×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft test transcriptie gamechats in Halo Wars 2

Door , 20 reacties

Microsoft test een functie om gesproken tekst in getypte tekst om te zetten en omgekeerd in de game Halo Wars 2 op Windows 10 en Xbox One. De functie moet in een later stadium ook beschikbaar komen in andere games.

Door de functie moeten gebruikers die bijvoorbeeld een gehoorprobleem hebben of die geen geluid aan willen of kunnen zetten toch mee kunnen doen in gamechats als andere spelers communiceren via spraak. Omgekeerd geldt dat gebruikers die niet kunnen lezen ook in gamechats kunnen meedoen als andere spelers typen. De functie zit in de toegankelijkheidsopties, meldt Microsoft.

Gebruikers moeten een van beide opties kiezen. De Xbox One of Windows 10-pc kan gesproken tekst in beeld weergeven of getypte tekst uitspreken, maar niet allebei. Het is onbekend hoe de functie omgaat met scheldwoorden. Sommige transcriptiediensten censureren dat. De test vindt plaats in Halo Wars 2 en de functie moet in de toekomst ook in andere games werken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-03-2017 • 12:49

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
Voor welke talen werkt dit ?
Zal wel via Bing Translate gaan, dus wel veel talen.
Zal wel enorme privacy ophef geven....
De taal die is ingesteld voor de ingebouwde Ease of Access functionaliteit. In geval van Windows 10 zal dit dus de instellingen zijn voor Text-to-Speech en Speech-to-Text, geen idee hoe je dit op XBox One instelt though, zal mogelijk daar de systeemtaal pakken voor deze functionaliteiten.
Ik neem aan dat om gesproken tekts in getypte tekst om te zetten dat er een soort cortana bij de spelers meeluisterd en dat de 'vertaling' gebeurd in 'de cloud'.
Hoe werkt dat dan?

Persoon x heeft gehoorproblemen, of geen speakers ofzo, en zet in zijn toegankelijkheidsopties de transcriptieoptie aan en bij de andere spelers wordt dan plots wat men zegt naar een vage server gestuurd?

Nu ja ik zie het al, alles wat je zegt werd sowieso al naar vage servers gestuurd, en nu gaan ze er eindelijk iets nuttig mee doen... (nuttig voor de gebruiker dan)

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 16 maart 2017 13:01]

Het is inderdaad of audio die binnenkomt (voip) die dan getranscribed wordt, of tekst die vervolgens uitgesproken wordt. Hoe dan ook blijft de controle over wanneer er iets gestuurd wordt altijd bij de verzenden partij.
Maar ik denk dat je iets vergeet. Alles wordt sowieso al naar de server gestuurd, dus over privacy valt weinig te zeggen. Er is een goede kans dat er allang iets in de Terms of Service staat hierover, dat dit gebruikt mag worden voor verbetering van de services. Daar lijkt mij dit dan onder te vallen, zeker met het oog op slechthorenden of analfabeten.

Jij praat, dit gaat naar de Live servers, en die sturen het weer naar de ontvangende partijen.
Offtopic: een nutiggere functie in online games lijkt me een RUS->ENG translator. :)

Ontopic:
Microsoft is goed bezig met het toegankelijker maken van zijn games, de co-pilot mode op de xbox kan daar zeker mee helpen.
vraag me dan wel af hoe gevoelig het is en of een knop in moet drukken of dat het altijd aan staat, komt er iemand binnen die wat aan je vraagt wordt dat allemaal in je game getypt. 8)7
Door de functie moeten gebruikers die bijvoorbeeld een gehoorprobleem
Misschien zeg ik nu iets stoms, maar als je volledig doof bent, dan kan je toch ook niet zo heel verstaanbaar praten neem ik aan. Dus die dove mensen gaan het nu wel kunnen lezen, maar gaan niets kunnen terug zeggen.
Ze kunnen iets terug schrijven?
Zij kunnen nog steeds typen, neem ik aan, net zoals ze dat vroeger deden...
Text naar spraak misschien? Lijkt me allicht mogelijk om te realiseren als spraak naar text mogelijk is.

Of het dan niet makkelijker voor beiden is om via text chat te communiceren is een andere vraag :)

Vind t wel een interessante vooruitgang.
Het lijkt me ook vooral handig in een team game... Als je met 5 man in een team zit en 4 man praten gewoon met elkaar, dan is het handig als de dove 5e speler het ook kan volgen.
Hoe dat dan bij Halo Wars 2 werkt, geen idee of daar zoveel spelers tegelijk in een game zitten.
De Xbox One of Windows 10-pc kan gesproken tekst in beeld weergeven of getypte tekst uitspreken, ...
Ze kunnen dus gewoon typen, en iemand die niet kan lezen kan het dan laten voorlezen aan zijn of haar kant.
Door de functie moeten gebruikers die bijvoorbeeld een gehoorprobleem hebben of ...
... of in-game advertenties mogelijk worden? :O
Er even vanuit gaande dat alle transcripties gewoon over het spel gaan (geen persoonlijke opmerkingen e.d.) vind ik het echt een goede zaak dat spellen steeds toegankelijker gemaakt worden. Iemand zonder beperkingen merkt hier niets van, maar voor degene waar dit voor bedoeld is lijkt het mij ontzettend welkom.
Overigens zijn veel functies voor gebruikers met een beperking ook regelmatig handig voor de overige gebruikers; denk bijvoorbeeld aan iemand die wil gamen terwijl de baby net ligt te slapen.
Text kan makkelijker gelogd worden dan gesproken woorden, en ook gemakkelijker gecontroleerd worden.

Als abuse reports in een game ook naar aanleiding van voice abuse gemaakt kan worden (iets wat nu nergens kan omdat het nooit gelogd wordt of kan worden) zou dit de betreffende communities wellicht wat minder 'toxic' kunnen maken.

Als je echt streng kijkt naar privacy zou je hier misschien problemen mee hebben, maar text chat wordt al *lang* gelogd bij dit soort games en voor abuse reports nagekeken en ik iig zie, als je iig op een public server speelt, de game omgeving als publieke omgeving (zoals de naam eigenlijk al zegt), dus hier zou geen probleem mogen zijn.....

Dat ze het alleen als toegankelijkheidshulp marketen is natuurlijk slim, zo leggen die kiddies waarschijnlijk het verband niet eens :)

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 16 maart 2017 19:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*