Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Alle PlayStation 4-bezitters kunnen vanaf dinsdag deelnemen aan de open bètatest van de PlayStation Now. Met deze dienst kunnen PS3-games gestreamd worden naar de nieuwe console. Er zijn tweehonderd games beschikbaar en de dienst kost 16,99 euro per maand.

Gebruikers kunnen de gamestreamdienst zeven dragen gratis uitproberen, maar moeten daarna het maandelijkse bedrag van 16,99 euro betalen. Dat geldt ook tijdens de open bèta. Tijdens de open bètafase kan het aanbod van games van tijd tot tijd veranderen, zegt Sony. Ook belooft het bedrijf te luisteren naar feedback van gebruikers en aan de hand daarvan 'flexibel te kunnen blijven' wat betreft de inhoud en prijs van de dienst. Om de games te streamen is een internetverbinding met een snelheid van minimaal 5Mbit/s vereist.

PlayStation Now biedt in de Benelux nu toegang tot 'meer dan' tweehonderd PlayStation 3-games. Het gaat om spellen in verschillende genres. Op de lijst staan onder andere Borderlands, BioShock Infinite, The Last of Us, Batman Arkham City, Ratchet and Clanck: A Crack in Time, Ultra Street Fighter IV, Uncharted 1 t/m 3, XCOM en nog veel meer. In de VS bestaat het PlayStation Now-aanbod uit zo'n vierhonderd games.

Sony kondigde begin dit jaar ook een blu-rayspeler aan die PlayStation Now-ondersteuning heeft en Samsung heeft ondersteuning ingebouwd in zijn 2016-lijn van SUHD-televisies. Of en wanneer het in de Benelux mogelijk wordt om PS-games op een blu-rayspeler of Samsung-tv te spelen is nog niet bekend.

Eerder werd een gesloten bèta uitgevoerd, daarin was het game-aanbod beperkt tot zo'n twintig spellen. Vrijdag dook de Now-app al op in de PlayStation-store, maar toen werkte de dienst nog niet bij alle gebruikers. Ook was het niet duidelijk dat het nog om een open bètatest ging. Wanneer de Now-dienst het bètastadium verlaat is nog niet duidelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Allereerst wel een deceptie dat je ook Playstation Plus nodig hebt, mogen ze op de pagina wel iets duidelijker aangeven.

Daarnaast vind ik het vreemd, want zo'n soort dienst zou ik graag afnemen voor een aantal specifieke games (zoals Red Dead Redemption die ik nog steeds een keer wil spelen bijv). Het nare daar aan is, dat ze op de website doen alsof ze alle titels laten zien, maar als je naar de titels gaat zie je maar ongeveer 30 titels staan, en de laatste ~30 titels die ze nieuw hebben toegevoegd. Je kunt dus niet de hele lijst met titels te zien krijgen om zo te kijken of die titel er bij zit. Daarvoor moet je dus éérst voor een Playstation Plus account betalen, om het vervolgens 7 dagen uit te proberen en de collectie al überhaupt te kunnen doorzoeken.

Daarnaast zitten er gewoon heel veel games bij die geremasterd zijn tussen. Alle Uncharted games, The Last of Us, God of War, Batman krijgt volgens mij binnenkort ook een remastered verzameling van alle games op PS4. Dus dat voelt toch een beetje als overbodige titels.
Ik krijg de melding dat mijn internet niet snel genoeg is, Yeah Right.
Heb de snelste verbinding van ziggo en er gebeurt voor de rest niks op mijn netwerk.

Oh vergeet niet het abbonement uit te zetten anders betaal je na die 7 dagen gratis.

[Reactie gewijzigd door thalantis op 24 mei 2016 19:52]

Tip: Stel de DNS server van de PS4 in op een snelle publiek adres zoals die van Google
Heb ik gedaan en de snelheids test van de PS4 gaf aan 220 down en 20 up en toch nog zegt playstation now dat mijn snelheid te traag is 8)7
Wel schandalig dat je hiervoor moet betalen. Met steam kun je gratis je games naar tv sturen en dat is toch hetzelfde princiepe. Of ben ik nu verkeert ?
Je hebt het verkeerd , het is een streaming service van ps3 games. Een soort van netflix maar dan voor games (nu nog alleen ps3 games, maar misschien later wel ps4).
Het gaat hier om het spelen van playstation 3 games op een playstation 4. Omdat de spellen in Blu-ray format niet compatible zijn krijg je de mogelijkheid games uit de 'playstation now-bibliotheek' te streamen. Je hoeft hierbij het spel dus niet al eens gekocht te hebben voor de PS3 en zodoende betaal je nu voor de PS3 spellen.
Maarja, als ik een PS3 game al wel zou hebben op disc, dan zou ik het toch netter vinden als dmv een disc check, ik toch 'gratis' de streamversie op de PS4 zou kunnen spelen.. Zo werkt het (voor zover ik begrijp) wel op de xbox one (alleen dan wordt er in de achtergrond de digitale BC versie gedownload welke je dan spelt ipv de originele disc)..
Ik heb wel in het begin toen ik de PS4 kocht voor 10 euro een Battlefied 4 upgrade gekocht. Waarbij ik mijn Battlefield 4 PS3 versie kon spelen op de PS4 Battlefield 4 versie maar om te spelen moet ik wel steeds de Battlefield PS3 versie in de blu-Ray speler stoppen van mijn PS4.

Dus het kan wel ze kunnen dus makelijk een scheck doen of je een Origineel PS3 spel hebt en dan zou je kunnen gaan spelen lijkt mij.
FreakGIB

Bedoeld dat ze makkelijk kunnen checken of je een betaalde ps3 game hebt.
Deze zou dan gratis toegankelijk moeten zijn om te streamen.

Maar dit leverd natuurlijk niks op
Ik denk dat hij doelt op het feit dat ze dus wel degelijk kunnen checken of jij het originele spel hebt, en ze je dus de optie zouden kunnen bieden dat gratis te spelen.

Nu betaal je dus zowel de kosten voor het spel als voor het streamen. Vooral zoals het eerst in de US (misschien nog steeds ik volg het niet) werkte waarbij ze per titel verschillende prijzen hanteerde, en je betaalde per game voor een bepaalde tijdsduur.
Bij Steam heb je de games zelf al in je bezit en stream je het over je eigen netwerk heen. Met Playstation Now worden de games vanaf een centrale server gerenderd.
Je krijgt voor dit maandelijkse bedrag toegang tot de games, die vanaf de servers van Sony worden gestreamd. Niet vergelijkbaar met zelf in-huis streamen.
Dit is een soort netflix voor ps3 games die je op de ps4 kan spelen. Een soort BC voor ps4 maar dan moet je er voor betalen.
Zie het als een soort Netflix voor PS3-games. Je hoeft ze niet te kopen, je kunt elk spel dat beschikbaar is spelen zolang je abonnement loopt.
Zie het als Netflix maar dan nog meer overpriced en nog oudere content... hoe lang kun je dezelfde koeien melken moeten ze bij Sony gedacht hebben.
Nee, dit is meer een dienst zoals Nvidia ook aanbiedt, waarbij games ergens op een server draaien en naar jou gestreamd worden. Wat jij bedoelt is remote play.
Als ik het bericht goed lees heb je toegang tot 200+ games. Die hoef je dus niet te kopen. Terwijl je voor sommige spellen bijna een dergelijk bedrag aan abonnement betaalt. Als de latency ook nog oké was lijkt het me best wat voor erbij. Ware het niet dat ik geen ps4 heb, maar juist wel een 3(die stof staat te happen)
Ik zelf vindt het ook te duur alleen jammer dat ze vooral de focus op PS3 houden.

Ik vindt dat ze beter het systeem als EA Vault moeten gebruiken.

1. Demo's van twee uur.
2. Gratis volledige spellen die pas uit zijn, na een aantal maanden van jou zijn.
3. DLC goedkoper dan normaal.
4. Etc

Betaal je ¤30,- per jaar voor maar heb je wel goede content.
In-home streaming van PS4 games is ook gratis op de PS4, zelfs naar je PC of Mac...
¤16,99? Ik heb het idee dat ze dit veel te duur in de markt zetten.
Zou best willen betalen als er een leuke PS3 shooter is.
Of ik nou 60euro neerleg voor een CoD / Battlefield game die ik maar 2 maanden speel, of maandelijks 16 euro met meer content. Je hebt ook nog is geen PS plus nodig.
Het is ook gewoon duur, voor de developers is dit gewoon pure winst want bij uitbrengen van de games had niemand rekening gehouden met eventuele winsten vanuit PS Now.
(dubbel)

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 mei 2016 20:08]

Ook wel bedenken dat je PS+ abonnement hebt 50 euro per jaar

Ps3 Games heb je ooit gekocht op de ps3 systeem +/- 60 euro

Ps now 16,99 per maand - jaar basis is 203,88 euro

Oftewel je hebt er totaal 3 x extra uitgaven voor

Tel al die bedrag eens per jaar op ;)
Ik game nauwelijks. Heb geen ps3 gehad, dus ook geen games gekocht.

Voor ps now is geen ps plus vereist, dat staat er los van.

Dus eigenlijk.... Is het voor mij wel goedkoop ipv duur.
Ja, zo bekijk ik het ook. En stel dat je de genoemde specifieke Blu-ray speler of TV aanschaft, heb je niet eens een Playstation nodig! Ik vraag mij wel af over welke internetaansluiting je minimaal dient te beschikken om e.e.a. soepel te laten draaien.

Edit: Volgens wat oudere berichten die ik hierover heb kunnen vinden, zou 5Mbps al genoeg zijn. Als dat echt zo is, kan nagenoeg iedereen hiermee aan de slag, want zie maar ergens een langzamere verbinding te vinden...Zelfs de allergoedkoopste abo's bieden al ruim meer (theoretische!) snelheid.

[Reactie gewijzigd door John Duh op 24 mei 2016 23:45]

Latency (of eigenlijk roundtrip) is hier belangrijker dan bandbreedte. De PS3 haalde net 720p, dus dat loopt wel los.
Echter, stel jij hebt 10ms latency, dan komt elke handeling die jij doet pas 20ms later in beeld terug (excl. verwerking op de server, encoding op de server en verwerking door je tv). Dus zeg dat elke verwerking van jou handeling op zo'n moment 22ms langer duurt dan bij een ps3 in je woonkamer.
Dat lijkt niet veel, maar kan toch wel een hoop frustraties gaan opleveren.
Mooi verwoord.
Al helemaal met shooters.

Maar ik heb een rap beeldscherm, woon in hartje Amsterdam. Dus ben benieuwd naar de speelervaring, waar het allemaal om draait natuurlijk.
Ik zeg ook niet dat je ps+ ervoor nodig voor de ps now

Je hebt wel ps+ nodig online te game'n voor de ps4 games
Krijgt ook elke maand spellen op de PS3/PS4/PSVIta, de hoeveelheid spellen zijn meer waard als 59 euro per jaar (en je behoud ze ook gewoon als je PS+ weer activeert)

Ik vond betalen voor online eerst ook niets, vooral op de xbox360 want je kreeg geen spellen en verder helemaal niets, veel mensen zijn vergeten dat op xbox live echt een hele slechte deal was...

De PC heeft geen betere value meer, helemaal niet als je alle hardware nog eens meerekent.
Ik speel niet eens online en ben zeer tevreden met PS+

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 mei 2016 22:49]

PC geen betere value meer ?
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens, op enige slechte console ports na is een van de extra dingen veel betere graphics dan de huidige consoles.
Groot voordeel van een pc is dat ik hardware kan verbeteren en dus met de tijd mee kan groeien.
Veel betere graphics? Wat kost dat? Meer als een console. (er zit in mijn PC nog steeds een HD7850, en een redelijke vervanging kost al gouw 350 euro, zonder CPU upgrade *i5 2400)
ik zou meer dan 700 euro kwijt zijn voor betere graphics als een console, en is dat het waard? en als je bij wilt blijven ben je dat elke 2 jaar kwijt zonder ook maar 1 game gekocht te hebben..

Ik game ook op de PC, maar resolutie of betere graphics is niet echt boeiend.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 mei 2016 18:55]

En dan nog het feit dat ps now totaal niet werkt.
Ben meerdere malen uit ps now gekickt omdat ik een lagspike had en hij dus aangeeft dat de verbinding te zwak is.
Begint met aftellen en dat stopt niet.

En meerdere spellen laggen hard.

Maar als ik ps4 games via remote play naar mijn Galaxy s6 stream dan heb ik totaal geen lagg.

Ze mogen het dus weleens gaan maken.
Want de beta met 20 games was wel te doen!

Maar inderdaad ze verdienen hier grandioos aan. Logisch dus opzich dat ze geen backward compatible hebben gemaakt :9~ 8)7
Precies ja

Ik had een tijdje geleden de beta code ervan gekregen , en had meer problemen met game'n met LAG dan dat ik er plezier ermee had
Jij misschien niet , maar zijn wel mensen die het hebben gedaan toen der tijd met de ps3

Vooral als het ging om call of duty , uncharted enz.

[Reactie gewijzigd door fons78 op 25 mei 2016 10:05]

dat gevoel heb ik ook, voor 17 euro koop je tegenwoordig via marktplaats 2 ps3 games, doe dat maal 12 en dan kun je voor ongeveer hetzelfde geld dus 24 games spelen. tenzij je met meerdere mensen gebruikt maakt met zeer wisselende smaken lijkt me dat een betere deal.

Nu kijk ik er even naar als volwassene met minder tijd om te gamen, maar jeugdige games spelen volgens mij graag modernere spellen, geen previous-gen games.

Misschien is het leuk om een keer een abonnement te nemen als je een keer wat meer tijd te besteden hebt, zoals als je eens onverhoopt door ziekte geveld bent oid, maar om voor 17 euro zo'n abonnement te laten lopen is mij te gortig.

Ik zie dan liever een prijs-per-uur ratio. Bijvoorbeeld 50 cent per uur ofzo.

@kevinr1 volgens de berichten die ik lees zou de latency voor competitief shooten nog veel te hoog zijn. Voorlopig dus eigenlijk alleen single-player content waardig.

[Reactie gewijzigd door Magic op 24 mei 2016 18:04]

Maarja, je moet er wel een PS3 voor hebben, of je moet je PS3 dan wel weer extra onder je TV hebben..
Zolang de ps3 goed is en goed werkt , zit ik het op z'n tijd aan om te game'n

Zo zal er meerdere mensen erover denken , waarom iets nieuws doen terwijl de oude gewoon nog goed is
Juist, ik heb ook nog steeds alleen een PS3, en eigenlijk verwacht ik gewoon van een nieuwe console dat die al de oude consoles kan emuleren (al is het middels streaming), en dat ik dus al mn oude spellen nog steeds zou kunnen spelen op de nieuwe console zonder dat ik ze opnieuw hoef te kopen (echte remasters uitgezonderd natuurlijk, alhoewel....)..
Ze moeten eigenlijk net als de concurrentie doen
Microsoft xbox

Xbox 360 een spel gekocht , dan kan je op de xbox one die game GRATIS via de store downloaden account verbonden

Zoiets trek meer mensen aan

[Reactie gewijzigd door fons78 op 25 mei 2016 19:31]

Jij neemt standaart bij elke abbonement wat je afsluit een jaar abbonement?
jij zegt handmatig elke dienst na een maand op wanneer je denkt dat je het komende maand niet gaat gebruiken? Het voordeel van bijv netflix en spotify is juist dat het er is wanneer ik het nodig heb, ik wil dan niet door allerlei hoepels springen om mijn account te verlengen en daarna per omgaande weer te annuleren.
Zijn zat mensen die eredivisie live opzeggen in de zomer stop, bespaar je ook zo 50 euro mee.

Maar goed, waarom zou je psnow houden als je alle goeie games die gespeeld wou hebben uitgespeeld hebt? Of wil je voor eeuwig ouwe ps3 games spelen? De prijs van psnow van 17 euro vind ik ook rechtvaardig, de meeste mensen kunnen toch wel makkelijk 30 uur per maand gamen.
17 euro vind ik wel een eerlijke prijs, ligt er nou maar net aan hoeveel je er gebruik van maakt, als je een beetje door speelt kan je 4 a 6 games per maand makkelijk uitspelen. Plus de bedoeling van de server is, dat je kan gamen zonder een console of pc.
Wel bedenken ALS het server aangevalt wordt met Ddos aanval , heb je niks aan de dagen van de ps now om de games te streamen , en bedenk ook het LAG probleem
Hier heb je zeker een punt, zelfde geld met onderhoud, dan kan je ook niks. Maar online only games hebben hier ook wel last van, dus gewend zijn we het al.
Als je hierdoor geen games meer hoeft te kopen is het een prima prijs vind ik, gegeven dat je dan elk spel kunt spelen. Voor nu is het nog te duur imo.
Betaalde beta? Zou het best willen testen maar niet voor betalen, je hebt immers geen recht op een goed werkend product want beta.
Als het gratis was zou iedereen snel de games spelen die ze echt willen spelen en niemand die een abbo meer neemt.
In het artikel staat al dat de selectie wisselt, kan zo zijn dat je bezig bent en ineens is de game pleite, gaan al je uren.
ja, en Sony krijgt cruciale data over hun product. Je klanten laten betalen voor een beta product. Waarschijnlijk hebben ze het afgekeken bij EA en Ubisoft.
Het zou netjes zijn als je bv eerst een week gratis kan proberen, maar dat kennen ze blijkbaar niet. Je bent gewoon een betalend proefkonijn. Raar maar typisch Sony actie.
Je kan een week gratis proberen. Staat zelfs in het artikel.
Gebruikers kunnen de gamestreamdienst zeven dragen gratis uitproberen, maar moeten daarna het maandelijkse bedrag van 16,99 euro betalen. Dat geldt ook tijdens de open bèta.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 24 mei 2016 19:15]

Je kunt de dienst dus inderdaad ook 7 dagen gratis proberen. Helaas staat dit niet in het artikel vermeld.
Wat is het verschil tussen 'betaalde open beta' en een dienst zonder kwaliteitsgarantie?
Daar moet ik mij helaas bij aansluiten. Dat je toegang tot de beta krijgt als je een product koopt vind ik nog tot daar en toe, maar diensten met een abbo betaald beta testen vind ik eigenlijk not done.

Goed, je kiest er zelf voor om mee te doen maar je betaald in principe voor een dienst waarbij ze geen verplichting hebben tot werkend product.
Ja ze kunnen de boel moeilijk gratis maken, dan gaat iedereen als een gek alles uitspelen en dan wilt niemand meer psnow.
Je hebt een proefperiode van 7 dagen waarbij je de dienst gratis kunt proberen. Zit zelf alleen te twijfelen of ik deze wil inzetten tijdens de beta of wanneer de dienst eenmaal echt gelanceerd is.
Ze hadden ook een kortere tijdslimiet kunnen instellen bv 3 uur gratis uitproberen. Dan speel je echt niet een spel uit hoor.. Of dat je per spel maar 1 uur kan spelen.. Zijn tig opties beschikbaar. Ik denk dat de meesten mensen eigenlijk meer willen weten hoe het speelt dan dat ze daadwerkelijk gelijk willen spelen. Althans dat was mijn insteek wel bij de beta. Ervaren hoe deze setup werkt en zoals ik al eerder aangaf beviel het mij zeer goed.
Dat is anders ook lekker omslachtig, mensen hebben de closed beta kunnen proberen en een 7 dagen proef periode. Daar uit kan je wel opmaken dat de dienst wel of niet goed werkt bij je. En met halve games uittesten kunnen ze bij sony toch ook niets mee?
Gaat dit nu ook werken op de PC/windows?
Nee, werkt niet met remote play als je dit bedoelde.
Nou nee niet echt. In feite zijn Playstation 3 + 4, Playstation TV, Vita, Bravia TV's en Samsung TV's gewoon devices waar een Playstation Now client op draait (http://static.trustedrevi...tion-Now-compat-chart.jpg). De vraag is of Sony ooit de keuze gaat doen om een windows PC als device te gebruiken. Dat zou kun afzetmarkt en dan ook winst behoorlijk vergroten denk ik. Ik bedoel op de devices zoals PS3/4 maken ze vaak veel verlies in het begin.

Pas dan, en alleen dan, kunnen ze zich de "netflix van games" noemen IMHO. Ook al is het aanbod nog vrij karig..

[Reactie gewijzigd door Spam op 24 mei 2016 19:34]

Ik zie in dat lijstje ook Sony tv's

Is er ergens een lijst welke modellen er ondersteund worden.
Ik heb zelf de Sony KD-55X8505B.

Mmm vond dit lijstje

Television & Projector
LCD TV
KDLxxW5xxB Series
KDLxxW6xxB Series
KDLxxW8xxB Series
KDLxxW9xxB Series
XBRxxX8xxB Series
XBRxxX9xxB Series

Maar dat zijn niet de EU modellen volgens mij dus weet het niet zeker.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 24 mei 2016 20:55]

Op zich lijkt dit me een interessante optie tegen een redelijke prijs.

Moet er nu naast het maandelijkse bedrag ook nog betaald worden voor het streamen van de game zelf of zijn deze kosten inbegrepen?

Ik begreep dat dit eerder wel het geval bleek te zijn.
Je kan kiezen tussen betalen voor 1 game ( wat duur is) of een abbonement nemen en kan je alles spelen.
Ik heb vorige maand deel genomen aan de beta en ik vond het buitengewoon goed werken. Wel wat aanmerkingen mbt dit concept :

- 3D functionaliteit is niet mogelijk. Waarschijnlijk omdat het gerelateerd is aan het feit dat dit niet goed werkt met het streaming concept
- Een voelbaar verhoogde latency. Voor platform spellen etc is het zeker goed te doen, maar shooters spelen vond ik niet fijn. De vertraging voelt aan alsof je met een lang stok onder water heel snel links en rechts probeert te bewegen. Mijn tv stond op game mode trouwens. Op mijn game monitor was het al weer stukken minder maar nog steeds goed voelbaar.
Ik heb ook die Beta gedaan en toen Gods of War gespeeld.
En op mijn Brakker 20/2 Mb lijntje ging het heel goed eigenlijk merkte ik geen lag.
Vond het zelfs beter gaan dan wanneer ik local stream van mijn PS4 naar de PS TV wired.
Het lijkt er op dat er een soort van PS3 emulator word geladen want ik kreeg een PS3 scherm te zien bij het opstarten van het spel, ook lijkt het wel dat het spel gedeeltelijk word gedownload maar goed ik het het niet erg goed kunnen testen.
De service draait op servers bestaande uit PS3's (zover ik het begrepen heb). Misschien dat de PS Now applicatie nog iets download, maar veel zal het niet zijn.
Ben het maar eens gaan proberen, maar ik word na 2 minuten telkens van de server gegooid. Over beta gesproken.