Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft laat iedereen 'universal Windows'-games ontwikkelen voor Xbox One

Door , 68 reacties

Microsoft heeft op de Game Developers Conference het Xbox Live Creators-programma aangekondigd. Dit moet iedereen in staat stellen om als ontwikkelaar UWP-games tegelijk op Windows 10 en de Xbox One uit te brengen.

xbox liveIn de aankondiging schrijft Microsoft dat het programma erop is gericht om iedereen in staat te stellen 'op een nieuwe manier snel Xbox Live-games te publiceren op Windows 10 en de Xbox One'. Zo is het mogelijk om Xbox Live-functies in te bouwen in UWP-games en deze vervolgens te publiceren. Uit een speciale pagina blijkt dat het daarbij gaat om functies als het inloggen met Xbox Live, het leaderboard en verschillende sociale functies. Ontwikkelaars die toegang tot meer functies willen, zoals achievements en multiplayer, moeten dat doen via het aparte ID@Xbox-programma.

Games die onder het programma zijn uitgebracht, zullen te zien zijn in een aparte Creators-sectie van de Xbox One-winkel en in de Store van Windows 10. Microsoft heeft een sdk beschikbaar gesteld, waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen. In eerste instantie zal niet iedereen toegang hebben tot het nieuwe programma, maar dat moet in de loop van de tijd veranderen. Er is ondersteuning voor verschillende engines: Construct 2, MonoGame, Unity en Xenko. Er is geen devkit vereist, omdat de ontwikkeling mogelijk is op een normale Xbox One, aldus Microsoft.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

02-03-2017 • 11:10

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Schitterend. Een game ontwikkelen voor een console was vaak een investering die enkel grote softwarehuizen met gigantische budgetten konden realiseren. Nu is deze wereld open voor iedereen. Net zoals op het mobiele platform (iOS, Android, ...) zie je dat ook individuen vaak mooie games kunnen ontwikkelen.

Zo spreken wel enkel over games. Dus geen apps?

[Reactie gewijzigd door biglia op 2 maart 2017 12:25]

Ik mag hopen dat het ook voor Apps gaat gelden, al zie ik al een redelijk aantal Apps (die niet allemaal even goed werken met de controller of media remote) in de XBox Store staan. Zou mooi zijn als er nu ook Xbox versies van bv de Ziggo App uit gaan komen..
Je kan al UWP apps maken die geschikt zijn voor de Xbox zonder extra devkit. Via Visual Studio een UWP app ontwikkelen en met weinig moeite, alleen beperkte aanpassingen vwb de UI, kan je de app op PC, Mobiel, Hololens, Hub en Xbox uitbrengen. Dat is de kracht van UWP.
Nu alleen nog meer ontwikkelaars die er heil in zien, dan komt het mobiele platform ook eindelijk eens van de grond.
Ach, als jij een dev team kan inhuren om een fatsoenelijk spelletje te maken dan heb je ook geld om een devkit te kopen.
Dit soort initiatieven gaan er vooral voor zorgen dat er veel slechte indie games gaan uitkomen.
Stoor jij je aan de grote aanbod (slechte) indie games op Steam, bijvoorbeeld? Een slecht spel krijgt slechte reviews en weinig downloads. Een goed spel krijgt goede reviews en veel downloads.
Ik zie het probleem niet.
Persoonlijk stoor ik me vreselijk aan het aanbod van steam.
Het gaat ook vooral om de hoeveelheid.
Er komen elke maand honderden games bij. Dat is belachelijk. En veruit de meeste van die games zijn prutspellen met een gejat concept en gebakken door een onervaren developer (of twee) die het mischien wel, mischien niet heeft afgemaakt.

Steam is wat mij betreft dus erg vervuild geraakt met korte, ondermaatse en veel te dure games. De goede games zoek ik niet eens meer in steam, daar kom ik niet door alle drek heen. Ik lees externe reviews en kijk dan of het op steam te halen is, maar meestal zijn ze daar ook nog eens niet goedkoop.

Valve is wat mij betreft een beetje zn eigen glazen aan het ingooien.

Edit: In het geval van steam zou het helpen als de zoekopties ernstig uitgebreid zouden worden, zoals met bijvoorbeeld boolean algebra.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 3 maart 2017 16:17]

Ik ben het zeker eens wat betreft de noodzaak voor een betere zoekfunctie. Echter betreffende de hoeveelheid games; vaak kun je bij het bekijken van de reviews en/of het promotiemateriaal al goed zien of het iets is van kwaliteit, of een halfbakken/half-functionerend aftreksel.
Overigens staan de meerderheid van deze soort games onder de 'Greenlight' of 'early-access' categorie. Bij beide categorieŽn staat natuurlijk een disclaimer, en het is als consument wel erg makkelijk om te gaan zeuren wanneer de kwaliteit niet je-van-het is bij greenlight en early-access. Je hebt er zelf voor gekozen daar voor te gaan.
Een vergelijking zou zijn om te klagen dat 'indy' muziekalbums een slechte akoestische opnamekwaliteit hebben, omdat het haast allemaal in kleine lokale homestudio'tjes wordt opgenomen. Zet het tegenover een studio als Abbey Road en de kwaliteit valt in het niets. Technologie democratiseert de middelen om te produceren, en dat uit zich onder andere in game development het beste. Je zult als consument kritischer moeten kijken naar wat je aanschaft, en je impuls een beetje onder bedwang moeten houden. Vooral wanneer een aanbieder zelf al aangeeft dat het gaat om nieuwe - vaak onervaren - developers, en een product dat - Dķidelijk aangekondigd! - nog in early access is/een uitprobeersel is.

[Reactie gewijzigd door Ducky.nL op 6 maart 2017 17:46]

Persoonlijk niet zo een fan van, als ik zie naar de app store, de play store en zelf steam de laatste tijd, dan staat er zoveel rommel tussen dat het soms moeilijk wordt om de pareltjes te vinden
Op de 360 kon dit ook al, alleen waren die indie games niet beschikbaar in Nederland. De kwaliteit was niet heel erg hoog wat ik via vrienden uit de US weet. De store werd ook niet goed gecontroleerd (veel zombie games en Minecraft clones) wat nu wel het geval zou zijn.
Ik hoop niet dat ze de ontwikkeling van games voor de xbox one en windows 10 gelijk gaan stellen. Ik ben namelijk bang dat ontwikkelaars zich er dan te makkelijk vanaf gaan brengen en dat zou enorm zonde zijn van alle extra rekenkracht die menig pc gamer ter beschikking heeft.

Met andere woorden, dat zou betekenen dat er geen goede voor de PC geoptimaliseerde games meer komen. Enkel xbox one games met een paar extra grafische opties en andere inputs voor de PC.
Ik ben minder bang voor de rekenkracht, en meer bang voor de rotzooi die onder die Creators sectie zal komen. Is men vergeten wat een beerput de Steam Greenlight tot verworden is? Dit doet me een beetje voor als de Microsoft variant daarvan, en ik heb mijn twijfels of er kwalitatief betere games op zullen komen...
XNA heeft anders veel moois voortgebracht, en word nog steeds gemist. Dus ja, gooi maar open die zooi. Laat mensen lekker coden, maar stel gewoon beperkingen op aan inapp purchases.
Net-zoals het toegankelijk maken van testen dmv normale consoles voorheen niet de kwaliteit vd programmatuur heeft verhoogd. Sterker nog; een groot gros van de games met porting-issues komen voort uit de console-insteek. (Goed schoolvoorbeeld? Ac:unity of nomanssky, kijk vooral bij die laatste maar eens naar alle comments die in de shaders langskomen mbt console issues).
Is dat sinds C# (Visual Studio) ooit anders geweest dan?
Het is eerder andersom, want UWP draait niet 'native' op de Xbox One. Het word alleen makkelijker om Windows games nu ook naar Xbox One te brengen.
Hoe bedoel je dat ? niet native ? UWP is de bedoeling dat code zelfde is en dat juist de code native draait. Compiler zet de .Net core om in native.
Daarom is juist .Net Core in het leven geroepen, wat voor .Net developers een nadeel is door de veel kleinere api set.

Zelfs een klein hello world progje dat je in .Net Core maakt is al gauw 28 mb groot doordat de .Net Core wordt meegeleverd en omgezet in native.
Daarom had ik ook native tussen aanhalingstekens gezet. Ik bedoelde meer dat er voordelen kleven aan het ontwikkelen met de traditionele Xbox SDK, zoals meer cores en geheugen kunnen gebruiken. Hier meer details daarover:
https://docs.microsoft.co...ystem-resource-allocation
Ok duidelijker. Ik denk dat UWP ook meer gebruikt gaat worden voor APPS en simpelere games. Maar wellicht dat dit in de toekomst weer anders wordt.

Vervelende als developer blijft de API calls die niet beschikbaar zijn over de verschillende platformen.

Ben zelf nog niet echt blij met UWP, het is een goede zet maar nog een hoop werk te doen :)
De concurrentie zorgt er wel voor dat dat niet gebeurt. Shooter A maakt zich het zichzelf makkelijk en Shooter B doet dat niet. Waardoor shooter B gewoon veel beter werkt en mooier is op de pc waardoor shooter B een voordeel heeft als de gameplay van beide gelijk zijn.
Ik heb Steam ook geÔnstalleerd op mijn gaming systeem en mijn ultrabook...
Het grafische gedeelte van de pc is heel wat belangrijker dan de cpu.

Een dualcore i7 met een GTX1080 rent rondjes rond een 6900K met een GTX1060 natuurlijk
En het gross van de mensen uit dezelfde steam survey info zit op GPU's die niet veel krachtiger zijn dan wat er in die consoles zit. Het is echt niet alsof 80% van de gamers op een 970 of beter zit.

Echt een heel klein deel van de gamers heeft een high end systeem die alles op max 4k uitpoept.
Als je niet weet waar je het over hebt, zeg dan helemaal niks. De XBO processor is een aangepaste AMD jaguar architecture processor, welke eigenlijk bedoeld zijn voor mobile devices. De XBO heeft een 1.75GHz 8core processor, welke in het niet valt bij de nieuwste medium en high-end processors, en zelfs nog niet eens de helft van de rekenkracht heeft van een Core i5-3570K.

http://www.gamespot.com/f...arter-the-grunt-29399076/
Ik juich het universele idee toe. Helaas is de shop van Microsoft niet echt concurrerend te noemen tegenover Steam bijvoorbeeld. Bepaalde games worden voor 99,99 euro aangeboden terwijl deze bij Steam voor de helft wordt aangeboden.

Forza Horizon 3 Ultimate editie (UWP Only) wordt voor §99.99 aangeboden. Dan zou je zeggen alle DLC zit erbij. Nee dat is dus niet het geval.

Dead Rising 4 had voordeel om eerst 3 maanden exclusief voor UWP uit te komen. Zal deze maand bij Steam te verkrijgen zijn

Dan hebben we het volgende probleem: Xbox One gebruikers kunnen betalen voor online functionaliteit terwijl pc speler genoeg alternatieven heeft voor gratis online gaming.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat Microsoft, zoals nu al op de Xbox en Playstation het geval is, wil dat je gaat betalen voor het online spelen van spellen in Windows. Het enige dat nodig is voor Microsoft is dat ze een substantieel aanbod en marktaandeel kunnen vergaren met hun Store. Dit programma geeft ze de mogelijkheid om iets aan het aanbod te doen en, mits het programma aanslaat, zal het een kwestie van tijd zijn dat ze hun marktaandeel kunnen uitbuiten en geld gaan vragen om online te spelen.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 2 maart 2017 12:33]

Zoiets zal ze nooit lukken, om de simpele reden dat de PC een open platform is en de console niet. In de console zit je vast aan wat de maker aanbied (functies binnen hun eigen systeem en wat ze derde partijen toestaan te verkopen in hun store), maar op de PC kun je altijd losse games van het internet downloaden of op een schijfje kopen en buiten de store om spelen.
Bovendien zijn er naast hun eigen store nog vele concurrenten (Steam, Uplay, Origin, etc), dus dan stapt iedereen over naar iets anders. Waarom maandelijks geld betalen als je ook via Steam of andere platformen games kunt kopen die dat niet hebben? De dag dat ze geld gaan vragen voor multiplayer in Windows Store games is de dag dat de Windows Store overlijdt.
Nog wel. MS doet haar uiterste best om de PC steeds minder open te maken: "secure" boot, gedwongen updates, opties om te voorkomen dat je iets buiten hun store om installeert. Steeds een beetje meer.
Op het moment dat je per maand moet betalen voor online spelen. Vermoed ik dat Linux erg snel gaat groeien. Iets wat Microsoft niet leuk gaat vinden.
Op de PC is het gewoon een ander eco-systeem. Je hebt daar sowieso meer dan 1 speler op het online platform front (Origins/steam/battle.net) en die hebben alle 3 betaalde opties. Origins heeft EA Access, Steam heeft subscriptions en battle.net heeft ook games met een maandelijks abbo.

En sowieso welke games gaat het 'standaard' publiek op Linux spelen? 8)7 Je hebt geen Overwatch/battlefield/call of duty/gears of war voor linux. En dat is toch wat de massa speelt.

Afhankelijk van de games die je speelt ben je 0 tot tig euro kwijt om online te kunnen spelen. Op Xbox Live is het in iedergeval 1 fee voor alles.

Het is al helemaal niet meer raar om te betalen voor je Office 365 of andere software abbonementen (Adobe). EA gaat al die kant op met Origins. Ooit komt het er nog wel dat je gewoon per online platform op een of andere manier gaat betalen.

[Reactie gewijzigd door Rmg op 2 maart 2017 13:44]

Hij heeft het over het feit dat je verplicht een abonnement moet nemen bij Microsoft om op Windows te mogen gamen online. Dus dan gaat WoW als voorbeeld 15 euro P/M(dit is 100% voor blizzard). En nog eens Z bedrag P/M voor Windows plus(om maar iets te noemen).100% voor Microsoft om je te verbinden met de battle.net.

En nee Linux games zijn er weinig. Maar als men ineens x bedrag extra moeten gaan betalen. Dan komen er snel genoeg Linux poorten. En zullen EA/Ubisoft/Blizzard en nog een paar grote bedrijven samen met de gamers een Linux platform wat het nieuwe game platform gaat worden.

En nee xbox gold(zo heet het geloof ik) is bv ook zonder ESO sub die je nog eens apart kan nemen.(het zelfde als voor de PC). En bij PS4 is FF14 ook zonder sub. Dus daar betaal je PS plus en nog eens FF14 gametijd. Bij PC alleen gametijd. Die abonnement vormen zijn puur om de mogelijkheid te krijgen om online te mogen spelen. Iets wat bij PC gewoon gratis is.
Op de pc word dat dan gewoon gekraakt zo niet dan gaat iedereen naar linux. Ik zie geen manier hoe microsoft hierin zou winnen.
Doordat mensen andere prioriteiten in het leven krijgen dan altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Doe mij maar gemak boven prijs. Ik betaal met liefde een aantal euro's per jaar extra als ik van al het gezeik van gekraakte versies of overstappen naar andere systemen etc. af ben.

Ik geef toe, vroeger toen ik 16 jaar was dacht ik er ook anders over.
Sorry hoor maar ik kan nu prima legaal online gamen dus als microsoft ineens ervoor zou zorgen dat dit niet meer kan dan word het of gekraakt of gebruik ik windows niet meer.

Niks te maken met microsoft dus hoeven ze ook geen geld te krijgen als ik een potje wil gamen.
Het is inderdaad een kwestie van tijd alvorens Microsoft bepaalde aspecten van Windows 10 gaming verder gaat monetizen. Dat online gaming daar ook bij zal horen is niet ondenkbaar: Microsoft profileert UWP gaming als "overal" gamen op elk toestel dat Windows 10 draait. Het slaat nergens op om op ťťn toestel wel een betalend abonnement te eisen voor online gaming en op een ander toestel niet. De kans dat Microsoft Gold gaat laten vallen is dan wel weer ondenkbaar, want het is een gigantische bron van inkomsten.

Als bij al is dat hele UWP gedoe geen goeie zaak voor pc gamers. Microsoft is bezig om pc gaming en xbox gamen te "mergen", maar daarbij behouden ze alle beperkingen, policies en prijzen van de xbox. De UWP games die ze in de Windows Store verkopen zijn dan ook §69.99 encrypted apps, die je enkel kan spelen met Xbox certified input devices en die je op geen enkele manier kan modden of tweaken.

Dit gaat compleet in tegen het open karakter van pc-gaming, waarbij het juist een pluspunt is dat je alles onbeperkt naar eigen smaak kan aanpassen. Het stemt me dan ook triest dat 3rd party devs en uitgevers hoe langer hoe meer hun games naar de Windows Store brengen. In combinatie met agressieve initiatieven van Microsoft zoals Windows Cloud of de zogenaamde beveiligingsoptie waardoor je enkel games uit de Windows Store kan installeren, is dit een enorme bedreiging voor pc-gaming zoals we het vandaag kennen.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Het ťťn sluit het ander niet uit en elke developer is nog steeds vrij om te kiezen welk distributieplatform ze gebruiken. Zie het een beetje als andere media: Spotify heeft er niet voor gezorgd dat artiesten massaal zijn gestopt met het aanbieden van fysieke CD's (vinyl heeft zelfs een enorme comeback gemaakt maar dat terzijde) en Netflix heeft er niet voor gezorgd dat films niet meer op DVD en/of BD uitkomen.
Want hoe zie je het voor je dat Microsoft hun OS zouden dichttimmeren voor standalone games of platforms als Steam of Origin?

Daarbij snap ik niet zo goed wat je bedoelt met 'alles onbeperkt naar eigen smaak aanpassen'. Er verschijnen altijd wel wat mods voor oudere games als GTA en Skyrim maar voor Multiplayer games is dit sowieso geen issue en Šls je van tevoren al weet dat je games graag modt, dan blijf je toch gewoon games kopen zoals je nu gewend bent?

Ik zie UWP gaming juist als een mooi alternatief voor casual gamers (90% van de gamers) die met bijv. een abonnement Š 10-15 euro per maand onbeperkt titels kunnen spelen die ze anders toch niet zouden kopen, of na een paar weken weer doorverkopen omdat ze ze weer zat zijn.
Microsoft zal nooit hun platform dicht timmeren voor Steam en Origin. Maar ze zullen wel hun uiterste best doen om alles buiten UWP en de Windows Store zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Neem nu Windows Cloud: dat OS is volledig gratis voor wie enkel apps wil gebruiken uit de Windows Store, maar wie Steam of Origin wil gebruiken zal moeten bijbetalen. Een deel van de gamers zal dit doen, een ander deel niet. En daar is het Microsoft om te doen: als je als ontwikkelaar het volledige doelpubliek wil bereiken, dan heb je geen andere keuze dan je game uit te brengen voor de Windows Store. Dit is een ronduit oneerlijk voordeel dat Microsoft zichzelf geeft, dat geen enkele andere store kan bieden.

Een paar voordelen van onbeperkt naar eigen smaak aanpassen:

- De duizenden mods voor games zonder ondersteuning voor Workshop
- Introfilmpjes die je niet kan overslaan gewoon verwijderen
- De 720p/30fps beperking van Dark Souls omzeilen met DsFix
- Alien Isolation heeft standaard nogal mediocre anti-aliasing, maar ziet er dankzij de TXAA-mod fantastisch uit
- Valkyria Chronicles ziet er met een paar high-res texture en interface mods beter uit dan de officiŽle remake op ps4
- Etc etc

Natuurlijk kan ik op dit moment nog gewoon de win32-versie kopen in Steam, maar de vraag is hoelang dit zo blijft. Enerzijds heeft Microsoft de vervelende gewoonte om te moneyhatten op multiplatform games zodat ze (al dan niet tijdelijk) exclusief zijn voor de Xbox. Deze lijn gaan ze ongetwijfeld doortrekken naar de Windows Store, ze hebben dit zelfs al gedaan met Dead Rising 4. Daarnaast zullen devs verplicht worden om hun games te ontwikkelen als UWP voor de Scorpio, die je met weinig moeite naar de pc kan porten. Er zullen na verloop van tijd ongetwijfeld een deel uitgevers voor de "gemakkelijke" weg kiezen en geen win32-versie meer maken.

Op dit moment gebeurt dit nog niet, omdat een groot deel van de gamers nog steeds op Windows 7/8 zit, en de Windows Store een wasteland is. Zodra dit verandert hou ik m'n hart vast voor de gevolgen.

Een abonnement voor games heeft trouwens niks te maken met UWP: EA heeft Origin Access en dit werkt gewoon onder win32.
Weet je zeker dat je Forza voorbeeld geen DLC bevat?

https://www.gamemania.nl/...orizon-3-ultimate-edition

Hier zit het wel bij. En lijkt de zelfde editie. Anders zit er geen verschil in de pakketten die in de store zitten. En die kost ook gewoon 100 euro.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 2 maart 2017 12:25]

Forza Horizon 3 zonder DLC kost nog steeds §69.99, wat minstens §10 meer is dan AAA games op Steam. Daarnaast zijn de sales in de Windows Store maar triestig in vergelijking met Steam, of laat staan 3rd party keystores zoals Humble en GmG.
Klopt. Zijn 10 euro duurder. Maar wel in lijn met Xbox prijzen. En je kan er ook mee op je Xbox spelen iets wat met Steam niet kan.
Ik heb geen Xbox dus daar heb ik niks aan. En heel wat games van Steam kan je ook op meerdere ecosystemen spelen (Windows/Mac/Linus/SteamOS). Toch betaal je daar geen cent extra voor.

De prijzen op Xbox zijn zo hoog omdat Microsoft geen concurrentie toelaat voor digitale games. Op Steam is dat wel het geval: elke ontwikkelaar of uitgever kan gratis keys genereren om te verkopen via welke store dan ook. Dit is slechts ťťn van de vele redenen waarom ik als pc-gamer geen fan ben van UWP games in de Windows Store.
Nee zit er niet bij zie forum:

https://forums.forzamotor...lizzard-Mountain-DLC.aspx

Zie ook:
https://www.google.nl/amp...ansion-now-available/amp/

Quote:
Blizzard Mountain is available separately for $19.99 or as part of the Forza Horizon 3 Expansion Pass, which gives players discounted access to two expansions for $34.99. Ultimate Edition owners receive a $10 discount on the Forza Horizon 3 Expansion Pass if purchased before the end of 2016.

Dus het nut van Ultimate edition ontgaat mij ook en er is wezenlijk niet veel verschil tussen de andere versies voor mij.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 maart 2017 13:05]

Ik zie op de desktop versie wel dat er extra's bij zit.

https://www.microsoft.com...l-stars-pack/9nblggh4rlgl
https://www.microsoft.com...orizon-3-vip/9nblggh4rlgk
https://www.microsoft.com...n-3-car-pass/9nblggh4t3fd

Blijkbaar heeft forza een DLC pass en een Season pass.

De vraag of je Microsoft daar de schuld van kan geven vraag ik mij af.
Ja het is alsnog 10 euro duurder. Alleen kan je wel op PC en Xbox spelen.
Voor Xbox1 gebruikers kan dat een prima doorslag geven.
Deze evolutie juich ik toch zeker niet toe.
De rekenkracht van een xboxone komt nog niet aan de helft van de gemiddelde PC van een PC gamer.
Maakt al die dure game systemen volledig waardeloos, als ze eerst een game uitbrengen naar de xboxone en dan het dezelfde periode (met alle controls ongemakken) uitbreng voor de PC.

Dat ze doen zoals bij Rockstar games.
Denk eerder dat dit meer bedoeld is voor indie en hobby developers. Die gaan zowiezo geen AAA titels maken waarbij je dikke graphics hebt dus het verschil tussen hardware van de xbone en de pc doet er dan ook niet zoveel toe.
Yep, dit is de spirituele opvolger van XNA.
Ik denk inderdaad dat voornamelijk hobby developers zich hier mee bezig gaan houden. Ik kan zulke veranderingen altijd alleen maar toejuichen, is toch mooi dat alles zo universeel mogelijk word.

[Reactie gewijzigd door Vaniska op 2 maart 2017 11:37]

http://store.steampowered.com/hwsurvey

De 2 consoles rennen 90%+ van de PC gamers eruit kwa brute kracht.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 maart 2017 12:08]

Hoe zie jij dat zo snel?
Zo'n 15% heeft betere GPU's en minder dan 10% betere CPU's. Verder hebben de consoles wat andere voordelen (zoals het offloaden van alle audio bewerking en het geheugen) naast het veel optimaler omgaan met de beschikbare resources.
Sorry hoor maar de cpu van de consoles is moddertraag vergeleken met die van de gemiddelde game pc dus waar jij dat dan vandaan haalt?
Ik denk dat jullie defininities van game-pc nogal verschillen. De hard-core gamer zal vas meer brute-kracht in zijn PC hebben zitten. De gemiddelde steam-gebruiker; daar zal dat heel anders voor liggen.
Het voordeel van consoles is dat de ontwikkelaar precies weet hoe krachtig het platform is en daar zijn game op kan optimaliseren. Dat neemt niet weg dat een PC-gamer met flink budget inderdaad momenteel voorop loopt.

[Reactie gewijzigd door Cbr op 2 maart 2017 17:52]

Die CPU van de consoles loopt op 1.5ghz ofzo beetje dual core trekt die er dik uit.
1.8ghz keer 8.

Vergeet ook niet het offloaden van audio wat ik aanhaalde, op de PS3 had BF3 van de 8 beschikbare threads, er 3 nodig enkel en alleen voor de audio. Op de 360 waren het er 2 van de 6.

Het geheugen in de consoles is ook veel sneller dan wat iemand in zijn PC heeft zitten.

Dan zit er nog wat dedicated hardware in voor taken die op een normale PC door de CPU afgehandeld worden.

En zoals ik al aanhield, op de consoles wordt in verhouding tot de PC's, echt enorm optimaal voor geprogrammeerd, waardoor je op hardware die exact even sterk is, in sommige gevallen gewoon tientallen procenten meer performance weet te halen.

Ik beweer verder ook niet dat de consoles een beetje fatsoenlijke gamepc bij kunnen benen, want dat kunnen ze niet.

Maar de gemiddelde gamer, volgens de steam surveys, zit op vergelijkbare of slechtere hardware dan wat er in de consoles zit.
1.8ghz op 8 cores betekend niet 8x performance. Daarbij zit er een flink Ipc verschil wat je ook nog moet meerekenen. Een beetje intel dual core op 4+GHz draait daar rondjes omheen.

Als je uit gaat van die steam surveys moet je eigenlijk wel all die systemen met integrated graphics eruit halen. Laten we eerlijk zijn dat zijn geen gamers.
MS komt met een manier om homebrew mogelijk te maken op de Xbox One, en het enige waar jij aan kunt denken is dat zielige PC master race gezever?

Daarnaast raakt je stelling kant noch wal. Het feit dat je UWP gebruikt impliceert niet dat je geen distinctie aanbrengt tussen verschillende apparaten. Met UWP kun je ook op tablet en telefoon form factors releasen. Je zult er toch voor moeten zorgen dat je applicatie goed werkt op alle target platforms. Een developer die graphics belangrijk vindt, zal dus sowieso al moeite besteden om op de PC iets meer te doen dan op de consoles, zoals de meeste developers van AAA nu al doen. Het gebruiken van een generieke API doet daar verder niets aan af.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 maart 2017 11:24]

Ja want alleen mensen met high-end game machines mogen gamen!!!!
Ik kan het alleen maar toe juichen als hardware meer toegankelijk gemaakt wordt om voor te ontwikkelen!
Wordt het toch nog interessant om een xbox one in huis te halen, deed Sony dit nu ook maar met hun PS4 (zeker nu de slim voor nog geen 188 euro te koop is).. Voor mij de reden geweest om indertijd de PS3 te kopen (toen was het nog met OtherOS).
Ja John Carmack zij ooit eens dat hij dev box een console dev kit zou nemen ivm de stabiele platform een console juist bied. Dan wild groei aan PC configuraties en driver en firmware rompslomp. Dat is handig dat je voor 99.99% de schuld van bugs kan toewijzen naar je zelf de dev. Dan afvragen of hardware of OS of API of andere partijen de schuld zouden kunnen zijn.
Als zou JC dat uiteraard via de Devkit toolchain doen in C / C++ en niet C# UWP
Ergens mompelt Ballmer in z'n slaap nu 'developers, developers, developers....'
Ik kan niet wachten tot ik xbox games kan spelen op mijn Lumia 930 :+

(Da's een grapje, maar technisch gezien niet onmogelijk)
hopelijk brengt het wel kwalitatief hoge content dan, de laatste tijd worden er op de xbox one al games van de telefoon/tablet aangeboden in redelijk grote getalen en de besturing ervan werkt gewoon niet op een controller.
Zit er niet op te wachten dat we van 60-70% indie/tablet contant naar 95% indie/tablet content gaan, of ze moeten er een apparte afdeling maken dat het makkelijk weg te filteren is.
Ik stel mij een situatie voor dat de Xbox centraal komt te staan voor licentie op microsoft spellen. Vervolgens wordt optioneel dat een Windows 10 machine aan die Xbox gekoppeld wordt zodat je jouw Xbox games op die Windows 10 machine kan spelen. Daarvoor is de consument dan zelf verantwoordelijke om een Windows 10 systeem te hebben dat minimaal aan de technische mogelijkheden voldoet. Maar het staat de consument vrij om het met een mindere geschikte machine te proberen. Zodoende kan je de games alleen spelen als je een Xbox controller op de Windows 10 machine gebruikt. Je kan dan ook niet in eens een spel met de muis besturen maar moet de controle het zelfde zijn zoals op de Xbox. Maar je kan wel op jouw Windows 10 machine in de app store zaken kopen voor jouw Xbox, en jouw Xbox dient als beveiligingsverificatie.

Het is wel zo leuk als jij tv wil kijken op jouw 4K terwijl je kind zijn Xbox spelletje op de Windows 10 pc voortzet.

Ik zie geen reden om een hele discussie te beginnen over API en weet ik veel wat. Vulcan (het nieuwe OpenGL) is in opmars dus we hoeven ons geen zorgen te maken over complete DirectX dominantie van de markt.
;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*