Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Submitter: z1rconium

Oculus brengt nog dit jaar het speciale controllerduo Oculus Touch uit, samen met dertig speciaal voor virtual reality ontwikkelde games. Twintig van de nog uit te komen games zijn geheel nieuw en ontworpen voor gebruik met Oculus Touch.

Naast de meer dan 30 games zijn er meer Touch-games, zoals Oculus ze noemt, in ontwikkeling. In de herfst van dit jaar zal Oculus meer titels naar buiten brengen, schrijft Oculus op zijn blog. Bekende games als Serious Sam krijgen een vr-versie en The Climb van Crytek krijgt een Touch-update.

De Touch-controllers van Oculus werden een jaar geleden op de E3 2015 voor het eerst getoond. De twee handsets, een voor de linker en een voor de rechterhand, zijn elkaars gespiegelde evenbeeld en hebben rondom een tracking-technologie. Volgens de berichtgeving van vorig jaar moeten de controllers ook een 'gevoel van substantie' kunnen geven.

In de virtuele wereld worden de controllers weergegeven op een manier zoals de ontwikkelaar van de wereld dat wenst. Zo ziet de gebruiker bijvoorbeeld 'echte' handen voor zich, maar kan hij ook andere voorwerpen in zijn handen nemen.

De lijst van de eerste 22 games bestaat uit: Unspoken, Dead & Buried, Rock Band VR, VR Sports Challenge, The Climb, Serious Sam VR: The Last Hope, Pro Fishing Challenge VR, I expect you to die, Luna, Giant Cop, Job Simulator, Fantastic Contraption, Wilson's Heart, Ripcoil, Killing Floor, Supershot, Feral Rites, Eagle Flight, Damaged Core, CastleStorm VR en Drop Dead.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Ik heb geen vertrouwen meer in Oculus/ Facebook, vooral nu het bekend is dat ze spellen met een hoop geld exclusive willen maken aan hun headset terwijl ze eerden hadden gezegd dat ze dat niet zouden gaan doen. Dit is in mijn mening erg slecht voor VR.
Bron: https://www.reddit.com/r/..._oculus/d480x6v?context=3
Het meest pijnlijk vind ik nog Giant Cop. Dat spel was eerst enkel werkend voor de Vive en zou later ook support krijgen voor de Touch als die uit zou komen. Dit spel is medegefinancierd door een campagne op Humble Bundle. Je kon een demo kopen voor de Vive.

Inmiddels heeft Oculus betaalt om er een timed exclusive van te maken en hebben ze de Vive support er uitgesloopt én de release date uitgesteld. Dit spel wordt dan momenteel ook volledig door midden gezaagd.

Een ander spel, Kingspray, is via het Reddit Vive forum trending gegaan. Gezien de plotselinge verdwijning van de release date wordt gevreesd dat ook dit spel is opgekocht.

Ik heb geen probleem met Timed exclusives die de ontwikkeling ten goede komen. De markt is klein en enkel aantrekkelijk als er geld verdiend kan worden. Wat er met een spel als Adrift is gebeurd kan ik prima mee leven, maar dit gaat echt veel te ver.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 14 juni 2016 16:59]

Als het aan mij zou liggen dan zou ik contractuele exclusives gewoon wettelijk verbieden om eerlijk te zijn. Ze vervormen de vrije markt enorm en zorgen ervoor dat gebruikers hun hardware niet kiezen op basis van enkel de hardware, maar ook op basis van hoe diep de zakken zijn van de makers van de hardware en hoeveel exclusives ze kunnen opkopen. Dus nee, zelfs timed exclusives zullen denk ik op lange termijn nooit een markt ten goede komen.

Natuurlijk was dit al enigszins het geval met consoles altijd (en waarschijnlijk heeft Sony zich ook wel een beetje schildig hieraan gemaakt met de PSVR), maar dat Oculus dit nu doet op de PC markt heb ik echt geen woorden voor. Het was nog één ding dat ze hun partnerschap met Valve afbroken toen ze het geld van Facebook hadden (een partnerschap wat tot dat moment enkel voordelig was voor Oculus, en pas op de lange termijn voordelig zou zijn geweest voor Valve), maar de manier hoe Oculus gewoon steeds meer en meer gesloten is geworden zelfs ten koste nu dus van de VR markt als geheel... ;(

En trouwens, het was al maanden bekend dat de Oculus Touch nog dit jaar moest uitkomen, enige nieuwe is dat dus het aantal games nu bekend is geworden.
Oculus wilt iedereen eerst lekker maken met de titels en een mooie trailer video om de hype omhoog te houden. Als ze namelijk een veel te late datum voor de Touch roepen of een erg hoge prijs van de Touch upgrade schrikken ze mensen af. Er staan nog veel pre-orders van de Rift open die bij slecht nieuws massaal geannuleerd kunnen worden om Vives te kopen.

Gezien de drama van de prijs van de Rift, zal de upgrade kit van 2 controllers en een extra camera waarschijnlijk weer een drama geven. Die upgrade zal echt niet goedkoop zijn. Dan heb je nu ook de dramatisch slome levering van de Rift, als de datum van de Touch eind van het jaar blijkt te zijn zullen sommige mensen ook uit ongeduld Oculus zat worden. Oculus moet voorzichtig zijn nu ze zo extreem bekritiseerd worden en dat doen ze door niks te zeggen tot het grootste deel van de Rifts geleverd zijn.

Ten minste, dat gevoel geeft dit nieuws aan mij.
True that ! Ik heb alvast mijn Rift begin vorige maand geannuleerd, had twee weken erna m'n Vive , en al bergen plezier aan beleefd :)
Dat zijn zorgen die je niet helemaal hoeft te hebben.
Natuurlijk heeft het een grote impact als 1 van de spelers weg valt en jij bent een eigenaar van die VR bril. Maar dat betekend niet dat je vervolgens niks meer met jouw VR bril kan.

Zolang de game met open standaarden gemaakt worden is de kans groot dat alle VR brillen compatibel zijn. Als Oculus weg valt dan worden er geen exclusives meer gemaakt. Dus kan je het met iedere VR bril spelen. Als de Vive weg valt heeft Oculus weinig reden om grote bakken met geld uit te geven om games exclusive te houden omdat de concurrentie dan toch weinig kans meer heeft. Als ze dat wel doen zal de grote groep overgebleven Vive eigenaars extra moeite doen om met acties als ReVive de content beschikbaar te maken voor de Vive.

De kans dat beide bedrijven het niet redden is ondertussen extreem klein en zelfs als dat gebeurd zal er nog steeds games gemaakt worden voor VR, alleen hou je dan het huidige patroon dat het aanbod bijna alleen maar van indie developers of hobbyisten vandaan komt. Iets wat niet heel erg is, want er zijn geweldige games daar al vandaan gekomen. Ook snappen de meesten wel de potentie van VR en zullen dan nog steeds op een laag pitje doorgaan met experimenteren tot de volgende VR hype. Ook zijn er nog steeds veel interessante andere VR brillen in ontwikkeling, omdat het laatkomers zijn is het beste open standaarden te gebruiken zodat in 1 klap veel oude content al beschikbaar is. De VR markt zal altijd actief blijven, zelfs al wordt hij veel kleiner.
En zolang de markt actief blijft zal er nieuwe content voor jouw VR bril beschikbaar komen zolang dit technisch mogelijk blijft.
Het aantal headsets dat er zijn zorgt er al voor dat er genoeg games/ervaringen beschikbaar blijven, VR heeft altijd al een redelijke community gehad..
Wat een lulverhaal, exclusives is JUIST een onderdeel van vrije markt, immers mogen de developers zelf beslissen wat ze willen.. We leven nu eenmaal in een kapitalistische samenleving..

ben ik er blij mee? Nee. Kan ik er mee leven? Ja..
Een vrije markt is niet noodzakelijk volledig liberaal. Of beter gezegd, een vrije markt kan niet eens volledig liberaal zijn. De vrije markt is iets wat beschermd moet worden, typische voorbeelden hiervan zijn het voorkomen van monopolien en/of misbruik van monopolische posities, en het afvangen van externaliteiten (op te lossen via subsidies en accijns). Het verbieden van koppelverkoop (waar exclusives onder zouden kunnen vallen) is een ander vlak wat prima te verdedigen is als een vorm van bescherming van de vrije markt. Je zorgt er namelijk voor dat beide producten worden gekocht op basis van enkel de vraag voor dat specifieke product en haar prijs. Nu, de realiteit is dat je koppelverkoop niet volledig uit de weg kunt gaan, want sommige dingen zijn natuurlijk aan elkaar gekoppeld (bijv. een game developer kan niet het geld hebben om voor meer dan één platform te ontwikkelen), maar expliciet contractueel het iemand opleggen om enkel voor één platform te ontwikkelen... dat is een heel ander verhaal.

(En ja, ik besef dat er een minderheid is die wel denkt dat de vrije markt niet gereguleerd moet worden en die gelooft in een liberaal utopia, maar ik denk dat er een reden is waarom geen één enkel land dat pad heeft besloten te bewandelen.)
vooral nu het bekend is dat ze spellen met een hoop geld exclusive willen maken aan hun headset
Je speelt dus ook geen games op de Xbox, Playstation of Nintendo console? En tegenwoordig gebruik je ook geen Windows meer of een Apple product... Houd je niet veel mogelijkheden meer over om te gamen... Allemaal geven ze een hoop geld uit aan ontwikkelaars voor systeem exclusieve content, dat zou betekenen dat je bijna geen computer producten meer gebruikt...

Ik ben er zeker niet happy mee, maar ik koop wel wat het beste bij mij past. Momenteel lijkt mij EVE: Vakyrie echt top en zou hiervoor een Rift kopen ipv. een Vive. Komt bij dat ik geen interesse heb in de walkaround functionaliteit van de Vive, tegen de tijd dat dit veranderd ben ik vast wel weer toe aan een nieuwe VR headset. Het zal hem ook gaan afhangen van de controllers, ik wacht op een aantal goede reviews.

Het is ook nog altijd de keuze geweest van de devs/publishers om te gaan voor het grote geld van een hardware leverancier. Money makes the world go round, jij werkt niet voor niets, waarom zouden Facebook/devs/publishers dat wel doen? Als zij denken meer geld over te houden door exclusive content te maken, moeten ze dat vooral doen, totdat er iemand het tegendeel bewijst...
Het gaat mij meer om dat Palmer Luckey (de oprichter van Oculus) eerder meerdere keren heeft gezegd dat het hem gaat om het brengen van VR naar iedereen, en niet om zoveel mogelijk hardware te verkopen. Hij breekt hier duidelijk die belofte.

Ook is het natuurlijk niet leuk dat er nu spellen zijn die Vive support hadden, het nu plotseling hebben verwijderd. Het is natuurlijk heel raar om de ondersteuning eruit te slopen als het er al inzit.
Voor $2 miljard wil ik ook wel een uitspraak van mezelf bijstellen...
Het is natuurlijk heel raar om de ondersteuning eruit te slopen als het er al inzit.
Dat is niet raar als iemand je daar een paar miljoen voor geeft.
EVE: Vakyrie komt gelukkig ook naar de Vive.
Dit is gelukkig een timed exclusive verhaal, iets dat ik niet zo erg vind zolang het maar duidelijk gecommuniceerd wordt. Helaas is dat niet duidelijk gedaan bij EVE: Valkyrie, vandaar dat iedereen denkt dat die alleen op Oculus beschikbaar zal zijn.

De exclusiviteit bij consoles was gestart vanwege technische verschillen. Als developer moest je heel veel compleet herschrijven om het op een andere console werkende te krijgen. Dat heeft hoge kosten en vereist programmeurs die met meerdere platformen genoeg ervaring hebben. Gelukkig voor gamedevelopers is stap voor stap de technische barrière aan het verdwijnen.

Tot vrij recent was er weinig reden om te klagen op exclusives want het was begrijpelijk. De kosten voor de ontwikkeling was hoog en risicovol. Tegenwoordig werkt dat excuus steeds minder en minder. Dus is er ook steeds meer kritiek op exclusives en het gebrek aan crossplatform multiplayer. Voor PC VR is dit al helemaal onzinnig omdat er bijna geen technische barrière is. Vandaar dat een hack als ReVive zo makkelijk bijna alle Rift games speelbaar kan maken voor de Vive. Ook de enige reden dat Vive games nog niet op de Rift zijn is het ontbreken van de tracked controllers en gebrekkige roomscale ondersteuning van de Rift. Er is vrijwel geen technische barrière als de Oculus Touch er is, dus ook geen reden om een markt te belemmeren met exclusives.
Ik dacht dat ik het al voorbij had zien komen, maar kon het nergens meer vinden (uit een betrouwbare bron), thanks!
Dat is precies wat er gebeurd als grote bedrijven met een 'hoog in de bol'-gehalte kleinere bedrijven vol goede ideeën en initiatieven overnemen... Jammer maar helaas voor Oculus nu!
Het zou me niet verbazen als dit een wanhoopspoging is van Oculus om de markt terug te winnen. Ze zijn erg veel terrein verloren ten opzicht van de ViVe door hun controllers niet op tijd klaar te hebben en hopen op deze manier wat extra gamers aan zich te binden.
I heb sinds dit weekend de Rift en voor zover ik kan zien zijn maar een paar van de betaalde games 'exclusive'. (de meeste andere exclusive content zijn korte techdemo's)
En degene die ik zie, zijn ook mede geproduceerd/gefinancierd door Oculus, dus dan is dat toch niet zo raar?
MS, Sony, Nintendo doen dit allemaal al vele jaren, en veel extremer.

Verreweg de meeste VR games die uitkomen dit jaar komen voor zowel Vive als Rift uit, soms ook voor de GearVR.

Bovendien is de Rift het comfortabelst, en heeft de meeste content. Vooral dat laatste is belangrijk voor 'early adaptors'.
Ik wil niet weer een gimmic met alleen een paar demo's die na een week in de kast verdwijnt.
Exclusiviteit op een markt die nog van de grond moet komen, dat is een doodsteek voor VR. Misschien over 30 jaar zien we een vernieuwde poging nadat de huidige poging om VR op de markt te zetten een langzame dood is gestorven, juist door dit soort acties.
This man for president!
Los van dat hele gebeuren wat er nu speelt met exclusives kan ik wel heel erg blij worden van die trailer.

Voor mijn gevoel heb ik nog steeds de beste keuze gemaakt.
Het wordt geweldig zodra Touch uitkomt.

Ergens denk ik dat het hele geneuzel met die exclusives voor nu qua nieuwswaarde toch positief kan uitpakken voor VR. Denk daarbij aan die PR war tussen Apple en Samsung.
Uiteindelijk zijn dat ook de twee fabrikanten die dominant zijn in de smartphone markt.

Het blijft in het nieuws, het is een markt die op dit moment verdeeld wordt. Waarbij voor het eerst middelen beschikbaar zijn om in te zetten voor nieuwe projecten.
Uiteindelijk geld wie betaald bepaald.
Sommige devs hebben misschien wel cash nodig gehad hebben tijdens de ontwikkeling en Oculus heeft hun daarbij geholpen. Maar dan wordt het wel een exclusive.
Tja, uiteindelijk zijn het de devs zelf die daarvoor (noodgedwongen) kiezen.
Je bedoelt ze geven je eerst een klap in je gezicht en gaan je daarna troosten.
Dat ZE dit doen gebeurd vaker dan je denkt, en de bekendste zijn de banken ;)
Als je zelf het geld hebt dan ben je vrij om te doen wat je ermee wilt.

Heb je dit niet dan moet je de voorwaarden aanvaarden.
Zoals rente betalen, of in dit geval je project exclusive maken.

Hopelijk is dit een tijdelijke fase ;)
Gewoon uit principe zal ik waarschijnlijk geen Oculus-apparaat kopen. Ik heb zo'n graftakkenhekel aan Facebook gekregen en dat hele exclusives-fiasco is zo dom en asociaal richting gamers dat ik niet het idee heb dat ze werkelijk enige compassie voelen voor hun klanten. Nu is HTC met de Vive ook een commercieel bedrijf en zullen ze ook proberen zoveel mogelijk van hun apparaten te verkopen, maar voor dat ze zo diep zakken als Facebook/Oculus... :X

De vergelijking met Samsung/Apple gaat mijns inziens niet helemaal op. Die hebben nooit exclusives gehad, maar elkaar in de rechtszaal bestookt met boetes. Consumenten hadden nog altijd vrije keus in wat ze kochten, maar dat wordt gamers hier deels ontnomen. Natuurlijk kun je zelf bepalen welke hardware je koopt, maar qua games word je beperkt. En het bizarre is dat de kopers van de Oculus Rift ervoor betalen. Het is maar waar je je inkomsten aan wil besteden als bedrijf. Steek het liever in R&D om je apparatuur verder te perfectioneren en de techniek meer mainstream te maken zodat meer mensen ervan kunnen genieten.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 14 juni 2016 17:51]

Ik heb zo'n graftakkenhekel aan Facebook
Ik werk in de IT, als je als ITer geen graftakkenhekel heb aan alle grote leveranciers van soft/hardware, dan werk je nog niet lang genoeg in de IT ;-)

Ik ben niet religieus, maar deze vind ik er toch wel goed bij passen:
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
Courage to change the things I can,
And wisdom to know the difference.
Ik ben onderhand wijs genoeg om door te hebben dat we de katte streken van de grote jongens niet kunnen veranderen door dergelijke 'boycots', dergelijke verandering gaat slechts geleidelijk (organisch)...

Hoe lang lopen we al niet te miepen over de rehash qua sportgames, die dingen verkopen alleen maar beter en beter. System exclusives is al heel lang een doorn in het oog, gaat terug naar de eerste PCs/consoles zo een 35 jaar geleden, speelt nog steeds.
samen met dertig speciaal voor virtual reality ontwikkelde games
moet zijn:

"samen met dertig speciaal voor virtual reality opgekochte en exclusive gemaakte games."

Als je al aan ziet komen dat je het niet gaan winnen van de Vive moet je kennelijk andere maatregelen nemen.. FacebOculus is momenteel druk bezig om developers te overtuigen hun game exclusive te maken voor de Rift, waarmee ze uiteindelijk alleen maar de adoptie van VR in de weg zitten.

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 14 juni 2016 16:27]

Job Simulator en Fantastic Contraption krijg je nu al gratis bij de Vive. Deze worden aangepast naar 180 graden gameplay. Ik verwacht dus niet dat al deze games exclusives worden.

Persoonlijk vindt ik de touch games op de rift er een beetje vaag uitzien. Het lijkt wel alsof ze alles zwevend doen... Zal wel door de 180 graden bewegings beperking komen. Zie het verschil:
Rift: https://youtu.be/zmvDzXnV9js
Vive: https://youtu.be/nx-esx_KbJE
Jep, daar was ik al bang voor. Zie reactie hier

Wel een erg jammere zet. Dit soort praktijken is vooral nadelig voor de consument. Helaas gaat het ze met de enorme bak geld erachter van FB waarschijnlijk wel lukken. Dan praat de gemiddelde consument straks over een 'Rift' ipv een 'Vr set'.

Voor dit soort praktijken juich ik het toe dat deze games uiteindelijk worden gekraakt en daarmee toch speelbaar gemaakt op open platformen.
Nah de Vive word nu al meer aangeschaft en iedereen in mijn omgeving heeft het al over de Vive.. geef het een paar jaartjes en de rift is dood.. Het bericht hierboven is de schep waarmee ze al aan het graven zijn
Nee, ik zie Serious Sam VR: The Last Hope in de lijst staan, terwijl zij hebben aangegeven een (riant) aanbod van Oculus afgeslagen te hebben. Blijkbaar staan sommige titels los van Oculus.
Oculus heeft milioenen in developers gepompt om VR van de grond te krijgen. Mogen ze daar wat voor terug? Ik snap dat bepaalde dingen niet helemaal netjes gegaan zijn maar de heksenjacht die er op het moment gaande is is heel erg zielig om eerlijk te zijn en ver buiten proportie. Bashen we MS en Sony voor de exclusives?
Geld ook voor HTC:
nieuws: HTC zet virtualrealityfonds van 89 miljoen euro op voor ontwikkelaars

Daarnaast is de heksenjacht mijns inziens gewoon terecht. De VR markt is nog erg jong en het is nog niet zeker of VR nu wel of niet gaat doorbreken bij de massa. De praktijken van Oculus zorgen er enkel voor dat de ontwikkeling van VR word tegen gehouden en dat de kans van slagen (doorbreken bij het grote publiek) kleiner word.

Mocht de VR hype weer floppen, dan bestaat de kans datOculus daar een aandeel in heeft.
Oculus heeft de markt gecreëerd in de eerste instantie en heeft VR op de kaart gezet. De Vive zou er niet eens zijn geweest zonder Oculus...

Maar goed, het is tegenwoordig hip ofzo om maar mee te lullen met de meute en tegen alles aan te schoppen.

Ik ben iig blij dat alle grote jongens op de VR trein springen, Oculus, Vive, Google, nvidia, amd samung etc. Hoe meer er mee doen hoe groter de kans is dat er nog meer waanzinnige content komt.
Hoe meer er mee doen hoe groter de kans is dat er nog meer waanzinnige content komt.
Niet als die markt verpest word door dingen zoals exclusives, want die zorgen ervoor dat consumenten niet kiezen op basis van de kwaliteit en prijs van de hardware, maar op basis van hoe diep de zakken van de makers zijn.

En sowieso, wat je echt niet moet vergeten is dat de hardware er klaar voor was om VR een tweede kans te geven. Het is niet Palmer die het concept van een smartphone scherm + lenzen heeft bedacht, maar dat is iets wat op MTBS3D zich heeft ontwikkeld (waar Palmer een deel van de community was). Heeft Oculus extreem veel bijgedragen en zouden we op dit moment minder verder zijn zonder Oculus? Aardig zeker ja, maar dat maakt het niet plotseling okay wat Oculus allemaal doet... neem bijvoorbeeld 'de miljoenen die Oculus in developers heeft gepompt' die jij aanhaalt en vergelijk dat met de miljoenen van HTC. In het geval van Oculus word dat geld gebruikt om de markt te vervormen, in het geval van HTC kopen ze gewoon een aandeel in bedrijven. Het eerste kun je nauwlijks een investering noemen, het tweede is per definitie een investering.
Een beetje kort door de bocht.
Oculus investeerde in games voordat er uberhaubt sprake was van enige concurrentie. Dit deden ze niet om exclusives te maken, maar om ervoor te zorgen dat er in ieder geval launch titles zouden zijn. Het namelijk nogal een risico voor een gamedev om voor een relatief kleine markt even 2 jaar ontwikkeling te gaan doen.
(kleine markt = lage afzet). Oculus heeft hen dus betaald om bepaalde games te kunnen ontwikkelen.

Daarna kwam er concurrentie en kwam Steam om de hoek kijken.. het gameplatform wat zo'n beetje de defacto standaard is van de meeste pc gamers tegenwoordig.
Echter wanneer je via Steam verkoopt incasseert Steam wel ff 30(?)%.
Logisch dat ze liever hun self-funded games via Oculus verkopen, dan verdienen ze er ook nog wat aan.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe de situatie er over een jaar uitziet. Hopelijk kunnen Oculus en Valve een deal sluiten over verdeling van hun % zodat wij vrij kunnen kiezen tussen Steam en Oculus store.
Laten we wel wezen, Oculus had bijvoorbeeld net zoals HTC gewoon aandelen in die games kunnen kopen i.p.v. exclusives kopen. De beslissing om exclusives te kopen met dat geld is waar het om draait, niet om de wil om te investeren in een bepaalde markt.

Ten tweede, het was vanaf dag 1 duidelijk dat Valve de store zou gaan bouwen voor VR en zich sowieso wat meer op de software kant zou toeleggen, terwijl Oculus zich meer zou focussen op de hardware. Het is niet alsof Valve de hele tijd deed alsof ze voor gratis en voor niets mee hielpen met de R&D van Oculus en toen plots Steam als concurrent voor de Oculus Store presenteerde. Dus ja, Valve maakte een investering omdat ze inderdaad verdienen aan verkopen via Steam (per game verschillende deals, 30% is het maximum zover ik weet, veel games daaronder ook).
Kan best zijn dat valve dit aan zag komen, en daarom zelf erg hard zijn gaan zoeken naar een hardware developer.
Dit hebben ze namelijk ook gedaan met steam OS om te voorkomen dat Windows store exclusive games de markt gaan verpesten.

Eigenlijk heb ik het wel beetje met Valve. Ze zijn wel groot maar ze hebben niet zoveel macht als een Google of Microsoft of Facebook. En die gasten proberen constant een stukje van valve te jatten. Ik bedoel playstore, windows store, facebook games, en nu oculus store.

Toch wel mooi dat er zoveel concurrentie is, alleen wel jammer dat wel licht Valve hierdoor HL3 niet af kan maken :( . (No valve topic without hl3 :) )

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 14 juni 2016 22:28]

Ach ja, Valve is uniek, iedereen mag er doen wat ie wilt, en grotere beslissingen worden democratisch genomen. Resultaat is dus dat geen één bedrijf een partnerschap zou aangaan met een startup zonder contractueel precies de afspraken te maken. Want dat is het ding: Oculus heeft natuurlijk niks fout gedaan op papier.
Valve heeft best een tijd een demo ruimte bij Oculus opgetuigd gehad met hun visie van VR. Het schijnt zelfs dat een groot deel van die prototype gewoon klakkeloos gekopieerd is door Oculus bij de CV1.
Bron met originele link naar statement op reddit van Alan Yates
Oculus is niet de enige die bezig is met VR, en zeggen dat de Vive er niet geweest zou zijn zonder Oculus is wel heel gek. Het lijkt zelfs eerder andersom te zijn.
Uhhh.... nee?

Oculus en Valve hebben samen VR ontwikkeld maar Valve heeft halverwege het traject ervoor gekozen om niet met Oculus maar met HTC in zee te gaan.

Toen in 2012 het kickstart project van Oculus werd gelaunched, was Valve al bezig met bril...
https://www.engadget.com/...htc-vive-an-oral-history/
Dat was niet echt een keuze van Valve zover ik weet, Oculus werd gekocht door Facebook en dat betekende dat Oculus plotseling het geld en de motivatie had om zich ook toe te leggen op de software kant en dus hun eigen store te maken. De ongeschreven afspraak tot dat moment was geweest dat Oculus de hardware zou maken (en Valve zou daar mee helpen) en Valve zou voor Steam een aparte versie voor VR maken (en Oculus zou haar inzichten op dat vlak delen). Het leek op een perfect partnerschap, maar Oculus greedy en wou meer. Over een paar jaar weten we of dat slim was.
Bashen we MS en Sony voor de exclusives?
Ik wel in elk geval. Zeker nu de hardware hetzelfde is, is er geen technische reden meer voor exclusives.

Ik vind het ook jammer van Oculus maar ik heb veel meer een hekel aan Valve omdat ze PC gaming stukmaken met hun DRM zooi. Bovendien kreeg ik de rift gratis, dus mij hadden ze sowieso binnen. Anders had ik de Vive ook wel overwogen.

Maar ik vind het ook geen mooie zet van Oculus. Het is nu wel duidelijk hoe Facebook die 2 miljard terug wil krijgen :-(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juni 2016 17:50]

maar ik heb veel meer een hekel aan Valve omdat ze PC gaming stukmaken met hun DRM zooi
Heb je daar een onderbouwing voor of wou je gewoon even ongefundeerd bashen? :S
Als je serieuze argumenten buiten "DRM ewwww!!!" hebt dan hoor ik ze graag, ik snap namelijk werkelijk niet waarom iemand dat kan denken...
Zoveel redenen.. Kunstmatig prijzen hoog houden (veel hoger dan in de winkel), Games niet offline kunnen spelen (technisch moet het kunnen maar Steam 'vergeet' dan vaak spontaan mijn inlog), niet mogen doorverkopen (wat bij consoles wel gewoon kan). En irritante auto updates net als je wil spelen.

En nu weer gedoe met codes. Ik had vorige week Homefront Revolutions in de winkel gekocht voor 35¤ (op Steam kost hij 60¤), zat er niet eens een key meer bij, die moet je zelf aanmaken via de DVD. Dat bleek ook weer niet zomaar te werken terwijl je toch Steam nodig hebt om het te spelen. Vroeger was het gewoon CD installeren en klaar. Of desnoods de key invoeren en dan downloaden.

En verder nog dat ze de mogelijkheid hebben om content van mij te blokkeren terwijl ik er voor betaald heb, dat is dus mijn bezwaar tegen DRM. Ik wil gewoon baas zijn op mijn eigen computer.

Ik ben pas terug gegaan naar de PC na heel veel jaar alleen maar console gespeeld te hebben en ik vind het er behoorlijk op achteruit gegaan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 juni 2016 20:07]

Het meeste daarvan kun je Valve echter niet aanrekenen. Die kunstmatig hoge prijzen liggen eerder aan de uitgevers en de grote retailers die gaan stuiteren als een game online een lagere prijs krijgt dan waar zij hem officieel voor in de winkel zouden kunnen leggen.
Verder kun je op Steam met wat geduld veel goedkoper uit zijn vanwege de sales (wat echt wel te danken is aan Valve, zij hebben dit gepusht en de rest van de markt is schoorvoetend meegegaan na een tijdje) en als je wel meteen wil spelen kun je bijna altijd ook voor veel minder online een key kopen die je zo in Steam invoert waarmee je wel weer goedkoper uit kunt zijn dan in de winkels. Daarmee zijn games ook een stuk goedkoper (edit: dan op de consoles) en daarmee valt wat mij betreft je doorverkoop argument ook weg (het terugwinnen van de aankoopprijs of besparen op de aanschaf als je even wacht zit al verwerkt in de lagere prijs die je betaalt bij een heel klein beetje moeite, stuk minder moeite dan fysiek de game doorverkopen).
Dat gedoe met de codes moet je de uitgever van Homefront aanrekenen, daar heeft Valve niet heel veel mee te maken.
Auto updates zijn geen enkel probleem als je Steam gewoon laat draaien... Als je Steam pas opstart op het moment dat je wil gaan gamen, ja dan zou dit wel eens irritant kunnen zijn ja. Als je de client gewoon in de achtergrond laat staan dan houdt hij alles mooi uptodate voor je en wordt je zelden geconfronteerd met moeten wachten.
Het vergeten van wachtwoord heb ik zelf geen probleem mee, maar daar geloof ik je wel in want de client heeft vaak genoeg van dat soort vage problemen en dat is ook het enige punt waar ik van vindt dat Valve echt hoognodig wel eens wat aan mag doen, de client zou wat mij betreft helemaal opnieuw ontworpen en geprogrammeerd mogen worden.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 juni 2016 20:30]

Verkoop die rift en koop een innovatieve vr bril :)
Valve is juist de gene die veel van de VR technieken heeft ontwikkeld, ze hebben Oculus enorm veel geholpen bij het ontwikkelen van de Rift, eigenlijk was het Valve dus die VR op gang heeft gebracht, alleen speelde ze in dat stadium nog bijna alleen maar in de achtergrond. als het Oculus niet was geweest, was Valve zelf wel al eerder met een VR headset uitgekomen, maar Oculus beloofde een goede samenwerking te kunnen zijn met Valve.
na de overname door Facebook is bijna al het contact met Valve gestopt en heeft Oculus besloten om zoveel mogelijk exclusives te krijgen en de open markt helemaal dicht te gooien.
Ben benieuwd of Oculus Touch ook echt roomscale gaat worden of meer staan op 1 plek en altijd richting 1 kant moet staan.

Hopelijk dat een aantal van deze games ook richting de Vive komen. Zie er tevens een paar tussen die al een tijdje uit zijn voor de Vive.
Als je twee Oculus sensors (IR camera's) hebt kun je op zich prima room scale VR hebben met de Rift. Je zult iets meer last hebben van occlusion met de Rift dan met de Vive (simpelweg vanwege de manier hoe het werkt), maar het verschil zou redelijk nihil moeten zijn. Met een enkele sensor is het natuurlijk een heel ander verhaal, en in dat geval wil je het inderdaad niet voor room-scale VR gebruiken.

En zoals reeds door lantaarnappel is aangehaald: Alle developers die nee wisten te zeggen tegen Oculus' geld zul je inderdaad ook op de Rift vinden.
Inderdaad de verhalen gelezen dat de technologie het prima kan ondersteunen. Maar ook meteen de verhalen gelezen dat dit niet het uitgangspunt van Oculus is. Vroege beelden van oculus Touch games lieten zien dat alles gespeeld werd vanuit 1 richting met enkel wat zijwaartse beweging. Nu is de kabel van de Rift natuurlijk ook niet zo lang om veel rond te lopen. Ik verwacht dat veel van de Oculus games erop gericht zijn om 1 kant op te kijken en mogelijk een stapje na links of rechts maar meer niet.
Ja maar je hebt officieel hoogstens half scale: 180° en geen roomscale 360°.
Mogelijk dat je een houtje touwtje roomscale optie erbij krijgt.
Ik vraag me af waarom. Tenslotte zou je nog zo een camera krijgen bij Touch als ik het me goed herinner.
Omdat oculus 360° roomscale nooit van plan was om te gaan ondersteunen met Touch.
Die camera erbij is om te zorgen dat de 180° optie goed werkt als je naar links of rechts kijkt en je ene Touch controller voor de andere zit.
Maar de Vive gebruikt toch ook twee Lighthouses? Hoe heb je dan met de Rift meer last van occlusie als je 360 graden gebruikt?
Niet maar als je maar 1 camera gebruikt heb je teveel last van occlusie. Echter ondersteund oculus roomscale officieel niet. Alleen maar 180°.
Juist, tot zover waren we al, maar ik vraag iets anders. Aangezien je bij Touch een camera erbij krijgt, en dan dus twee cameras hebt, zou je dezelfde opstelling moeten kunnen gebruiken als met een Vive en twee Lighthouses en zonder problemen 360 graden kunnen doen.

Dus dat brengt ons naar mijn originele vraag: Waarom heb je dan alsnog enkel 180 graden support met de Touch?
Omdat oculus het niet ondersteunt. Keuze van Oculus.
Devs kunnen het wel ondersteunen maar oculus zelf geeft devs het advies om voor 180° te ontwikkelen bij Touch.
Ik vroeg: "Waarom heb je enkel 180 graden support" en jij zegt "omdat Oculus het niet support". Ja, tjoh. :P

Mijn vraag is "Waarom zou Oculus het niet ondersteunen?" Als ze willen concurreren met de Vive zullen ze echt beter moeten doen dan dat. De enige reden die ik kan bedenken is dat het hardwarematig niet goed zou werken, maar ik zie niet in waarom niet.
Ik ken de beweegredenen van Oculus niet. Hardwarematig zijn de verschillen klein.
Elke keer er grote spelers zich gaan bemoeien verneuken die de boel door van alle exclusiviteitscontracten waar ik als klant absoluut niks aan heb. Dat gebeurde met de streaming business en zal dus nu ook met VR gebeuren, triestig...

En dan maar klagen dat wij alles (illegaal) downloaden, rot toch op met die exclusiviteits-bullshit!
Van een smerige marketing trailer. Ik weet nog goed dat tijdens een demo van de Oculus Rift een interviewer heel enthousiast een interview met Palmer Luckey hield en vroeg of Oculus nu ook staand te gebruiken was omdat de demo staand was. Palmer antwoordde heel kortaf dat het een zittende ervaring zou zijn en legde verder het interview super chagrijnig af. Wel nu, ineens kan de Oculus Rift wél staand gebruikt worden?

Grappig dat de controllers dus een linker en een rechterkant hebben, terwijl als het meisje de controllers aanpakt ze andersom pakt.
Ik gebruik mijn Rift bij voorkeur staand zodat ik ook een metertje of zo opzij en naar voren kan stappen.

Oculus gaat er van uit dat de meeste mensen het zittend gebruiken, maar het is niet zo dat het verplicht is om te gaan zitten.
Jammer dat het nog zo lang moet duren, zo te horen komen ze pas aan het eind van het jaar. Maar in de tussentijd hebben we in elk geval al wel de headset.
Ik zeg boycotten dat facebook\oculus.
Jammer maar helaas, ze maken veel kapot hiermee.
FaceBoculus. en ja, nog voordat ze werden opgekocht door Facebook was ik wel van plan eentje te kopen, ook na het feit dacht ik van misschien komt het toch wel goed. Facebook gaat toch niet zo een mooi ding met een goed momentum om zeep helpen...

dat heb ik een paar maanden volgehouden totdat de prijzen werden bekend gemaakt. nooit meer oculus.
Working on it :)
"Supershot"?
Volgens mij bedoelen jullie Superhot

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True