Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft Xbox Project Scorpio verbetert 1080p-weergave van games'

Door , 185 reacties

Microsofts komende Xbox-console waar het bedrijf onder de naam Project Scorpio aan werkt, biedt niet alleen 4k-weergave bij nieuwe games, maar verbetert ook de weergave van spellen op televisies met een resolutie van 1920x1080 pixels. Dat beweert Windows Central.

Bij Project Scorpio behouden Xbox-games die gebruikmaken van dynamic scaling vaker hun resolutie om de beoogde framerates te halen. Bij de Xbox One pasten bijvoorbeeld Halo 5 en The Witcher III hun resoluties dynamisch aan om prioriteit te geven aan het bereiken van respectievelijk 60fps en 30fps. Volgens Windows Central hoeven games bij Project Scorpio minder vaak hun resolutie op deze manier te verlagen. De site baseert zich op een Unlocked-interview met Phil Spencer.

Een ander voordeel dat Microsoft naar voren zou willen halen voor gebruik van Project Scorpio in combinatie met een fullhdtv is de ondersteuning voor supersampling. Deze techniek zorgt voor hoge kwaliteit anti-aliasing door op een hogere resolutie te renderen en vervolgens te downsamplen. Door de zware wissel die dit op de grafische hardware trekt werd dit tot dusverre niet toegepast bij consoles.

Tenslotte zal Project Scorpio shader model 6.0 van de Direct3D-api ondersteunen. Deze opvolger van shader model 5.0 uit 2009 zorgt onder andere voor efficiëntieverbeteringen en optimalisaties door gebruik van de LLVM-compiler te maken. Overigens gaan de huidige Xbox One-modellen ook over shader model 6.0 beschikken zodra deze beschikbaar komt.

Project Scorpio krijgt standaard een uhd-blu-rayspeler aan boord en kan beschikken over hdmi 2.0a en hdr-ondersteuning, meldt Windows Central verder. Microsoft heeft Project Scorpio inmiddels op zijn site gezet, met de vermelding dat de console in de zomer van 2017 verschijnt en over 6tflops aan grafische rekenkracht beschikt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-03-2017 • 16:44

185 Linkedin Google+

Reacties (185)

Wijzig sortering
Beetje jammer dat T.net dus gewoon een vertekende samenvatting van Windows Central klakkeloos overneemt, terwijl het originele interview gewoon nog is terug te kijken. Windows Central's sources is niets meer dan het interview van Unlocked en zijn 4 twitterberichten.

Zie hier:
https://www.youtube.com/watch?v=T8uBk0FmL5Q
(hierin ook wat info over gamepass, 1st party en zijn visie op XB family)

Hij geeft aan dat zijn prioriteit was de devkits bij developers te krijgen, zodat zij de keuze kunnen maken wat zij gaan doen met huidige en toekomstige games. Het gaat geen afdwingen van 4K worden of fixed 1080p met 16xMSAA (oid). Hij geeft daarin voorbeelden dat een XBO game waarin de developer kan kiezen voor 60fps, locked 4k (ipv 1080) of juist kiest voor hogere ingame details.

Shadow of War is ook de eerste game op dit moment die een 'officiele' vermelding heeft gemaakt dat de game uitkomt op de Scorpio, maar Spencer aangeeft dat alle huidige XBO games (en BC games) ook gewoon speelbaar worden op de Scorpio. Scorpio is dus ook geen 'next gen', maar gewoon een hoger niveau van de huidige generatie.

Aanvullend ziet hij de Scorpio als een console voor de 'premium' gamers, dat select groepje gamers dat op PC minimaal high-end moet zijn, dit wordt dus geen vervanging van de XBO S (die hij ziet zoals de eerste Xbox had moeten zijn), maar een premium niveau in de Xbox family.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 10 maart 2017 17:14]

Klinkt ook wel logisch. Microsoft probeert duidelijk pc gamers te laten overschakelen naar console dmv games in de Windows store en toetsenbord en muis support. Alleen weet ik niet of dat veel gaat uitmaken. De voordelen van pc blijven nog altijd (oa.):
- Mods (ok, sommige console games hebben ze ook)
- Gratis online gamen
- Goedkopere games
- Onderdelen makkelijk zelf te vervangen

Er zijn er vast nog. Mijn punt is dat de meeste van die voordelen niet in het business model passen van consoles.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 10 maart 2017 17:22]

Niet echt, Spencer ziet hele Xbox gaming als een platform, of dat nu een console, een PC, tablet of laptop is, dat je je games kan spelen ongeachte apparaat, maar onderdeel van de Xbox family en daartussen vrij kan wisselen. Super eyecandy? PC. Eyecandy? Scorpio. Casual? Xbox. Mobiel? tablet/surface? Onderweg? Streaming.

Dit zag je al met Forza en GOW, kan je vrij wisselen tussen PC en console, je speelt samen met ze (of tegen), je gaat verder waar je op het andere apparaat was gestopt.

In een eerder interview zei hij ook te kijken naar het Steam Workshop principe? Mods die je vrij kan installeren, maar zonder al die 'bestanden kopiëren of aanpassen', dat ziet hij nog graag ook op console komen.
Ahzo! Ja dat lijkt me nog logischer. Daar zijn ze alvast goed op weg naar
Die filosofie had mij bijna overtuigd om ook een XBOX te halen. Totdat zo'n beetje al mijn vrienden een ps4 haalden. Dan is je keuze ook wel snel gemaakt ondanks dat ik de visie van MS heel mooi vind.
Nja wij waren (ondertussen ook weer zijn) altijd wel xbox gamers geweest, aangezien de xbox one release liet wachten en de PS4 al eraan kwam, hebben we met een club (Voornamelijk familieleden) de ps4 gekocht.
Vanaf het begin trok de PS4 ons allemaal al niet (gelukkig was ik dus niet de enige), direct toen de xbox one uitkwam hebben we deze direct gehaald en de PS4 verkocht.

Dusja wij kozen voor de visie van MS met de visie van de XBOX ONE incl de volledige gui en de exclusives (voornamelijk forza, die later met Horizon 3 ook nog eens op de PC speelbaar is, je hoeft hem alleen voor de xbox te kopen en je kan hem direct op de pc binnen harken) en etc.
Grafische zien wij (niet bril dragers, nowp ogen zijn in orde, geen bril nodig) gelukkig geen verschillen, er was dus niks om ons bij de PS4 te houden (op een afschrijving van zo'n 100 euro na dan, maar dat is verwaarloosbaar als je daar een xbox one voor terug krijgt).

Overstap naar PS4 was een grote twijfel, terugkeer naar de xbox (one) totaal niet, niemand heeft een sec hoeven te twijfelen.

Dusja, waarom jij niet indien je de visie van MS heel mooi vind? Waarom daar dan geen gebruik van maken? Wij hadden geen reden om het niet te doen.

Vanaf de controller tot de console is het gewoon een zeer positieve ervaring (indien je voorheen de xbox en xbox 360 gehad hebt) vergeleken de PS4 :)
Ik wil uiteraard geen xbox vs ps4 gezeik beginnen onder een xbox tweakers artikel.
Waarom ik geen XBO neem? In jouw geval is het logisch om overstappen bij mij is iedereen met wie ik speel beschikbaar op de PS4. Dus mijn situatie is hier te vergelijken met die van jou. Aangezien jullie met zijn allen besloten om over te stappen.
Swindowmasher heeft wel degelijk een punt. De visie van Spencer is inderdaad om Xbox als een service aan te bieden op elk platform, maar helaas negeert hij daarbij een groot deel van de wensen van pc-gamers en het open karakter van pc-gaming. Het is dan ook geen wonder dat de meeste pc gamers de Windows Store vermijden als de pest.

Daarnaast wordt zijn visie beperkt door het uwp concept dat Microsoft probeert door te drukken. Je kan de bestanden van uwp games niet eens aanpassen, dus Spencer heeft geen andere keuze dan zich te beperken tot het Steam Workshop model.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 10 maart 2017 19:18]

Spencer heeft tot nu toe nog niet echt punten gescoord om die droom te verwezenlijken zou ik zeggen. UWP is een flop voor gaming met veel negatieve publiciteit. DX12 laat zijn voordelen nog niet tot nauwelijks zien en heeft al verschillende launches in de weg gezeten zoals Gears of War terwijl Vulkan als tegenhanger bizar goede performance laat zien. De Windows Store only games worden massaal geboycot en het experiment dat Quantum Break heette was kort na launch van ieders netvlies verdwenen vanwege de vreemde keuzes qua streaming content enzovoort.

Microsoft heeft een lange geschiedenis van slechte beslissingen voor gaming achter de rug en niets wijst erop dat die geschiedenis teneinde is, sterker nog, de bewegingen worden met de dag idioter om uiteindelijk noodgedwongen toch maar bij te draaien. Zelfs de Xbox One flopte bijna bij launch vanwege het always-online geneuzel en Kinect.

En als je nog oude games speelt, word je tot op de dag van vandaag lastig gevallen door GFWL waardoor je allerlei workarounds moet toepassen om nog te kunnen spelen. De erfenis van Microsoft binnen PC gaming is gewoon rampzalig en MS neemt gaming helemaal niet serieus genoeg.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 maart 2017 14:07]

Exclusives, instellingen zelf beheren (zo ga ik bij the Witcher voor mooiere graphics op 60fps en bij CSGO voor lelijk maar het liefst 300fps) kiezen uit winkel op basis van prijs en/of drm etc.
Je vergeet de belangrijkste (voor mij)

Fatsoenlijke backwards compatibiliteit. Pc is het enige platform waarop je bij wijze van spreken alle FIFA games kan spelen. Bij consoles moet je 6 verschillende consoles houden.

Voorbeeld: laatst had ik zin om de originele Soul Reaver trilogie weer eens te spelen. Dubbelklikken op Steam en letterlijk 1 minuut later zit je Soul Reaver te spelen. Moet je met je PlayStation niet proberen, als die het überhaupt nog doet.
Er komt geen next-gen console meer, dat is tijden terug al aangegeven. Om de 2-3 jaar komt er een nieuwe console uit die een upgrade is van de huidige. Games uitgebracht ten tijde van de xbox One Original blijven ten minste ondersteund tot en met project Scorpio voor de tot dan toe uitgebrachte consoles. Wat op zich inhoud dat de eerste games en BC ten minste nog 4 jaar gespeeld kunnen worden (gezien de xbox S dan de laatste supported console is.
Behalve dan de next gen console die begin deze maand uitkwam.

Bovendien kunnen er altijd nieuwe spelers op de markt verschijnen, en zelfs huidige bedrijfsvisies kunnen ter allertijden veranderen.
Lijkt me sterk dat ze 10 jaar of meer op 1 architectuur blijven voortbouwen. Om bij te blijven met de concurrentie als die met die iets nieuws komt zullen ze wel moeten.
Euh er staat Holiday 2017......en das geen zomer hoor, maar eerder de november-december periode anders zit er sowieso een te korte periode tussen de One S en een Scorpio
De One S blijft gewoon doorlopen, de Scorpio is gewoon een nieuwe (hogere) laag in consoles. Zoals tablets en laptops, de Surface was geen vervanging, maar een niveau ertussen.
Dat maakt voor zijn gemaakte punt niet uit, Holiday 2017 is in de US gewoon aan het eind van het jaar en niet in de zomer. Voor November is de Scorpio er dus niet.
Ik twijfel daar nog over; de One S kwam ook in augustus uit, en Middle Earth: Shadow of War is specifiek ook aangekondigd voor de Scorpio, en laat die game nu een release in augustus gepland hebben staan. Zou me dus niets verbazen als de Scorpio toch in augustus uitkomt, met o.a. Shadow of War als launch titel. Ook is een release in November niet heel handig, omdat je dan net Black Friday en vergelijkbare sales hebt gehad, welke een extra boost aan eventuele Scorpio sales kunnen geven.
Als er gezegd is Holiday 2017, dan is dat dus November-December, DAT is DE 'Holiday' periode als men in de VS over holiday praat.
Da's de target, ja. Maar Phil Spencer heeft al aangegeven dat ze voor op schema liggen.
Buh Black friday is in November.....
Inderdaad, de Scorpio word gewoon lid van de Xbox One familie. Zijn ook de eigen woorden van MS.
Ik ben juist overgestapt naar consolegaming om hardware upgrades e.d. te vermijden.. Ik vind dit echt geen leuke trend -O-
je mag het ook zo zien dat er nu niet een compleet nieuw systeem wordt gemaakt en jouw oude console nog mee lift op de nieuwe games.
de ps3 en de xbox360 waren er aanzienlijk langer dan de vorige generatie voordat er iets nieuws kwam.
Nu wordt er een upgrade ipv een compleet nieuwe console uitgebracht en jouw oude console zal weer 3-4 jaar games ontvangen.

(ik heb het hier echt over de release tussen consoles, de PS2 is erg lang ondersteund, zelfs na de release van de PS3)
In theorie inderdaad ... Maar wacht maar tot je straks de eerste PS4Pro / Scorpio only games gaat krijgen, dan is het dus wel gewoon een nieuwe console met wat backwards compatibility.

Vingers gekruist houden dat de 'oude' consoles nog voldoende titels zullen blijven krijgen die fatsoenlijk draaien.
Games exclusief voor de Pro of Scorpio ontwikkelen zal waarschijnlijk alleen gebeuren als Sony en Microsoft daar op aandringen. Waarom zou je als ontwikkelaar een game maar aan een klein gedeelte van de markt verkopen als je zonder of met minimale inspanning je afzet enorm kan vergroten?
Niet alleen dat. Het mag op dit moment simpelweg niet van Sony en waarschijnlijk ook niet van Microsoft. Anders zou het console eco-systeem behoorlijk aangetast kunnen worden.

Zelf heb ik op launch day een PS4 gehaald voor 400 euro en vervolgens 3 jaar later op launch day een PS4 Pro voor 379 euro. Vervolgens oude PS4 voor 175 euro weer doorverkocht. Zou willen dat mijn PC hardware nog ~45% waard was na 3 jaar :)

Daarnaast is dit (zeker bij PS4) ook vooral om te voorzien in 4K gaming, de CPU is niet evenredig geupgrade met de GPU waardoor het actief verbeteren van framerates/physics op 1080P niet heel effectief is (het scheelt wel wat maar geen verschil van 30 FPS naar 60 FPS). De architectuur is verder zo goed als gelijk dus zelfs als ze games met moeite op 1080P/30FPS kunnen draaien op PS4 Pro dan zou die altijd nog goed op 720P moeten kunnen draaien op een normale PS4.

Eerlijkheidshalve moet ik ook wel zeggen dat ik een 4K HDR TV heb en ook niet heel veel verschil zie tussen PS4 en PS4 Pro, de upscale technieken van de TV's zijn anno 2017 ook al erg goed.
Zou willen dat mijn PC hardware nog ~45% waard was na 3 jaar
970's op Vraag&Aanbod worden verkocht voor 150-200 euro terwijl nieuwprijs ongeveer 300-350 euro was, dusja het klopt niet :P
Sterker nog sony verbied het
Microsoft ook volgens Spencer.
een developer zal dit inderdaad niet zo gauw doen, maar de kans dat een developer zich niet focust op het optimaliseren voor de PS4 wordt natuurlijk wel een stuk groter, veel PS4 games vind ik nu al onspeelbaar door lage framerates.
Welke PS4 games zijn slechte ports volgens jou?

Er zijn amper games die structureel onder de 30 fps vallen op de PS4. Velen zelfs 60 fps.

Wil je meer dan moet je meer geld uitgeven en op de PC gaan gamen.
Sony heeft volgens mij meerdere keren expliciet gezegd dat ps4pro exclusives niet is toegestaan. Zou niet slim zijn dat te doen.
Je zegt het goed. Straks. Een term die in de console wereld zo'n 3-4 jaar duurt, omdat de meeste games na die tijd redelijk goed doorontwikkeld zijn voor een dergelijk platform.

Ik heb afgelopen jaar m'n Xbox One vervangen voor de S, gewoon vanwege het compactere formaat en met de gedachte dat ik met een 'nieuwe' console sowieso altijd nog een jaar de kat uit de boom kijk. Daar komt dan nog bij dat ik bij overstap van X360 naar X1 eigenlijk voornamelijk over ging omdat ook mijn vrienden dat deden. Je wilt toch met ze blijven spelen. Maar als die kloof door Scorpio er niet meer is, worden we daar veel meer vrij in gelaten en kan ik die aankoop zo nog een jaartje opschuiven en toch mee blijven spelen.

Ik zie het niet zo somber in allemaal.
PS4 pro en Scorpio exclusive games alleen als met voor extreem GFX gaat dat downscaling de boel vermangeld zoals bij Crysis 1 op low zag er niet uit. Farcry 2 op low zag er goed uit.

De reden dat in verleden de oudere consoles niet ondersteund worden is.
Omdat de vorige gen tech. van + 5 a 7 jaar oud is. Enorm Gflop verschil.
Maar vooral Architectuur heel anders is Cell Van IBM &co en triple SMT core van IBM .
Hier is emulatie vereist. Of full port team.

Nu hebben we AMD APU is er dieshrink gekomen in tijd waar 4K en VR doorbreekt.
Wat voor gelijke game op 4 K de 4 voudige pixel en texel bandbreedte eist
Bij upgescaled games naar native 4 K is het zelfs meer.
Bij VR is naast hoge resolutie als stereoscopische hoge resolutie ook FPS van 90 en latancy wat heel strak moet zijn.

Dus ik denk eerder dat VR en 4 K deze tussen gen x.5 gekomen is .
En met dezelfde architectuur maar vooral krachtiger , de games voor beide in dezelfde productie kunnen omdat veel meer gemeenschappelijk hebben. Zo is CPU kant nagenoeg gelijk waar het verschil de klok is. De GPU vooral meer van het zelfde is.
Iig tussen PS4 & de Pro variant is verschil vooral in de klok en de breedte.
Scorpio is grotere stap en de vraag is dus opf dezelfde cores gebruikt worden met dezelfde GCN.

Gezien verschil minimaal kan zijn is grote verschil in productie beperkt en men moet twee game settings uitwerken voor twee verschillende plstformen waar het verschil teraflops is maar niet architectuur.

Houd in gevalletje van settings er hoefd niet ge- emuleerd te worden.
Ze kunnen het dus behandelen al 1 target met twee setting en twee test en Q&A paden.
Natuurlijk is dat zo, alleen nu heb ik 'oude' hardware tegenover betere.. De nieuwe versies van consoles kunnen bijv stabielere en hogere framerates bieden. In multiplayer spellen kan dit juist het verschil zijn tussen een kill of death :/

Dus ik voel me bijna 'geforceerd' om de nieuwe te kopen, om maar mee te kunnen komen. Het hele PCgaming verhaal begint hier nu ook.

En ik vraag me af wanneer nu dan de next gen komt. Want de PS5 en Xbox Two moeten weer gelijk beginnen/getrokken worden ivm de (dan next gen) games..
Ik snap je punt, maar dat is puur gevoelsmatig. Van mijn auto is ook een nieuwere, betere versie. Net als van mijn smartphone, tv, en al het andere. Wil niet zeggen dat ik die nieuwste en beste versie ook altijd moet hebben. Dat is onbegonnen werk. Ik zou zeggen: laat je niet gek maken en haal die upgrade alleen als en wanneer jij het echt nodig vindt.

Dat de PS4 Pro / Scorpio mooiere beelden kunnen tonen, doet geen afbreuk aan de ervaring op PS4 / XB1S. Die consoles blijven gewoon zoals ze waren en alle games komen erop uit, dus je verliest niks. Game-ontwikkelaars zullen deze consoles nog jaren willen blijven ondersteunen, want daar zit het gros van de spelers en dus het grote geld. En tegen de tijd dat de upgraded consoles het grootste deel van de markt omvatten, dan zijn we toch al een volledige consolecyclus verder en hebben de PS4 / XB1 gewoon, pak 'm beet, een jaar of 6 meegedraaid. Dat is een normale levensduur (PS3 en X360 was een uitzonderlijk lange generatie).

Tegelijk zijn er wel de voordelen van deze nieuwe release-strategie: je neemt je games, accessoires zoals controllers, save-games en DLC mee over meerdere generaties, er is eindelijk backwards compatibility in console-land, en wie juist graag bijblijft voor ~¤400 per ~3 jaar kan dat doen.

Het is afwachten hoe het zal gaan met weer de volgende stap ("PS5" / "Xbox Two"), maar het is aannemelijk dat alles dan één tree doorschuift. Dan zouden de PS4 Pro en de Scorpio de onderlaag gaan vormen, en nog alle games blijven ontvangen, met de nieuwe consoles daarboven. Dat zal dan het moment zijn dat de gewone PS4 en XB1 achtergelaten worden. Steeds twee actieve modellen dus; ik vind het een prima strategie. En er kan gewoon één stap overgeslagen worden voor wie liever de oude stijl doorzet.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 11 maart 2017 00:37]

Even een copy/paste van mij zelf :D

"En dit is inderdaad waar ik het meeste bang voor ben. Dat het er grafisch minder uit ziet prima maar de framerate moet stabiel zijn. Maar jammer genoeg is het nu al belabberd met de framerate op de huidige consoles en dan heb ik het niet over 30fps maar onstabiele framerate."

Als de ervaring van gamen minder word dan voel je genoodzaakt om te upgraden. Bij gamen gaat het eenmaal iets sneller dan bij een auto of een smartphone.
Game-ontwikkelaars zullen de komende jaren meer verdienen aan de PS4 / XB1 dan aan de opvolgers, dus waarom zouden zij hun meest populaire versies slechter maken? Zoals je zegt zijn er nu ook al frame-rate-issues in sommige games, en draaien vele andere op 30 fps. Games die het te bont maken, komen niet door het goedkeuringsproces van de console-bouwers. Ontwikkelaars leren de consoles door de jaren heen ook steeds beter kennen, en ze hebben er zelf baat bij om goed te optimaliseren. Ik verwacht dus dat de ervaring niet slechter zal worden dan het nu is, maar we zullen het zien.
Ik hoop dat je gelijk hebt hoor maar ik ben sceptisch over het optimalisatie van de huidige generatie. Ik denk ook niet dat ze het bewust gaan doen maar ben wel bang dat als er framerate problemen zijn dat ze dan de nieuwe consoles als argument gaan gebruiken en zeggen dat je dan maar de betere console moet kopen.
Als er een markt is die snel gaat dan is het wel die van de Smartphones. Ieder jaar een nieuwe kopen is geen uitzondering.

Hierboven wordt het goed omschreven. Door het uitkomen van een "upgrade versie" is je vertrouwde console niet ineens slechter. En door het feit dat zoveel Microsoft als Sony eisen dat beide console versies ondersteunt worden, zul je niets missen.

Het zit dus vooral in je hoofd. "Er is een betere, dus die moet ik hebben". Iets waar de hele samenleving nogal last van heeft overigens...
Ik bedoel meer dat je sneller de behoefte hebt om te upgraden. Bij een smartphone of auto is het niet haalbaar om altijd de nieuwste te hebben bij een game console wel.

Waar ik meer bang voor ben is dat de mindere versie de dupe word en spellen minder gaan presteren door slechte optimalisatie. Kijk bijvoorbeeld naar nvidia en de videokaarten. Als er een nieuwe videokaart uit komt word ineens de oudere videokaarten minder goed ondersteund met drivers.
Ik ben bang dat je daar wel een punt hebt...

Als een console meer power (Dus meer grafische opties) heeft dan zullen spelfabrikanten die ook gaan benutten. Voor je het weet komen spellen met Supersampling en andere opties die de oude consoles niet trekken, en dus moet iedereen over.

Aan de ene kant mooi dat ook consoles nu wat variatie krijgen: Dus wie meer WIL en het kan betalen, die kan het krijgen. Aan de andere kant wordt de verleiding nu wel groot voor ontwikkelaars e.d. om die extra power als basis te zien en exclusives uit te brengen.

(Sinds het hele 'PC Master Race' gebeuren kon je dit natuurlijk wel zien aankomen. Als de demografie lang genoeg wordt getreiterd over 720p en 30FPS gaan ze vanzelf meer eisen)
Excl. voor Pro of Scorpio ontwikkelen mag niet!
Ik denk dat het vergelijkbaar is met nu momenteel de nieuwe Zelda. Werkt op de Switch al middelmatig (volgens review) en op de Wii-U is het grafisch allemaal nog verder teruggedraaid. Als je straks op de oude console wel alles kan spelen maar grote "fps drops" krijgt, is dat ook niet leuk.
En dit is inderdaad waar ik het meeste bang voor ben. Dat het er grafisch minder uit ziet prima maar de framerate moet stabiel zijn. Maar jammer genoeg is het nu al belabberd met de framerate op de huidige consoles en dan heb ik het niet over 30fps maar onstabiele framerate.
Ben ik niet bang voor.
Games concepten die zwaar zijn , gaan plubishers toch voor hogere GFX om simple redenen GFX is marketable als trailers screenshots. FPS is voor sommige games 60FPS gewenst maar slow pace ganes kunnen ook op 30. En die keuze nemen publisher al voor je op console. Zelfs nemen ze de suptiele upscale HQ hit om complexere scenes te kunnen weergeven.

Dus ik denk niet dat ze nog meer in FPS gaan hakken want 30FPS upscaled 700 tot 900 wordt al gedaan.

Bij PC heb je de vrijheid om HQ helemaal op low te zetten en HQ setting gross disabled. Sommige games zien er dan nog steeds goed uiy. Dat komt omdat sommige features gewoon zwaar zijn maar de invloed zo subtiel is. Voor frantic game ga ik niet de shadows controleren en meer HQ en complexe scene is in voordeel van oposing forces. Zo ook je ziet campeerder moeilijker.

Voor de dev kunnen dit mogelijk als 1 platform behandelen met andere HQ settings.

Je kan het zo zien een port is als elke extra platform is extra werk ook kosten ook Q&A en distributie en support. Maar voor zeer gelijke platformen is die benodige inzet van resources aan de ontwikkelkant minimaal.

Tov van Xbox en PS. Publisher doen dat omdat dit twee grote markten zijn.

Kleine producties pakken naast XB platformen bijvoorbeeld PC mee.
Vaak geen synchrone release. Geen PS. Omdat port voor kleine team veel zeaarder is.

XB 1 & scorpio goed samen te doen Xb360 of PC komt iets meer bij kijken.
Ik word hier ook niet blij van! Moet ik weer een maand ruzie maken met mijn vriendin omdat ik mijn gewone Xbone wil vervangen voor deze en dan bepalen we dat ik maar een half jaar moet wachten. (of langer |:( )
Je kan beter je vriendin inruilen voor een nieuw, leniger en sneller model :+
Waar dan al je oude software opeens niet vlot meer op draait, zo kun je blijven upgraden :p
Voordelen van op het zelfde geslacht vallen. Hahaha ik zal daar dus nooit ruzie over maken.

[Reactie gewijzigd door Sieb2 op 10 maart 2017 17:46]

Nice one sieb.

Of je mag je eigen hobby bepalen?
of je werkt er wat extra voor.
Of we weten niet hoe nijpend zijn financiele situatie is.
of je groeit een paar kloten |:(

Daarnaast mag ik mag toch hopen dat je je huidige xbone gaat verkopen en dat geld gebruikt om de nieuwe xbone scorpio te kopen met een kleine bijleg.
Je wordt niet blij van een nieuw product omdat je het dan direct "moet" hebben? Je huidige console blijft toch net zo goed werken? En als er geen nieuwe console gereleased werd was je wel tevreden geweest met wat je nu had?
Goh, en mijn vrouw stelde nog dat ik die grijze Nintendo Switch kon kopen maar als er een limited Zelda Edition zou komen, we de Switch zouden inruilen voor die Limited versie.

Toch fijn als je wederhelft/vriendin dezelfde hobby's deelt, dat maakt t een stuk aangenamer 😎
Wanneer je daar ruzie over moet maken wil dat zeggen dat je het blijkbaar niet zonder meer kan veroorloven. Of je vriendin heeft te veel de broek aan.
Ik neem aan dat zij dan ook maar eens per jaar schoenen koopt? :P
Nee die zijn dan ineens "essentieel" :X
Beetje gezeur. Je kan gewoon elk ps4 spel afspelen opzowel de standaard als geupgrade console. Het getuigt juist van ballen dat ze de oude cyclus van nieuwe consoles hebben door broken.
Is ook gezeur. Niemand dwingt jou. Alle spellen kunnen op beide systemen gespeeld worden. Hier is gewoon sprake van keuze.
Als je geen UHD televisie heb kun je ook prima op je huidige console blijven zitten.
Dit lijkt me met name een upgrade voor mensen die een UHD televisie hebben of willen kopen in de nabije toekomst.
De huidige consoles zijn ontworpen voor de full HD telvisie en niet voor de UHD televisie.
Nu UHD gemeengoed is geworden lijkt me dus deze upgrade van de console ook niet zo gek.
Ook op FullHD leveren ze betere prestaties en op grafisch vlak..
Nog steeds niet de in 2013 beloofde 1080P 60FPS... op de PS4 Pro tenminste dan :?
Je hoéft niets (te kopen). Jouw huidige console blijft gewoon werken en je kan je games gewoon blijven spelen. Dus ik zie het probleem niet zo. :)
Ik vrees voor een situatie waarin je met een non-pro Just cause 3 performance krijgt in alle nieuwe games.
Tja, dan koop je hem niet? De gewone One blijft voorlopig echt nog wel ondersteund. De One en PS4 zijn ondertussen ook al 3,5 jaar op de markt (even de belachelijke vertraagde launch hier van MS daargelaten). De komende paar jaar verwacht ik dat de gewone One en PS4 modellen echt nog wel alle games krijgen, en dan zit je ondertussen best op een respectabele leeftijd voor een console generatie.

Ik vind het juist erg goed nieuws dat het mogelijk wordt om de prestatie op te krikken van je huidige collectie games, in plaats van dat er een nieuwe generatie komt en je weer vanaf nul moet beginnen (even er vanuit gaande dat Microsoft ook met zoiets als Sony's boost mode komt voor games zonder patch).
Nja, ik merk nu al verschil tussen PS en de Pro spelers op multiplayer gebied.. stabielere en hogere framerate geeft gewoon betere resultaten.
Daardoor voel ik me bijna gedwongen om ook up te graden als ik mee wil komen.

En het is gewoon wachten op Pro en Scorpio exclusives :/
Ja und ??? Niemand dwingt je daar toe.
Ja, wel dus. Ikzelf & de gamingindustrie.

Ik ben daar gevoelig voor.. en met mij duizenden anderen die een Pro hebben gekocht, terwijl ze een gewone hadden.

En dat is juist de reden dat ik genoeg had van GPU's en processors upgraden, en dat ik blij was dat het op consoles juist voor iedereen gelijk is.

En het is makkelijk gezegd. Jij hebt het misschien niet bij coonsoles, maar misschien wel bij iets anders. Ik hoef niet de nieuwste auto, tv, telefoon, mode of whatever.
Ik vraag me af hoeveel het werkelijk helpt en hoeveel voornamelijk het idee is, een placebo effect. Het zal vast wel wat helpen, maar ik denk dat als iemand echt beter is dat hij niet ineens gaat verliezen als de tegenstander een pro koopt.
En verschil is er toch altijd al. Zo heeft niet iedereen een gelijkwaardige verbinding met de server, hebben anderen misschien een gemodde controller en een grotere tv helpt ook weer.
Iedereen gelijk, met miljoenen mensen die muis/keyboard adapters gebruiken, of hun console op een snelle gaming monitor aangesloten hebben? En dan heb je ook dingen als third-party controllers, en je ping.
precies met die nieuwe DS4 toch ook, die kun je in speciale USB modus zetten. Dan is de USB niet meer alleen voor syncen en opladen maar heeft hij ook echt een USB verbinding die sneller is dan de Bluetooth.
via PS4 kon dat eerder nog niet. Pas bij de nieuwe versie controller hebben ze de software (en denk ik de firmware van de controller) aangepast om ook echt in USB only modus te werken.
Beetje vreemd om dusdanig de slachtofferrol te kiezen. Komt een beetje kinderachtig over.
Haha grapjas :/

Mag ik niet iets vinden, van wat ik graag doe?
Met zo'n opmerking ga je compleet voorbij aan het hele punt, jammer.

En ook jij zult iets hebben waar je graag het beste/mooiste van wilt hebben, en van baalt als het op deze manier voorbij geschoten wordt door iets beters/mooiers.

Nogmaals; Of het nu gaat om auto's, telefoons, vrouwen/mannen, televisies, pc's, wasmachines, ski's, voetbalschoenen of whatever.
Iedereen heeft wel zoiets.

En zo niet, dan vind ik t jammer voor je dat je niets hebt waar je een dergelijke passie voor hebt, waar je echt van kan genieten, waardoor je je dit soort dingen aantrekt.
Als je denkt dat iedereen maar tevreden moet zijn met wat ze hebben, zou er nooit vooruitgang zijn.

Het gaat er om dat ze hier binnen 1 generatie voor een tweedeling zorgen.
Als het om een PS5 of XB two ging had je mij niet gehoord.

Dus laat mij dit vinden van dit onderwerp, dan laat ik jou ook gewoon je ding doen, ok?
Ik snap je punt heus wel.

Je bent groot fan van iets, dus wil je - blijkbaar - op dat vlak altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Zo niet, dan baal je daar van.

Ik heb dat vroeger ook vaak genoeg gehad. Altijd het beste willen hebben. Ieder detail moest perfect zijn en balen als het niet haalbaar was of als het in de praktijk tegen viel.

Ik ben zo blij dat ik tegenwoordig wat meer relativeringvermogen heb. Er zijn zoveel belangrijker zaken in het leven. Het is een stuk nuttiger om daar meer tijd in te steken dan op een bepaald (secundair) vlak altijd het beste na te streven.

Dat bedoelde ik met kinderachtig.
Dat is al stukken genuanceerder :)

Maar ook niet mn hele punt.. Afgezien van dat ik in dit geval 'het beste van het beste' moet hebben, vind ik het vooral een heel zuur gevoel dat ze nu ook bij console gaming upgrades gaan doorvoeren, terwijl het juist voor iedereen hetzelfde zou moeten zijn :/

En daarmee dus mijn gevoel voor 'achterlopen' triggered.. Als ik echt alleen het beste van t beste zou nastreven, was ik wel op PC blijven gamen, vandaar.
Daar baal ik ook wel enigzins van. Ik dacht daar doe ik maar niet aan mee. Maar toen ...

Mijn PS4 helaas geen 4k + HDR blurays. Wordt straks dus toch een Xbox kopen als UHD speler :X

Ik kan wel een losse UHD speler kopen, maar mijn ervaring is dat de consoles veel langer en beter geupdate worden dan standalone spelers.
Tja, iedereen liep te miepen toen de PlayStation 3 voor 600 euro werd geïntroduceerd, nu heb je consoles die veel goedkoper zijn, maar eens in de zoveel tijd worden geüpgraded.
De PS3 had die prijs vanwege revolutionaire unieke hardware (Cell etc, en blu-ray)
De huidige consoles hadden dat probleem niet, en dan is de prijs van 399 niet 'goedkoop' te noemen..
Hardware die vervolgens nooit echt volle potentie heeft kunnen bereiken, omdat het kut was om ervoor te schrijven/porten :+
De Scorpio is ook geen upgrade, maar een 'hoger' niveau van de console. De Scorpio komt naast de Xbox S te draaien, naast de PC (win10 store), en niet ter vervanging van.
Tenzij de Scorpio de nieuwe standaard wordt denk ik dat je huidige console nog wel even kan blijven hoor ;)
Zoals ze dit beschrijven zal Scorpio eerder een performance optie worden, en blijft de One de standaard waarop ze blijven ontwikkelen tot die uitgefaseerd is. Als ze na 3 jaar al een nieuwe console introduceren houden ze geen markt over, niemand is gek genoeg om zo vaak geld over de bank te smijten om te kunnen blijven gamen.
Je hoeft ook geen nieuwe PS4 te kopen door de Pro, tja bij scorpio wel als je VR games wilt...
Dan moeten er eerst exclusieve tripple A titels uitkomen voor VR. Tot die tijd is het hype waarvan we maar moeten afwachten of het überhaupt een user base heeft die groot genoeg is om gezond te zijn.
Niemand dwingt je om te upgraden, alles blijft gewoon op de normale Xbox werken. Wil je de beste ervaring dan stap je over naar een beter model.

Consoles gaan nu eenmaal geen 5-6 jaar meer mee, daar gaat de technologie veel te snel voor. 5 jaar is een eeuwigheid op technologisch gebied. En zulke enorme bedragen zijn het nu ook weer niet wat die dingen kosten. Een beetje smartphone is duurder.
Tsja, het idee is juist dat dit een premium console is voor de ''die-hard'' net zoals de elite controller.

Ze gaan de Xbox S en de Scorpio gewoon beide verkopen alleen zullen games er ''stukken'' beter uitzien op de Scorpio.

Iets met forward compatible.
Waarom niet. De nieuwe games worden door de originele xbox One nog ondersteund. Pas over 4 jaar (2 consoles verder) worden de huidige games En originele xbox en de S nog ondersteund. Daarna waarschijnlijk ook nog, maar dan geldt dat Scorpio de lowest hardware. Dus nieuwe games zullen dan op die hardware worden afgestemd.

De huidige xboxen gaan dus makkelijk 6-8 jaar mee.
dit argument heb ik nooit begrepen, je hoeft een PC ook niet elk jaar te upgraden, dat is alleen nodig als je games op de hoogste grafische settings wilt spelen. maar de grafische kwaliteit waarop je het zelf speelt gaat dus niet achteruit.

het lijkt soms alsof mensen(niet direct persoonlijk bedoelt) denken dat de consoles games altijd op de hoogste settings draaien, terwijl eigenlijk de games op low-medium settings draaien, wat een paar jaar oude PC's net zo goed of beter kunnen.

dat de upgrades beschikbaar zijn betekent niet dat je ook moet upgraden.
hebben we al eerder gezien, de WII was technisch gezien een hardwarematische upgrade van de gamecume https://1.bp.blogspot.com...b0OC6s/s400/CubeVsWii.jpg en ik heb niemand erover horen klagen.
Dat kan ik heel goed begrijpen, immers heb je waarschijnlijk net een console aangeschaft? Ik vind het zelf een goede ontwikkeling, de Xbox One is uitgekomen in 2013. Om dan een console 4 jaar later uit te brengen vind ik nog wel netjes, al moet ik wel zeggen dat er langere perioden tussen hebben gezeten. PS3, Xbox 360 en Wii U hebben er respectievelijk zo'n 7 jaar opzitten voordat er een nieuwe kwam, dat is weer naar mijn mening te lang.
Klinkt alsof er eindelijk een daadwerkelijke next-gen console gaat komen. :)
Ik zou er niet teveel van verwachten. Het aantal TFLOPS dat de Scorpio in verhouding meer heeft dan de PS4 Pro, is ongeveer net zoveel als het aantal TFLOPS dat PS4 meer heeft dan de Xbox One. Scorpio heeft dus ongeveer hetzelfde voordeel over de PS4 Pro als de originele PS4 over de Xbox One had.

In het praktijk was het verschil tussen de Xbox One en de PS4 prima te merken, maar het was zeer zeker geen verschil van een hele generatie. Ik zou dus ook niet verwachten dat de Scorpio je weg zal blazen. Ik verwacht dezelfde grafische kwaliteit die de PS4 Pro haalt met 4K checkerboarding in native 4K op de Scorpio.
Sorry maar waar haal je deze nonsens vandaan? Playstation 4 is 1.8 TF, de xbox one is 1.3 TF, xbox one slim is 1.4TF en playstation 4 pro is 4.3 TF.

De xbox scorpio zal meer dan 6 TF krijgen + dat de playstation nog de oudere jaguar moederbord gebruikt.


En checkerboard rendering is een enorm verschil dan native 4k. En kijk niet de vergelijkingen op YouTube, dat gecomprimeerde rotzooi.
4.3 of 6 ,is een verschil van 1.7TF

Zie het op een echt 4k scherm en je ziet de verschillen duidelijk

[Reactie gewijzigd door Ray198333 op 10 maart 2017 19:16]

Denk dat ie bedoelt dat het maar ongeveer 40% verschil is tussen de Pro and Scorpio, net als het maar 40% verschil is tussen PS4 and X1.

Dus voor 4k zal het verschil net zo goed zichtbaar zijn als nu tussen X1 en PS4 alleen andersom dan...
Je maakt het nogal groter dan dat het is. Het zal niet meer dan 6TF zijn en ook dat zegt niet alles namelijk. Ook is het verschil tussen native en checkerboard helemaal niet groot. Zelfs nihil dat je het niet eens zal merken.
ik verwacht dan ook geen 'next-gen' ogende games op de Scorpio (en ook niet op de Ps4 Pro), ook omdat de 'basis' X1 en PS4 ook nog steeds ondersteund zullen worden.
Wat versta je trouwens onder next-gen? Iedere generatie zegt men precies hetzelfde en naar mijn mening is een game als Horizon net zo goed next-gen (zo ook velen andere games).

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 10 maart 2017 22:15]

Er zijn zat voorbeelden waarin wordt getoond dat native 4k en "checkerboarding" tot een fundamenteel ander resultaat leiden.

Doen alsof het verschil niet op te merken is klopt niet.
Heb je een bron dan?
Helemaal mee eens. De wissel die 'native' 4K op je specs trekt is behoorlijk; ik verwacht dan ook geen 'next-gen' ogende games op de Scorpio (en ook niet op de Ps4 Pro), ook omdat de 'basis' X1 en PS4 ook nog steeds ondersteund zullen worden. Ik zie wel veel heil in technieken zoals checkerboarding; als dat soort zaken een minimaal verschil opleveren vergeleken met native 4K en een stuk efficiënter zijn dan lijkt me het doorontwikkelen en misschien hardwarematig ondersteunen van dit soort technieken erg de moeite.
En vergeet niet dat er geen exclusive games voor de Scorpio gaan komen. Alles moet werken op de baseline xbox one (en incidentally de PS4).
Ik denk eigenlijk wel dat we het einde van de echte generaties van consoles tegemoet gaan.
Mogelijkheid; Net zoals met de PC zullen er steeds snellere iteraties van consoles verschijnen. Daarbij kan de nieuwste versie van het systeem alle games spelen en kan de oudere versie ook games geschikt voor 1 a 2 nieuwere versies van het systeem afspelen (enkel dan met minder grafische pracht).
Precies. De Xbox One en PS4 waren al achterhaald toen ze uitkwamen. Dit lijkt me wel een leuke console, maar wel even de prijs afwachten.
Idd, Phil Spencer had al aangekondigd dat deze console een high end prijs zou krijgen. Mijn gok gaat ergens richting de 550-600 euro. Maar als ik dat voor een nieuwe console uit ga geven dan moet hij wel wat kunnen. Vind de prijs niet meer te vergelijken met de introductie prijs van de PS3(heb dat er indertijd overigens wel gewoon voor betaald want het was de goedkoopste bluray speler op de markt) We zijn jaren en vele ontwikkelingen verder dus je mag dan wel wat van het apparaat verwachten voor zo een prijs
Er wordt nergens gesteld dat 'ie 600 gaat kosten.

Sterker nog, volgens mij heeft Spencer eerder al gezegd dat de Scorpio niet duur zal worden. Oftewel - gekeken naar de huidige ge prijs van de PS4 Pro - rond de 400 euro.
Vandaar ook de legendarische woorden: "MIJN GOK"

Mijn ondersteuning voor mijn gok(1 vd vele vele sites): http://www.valuewalk.com/...ject-vs-xbox-one-s-price/

Een 2TB Xbox One S kost $400. Een 2TB Xbox One Scorpio gaat echt niet rond datzelfde prijspunt zitten. Denk dat ik er met mijn gok niet zover vanaf zal zitten hoor. Ik hoop natuurlijk van wel.
Aangezien de ps4 pro aan ¤399 werd uitgebracht, kan Microsoft niet anders dan ongeveer dezelfde prijs te vragen voor de Scorpio. Niemand gaat daar ¤600 voor betalen!
Microsoft gaat binnenkort op E3 inderdaad met een indrukwekkende line-up van exclusieve games moeten komen om van de Scorpio een succes te maken.
Nou ga jij toch lekker blij wezen met je pc'tje. Game al jaren niet meer op een pc en heb daar ook geen behoefte aan.
Ehm... Xbox One, The Witcher 3, 60 fps....? Tuurlijk.
Inderdaad. 60fps op de xbox one? 900p op 30fps voor zover ik weet.
Dit klopt inderdaad niet. De game draaide vrijwel altijd op 900p en 1080p wanneer je (bij wijze van spreken) met je neus naar de grond keek. bron: https://www.extremetech.c...-on-xbox-one-to-hit-1080p

Ook draaide de game op 30fps, met dips. Dit is verbeterd na enkele patches (net als op de PS4).

Nog een vid: https://www.youtube.com/watch?v=ezYecVMGwIA
Dom, dom dom ... geen HDMI 2.1 ... Deze komt in alle komende tv's in 2018 ... Gemiste kans en zo ja: DOM!

voor mensen die niet weten wat 2.1 doet -> VRR

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 10 maart 2017 17:16]

hdmi 2.1 standaard is nog niet uit. Dus er is nog geen hardware die het ondersteund, dus kan het er nog niet ingebouwd worden.
Daarnaast denk ik niet dat het in alle tv's van 2018 zal zitten. Alle tv's van nu zijn immers ook nog niet 4k met HDR. En gezien de opvolger van Scorpio waarschijnlijk maar 2 a 3 jaar op zich laat wachten kunnen ze er dan in springen als het echt een succes is.

Tv's die het gaan ondersteunen komen waarschijnlijk pas q2 of later in 2018. De Scorpio ligt q4 2017 in de winkel.
Tv's komen in de regel altijd uit in 'q2'. Hdmi 2.1 release is dit jaar al ... TV's gaan het krijgen in 2018. En gezien de Scorpio nog niet in productie is, en zoals je zelf al aangeeft pas aan het eind van 2017 uitkomt, hadden ze dit kunnen implementeren.

Verder herhaal je vrij letterlijk wat ik zeg :-)

[Reactie gewijzigd door Da Queen op 11 maart 2017 16:47]

Nee dat doe ik niet.. jij zegt dat Microsoft dat moet implementeren omdat het kan. Ik zeg dat dat onmogelijk is. Dat is totaal wat anders. want de Scorpio is al door heel zijn tests heen. Een hardware verandering houdt in dat een groot deel van die tests opnieuw moet EN dat Microsoft moet wachten met testen tot de specificaties klaar zijn, tot amd zijn hardware klaarmaakt, tot de HDMI 2.1 chips klaar zijn.

De standaard is klaar in juli (denken ze).
De eerste hardware is dan klaar in september (als je geluk hebt)
Dan moet Microsoft zijn software herschrijven waarbij ze gedeeltelijk afhankelijk zijn van amd. Dan nog testen. Dan zit je met alle geluk in oktober en dan moet de boel in productie.

Dus onmogelijk voor Microsoft om te kunnen implementeren voor november.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 11 maart 2017 19:24]

De PS4 pro is dus weer een verouderd systeem? Want deze heeft bv geen UHD player of wel.
De PlayStation 4 Pro heeft inderdaad geen UHD Blu-ray speler :)

Niet om je per se een bepaald kamp in te willen duwen, maar zo te zien krijgt deze nieuwe Xbox dus niet alleen ondersteuning voor Blu-ray schijfjes die gebruik maken van HDR en 4K (en wat nog allemaal) terwijl het ding er als game console ook op vooruit gaat gezien de grotere rekenkracht dan de PS4 Pro. Hierdoor zou de achterstand met de concurrentie moeten goed gemaakt zijn. Lijkt me toch 'n goeie deal :D
de xbox One S ondersteund al UHD, 4k en HDR blurays met dolby Atmos.
Kom ze maar bekijken. Heb ze hier liggen en de xbox One S speelt ze zonder problemen af. Je bent in de war met de ps4 pro.
Zit er wel op heb zelf de s en uhd films speelt gwn af .de Pro heeft het niet !!!!
Het is een domme bezuiniging geweest van Sony om dezelfde drive in de pro te zetten als de slim imo. Wellicht dat ze nog met een hardware revisie komen maar ik denk het niet.
Goh, dom is een groot woord. De verkoop van blu-rays ligt zwaar onder de verwachtingen, wat eigenlijk logisch is vanwege het steeds groeiende succes van streaming diensten. De verkoop van UHD's zal ongetwijfeld nog véél lager liggen.

Ik betwijfel dus sterk dat de UHD speler een belangrijk verkoopargument is voor de X1 S, terwijl het voor Microsoft wel een meerkost is.
Streaming haalt het gewoon bij lange na niet qua kwaliteit van een UHD disc. Bitrate niet geluid niet extra features niet, verzamelwaarde, enz enz.
Volledig akkoord. Maar ik denk dat het aantal consumenten dat de dag van vandaag een UHD collectie opbouwt zeer laag is in verhouding tot het aantal potentiële kopers van een Xbox S. Ik denk dat die console niet veel minder zou verkopen moest er geen UHD speler in zitten.
Xbox ziet er blijkbaar brood in anders zouden ze zo'n drive er niet in stoppen. Zeker aangezien de console een cost down is van de XB1 snap ik niet waarom in een gedownsizede console WEL een UHD speler kan zitten en bij Playstation niet. Of men moet een hele goede tactiek hebben bij Xbox of ze zitten te slapen bij Playstation.
Ik ga zeker niet ontkennen dat de UHD speler van de S een mooie extra is. Maar ik snap wel dat Sony die extra kost niet wou doen voor de zeer kleine minderheid die er iets aan zou hebben. Het succes van de ps4 pro geeft aan dat het geen blunder was.

Microsoft zag er idd wel brood in, maar ik denk dat ze gewoon vanalles proberen om extra klanten te lokken. Volgens de laatste schattingen verkoopt de ps4 wereldwijd drie keer zoveel dan de X1. Op zo'n moment moet je risico's durven nemen als bedrijf.
helemaal mee eens. merk het bij mijzelf ook. Toen de PS3 uitkwam vond ik Bluray echt soms een must voor een kwaliteit film. Nu met Netflix (en af en toe popcorntime) maakt het me eigenlijk niet meer uit dat ik niet de beste kwaliteit film heb, het is eigenlijk nu goed genoeg via bijvoorbeeld Netflix. Voor mij is een 4K bluray speler geen reden om een andere console te kopen. De huidige PS4 Pro kan wel 4K met HDR goed afspelen, alleen geen bluray speler die het kan.
Klinkt toch wel enigszins suggestief.

Want als jet het hebt over een 'goeie deal' bij een 'game' console.... Moet het dan niet gaan over.... games?? Dan krijgt dat verhaal ineens een heel ander smaakje :P

Neemt niet weg dat het vreemd blijft voelen geen UHD in een PS4Pro te zien.
De markt zal niet boeiend genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 14 maart 2017 14:24]

Die heeft inderdaad geen native uhd player. Leuk feitje, de xbox one s heeft deze wel.
@Sieb2

Maar als je geen native uhd content heb, wat moet je dan met zo'n speler? We leven in de tijd van streaming.
Omdat sommige mensen kwaliteit willen? 4K streaming is wat betreft resolutie wel 4K, maar wat betreft kwaliteit dus echt niet..
Ja maar die zijn op een enkele hand te tellen. De rest van Nederland gaat echt geen peperdure 4K schijfjes aanschaffen omdat Netflix niet echt 4K is.

Dus zonde van je geld om daarvoor een dure UHD speler in je console te willen hebben. Kan je beter een goedkope console nemen zonder deze compleet overbodige speler.

Nee hier slaat Microsoft echt de plank mis. Doet een beetje denken aan die Xbox met HD-DVD speler.
Was die HD-DVD speler geen optionele add-on? Dat vond ik nog geen slechte oplossing eerlijk gezegd.
+ Als je 4k blurays koopt dan ga je echt geen xbox one s gebruiken om die af te spelen. Want het is allemaal leuk en aardig maar een goede 4k speler haalt er veel meer kwaliteit uit. (+ Dat de meeste mensen die 4k bluray kopen wel een aardige setup hebben. ) En voordat iedereen begint te bléren over hoe ik dat weet. Ik werk zelf bij een televisie winkel. Ik heb zelf al vaak genoeg de kwaliteit mogen zien van een echte 4k speler vs de xbox one s.

[Reactie gewijzigd door Sieb2 op 12 maart 2017 10:08]

HDMI 2.0a is een verouderde spec tegen de tijd dat de Scorpio op de markt komt. Waarom geen 2.1?

-Variabele refresh rate bij games
-HDR verbeteringen

nieuws: Hdmi 2.1 krijgt ondersteuning voor 8k/60, dynamische hdr en Game Mode...
Omdat 8k tv's eind dit jaar echt nog geen mainstream zijn?
En omdat de standaard van HDMI 2.1 pas in q2 2017 (dus juli dit jaar) uitkomt en de Scorpio in November in de winkel ligt

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 10 maart 2017 18:23]

Het is niet alleen 8K....

En zo'n console is future proof neem ik aan. Tenminste, de Playstations werden altijd gebouwd om 10 jaar meer te gaan. Laat dat in de huidige generatie 5 jaar zijn. Bovendien is 2.0 niks nieuws, diverse Chinese boxjes hebben dat al een half jaar en ook de nieuwe Nvidia Shield heeft het.
HDMI 2.0 kan de xbox ook wel. Dat doen de huidige ook al. Het gaat om 2.1 en die standaard is nog niet klaar, dus er kan nog geen hardware zijn die compliant is. En dus kan de Scorpio dat ook nooit hebben als die in november dit jaar op de markt moet komen.
Microsoft heeft de assemblage op high speed lopen in juli.

De PlayStations zijn ook nooit gebouwd voor 10 jaar. De ps4 heeft niet eens een UHD blurayspeler en de originele ps4 had ook geen HDR terwijl die standaard op datum van uitbrengen ook al bestond.
Klopt maar HDR kan je toevoegen via een software update, HDMI niet.
Klopt omdat HDMI hardware is.
Hoe wil je hardware die nog niet bestaat (de standaard is nog niet af, dus de hardware ook niet) toevoegen aan een console die nu waarschijnlijk al in de fabriek klaarstaat om in productie te gaan?
En als je dan toch de nieuwste hardware wil en de PlayStation erbij haalt. Waarom heeft de ps4pro geen UHD speler terwijl Sony film uitgever is? Die player was er wel toen de ps4pro gebouwd werd.
Die standaard is tegen die tijd wel af, bovendien had Nvidia zeer kort na de HDMI 2.0 intro al het op zijn Shield zitten. Er is dus al referentie hardware voor OEM's. En dat Playstation verhaal staat hier los van. In beide gevallen is de Pro en de Slim een cost down van het vorige model. De BOM is lager dan de CUH-1000A series.
Jij bent er duidelijk eentje van het playstation kamp, is prima verder. Maar MS MOET helemaal niks. Ik sluit me compleet aan bij de mening van SunnieNL. Je kunt nu geen hardware aanpassing doen op iets wat er nog niet is.
Dat valt nergens uit op te maken. Ik heb niet eens een PS4.
Als men de strijd niet wil verliezen om de thuismarkt zullen ze iets moeten doen. Er gaan miljarden naar het Xbox project en ze lopen gewoon ver achter. Iedereen schreeuwt Scorpio Scorpio maar ik moet het nog maar zien.

En je kunt wel degelijk als je PCB nog niet final is al een onderdeel toevoegen. Sterker nog Intel test meer dan een jaar van tevoren al hun nieuwste chips. Hoe weet jij nou of iets er nog niet is achter de schermen?
Waarom hang je zo erg aan HDMI 2.1? Denk dat we nog wel even hebben hoor voordat het mainstream is. Plus, welke van de concurrenten gaan dat op korte termijn al wel uitbrengen dan?

Ze lopen ver achter in welk opzicht dan? Bedoel je aantal verkochte consoles? Ja dat klopt idd maar daar lost het eventueel implementeren van HDMI 2.1 niks mee op. Verwacht jij dan dat veel PS4(pro) bezitters ineens een Scorpio gaan aanschaffen omdat deze HDMI 2.1 heeft? Dat is toch helemaal niet realistisch.
Omdat zeker met variabele refreshrates wat 2.1 biedt een voorsprong opgebouwd kan worden. Zeker als je 4K al niet helemaal waar kan maken (wordt al gesproken over checkerboard 4K).

Elke grafische vooruitgang moet je benutten. HDMI is daar een van de leidende standaarden in. Displayport zie je op veel minder apparaten, Thunderbolt weet misschien 1 of 2 mensen uit de familie wat het is. Dan is de adoptierate nog veel lager.

Je wilt niet dat een contentprovider straks zegt nee sorry ivm incompatibele HDCP versie komt onze content niet op die console. HDCP is zeer verwerpelijk maar helaas een feit. Aangezien HDCP 2.2 al gekraakt is zal men sneller overgaan op HDMI 2.1
Als ze zoveel vertrouwen in hun 4K weergave hebben zouden ze toch ook gewoon VSR kunnen toepassen voor schermen die dat native niet aankunnen?
Dat staat toch ook in de tekst? Alleen noemen ze het in de tekst supersampling in plaats van virtual super resolution wat zo te zien gewoon AMD's marketing term voor die techniek is.
Ik kijk zo ontzettend uit naar deze Scorpio!!
Echt veelbelovend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*