Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Apple heeft nieuwe voorwaarden opgesteld voor zijn App Store en daardoor is het nu mogelijk om tot 14 dagen na aankoop van een iOS-app het aanschafbedrag terug te krijgen. Klanten hoeven hiervoor geen reden op te geven. Concurent Google geeft slechts een termijn van twee uur.

De nieuwe voorwaarden werden onder andere door 9 To 5 Mac opgemerkt. Klanten in Europese landen krijgen onder de nieuwe voorwaarden aanzienlijk langer de tijd om hun applicatie-aankopen te annuleren. Binnen 14 dagen kan een aankoop worden geannuleerd zonder dat er een reden voor hoeft te worden opgegeven, waarna de gebruiker het aanschafbedrag terugkrijgt. Gebruikers kunnen hun geld terugvragen door op de 'meld een probleem'-knop in iTunes te drukken.

Ook op aangekochte iBooks geldt een termijn van 14 dagen waarin klanten hun geld terug kunnen krijgen. Alleen aankopen gedaan met cadeaukaarten kunnen niet geannuleerd worden. Waarschijnlijk hebben de nieuwe voorwaarden te maken met EU-regelgeving die bedrijven verplicht om consumenten hun onlineaankopen tot 14 dagen na ontvangst gratis te laten retourneren.

Google geeft bij het concurrerende Android slechts een periode van 2 uur waarin applicatie-aankopen geannuleerd kunnen worden. Deze policy geldt sinds september: daarvoor moesten klanten hun apps zelfs binnen 15 minuten retourneren. Onduidelijk is of Google zijn voorwaarden voor de Play Store nog aan gaat passen.

App Store refund

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Dat is een behoorlijk lange tijd! Misschien iets te lang? In 2 weken kan je in veel gevallen een game toch wel uitspelen (bijvoorbeeld).

Ik heb zelf een iPhone dus ik heb hier geen moeite/problemen mee. Maar als ik een developer was zou ik hier misschien niet altijd even vrolijk van worden denk ik.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 30 december 2014 08:37]

Je kon al lang je geld terug krijgen. Volgens mij zelfs tot 90 dagen. Dan wel met opgaaf van reden, maar deze word volgens mij altijd geaccepteerd. Heb er denk ik 2 of 3 keer gebruik van gemaakt.

Even snel opgezocht:
http://m.imore.com/how-re...nes-or-app-store-purchase
Ik heb hier eenmaal van gebruikgemaakt. Ik had Logic Pro 9 aangeschaft en nog geen week later verscheen plotseling Logic Pro X – na letterlijk jaren een relatief statische versie 9. Er was geen enkele regeling; geen buyers remorse, geen korting voor recente kopers of upgrade traject, niets. Apple kennende wist ik dat LP9 in de nabije toekomst zou worden uitgefaseerd, omdat LPX radicaal was vernieuwd. Duidelijke zaak dus.

Terwijl ik met vakantie was in het buitenland, heb ik via Apple's Support site me laten opbellen en onderhandeld over de situatie. Aanvankelijk was de regel dat alle aankopen definitief waren, maar ik hield voet bij stuk. Daardoor heb ik een manager te pakken gekregen die me zeer sympathiek en persoonlijk te woord stond. Zij boekte de aankoop terug zodat ik LPX kon aanschaffen. LP9 heb ik gewoon (kunnen) behouden, maar gebruik ik niet.

Kortom, Apple kon al behoorlijk coulant zijn m.b.t. App Store aankopen, maar dit vereiste enige inzet van de klant.
Ik heb zelfs vernomen dat Apple de kosten hiervoor geheel bij de developer/artiest neerlegt. Dus de 30% die Apple als tarief rekent behouden zij en dat zou de ontwikkelaar/artiest bij moeten leggen wanneer een aankoop wordt geannuleerd. Dit zou een roddel kunnen zijn maar dat maakt het wel een stapje zuurder voor de content-creators.

Van mij had dit niet gehoeven, er zijn genoeg eerlijke mensen maar ook zeker veel die hier een slaatje uit gaan proberen te slaan. 14 dagen is voldoende om een boek uit te lezen lijkt mij zo..

Edit: zou een van de personen die mijn reactie als ongewenst heeft gerate willen uitleggen waarom? Mij lijkt het van toegevoegde waarde te zijn voor het onderwerp?

[Reactie gewijzigd door bokkow op 30 december 2014 10:38]

Wat ik wel raar vind, is dat de content wel op je Apple device blijft en alleen geen updates meer ontvangt. Bij Google wordt de content dan ook van je device verwijderd (geheel terecht). En leuke manier om ebooks goedkoop te lezen, dat moet zeker lukken in die twee weken.
Ik denk dat dat een voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat er apps verwijderd worden die helemaal niet verwijderd moesten verwijderd. Bij Apple staat de klant altijd op de eerste plaats. Dus pas perfect in die filosofie

Apple gebruikt enkel een killswitch als het toestel of OS in gevaar komt.
Als er onterecht apps worden verwijderd, dan moeten ze die procedure onder de loep nemen. Kijken waar het fout gaat. Het is niet dat het technisch gezien niet mogelijk is, aangezien toentertijd de app Secret ook verwijderd moest worden van iDevices in Brazilie.
Bij Apple zou dat betekenen dat de gebruiker gratis apps kan krijgen dus blijf lekker iPhone kopen. .
want dat apple 30 cent niet verdient maakt het niet uit want zij maken die kosten niet dat doet de ontwikkelaars. }:O
Bij Apple staat de klant niet op de eerste plek. Geld verdienen staat op de eerste plaats, net zoals elk ander bedrijf.

Voorbeelden genoeg die dit laten zien.
Dat is onzin, Apple rekent ook geen geld voor gratis apps. Wel voor innocent aankopen.

Als apple het wel zou doen (stel) dan zou apple snel verdwijnen in de mobiele markt gezien geen ontwikkelaar zijn vingers dan zou willen branden.
Lees dan nogmaals wat ik schreef, ik heb het niet over gratis applicaties en het is niet een bedrag wat zozeer wordt betaald door de content-creator maar wat wordt ingehouden op de opbrengst van de content (zie ook Apple). Juist deze opzet is slim van Apple; het biedt een groot platform voor een gedeelte van de opbrengst, daarom is deze 14-dagen regeling vreemd te noemen. Afdoen als onzin is een beetje populaire praat en ik kan me goed voorstellen dat dit zorgen baart voor content-creators.
dan nog indien Apple dat geld alsnog zou inhouden. Verliezen ze een hoop ontwikelaars.

Geen enkele ontwikkelaar zal applicaties ontwikkelen verkopen en dan er achter komen dat de applicatie terug gebracht wordt naar de winkel. Maar de winkel rekend nog wel 30% naar jou.. Dat is krom en kan niet..

Wat ik zeg. Ontwikelaars zullen gillend weg rennen omdat gebruikers dan massaal applicaties gaan proberen.. en de ontwikkelaar dik in het rood komen..
Waar lees jij dat dan? Ik lees enkel dat Apple het gewoon in mindering brengt op de maandelijkse afrekening.

Als je bvb maar 1 app hebt verkocht en die werd geretourneerd krijg je een afrekening waarop staat dat je 0,99 hebt verdiend die maand en dat er werd geretourneerd voor 0,99. Dus eindbedrag = 0
Dat zou dan dus niet het geval zijn, om jouw voorbeeld te gebruiken:

Je hebt een app verkocht met verkoopprijs 0,99, jij krijgt hiervan 0,69 en Apple 0,30. Deze app wordt binnen 14 dagen "geretourneerd" door de klant en jij betaalt de klant dan 0,99 terug en Apple behoudt de 0,30. Onderaan de streep verlies je dan dus 0,30 ALS het waar is wat er wordt gesuggereerd.
De gevolgen van de nieuwe regels zijn voornamelijk voor de makers van content en de ontwikkelaars. Retour gestuurde content wordt namelijk niet door Apple uitbetaald.
WTF?! Dat staat toch helemaal niet in je quote?! Er staat gewoon dat je het bedrag niet krijgt dat je normaal moest krijgen indien er geretourneerd wordt. Ik snap echt niet waar jij in die quote vandaan haalt dat Apple zijn percentage alsnog door de ontwikkelaar zou laten betalen.

Er staat in die quote dat de gevolgen voor de ontwikkelaar zijn, wat gewoon betekend dat het niet Apple is die opdraait voor de retournering.

[Reactie gewijzigd door monojack op 30 december 2014 10:53]

Houd er dan wel rekening mee dat je deze niet meer kan updaten (of opnieuw kopen). Als er dus nieuwe levels komen ben je de sjaak.
Ik neem aan dat je de app prima nog een keer kan kopen, je kunt hem waarschijnlijk alleen geen tweede keer retourneren.
je kunt de app wel degelijk opnieuw kopen nadien. Aangezien deze gewoon verwijdert wordt uit je aankoophistorie, lijkt het alsof je hem nog nooit gekocht hebt.

Hier gaan ze toch iets op moeten vinden. Want ja, puur als voorbeeld.

je gaat 1 week op reis en koop tomtom gps app. nadien kom je terug vanop vakantie, en vraag je gewoon je 90 euro terug zonder reden. 1 jaar later ga je terug op reis en doe je hetzelfde.

Voor de consument is dit voordelig uiteraard, maar zo gaat Apple wel de interesse van app ontwikkelaars kwijtgeraken want nu verdienen ze er niet meer aan.

Ofwel gaan bedrijven veel meer met abonnementen gaan werken of nog meer gratis apps uitbrengen en dan allerlei in-app aankopen zodat je daarop je geld niet kan terugeisen.

Hier is het laatste nog niet over gezegd hoor. :)

http://www.iculture.nl/ni...terug-app-store-14-dagen/

[Reactie gewijzigd door filou op 30 december 2014 10:05]

Ik kan me haast niet voorstellen dat het zo werkt. Want nu redeneer jij met een termijn van een jaar, maar wat nu als je dat veel vaker doet? Er zijn van die apps die je eens in de zoveel tijd nodig hebt en die zou je dan even kunnen installeren en meteen de app weer verwijderen.

Ik weet in ieder geval dat het in de Play store van Google wel bijgehouden wordt. Geld terugvragen kan maar een keer (terecht IMHO), de tweede keer kun je niet zeggen dat je een evaluatieperiode nodig had om de app te leren kennen. Die termijn van 2 weken vind ik wat lang, ben benieuwd hoe ontwikkelaars daarop reageren. Maar de 2 uur van Google vind ik dan weer veeeel te kort. Voorheen was dat 24 uur, dat is een mooi compromis. Tijd zat om een spel of app te proberen, maar niet zolang dat je er echt al klaar mee kunt zijn (en anders vraag je terecht je geld terug :P).
Een spelletje van een euro hoeft denk ik toch echt niet meer dan een paar uur de aandacht vast te houden... Er zijn genoeg console/PC titels die voor 50 euro de deur uit gaan waar je het na 10 uur wel gezien hebt.
Wat dat betreft denk ik dat de 24 uur die het vroeger was wel degelijk te lang was voor (goedkope) spelletjes. 15 minuten was te kort omdat je daarin vaak nog niet eens klaar was met downloaden, 2 uur lijkt me daar een goed compromis.
Het probleem zit dan juist weer in wat uitgebreidere software of duurdere games (denk aan de square games van 10+ euro), die zou je liever wel iets langer willen kunnen testen. Maar om nou verschillende tijdsperioden voor verschillende apps in te voeren daar wordt het geheel ook niet overzichtelijker van...
Inderdaad. Een goeie GPS app, wat apps met lokale informatie, ook nog wat games en een paar boeken kopen voor op vakantie die je uitleest op 14dagen en die je daarna gewoon annuleert. Kostprijs 0.0 euro.

Lijkt mij toch iets dat ontwikkelaars moeilijk zullen toejuichen of Apple dankbaar zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 30 december 2014 18:39]

Lijkt mij toch iets dat ontwikkelaars moeilijk zullen toejuichen of Apple dankbaar zullen zijn.
Apple heeft er weinig mee van doen. Het is EU wet. Je loopt dan de kans dat bepaalde apps alleen in de USA uitkomen, en in niet EU gebieden, als developers van mening zijn dat die wetgeving in de EU maar ruk is voor hun businessmodel.
Het lijkt me ook niet slim van een ontwikkelaar om de app om die reden alleen in de US uit te brengen. Als je het in Europa uitbrengt heb je ook gewoon inkomsten, en een percentage van de aankopen uit Europa zullen teruggevraagd worden.
Ik dacht dat het gewoon verplicht werd door de EU. In de VS geldt die 14 dagen bedenktijd niet. App ontwikkelaars gaan hier gewoon mee moeten leren leven want ook Google en de rest zullen moeten volgen.

kan zijn dat ik verkeerd ben maar ik dacht toch echt dat de EU Apple hier toe verplichte.
Zo zal het niet werken. Het lijkt me aannemelijk dat het net als bij Android gaat om 1x mogelijkheid geld terug vragen. Heb je daar gebruik van gemaakt en je koopt het nogmaals dan heb je geen recht meer op geld terug

[Reactie gewijzigd door jozuf op 30 december 2014 10:16]

Dit is allemaal heel simpel op te lossen door probeer versies van apps te maken die je met beperkte functionaliteit kunt testen. Want daar gaat het namelijk om. Bij Apple zat je voorheen meteen aan je aankoop vast en dat weerhield heel veel mensen ervan om een aankoop te doen. Ik denk dat ontwikkelaars en bedrijven zoals Apple hier hun eigen glazen hebben ingegooid door niet de mogelijkheid van een probeerversie aan te bieden. Dan krijg je dit soort regelgeving. Ik ben er wel blij mee. En volgens mij is het inderdaad zo dat je een dergelijke app niet opnieuw kunt aanschaffen. Ik heb dit namelijk een keer gehad met Apple Pages. Daar heb ik toen mijn geld voor teruggekregen, maar kon het vervolgens niet opnieuw downloaden. Je moet dan contact opnemen met Apple.

[Reactie gewijzigd door ElScorpione op 31 december 2014 10:16]

Je kan toch eerst mensen een level laten spelen of een bepaalde tijd en willen ze verder spelen dan kunnen ze het kopen. Het is niet zo ingewikkeld.

[Reactie gewijzigd door nlb op 30 december 2014 12:09]

Meeste mensen hebben toch helemaal geen tijd om een game in 2 weken uit spelen. Die moeten facebooken en whatsappen de hele dag.
Daarnaast ben ik nintendo games gewend van gemiddeld 100 uur gameplay. Moeten ze maar fatsoendelijke games maken.

Ik vind het een goed initiatief van Apples.

Kan ook zijn dat het aantal gameuren geregistreerd wordt en of het uitgespeeld is of niet, etc.

[Reactie gewijzigd door dreee op 30 december 2014 23:53]

Dit is een doodsteek als developer.
Zoals hierboven ook al wordt genoemd zijn voornamelijk games al binnen 2 weken uit gespeeld c.q. zijn mensen erop uit gekeken.
Wat er nu gaat gebeuren is dat games worden gekocht, sneller worden uitgespeeld om daarna te retouneren.
Games in de winkel kopen heb je ook maar 24 uur ruil tijd mits gesealed..

Zelfde geld voor de boeken, voor de vakantie stapel kopen en dan terug sturen na vakantie...

ik zie liever dan de play store variant, 2 uur is meer dan tijd genoeg voor een test drive of een zo gehete OOPS aankoop....

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 30 december 2014 08:50]

Voor developers is deze ontwikkeling geen probleem, die zullen hun verdienmodel gewoon verschuiven van app-aankoop naar in-app aankoop.

Ik denk eerder dat dit nadelig is voor gebruikers. Veel gebruikers willen gewoon een bedrag betalen voor de app en dan klaar, geen extra in-app aankopen, geen verstopte kosten, etc.

Maar met deze nieuwe regeling krijg je dat dus wel, het wordt voor gebruikers compleet onduidelijk hoe duur een app gaat kosten vanwege de verschuiving naar in-app aankopen.
Ik ben het met je eens, wat betreft verschuiving van app naar in-app kosten, maar niet dat het nu onduidelijk wordt voor gebruikers. De in-app kosten staan tegenwoordig vrij duidelijk vermeld in de app store, bij het app overzicht staat zelfs al weergegeven dat er in-app opties beschikbaar zijn.
een in-app aankoop is ook een aankoop die je kunt cancellen.
Onjuist, in-app aankopen vallen buiten deze regeling.
Fout! Je kan in-app kopen ook altijd retourneren. Het is meer omslachtig maar het kan.
Wat niemand gaat doen omdat het omslachtig is.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 30 december 2014 18:28]

Dus wat doet de EU? Men verplicht ook in-app aankopen een bedenktermijn van 14 dagen te geven.
Laten we eerst zien hoelang 14 dagen bedenktijd volhoud, dan zien we dat wel weer.
Aan de andere kant, nu kan ik die 10 euro app ook eens proberen.
Voor 2 euro wil ik nog wel eens het risico nemen een app te proberen, voor 10 euro moet ik t zeker weten. Als ik die 10 euro app nu kan proberen zonder risico doe ik dat met plezier :)
Ja true maar 14 dagen proberen is onzin.. Wees eens eerlijk :)
Apple is wel weer van het ene extreem naar het andere..
14 dagen is inderdaad onzin, overigens is de 2 uur van google weer aan de korte kant.
Komt vaak zat voor dat ik een app download om later die dag echt uit te pluizen.
Ik weet echt niet wat er onzin aan is aan die termijn. De meeste demo's zijn 30 dagen geldig. En de meeste softwaredemo's zijn gewoon de volledige versie die stopt met werken na 30 dagen. Waarom zou 14 dagen uitproberen dan onzin zijn?
Voor de meeste gebruikers zijn Apps een wegwerp product. Je download een spelletje, speelt hem een avondje, misschien een paar avonden en daarna gooi je hem vaak weer er vanaf. Dit soort gebruikers kunnen effectief ''gratis'' gamen. Alleen voor aankopen die "permanent" zijn bedoeld kom je niet weg met 30 dagen, maar dat deel is kleiner denk ik.
Meningen verschillen nogal, voor gebruikers is dit wel een voordeel maar als developer vind ik 14 dagen onzin.
Ik ben wel benieuwd over maand of 3, dan mag apple best wel wat return cijfers publiseren. Dan weten we of dit ook een positieve aanpassing was of dat er massaal misbruik van wordt gemaakt..
Ik kan me vergissen maar ik denk dat het in je voordeel kan spelen. Ik denk dat je eerder een scenario gaat zien waar bvb een ontwikkelaar vroeger 1 app per maand verkocht er nu 10 mensen de app zullen downloaden en er 7 hem zullen retourneren. Op zich lijkt dat rampzalig maar je hebt er wel 2 meer verkocht dan voordien.

Hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de apps want als de reden dat je maar 1 app verkocht was dat iedereen die het destijds kocht zich beklaagde ben je gescheten natuurlijk. ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 30 december 2014 13:17]

Ik zie de doodsteek niet zo. Ik heb tal van apps die ik voor geen goud kwijt zou willen, dus developers met goede apps hebben weinig te vrezen.

Bovendien lijkt het mij duidelijk waar deze 14 dagen retour optie voor EU gebruikers vandaan komt. Dat doet Apple echt niet voor de lol. Ze nu gaan bekritiseren omdat ze zich wl aan Europese wetgeving conformeren lijkt een beetje de omgekeerde wereld.
Ik weet niet echt of het een doodsteek is voor de developer. Het is sowieso een zegen voor de consument. Ik heb er net ook gebruik van gemaakt omdat ik een app had gekocht die gewoon hetzelfde deed als een app die ik al had. Het is pas als je iets download en het uitprobeert dat je merkt dat een app gewoon een kopie is van iets anders zonder enige toegevoegde waarde.

Ik denk dat het dev's zal aanzetten om minder tijd te steken in het kopiren van andere apps en meer tijd zullen steken in toegevoegde waarde.

Ik heb hier al veel scenario's gelezen over hoe je het systeem kan riggen maar ik ben er van overtuigd dat slechts een klein gedeelte dit ook effectief zal doen. Als een app bruikbaar is ga je hem niet retourneren. Als je een spel retourneert na 14 dagen omdat je het hebt uitgespeeld was het waarschijnlijk geen goed spel.

Het maakt de zaken wel moeilijker voor dev's maar ik denk dat het eerder een goede zaak is dan een slechte zaak. Goede ontwikkelaars gaan hier nauwelijks hinder van ondervinden. Ontwikkelaars die enkel in de app store zitten omdat er geld kan verdiend worden zullen terecht een stille dood sterven.
Euhm, App ontwikkelaars hebben het als baan?

Ik zit ook op mijn werk alleen om geld te verdienen. Anders zou ik wel naar het strand gaan en iets anders leuks gaan doen. En dit terwijl ik gewoon een goed betaalde en interessante kantoorbaan heb en niet een of andere hersendodende baan. Het blijft echter gewoon werk en geen vrije tijd / ontspanning.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 30 december 2014 19:56]

Ik zou een ondergrens verwachten, zo iets als bij besteding van 10 euro of meer...
Want hoe zou dit geregeld zijn met in-game aankopen?
Ingame lijkt me dat erg lastig. Voor zover ik weet is er met ingame kopen ook geen mogelijk het terug te draaien.
Het valt dan ook te verwachten dat developers het op die manier op gaan lossen, als het terugdraaien echt erg makkelijk wordt gemaakt.
Ik had eens een verhaal gelezen van een kind dat een overdaad aan Smurfbeien gekocht had als in-app aankoop. De vader kreeg dit gewoon vergoed.
Met opgave van reden is een in-app aankoop ook terug te draaien. Gewoon een email sturen.
Bij Google krijg je in-app aankopen niet terug. Omdat het niet onder de evaluatie regeling valt en een in-app aankoop betekent vaak dat je het product ook echt gebruikt.
Ik kan me wel niet voorstellen dat Google daar mee blijft wegkomen. Overheden hebben het echt wel gehad met game dev's die kleine kinderen dwingen geld te besteden aan onzin zoals smurfbeien
"dwingen"?

Okee dan...
Ja dwingen, hoe zou je het anders noemen? Een kind denkt niet zoals een volwassene. Als de app zegt dat het kind geld moet spenderen om meer plezier te hebben dan denkt een kind niet na over wat geld is en moet en zal het die smurfbeien hebben. Gelukkig geven volwassenen daar niet aan toe. Volwassenen dwing je niet zo gemakkelijk om geld uit te geven aan smurfbeien
Juist en die volwassenen hebben de wachtwoord of niet om te betalen? 8)7
Dqt was destijds niet nodig voor 20 min na de aankoop van de graties app dus ja dwingen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 30 december 2014 18:19]

Er zijn uitzonderingen, Google heeft al eerder zulke in-app aankopen retourneerd. Ik heb het nu voornamelijk over teruggave zonder opgaaf van reden.
Leuk die EU regels maar twee weken is wel erg lang.
Wat is er mis met die twee uur van Google? Je kunt dan prima ziet of een app doet wat je wilt zonder hem gratis te gebruiken en terug te geven.

Ik ben benieuwd of ontwikkelaars (zoals gier genoemd) terug gaan grijpen naar nog meer in app aankopen en andere onhandigheden.
Helemaal mee eens, al verwijderd apple zo te zien de app niet van je idevice, dus ook binnen 2 uur retourneren betekend dat je de app nog kunt gebruiken na retourneren. Ik neem aan dat apple dit snel gaat oplossen. Niet wat ik verwacht had in elk geval.
Dat is nu met een refund inderdaad ook zo. Ik vind het vreemd dat het zo werkt.
Twee weken is logisch als je het goed bekijkt. Een internetaankoop kan ook een fysiek product zijn wat niet aan je wensen voldoet. Denk maar aan een kledingstuk bijvoorbeeld. Zonder dit soort wetgeving zou je met iets onbruikbaars opgescheept kunnen zitten.

Daarnaast is het prettig voor bedrijven om EU wetgeving aan te houdne in hun voorwaarden, en niet voor el landje apart (als het hun goed uitkomt natuurlijk ;-) ). Maakt alles een stuk eenvoudiger.

normale producten:
http://europa.eu/youreuro...wanted-goods/index_nl.htm

Digitale producten:
http://europa.eu/youreuro...s-e-commerce/index_nl.htm
Ik begrijp je punt. Maar volgens mij zijn er twee dingen. Je hebt dus die wettelijke termijn van twee weken waarin je dus het product niet mag op starten/streamen. Oftewel: ongebruikt retour.
Je kunt dus nog niet controleren of een aankoop aan je verwachtingen voldoet. En dat is jammer. Dan denk ik: probeer naar hartelust 1 uur de app en dan eventueel een refund.

Apple zal niet controleren of je een app of film geprobeerd, gekeken of gelezen hebt.
https://www.apple.com/leg...ices/itunes/uk/terms.html
Exception to the right of cancellation: You cannot cancel your order for the supply of digital content if the delivery has started upon your request and acknowledgement that you thereby lose your cancellation right.
Dus, als je de download start kan je je geld niet meer terugkrijgen?
Dat lees ik er ook in, maar ik heb zojuist 2 al gebruikte apps terug kunnen brengen in de praktijk is het dus mogelijk apps te proberen.
"and acknowledge"; moeten app bouwers een knop gaan inbouwen waar de gebruiker op moet klikken dat hij het product niet terugbrengt?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het kleine aantal gebruikers dat hier misbruik van maakt Apple waarschijnlijk minder kost dan handmatige afhandeling van refund verzoeken. De vraag is echter of er niet een aantal apps hier in verhouding hard door wordt getroffen (denk aan apps die je maar beperkte tijd nodig hebt voor een vakantie ofzo).

Waar ik overigens nog een veel groter issue in zie is films. De nieuwe regels lijken ook te zien op iTunes aankopen. ZOu je de film ook binnen 14 dagen terug kunnen brengen? Lijkt me non-sens (14 minuten lijkt me wel redelijk!).
Zojuist 2 apps teruggebracht, werkt perfect mail over terugstorten ook zo ontvangen.
Dit verlaagt de probeer drempel aanzienlijk. Een dure app proberen is daarmee minder een probleem.

Apps verdwijnen netjes uit aankopen maar staan wel nog in m'n itunes library en op m'n ipad. Beetje vreemd dat ik m nog kan gebruiken. Zal geen updates krijgen natuurlijk.

Helemaal vreemd met family sharing natuurlijk, ik koop een app, mijn dochter download m naar haar ipad, ik cancel de aankoop.
Jawel je krijgt wel updates voor de geannuleerde app. Pas als je een reserve kopie van je ipad terug zet merk je dat de app verdwenen is. Althans dit is mijn ervaring.
Als Apple op afstand apps zou kunnen wissen op je iOS device (ook al is dat omdat je aan app retourneert) zou dat wat betreft privacy wat gevoelig liggen.
Ik neem aan dat je de app niet mag openen / gebruiken om hem te retourneren ;).
Jawel, zojuist apps die ik al geprobeerd heb (gekocht 24 dec) kunnen terugbrengen.
Vrij netjes dan:), hoewel het wel zeer pijnlijk is voor developers. Los van de in app aankopen wordt er vast veel minder omzet gemaakt.
Of apps worden gewoon duurder, je kunt ze nu proberen dus de drempel om een dure app te kopen is lager :)
als ze duurder worden dan is de kans dat het geretourneerd word alleen maar groter.
Net niet. Er zullen net veel meer mensen apps uitproberen omdat ze nu de kans hebben om ter retourneren.
Super, maar ik hoop wel dat Apple dan met een methode komt om vast te stellen hoever de gebruiker in bijvoorbeeld een game of een boek is, en dat je na hoofdstuk X niet meer in aanmerking komt.
Bij spellen is dat nog te doen, door unlocks/awards toe te kennen. Maar als Apple gaat bij houden hoe ver je in een boek bent, krijgen ze misschien weer klachten omtrent privacy redenen.
Als de monitoring zich uitsluitend zou beperken tot een gekochte app en tot aan de retour termijn voor die app, dan lijkt de privacy schending mij nog te overzien.
Edit: Althans als het aan mij was, dan zou ik best met deze deal kunnen leven. Die 2 uur van Google is simpelweg te kort om bepaalde apps zoals TomTom navigatie echt goed te kunnen testen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 30 december 2014 11:18]

Apps vind ik dan al iets anders, maar heb het vooral nu over boeken. Dan lijkt me dat je binnen 2 uur wel weet of het iets is of niet. Overigens kan je ook bij Google buiten die 2 uur een app retourneren, alleen heb je dan wel een opgaaf van reden. Maar in de meeste gevallen krijg je gewoon je geld terug.
Dit is mijn inziens wel erg lang. Beetje overdreven.
Ik ben vooral benieuwd naar de reden hierachter. Is dit een eis gesteld door de EU ter bescherming van consumenten? Geldt dit ook voor rest van de wereld.
Als dit bepaalt is door de wetgeving, dan zou dat naar mijn idee dus ook gelden voor andere digitale aankopen. Dus bijvoorbeeld op Xbox Live of PSN.
Is al een tijdje in werking, maar ik dacht 7 a 10 dagen.

Ik heb in de zomer een app gekocht van 10 euro, terwijl die niet functioneerde zoals het hoorde. Ik heb met de ontwikkelaar (een Nederlander) zitten emailen over wat de problemen waren en hij stelde voor dat ik gewoon mijn geld zou terug vragen. Dat kon volgens hem.

Ik heb dat via de store gedaan, daar stond een knopje naast elke aankoop om dit te doen. Ik heb de reden van mijn vraag goed verwoord en kreeg vrij direct bevestiging en op mijn Visa rekening stond er +10 euro.

Ik heb toch ongeveer een week gewacht om mijn geld terug te vragen, als ik me goed herinner.
De app werd niet automatisch verwijderd en kon in principe nog gebruikt worden.
2 weken is echt te lang. TomTom downloaden. Op vakantie en als je terug bent dan vraag je geld terug.
Apple was al coulant met het retourneren van geld. binnen een paar uur had ik m'n geld terug.
Ik weet het niet. Ik denk dat veel mensen in de praktijk de app toch zouden houden als deze bevalt. Ik gebruik mijn TomTom app niet alleen op vakantie, maar het hele jaar door. Dus de apps die vaker gebruikt worden zullen hier minder last van hebben. In het geval van spelletjes ga ik er zelf wel gebruik van maken. Te vaak valt een game tegen en dan heb je er toch wat voor betaald.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True