Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Volgens het hoofd van Microsofts Xbox-afdeling biedt Project Scorpio geen voordelen als er geen 4k-tv gebruikt wordt. Hij impliceert dat de extra rekenkracht niet ingezet kan worden om games op een 1080p-tv weer te geven met een hogere framerate of betere beeldkwaliteit.

Phil Spencer zegt tegen Eurogamer dat mensen met een full-hd-televisie geen voordelen zullen hebben van de toekomstige Scorpio-console. "Scorpio is ontworpen als een 4k-console. Als je geen 4k-tv hebt, ga je niets van de voordelen zien", aldus de Xbox-topman. De uitspraak is opvallend, omdat dit impliceert dat ontwikkelaars de extra rekenkracht van de veel snellere toekomstige console niet kunnen inzetten voor het verbeteren van de weergave of het verhogen van de framerate op lagere resoluties.

Volgens Spencer zullen games als ze met de Scorpio-console op een 1080p-tv gespeeld worden, er exact hetzelfde uitzien als bij gebruik van een Xbox One of Xbox One S op dezelfde televisie. Ook wat prestaties betreft zou er geen verschil zijn. Dit zou betekenen dat ontwikkelaars geen toegang krijgen tot de extra rekenkracht of die niet mogen inzetten voor weergave met een resolutie van 1920x1080 pixels. Veel Xbox One-games draaien in een resolutie van 1080p of minder op 30fps. De Scorpio-hardware moet ruimschoots voldoende zijn om games in diezelfde resolutie op 60fps te laten draaien.

Microsoft heeft beloofd dat toekomstige games zowel op de Xbox One en Xbox One S als op de Scorpio zullen werken. Hoewel de topman in het interview er niet over spreekt, moet vr-functionaliteit een ander voordeel van de nieuwe console worden. Die functionaliteit is niet afhankelijk van de resolutie van de gebruikte tv.

Onder de naam 'Project Scorpio' werkt Microsoft aan een nieuwe console, die eind 2017 moet uitkomen. De rekenkracht zou 6 teraflops bedragen, ruim vier keer zoveel als de huidige Xbox One. De nieuwe console moet 4k-gaming en virtual reality in hoge kwaliteit mogelijk maken.

Tweakers was op de E3-gamebeurs in Los Angeles aanwezig bij een hardwaresessie van Microsoft over de nieuwe consoles. Daar werden geen nieuwe onthullingen gedaan. Wel bevestigde het bedrijf dat de Xbox One S dezelfde 'soc' heeft als de huidige Xbox One, maar dat er een extra chip is toegevoegd voor de weergave van 4k-video, die ook weergave van hdr-video en hdr-games mogelijk maakt. Gears of War 4-ontwikkelaar claimt dat zijn nieuwe game beter draait op de Xbox One S vanwege meer rekenkracht. Microsoft ontkent dat dit mogelijk is.

Update 17.00 uur: Zoals aangehaald in de comments lijken de uitspraken van Phil Spencer niet volledig overeen te komen met wat hij eerder zei in een interview op YouTube. Op 13 juni zegt hij dat ontwikkelaars zelf kunnen bepalen hoe ze de kracht van de Scorpio-console in kunnen zetten. De uitspraken tegenover Eurogamer lijken echter specifieker van aard te zijn en zijn recenter. De bewoordingen van Eurogamer zijn voor zover bekend ook nog niet tegengesproken door Spencer of Microsoft. Desondanks lijkt het op dit moment niet geheel duidelijk wat de feiten zijn.

Aankondiging van Project Scorpio tijdens de Xbox-persconferentie op de E3

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Ok, moet toegeven dat als ze volledig cross-platform gaan, er in de basis geen verschil zou mogen zijn op welk platform je zou spelen qua FPS, kan ik me wel in vinden. Echter, dat is al jaren 'normaal' in PC wereld.

Maar als dat daadwerkelijk zo gaat, ik verwacht werkelijk niet binnen nu en .. weet ik hoeveel jaar naar 4K te gaan, TV loopt eindeloos achter, PC games zijn soms op 1080 al niet meer op 60fps te gaan, meer pixels betekent niet automatisch mooier beeld. Als je daarmee draw-distance, shadows etc moet inleveren... geef mij die 1080 maar met wel al die opties.

Zeer benieuwd hoe de Neo dit neer gaat zetten, als zij gewoon die opties open laten (geen idee of ze ook cross/BC gaan?), klinkt dat al een stuk interessanter.

Maar, om alles toch even te relativeren, ergens snap ik wel de logica. De Scorpio is uitsluitend gemaakt om dezelfde games (30fps of 60fps locked) in 4K te kunnen gaan renderen, verder blijven ze identiek aan de XBO games.

Edit, laat maar, de mediamolen is alweer naar z'n grootje. Blijkbaar worden teksten compleet uit verband gebracht, worden oude met nieuwe teksten gemixed en her en der worden de laatste stukjes bijverzonnen.

http://www.videogamer.com...ey_wish_says_spencer.html
Hier is namelijk het verhaal een stukje anders.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 15 juni 2016 16:50]

Maar als dat daadwerkelijk zo gaat, ik verwacht werkelijk niet binnen nu en .. weet ik hoeveel jaar naar 4K te gaan, TV loopt eindeloos achter, PC games zijn soms op 1080 al niet meer op 60fps te gaan, meer pixels betekent niet automatisch mooier beeld. Als je daarmee draw-distance, shadows etc moet inleveren... geef mij die 1080 maar met wel al die opties.
Vergeet niet dat je door gamen op UHD wel je AA drastisch lager kan zetten (of helemaal uit, afhankelijk van de paneel zijn PPI + kijkafstand). Dus het compenseert.
Dat is absoluut zo, al weet ik niet of de performance winst van AA uitzetten gelijk loopt aan de extra performance nodig om 4K te draaien, in vergelijking van bv drawdistance op te schroeven (even random wat je zou kunnen inschakelen op 1080 tov 4k).
Het is volgens mij al jaren zo dat bepaalde vormen van AA sneller zijn dan resolutie verhogen. Wel is resolutie verhogen de beste vorm qua kwaliteit voor het tegen gaan van kartelrandjes natuurlijk. Ik heb het liefste ook een wat lagere resolutie maar betere effecten, draw distance, belichting etc met games.
Inderdaad, je laatste alinea. Ze willen denk ik zorgen dat huidige games volgend jaar naar 4K en VR kunnen en inderdaad gaat de focus dan niet op verbetering van grafische kwaliteit van games liggen het komende jaar.
Dank voor de aanvulling. Zie mijn reactie hier Xtuv in 'nieuws: Xbox-topman: Project Scorpio biedt geen voordelen op full-hd...
En update in het artikel. We houden het in de gaten.
Ik denk niet dat ze volledig cross-platform gaan. Zo missen ze inkomen vooral Sony mist dan inkomen. Want dan zouden mensen geen console meer hoeven aan te schaffen.

NEO zelf gaat denk ik precies het zelfde doen als de Scorpio ook gewoon volledig 4K ondersteuning + natuurlijk voor de VR-belevenis!

Maar alle games moeten op beide consoles gelijk zijn aan de normale consoles met de mogelijkheid (softwarematig) dat de scorpio/neo gewoon op bepaalde tv's uiteraard beter wordt.

Xbox Anywhere is voor mij nu wel ideaal! Hoef ik geen console te kopen van Microsoft maar kan wel cross-platform spelen tegen vrienden op de X-1 :D.


Alleen heb ik het gevoel dat Microsoft wilt stoppen met de ''consoletak'' en dit daarom zo doet en via CP het verder wilt uitbouwen?Aangezien mensen alsnog een pc nodig hebben en dan via CP op sony kunnen richten. En wilt Sony daarbij betrekken omdat ze weten deze consolewar winnen ze toch nooit! Dus nemen we Sony maar zo op deze manier te grazen...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 15 juni 2016 16:50]

Console tak is in de basis de PC tak van MS geworden, het is nu ingang voor eigen PC's neer te zetten. UWP er straks bij, muis/keyboard erop, kan je zo'n ding zelfs gewoon op kantoor gaan gebruiken :+
Onzin, ik speel al meer dan een jaar pc games op 4k. Bijna alles op Ultra het enige wat ik niet activeer is anti-aliasing omdat ik dit niet nodig acht met zulke resoluties.
Dit bericht is alweer ontkracht, blijkbaar gaat het daar allemaal langs elkaar heen qua communicatie, de Scorpio kan op verschillende vlakken zijn snelheid benutten. Mocht het zijn op grafisch vlak dan is dat gewoon mogelijk, ontwikkelaars zijn hier vrij in. Te snel bericht door tweakers.

http://www.videogamer.com...ey_wish_says_spencer.html

Hier de specifieke uitspraak https://www.youtube.com/watch?v=QtFUTiwPcQs&t=3m20s

[Reactie gewijzigd door swoutr op 15 juni 2016 16:47]

Dank voor de aanvulling. Wel opvallend dat het zo mis gaat met de communicatie dan, het is notabene dezelfde Phil Spencer die de uitspraken tegenover Eurogamer heeft gedaan, en in het filmpje wat anders zegt. Het filmpje is ouder dan de uitspraken in het interview. Eurgamer zie ik er niet voor aan om Spencer verkeerd te quoten, al is het onmogelijk om dat op dit moment direct te verifiëren.

Ik vind het ook te makkelijk om te stellen dat bovenstaande volledig ontkracht is door dat filmpje. Hij zegt even snel dat ontwikkelaars de kracht zelf mogen inzetten. Maar het zou alsnog kunnen betekenen dat ontwikkelaars gewoonweg twee versies van hun game moeten maken, een 1080p-versie en een 'high res'-versie, die alleen werkt met een 4k-tv aangesloten. Ik zou zoiets niet toejuichen, maar het interview met Eurogamer impliceert dat absoluut.

Het artikel heb ik van een update voorzien. Als Eurogamer Spencer echt verkeerd heeft gequote verwacht ik snel een rectificatie vanuit Microsoft, Spencer, danwel Eurogamer zelf. Wordt vervolgd.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 15 juni 2016 17:05]

Klopt, het interview is van ervoor, maar volgens mij is het ook alweer ontkracht via andere kanalen of uitspraken, niet perse dat interview. Maar in het interview zegt hij het notabene zelf. Raar dat ze een week later iets totaal anders zouden beweren. Volgens mij zijn enkele uitspraken verkeerd opgepakt en via internet verspreid zoiets snel.

Dat ze zeggen dat de Scorpio voor een full-hd tv geen verschil zou maken zou eerder te maken hebben met marketing voor de Xbox One S. De Scorpio is er toch pas over anderhalf jaar, tegen die tijd kunnen ze het altijd weer ontkrachten.

[Reactie gewijzigd door swoutr op 15 juni 2016 17:08]

Volgens mij durft MS geen harde beweringen te doen van mogelijkheden en onmogelijkheden. Nu nog niet iig. Kan mij voorstellen dat Phil teruggefloten wordt als ie dat wel doet.

O.a de mobile tak heeft dit meermaals gedaan en hebben uiteindelijk niet kunnen deliveren. Resultaat : mensen die bij aanschaf nieuwe hardware uitwijken naar de concurrent omdat MS haar beloftes toch niet nakomt. Moeten vervolgens mensen weer hun eerdere beweringen terugnemen of opeens eerdere uitspraken gaan 'nuanceren'.
Je zou toch denken dat Microsoft na het debacle van de XBox One launch niet nog een keer de mist in zou gaan wat betreft de communicatie over hun XBox One. Het hele platform is eigenlijk al vanaf dag 1 gehandicapped door de knullige en amateuristische manier waarop Microsoft het in de markt probeert neer te zetten, de ene keer is het een soort TV settop-box waar je ook op kunt spelen, de andere keer is het een pure console. Eerst is het compleet rond Kinect gebouwd en kan het niet zonder, daarna verwijderen ze de Kinect gewoon volledig. Eerst zouden game-discs maar op 1 console geactiveerd kunnen worden, toen weer niet. Eerst zouden er DVR features komen, nu weer niet. De lijst met flaters is echt eindeloos, en dan nu dit weer.

Los daarvan snap ik deze uitspraken ook echt helemaal niet. Waarom zouden ze in hemelsnaam een console maken met de power om op 4K te spelen, zonder ontwikkelaars de keuze te geven om 1080p games te maken die er veel mooier uitzien? Resolutie is maar 1 onderdeel van de visuele kwaliteit van een spel, en wat mij betreft (zeker bij console gaming op de TV) bij lange na niet de meest belangrijke. Ik geloof er helemaal niks van dat ze de Scorpio al die extra power mee gaan geven alleen maar om de resolutie op te krikken, daar worden spellen die onveranderd ook in 1080p moeten kunnen draaien alleen maar scherper van en niet mooier.

Wat de communicatie betreft kan zelfs de grootste Xbox fanboy niet ontkennen dat Sony het kwa PR echt veel en veel beter voor elkaar heeft, op elk denkbaar vlak. Ik denk dat de relatief lage populariteit van de Xbox One echt voor een heel groot deel veroorzaakt is door de PR blunders van Microsoft...
Hoewel ik het grootste gedeelte me eens ben met wat je zegt vind ik niet dat developers mogen kiezen om lagere resolutie met betere graphics te maken.
In basis is een blijft het een xbox one maar dan op 4K. Dat je gebruik kunt maken van je 4k tv

Anders is het gewoon een opvolger en krijg je te maken met exclusives en boze mensen die 4K op hun 4K tv willen hebben . Nu is het duidelijk: geen opvolger alleen beter om alles uit je dure tv te halen.

[Reactie gewijzigd door VySio op 15 juni 2016 18:39]

Snap wel wat je bedoelt, ik denk ook dat het een slecht idee is om er echt een soort van Xbox One-Two van te maken. Maar een tussenvorm zoals je in de PS4 Neo geruchten leest lijkt me wél een goed idee: alle games moeten zowel op de nieuwste generatie draaien als die ervoor, en exact dezelfde features/gameplay/framerate hebben, maar de versie voor de hogere spec mag wel mooier zijn. Op die manier kun je nog steeds kiezen voor een 8-jarige upgrade cycle als graphics je minder interesseren, zonder dat je console de nieuwste games niet meer kan draaien. De hogere spec mag de extra power dan ook gebruiken voor andere dingen dan 4K, waar ik persoonlijk echt bijzonder weinig om geef eigenlijk. Framerate, textures en sfx etc dragen wat mij betreft veel meer bij aan de visuals dan resolutie, 1080p is zat voor games op TV wat mij betreft. Beetje zonde om al die extra kracht alleen maar te gebruiken om meer pixels te pushen...
Moet eerlijk toegeven dat wat VySio zegt best een goede strategie is. Jij geeft al aan dat je niet veel geeft om alleen 4k (ik denk precies het zelfde). Wat je al aan geeft graphics is meer dan alleen de resolutie. Gaat Microsoft de extra rekenkracht alleen voor 4K/HDR/VR gebruiken dan krijgen ze al minder gezeik van de klanten/community dat de oudere console obsoleet is. In principe doen ze dat al bij de Xone S alleen dan voor video/bluray. Boeit het voor de 1080p gebruikers dat de Xone S 4k kan weergeven met videos? Waarschijnlijk niet. Verplaats dat eens met gamen.
Wat een raar interview, allebei werken ze voor Microsoft. Ze hadden net zo goed gewoon een presentatie kunnen doen.
Dit vind ik aan de ene kant wel goed. Anders ga je weer die games krijgen die zeggen "This game runs better on ...." Wat natuurlijk eigenlijk niet eerlijk is...
Waarom is het niet eerlijk dat een 4 jaar nieuwere console mooiere games afspeelt?
Omdat beide consoles dezelfde games draaien. Als ze de One S voordeel zouden geven. zouden gamedevelopers zelf ook denken van "Ja we ontwikkelen het alleen dat het goed draait op de nieuwe versie".
Nee, want dit is toch precies zo met PC games? Dan moet je juist zorgen dat alles goed is geoptimaliseerd.

Gek/geinig dat velen het zo ongewoon vinden, terwijl het al jaren zo is met PC games.

De voordelen van een console zijn er overigens dan nog steeds, want je hoeft nog steeds niet constant te sleutelen met de settings om het soepel te laten draaien; dat doen de developers gewoon.
Je zegt het precies : het is normaal in de pc wereld. In de console wereld verwacht je gewoon maximale prestaties totdat de nieuwe na ongeveer 5 jaar komt.daar houdt je met de aanschaf rekening mee.

Zou hetzelfde zijn dat je nu een dure videokaart koopt waar je hoopt om 3 jaar mee te doen omdat je alles op ultra of later high wil spelen, blijkt ineens dat je over 1 jaar de games nog maar op medium kunt spelen. Dan kun je een nieuwe kopen, en als dat eerder is dan je wil, is dat niet leuk. Of balen dat je nu alweer achterloopt en het zo laat.

[Reactie gewijzigd door VySio op 15 juni 2016 18:55]

Wie zegt dan dat het nu niet de maximale prestaties gaan zijn? Het enige verschil is de 4K resolutie die nu mogelijk gaat zijn.

En je verwacht dat omdat je het gewend bent. Dingen kunnen veranderen he. Je kunt je niet altijd vast blijven houden aan 1 traditie. :)
Dat achterlopen met de oude xbox one gaat toch wel gebeuren jammer maar helaas..

De huidige xbox houd gewoon de innovatie gewoon teveel tegen..
Ik zou het juist erg goed vinden dat als ze de extra power van de scorpio zouden kunnen inzetten voor fullhd met hogere FPS en beter kwaliteit beeld..

Waarom zou je een snellere scorpio op de markt zetten en je de extra power niet kunnen benutten?? Neem aan dat er ook wel games zijn die je op 4K gewoon niet zal kunnen draaien omdat het alsnog teveel FPS daling laat zien.

Overigens zal je met de huidige gen (waarschijnlijk ook scorpio niet alles op 4K kunnen benutten) Helaas zal scorpio gewoon een soort van tussen stap zijn tussen fullHD en 4K gaming..

Wat dit allemaal ook gaat inhouden dat als je games van de snelheid zal kunnen gebruik maken (zou voor mij de beste optie) je voor de huidige generatie Xbox one consoles precies het tegenover gestelde effect zal krijgen.. Dan moeten ze meer aan de resolutie om laag brengen (of kwaliteit van het beeld verlagen om het aantal 30FPS nog te kunnen halen..Het word er dus allemaal er niet beter op op die manier.

Het is jammer om te zeggen dat de oude xbox one gewoon op ze retour zal gaan (dit ook i.v.m dat de eerste versie xbone one gewoon te sloom op langere duur is gebleken.. Uiteraard ontkom je er dan niet aan op alles te optimaliseren voor de scorpio en wellicht de one S. Wellicht dat de oude xbox one wellicht nog een 2 jaar mee komt met de rest en daarna het gewoon niet meer bij zal gaan houden.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 16 juni 2016 02:28]

Nou ik denk eerder dat MS de scorpio echt als 4K en VR de markt in wil zetten en in gewone modus een gelijke game experience wilt forceren. Omdat het voor FHD gelihkwaardig moet zijn aan de orginele xb1.
Dat is iets wat wij PC gamers niet bevatten want dat zijn wij niet gewent. Maar game dev en hun ptojecten moeten wel door platform keuring heen en console firma kunnen eisen stellen. Op PC is open en de dev hebben daar meer vrijheden als geen platform firma dat hun al te veel oplegd. Maar houd ook in dat je de grootste crap en rushed out zooi voorgeschoteld kan krijgen.
Maar gezien de tegenstrijdigheden is wachten op officiee bericht. Men kan het beleid tot volgend jaar nog finalizen.
De game blijft toch ook hetzelfde?
Betaal je meer dan krijg je betere beelden, de gameplay (waar het om draait bij gaming) is nog steeds hetzelfde.
Behalve dat onwtikkelaars van console games dan voor verschillende edities consoles andere instellingen moeten gaan optimaliseren voor dezelfde game. Dat gaat enigszins tegen het credo van consoles in.
het credo van consoles is al compleet losgelaten nu de consoles beide draaien op x86 techniek.....daarom is er ook de hardwarematige achterstand tov PC....vroeger was dat niet omdat men bij de PS3 (bijv) veel langer kon finetunen in de aansturing van de hardware.....alle optimalisaties voor x86 zijn bekend....dus daar was na release bijna niks extra's meer uit te persen!
Maar ze moeten al meerdere textures etc maken voor de pc. ze kunnen het heel simpel stellen. Oude xbox medium gfx en 30/60 fps.(qwa pc settings kan). en de nieuwe xbox ultra gfx en 30/60 fps 1080p. De gene die meer betalen(lees betere console hebben) krijgen betere gfx. En ontwikkelaars kost het weinig extra's want ze moesten het toch al implanteren voor de pc versie.

En het is toch ook eerlijk dat ik met een gtx-1080 a 700 euro meer fps/gfx krijg als jij die met een rx 480 van 200 euro aan kom zetten.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 15 juni 2016 17:16]

De xbox one is nog geen 4 jaar uit pas 2,5 jaar, en het is geen pc beleid bij consoles is juist mooie alles gelijk.
De Xbox One is gelanceerd in november 2013.

Als de Scorpio eind 2017 uitkomt is de One dus 4 jaar oud.
Fragmentatie. Een console staat juist bekend als "gemakkelijk" en plug & play. In dit geval zou je dus Xbox One games hebben die wel op de ene versie werken en niet op de andere. Dit is verwarrend voor een deel van de demografie, denk aan kinderen of ouders en opa's & oma's die games kopen voor hun kind/kleinkind.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 15 juni 2016 16:44]

Ze blijven gewoon de plug en play hebben. Alleen krijgt de xbox1 s betere gfx. blijven gewoon werken. alleen mindere gfx.
Dat is niet helemaal waar dat het wel op de ene werkt en niet op de andere..

Wat je krijgt is dat de game op de snellere console dus makkelijk 60FPS zou moeten kunnen halen met fullhd en mooi beeld.. Het staat overigens vrij of een game maker er 4K aan de game toevoegd of niet.

Bij de oude zal er dus concessie moeten word gedaan.. Dus de game komt er of slecht eruit te zien, of de vertikale resolutie gaat omlaag om snelheid terug te winnen..

Al denk ik wel dat de oude console welicht nog 2- 2,5 jaar mee zal kunnen komen..

Overigens heeft de consule dynamische resolutie.. Aan de hand van de prestaties van de console word dus de resolutie bepaald.. Een console dat sneller is zal dus feitelijk meer profijt hebben dan een console die trager is..)

Je zal de game uitaard nog prima op de oude kunnen spelen, alleen worden er weer consessies gedaan betreft vertikale resolutie en of beeld kwaliteit..
Daarna zal je gaan zien dat of microsoft toch de neiging krijgt om de oude gen te droppen.. Of laten hem gewoon doodbloeden dat consumenten vanzelf een nieuwe zullen kopen.. Op een gegeven moment is de rek er toch wel echt eruit..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 16 juni 2016 02:38]

Maar daar zegt Microsoft van dat het niet "mag".

De games komen dus nog gewoon uit op de Xbox One maar er staan gewoon bepaalde grafische kwaliteiten aan op de Scorpio.

Nu de Xbox en PS4 gewoon op pc hardware zijn gebouwd Kan dit perfect natuurlijk. De One en ps4 spelen het op Medium, de Scorpio en ps4.5 op High.
Het enige wat waarschijnlijk gaat verschillen is de resolutie naar 4k. Dat is gewoon een logische stap wat ze nu ook gaan doen met de Xone S die 4k videos kan afspelen.
nee, het spel zou er gewoon beter uit zien
Eens. Slechte zaak dat een spel op een nieuwere console beter werkt. Het hele idee van een console is dat je 5-7 jaar een apparaat hebt die alles zonder problemen speelt.
Op het moment dat je dit gaat veranderen, 'moet' je alsnog iedere keer een nieuwe kopen.

Een doorontwikkeling met andere technieken, zoals in dit geval 4K, maar ook destijds met de New 3DS waarbij een functionaliteit als NFC (en natuurlijk een betere 3D weergave), is niet erg, spellen werken immers nog steeds even goed en je kan de NFC op andere manier krijgen. Ook laadtijden zijn compleet acceptabel, maar gameplay zelf moet stabiel blijven.
Alleen het probleem in dit geval is dat de console gewoon te sloom was toen hij eigenlijk op de markt kwam.. Daar kunnen ze momenteel niks meer aan veranderen helaas..

Je krijgt inderdaad dat op de oudere console er dan conssesie moeten worden gedaan om dezelfde game nog speelbaar te houden.. Maar het kom erop neer dan de oude gen vanzelf dood bloed en je dus eigenlijk weer aan een nieuwe console zit..

Ik vind het opzicht geen probleem aangezien ik mijn console toch 2ehands voor minder had gekocht.. Zou wel graag zo`n mooie scorpio willen als inderdaad de snelheid een voordeel kan gaan zijn in nieuwere games + een mooie Uhd speler.. :9
Ik vind dit zonde. Als mensen meer willen uitgeven, of opnieuw het geld willen uitgeven, mogen ze van mij best betere visuals krijgen. Zolang het maar optioneel is.
Die teraflops zijn ze ook wel nodig voor 4K, maar het betekent ook dat je nog steeds lelijke games krijgt te zien, alleen ditmaal in 4K.
Het is:
  • Geen nieuwe generatie (Microsoft beschouwt Xbox One als een familie van producten)
  • Playstation 4 NEO heeft naar geruchten slechtere specs dan Project Scorpio en doet volgens diezelfde geruchten alleen upscaling, nooit native 4K renderen.
  • PS5 is totaal niet aangekondigd, waar haal jij vandaan dat ze het beter doen?
Maar als je niks om 4K geeft, bovenstaand blijkt toch waar (dat op FHD je geen voordeel van de scorpio hebt) en bij Sony heb je met de Neo wel voordeel op FHD, dan zou de Neo voor een hoop mensen toch best interessant kunnen zijn.
Ik ben benieuwd of dit nou waar blijkt te zijn of niet. Het zou raar zijn, 4K is naar mijn idee overrated en dan zou je straks dus alleen kunnen kiezen bij veel games tussen crappy framerate op (sub)FHD, of crappy framerate op 4K :S (ik blijf maar gewoon PC gamer denk ik...)
Dat ze de framerate dan locken in multiplayer maar de singleplayer gewoon alles uit de kast laat trekken...
Omdat je er geen voordeel uit haalt tegenover de Xbox One ervant uitgaand dat de Xbox One 1080p met 60fps aanhoud op een 1080p-scherm. Wat niet het geval is, in werkelijkheid zal de Xbox One bij sommige games de resolutie tijdelijk terugdraaien om zijn fps te kunnen behouden, dat zal bij de Scorpio niet meer gebeuren.
Playstation 4 NEO heeft naar geruchten slechtere specs dan Project Scorpio en doet volgens diezelfde geruchten alleen upscaling, nooit native 4K renderen.
Dat lijkt met gewoon giswerk en onzin. Als er een veel krachtigere GPU in de PS4 Neo zit dan kan de console prima intern op een resolutie renderen die lager is dan 4K, maar hoger dan 1080p, en daarna upscalen naar 4K, en dan is de beeldkwaliteit beter dan native 1080p. Precies zoals nu al gebeurt voor (delen van) games die te zwaar zijn om native 1080p te renderen op een console dus...

De fixatie op render resolutie gaat echt een beetje te ver als je het mij vraagt, vooral omdat 99% van de klagers geen enkel idee heeft hoe moderne render engines eigenlijk werken, ook op PC. Vrijwel elke moderne engine gebruikt tegenwoordig een vorm van deferred rendering waarbij het uiteindelijke beeld uit meerdere buffers en render passes wordt samengesteld, die niet alleen onderling maar ook frame-to-frame van resolutie kunnen verschillen. Achter de schermen worden allerlei dingen continu op verschillende resoluties gerendered/upscaled, je kunt amper meer spreken van een game die 'in 1080p rendert' of 'in 4K rendert'.

Dat je op krachtigere hardware veel meer pixels kunt pushen en dus over de hele linie delen van je rendering op hogere resoluties kunt doen lijkt me duidelijk, vandaar dat het een beetje onzinnig is om te zeggen dan 'de PS4 Neo geen games in 4K kan renderen'.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 15 juni 2016 18:00]

Wat interessanter is dan de spec aannames is waarom Sony bv de Neo op zijn agenda heeft. Ze zijn bang dat gamers vertrekken naar pc vanwege aanbod en kwaliteit. Je kan het hier teruglezen.
Microsoft is hier dus niet zo van onder de indruk gezien hun play anywhere programma.
Het gaat bij de Neo en Scorpio niet zozeer om mooiere plaatjes op HD TV's maar vooral om ondersteuning voor VR en 4K omdat er nou eenmaal nu al veel 4K televisies verkocht worden en ook VR gaming nu echt is begonnen.
copnsumente met een HD TV en geen iteresse in VR hebben genoeg aan een Xbox One (S) maar bezitters van een 4K televisie of geinstereseerden in VR kunnen gaan voor de Xbox One Scorpio.

Maar reken maar dat die Xbox One Scorpio en ook de PS4 Neo los al gauw 600 euro zullen kosten en wel 1000 euro in een set met VR bril en controllers.
Sony doet precies hetzelfde, maar met mindere specs. Volgens jou een fail.
Sla je de neo dan ook over?
De rekenkracht is vier keer zo groot, echter de resolutie ook. Gaan we er dan wel op vooruit? Of is dit een te snelle conclusie ;)
De benodige rekenkracht voor 4K is ongeveer een factor 2,5 t.o.v. 1080p.
De Xbox One draait het meeste op 900p, dus 4k is misschien wel 5 keer zo veel. Aan de andere kant hoef je veel zaken niet 5 keer opnieuw te berekenen, dus er valt met optimalisatie weer winst te behalen. Ik denk dat we er onderaan de streep weinig op vooruit gaan.

We gaan er wel op vooruit als de Scorpio bijvoorbeeld op 1080p zou draaien. Dan kan de framerate en beeldkwaliteit er wel flink op vooruit gaan.

[Reactie gewijzigd door shredder op 15 juni 2016 17:04]

Ik vraag het me ook af, Microsoft doet net of 6TP extreem indrukwekkend is. Ik vind het nog wel meevallen, vooral gezien het feit dat we nog tot eind 2017 moeten wachten.
De ontwikkelingen in de hardware gaan blijkbaar sneller dan Sony en Microsoft zich voor hadden gesteld. Iets wat eigenlijk vanaf de aankondiging van de xbox one en PS4 al duidelijk was maar wat ze nu pas toegeven door deze nieuwe consoles aan te kondigen.

Wat Microsoft dus nu doet is kunstmatige limitaties opleggen zodat de oude consoles nog levensvatbaar blijven voor ontwikkelaars.
Dit draagt niet bij aan een betere game ervaring of ontwikkeling van nog grotere, mooiere, betere games en op deze manier zal de pc altijd voor blijven lopen.

Uiteindelijk wel een logische move om twee redenen:
1. Multiplayergames... als je 60FPS draait tegenover 30FPS dan heb je een voordeel..
2. Games, als je zorgt dat de nieuwe console betere games kan draaien kan het zijn dat developers voor een van de twee gaan kiezen en niet beiden, en zelfs als je afdwingt dat ze voor beiden MOETEN maken kan het zijn dat ontwikkelaars dit teveel moeite vinden en uberhaupt niet meer voor die console hun spel uitbrengen

[Reactie gewijzigd door Giblet_dono op 15 juni 2016 16:46]

De ontwikkelingen in de hardware gaan blijkbaar sneller dan Sony en Microsoft zich voor hadden gesteld. Iets wat eigenlijk vanaf de aankondiging van de xbox one en PS4 al duidelijk was maar wat ze nu pas toegeven door deze nieuwe consoles aan te kondigen.
Tja, als het doel was om de prestaties te verhogen klopt je statement. Echter gooien ze hem zo op de markt waardoor de extra rekenkracht puur voor VR en 4K bedoeld is. Jaren terug toen de ontwikkeling begon van de consoles (dus ver voordat ze in de winkels lagen) kon niemand aangeven of en wanneer VR en 4K aanslaat of zullen aanslaan.

Hoe de situatie eind 2017 is zullen we echter moeten afwachten. De Xbox One zoals die nu in de woonkamer staat is immers ook verre van wat er in het begin was aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 15 juni 2016 16:58]

Tuurlijk zegt Microsoft Marketing (want zo gaat dat) dit nu. Ze willen natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen dat mensen nu gaan wachten op de nieuwe console. 2 maanden voor de release zal je een totaal ander verhaal horen.
Inderdaad. Het is gewoon marketing.

Maar het zou belachelijk zijn om elk spel op de Scorpio met trucjes terug te moeten houden. Als de rekenkracht er is, dan zullen devs er ook gebruik van maken.
Nice dus eind 2017 gamen op 4K met (medium-low) settings :z Heb zelf een 4K tv en een game pc met een 970 en ik verkies altijd 1080P 60fps op high/ultra dan 4K op medium met 30FPS

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 15 juni 2016 17:21]

Dit dus. Ik ben geen zeikerd die hoe dan ook 60 fps wil (ik speel soms op 30 of 40/45 zo lang het maar stabiel is) maar heb ik de keuze tussen 1080p/60fps of 4k/30fps dan kies ik toch voor de eerste. 4k ziet er natuurlijk beter uit als je het vergelijkt maar zo lang je alles op je native resolutie draait ziet het er gewoon super uit.
Ik wacht het rustig af dit klinkt meer als verkoop praat zodat ze in 2017 als nog kunnen aangeven dat de scorpio console veelbetere graphics weer geeft en het een ultieme aanrader is voor de fanatieke gamer.... Praat om de xbox one (S) verkoop weer te stimuleren
Microsoft heeft beloofd dat toekomstige games zowel op de Xbox One en Xbox One S als op de Scorpio zullen werken. Hoewel de topman in het interview er niet over spreekt, moet vr-functionaliteit een ander voordeel van de nieuwe console worden.
Tuurlijk zegt de topman dit. Er liggen nog heel veel XBoX One's in winkels en magazijnen. Als de Scorpio of S merkbare voordelen heeft buiten VR om dan zal de XBox One zelf echt een neusduik maken in verkoop. De XBox One zal het nu wel goed doen als 'Budgetaankoop'. denk ik. Ik verwacht namelijk wel een prijsverlaging in de aanloop naar de nieuwe modellen.

Verder denk ik dat de komst van VR op de consoles ook betekend dat het een stuk grotere markt wordt. En inderdaad, de brillen moeten dan wel wat goedkoper worden maar dat kan tegen de tijd dat de Scorpio er is best wel eens lukken.