toch te geloven met meer dan 500 000 mensen per week die hun job verliezen en in welfare terechtkomen.
Puur speculeren is dit en bovendien heeft de algemene economie in de VS niet direct te maken met wereldwijde investeringen in de IT hoor.. ( daar ging ballmers verhaal tenslotte over )

Herstel in de V.S. zal gedeeltelijk afhangen van de mate waarin ze in staat zijn hun economie te hervormen. De economie van de VS was voornamelijk zo sterk omdat - zoals je zelf al aangaf - de consumenten zoveel uitgaven. Voor een groot deel ook nog eens op geleend geld. Vroeg of laat moet dat toch veranderen.
De VS zal op termijn ook nog meer focus op de handel/export moeten gaan krijgen.
De bedrijven gaan gewoon verstandiger omspringen met ICT budget, consolidatie van de desktops en servers op vmware ( of Xen,HyperV,... ), en dit alles op een centralized storage met thin provisioning. Network en San wise, een paar goeie core switches die ook gevirtualizeerd kunnen worden, en ze zijn goed voor een paar jaar.
En dan niet te vergeten outsourcing van hun omgeving, iets wat nu al vaker gebeurt, en meer en meer de regel zal worden dan de uitzondering.Storage as a service , capacity on demand,managed services, en dergelijke. De crisis heeft de meeste CEO's even tot nadenken aangespoord hoe ze cost effective hun data beschikbaar kunnen stellen naar de business toe, wat ook wel eens nodig was imho.
Geen astronomische IT budgetten meer? goh, ik heb eerder het idee dat dat komt omdat alle linux varianten op beginnen te vallen en dat er makkelijk te beheren varianten verschijnen.

Nee, dan is er geen geld meer voor Microsoft met zijn peperdure, grote, trage, onveilige en onstabiele producten.
Ah dus als er Linux wordt geinstalleerd ga jij het gratis beheren?
Dooddoener, afhankelijk van waar je het Linux station inzet behoeft het beheer helemaal niet zoveel tijd ( en dus geld ) te kosten. Overigens kan je hetzelfde doen opgaan voor windows.

Het is trouwens zowiezo al zo dat een OS voor een IT afdeling eigenlijk slechts een klein percentage van IT-gerelateerde vragen zou mogen opleveren. ERP's en kantoorapplicaties vormen in de regel het grootste deel van de calls die IT'ers binnen krijgen. Bij ons liggen percentages ongeveer zo: OS: tot 10 % , ERP: 50 % , kantoorapps: 20 % : overige ( als diensten en hardware ) : 30%
dat niet, maar ik durf wel te garanderen dat je met minder Full Time Employment (FTE) meer gebruikers kunt serveren op een Open Enterprise Server 2(OES2) omgeving dan een Windows omgeving.

Ook is OES2 op linux te beheren zonder enige linux kennis m.b.v. iManager of ConsoleOne (en wanneer je Domain Services for Windows (DSfW) draait zelfs met de mmc van windows).

Het punt is niet windows vs. linux, maar het zo goed mogelijk de eisen van een IT omgeving te implementeren met de grootst mogelijke Return On Investment (ROI). En ik ben van overtuigd dat OES2 dit heel scherp doet.

ps. Ja, ik ben een Novell fanboy, sue me :-P
we gaan toch webbased werken en dat heeft niet veel budget nodig..?!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True