Apple verwijdert 'porno-applicatie' uit App Store

Apple heeft laten weten dat het de 'Hottest Girls'-applicatie uit de schappen van de App Store heeft gehaald. Volgens de iPhone-fabrikant is het programma vanwege zijn 'pornografische inhoud' in strijd met de algemene voorwaarden.

De twee dollar kostende 'Hottest Girls'-applicatie verscheen donderdag in de App Store. Het bleek het eerste programma te zijn waarin topless dames waren te zien. Nog dezelfde dag verdween de app echter uit de virtuele winkelrekken. In eerste instantie meldde de ontwikkelaar Allen Leung dat hij zijn applicatie zelf uit de App Store had verwijderd omdat vanwege het succes zijn servers overbelast zouden zijn geraakt. Apple meldde echter een dag later dat zij het waren die de 'Hottest Girls'-app uit het assortiment hadden gehaald, zo schrijft PC Magazine.

Apple stelde dat het volgens de algemene voorwaarden van het iPhone Developer Program niet is toegestaan om via de App Store applicaties aan te bieden die 'aanstootgevende content' bevatten. Bovendien zouden de afbeeldingen van halfblote dames pas aan de app van Leung zijn toegevoegd nadat het programma door Apple was goedgekeurd en bleven deze toegankelijk, ondanks herhaalde verzoeken van de iPhone-fabrikant om deze te verwijderen.

Hoewel Apple bekend staat om de strenge handhaving van de App Store-spelregels - onlangs weigerde het bedrijf nog torrentsoftware en een c64-emulator - is het de vraag of dit in de toekomst zo zal blijven. De onlangs uitgekomen firmware 3.0 voor de iPhone biedt immers de mogelijkheid om applicaties te koppelen aan een leeftijdscontrole. Hierdoor zou Apple in zijn App Store mogelijk toch software kunnen gaan aanbieden met content voor volwassenen en wordt een markt aangeboord waarin veel geld is te verdienen.

'Hottest Girls'-app in App Store

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

28-06-2009 • 12:15

157

Reacties (157)

157
142
80
7
0
3
Wijzig sortering
Ik denk dat de mensen hier iets te makkelijk over dit onderwerp spreken. Allereerst moet je je bedenken dat de VS lang niet zo vrijgevochten is als Nederland of west Europa. Denk alleen al aan het homo huwelijk dat daar nog steeds niet mogelijk is. De VS is nog steeds een ontzettend christelijk land waar men heel anders denkt over sexualiteit dan hier. Echter is Apple juist wel een van de bedrijven die dit meer wil doorbreken. Apple steunde bijvoorbeeld ook publiekelijk het homo-huwelijk (evenals bv Google).

De mensen hier die zeggen "Apple bepaalt wat er wel en niet op mijn telefoon mag, dat vind ik censuur en niet kunnen" hebben opzich gelijk. Echter, waarom doet Apple dit? Omdat ze zelf deze software verkopen via hun Appstore. Een V&D wil bv ook geen porno DVD's in hun winkels hebben liggen. Nu kan je natuurlijk weer stellen: "Maar waarom wil Apple dan alleen de software aanbieden via hun eigen Appstore?". Het idee daar achter is weer dat dit ontzettend goed is voor het eco-systeem van de iPhone. Er zijn ontzettend veel developers gekomen voor de iPhone in 1 jaar tijd. De Appstore is hiervoor een belangrijke oorzaak. Apple heeft gewoon een keuze moeten maken tussen aan de ene kant vrijheid (dus geen exclusieve Appstore) of een systeem waarbij gebruikers makkelijk en snel alle software op 1 plek kunnen vinden en installeren (dus wel een exclusieve Appstore).

Dan zou Apple er natuurlijk ook nog voor kunnen kiezen om porno wel gewoon aan te bieden in hun Appstore, echter denk ik wat er in het artikel staat dan klopt. De porno-industrie is erg groot en ik denk dat je in no-time dan ook ongelofelijk veel porno apps zal krijgen. Hier zullen de andere developers niet blij mee zijn omdat dit de Appstore gewoon flood en zal de Appstore bekend komen te staan als de PornStore. Dit is iets wat Apple wil voorkomen.

Dan is er natuurlijk nog het argument "Ja maar topless is toch geen porno?". Het probleem hier bij is, waar leg je de grens. Op dit moment is het duidelijk waar deze ligt, topless of helemaal naakt mag niet.

Ik wil hier absoluut niet Apple verdedigen, of zeggen dat ze alles altijd goed doen. Ik wil alleen duidelijk maken dat alles niet zo zwart-wit te zien valt. Bedrijven moeten keuzes maken en het zijn net de bedrijven die deze grote keuzes niet uit de weg gaan, die innovatie brengen en de markt weer vooruit zetten. Of je het met deze keuze eens bent, dat is voor iedereen verschillend.
Walgelijk eigenlijk, dat een bedrijf bepaald voor zijn klanten wat goed voor hun is :/
Aangezien een iPhone ook door minderjarigen wordt gebruikt, is het denk ik meer een morele keuze en juridische keuze van Apple om dit soort dingen niet zonder enige vorm van controle toe te laten. Zoals gezegd er is veel geld mee te verdienen,dus als ze echt hadden gewild was het al gebeurd.
Dat is ook de reden waarom ze de leeftijdscontrole invoeren, zo kan Apple geld verdienen en hebben ze genoeg gedaan om gebruik van 18+ apps door minderjarige tegen te gaan.
Anoniem: 196721 @PV8528 juni 2009 12:38
Aangezien een iPhone ook door minderjarigen wordt gebruikt, is het denk ik meer een morele keuze en juridische keuze van Apple om dit soort dingen niet zonder enige vorm van controle toe te laten. Zoals gezegd er is veel geld mee te verdienen,dus als ze echt hadden gewild was het al gebeurd.
Dat is ook de reden waarom ze de leeftijdscontrole invoeren, zo kan Apple geld verdienen en hebben ze genoeg gedaan om gebruik van 18+ apps door minderjarige tegen te gaan.
Dit zou officieel niet eens kunnen. Vergeet niet dat de Iphone in principe alleen maar beschikbaar is bij een 2-jarig telefoonabonnement die alleen door 18+ kan worden afgesloten. Dat dit in de praktijk niet helemaal waar is zou juridisch geen punt mogen zijn, want het is niet Apple z'n fout dat er mensen van onder de 18 de Iphone hebben.

Hou je alleen de Ipod touch over... ;-)
Sorry? Loop eens een middelbare school binnen en vraag wie heeft er geen abbonement?

Een enorm groot deel van de iPhone markt is minderjarig, vooral vanwege de pimp-waarde ervan... en dat weet Apple best.

Dat je geen abbo mag afsluiten <18 jaar betekent niet dat je geen telefoon mag hebben onder de 18 jaar.. als pappie en mammie maar betalen kan het de providers hun reet roesten wie de telefoon heeft.
dat klopt maar het abbo staat dan ook op NAAM van pappie of mammie en niet op naam van het kind, dus kan hier in nederland apple op dat gebied niet juridisch aangesproken worden aangezien de telefoon alleen icm een abbo aangeschaft mag worden.

Dat het een algemeen gegeven is dat minderjarigen wel over een telefoon met abbo beschikken staat er wettelijk gezien buiten, jammer genoeg alleen dat apple er alsnog op wordt afgerekend doordat de ouders dan moeilijk gaan doen en het rond gaan bazuinen.

Ik vind wel dat apple hier in z'n recht staat, als het is vastgelegd in de algemene voorwaarden (dat ik het dan ook direct eens ben met die voorwaarden is niet het geval) en apple meerdere malen heeft gevraagd om het aan te passen ben ik van menig dat ze het recht hebben de app weer uit de store te halen.

echter als we het gaan hebben over boobies die te zien zijn vind ik de tv erger... Als je al bedenkt dat er vanaf een uur of 10 reclames te zien zijn met 'aanstootgevende' beelden, en je gaat mij toch niet vertellen dat de meeste kinderen tussen de 15-17 jaar al voor 10en op bed liggen...
Hoe de iPhone in Nederland verkocht wordt betekend niet dat het overal zo is. Er zijn genoeg landen waar de iPhone officieel unlocked verkocht wordt aan iedereen die genoeg geld op kan hoesten.
(Zie http://support.apple.com/kb/HT1937 voor de landen waar je hem zonder simlock kan kopen.)
IPhone .. iPod touch, whatever :)
Als er in de USA een kind met een druk op de knop een porno app kan downloaden uit de store, zonder dat apple daar iets van controle overheen gooit, dan is Apple gewoon de lul (en dan hoeven ze niet eens een rechtzaak te verliezen, alleen al de negatieve publiciteit is genoeg).
iPod Touch dan, die kan perfect aan -18 jarigen verkocht worden.
Ja hoor, hoeveel minderjarigen met een iPhone ken je? Als ze al een iPhone hebben, dan zijn ze ook al op een leeftijd dat ze wel eens blote dames hebben gezien.
Ik ken er in dit kleine dorpje al 4 waaronder ik, allemaal 16 of 17.
lol het probleem is toch juist dat we allemaal jongeren hebben die er wel op los wippen zonder echt te weten wat ze doen?

Typisch Amerikaans puriteins gedrag, blote borsten zijn dodelijk maar Doom/Quake/Wolf3D mag wel :')
Ach walgelijk? Apple heeft gewoon een naam en die willen zij beschermen. Als iedereen opeens porno etc heeft staan op zijn iphone e.d. gaat dat ten koste van hun naam en dat willen zij gewoon niet.

Persoonlijk vind ik het een beetje preuts en ouderwets dat bedrijven dergelijke dingen niet accepteren maar het blijft hun keuze.

Edit: Oke een topless persoon is zeker geen porno naar mijn mening. Ik kan me echter genoeg mensen voorstellen die het wel als porno zien en gelijk moord en brand gaan schreeuwen. Vooral omdat apple op het moment zo populair is als telefoon en als mp3 speler kan ik me voorstellen dat apple absoluut niet wild dat hun goede imago ten onder gaat.

[Reactie gewijzigd door SRI op 25 juli 2024 05:45]

Een topless vrouw is porno? Aanstootgevend?

Mischien als je uit Staphorst komt.. hier hoef je alleen maar naar het strand te gaan.

Moord, verkrachting en diefstal is pas aanstootgevend, maar zat spellen te koop met dat soort inhoud of shows op tv.. wat zie jij liever op tv?

Omgekeerde wereld is het.
Alleen heeft Apple een reputatie. Wanneer iemand zijn kind betrapt als hij porno kijkt op z'n iPhone, dan gaat dat zwaar ten koste van de reputatie van Apple: "Ik zag hem laatst gewoon porno kijken op z'n iPhone!!". Nu zullen tweakers zich hier niets van aantrekken, maar de gemiddelde consument is heel erg beïnvloedbaar door mond-op-mond reclame ;) .
Wanneer iemand zijn kind betrapt als hij porno kijkt op z'n iPhone, dan gaat dat zwaar ten koste van de reputatie van Apple: "Ik zag hem laatst gewoon porno kijken op z'n iPhone!!".
En dat kan niet via de Safari webbrowser :X ?

Ik vind het gewoon onzin, als ze echt niet 'preuts' zijn en dit enkel doen om jongere klanten af te schermen, moeten ze er gewoon een kijkwijzer achtige indicatie bij de appstore zetten en dit koppelen aan de klantgegevens van het abbonnement.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 25 juli 2024 05:45]

Dat zou eigenlijk een heel goed idee zijn omde Apps een soort van kijkwijzer mee te geven! Er staan volgensmij genoeg schiet/moordspellen op.
Dat is dus al het geval, alle apps gaan vanaf nu een rating krijgen en je kan in je iPhone aangeven welke apps je wel en niet wilt hebben op de iPhone van je kind.
Iphone van je kind....?
Ik weet het niet hoor maar ik zie niet een iemand van 12 tot 15 met een iphone.
Tenminste, niet dat een ouder dat voor hem of haar koopt.
En die discussie ga ik niet aan waarom, dat lijkt me wel logisch.

Maargoed, dan van 15 - 18 lijkt het me wel een leeftijd dat als je een mobiel hebt met zoveel mogenlijkheden je die braaf aan je moeder of vader geeft om die te laten instellen.
En mocht je het al doen (als kind zijnde dan nog steeds), kan je het vast wel omzeilen.

Dus ik vind die rating maar onzinnig, dat vind ik ook van dvd's.

Maar, wat ik wel goed zou vinden is het feit dat er een rating op komt en dat je als nog kan kiezen om wel porn te downloaden.
De rating als vervanging voor de controle door apple dus.

Maar ik kan wel voorstellen dat ze de app hebben verwijderd, het gaat inderdaad om reputatie.
En dat is iets wat je gewoon moet snappen hoe dat werkt om daar iets over te kunnen zeggen ;)

In het geval van de mogenlijkheid dat de app niet direct porn bevat, vind ik het toch wel een sterk twijfel geval hoor.
Je kan net zogoed als 12-18 jarige de browser openen en opzoeken wat je wilt.
Dus de app downloaden en dan nog een keer die blote dames dr voor halen doe je dan toch zelf en daar ligt dan de verantwoordelijkheid van de gebruiker, net zoals bij de browser.

Tenzij je met een druk op de knop gelijk de foto's oid dr voor kan halen, dan valt het meer onder de app.
Kan wel, maar dat zien ouders niet zo. Het is een bekend fenomeen en ouders zien de PC in het algemeen als de boosdoener. Dit is 1 enkel apparaatje dat oorspronkelijk is bedoeld (in de ogen van de ouders) om mee te bellen en SMSen. Het is immers een telefoon.

Natuurlijk weten veel mensen dat je met de iPhone online kan, en inderdaad pr0n kan bekijken. Maar nu staat er een speciaal appje daarvoor in de appstore van Apple.
Ach, als dat kind weet hoe die de applicatie kan kopen en installeren (vereist een credit-card?) dan kan die jongen het ook wel via Google vinden. Ik vind persoonlijk de drempel hoog genoeg. Maar goed, je hebt wel gelijk want mensen zijn inderdaad zo kortzichtig dat ze dan bij Apple gaan aankloppen.
Anoniem: 264902 @TheJVH28 juni 2009 22:44
De consument is idd beinvloedbaar en porno is net een belangrijke factor. Apple kan toch ook niet gaan checken welk soort foto's je met de camera gaat trekken en wat je doorstuurt. Of die porno er nu opstaat via een app of download of mms maakt toch geen bal verschil uit. Ze zouden gewoon een quality check mogen uitvoeren zodat er enkel degelijke pr0nappz beschikbaar zijn.
Mischien als je uit Staphorst komt..
Of Amerika ;)
Of uit Nederland.

Philips weigerde ooit ook hun Video 2000 voor 'porno-applicaties' beschikbaar te stellen. Iedereen boven de 35 herinnert zich denk ik allemaal nog wel wat voor impact deze beslissing op de commerciële toekomst van dat 'superieure' videosysteem bewerkstelligde...
Iedereen boven de 12 weet allang dat dat een Urban mythe is en dat dat niets te maken heeft gehad met het wel of niet doorbreken van V2000.

maar dat terzijde....
Anoniem: 155787 @RRRobert28 juni 2009 17:21
Correctie dit ging om Betamax,
Daarbij V2000 was helemaal niet zo geweldig (uitgezonderd de hoeveelheid film per tape).
En Betamax was van Sony, terwijl Video 2000 van Philips was.

En hoe verklaar je dat V2000 door Wikipedia 'technisch superieur' genoemd werd, terwijl jij niet verder komt dan 'helemaal niet zo geweldig'? Voor beide stellingen worden weinig argumenten genoemd, maar het zou toch echt het één of het ander moeten zijn. :)
Punt is dat Philips concurrentie had. Ik kan voor de iPhone geen echte concurrent opnoemen. Ik heb zelf een HTC en veel mensen zullen beweren dat HTC concurrentie vormt voor Apple's iPhone, maar dat durf ik te betwijfelen. Zelf vind ik geen enkel touchtoestel zo subliem functioneren als de iPhone.

Daarnaast is Apple gewoon 'n lovemark, wat er voor zorgt dat mensen 't zooitje toch wel kopen ;) Dan ben je niet meer "afhankelijk" van het wel/niet toelaten van de pornoindustrie op jouw product. (of dat nou een mythe is of niet)
Pffft! Alsof een touchscreen heiligmakend is... Nokia maakt veel betere telefoons, die vanaf dag 1 alle benodigde software hebben, niet 2 jaar nadat ze uitgekomen zijn...
Die idioterie om een touchscreen? *zucht*

Philips heeft inderdaad, met een veel beter product, de strijd verloren doordat de porno industrie VHS (Niet Betamax!) kozen als verspreidingsmiddel.
Nokia maakt betere telefoons? Het kan zijn dat alle benodigde software er bij release is of dat Nokia gewoon niet update, maar Nokia maakt echt wel geen betere telefoons dan Apple. Als je zegt dat Nokia telefoons beter zijn gemaakt dan nokia's dan heb je nog nooit een iPhone gehad. De kans dat iemand die een iPhone beter vind dan een nokia, nooit geen nokia heeft gehad is op dat gebied zelfs zeer klein. Nokia maakt heel veel slechte telefoons en maakt er ook een paar goede maar beter dan de iPhone is gewoon je reinste bullshit. Nokia kan in de verste verte niet tippen aan de bouwkwaliteit van de iPhone.
Het blijft natuurlijk een beetje vreemd, een fabrikant van een toestel beslist wat jij mag kijken op jouw toestel, en vergeet niet het is JOUW toestel.
Je hebt het dat toestel niet in bruikleen, je hebt er goed geld voor betaald.

Als dit zou gebeuren bij een pc fabrikant, bijvoorbeeld HP, zou er een wereldwijde boycot op die producten komen.

Het is een vorm van cencuur, waarbij Apple dus van bovenaf beslist wat je wel en niet mag.
Wat mij betreft een beetje chinese praktijken.

Voor mij geen Apple....

Edit:
Natuurlijk heeft Apple het recht wat wel en niet op de Applestore staat, ware het niet dat er geen alternatief is behalve de beveiliging om zeep te helpen.
Dus als gewone klant bepaalt Apple wat je wel en niet mag...

[Reactie gewijzigd door _root op 25 juli 2024 05:45]

Nee, je kan gewoon pron kijken als je wilt, via je browser. Apple heeft echter gewoon de zeggenschap over diens app-store, klaar. Dit soort developers probeert dat populair open te breken en zodanig aandacht voor hun apps te krijgen, ze hebben er gewoon voor getekend en ik vind het een zeer onprofessionele en goedkope manier van de developers het zo te spelen. Breng het dan gewoon voor een ander platform uit of voor jailbreaked iPhones.
Als iedereen opeens porno etc heeft staan op zijn iphone e.d. gaat dat ten koste van hun naam en dat willen zij gewoon niet.
En met de standaard browser kan men niet naar de diverse porno sites browsen? Om daar de voor de iphone compatibele filmpjes te bekijken?
Wat een onzin, als ik porno op mijn iPhone wil dan zet ik dat er toch wel op. iPhones gaan soms nog wel een rondje langs iedereen bij verjaardagen en dan staat er porno op, zou dat direct een reden zijn om geen iPhone te scoren als je neefje pr0n op z'n device zet? Punt twee; je hoeft die app niet te kopen?

Kom op zeg, we leven in 2009 :z

(PS: Ik ben zo blij met apps als Cydia, de uitlaatklep voor vele developers :))

[Reactie gewijzigd door Jermaine op 25 juli 2024 05:45]

Als je goed de tekst hebt gelezen dan weet je waarom Apple de applicatie heeft verwijderd.

Het verhaal is namelijk zo dat na de goedkeuring van Apple, de ontwikkelaar de content van de applicatie heeft aangepast, waardoor de applicatie niet meer voldeed aan de voorwaarden.

Dit staat natuurlijk los van het feit of Apple mag bepalen wat wel of niet goed voor ons is, dat is namelijk weer een discussie apart.
Anoniem: 149084 @shytah28 juni 2009 12:34
Als je goed leest heeft Apple de app verwijderd om dat zijn 'pornografische inhoud' in strijd is met de algemene voorwaarden.

Die voorwaarden heeft Apple opgesteld.

Apple bepaald dus wel degelijk welke apps wel of niet goed voor ons zijn middels hun voorwaarden.
Dan koop je toch geen iPhone? Laat eens zien dat je hersenen het in plaats van achter de kudde aan rent "ik heb er ook een! :D " |:(

[Reactie gewijzigd door guitarzphreak op 25 juli 2024 05:45]

Anoniem: 301339 @Benedykt28 juni 2009 15:42
Walgelijk?

Dus een bedrijf mag geen standaards (zelfs morele) hebben? Ik verkoop online software en ik bepaal wat ik verkoop. Denk niet dat jij daar iets over te zeggen hebt. Ik denk ook niet dat je iets te zeggen hebt over wat Apple wil verkopen.

Apple heeft een heel duidelijk idee over hoe ze hun producten willen plaatsen in de markt. Bij dat idee hoort geen porno of zelfs maar half naakte dames. Iedereen die dacht dat Apple dat wel toe zou laten heeft niet goed opgelet. Heeft niet veel met preutsheid te maken maar alles met marketing.
Tja.....als Microsoft ineens zou gaan bepalen wat je wel en niet op je WM telefoon mag installeren, dan zou iedereen moord en brand schreeuwen, maar ik denk dat het ondertussen redelijk bekend is dat Apple in deze een status aparte heeft, maar dat terzijde.

ALS ik een iPhone oid zou hebben, dan is dat MIJN telefoon en IK bepaal wat er wel en niet op komt. Als dat dan porno of iets anders is wat voor anderen aanstootgevend zou kunnen zijn, dan so be it. Bovendien ben ik van mening dat het niet aan een bedrijf is om te bepalen wat er wel of niet op staat. Wil ik het niet hebben, dan download/koop ik het ook niet. Erg simpel principe lijkt me.

Als ik minderjarige kinderen met bijv een iPhone zou hebben (krijgen ze toch niet genoeg zakgeld voor), dan maak ik onder de 12 jaar uit wat er op staat, en dat wordt gecontroleerd ook.
Tussen de 12 - 16/17 is dat aan mij (de ouder) om het aan hun duidelijk te maken wat ik er liever wel en niet op heb, en dan nog kan (wil) ik het ze niet expliciet verbieden, omdat ze anders nooit zelf die verantwoordlijkheid hoeven te nemen. Excessen daargelaten natuurlijk

Ik begrijp best dat Apple wil voorkomen dat er slecht geschreven software op de iPhone komt. Logisch, want zo voorkom je problemen. Met de inhoud/functie hebben ze imho echt niks te maken.

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 25 juli 2024 05:45]

Het is jouw telefoon, maar het is Apples winkel. Zo simpel is het gewoon. Ze hoeven niet te bepalen wat je met je telefoon doet (waar jij allemaal heen surft op internet, of wat je bekijkt op YouTube), maar wel wat ze in hun winkel willen verkopen.

Dat is net zoiets als boos worden op BMW omdat ze geen paarse stoelhoezen in het assortiment hebben. Het is immers JOUW auto. Dat je het vervolgens bij een stoffeerder alsnog laat doen is hun zaak niet, maar de dealer hoeft het je niet aan te bieden als hij dat niet wel.

Een hele hoop mensen lijken te vergeten dat er een verschil is tussen sturen wat mensen doen, en dingen actief verkopen. Apple wil geen bedrijf zijn dat ook maar enigszins pornografisch materiaal aanbiedt in zijn eigen winkel. Net zoals sommige boekwinkels daarvoor kiezen. Als dit je stoort heb je meerdere opties: je koopt een andere telefoon, je boort andere bronnen aan (jailbreak) of je gebruikt de browser.

Gezien je gepassioneerde reactie denk ik dat je het beste voor de eerste optie kan gaan. Stem met je portemonnee als je het ergens niet mee eens bent. Alternatieven genoeg.

[Reactie gewijzigd door Arthur op 25 juli 2024 05:45]

Als jouw vergelijking opgaat, dan is het niet mogelijk om een BMW naar een stoffeerder te brengen om hem van paarse stoelhoezen te voorzien en als je toch een manier vindt om er paase stoelhoezen in te krijgen, dan zegt BMW niet dat je garantie verlopen is. Het probleem is dat Apple de iPhone heeft dichtgespijkert. ZIJ bepalen wat jij met je telefoon doet en niet jij. Ze hebben zelfs de mogelijkheid om applicaties die je legaal gekocht hebt weer te deactiveren.

Het mag dan best zo zijn dat door zijn business plan Apple dit soort applicaties niet wil, maar er zijn geen andere alternatieven. Misschien moeten we Nelie er eens naar laten kijken.
Anoniem: 187021 @feuniks29 juni 2009 07:32
Ik geef Neelie weinig kans. Apple weigert iets te verkopen. Niks illegaals aan lijkt me. Ik werk bij Sony en onze filmstudios weigeren ook porno te maken. Apple geeft geen garantie als de Iphone ge-jailbraked is. Ook niks verkeerds aan de hand lijkt me. Sony geeft ook geen garantie meer op de PSP als deze gekraakt is. Waar wil je Neelie precies naar laten kijken dan?
Het verschil is echter dat Sony het niet onmogelijk maakt om uberhaupt porno te bekijken. Je kunt rustig porno op BluRay zetten, alleen moet je bij een andere studio zijn dan Sony.

En dat is hier het verschil... Dat Apple het niet in zijn winkel wil hebben, is hun goed recht. Dat ze echter daarmee ook verbieden het uberhaupt op een iPhone te zetten, is heel dubieus.
Ik ken zat minderjarigen met iPod touch, en daar kan je dit ook wel op installeren
Ach waar zouden we zijn zonder internet wat heeeeel goed kan op een iphone......
Daar is nog veel leukers te zien dat zo'n app en dan nog eens 'gratis' (zit toch in je abbo bedoel ik daarmee). :Y)
Walgelijk? Ik vindt het alleen maar fijn dat dit soort onzin apps geweerd worden; ik koop ze toch niet. Al die "fart" apps zijn al volledige onzin imo.

Nee hoor, blijf maar lekker zo doorgaan. :)
hahaha is dit een typische IPhone user?
Dan ben ik extra blij met het android platform, laat iedereen die een kek ideetje heeft een app schrijven, laat iedereen die het wil dat appje downen en gebruiken, beoordeel het goed en het blijft bovendrijven, is het crap dan zakt het vanzelf weg.
Moet er toch niet aan denken dat een of ander bedrijf gaat zeggen wat wel en niet mag op mijn telefoon of PC, maar goed dat is het fundamentele verschil Apple vs andere systemen zowel pc als telefoons nu dus.
Precies, en het merendeel wat mensen ook daadwerkelijk gebruiken en als nuttig ervaren (want dat kan je deze app toch niet noemen) staat gewoon in de app-store, dus om nu te zeggen dat het zo'n groot verschil in ervaring geeft met een ander platform, nee. Op mijn WM pda zette ik ook alleen maar TomTom en wat nuttige dingetjes.
@TheSolutioner: Omdat - als deze app wel toegelaten is - dit in een mum van tijd de App Store zal flooden met dit soort programma's. Het spreekwoordelijke hek van de dam.
De AppStore staat nu nog steeds (maar wel minder en minder de afgelopen tijd) bekend om haar hoge kwaliteit apps, als je steeds meer van dit soort onzin toelaat gaat die kwaliteit in vrije val naar beneden.

@Silent7: Ik zeg niet dat deze apps niet moeten bestaan, maar hou ze fijn buiten de AppStore. Hoe je ze dan moet installeren? Niet mijn / Apple's probleem.
Het is inderdaad jouw telefoon, en het staat je vrij er van alles op te installeren, echter zal je een deel van de wellicht door jouw gewenste content niet in de AppStore vinden. Want, zoals gezegd, daar wordt wat meer waarde gehecht aan kwaliteit.

Ik zeg niet dat de AppStore toegangseisen voor apps een grondige review nodig hebben, maar het weren van zulke zinloze apps kan ik alleen maar toejuichen. :)
Dan ben ik extra blij met het android platform, laat iedereen die een kek ideetje heeft een app schrijven, laat iedereen die het wil dat appje downen en gebruiken, beoordeel het goed en het blijft bovendrijven, is het crap dan zakt het vanzelf weg.
Je bedoelt dat platform waar HTC niet zijn eigen shell op mag zetten, omdat de telefoon een google logo erop heeft staan?

Ieder platform heeft zijn voor en tegens. Persoonlijk vind ik dat ik als eigenaar bepaal wat erop komt en niet de fabrikant.
Als je ze toch niet koopt... wat boeit het je dan?
Offtopic: walgelijk eigenlijk, zoveel spel- en grammaticafouten in één zin.

Ontopic: Ik kan me niet voorstellen dat Apple de 18+ markt niet zal aanboren. Er zijn voldoende manieren om de leeftijd te verifiëren, door zulke content bijvoorbeeld alleen met Creditcard te laten aanschaffen. Grootste argument is natuurlijk de big bucks die ermee verdiend kunnen worden!
Uiteindelijk is het hun winkel en bepalen ze zelf wat ze wel en niet in het assortiment opnemen. Soms is dat een nadeel, vaak ook een voordeel.
Ook precies de reden waarom ik geen apple apparaten wil, ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet op mijn apparaat wil draaien en of mijn ogen wel geschikt zijn om bv blote borsten te zien.
Valt echt onder het kopje "Vroeger toen de lucht nog schoon was en de sex vies"
Anoniem: 50893 @arbraxas28 juni 2009 12:38
Er lopen genoeg kids met een iPhone rond, jonger dan de volwassen leeftijd en in dat kader vind ik het goed dat een bedrijf niet wil dat adult content zo maar beschikbaar is via een legale weg.

Één van de morele punten van internet in zijn algemeen dat teveel jongeren, 12-14 jaar al bij dergelijk content via het internet terecht kunnen. Dat was, imho, de fout die men had gemaakt tijdens de launch van het www, geen enkele regelgeving.

Pron op zich is niets mis mee, pron voor een te jonge doelgroep wel, te vroeg hun onschuld verliezen etc etc.
Die kids waar jij op doelt zullen toch echt 1 van hun ouders mee moeten voor het afsluiten van een abbo. Daar lijkt me het probleem toch echt te beginnen, aangezien zij een krabbel zetten voor dat ding. Een 12-14 jarige die 500 euro ophoest voor een losse telefoon zullen veruit in de minderheid zijn.
Dat was, imho, de fout die men had gemaakt tijdens de launch van het www, geen enkele regelgeving.
Toen had met ook nog geen idee waar het internet in zou uitmonden. Het is hard op weg om een 1e levensbehoefte te worden hier. Denk aan de belastingdienst en online bankieren. Tegenwoordig zijn er te veel regels rond internet (met name het alles loggen onder het mom van terrorrisme en kinderporno)

Opvoeden en de verantwoordelijkheid houd niet op bij de voordeur van het ouderlijk huis. Dat houd ook in dat je controleert of je koter bij 'ongewenste" materiaal kan komen via bv een iphone of ipod. Ich habe es nicht gewusst gaat niet op in dit geval vind ik. Als je geen verstand hebt van dat soort zaken laat je je eerst maar s voorlichten voordat je je koter een dergelijk apparaat geeft.
Ook precies de reden waarom ik geen apple apparaten wil, ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet op mijn apparaat wil draaien ...
Geldt alleen voor de iphone. Op een mac kun je wel van alles draaien.
Als ik dit soort berichten lees, Voor hoelang nog?
Ik neem de gok niet. (Buiten het feit dat een mac voor mij niet zo functioneel is als een pc)
Anoniem: 131162 @arbraxas28 juni 2009 13:56
dan doe je iets fout, want een mac is ook een pc. :)
Niet volgens de commercials van Apple
het is een AC apple computer...
it will never be yours :P or personal :+
Porno in de App Store lijkt me geen goed plan, ik hoor nu al ouders klagen dat hun kind het toch voor elkaar heeft weten te krijen een "porno" applicatie te downloaden.

En trouwens, iemand die porno op zijn iPod/iPhone wil kan er toch veel beter een mp4 bestandje downloaden? Dat is nog gratis ook!
Dan lijkt me toch echt dat de ouders in gebreke zijn gebleven en niet Apple.
Opvoeden is je eigen verantwoordelijkheid en niet die van 1 of ander bedrijf.
Ten eerste hoe komt dat kind aan een iphone? ---> ouders.
Wie betaald het abbo ----> ouders.
(Dan heb ik het dus niet over de 16-17 jarigen die m betalen van hun bijbaantje)
Als je niet wilt dat je kind toegang heeft tot dergelijke zaken, geef hem dan geen mobiel met internet. Alsof een dergelijke app de enigste manier is om porno te bemachtigen.
Buiten dat, hoeveel kids van onder de 12 zullen een iphone hebben?
Dan vergeet je wel even dat de iPod Touch in de zelfde app store zijn applicaties haalt...

En een kind met een iPod Touch zie je al veel sneller.
En waar haalt dat kind dan het geld weg om een dergelijke app te kopen?
En vooral hoe, een 2 euromuntstuk in je ipod dauwen gaat niet, dus zullen ze toch echt een volwaardige betaalrekening of CC moeten hebben.
Ben je weer terug op het punt van de verantwoordelijkheden van een opvoeder.
iTunes gift cards? Waar een wil is is een weg, en dat geld zeker voor kinderen.
Of dat kind loopt een willekeurige supermarkt binnen en koopt van z'n spaarcentjes een giftcard.
Anoniem: 261542 28 juni 2009 19:11
er wordt van een mug weer een olifant gemaakt. als je porno op je iphone wilt hebben surf je maar naar een pornowebsite of schiet je zelf je stoute fotootjes van je vriendin van mijn part met de ingebouwde camera.

verder is het al tijden bekend dat apple er een policy op na houdt mbt het toestaan van app ja dan nee en dat daar voorwaarden voor zijn. hier zou ook niemand echt meer verbaasd over hoeven zijn.

maar... je ziet met dit tweakers artikel gelijk weer allerhande apple bashers uit het houtwerk komen. altijd blijven ze toeteren dat ze volledige controle willen over hun telefoon enzo. alsof ze dat met webos/microsoft/android wel hebben. kap daar eens mee want het voegt niks toe!

edit@k7of9: het gaat me niet om jouw persoonlijk want jouw reakties zijn altijd weldoordacht en niet echt anti-apple volgens mij. jij bent geen apple basher, maar het gaat erom dat er zo vaak dezelfde mening gezegd wordt en vaak anti-apple bij tweaker artikelen over apple. dat zie je steeds en zorgt voor heel veel overbodige reakties altijd op apple nieuws op tweakers. misschien komt dat ook door de negatieve toonzetting van tweakers in sommige apple nieuwsartikelen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 25 juli 2024 05:45]

er wordt van een mug weer een olifant gemaakt. als je porno op je iphone wilt hebben surf je maar naar een pornowebsite of schiet je zelf je stoute fotootjes van je vriendin van mijn part met de ingebouwde camera.
Ten eerste is het geen porno. Ten tweede gaat het niet om deze app in het bijzonder, maar om het feit dat er censuur wordt gehanteerd. Dat is altijd slecht, waar het dan ook om gaat. Apple mag uiteraard bepalen wat ze willen, maar dat wil niet zeggen dat men dat dan maar moet slikken en er niks over mag zeggen. Maarja, dan ben je meteen een apple basher natuurlijk.

In dit geval gaat het om een vrij nutteloze app inderdaad. Maar waar trek je die grens? Wat voor jou nutteloos is hoeft dat voor een ander niet te zijn. En op welk vlak bevindt die grens zich? Is het ondenkbaar dat Apple om politieke redenen een app niet zou toelaten? Ik denk het niet. En daar mag iemand best vraagtekens bij stellen zonder door iemand waarbij Apple niets fout kan doen een apple basher genoemd te worden. En zeker niet door iemand die vooraan in de rij staat als de rollen omgedraaid zijn en het om microsoft gaat.

Neem als voorbeeld de iPhone app van Nine Inch Nails: http://news.cnet.com/appl...-nails-iphone-app-update/

Nu ben ik zelf niet zo'n liefhebber van NIN, maar dit lijkt me voor fans een hardstikke mooie app. Maar nee, Apple heeft (onduidelijke) problemen ermee. Mag ik daar m'n vraagtekens over hebben? Nee dat mag niet want dan ben ik een Apple basher.
en dat daar voorwaarden voor zijn. hier zou ook niemand echt meer verbaasd over hoeven zijn.
Alleen weet niemand wat die voorwaarden precies inhouden en hoe ze geinterpreteerd moeten worden.
altijd blijven ze toeteren dat ze volledige controle willen over hun telefoon enzo. alsof ze dat met webos/microsoft/android wel hebben.
Grotere controle als bij een iPhone in ieder geval. Veel groter.
Nee, van die figuren die in topic na topic lopen te toeteren hoe de iphone ruled en continu naar voren moeten brengen hoe goed apple (in hun ogen) is, daar moet je vrolijk van worden!
kap daar eens mee want het voegt niks toe!
En jij denkt dat jouw kritiek op andermans kritiek wel toegevoegde waarde heeft? Kap daar dan ook maar mee. Zoek lekker een Apple fansite op als je alleen maar positieve dingen wil lezen over Apple en je geen kritiek op Apple kan verdragen ok?

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 25 juli 2024 05:45]

Goed doordachte kritiek is altijd fijn om te lezen en de meeste mensen hier zullen daar een leuke discussie mee aangaan. Zo hoop ik dat ook te doen, maar zoals een reactie als van jou een paar stappen hierboven al aangeeft, velen voegen totaal niets toe, zijn alleen maar lekker negatief, geen uitdieping, geen moeite om eens vanuit technisch oogpunt ipv onderbuikgevoel te praten. Dat is wat mij en Breezahboy soms nogal irriteert.
En tóch is die telefoon zo populair. Kan iemand me uitleggen waarom al die gebruikers het soort censuur van Apple maar gewoon slikt?

Ja, het zijn voorwaarden die Apple vrij is om te stellen. Maar de App Store is wel de enige manier om een applicatie op een niet-gekraakte iPhone te krijgen.
Omdat de bediening veel mensen bevalt en de meeste apps die mensen echt zinnig vinden, gewoon in de app-store worden toegelaten. Bovendien snappen gewone gebruikers ook hoe en waar ze voor die apps moeten zijn en zijn hier heel tevreden over... daarom dus. Onder die gebruikers zullen er welgeteld 0 zijn die deze app uberhaupt hadden overwogen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 05:45]

Op zo'n manier kun je de Irakese dictatuur of de Chinese censuur ook goedpraten, zolang het volk er maar gelukkig mee is. Maar de mensen/systemen die er last van hebben, worden compleet overschaduwd zo.
Anoniem: 187021 @_Thanatos_29 juni 2009 07:44
Omdat Apple de enige fabrikant is die zn telefoons ook daadwerkelijk lijkt te testen, en het bedieningsgemak dus van een ongekend hoog nivo is. Als je voor het eerst een Iphone in je handen hebt, kun je hem bedienen. Alles werkt, en is logisch. Ik heb al zoveel telefoons gehad maar nog geen enkele die ook maar in de buurt komt van de Iphone. Daarnaast staan er in de App-store duizenden leuke app's en ben ik niet geinteresseerd in porno of andere vunzigheid
Testen? En al die bugs dan in het begin?

Andere fabs geven gewoon minder om de eyecandy. En terecht: het kost alleen maar cpu-kracht, iets dat je op een mobiel apparaatje juist niet wilt.
Ach porno/nudity wordt ook door Google uit de Android Market geweerd.
bron
En met recht, er worden namelijk ook nogal wat telefoons aan jonge mensen verkocht. Wel zou je als devver bij Android ervoor kunnen kiezen om het zelf te verspreiden, omdat gebruikers ook ergens anders apps vandaan kunnen halen.

Ik vind het vervelender dat Apple voip software uit de schappen houd of iets dergelijks.
Dat het in de voorwaarden staat is nog iets anders dan actief weren van die applicaties. Als je in de Android Market zelf gaat kijken krijg je toch echt een heel ander beeld. Gelukkig laat Google de inhoud van de Market redelijk vrij. Soms geeft dit een beetje rommel, maar dat moet je dan maar voor lief nemen.

In de Android Market kom je zelfs applicaties tegen die enkel op een 'rooted' telefoon draaien. Doet Google ook niets tegen.

Dus, nee, ook al heeft Google de mogelijkheden om dergelijke apps te weren, ze doen het niet. Ze laten de market gelukkig vrij, in scherp contrast met Apple
Anoniem: 267267 28 juni 2009 12:28
Als ze het nou is net als bijvoorbeeld youtube aanpakken. Dat als je een acount van ouder dan 18 jaar hebt dat je alleen dan het mag downloaden. Natuurlijk zal dit niet helemaal werken, maar dan kunnen ze tenminste zeggen dat ze kinderen er wel tegen proberen te beschermen. Zoals daar ook staat met die leeftijdscontrole.

Ik vind het eigen verantwoordelijkheid, net als dat ik het er ook niet mee eens ben dat Apple alles moet goedkeuren voordat je het kan installeren op de iphone, net als ook al bij die C64 emulator en die Torrentsoftware.
Op de computer keurt Apple toch ook niet alles? En daar kun je toch ook porno-apps voor downloaden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 267267 op 25 juli 2024 05:45]

Apple is wel heel principieel bezig, eigenlijk vind ik het wel heel mooi en bijzonder dat een bedrijf zo vasthoudt aan principes in plaats van door de knieen te gaan voor het grote geld, immers, met porno kun je heel, heel veel geld verdienen (ik ben zelf destijds gestart met wat ondersteunings software in die business en kon er prima van leven).
Ja laten we nou met ze allen gewoon roepen dat porno gewoon toegestaan moet worden in de App store.

Even een aantal punten.

1. Apple richt zich met hun producten en oplossingen vaak op families. Ik denk dat iedereen met een gezond verstand wel kan begrijpen dat porno niet gewenste content is in een gezins situatie. Niet voor ouders maar ook niet voor kinderen. Tuurlijk zijn er andere manieren om het in je gezin te krijgen maar daar wil Apple niet een onderdeel van zijn.

2. De App store is een gecontroleerde omgeving met gecontroleerde content. Het is een omgeving waar Apple controle over heeft. Dus voelen ze daar ook de plicht om ook deze content niet toe te staan. Tuurlijk kun je via Safari weer allerlei sites bezoeken maar daar heeft Apple geen zeggenschap en controlle over.

3. Wat is nou de meerwaarde wat een App kan bieden en een op maat gemaakte website niet? Je wilt toch plaatjes en films zien. Dat kan toch goed via Safari. Dus alle mensen die zo graag een App willen hebben op hun telefoon om porno te bekijken begrijp ik niet zo goed.

4. Soms lijkt het wel dat sommige mensen een punt willen maken dat op het internet alles kan en mag. En daar zijn ze, zo lijkt het soms, bereid om de meest rare dingen toe te staan. Het is net zoals een heleboel andere ideeen en bewegingen die iets willen bewijzen. Ze gaan soms zo ver dat het niet meer gezond is. Neem bijvoorbeeld sommige vrouwen die lid zijn van een feministische beweging of zichzelf een feminist vinden. Sommige gaan zo ver om te bewijzen dat ze het zelfde kunnen als een man dat ze de raarste dingen doen die niet meer gezond zijn. Ze voelen zo sterk dat ze een punt moeten maken dat ze er zelf aan onderdoor gaan. Zo is het soms ook met mensen die vinden dat ze moeten verdedigen dat alles is of moet toegestaan worden op het internet. Kinderporno, suicidal websites, racistische websites etc. Ik vind het raar dat de dingen die in de wet verboden zijn in Nederland wel toegestaan zijn op internet en dat die websites ook legaal mogen worden bezocht door nederlanders. Ik vind dat alle websites die in strijd zijn met de nederlandse wet gewoon gefilterd moeten worden. Als je dat wantrouwd ga je in een ander land wonen waar het wel toegestaan is volgens hun wetten. Dan heb je tenminste alle viezepeuken en liberalen in een land. Laat ze het daar maar uitzoeken als daar alles mag. Plus wat je nog mist zijn bedrijven en communities op het web zelf die dit soort sites veroordelen. Maar het zijn vaak de communities zoals deze die niet een gezond balans kunnen verdedigen. En waar andere jongeren de reacties lezen van sommige volwassenen en geen goed beeld krijgen van sommige ethische waarden. Jammer. Nee het is niet normaal om porno te bekijken. Nee het is niet een onderdeel van het volwassen worden. Nee je leert er niet hoe moet vrijen met een vrouw. En nee het ontdekken van seksualiteit is het kijken van porno niet een onderdeel. Dat is gewoon een excuus. Bekijk vrouwen eens anders dan de media. Sinds de emancipatsie is de vrouw van keuken object en minderwaardig object naar een lust object nedergedaald. Jammer dat sommige mensen dit niet zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.