×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft komt met Xbox Game Pass-abonnementsdienst op Xbox One

Door , 126 reacties, submitter: harrytasker

Microsoft introduceert een nieuwe abonnementsdienst voor de Xbox One. Met Xbox Game Pass biedt het toegang tot 'meer dan honderd' games. Het gaat zowel om Xbox One-games als om Xbox 360-games via backward compatibility. De dienst komt in de lente beschikbaar.

In de VS gaat de dienst 9,99 dollar per maand kosten. Op de Nederlandstalige informatiepagina staat nog geen prijs genoemd. Microsoft zegt met grote uitgevers samen te werken en maandelijks nieuwe games toe te voegen, maar soms ook games te verwijderen. Aanvankelijk zullen er zo'n honderd games beschikbaar zijn, waaronder Halo 5: Guardians, Saints Row IV Re-Elected, NBA 2K16, Mad Max, Lego Batman, Payday 2, Gears of War: Ultimate Edition, Fable III, SoulCalibur II en Tekken Tag 2.

Om de games te spelen moeten ze eerste gedownload worden naar de console. Zolang iemand een actief lidmaatschap heeft, is de game speelbaar. Als gebruikers het abonnement stopzetten, dan kunnen ze de games niet meer spelen. Ook moet er eens in de dertig dagen een verbinding gemaakt worden met internet om de games te kunnen blijven spelen.

Het Xbox Game Pass-abonnement staat los van Xbox Live Gold. Het is niet nodig om een Gold-abonnement te hebben om gebruik te maken van Game Pass, maar Gold blijft wel vereist voor het spelen van multiplayergames. Vanuit het Game Pass-abonnement wordt het ook mogelijk om games die in de catalogus staan, aan te schaffen met een korting van twintig procent.

Vanaf dinsdag is Xbox Game Pass beschikbaar voor 'geselecteerde leden' van het Xbox Insider-programma. Volgens Microsoft gaat het om een vroege build met beperkingen en komt deze nog niet compleet overeen met de 'uiteindelijke ervaring'. Die beperkingen zitten onder andere in een beperkt aanbod van games, zo'n twintig stuks, waarvan de meeste Xbox Live Arcade-titels zijn. De meeste triple-a-games zullen volgens Microsoft verschijnen als de dienst aan het einde van de lente voor alle Xbox One-bezitters beschikbaar komt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-02-2017 • 15:47

126 Linkedin Google+

Submitter: harrytasker

Reacties (126)

Wijzig sortering
Ik heb zojuist de update binnengehaald en mijn xbox ge-enrolled in de Game Pass. Het heet Game Pass Preview Alpha en het is bij Mijn Games en Apps te bereiken onder een nieuw tabje genaamd Lidmaatschappen. Daar vind je nu je Gold status, EA Acces als je dat hebt en nu dus ook de Game Pass. Het huidige is beperkt tot 21 games, waarvan de enige X1 games Sunset Overdrive, Max:TCotB, Halo:SA, Gear of War Ultimate En Defense Grid 2. Niet veel spectaculairs nog, maar het is nu ook gewoon gratis voor de 'insiders'.

Games komen niet automatisch bij Ready to Install te staan, en in de eigen app is nog niet echt duidelijk of een spel al geïnstalleerd is of niet, dit wordt pas duidelijk nadat erop geklikt is.

Al met al vind ik de richting waar ze hiermee op gaan erg interessant, ben benieuwd of het aanbod aan mijn eisen gaat voldoen wanneer het officieel uitgerold wordt!
Lucky you dan. Ik zit ook in het Insider programma maar ik had helaas nog geen update beschikbaar
Het is natuurlijk zo dat de 360 Games vrij beschkbaar komen voor gebruikers die XBOX Game Pass gebruiken.

Als je zelf al deze games heb, kan je deze in je XBO doen, waarna je na installatie van de XBO versie het spel kan spelen. Natuurlijk mits er ook een XBO versie beschikbaar is.

Dit is dus voor games die geen hardcopy beschikbaar is. Ik denk persoonlijk leuke toevoeging voor mensen die alle 360 games beschikbaar willen hebben, Maar voor het gros zal dit niet gaan gebruiken, naast de XB Gold zal je een extra dienst moeten afnemen.
Dat bedoelde ik ook. Ik heb nergens iets over discs gezegd geloof ik. Gebruik die zelf namelijk al jaren niet meer. Ook op 360 kon je digitaal aankopen doen, en als die backwards comp. zijn tellen die ook gewoon mee.
Nu de laatste stap MS, een master abbo :) 30-40 euro voor Groove, XBL, Gamepass en Office, ben ik helemaal blij :)
Mmm.. ik zal die opmerking eens plaatsen in het insider forum. Want dat zou idd wel een hele mooie zet zijn. Alleen vind ik 30-40 euro dan weer te veel

groove: 10 euro per maand
XBL: 4 euro per maand
Gamepass: 10 euro per maand
Office: 6 euro per maand
Totaal los: 30 euro per maand

Dus de prijs per maand voor alle 4 zal toch echt wel rond de 25 euro moeten zijn (tot maximaal 30), anders wordt het alsnog duurkoop.
Ik had even snel gerekend, XBL via MS zelf is euro of 3 duurder via gewoon een maandelijkse sub ipv een 12maanden prepaid. Maar inderdaad, 25 euro ga ik ook mee akkoord :)
Ik zou Office dan eerder los zien, je verwacht dan een entertainment abbo, muziek & games (en wie weet ooit film) voor 20,- in de maand.
Als ze hier ook recente AAA titels in gaan doen, dan ben ik zeer geïnteresseerd. Maar aan het lijstje te zien van games die bekend zijn, zal dit alleen leuk zijn als je nog maar weinig games hebt en vooral veel oudere games mist.
Als je veel recente (minder dan een maand oud) releases haalt zoals ik, dan kan het erg interessant worden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 28 februari 2017 15:56]

Vergeet ook niet dat EA Acces initieel ook met oude games kwam, maximaal 'vorige versie' (FIFA 15 waar 16 al uit was etc), maar inmiddels zitten daar nu ook gewoon recente games tussen, NFL2017, UFC2 etc.

Aanbod zal nog wel klein blijven, BC begon ook met een handjevol games en heeft nu een enorme waslijst aan games beschikbaar.
Mja het aanbod verbeterd, al vind ik EA Access vooral fijn voor het vooraf spelen van games en het kunnen testen voor ik ze aanschaf. Dat heeft me toch al 2 keer weten te overtuigen een game wel aan te schaffen ondanks niet enorm positive reviews
Dat hoop ik dat ze dat ook doorzetten bij game pass, 10 uur trial, dat heeft mij juist weerhouden om een aantal games te kopen :P Plus natuurlijk die 10 uur headstart bij Fifa :P
Klopt, maar pas maanden na release zullen deze games beschikbaar zijn op EA access.. Zou een doodsteek zijn als EA de games direct beschikbaar stellen. Bij FIFA17 kon je 8 uur spelen. Maar ook als je preorder er had uitgedaan.
10 uur ;) maar ik zie fifa nog zo veranderen dat 2018 2 delen krijgt, FUT en normale fifa, die eerste direct via ea access en goud geld verdienen aan fut coin. Al vorig jaar verdiende EA zoveel meer met fut coins, dan de hele verkoop van fifa.
Recente AAA titels betwijfel ik, ik bedoel maar je betaald 10 euro per maand, ik denk aan AAA games die je vaak tegenkomt tijdens steam sales
Vind ¤9,99 nog wel meevallen eigenlijk. Sony heeft ook zo'n soort dienst, Playstation Now die kost volgens mij iets van ¤16 per maand en dan kan je alleen maar PS3 games spelen, dat is pas duur.
De vergelijking klopt niet helemaal. PS Now is een streaming dienst, de kosten van het aanbieden van een dergelijke dienst liggen dus ook veel hoger. Beide hebben voordelen en nadelen.
Die kan je echter wel spelen op meerdere apparaten, zoals een PC/Laptop. Groot verschil is dus dat je helemaal geen console nodig hebt om er gebruik van te maken.

Maargoed, ik ben er zelf ook geen fan van, oude games onbeperkt spelen. Ik heb het al te druk om alle nieuwe games te spelen, dus oude games voor ¤9,99-19,99 per maand is voor mij ook niet aantrekkelijk.
Verwacht ook geen nieuwe AAA games, maar de semi-washetniet-succes games of inmiddels jaartje oud, een Titanfall, Sunset overdrive, re-core zal er ook wel komen. Plus natuurlijk een flinke bulk recycle van de BC-games, lang niet iedereen had die games op de X360 (of inmiddels verkocht) en zo kan je de games alsnog gaan spelen, die kan je nu ook gaan spelen (zoals TTT2).
Ik vraag me toch af hoe zoveel mensen al precies weten welke games er aangeboden gaan worden. Want er is nog nergens een lijst e.d. uitgegeven. En de titels in de Insiders test, zijn puur dat, om (gratis) te testen.
Waarschijnlijk wel een startup-lijst, maar verder is het gokwerk. Net als BC, GwG of (mindere mate) EA access, je weet niet welke besluiten ze uiteindelijk maken om een game er later wel of niet in te zetten.
In de US is het 19,99 per maand of 4,99 om een game te huren en het abbonoment van microsoft heeft ook Xbox One games en niet alleen games van de laatste generatie dus ja deze nieuwe dienst van Microsoft is een stuk betere value
Interessant concept, ik denk alleen niet dat veel mensen dit zouden aanschaffen omdat je ook nog eens Xbox Live moet hehben want bij elkaar een behoorlijk bedrag is.
"Het Xbox Game Pass-abonnement staat los van Xbox Live Gold. Het is niet nodig om een Gold-abonnement te hebben om gebruik te maken van Game Pass, maar Gold blijft wel vereist voor het spelen van multiplayergames."

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 28 februari 2017 15:55]

Zoals hierboven al vermeld ga ik er van uit dat de meeste mensen wel multiplayer willen spelen. Ik ken persoonlijk niemand die een gameconsole heeft en er geen online op speelt.
Natuurlijk altijd uitzonderingen hè? Ik ben er zo één, heb een aantal consoles, maar speel nooit online. Ik ben meer van de single-player ervaringen.

Maar zal denk ik ook niet van deze nieuwe dienst gebruik gaan maken, ik bezit de games liever zelf (is ook een probleem, mijn kasten puilen uit), alhoewel ik de laatste tijd ook wat games digitaal heb aangeschaft, aanbiedingen dan.

Ik ben dan ook een zgn. budgetgamer, ik koop vrijwel alles als het afgeprijsd is of tweedehands, enkele uitzonderingen daargelaten zoals GTA5 die ik op de release heb gehaald. Ik heb toch nog een backlog van vele tientallen games, dus heb toch altijd wel wat te gamen. Niet dat ik het niet kan betalen, maar waarom duur doen als het voordeliger kan... ;)
Digitae games zijn in de xbox store soms wel behoorlijk goedkoop, zeker tijdens de spring sale, black Friday en dergelijke. Heb iets van 8 fysieke games en 130,- digitale games. Ook middels gamesharen met iemand en de games with gold.
Ik zie daarom ook niet de meerwaarde. Heb maar tijd voor een bepaald aantal spellen, en dat moeten dan wel de beste titels zijn. Hoewel Halo 5 ook wel een goede titel is natuurlijk. Maar dan nog.

Ben wel benieuwd wie van de previewmembers dan überhaupt een dergelijk abonnement gaat afsluiten, ook als er maar een paar arcade titels inzitten..

[Reactie gewijzigd door mhnl1979 op 28 februari 2017 16:43]

Mee eens, Halo is dan een leuke titel maar verwacht niet dat als je hem ooit hebt willen spelen dit nu een persoon over de streep gaat trekken. De game is van eind 2015, en ik vermoed dat het merendeel wat aangeboden zal worden via de deze weg van deze leeftijd zal zijn. Wel grote titels maar dus op leeftijd.
Ik zou heb zelf ook een Xbox One staan, maar speel er zelden op tenzij er een titel uitkomt die ik wel spelen. Mocht deze dan Gold vereisen voor online koop ik even een 3 maanden kaart o.i.d.
He, budgetgamers vind je ook overal, niet alleen op BG :P

Ik ben er ook zo een. Heb een paar honderd spellen, een stuk of 15 consoles, maar online-multiplayer vind ik niks aan. Online-only spellen laat ik bijna altijd liggen en digitaal koop ik vrijwel niks.

Deze service is dan ook niks voor mij. Als je stopt met betalen heb je geen toegang meer tot je spellen? Dat is precies de afkeer die ik heb tegenover digitale games. Een probleem wat je met fysieke spellen nauwelijks tegenkomt

[Reactie gewijzigd door anargeek op 28 februari 2017 17:01]

Dit moet je dan ook meer zien als de moderne variant van een game huren.

Handig als je niet zeker weet of je een game leuk vind of als je vaak wat anders speelt en oude games niet echt opnieuw speelt.
Dan nog klopt je bewering niet dat je XBL Gold moet hebben, daar reageren mensen op.
Voor nieuwe gamers die net een.nieuwe xbox hebben gekregen voor de verjaardag lijkt het me behoorlijk interessant.

Je hoef op deze manier niet weet ik veel games te kopen alla 50¤ p/s, maar gewoon 120¤ per jaar.
Niemand koopt toch een "oudere" game voor 50 euro??

Je hoeft maar drie seconden op Marktplaats te kijken, om in te zien hoe snel games afschrijven (behalve GTA dan).
Ikzelf heb een hekel aan online gamen. Maar game wél op een console. Mensen zoals ik zijn er ook veel, vergis je niet ;)
Amen. Ik ben gestopt met gamen toen de XB360/PS3 generatie net begon. Online gaming bestond al wel, maar tot die tijd lag de focus lag nog heel erg bij single player.

Toen ik een paar jaar terug weer FIFA ging spelen begon ik ook steeds meer andere games spelen, maar ik heb dat online gamen nooit meer aangeleerd. Er worden gelukkig nog steeds goede single players gemaakt, want het cultuurtje rond veel populaire online games spreekt mij totaal niet aan.

XB Live heb ik trouwens wel, maar dat meer voor de "gratis" games.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 28 februari 2017 18:06]

XB Live heb ik trouwens wel, maar dat meer voor de "gratis" games.
Dat dus. I.c.m. de kortingen haal ik het er onder aan de streep uit. Zeker gezien we niet de retail prijzen van gold betalen ;)
Natuurlijk ken jij geen mensen die alleen maar single player of offline spelen. Die spelen namelijk geen multi-player / online, en die kom jij dus inderdaad ook niet (online) tegen.

Kortom, dank je wel voor dit goede voorbeeld dat de wereld er toch wel heel anders uitziet dan dat jij (of wie dan ook) zelf kan zien.
Ik ken er eentje toevallig, maar met xbox live gold krijg je ook 4 games per maand (waarvan 2 permanent en 2 zolang het abonnement loopt) dat weegt ook mee en voor 7 euro per maand koop ik geen 4 spellen zeg maar. Nou vind ik deze dienst dan ook een aparte zet en snijdt een beetje in hetzelfde hout als gold minus online multiplayer. Maar goed voor mensen die uitsluitend single player spelen zal dit wel interessant kunnen zijn (al vraag ik me dan wel af of microsoft ook echt alleen spellen aanbied waar een echte sp in zit want is knap lullig als je dan een spel krijgt zoals een moba en je dus verplicht bent om er een gold abo bij te nemen.
Zo ken jij Niemand die niet offline speelt maar zo ken ik juist weer veel mensen die dat wel doen. Zegt alle twee eigenlijk niets.
Ik heb een paar consoles xbox 360, PS3, Wii U en speel op geen enkele online. Iets wat ik wel doe op mijn PC.
Nou, ik speel voornamelijk single player op mijn console. En zo ken ik er nog wel meer. Hooguit dat ik met mensen samen een multiplayer doe, maar dan dus twee mensen op één console.

Het probleem van deze pass is vooral dat ik waarschijnlijk een groot gedeelte van deze collectie al heb. Al kan het nog best interessant zijn om in een vrij week de pass voor een maand aan te schaffen en wat games in één ruk uit te spelen. Dan kost de game me maar 10 euro ipv 30 of meer.

Voor mensen die net een xbox one hebben gekocht of er nog een moeten aanschaffen is dit natuurlijk wel een koopje.
Zelf heb ik Xbox 360 en speel voornamelijk singleplayer en heb dus geen live Gold meer. Dit omda ikt af en toe paar games speel en geen zin heb om een hele potje af te maken voordat ik uit de lobby kan gaan. Ik kan dan stoppen wanneer ik het wil. Ik heb zelf niet echt heel veel tijd om een hele match mee te doen i.v.m. school/stage.

OT: opzich wel handig $10,- om ongeveer 100 spellen te spelen is niet mis, zeker als je toch wel andere spellen wilt spelen dan die in je bezit zijn. Of ook handig als je ze niet wilt kopen om geld te besparen.
Ik heb gewoon ps plus maar speel ook geen online. Puur voor de maandelijkse games :) Interresant concept wel, echter vraag ik me af wat het voordeel is ipv. maandelijkse games / games with gold. Het is duurder.
Ja oke je hebt 1 een keer een "collectie".
Ach want de Xbox kan je niet offline gebruiken? Ik kan gewoon de utp uit de xbox trekken en lekker gamen hoor no problemo :D
Dat valt best wel mee. Nu betaal je een tientje voor (op dit moment; zal vast nog meer worden) meer dan 100 games. Je had ze ook allemaal los kunnen kopen. Laten we een gemiddelde nemen van 25 euro per spel... 25 euro x 100 = 2500 euro voor alle spellen. Of, 40 euro Xbox Live voor 1 jaar en 120 euro per jaar aan een Game Pass abonnement met toegang tot meer dan games. Nee, dit is niet duur. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 28 februari 2017 16:11]

Als je het spel los koopt is het ook van u... Met deze dienst vanaf het moment je het abonnement stop, heb je geen spel meer beschikbaar. (Vooral als ze games zoals terraria aanbieden. Niet echt een typisch casual game dat je niet meer speelt na 30u... dus mag je elk jaar 120¤ geven voor een spel dat maar 5 ¤ kost.
Van te voren weet je dat natuurlijk. En ja betaalt niet 120 voor een spel van 5 euro, je betaalt 120 euro per jaar voor meer dan 100 spellen die allen een verschillende waarde hebben.

Tenminste, ik mag hopen dat je het abonnement niet voor 1 spel afsluit. Dit abonnement moet je nemen wanneer je redelijk wat spelen (met een divers aanbod) wil kunnen spelen en je het wil kunnen afwisselen zonder dat je het spel dan ook maar bezit. Nu zullen het wellicht goedkope games zijn, maar ik weet wel zeker dat hier ook duurdere games tussen komen. EA is daar ook al mee bezig met EA/Origin Acces.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 28 februari 2017 16:50]

Aan de andere kant ligt de game het grootste gedeelte van het jaar stof te happen en hier stop je dan even de dienst. .Op het moment dat je weer wil spelen neem je de dienst weer af. Savegames worden opgeslagen in de cloud en worden op dat moment gewoon gedownload en je kunt weer verder.
25 euro gemiddeld? Het zijn vooral wat oudere games die minder dan 10 euro zijn tijdens sale. Terraria, PayDay2, Saints Row 4, Lego Batman etc. allemaal op het plaatje :)
Gears of War: Ultimate Edition is bijv. een wat nieuwere titel die meer kost.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 28 februari 2017 16:25]

Vooruit, dan maken we er 10 euro van.. Dan ben je 1000 euro kwijt :P Ik snap je wel, jij mij ook volgens mij. :D
Je speelt natuurlijk lang niet alle 100 games. Misschien zijn er een dozijn die aanspreken en vindt je de rest gewoon ruk. Ze kunnen niet voor iedereen allemaal top zijn. Dat snap je ook ;)
Of je koopt maar 1 maand per jaar en speelt dan alles in de library wat je wilt. Over 1 jaartje hebben ze vast nieuwe games uitgebracht.
interessant kan zijn of het abonnement zowel beschikbaar is op je home xbox als ook op je eigen account. Bij EA access werkt dat namelijk wel zo, zolang je onder je account maar 1x het spel hebt geinstalleerd.
In dat geval kun je dus voor 5 euro pp/pm 100 games spelen.
Ik heb ook een jaartje EA access genomen, was volgens mij 25 euro en ik heb een aantal games helemaal grijs gespeeld, indien ik die games had moeten kopen was ik zo'n uhmm 250-300 euro kwijt geweest schat ik.
25 euro vs 300, vertel het mij maar wat voordeliger is xd

Maar, het ligt er natuurlijk wel aan welke games je leuk vind en/of deze games aanwezig zijn bij zo'n abonnement.

Iets in mij zegt dat ik ook deze game pass ga halen (eerst even het game aanbod afwachten), want elke keer 80-130 euro voor een game neertikken die na 1 weekje saai wordt (hoi BF1) zie ik ook niet echt meer zitten :D
Voor een prijs van 2 AAA titels per jaar kan je ze allemaal spelen. ¤120 geef ik makkelijk per jaar uit aan een paar titels, voor mij is dit wel degelijk interessant
Precies, als ze nou zouden zeggen dat ze de dienst uitbreiden dmv 5 euro extra op een xbox live abbo dus zeg 11 a 12 euro p/m voor de dienst + online dan ben ik om
5 euro per maand aan gold is te duur, ik betaal ongeveer 40 euro voor een heel jaar, komt neer op zo'n 3 euro per maand wat ik aan gold betaal (en dan krijg ik ook 2 random xbox one games elke maand opnieuw voor die 3 euries).
Waarom jij meer wilt betalen dan dat nu mogelijk is weet ik niet :P
Euh je hebt bij deze dienst nog xbox live afnemen dus het mooiste zou zijn om 10¤ te lappen voor een totaal pakketje ipv 10¤ Pm plus 5¤ xbox live
Niet 5 euro xbox live, het is 3,** euro.

Misschien dat zo'n pakketje nog komt? Het zou me niks verbazen indien het niet zou komen eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 28 februari 2017 23:31]

Interessant concept ALS de games uberhaupt boeiend zouden zijn...
Dat is best een grote als.
Xbox Live Gold is niet nodig voor Xbox Game Pass, alleen als je multiplayer wilt spelen heb je beide nodig.
Voor de aanschaf van één spel kan je nu 6 maanden het abonnement betalen (als ik even van full price $60 games uit ga). Als je een spel koopt moet je ook nog XBL betalen. Dus wat is 'duur' he. Het zal per persoon afhangen of het duur is of niet. Als je af en toe een spel koopt in de aanbieding is het misschien niet interessant, maar voor andere mensen weer wel.
Het is prijzig als je weinig games speelt, bij meer niet.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 28 februari 2017 16:08]

Al speel je 2 spellen per jaar, dan nog haal je het bedrag eruit door een game pass te halen.

Dit soort passes zijn relatief goedkoop (uiteraard, kan niet tippen aan 2e hands kopen en na een week verkopen, dan speel je vrijwel gratis).
Mits je die twee games tegen de adviesprijs koopt. Wat ik amper doe. Daarbij wordt ook niet gezegde dat alle nieuwe games beschikbaar zullen zijn.

Ik vermoed dat ze het gaan doen zoals EA. Enkel games toevoegen welke duidelijk over hun hoogtepunt heen zijn. Dan is die 120 euro per jaar niet meer zo voordelig. Sterk of nog, ik vind het (te) duur.
Betekend dit nou ook dat ik EA access kan cancellen?
Hangt van het aandeel EA games. Lijkt me nu ze hun eigen abonnement hebben, ze hier niet alles in gaan doen en al helemaal niet games van huidig/vorig jaar
EA staat voorlopig niet in de lijst met deelnemende uitgevers.
EA zal zijn games hier natuurlijk niet beschikbaar voor stellen. Ik hou EA acces, veel voordeliger. Een tientje per maand vind ik teveel, games die ik graag speel koop ik zelf wel.
Het is maar net wat ze bieden; ik vind EA Access het bijvoorbeeld niet waard, ondanks de lage prijs, aangezien er niks tussen zit wat ik wil spelen. Voor een goede line-up die ook enigszins up to date wordt gehouden zou ik best een tientje willen dokken. Mocht ik er een paar maanden klaar mee zijn dan zeg ik het gewoon op.

De huidige line-up, voor zover het duidelijk is, lokt mij in ieder geval niet, en waarschijnlijk de meeste gamers die al een tijdje een XBO hebben ook niet omdat die de games die ze willen gewoon gekocht hebben. Voor nieuwe gebruikers is het best een leuke deal, Halo 5, GoW en dus nog 98 andere games is best prettig, maar ik hoop dat MS zich ook enigszins op gamers die al een XBO hebben zal richten.
Maar als de game verwijderd word kan je die dan niet meer spelen?
Ja net als alle andere abonnement diensten waar games/films/muziek in zit. Maar ik zie het probleem niet helemaal. Een bibliotheek kan ook wanneer zijn willen een boek er uit halen. En dan heb je ook pech.
Klopt, maar als je een hele hoop DLC hebt bijgekocht in een spel dan is dat toch wel een gevalletje helaas-pindakaas en daar zit hem juist het verdien/winst model van Microsoft en de game uitgevers.
Roko heeft het goed begrepen. Dit is een logische stap in Microsofts transitie naar games-as-a-service, waarbij de winst vooral uit DLC en micro-transacties gehaald wordt. Die zitten natuurlijk niet inbegrepen in dit abonnement.
Dat zou dan alsnog win-win zijn voor veel gamers natuurlijk (toppie van MS).
Want als ik nu een AAA game kan kopen voor zeg 60 euro incl alle dlc's bij release, dan doe ik dat gelijk. Helaas je betaald nu 60-70 euro voor een game, en ja inderdaad zonder DLC die moet je alsnog los kopen. Wat je ook kan doen is 110-150 uitgeven, dan krijg je de game en de DLC zodra die uitkomt :P

Waarom DLC in deze situatie ineens slecht zou zijn weet ik niet. Als ik nu een fysieke xbox one (of wat voor platform dan ook tegenwoordig) game koop, en vervolgens de DLC (eigenlijk, altijd digitaal sinds een paar jaar bij de aaa games).. Dan ben ik de DLC kwijt ja indien ik de fysieke disk verkoop, de 2e hands koper heeft dan ook niks aan mijn gekochte DLC.

Er verandert op dat gebied niks, dus waarom Roko een +2 krijgt voor iets wat al jaren de ''standaard'' is (op elk platform) weet ik niet ?

Gevalletje: helaas pindakaas is er al jaren, heeft niks met dit (imo goede idee) van MS te maken.
Ik vind het negatief dat de dlc niet is inbegrepen, omdat het nogal bizar is om dlc te "kopen" voor een spel dat je "huurt". Dit is een minpunt van deze voor de rest prima dienst die Microsoft voorstelt, dus ik zie niet in waarom dit niet gezegd mag worden. Bij Origin Access van EA is de DLC immers wel inbegrepen bij de meeste games.

Daarnaast is Microsoft op dit moment een van de meest agressieve toepassers van microtransacties in AAA games. Halo Wars bijvoorbeeld kost ¤69.99, maar heeft daarnaast nog een season pass èn microtransacties die je in packs kan kopen die duurder zijn dan het spel zelf. Als dit het toekomstige verdienmodel is voor Microsoft, dan is het begrijpelijk dat ze met deze dienst op de proppen komen.
En bij origin mag je dan ook de volle mep voor de game betalen, per game. Tenzij je een ''pass'' koopt voor een bepaalde periode, dan heb je ook niks aan de DLC..

Ik weet daarnaast natuurlijk ook niet het fijne van dit, dat is nog afwachten. Maar ik kan me voorstellen dat MS niet veel kan doen aan de DLC's, dat moet vanuit de ontwikkelaars komen.
Mij lijkt dan ook niet dat de ontwikkelaars toestemming aan MS zullen geven om naast de game pass een dlc pass te verspreiden.

Wellicht een nadeel, die mij lijkt, niet dankzij MS ontstaat maar dankzij al deze game ontwikkelaars :) Hun willen ontiegelijk veel geld verdienen aan dlc's, MS niet zozeer volgens mij.
Origin Access (of EA Access op de X1) is hetzelfde dan de Xbox Game Pass, maar dan weliswaar enkel voor een selectie van games op Origin/van EA. Daarbij is bij de meeste games de DLC wèl inbegrepen. Dat was juist mijn punt.
Wat bedoel je met de meeste games? BF3 en BF4? De rest niet dacht ik, toch?

Hoe dan ook, EA Access is dus een eigen dienst van de ontwikkelaar/uitgever. Dat is wat ik dus bedoel :P
Dan zou EA access MS toestemming moeten geven om met hun eigen platform te gaan concurreren, iets wat EA niet leuk zal vinden lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 1 maart 2017 13:16]

zit DLC niet bij de games dan? En anders koop je de game. Dit is meer voor mensen die vanalles en nog wat spelen. En gewoon vanalles en beetje spelen.
Oh is zeker geen probleem hoor. Bijvoorbeeld bij Netflix melden ze het netjes wanneer een film eruit word gehaald, dan weet ik welke films ik persee eerst moet kijken. Ik vroeg het me af omdat het ook niet tussen de F.A.Q. staat en toch wel een belangerijk puntje is.
Ooh oké. Misschien was ik iets te fel met mijn reactie. Dit komt namelijk regelmatig terug als er een vorm van abonnement voorbij komt.
Geen probleem, kan gebeuren! ;)
Hangt er wel een beetke vanaf hoeveel tijd van tevoren.
Filmpje van 2 uur vs een Witcher 3 waar ik maanden mee bezig was :P
Maar ook bij een 40u plusser wordt dat voor sommigen al een probleem.
Oplossing: betaal x bedrag per game extra voor verlenging van de periode.

Als dat al zo gaat zijn uiteraard.
Dat zou een mooie oplossing zijn natuurlijk, alleen de rechten heeft Microsoft dan niet meer voor dat spel, en dus zou dat niet mogelijk zijn :'(
Maar waar krijg jij die melding? Per e-mail oid?

Ik kreeg wel een melding bij de serie Suits, maar die kwam pas nadat je de serie deed opstarten.
Stel je ziet nu films/series die je nog niet opgestart hebt maar bijv over een maand pas wilt kijken, dan kan het zijn dat ze morgen ineens foetsie zijn..

Althans, dat is hoe ik het ervaar :P

Maar goed, we verdienen nu beiden een 0 want we zijn best wel offtopic allebei xd
Meld Netflix dat tegenwoordig? Waar dan?
True, maar een boek lees je uit en breng je terug. Een game kun je blijven spelen en draait dan vaak om de progress. Die wil je niet zomaar verliezen.
Ook story-driven single-player games (die spelen meer als 'een boek'), zou toch rot zijn als je net halverwege bent en de titel verdwijnt..
Save games van op een live account gespeelde games worden in de cloud opgeslagen, dus als je iets ooit gespeeld hebt blijft die progress aanwezig. Zo is ook de progressie in de 10 hour trials van ea access nog aanwezig als de game aangeschaft wordt, en ook bij free play weekends blijft je savegame intact mocht je later toch wilt betalen voor de licentie.

Stop je je abonnent of verdwijnt de content uit de selectie, dan blijft het spel hoogstwaarschijnlijk wel geïnstalleerd, maar zal dan een melding geven dat je het aan moet kopen als je het opstart.

ik vermoed dat bovenstaand verhaal van toepassing zal zijn, het lijkt me in ieder geval sterk als het anders is.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 28 februari 2017 16:21]

Ahja! Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat zal wel zo zijn, is namelijk een fantastische marketingtool om games te verkopen; als je al halverwege bent geef je dat niet zomaar op :)
Ja het zou jammer zijn als er content verdwijnt om die reden. Positief vind ik dan wel weer de 20% korting die je krijgt als je hem toch écht wilt hebben. Als je daarnaast gold lid bent en in het rewards programma zit, loopt die korting nog hoger op volgens mij.

Het werkt in ieder geval allemaal samen om voor ons 'voordeel' te bieden en voor MS meer te verkopen.
ik verwacht idd dat het op dezelfde manier werkt als EA access. Dit is alleen een abonnement van een andere leverancier. De store is er al op voorbereid en Microsoft heeft in de tijd al de hint gegeven dat andere leveranciers hetzelfde konden doen als EA nu de Store is voorbereid.

Ben benieuwd of het ook helemaal hetzelfde werkt. Ik heb de xbox bij een vriend ingesteld als mijn home xbox. En zolang ik thuis onder mijn account een keer de EA game installeer, kan hij dat op zijn xbox ook. Als dat hier ook werkt kost het dus nog maar 5 euro per maand per persoon als je je xbox deelt.
Ik kan valideren dat het downloaden en installeren en dus ook de savegames etc. hetzelfde werkten als bij EA Access. Ik zit bij de pilot, maar had net nog niet gezien dat de update al klaarstond. Het lidmaatschap voor Game Pass staat zelfs op dezelfde pagina als EA Access. Ik kan alleen niet controleren of jouw geschetste situatie werkt, omdat mijn 'gameshare' niet in het insider programma zit.

Ik heb in ieder geval een drietal 360 games gedownload en zal zo eens bellen of hij kan verifiëren of ze er bij hem automatisch bijgezet zijn :)
zal straks thuis eens kijken of ik het wel kan. Mijn sharer heeft mijn oude xbox die ook nog in het insider programma zit. Dus kan het mogelijk wel uitproberen :)
Klopt. Ik durf ook niet te zeggen of ze dan geen toegang meer verlenen. Of dat je hem niet meer mag downloaden.
Hij bedoeld als ie uit de Game Pass catalogus word verwijderd.
Dan lijkt het me dat ie ook niet meer speelbaar is nee. Maar dat soort zaken worden gewoon van te voren gemeld.
Als je je abbo stop zet of langer dan 30 dgn offline bent. Kan je daarna wel weer verder waar je was?
Of moet je dan weer bij lvl 1 beginnen?
Ik verwacht het wel. Je saves zullen waarschijnlijk gewoon blijven bestaan.
Savegames en achievements blijven aan je account gekoppeld.
Wat kan je tegenwoordig nog met 9.99$? 9.99$ voor een maand is toch geen geld. Als je 100 games ter beschikking krijgt, dan heb je tijd te kort om ze allemaal te spelen.