Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

Microsoft heeft tijdens zijn E3-persconferentie Project Scorpio onthuld. Onder deze naam werkt het bedrijf aan een nieuwe gameconsole die gamen in 4k-resolutie en virtual reality mogelijk moet maken. De console komt eind 2017 uit.

Zoals eerder werd voorspeld in geruchten krijgt de console 6 teraflops aan rekenkracht. Dat maakt Project Scorpio ruim vier keer zo krachtig als de Xbox One, die het met 1,32tflops moet stellen. Volgens Microsoft wordt er een cpu met acht cores gebruikt en heeft het geheugen een bandbreedte van 320GB/s. Meer details over de specificaties geeft het bedrijf nog niet. Waarschijnlijk zal Microsoft in de nieuwe console net als in de Xbox One gebruikmaken van een apu; mogelijk op basis van de Zen-architectuur.

In de aankondiging laat onder andere Bethesda weten dat Fallout 4 in vr naar Project Scorpio zal komen. Microsoft stelt dat games die voor de nieuwe console ontwikkeld worden ook op de huidige Xbox One blijven werken. Ook accessoires zoals controllers zijn compatibel.

Phil Spencer van Microsoft verduidelijkt tegenover The Verge dat games op de nieuwe console stabieler zullen draaien. Halo 5 duikt op de huidige Xbox One bijvoorbeeld regelmatig onder de 60fps in 1080p-resolutie, bij Project Scorpio zou dat niet het geval zijn. De game draait op de nieuwe console echter op dezelfde resolutie.

Volgens Microsoft wordt het de krachtigste console ooit gebouwd. Het bedrijf zegt de console nu aan te kondigen zodat ontwikkelaars aan de slag kunnen met het maken van games voor de krachtige console.

Eerdere geruchten spraken erover dat Microsoft de console compatibel zal maken met de Oculus Rift. Daarover is niets bekendgemaakt. Microsoft heeft nog geen eigen vr-headset laten zien. Tegen The Verge zegt Microsoft 'nog niet klaar te zijn' om iets aan te kondigen, maar Spencer hint er wel op dat een console interessant is voor bestaande vr-bedrijven, omdat er veel van worden verkocht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

Zou de Nvidia gtx1070 erin zitten? volgens de specs heeft die 6.5 teraflops. Maar om daarop 4k (volgens mij zeiden ze ook 60fps) EN VR te spelen gaat een beetje te ver zou ik zeggen?
Gaat weer AMD zijn. Ze spreken over een SoC: Dus zowel CPU als GPU op dezelfde chip. Aangezien de huidige consoles allemaal een AMD SoC hebben en er geen speler is die zowel CPUs als GPUs kan maken die krachtig genoeg zijn voor dit... Het lijkt me vrij duidelijk.
Ik vraag me af of ze nou HBM (of HBM2...) zullen gebruiken bij deze SoC. Ze hebben het over "320 GB/s geheugen bandbreedte" in het filmpje, dat ga je met de huidige generatie DDR4 DRAM gewoon niet makkelijk halen. De zojuist uitgekomen top-of-the-line Broadwell-E haalt enkel 50 GB/s bijvoorbeeld met 4 DDR4 kanalen. Daar zou je er dan meer dan zes keer zo veel van nodig hebben! En ik kan je met zekerheid zeggen... 24 DDR4 kanalen dat ga je niet redden naar een chip, daar heb je gewoon niet genoeg pinnen voor.

Aan de andere kant, als je goed kijkt naar de "mock up" afbeeldingen van de PCB in het filmpje, dan lijken er toch 12 GDDR(5? 5X? 6?) chipjes om de socket heen geplaatst te zijn. Maar tsja, die animatie zeg waarschijnlijk helemaal niks natuurlijk... :)
Ps4 gebruikt ook gewoon GDDR5 dus denk dat ze dat hier ook zullen doen.
De productiekosten van HBM zijn veel te hoog.
Daarnaast zit HBM direct naast de GPU, gezien het hier sowieso al om een SOC gaat, is dat wel erg veel warmte
HBM is 512GB/s en HBM2 ligt nog hoger, waarschijnlijk gaan ze voor GDDR5X wat rond de 320GB/s ligt. Verder heeft HBM enorme productie problemen dus daar zul je niet snel voor kiezen in een massa product als dit.
bedankt voor je uitleg :) dit wist ik dus niet.

mijn logica was 1070 met 6.5TFLOPS > Scorpio met '6' > waarschijnlijk 1070.

Maar zo leer ik eens weer wat nieuws :)
Ik vermoed de AMD RX480. Zit rond de 6 TFlops. Goedkoop ($199 consumer price) en energiezuinig,
Ja en een grote kans dat het met de zen architectuur is met dus inderdaad polaris gpu. Wat hoogstwaarschijnlijk ook in de ps4 neo te vinden zal zijn.
Gezien de performance die Microsoft op 't oog heeft, is het ook aannemelijk dat ze de Polaris aan Sony's Neo laten en voor de daaropvolgende Vega architectuur gaan, met of zonder HBM.
Vega is toch voornamelijk voor de high end markt bestemd? Polaris voor low en mid als ik het goed heb.
Bij Eurogamer hadden ze berekend dat om die 6TFLOPS te kunnen halen de 40 Compute Units van de Polaris bij lange na niet genoeg zouden zijn, en de 64 CU's van de Vega dit makkelijker aan zouden kunnen.
Ik voorspel een nog onaangekondigde AMD kaart, maar niet dat hij veel zal verschillen met een pc kaart om de kosten te drukken.
Dat moet wel, want Microsoft gaat echt geen 28nm-chip inbouwen. Het zal dus een 14nm-GPU moeten worden, en tot nu toe is de RX 480 de krachtigste met ongeveer 5 TFLOPs :)
Net als bij de Xbox One en PS4 wordt dit een custom GPU die waarschijnlijk niet bestemd is voor PC's.
Maar is het gpu gedeelte van de xbox one/ps4 chip niet gebaseerd op een desktop kaart?
Nee, de consoles maken gebruik van custom made CPU en GPU's. Deze zijn ook niet verkrijgbaar voor PC en volledig aangepast op de console. Zelfs als zou je bijv. de Xbox One openschroeven en de GPU eruithalen en aansluiten op je PC zou het nog niks doen omdat er geen drivers hiervoor zijn op PC.
Dat mensen nog steeds denken dat er gewoon rechtstreeks een normale consumenten kaart in een console word gestopt. Hier zitten custom chips in waar geen overbodige functies opzitten, zodat de console bouwers niet betalen voor dingen die ze niet nodig hebben.
Nouja niet iedereen weet perse alles, ik ben dan wel een tweaker maar niet in videokaarten, zo leer ik weer nieuwe dingen hier.
Om dan te zeggen 'Dat mensen nog steeds denken..' vind ik een beetje kortzichtig, dat jij het weet en jouw vrienden/collega's/etc het misschien weten (dat zijn mensen die natuurlijk ongeveer dezelfde onderwerpen kennen als dat jij kent) betekend niet dat meteen iedereen het weet.
Beetje lullig geformuleerd, maar ben het er toch wel mee eens. +1
Echter zou modereren niet moeten gaan over of je het er mee eens bent of niet, maar of een post on-topic is, of een troll, of juist nuttige info bevat.
Ik gok een custom amd chipje. Net als in de xbone en ps4 als ik me niet vergis
Er zit waarschijnlijk nog helemaal niks in. Want de console komt pas eind 2017.

AMD levert console hardware.
1070 in eind 2017? Liggen ze weer 1000 jaar achter voor de tijd dat 'ie uit is...
6 Teraflops, tja, dat is vergelijkbaar met de huidige 980Ti, maar.... de console komt pas eind 2017. Dus tegen de tijd dat hij daadwerkelijk te koop is, lopen ze op gebied van VR flink achter.
Ik vraag me af hoever Sony dan nu is met de Playstation 4K. Als die zeggen dan de console eind 2016 verkrijgbaar is, dan kan MS toch wel eens een probleem hebben.
Dus tegen de tijd dat hij daadwerkelijk te koop is, lopen ze op gebied van VR flink achter.
Classic opmerking van elke keer dat er tech specs van een console bekend worden gemaakt.

Het fijne van consoles is dat je als ontwikkelaar weet dat dat ding in precies zijn huidige vorm nog wel een jaartje of minstens 5 bestaat, en je dus kunt verdiepen in allerlei optimalisaties. Je hoeft ook maar rekening te houden met 1 soort hardware en zijn specifieke werking, terwijl een PC-game met veel (combinaties van) hardware in meer of mindere mate compatible moet zijn.

Het is ook in het verleden gebleken dat het vergelijken van de specs van de processors in consoles met PC-hardware maar weinig zegt over goed de console het doet en hoe speelbaar de games zijn. Zie ook: Wii, Gamecube, PS2, Xbox 360 vs PS3 etc etc etc.
Klopt, ben ik met je eens, maar dit is het enige 'tastbare' wat we op dit moment weten over de nieuwe console van MS. Je kunt het niet 1-op-1 vergelijken, meer het is op zijn minst een indicatie van wat we kunnen verwachten.

Daarnaast, het is een classic opmerking, dat klopt. Maar als je daadwerkelijk gaat kijken naar bijvoorbeeld naar de PS2 of PS3; Toen die uit kwamen en in de winkels lagen, waren die state of the art. Een high end PC uit die tijd oversteeg de hoeveelheid Flops niet.
Ik heb niet gekeken voor de PS2, maar voor de PS3 is dat sowieso niet waar. Het is ook heel logisch dat het niet waar is: je moet je console hardware op een bepaald moment vaststellen en daar omheen een platform gaan ontwikkelen.

GeForce 8800 GTX, November 8, 2006: ~340 GFLOPS
PS3, November 11, 2006: ~230 GFLOPS

Een jaartje later in 2007 gingen nVidia kaarten al over de 600 GFLOPS heen.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 15 juni 2016 16:08]

De low-end 750ti doet het anders echt prima tegen de zogenaamde geoptimaliseerde consoles
Fallout 4:
https://www.youtube.com/watch?v=iipDWbd6HNg
Witcher 3
https://www.youtube.com/watch?v=gGf4SVWEw2g

Alleen first party haalt wat meer uit de hardware heb ik het idee.
Maar als Sony eind dit jaar al 4K gamen aan wilt bieden zal de console redelijk aan de prijs zijn, tenzij Sony ze met verlies verkoopt.
Ik denk dat ze er de hoofdprijs voor kunnen vragen, omdat er (nog) geen concurrentie zal zijn tot MS met hun console komt. Ik denk ook dat de console een jaar eerder (met verlies) verkopen, waardevoller is voor Sony, dan tegelijk met MS komen en moeten concurreren.
Ik denk dat ze er de hoofdprijs voor kunnen vragen, omdat er (nog) geen concurrentie zal zijn
De hoofdprijs vragen voor iets wat geen concurrentie heeft, werkt niet altijd natuurlijk.
Sony heeft bijv. net aangekondigd dat hun VR headset PSVR $399 gaat kosten. Dat lijkt me een goede afgewogen prijs tegenover de Rift en de Vive. Stel dat de PSVR het dubbele zou kosten, dan weet je wel dat 'geen hond' het zal kopen, ondanks dat er nu nog geen concurrentie is :P
Maar bottom line vind ik wel, dat Microsoft de voorsprong van Sony op deze manier niet meer gaat inhalen.
Daarnaast zijn Nvidia flops geen AMD flops. Nvidia heeft altijd mindere flops cijfers voor dezelfde game performance. Heeft te maken met de uArch

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 13 juni 2016 20:25]

Dat is niet altijd waar. Al helemaal niet als je kijkt naar nieuwere generatie gpu's. Het is sowieso lastig vergelijken aangezien er hier sprake is van een console.
XBOX ONE uit 2013 was bij de introductie 500 euro. Verwacht je werkelijk dat in 2017 een console van waarschijnlijk ook 500 euro op de markt komt waarvan de GPU krachtiger is dan top GPUs waarvan de prijs van de GPU alleen 2x zo hoog is? Waarschijnlijk zit er een GPU in die vergelijkbaar is met een GPU van eind 2017 die 200 a 300 euro kost.

Console kun je niet vergelijken met de beste GPU kaarten op een PC. Een console is hele goede graphics (maar niet de beste) voor een betaalbare prijs voor de massa.

Kans is groot dat ze achter lopen in vergelijking met een kaart die nu 600 euro kost.
Ik heb gelezen ergens dat Sony er lucht van had gekregen dat Microsoft hun VR console zou introduceren en daarom heel bewust niks op de E3 heeft laten zien. Gerucht is dat Sony nog eventueel hardware aanpassingen wil maken mocht de MS console "te goed" zijn, en eventueel een lanceerdatum verder naar achter schuiven. Als Sony de lanceerdatum en specs al definitief had gemaakt was dit niet meer mogelijk zonder negatieve publiciteit.
Ze konden nog wel eventjes wachten met de onthulling. Xbox One S aangekondigd, om het alweer te vervangen met de Scorpio :')
Dit was met de introductie van de one ook zo:

21 mei 2013 aankondiging van de xbox one
http://tweakers.net/nieuw...-nieuwe-xbox-one-aan.html

10 juni 2013 aankondiging laatste 360 Slim
http://tweakers.net/nieuw...nieuw-xbox-360-model.html
Ik denk dat de Scorpio in een totaal andere prijsklasse zal vallen dan de One S.
Ik neem namelijk niet aan dat Microsoft zo veel verlies zou willen pakken door een High-End PC te verkopen voor de prijs van een console.
6 teraflops is meer dan de GTX1070 kan leveren, en die kost meer dan 400 euro. En die is eigenlijk nog niet snel genoeg om aan 60fps in 4K te gamen. Ik ben dus erg benieuwd wat die Scorpio gaat presteren en kosten...
Het is ook meer 4k gaming op iets van 30fps of 1080p met 60 of 120fps. VR zal daar ergens tussenin zitten met iets van 90fps. Maar voor veel games heb je toch niet echt 60 nodig als je toch offline bezig bent. Tenminste, ik ken geen competitieve offline games ;)
Hoe zal 120 fps in de praktijk op een televisie worden getoond. Was het niet zo dat veel tv's een input hebben van max 60hz?
Niet iedereen gamet op een televisie. Er zijn ook monitors en 144hz is dan prima mogelijk. :)
Waarom vind iedereen het blijkbaar zo belangrijk om een refresh te hebben die boven de 60hz zit? Realiseer je je wel dat refresh rate en response time twee verschillende dingen zijn? De meeste game monitoren hebben hardware die de signalen kunnen converten in hoge snelheden, maar de kristallen in de displays kunnen dat vrijwel nooit echt aan, al helemaal niet bij 4K. Ookal verkopen vele fabrikanten de game monitoren als super snelle schermen, in werkelijkheid is de aanstuur hardware gewoon erg goed en flikken ze een kunstje. Het LCD is niet zo snel..
Dan was niet echt mijn intentie van het bericht, maar goed:

Omdat een hogere refresh rate wel degelijk kan zorgen voor betere prestaties of een fijne speel ervaring. De 'pro' spelers van bijvoorbeeld een CS:GO prefereren de hogere refresh rates omdat dat betekent dat er meer frames per seconde weergegeven kunnen worden op scherm, wat er weer voor zorgt dat er sneller meer frames gezien kunnen worden. En sneller is in dat geval altijd beter, aangezien dat het verschil kan maken tijdens een game winnen of verliezen.

Net zoals dat je echte VR liever niet op een 60hz scherm wil spelen; dit pakt niet goed uit en resulteert er zelfs in dat je misselijk en je zweverig kan gaan voelen. Hier kunnen je hersenen niet echt mee omgaan. Vandaar de eis om games op 90FPS te kunnen draaien.
120hz panelen zijn zinloos als het bijvoorbeeld 12ms input lag heeft terwijl een 60hz paneel 6ms input lag heeft, dan is het 60hz paneel alsnog in het voordeel.
Lees je maar wat beter in op het onderwerp input lag want kappie heeft gelijk hierin. Mijn oude dell 2711 verslaat mijn 144hz paneel in input lag met een ruime marge.

Herzjes zeggen niet alles.
Jaja, dat begrijp ik wel. Echter zien we het bij niet meer dat je 144hz met 12ms lag hebt. En dan is de grey-to-grey response time nog belangrijker.

Ik hoef niks in te lezen. Hij zei dat hij het niet begrijpt waarom mensen dit nodig hebben en daar gaf ik een uitgebreid antwoord op.
Input lag stay volledig apart van de snelheid van het paneel zelf. Het word mede bepaald door de snelheid van het paneel zelf maar een superdupersnel paneel met een trage processor erachter (die achter het paneel zit) maakt enige snelheidswinst compleet teniet. Refresh rates staan hier dus ook compleet los van.
Dat suggereer ik dan ook nergens..

Let's call it an even, shall we?
Ik verkies framerate boven resolutie hoor. Vooral met muis + kb speelt 30fps echt niet vlot. Ook in games waarbij timing erg belangrijk is zoals Dark Souls is 60fps voor mij een enorme meerwaarde.
Console blijft niet te vergelijken met PC gaming, optimaliseren is veel makkelijker voor een enkel systeem
1070 heeft 6.5 slimpie
Je hebt gelijk, het is de RX480 die 5.5TFLOPS zou leveren en die kost maar 200.
Op zich is 4k mogelijk maar zoals je zegt 60 fps is lastig of minder graphic quality iets minder dan ultra zullen games wel close tot 60 fps komen of 30 fps en higher graphics..
Ik ben heel benieuwd wat dit wordt !! :O vooral met VR :) is machine nu echter veel sneller ?
6 teraflops, dat is wel aardig sneller ja. De vraag is of je zonder 4k of VR er wat aan gaat hebben. Komen er ook Scorpio only games?
Ik denk het vast wel, misschien dat ie dan mooie visuals laat zien ? :)
Hoop eerder voor die mensen dat de framerate nog goed blijft op de oude consoles, Hyrule Warriors Legends was een goed voorbeeld van wat er mis kan gaan met dit soort stunts.
Bij de new PS4 heeft sony dat in ieder geval verboden, denk dat MS dezelfde weg zal volgen.
Bij de new PS4 heeft sony dat in ieder geval verboden, denk dat MS dezelfde weg zal volgen.
Het is logisch dat ze dat nu zeggen, maar daar gaan ze zeker nog op terugkomen. Het is een kwestie van tijd. Op een gegeven moment zal de PS4 gewoon uitgefaseerd worden.
Komen er ook Scorpio only games?
Erm...
Microsoft stelt dat games die voor de nieuwe console ontwikkeld worden ook op de huidige Xbox One blijven werken.
Nee, dus.
Dat heb ik ook gelezen, maar dat is dan dus zonde van de 6 teraflops. Ik loop nog niet warm voor VR, 4k ga ik de komende jaren ook nog niet kopen. Dus zou dan graag zien dat er ook games komen die speciaal voor Scorpio worden gemaakt, ipv xbone games gerenderd op 4k.
Nee, ze zeggen tenminste van niet.
misschien ergens in 2018 of 2019, maar niet meteen, denk ik!
Deze games moet ook ontwikkeld worden... Bethesda's Fallout 4 is voor zo ver bekend de eerste die op "Scorpio" te spelen is!
Ik vroeg me eens af: wat is het verschil tussen console gpu/cpu en PV cpu/gpu? Behalve dat ze dan niet zullen passen in elkander.
Op een PC heb je het hele Windows gebeuren erbij draaien wat nogal wat inlevert qua performance terwijl je op console een operating system hebt die optimaal gebouwd is om alles uit een CPU en GPU te halen.
De Xbox One draait op Windows 10 als ik het goed heb begrepen. Weliswaar aangepast, maar desalniettemin niet meer zo heel verschillend als ooit het geval was.
Snel een beetje op Wiki rond gesnuffeld en het is min of meer een super uitgeklede versie van Windows 10 dus tot een zekere zin is het inderdaad Win 10.
De units zelf zullen niet veel verschillen. Waar consoles wel een groot voordeel van hebben is dat ze het geheugen kunnen delen, en zowel de GPU als CPU dus snelle toegang hebben tot hetzelfde geheugen. Dit scheelt behoorlijk wat rompslomp.
Waarom nog een Scorpio in huis halen als alle games ook naar Windows komen?
Als het dan ook nog eens goed geoptimaliseerd wordt hoor je mij niet klagen.
Forza motorsport ziet mijn draadloze Xbox360 gamepad niet eens en het is een orginele :P
Niet alle games komen naar Windows, alleen de Windows exclusives. Verder goedkoper (prijs nog niet bekend, maar ga ik vanuit), vaste configuratie, eenvoudiger qua plug & play en compacter (een game pc past niet in mijn kastje, een Xbox One wel).
-Console verbruikt minder stroom dan een complete high-end pc

- Console kan je ook op je slaapkamer neer zitten (streamen kan uiteraard via je pc, maar dan zit je nog steeds met dat stroomverbruik..

- Ik gebruik zelf een xbox on omdat ik niet op de pc met windows 10 wil gamen..
Zo`n xbox gebruik ik alleen voor gamen, maar op zo`n pc met windows 10 staat vaak ook nog andere prive gevoelige informatie (emails, informatie van verzekeraar in PDF files, dingen van het werk ect..)

- Console have vaak maar 1 systeem update nodig, een windows 10 pc heeft veel meer losse updates nodig, vooral security updates..

-Windows 10 op een pc is een rommeltje omdat updates geforceerd gedownload word (of je wilt of niet..) Als een update die microsoft uitrolt die problemen geeft, dan ligt heel je pc plat..
Risico bij een xbox one console is er amper of geheel niet..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 14 juni 2016 00:35]

Sowieso liftcycles zuigen van deze gen:

2013 Xbox one met een ongelooflijke kutlaunch:
2014 voor ons
2015/2016 Remake voor de meeste games
2016 revamp Xbox One S
2017 Project Scorpio
verwachte longer trajectory 2019 revamp Scorpio en 2020 weer een nieuwe
Probleem met de huidige generatie consoles (XB1, PS4) was dat ze bij launch eigenlijk niet snel genoeg waren.
En de reden is dat mensen niet meer willen uitgeven aan een console dus moeten er keuzes gemaakt worden.
Je kunt geen High end PC specs verwachten voor een 400,- console.
Euhm, de Xbox 360 had de snelst AMD gpu aan boord en startte op 299. Daar maakte Microsoft verlies op om marktaandeel te winnen, maar goed... Het kan zeker wel en het is door de geschiedenis geen onrealistische verwachting.

Bovendien is een HD7770-achtige kaart ook wel echt totaal het tegenovergestelde. Ok, een R9 290X was wellicht onrealistisch, maar een HD7950/280X toch niet? De 270 zat in de PS4. En dan zit er een 260 in de Xbone...
Euhm, de Xbox 360 had de snelst AMD gpu aan boord en startte op 299.
Dat is enigszins overdreven, de GPU van een 360 is in feite een aangepaste Radeon X1900, wat ook toen al mid-range was. De CPU was voor die tijd dan weer wel relatief snel vergeleken met wat je in een typische PC tegenkwam.

Hoe dan ook hadden de consoles van de vorige generatie bij launch inderdaad betere specs dan nu, maar daar zaten wel grote nadelen aan: de 360 was zwaar onbetrouwbaar, luidruchtig en zoals Wolfos al zei een stuk duurder als je ook een HDD, XBL, extra controller wilde. De PS3 was nog een klap duurder, kwam later, en had jarenlang praktisch geen games die de hardware goed gebruikten. En beide consoles hadden een (naar mijn mening) idioot lange lifecycle gehad waardoor ze op het eind echt mijlenver achter liepen op PC's, ik heb de laatste 3 jaar van de cycle met smart zitten wachten totdat eindelijk de vervanger kwam...

Hoe dan ook snap ik al het gezeur niet, wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dat eeuwige gezeik over hoe zwak consoles wel niet zijn en wat dan ook. De exclusives op PS4 en XBO laten zien dat developers er gewoon hele goede, mooie en leuke games voor kunnen maken, die soms al aardig in de buurt komen van wat een high-end PC aankan, misschien op een iets lagere resolutie en niet op 60 fps maar op 30 fps, maar met verder weinig concessies.

Wat ik helemaal niet snap is alle kritiek op de 4 tot 5 jaarlijkse cyclus waar MS en Sony nu naartoe willen. Wat wil je nou, een betaalbare console die een beetje met de tijd mee kan, of een dure console die in het begin redelijk goede specs heeft maar vervolgens 8 jaar mee moet en aan het eind van de cyclus zwaar verouderd is? Ik weet zeker dat deze hele tik-tok achtige strategie echt al lang van te voren verzonnen was, MS en Sony hebben niet voor niks voor een platform gekozen waarbij ze vrij makkelijk kunnen schalen. Reken maar dat zowel de Scorpio als de Neo praktisch identieke chips krijgen als XBO en PS4, maar dan met een hogere klok en/of meer CU's/CPU cores, hardware die zichzelf dus probleemloos terug kan klokken/cores kan disablen tot exact de specs van de vorige generatie. Zo kunnen ze developers dwingen om meerdere versies te maken die tenminste tot en met de 1-na-laatste generatie console goed moeten werken, is het gewoon meer keuze voor kopers, wil je bleeding edge dan upgrade je om de 4 jaar, ben je tevreden met wat je hebt dan upgrade je om de 8. Prima toch?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 13 juni 2016 21:48]

Dat is enigszins overdreven, de GPU van een 360 is in feite een aangepaste Radeon X1900, wat ook toen al mid-range was.
nieuws: ATi Radeon X1900 XT en XTX reviews een kaart in die prijsklasse was echt geen mid-range, geen idee waar je dat vandaan tovert. De X1900 was een enorm dikke kaart, terwijl de 7770/7750 uit de Xbox One letterlijk het laagste game-waardige uit de stallen van AMD was. De CPU was inderdaad k enorm rap.

[quote]een stuk duurder als je ook een HDD, XBL, extra controller wilde[/qoute]Dan zat je op 399, dezelfde prijs als de Xbox One en PS4 op de launch. Extra controllers en Xbox Live moeten ook nu bijgekocht worden.
Hoe dan ook snap ik al het gezeur niet, wordt eerlijk gezegd een beetje moe van dat eeuwige gezeik over hoe zwak consoles wel niet zijn en wat dan ook
Daar begon ik ook niet over. De discussie ging over of het realistisch was om krachtige consoles te verwachten deze generatie. Ik leg uit waarom dat (imo) wel logisch is :)
nieuws: ATi Radeon X1900 XT en XTX reviews een kaart in die prijsklasse was echt geen mid-range, geen idee waar je dat vandaan tovert. De X1900 was een enorm dikke kaart
Het was dan ook een aangepaste versie en niet dezelfde als de desktop kaarten die een veel te hoge TDP zouden hebben gehad voor de behuizing van een Xbox 360. Niet alleen dat, maar ik heb het nog even opgezocht maar de Xenos GPU in de 360 was ook nog eens niet op een X1900 gebaseerd maar op een X1800. Per saldo geen slechte GPU maar echt niet high-end te noemen als je het mij vraagt.
terwijl de 7770/7750 uit de Xbox One letterlijk het laagste game-waardige uit de stallen van AMD was
Dat lijkt me een beetje een onzinnige kwalificatie, de prestaties van de GPU's in de consoles wordt vooral bepaald door het aantal CU's waarvoor MS en Sony hebben gekozen, en waar MS inderdaad behoorlijk laag is gaan zitten (geen idee waarom), heeft Sony een wat krachtigere variant gekozen die misschien nog steeds niet direct high-end te noemen is, maar waar nog steeds mooie beelden uit te halen zijn, is het niet op 1080p60 dan in ieder geval op 1080p30 of met wat upscaling die weinig op zal vallen op 4 meter van je TV.

Ik ga echt niet beweren dat het high-end specs zijn, maar zo belabberd als een hoop mensen het doen voorkomen is het echt niet, ik heb ook sterk het idee dat het vooral degenen zijn die hoe dan ook niks van consoles moeten hebben die er van houden om spec lijstjes te vergelijken en dan te zeggen dat het allemaal maar niks is.
Ondergetekende heeft gewoon een Wii U en (had) een PS4 staan hoor, en de vorige gen had ik een Xbox 360 en een Wii...

Voornamelijk Microsoft, maar ook Sony hebben deze generatie simpelweg voor een stuk lagere specificaties gekozen. En dat heeft als gevolg, deze rare tussengeneratie. Ik vind het niet erg, ik zie graag snelle opvolgers in plaats van zo'n 8-jaar lange consolegeneratie :P maar laten we asjeblieft wel de feiten onder ogen zien.

Er zijn aan de andere kant nog altijd mensen die denken dat hun Playstation of Xbox mooiere graphics kunnen tonen dan een 2016 gaming-PC van honderden euro's. Of dat desktops vl duurder zijn (als je tevreden bent met consolegraphics is dat al een stuk minder natuurlijk). Ik denk dat de frustratie voornamelijk daar weg komt.
Ondergetekende heeft gewoon een Wii U en (had) een PS4 staan hoor, en de vorige gen had ik een Xbox 360 en een Wii...
En zo heb ik ook nog een PC met een i5 4690 en een GTX 750 Ti staan die natuurlijk geen high-end game PC is maar op papier wel veel krachtiger is dan mijn PS4, en waar ik ook met veel plezier op speel, maar waarvan ik echt niet kan zeggen dat de spelervaring nou zoveel beter is dan de PS4. Ik wil maar zeggen, tenzij je echt voor het beste van het beste gaat en daar flink in wil investeren, is de spelervaring van een console echt niet zo beroerd als je zou denken als je dit soort topics leest ;)
Voornamelijk Microsoft, maar ook Sony hebben deze generatie simpelweg voor een stuk lagere specificaties gekozen. En dat heeft als gevolg, deze rare tussengeneratie.
Ik bekijk het toch iets optimistischer, volgens mij was het al vanaf dag 1 het plan van zowel MS als Sony om over te gaan op kortere vervangingscycli met wat minder krachtige, generiekere hardware. Het is ook heel logisch: minder risico, meer flexibiliteit, meer publiciteit, minder kans op onbetrouwbare hardware, etc. Ik vind het persoonlijk eigenlijk wel een mooie aanpak die op een bepaalde manier de voordelen van consoles en PC's met elkaar combineert.
Klopt, de 360 was relatief goedkoop. Maar wilde je wifi of een voldoende grote opslag voor je games dan betaalde je de hoofdprijs. Vervolgens was je nog duur uit.
Wifi? op een 1ste gen 360 :P nee voor 399 had je een complete, dus console + 20GB HDD waarvan 13GB usable en 1x wireless controller. en dan moest er nog een game bij gekocht worden anders had je alleen Hexic HD :P

Die 299 versie was console + wired controller meer niet, misschien nog een memory card :P

Wifi was pas later op een stickie
Wilde je voldoende opslag voor het Elite-model, dan zat je op 399. Dezelfde prijs als een Kinect-loze Xbone (of PS4). Maar de 360 had dus destijds het nieuwste van het nieuwste, de Xbone een mid-ranger.
En dan de hamvraag - hoeveel verlies pakte Microsoft per verkochte unit van die X360 Elite, en hoeveel winst pakken ze nu op de XB1?
De Xbox 360 van 300 daar kon je niet zo veel mee. Uiteindelijk was je bijna 500 kwijt voor het volledige pakket met wifi en een harde schijf.

Een HD7950 had te veel stroom nodig, was te groot en te duur voor consoles.
Over het algemeen zijn consoles dat nooit bij launch en moeten de devvers moeite doen om zoveel mogelijk uit de console te persen.

Kortom de devvers worden lui en wij mogen lappen. :P
Probleem deze generatie is dat er massaal voor de ps4 is gekozen.

De meest interessante console van deze generatie is door de grootste gaming groep sowieso genegeerd. Helaas.
Bedoel je met genegeerd door de grootste groep de Xbox One? Want dat is logisch toch. Waarom zou iemand die wil gamen niet voor de snelste console gaan?
Nee, ik bedoel de Wii u.

En gameplay wint van beste specs. En met gameplay heeft Nintendo deze generatie gewonnen.
En off-tv play.
Niet mee eens (PS4/Wii U eigenaar). Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik heb alleen Mario Kart 8 veel gespeeld. Verder twee keer Super Smash Bros gespeeld toen ik die leende, maar dat is alleen leuk met vrienden. Ja ik heb alle Mario games bij vrienden gespeeld en Xenoblade. Allemaal niet genoeg vergeleken met wat er voor de PS4 allemaal uit komt. Het wachten is op Zelda.
Wii U de interessantste console.. alsjeblieft zeg? Nintendo gaat richting de afgrond.
Al weer? Of nog steeds? Dit hoor ik namelijk al sinds de N64. En in de tussentijd is het zeker niet slecht gegaan met Nintendo. Hebben in al die tijd slechts 1 jaar slecht gedraaid en maken zelfs nu nog winst.
Lol. De opvolger van n van de succesvolste consoles ooit verkoopt minder en Nintendo gaat naar de afgrond... vergeet maar die 60 miljoen handhelds in een moeilijke markt.

Heb je al eens de verkopen van de Xbox one bekeken in een groot game land als Japan? Dat is in de afgrond. ;)
Niet om het even, maar de Xbox One kan ook off-tv gebruikt worden via de Xbox app op een Windows 10 PC. Dit is door Microsoft weliswaar later pas toegevoegd, maar toch.
Ik denk eerder dat de Scorpio ontzettend duur gaat worden en verkocht gaat worden naast de Xbox One S als goedkoper alternatief. Met de S zal je dezelfde games kunnen spelen, maar op lagere kwaliteit.

Een volledig nieuwe console zal er wel eventjes niet in zitten, 2017 is namelijk wel de sweet spot qua nieuwe GPU architecturen. AMD gaat daar niet binnen 3 jaar zo ver overheen om weer een nieuwe te rechtvaardigen.
2013 eenvoudig te bestellen via Microsoft zelf in Duitsland
2016 kleiner model wordt uitgebracht zonder extra features
2017 snellere Xbox voor mensen met 4k tv en/of vr headset
2019? Opvolger Xbox Two

Ik heb enkel een normale hd tv en heb het geld niet over voor vr setje dus ga waarschijnlijk 6 jaar doen met mijn Xbox vooraleer ik up moet graden om de nieuwste spellen te spelen. Lijkt me toch een heel normale update cycle?
Sowieso liftcycles zuigen van deze gen:
Ze hebben dan alle twee ook een slechte start gemaakt door al verouderd te zijn nog voor ze uit waren. Door te prutsen met sub-1080p en lage framerates terwijl het PC platform (dat momenteel meer opbloeit dan ooit tevoren) die eigenschappen juist fetisheert. Je merkt ook dat zowel Microsoft als Sony het nu plots hebben over "stabielere framerates", en dat ze beiden twee varianten van consoles gaan hebben die dezelfde games kunnen afspelen. Die keuze is goed neem ik aan. Als 60fps belangrijk voor je is ga je voor de duurdere keuze, en je krijgt er VR mogelijkheden als bonus bij.
Ondanks de verbeterde rekenkracht vraag ik me af of de Scorpio echt goede 4k resoluties gaat trekken. Sowieso in combinatie met 60fps gaat het dat niet trekken, tijdens de presentatie werd ook steeds vermeden om de twee in dezelfde zin te noemen. Ook enigszins vreemd dat ze zichzelf het gras voor de voeten wegmaaien met de Scorpio snel volgend op de de One S. Desondanks wel de meest interessante informatie zover vanaf E3.
Ze moeten wel huidige xbox one kan nooit VR aan. De huidige console zijn nu al totaal underpowered en deze ms console is voor eind 2017 dus dan is de huidige hardware totaal out of date. Vooral als je het vergelijkt met pc hardware waar nu en begin 2017 flinke performance upgrades aan staan te komen.
Nog wachten op power of the cloud
Kan een tweaker het aantal teraflops in perspectief zetten met bv een huidige pc die als 'best of the best' wordt gezien voor virtual-reality? Het begint mij inmiddels net als het aantal ghz van vroeger over te komen als een race die zich vooral uit in toffe hoge cijfers ipv daadwerkelijk benutte kracht maar ben toch benieuwd of dit nu zijn tijd vooruit is of allang dubbel en dwars ingehaald door huidige technieken
TFLOPS zeg niet zo veel maar het geeft , net als GHz een groffe indicatie van de potentile rekenkracht.

een R9 290 wat een ( minimum ) aangerade kaart is voor VR volgens Valve heeft 4.9 TFLOPS
AMD nieuwe kaart , welke ze zelf in de markt zetten als de perfecte kaart mainstream VR kaart heeft 5.5 TFLOPS.
Een GTX 1070 heeft 6.5 TF , en deze kaart is dan ook erg krachtig.
Maar zoals ik al aangaf , het zegt niet zo veel, een AMD Fury had bijna 8 TFLOPS ! , maar die is maar net iets sneller dan een GTX 980 welke bijv 4.6 TFLOPS had.

Maar in 2017 hebben we van Nvidia al weer den GTX 2xxx serie , en van AMD de RX 5xx serie en deze zullen ook weer rond de 20 ~ 30 % sneller zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True