Project Scorpio wordt Xbox One X en komt op 7 november uit voor 499 dollar

Project Scorpio, de 4k-capabele gameconsole van Microsoft, heet vanaf nu de Xbox One X. De spelcomputer ondersteunt naast 4k ook hdr-beeld en zal vanaf 7 november van dit jaar in de winkels liggen. De console zal 499 dollar kosten. Een europrijs is nog niet bekend.

Kareem Choudhry, hoofd van software engineering bij de Xbox-divisie van Microsoft gaf de details prijs tijdens de E3-persconferentie van Microsoft in Los Angeles. Choudhry vertelde kort over de technische kant van de nieuwe console, maar daarbij onthulde hij echter niets dat Microsoft niet al eerder bekend heeft gemaakt, zoals het feit dat de 4k-console aan supersampling doet wanneer deze aangesloten is op een 1080p-display.

Choudhry kwam wel met nieuwe informatie op het gebied van de koeling van de processor van de console. Deze is namelijk uitgerust met een vapor chamber, die extra efficiënte koelprestaties mogelijk maakt. Daarnaast zal de Xbox One X 'de kleinste Xbox-console zijn die Microsoft ooit heeft gemaakt'. Precieze afmetingen geeft de Microsoft-ontwikkelaar echter niet prijs op dit moment.

Update, maandag 00:46: prijs van de console toegevoegd.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Xbox One X reveal

Door Mark Hendrikman

Redacteur

11-06-2017 • 23:36

249

Reacties (249)

249
229
99
5
0
104
Wijzig sortering
http://www.xbox.com/nl-NL/xbox-one-x

De Xbox One X kost €499,99 in Nederland.
Ik had het ook gezien! Fijn dat de prijs gelijk blijft en niet meer word.
De prijs is hier flink lager bedoel je. De prijs is 499 dollar ex VAT. Dat is 537 euro incl. btw op dit moment. Enkele maanden geleden was het zelfs nog zo'n 575 euro incl. btw. Ligt er maar net aan wat de euro waard is ten opzichte van de dollar. De tijd dat 500 dollar overeenkwam met 500 euro incl. btw is al weer heel wat jaartjes geleden.

@Anoniem: 932417 Een betere vraag is waar heb jij leren lezen.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 22 juli 2024 18:44]

Het helpt dan niet dat je hetzelf door een website of calculator laat bereken.
En dan nog ff wat sales tax erbij kerel. In New York is die 10%.

En als je dat ding parallel importeert dan kost ie in NL dus €445 + verzendkosten + 21% (en de BTW gaat ook over de verzendkosten).
444,838 * 1,21 = .......... 538,25 (huidige koers op xe.com)
US prijzen zijn altijd Excl BTW (omdat daar de btw per staat verschillend is en soms helemaal niet van toepassing is), in de EU is het standaard (volgens mij zelfs verplicht) dat richting de consument Incl BTW prijzen vermeld worden.

Bij die 444 euro moet dus nog 21% bij op om een eerlijke vergelijking te krijgen t.o.v. de dollar prijs, wat uitkomt op €537 euro. Kost de Xbox hier dus €499 betalen wij relatief gezien minder dan dat ze de US betalen bij een gelijk BTW tarief, daar €499 Incl BTW, €€ 412,40 Excl is. Wat weer overeenkomt met +- $462 dollar.
Hoe kan Duitsland dan een andere BTW hebben dan NLD of Zwitserland? Hoort dan ook in de EU ex vat
Omdat landen hun eigen BTW tarieven mogen vast stellen, zo hebben wij hier bijv. 21%, Belgie ook 21%, maar Duitsland bijv 19% en Zwitserland schijnbaar zelfs maar 8%. Zie o.a. http://www.dezaak.nl/2578/btw-tarieven-europa.htm

Anders dan de US echter heeft ieder Europees land een BTW tarief, waar er in de US niet altijd BTW is (iedere staat bepaald zelf of ze BTW heffen en zo ja, hoeveel en waarop. sommige staten heffen bijv. wel BTW op fysieke goederen, maar niet op digitale goederen).
Sterker nog. Nederland had altijd 17,5% btw tot invoering euro dacht ik 😇😇

Kwartje van kok iemand.
Tarief is vrij wisselend geweest inderdaad, van 12% bij invoering tot 21% nu, maar het is niet zo dat het enkel om verhogingen is gedaan, ook zijn er enkele verlagingen geweest.

Overzicht: http://www.dezaak.nl/751/...-historisch-overzicht.htm
Feit is wel dat hij nog nooit zo hoog is geweest als nu. Mag wel weer eens zakken. Als je kijkt hoeveel de staat kas gespekt is in de afgelopen jaren. :+ :+ :+ :+
Tarief is vrij wisselend geweest inderdaad, van 12% bij invoering tot 21% nu, maar het is niet zo dat het enkel om verhogingen is gedaan, ook zijn er enkele verlagingen geweest.

Overzicht: http://www.dezaak.nl/751/...-historisch-overzicht.htm
Tendens is wel duidelijk omhoog.

Wat ook wel vermeldenswaardig is, is dat we eigenlijk 3 tarieven hebben. Voor sommige producten en diensten geld een 0% tarief terwijl andere volledig zijn vrijgesteld. link 1
3. Wat is het verschil tussen het 0%-tarief en vrijgesteld zijn van BTW?

Het 0%-tarief heeft betrekking op producten of diensten die binnen Nederland belast zijn met BTW. Het verschil tussen dit tarief en de vrijstelling van BTW, die onder meer van toepassing is op de gezondheidszorg, het onderwijs en sociaal-culturele instellingen, heeft te maken met de aftrek van voorbelasting. Als uw producten of diensten onder het 0%-tarief vallen, heeft u recht op aftrek van voorbelasting. Wanneer uw producten of diensten zijn vrijgesteld van BTW, is dat niet het geval. Het BTW-tarief van 0% is dus niet hetzelfde als worden vrijgesteld van BTW.

link2

0% komt echter niet veel voor.

Sommige andere landen hebben behalve 0, laag en hoog ook nog een middentarief.
Cyprus heeft hoog 19, midden 9 en laag 5%.
Frankrijk hoog 20, midden 10 en laag 5%
Finland hoog 24, midden 14 en laag 9%
Griekenland hoog 24%, midden 13, laag 6,5%
Italie hoog 22, midden 19, laag 4%
België hoog 21, midden 12, laag 6%
Luxemburg 17, 14 en 8%.
Voor de overige landen waaronder Noorwegen, Zwitserland en Moldavië zie link
Zwitserland heeft geen Euro en zit niet eens in de EU.
De US kent niet in iedere staat BTW en waar ze wel BTW rekenen zijn deze percentages vaak flink lager dan in de EU. in de US worden prijzen ook altijd zonder BTW geadverteerd hierdoor. Voor een eerlijke vergelijking tussen US en EU prijzen zal je minimaal altijd de basis prijs in US Dollars moeten omrekenen naar Euro's en daar altijd nog even 21% BTW bij optellen, dan nog uitzoeken of er bijv. speciale (import) heffingen zijn en enkel dan kun je bepalen of we hier inderdaad relatief gezien "teveel" betalen.

Je auto voorbeeld is daardoor ook niet direct eerlijk, daar zul je minimaal rekening moeten houden met BTW verschillen maar ook bijv. de BPM die wij hier in Nederland betalen en ook daar kunnen nog andere heffingen / subsidies van toepassing zijn. Zonder al deze zaken mee te nemen in een vergelijking kun je nooit een eerlijke vergelijking maken. Zie voor BPM o.a. https://www.belastingdien...gen_op_auto_en_motor/bpm/

Door o.a. de BPM is een gelijke auto in duitsland bijv. ook altijd een stuk goedkoper dan dat deze in Nederland is. Dat kunnen zelfs flinke bedragen zijn want BPM kan best flink oplopen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:44]

Door o.a. de BPM is een gelijke auto in duitsland bijv. ook altijd een stuk goedkoper dan dat deze in Nederland is. Dat kunnen zelfs flinke bedragen zijn want BPM kan best flink oplopen.
BPM is tegenwoordig afhankelijk van de CO2-uitstoot maar was vroeger (tot 2009) altijd gerelateerd aan de netto catalogusprijs.
In 2009 was het 40% van de kale prijs [small]verminderd met 1288 (benzine) of verhoogd met 366 (diesel), extreem zuinige modellen vrijgesteld[/small]. Eind 2008 was het 42,3%, begin 2008 nog 45,2% (ook de vermindering of vermeerdering is af en toe veranderd)

Vanaf 2006 is er nog korting of toeslag afhankelijk van het energielabel.

Vanaf 2010 wordt de CO2-uitstoot per kilimeter dus meegerekend, maar was het basistarief 27% (verminderd met 1288 voor benzine, 1788 voor aardgas en vermeerderd met 1076 voor diesel) en kwam er dus een toeslag bij voor iedere gram CO2 per kilometer (volgens tabel) . De toeslag per gram is steeds verhoogd en het vaste percentage steeds verlaagd totdat de laatste in 2013 nul geworden was.
Precieze afmetingen zijn misschien nog niet bekend maar deze still uit de Forza 7 promo geeft een goed beeld :) http://i.imgur.com/X8KK6G5.png
Project Scorpio, de 4k-capabele gameconsole van Microsoft, heet vanaf nu de Xbox One X. De spelcomputer ondersteunt naast 4k ook hdr-beeld

Dat doet de Xbox One S toch ook al?
Ja maar dan geen 4K gaming maar 4K video.
Ach so..
De huidige games zijn natuurlijk in 1080p (max), maar zijn dan onderhevig aan upscaling naar 4k.

Helder!
Ik begrijp niets meer van de console cycli, dit is geen nieuwe console maar een nieuwe upgrade van de One. Prima, maar houd dat in dat als over 2 jaar de nieuwe generatie is aangebroken deze One X niet forward compatible is? Dus in feite leg je dan 499 euro neer voor een console die nog een halve generatie mee gaat.
Of je denkt outside the box en beseft dat er geen nieuwe generatie meer komt. Vergelijk het met telefoonreleases, je kan de meeste iPhone games op een 5 spelen maar op een 7 ziet het er een stuk beter uit. Als ontwikkelaar kun je dan speciaal een game voor het nieuwste toestel ontwikkelen of ervoor kiezen scalable te programmeren zodat je doelgroep zo groot mogelijk is.
Dit soort upgrades zijn hetzelfde als met PC hardware upgrades.. Al je games blijven gewoon werken, alleen draaien je games beter (hogere resolutie, meer detail, hogere fps) op de nieuwere hardware wat je vooral zal merken bij de nieuwere games.. De consoles worden gewoon PC's in een alles-in-1 kleine behuizing met een kant&klaar compleet dichtgetimmerd ecosysteem erop geïnstalleerd voor een relatief zeer schappelijke prijs.. Die kant lijkt het althans wel op te gaan nu met "nieuwe" krachtigere versies van dezelfde consoles na net iets meer dan 3 jaar..

Zo jammer alleen dat zowel Sony als aanstichter Microsoft hun monopolie op de consoles misbruiken om extra te verdienen aan de online services op beide consoles.. Ik blijf het belachelijk vinden dat je extra moet betalen als je online wilt spelen.. Ook al is het niet heel veel, het gaat om het principe.. Stel je voor zeg, dat we op de PC b.v. voor Steam moeten gaan betalen, Valve kan de tent dan wel sluiten zo'n enorme anti-beweging er dan los komt via internet etc, maar op de consoles is het een volledig geaccepteerd iets lijkt het wel (je hebt ook geen keuze, behalve alleen offline spelen of simpelweg zo'n console niet kopen)..

Moest dat weer even kwijt, sorry..
Klopt. Xbox live is ermee begonnen en op ps3 was dit nog gratis. Om de pijn te verzachten gaf sony bij introductie van ps plus gratis games. Dus ik vond het eigenlijk niet erg.

Nadeel is dat alles via sony en ms gaat. Patches moeten gecontroleeed worden etc.
Voordeel is dat alles via sony en ms gaat. Geen cheaters zolang de consoles niet gejailbreaked zijn!

[Reactie gewijzigd door Zuttasoxx op 22 juli 2024 18:44]

Ik had geen PS3, maar wat ik begrepen heb draaide Xbox live wel ook beter dan het gratis PSN. Het is jammer als je maar incidenteel online speelt, maar voor wie het wel regelmatig doet lijkt me dat die jaarlijke bijdrage een klein offer is voor een stabielere service.

En nu met de gratis games vind ik het helemaal een goede deal, helemaal als je de aanbiedingen goed in de gaten houdt. Laatst mijn xbox live abo met 15 maanden kunnen uitbreiden voor iets van 33 euro (was wel een uitzonderlijk goede deal, deze vind je niet vaak en was misschien zelfs een prijsfout, normaler is zo'n 40 euro). Dat komt naast het online spelen neer op 60 games voor net meer dan 50 cent per stuk. Tuurlijk vind ik ze niet allemaal leuk en sommige heb ik al, maar het is vergelijkbaar met bv humble bundle op PC (en eigenlijk vaak goedkoper dan dat met hogere kwaliteit games).
Nu ook PS plus voor 30 bij game mania. Gelijk maar weer voor 2 jaar aanschaft. Zo duur is het niet als je dit soort acties in de gaten houdt.
Leuke actie van Sony inderdaad rond de e3. Op hun eigen shop is ie 35 dacht ik. Blijkbaar kan Game Mania daar zelfs onder gaan. (Intertoys bijv. doet 34,-)
Van wat ik hoor Xbox live stabieler en beter dan PSN.
Ik weet niet of het nu nog steeds zo is. Ik kan enkel zeggen dat ik de laatste tijd niets op aan te merken heb met PSN. En ik speel redelijk veel overwatch.
En vooral jouw laatste punt is waar het om draait bij consoles: geen cheaters. Voor mij de grootste reden om niet op de PC te gamen. Nooit last van wallhacks of aimbots en een gelijk speelveld qua graphics en performance.

Dat eco systeem moet continue gecontroleerd en bijgehouden worden en daar een paar euro per maand voor neerleggen vind ik helemaal geen probleem.
en een gelijk speelveld qua graphics en performance.
Ik vind dit onzin. Ten eerste is het niet waar vanwege PS4 Pro en Xbox One X, ten tweede is het niet waar omdat je niet zo'n goede TV en geluid hoeft te hebben als iemand anders, en als laatste snap ik niet waarom het erg is. Iemand anders heeft betere beeldkwaliteit, leuk voor hem toch?
Als bij iedereen de graphics en performance hetzelfde zijn, heb je een gelijk speelveld.
Met graphics doel ik op spelers die met een GTX 1080 spelen op low graphics. Niet omdat de kaart het niet aankan, maar omdat ze met lage settings een voordeel (denken te) behalen doordat de tegenstander eerder opvalt in het landschap.
Op de console heb je deze variaties niet waardoor, bewust of onbewust, een gelijk speelveld wordt gecreëerd.

Voor competitieve games is dat een grote plus!

De Pro en X hebben voornamelijk in resolutie een voordeel en nmm daarmee weinig impact op het gelijke speelveld.

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 22 juli 2024 18:44]

Om eerlijk te zijn heb ik er biet zoveel moeite mee. Zowel met het controleren van patches (als dat de kwaliteit en integriteit van de console garandeerd) als met het betalen voor Xbox Live danwel PSN. Zolang dit maar ten goede komt van beide netwerken.

Ik ben, als de kiddies niet met denial of service attacks bezig zijn, erg tevreden over Xbox Live.
Die PS Plus games is dus ook echt de reden dat ik het niet heel erg vindt.

Deze maand ook Killing floor 2 en life is strange, 2 hele goeie games die je dan ''gratis" krijgt. Je krijgt opzich wel de waarde van je geld terug in games, alleen is de kans er wel dat de games jou niet aanspreken.
Voor de relatief kleine hoeveelheid tijd die ik game kan het niet uit om een abo te nemen voor online en dat houdt ook in dat ik voor aanschaf controleer hoeveel uur de singleplayer is en het bedrag dat ik voor een game wil uitgeven daarop aanpas. Dat resulteert voor mij dus vaak in marktplaats en veel minder winkelaankopen.

Dat je je marktplaatsaankopen regelmatig tegen een vergelijkbare prijs weer aan kunt bieden houdt het allemaal wel stukken voordeliger ;)
Ach, na bijna 10 jaar online gamen (UT/UT2004/WoW) ben ik in gaan zien dat online gamen eigenlijk alleen maar irritant is. Je speelt met random mensen die je niet kent die regelmatig asociaal doen en vaak van een verschillend niveau zijn. Nig afgezien van de cheaters natuurlijk. Een potje coop is natuurlijk niks aan als je medespeler alles voor je doet, of helemaal niks, en voor deathmatch-style is het ook niet leuk als je alleen maar wordt afgeknald of geen tegenstand krijgt.

Misschien ben ik gewoon te oud geworden maar ik speel tegenwoordig alleen nog offline of met vrienden op de bank. De vrienden waar ik mee speel zijn wel van hetzelfde skill level en niet asociaal, en dat is altijd leuk. En er gaat niks boven iemand's reactie zien wanneer er iets onverwachts gebeurd :+

Ik mis het hele online gedoe op de PS4 dan ook helemaal niet. Niet dat PS+ zo duur is ofzo (€50 p/j?), maar zo lang het niet gratis is, geef ik er niks om. Ook niet om de gratis games die je er bij krijgt, want je krijgt toch nooit triple-A titels. Ik speel niet genoeg om naast de "grote" games al die kleine PS+-dingen nog te willen spelen.
Het is niet zo dat Triple A-games beter zijn dan de games die je krijgt bij PS+.

Wat dacht je van:
- Rocket League (zonder gratis bij PS+ waarschijnlijk nooit zo'n groot succes geworden als dat het nu is?)
- Day of the Tentacle (een goude klassieker)
- Tricky Towers (Tetris met diverse varianten met max. 4 spelers tegen elkaar)
- Grim Fandango (eveneens een klassieker van formaat)

Waarschijnlijk ben ik ook al te oud/over online gaming heen gegroeit op een bepaald niveau, maar de kleinere titels die ik zojuist opnoem zijn voor mij beter dan menig Triple A game!
Idem hier. Als ik een halfuurtje per dag kan spelen, is het al veel. Ik heb echt geen zin om dan overdonderd te worden door twaalfjarige gastjes die weinig anders te doen hebben. Offline coop met vrienden of m'n vrouw vind ik best leuk, maar spijtig genoeg zijn er nog maar weinig console games die dit splitscreen principe ondersteunen. Gelukkig voor mij zijn er nog genoeg games met een degelijke SP campaign. En met een uitgebreide PS3/4 backlog ben ik nog wel een paar jaar zoet. :-)
Er is geen monopolie op consoles. Er zijn meerdere consoles en er is ook nog concurrentie in de vorm van de PC.
Ik heb het over Sony en Microsoft die alles bepalen op die dingen.. Zowel de hardware als software (het OS etc) is 100% in hun handen.. Zij zijn het ook die bepalen dat je b.v. extra moet betalen wil je online kunnen spelen of dat er (exclusieve) games zijn die alleen op hun console speelbaar zijn.. Dat noem ik een monopolie..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 18:44]

Daarbij voorbijgaande aan het feit dat je die console wél zelf hebt uitgekozen. En je dus weet wat de voor- en nadelen zijn. Vergelijkend warenonderzoek en zo. Dat je moet betalen voor online multiplayer wist je dus al van te voren.
De enige keer dat ik me kan herinneren dat een consolebouwer buiten zijn boekje is gegaan is het weghalen van dat alternatieve os op de PS3(ben de naam ff kwijt), het zomaar weghalen van features die je nota bene hebt gemarket kan natuurlijk niet, maar volgens mij heeft Microsoft een prima trackrecord wat support op hun consoles betreft. En als geen van de consoles je bevalt, koop je toch een game-pc? Alle vrijheid om te doen en laten wat je wilt. Hoe dan ook, er is géén monopolie op de game-markt, of vind je het ook een monopolie als je de motor van de ene fabrikant niet in de auto van een andere kunt bestellen?
[sarcasme modus]
Betalen voor een geleverde service is ook echt belabberd ja, daarom ben ik ook zo boos dat ik ook nog voor Netflix moet betalen ondanks dat ik een laptop en een tv heb aangeschaft. Ook heb ik een telefoon gekocht en nog moet ik betalen als ik daar muziek op wil luisteren via spotify. Was het maar zoals bij de PC waarbij je alles gratis krijgt nadat je een systeem eenmaal gekocht hebt.
[/sarcame modus]

Indien je wilt stellen dat ze de markt oneigenlijk met kosten opzadelen door hun monopolie (zijn 2 bedrijven dus minimaal een duopolie zou het zijn) zou ik als ik jou was naar de Europese Commissie wat brieven gaan schrijven, zodat ze een onderzoek in kunnen stellen. Dit terwijl er 3 grote marktpartijen zijn en nog een aantal uitdagers als Apple (via Apple TV) en Google via Android, waardoor er zeker van concurrentie sprake is. Verder leveren ze gewoon een service waarbij het dus normaal is dat ervoor betaald wordt.

Wellicht dat je het niet meer weet maar het online gamen op consoles voor Xbox Live was totaal ruk. Bijvoorbeeld de PS2 waar je nog via een telefoonlijntje kon gamen en je dus continu tegenstanders met lag tegenkwam en waarbij de implementatie van de ontwikkelaar ervoor zorgde of je wel of geen goede ervaring hebt. Microsoft heeft dit vanaf het begin af aan goed aangepakt door enkel snel internet toe te laten en het hele netwerkgebeuren centraal aan te pakken.

Geen gezeur meer met cheaters, enorm weinig verbindingsproblemen en een consistente ervaring over al je games heen met crossgameteamchat is een verademing en heeft voor een nieuwe standaard gezorgd. Dat dit investeringen heeft gekost en ook veel onderhoud (en dan niet onderhoud als in we gooien het netwerk elke maand een middag plat zoals bij sommige bedrijven (Sony)) is logisch en dat ze er een vergoeding voor vragen ook. Omdat je er nu ook nog 4 games bij krijgt elke maand is het de prijs helemaal waard. 30 Euro voor 48 games en online gamen met diverse kortingen erbij, ik tel het er heel graag voor neer.
Ik denk dat het wel meevalt als Steam geld gaat vragen. Je kan toch geen kant op. Een paar boze tweets en een paar weken verder en er is niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door TheJoe op 22 juli 2024 18:44]

Heb ik ook aan gedacht, maar ik zie dat niet gebeuren.
1. Volgens mij is de het verschil tussen One en OneX niet dusdanig groot dat er sprake is van een 'halve' generatie.
2. MS benadeeld zichzelf toch enorm met zo iets als de volgende generatie uitkomt? Bij Sony hoeven devs. zich alleen te richten op de optimalisatie van de ps5, terwijl ze voor developen op de xbox een blok aan hun been hebben in de OneX.
je vergeet effe dat sony juist net hetzelfde heeft gedaan; ps4 pro vergeten misschien?

kijk, vroeger waren consoles altijd nieuwe technologie bij een upgrade, vaak een ander platform dan het vorige... aangezien ze nu op x86 zitten kunnen ze het platform behouden en gewoon de hardware upgrades gaan geven; een beetje zoals bij de pc, maar de hardware kan alleen van de fabriek uit geupgrade worden omdat het een geintegreerd design is ipv gebruik te maken van off-the-shelf materiaal.

het voordeel is uiteraard dat ze het softwareplatform langer kunnen blijven gebruiken, waardoor backward compatibility geen groot issue meer is; hierdoor is upgraden van hardware en bij dezelfde fabrikant blijven veel interessanter geworden. Ze kunnen alsnog nieuwe games minimum-eisen meegeven; bv minimum xbox one x voor battlefield VR ofzo; en het spel draait dan niet op de gewone oude xbox one omdat die te traag is.

microsoft heeft wel voorlopig beloofd om nog geen games uit te brengen die enkel op de nieuwere console werken, maar ik zie na een paar jaar de oude xbox one toch wel obsolete gaan en de opvolger voor de XoX wordt tegen dan ook stilaan bekend

de incentive is dus groter om bij de fabrikant te blijven als ze het goed aanpakken... gaan ze natuurlijk alles verpesten; tjah, dan speelt het spel zich anders uit natuurlijk
Het verschil tussen PS4 pro en ps4 is niet zo extreem als de one x en one. Beide hun troef is 4k, echter denk ik dat de one x meer gehinderd wordt dan de ps4pro, zeker als je buiten het 4k plaatje gaat kijken.
1. Volgens mij is de het verschil tussen One en OneX niet dusdanig groot dat er sprake is van een 'halve' generatie.
1.3 TFLOPS voor de Xbox One vs. 6.0 TFLOPS voor de Xbox One X. Dat is toch bijna 5x zo veel rekenkracht. Dat noem ik een aardig groot verschil.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 22 juli 2024 18:44]

Dat verschil zit hem wel vooral in het grafische deel en minder in de CPU zelf.

Wat dat betreft lijkt het er dus niet op dat er een halve generatie is, maar vooral een vooral grafische upgrade om met name het 4K gamen aan te kunnen.
Waar het nu vooral op lijkt om het even met de pc te vergelijken is dat nieuwe games straks zowel originele xbox one (s) als xbox one X zullen werken, maar dat je op de originele one dus mindere graphics hebt en mogelijk lagere framerates. Net als bij een pc dus waar games minimum specs hebben waarop de game wel werkt maar op minimale settings(~ xbox one (s)) en er dus minder uitzien en recommended specs (xbox one X) waarop de game er echt goed uitziet en de beste frame rates hebben.

Ik zie het inderdaad wel gebeuren dat we niet meer een "harde" nieuwe generatie krijgen bij consoles, maar dat we op den duur (zeg over ~3 jaar wanneer je eigenlijk een nieuwe generatie zou verwachten) games krijgen die bijvoorbeeld "requires Xbox one X to play, looks best on the "Xbox One XXX" (of hoe ze de volgende hardware upgrade versie ook gaan noemen). waarmee het dus erg gaat lijken op pc gaming.
Anoniem: 869307 @VVV-00714 juni 2017 09:34
Je hebt door dat zowel de ps pro als de xbox X een Apu gebruiken. Anders zou het of veel duurder worden, of zou Microsoft/Sony dikke verliezen maken. Helaas komt een echt goede peformance met een hogere prijs
De verbeteringen zitten vooral in de GPU om 4K op het scherm te krijgen; de CPU is relatief gezien niet heel veel verbeterd t.o.v. de reguliere X1. Idem voor de PS4 en de PS4 Pro. Natuurlijk is elke verbetering meegenomen, maar in de kern blijven het vrij matige processoren. Gelukkig weet men daar op consoles doorgaans wel meer uit te halen dan op PC :)
Anoniem: 869307 @hiostu14 juni 2017 09:36
Dat is ook geen wonder gezien het feit dat Xbox hardware in 2013 al 5 jaar oud was. Dat betekent dat er ongeveer 9 jaar verschil in de hardware, en ieder jaar word chips sneller, dus 5× zo snel is geen wonder
Dat doet toch helemaal niets af aan de discussie waar het over gaat?
Ik hoop niet dat dit zo gaat gebeuren met consoles. Liever eens in de zoveel tijd een totaal nieuwe generatie die niet wordt gehinderd door haar voorgangers. Denk dat de oneX het vooral moet gaan hebben van de 4k ondersteuning, games kunnen er immers niet heel anders op worden (als je wil dat het de grote broer van de one blijft)
De xbox en ps4 zijn toch meer zoals pc. En de pc word toch ook niet gehinderd door oude generatie ik zie dit ook niet bij ps en xbox gebeuren.
Bij pc zijn er ook zat games die op bepaalde, oudere, hardware gewoon niet meer kunnen draaien. Red je dat niet, dan koop je betere componenten. Je houdt een extreme rem erop als je de one will blijven ondersteunen. Vergeet niet dat die console niet heel erg krachtig is.
De PC wordt juist wel gehinderd, maar dan door de consoles waar de game ook op moet draaien. Hoe vaak is hier wel niet aangehaald dat games op de PC er veel meer uit zouden kunnen halen, ware het niet dat dezelfde game op de beperkte hardware van de consoles moet kunnen draaien?
Nu hebben deze nieuwe consoles, de One X en PS4 Pro, hetzelfde probleem. Ja, die nieuwe consoles hebben dikkere hardware, maar de games moeten nog steeds ook draaien op de gewone One en PS4 met hun beperkte hardware.
Omdat games vaak eerst voor de console word gemaakt en dan een goed kope poort krijgen naar de pc.
Omdat pc gaming gewoon geen geld op leverd.
Zijn genoeg games die er beter uit zien op pc dan op de console maar ja er is altijd wel 1 of meer die een goedkope poort hebben gehad maar dat is zeker neit de meerderheid.
Correctie: "Of je denkt outside the Xbox"
Hier heb je wel een punt ja. Op deze manier is PC gaming niet zo heel veel duurder meer. Voor eenzelfde bedrag koop je een gtx1070 die dezelfde performance bied (uhd op medium/high/ultra).
De cpu in de xbox is matig, dat is prima bij te benen met een oudere i5/i7. Die behoeft geen dus geen upgrade in de meeste gevallen.

Als je nog een prima PC hebt staan, is het dus enkel nodig de gpu up te graden om games op hogere resolutie en/of framerate's te spelen. Dan zou ik persoonlijk niet snel voor een xbox one x gaan.
Als je graag vanaf de bank gamed, dan is een hdmi+usb kabel (hub) zo gelegd. Die plakplinten kosten geen drol, zo vervangen :P
Als je graag vanaf de bank gamed, dan is een hdmi+usb kabel (hub) zo gelegd. Die plakplinten kosten geen drol, zo vervangen :P
Daar gaan de meeste dus de fout in. Denk je dat er geen verschil zit tussen de refresh rate enzovoort van een console en een pc?
De fout in?! Mijn tv heeft er geen moeite mee iig. Past zichzelf automatisch aan,
en de gpu eveneens..

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 22 juli 2024 18:44]

Wat voor een tv heb je? Er zit nog steeds een verschil tussen een TV en een monitor. Freesync zit nog voorlopig niet in tv's en de input lag is er ook nog steeds.

In mijn ervaring, ''en dat heb ik op vrij nieuwe tv's geprobeerd'', is gamen via een pc monitor of mac display nog altijd beter dan via de tv ;(
Aah op die manier. Ben ik helemaal met je eens. Ook op de console's zelf is het irritant. Vaak bied de game modus nog wel een speelbare latency, maar vergelijk het met de pc en alles reageert zoveel directer.
Veel console-first games zijn hier ook op aangepast. Speelt zodanig veel slomer dat je het niet zo merkt :/

Maar een langzamere rpg is nog wel te doen met een controller vanaf de bank. Wel er idd voor zorgen dat je stabiel rond de 60fps hangt, en de game modus aanzet op de tv. Anders is het misselijk makende screen tearing en frustrerend gestotter.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 22 juli 2024 18:44]

Ja toch, de framerate problemen heb ik eigenlijk altijd een beetje voor lief genomen vroeger maar tegenwoordig ligt dat wel anders omdat er Full-HD in het leven is geroepen. Weet je nog op de PS1 als je veel rookbommen gooide of er heel veel objecten ineens in beeld waren :) op de dikbuikjes tvtjes dan he :) dat heeft ook weer zijn charmes maar wat je zegt is waar, de gamemodus bied een stukje comfort maar nog lang niet zo als een monitor.
Maar een langzamere rpg is nog wel te doen met een controller vanaf de bank. Wel er idd voor zorgen dat je stabiel rond de 60fps hangt, en de game modus aanzet op de tv. Anders is het misselijk makende screen tearing en frustrerend gestotter.
_/-\o_ _/-\o_ idd.

Ga je de Xbox One X halen?
Niet bij release, maar komt er zeker een keer als media-centre en en local multiplayer machine. Maar dan wel als de prijs over een flinke tijd wat omlaag gaat.
En wat dacht je van de optimalisaties?
Nu heb ik een zeer dikke gamebak (hoewel, ik hem niet voor spelletjes spelen gebruik), maar als ik games test die grafisch zoveel beter op de PC zouden moeten zijn in verhouding met bijv de xbox one, dan is de veel hogere prijskaart aan een game pc gewoon zonde van elke euro die je in een PC steekt.
Natuurlijk, je betaald voor een spelletje op de PC ook wel een stuk minder maar op gebied van optimalisaties is dat dan ook zeer goed te zien.
Nu PayDay2 (slecht voorbeeld, i know, maar is toevallig de laatste game die ik getest heb aangezien deze gratis is, ja niet gek dat die gratis is voor de PC haha), wat een lachertje is dat zeg op de PC, wat een slechte kwaliteit! En dat met al die zogenaamde opties vol open.
Laat staan straks met de Xbox One X, 40k 60fps steady, en geloof me, de plaatjes zullen er ontiegelijk mooi uitzien.
Ja ik heb ook jarenlang de PC verdedigd, totdat het onmogelijk was.. Dat mensen hier nog altijd mee bezig zijn snap ik niet. 2 totaal verschillende werelden (pc - xbox/ps).

Maar goed, gaan we jouw reactie nu bij elk artikel over xbox of de playstation lezen? Want ook jouw reactie lees ik al jaren, jarenlang, keer op keer..

Dus please, hou eens op om hardware 1 op 1 te vergelijken en de bijbehorende prijskaartjes. Want tot op de dag van vandaag is het naar mijn weten onmogelijk om een PC te bouwen die net zoveel kost als de xbox one (normaal) en dezelfde plaatjes kan neer toveren, dat lukt je gewoonweg niet (mede dankzij de uitstekende optimalisaties voor de consoles)...
Dadelijk, 4k 60fps, hdr en de hele meuk erbij, voor 499 dollar.... Dat lukt je NIET met een game pc (vanaf scratch uiteraard), dat lukt je niet, zeggen van wel is gewoonweg onzin.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 18:44]

Aha, maar ik had het over upgrade's en niet 'scratch'.

Maar jij en velen anderen hier doen net of UHD HDR tv's uit de lucht komen vallen. Die krengen zijn niet echt goedkoop te noemen. Begint vanaf de €1500 voor een fatsoenlijk paneel.
Daar koop ik dus wel een dikke gpu en monitor van, met nagenoeg geen input latency, hogere framerates en/of maximale grafische praal.

Kan het dus prima vergelijken ;) Juist vandaag de dag. Console's zijn pc's met vaste componenten.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 22 juli 2024 18:44]

Weet je wat onzin is?

Een Xbox kan 2 dingen: games draaien en films afspelen.

Een pc kan naast games draaien en films afspelen nog honderdmiljoenmiljard dingen: die vergelijking is dus behoorlijk krom. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken gebaseerd op functionaliteit moet je even een prijs van een laptop/tablet/pc bij de prijs van een Xbox One X optellen. Dan zit je meer richting de €900-€1.000 en voor dat geld heb je een prima 4k gaming pc. Voor de Xbox exclusives hoef je het niet te laten, die komen nagenoeg allemaal naar de pc.
Wat een onzin! Voor 900 euro heb je helemaal geen prima 4K gaming pc. Niet een die vloeiend alles met 60 fps+ kan afspelen.
Klopt. Ik kijk dagelijks in de pc topics en daar verandert niks.. blijft zeer duur voor wat je krijgt.
4k30, 900-1000 euro.
Zie je het verschil dan niet? Veel plezier trouwens met BF1 en de i5, dat wordt eerder een i7. Ook op tweakers klagen zeer veel gamers met een i5 en het spel Battlefield 1.
Ik heb gisteren voldoende games voorbij zien komen, 4k 60fps met leuke details actief.

Forza laat zien dat het kan (+ een aantal andere aangekondigde games). Grappige is, de hardware wordt nog niet eens volledig benut, kan je nagaan wat er nog allemaal gaat komen :D

Waarom moeten sommige PC gamers (waar niks mis mee is, niemand is verplicht de console te kopen) elke keer weer, bij elk microsoft / xbox artikel dit soort meuk plaatsen? Ik snap echt niet waarom dat na 10 jaar nog steeds niet begint te vervelen.
Veel plezier trouwens met BF1 en de i5, dat wordt eerder een i7.
Gaat anders prima.
Ik heb gisteren voldoende games voorbij zien komen, 4k 60fps met leuke details actief.
Je hebt veel prerecorded gameplay van devkits of pc versies voorbij zien komen.
Waarom moeten sommige PC gamers (waar niks mis mee is, niemand is verplicht de console te kopen) elke keer weer, bij elk microsoft / xbox artikel dit soort meuk plaatsen?
Omdat er mensen altijd beginnen over diezelfde debunked onzin dat je een <insert enorm bedrag> pc moet hebben voor het draaien van games. Vaak wordt er dan een godsgruwelijk dure échte ultra high end pc met 1080ti's in SLI naar voren geschoven als de enige mogelijkheid om überhaupt te gamen, terwijl je prima kan gamen op een midrange pc'tje van onder de €1.000 waarmee je óók dagelijkse pc dingen kan doen (tekstverwerken, browsen, fotobewerking, etc. etc. etc.). Ik heb een i5+GTX970 pc aan de tv hangen beneden die me letterlijk €500 heeft gekost en die kan al jarenlang eenvoudig mee met de nieuwste multiplats. Maar elke keer bij de lancering van een nieuwe console begint er weer een of andere fanboy over het feit dat je voor deze willekeurige console 'toch wel zeker' een €2.000 pc moet hebben, terwijl dat nooit zo is.

Verder moet iedereen lekker kopen waar ze blij mee zijn, maar laten we geen bullshit verkondigen om zo je post-purchase rationalization te rechtvaardigen.
Het is maar net waar iemand zijn geld aan wilt uitgeven. Ik zie niet veel mensen zo'n pc samenstellen/kopen en die onder de tv neerzetten. Dat kan met een console wel. Als je echt gaat vergelijken ja dan is een pc misschien beter, maar ieder heeft zijn nut. Sommige spellen komen gewoonweg niet naar de pc en sommige daarvan wil ik wél spelen.

Voor een X bederag kun je ook verschillende fietsen/auto's etc kopen. Het is aan de persoon zelf om te kiezen wat hij met zijn geld doet.
Je kan ook als je al een Xbox one hebt of een PS4 die verkopen en upgraden naar de Xbox one X en Ps4 Pro dat drukt de prijs dan ook redelijk.
Heb je meteen weer een nieuwe joystick en misschien een gratis game.
Klopt, maar hoe zit het met deTV dan?
Ja en hoe zit het met je monitor dan?

Snap je niet helemaal? je hoeft geen 4K HDR TV te hebben zelfde geld voor een 4K HDR monitor.
Nja meer omdat niet zozeer jij, maar andere bij het kostenplaatje PC uitgaan van de hoogste bedragen, en bij de xbox alleen de console zelf mee rekenen.

Zat nog even in deze PC tegenover console discussie, maar daar had jij het idd niet echt over :P
Ik moet zelf ook nodig weer een keer mijn PC upgraden maar tot nu toe vind ik het wel best ik speel de meeste games op de PS4 Pro.
En op de PC toch de wat grafisch simpelere games.
En maar zie nog niet echt het nut om een Xbox one X te halen meeste komt ook uit op de PS4 en op de PC.
Alleen moet ik dan wel upgraden :P
En die upgrade's zijn echt de moeite niet waard, lekker op de ps4 pro blijven gamen idd.

Bekeek net de trailer van crackdown 3, nou daar hoef je iig geen xbox voor in huis te halen. En de playstation heeft dan weer wel hele dikke exclusives.
Nee, net andersom. De XB1X heeft Xbox360 compatibility voor games.
Als ook voor accessoires/controllers _/-\o_
Ook voor de originele xbox
Het is eigenlijk heel simpel. Nvidia en AMD zaten vast op 28nm met hun videokaarten en hebben nu éindelijk de stap kunnen maken naar 16-14nm. Lang verhaal kort, enorme energiebesparing, maar ook kostenbesparing. De Xbox One en PS4 kwamen net te vroeg voor deze nieuwe videokaarten.

Maar 4k breekt door (is nu echt betaalbaar) en hetzelfde geldt voor VR. Daarom is de extra rekenpower nu nodig, en niet pas over 4-5 jaar, als MS en Sony de oude cyclus hadden aangehouden. Sterker nog, dan was er misschien opeens ruimte voor een nieuwe console-maker, die wel gebruik maakte van de nieuwste technologie.

Zoals hieronder al staat, de Xbox One gaat dus van 1,3tflops naar 6tflops aan rekenkracht. Een gigantische sprong, waardoor ik ook denk dat de oude cyclus nu weer opgepakt zal worden. Als je bedenkt wat MS en Sony al uit hun oude consoles konden halen qua graphics door middel van optimalisatie, zouden de Xbox One X en PS 4 Pro makkelijk 5-7 jaar mee moeten kunnen.
Anoniem: 695873 @mango_ash12 juni 2017 10:02
Je begrijp niets meer van de console cycli omdat je als een feit aanneemt dat over 2 jaar de de nieuwe generatie aanbreekt.
Wat mij opvalt bij de Xbox's dat ze niet echt tijd en aandacht steken in het design van de console, het zijn gewoon lelijke vierkante blokken, had er wat mij betreft wel wat creatiever uit mogen zien, maargoed tot slot gaat het om de prestaties.

Had ook wel stiekem gehoopt dat ze iets met VR zouden doen, zoals Playstation. Blijkt dat die VR-bril nog best wel een succesje is.

[Reactie gewijzigd door Pasteis op 22 juli 2024 18:44]

Precies zoals de video en dvd spelers die al decennia bij tv's staan?
Heb ik niet en heb ik ook nooit gehad, alleen een tv en een console. Dan mag die console wat mij betreft er wel wat gelikter uit zien....
Ik ben meer voor neutraal gelikt. En dat lijkt zo te worden (net als bij de XB1S) Niet veel mensen willen een opvallende kast onder de TV.
En dat zie je bij de meeste consoles. Neutraal in vormgeving.
Voor PC wordt de kleurenkast wel open getrokken, want die staat ergens anders.
Ik ben ook blij verrast door het uiterlijk van de One X (valt me trouwens nu op dat Xbox de naamgeving van HTC omgekeerd doorvoert :+. Van One naar One S/X).

Ik vond de 'gewone' XBO er ook wel goed uit zien, hij staat hier in huis en valt ook niet zo op behalve zijn grootte, zoals het hoort. Mooi dat ze nu voor een matte behuizing hebben gekozen trouwens. Zoals je zegt; een console staat in het zicht en ik heb niet graag een ufo naast/onder/boven mijn TV staan. Overigens idem voor een PC; doe mij maar een volledig gesloten donkere doos i.p.v. zo'n plastic ding dat schreeuwt uit de toekomst te willen komen. Hoop dat deze trend zich verder doorzet want ik heb echt helemaal niets met die rare ontwerpen die je ziet in gaming PC's, laptops, en accessoires.
Aangezien een console meestal in een huiskamer staat moet die juist niet te opvallend zijn. Liefst met zo min mogelijk lichteffecten, kleuren en andere onzin, anders maakt het je interieur alleen maar lelijk. Niet iedereen zit te wachten op een techo uitstraling voor hun woonkamer.

Ik vond de PS3 al redelijk irritant qua design. Die was rond aan de bovenkant dus je kon m niet stapelen met andere apparaten en moest dus altijd boven op de stapel kastjes. Gelukkig is de PS4 gewoon plat en stapelbaar, anders had ik een probleem. Ik gebruik de PS3 namelijk nog steeds regelmatig (vooral voor het streamen van video, vind de mediafunctie daar net even handiger dan die player op de PS4).
En dat is dus iets dat je niet moet doen met consoles, stapelen tussen andere componenten vanwege de warmte die ze genereren.
Heb zelf ook nog de PS3 en vind toch echt de phat de mooiste die er is. Maar voor een nieuwe console heb ik ook liever zo klein mogelijk en niet te rare vormen, en voor mij moet die zeker zwart zijn, anders is het gewoon een no-go.
Maar er zijn mensen die dus wel graag een hele kermis in hun huiskamer hebben staan, ik niet dus, ik plak ook zoveel mogelijk de leds af als het kan.
Wat velen ook hebben is ega die kwa binnenhuis style nogal streng zijn. En zo een schreeuwerig ding niet mag. Vooral die onder de duim van de ega zijn.

Heb ik geen last van. Zelf heb ik ook liever een zeer diskreet design.

Belangrijkste voor mij is dat de hardware robust en duurzaam is. Met RROD XB360 in gedachte wacht ik af.

Spects vind ik wel belangrijk vooral als je zwaar inzet op 4K & VR.
Maar ben PC & PS gamer. Online game met ons clubje op PSN. De belangrijkste feature waar ons groepje ooit voor gekozen heeft.

Voor singleplayer kan ik nog kiezen voor PC upgrade of scorpio.
U mag het natuurlijk lelijk vinden, en het is een blok (zoals elke console) maar geen vierkant (dat is toch wel te zien?), maar tijd en aandacht zit er ontegenzeggelijk wel in hoor.
Wat mij opvalt bij de Xbox's dat ze niet echt tijd en aandacht steken in het design van de console
Dat is een aanname van jou en ga er maar vanuit dat die fout is. Maar Microsoft gaat niet om tafel zitten om te vergaderen hoe ze Dhr Maassen tevreden kunnen stellen. Ze doen onderzoek naar de gro(o)t(st)e markt en dat is voor deze console Noord-Amerika. Blijkbaar doen deze ontwerpen het goed in die markt.
egh, doet me gelijk denken aan de ps3 slim, ook z'n mooie doos was dat, not.
Je bedoelt de superslim denk ik, DAT is een gedrocht, hoe ze ooit voor die handmatige toploader hebben kunnen kiezen is voor mij een raadsel, ze hadden gewoon de slim nog kleiner moeten maken (en als het aan mij lag, ook een mooie pianoblack finish moeten geven, niet dat goedkoper mat zwart).
Ik vind dit simplistische design heel wat hebben. Ik ben geen groot fan van het design van bijvoorbeeld de PS3 en PS4.
Dit toestel verdwijnt tussen alle andere apparaten die al jaren 'verouderd' uitzien naast je tv, dus deze kan er wel bij. Verder moet je je niet blindstaren op de console zelf, je kijkt toch maar naar je scherm tijdens het gamen. Want als het meer design zou hebben, zou het exclusieve van dat design verloren gaan omdat iedereen dezelfde console heeft...

Natuurlijk afgezien van dat het jouw smaak/mening is... Maar men kon natuurlijk ook wel een (te) grote box maken omdat het wat design moest hebben maar uhm... Meerwaarde? :)
Ik heb juist het tegenovergestelde, het is een slikke box die prachtig onder je tv staat. Geen vreemde vormen etc, het past perfect bij het huidige hardware design van Microsoft.
Bah nee, toch niet zoals die gamer cases en laptops, zo puberaal. Nee, dan doe mij maar van die strakke vormen.
Dan heb jij nog niet de ps4 pro gehoord. Ik speelde bij een vriend tekken 7 en hij ging blazen bij het laadscherm. Dat heeft mijn xbox one s nog nooit gedaan.
Anoniem: 917383 @MissMe NL12 juni 2017 01:01
lijkt erop bij iedere ps4 pro anders te zijn mijne hoor ik alleen met horizon zero dawn op volle toeren draaien als ik de map open. voor de rest helemaal stil mijn one s is daarintegen ook erg stil
Ik heb alle consoles en vind op nummer 1 ''qua stilte'' de x-box staan. Die hoor je gewoon echt niet. De PS4 maakt echt zo een irritant geluid met koelen, te hinderlijk :'(
Ik ben ook blij dat de koeling van de xbox one over-engineerd is, ik hoor dat apparaat enkel wanneer ik hem aanzet en hij de koelingsystemen doet
heb ook alle consoles staan en de one s is inderdaad de stilste. Maar me ps4 pro hoor ik zoals ik zei alleen in de map van horizon heel raar ik open de map en ik heb een vliegtuig in de kamer voor de rest net zo stil als de one s
Ik speel Horizon zero dawn op de PS4 slim en je kunt een speld horen vallen, het verbaasde me zelfs.

PS4 slim is de stilste disc-based console die ik ooit tegen ben gekomen. Met de PS4 Pro geen ervaring.
Wat een onzin. De One S is totaal niet groot en lomp en maakt amper geluid.
Weinig herrie bij Playstation? Mijn Playstation 4 lijkt wel een vliegtuig. Hij maakt meer geluid dan mijn laptop met een gtx 1060 waar de fans op volle toeren draaien.

Een vriend van mij heeft een Xbox One en die is wel stil.
Misschien afhankelijk van waar je em hebt staan? ik ken mensen die hun console in een kast weg frotten en zich dan af vragen waarom dat ding zo'n lawaai maakt.
Heb zelf de phat PS3 (laatste model voor slim) en die staat ongeveer een halve meter van mijn hoofd, en ik hoor em eigenlijk alleen wanneer een beetje onevenwichtige disc er in zit bij het lezen.
Hij staat in een volledig open tv meubel waar boven de ps4 nog 40cm is. Achterkant en voorkant zijn volledig vrij. Mijn ps3 staat er naast en maakt amper geluid.
Dat voordeel van groter meer volume voor koeling. Vooral als de tech bijna gelijkwaardig is.
Het verschilt nogal per revisie. De launch ps4 was bijv. veel luider dan het model wat er 5 maanden later kwam met bundels. Verder zuigt hij lucht aan via de zijkanten, dus daar moet wel wat ruimte overgelaten worden.
Er is ruimte langs beide zijkanten. Maar het is inderdaad één van de eerste die ik heb.
Mijn Xbox One S is stiller dan mijn telefoon...
Je kan de PS4 bezwaarlijk klein noemen...
water gekoeld maar oke if you say soo...
Ik heb zowel de ps4 als de xbox one in een tv meubel staan en moet zeggen dat ik toch stuk tevredener ben met de one qwa geluids productie.

Waar mijn ps4 na ongeveer 40 min echt staat te blazen is de xbox gewoon rustig bezig met coolen.

Ik schrok dan ook wel een beetje van het design van de xbox one x. Omdat hij ook een stuk kleiner is geworden.. hoop ik toch echt niet dat hij ook meer herrie gaat maken.
Door de toegepaste vapor chamber en hopelijk een stille fan zal het wel meevallen denk ik.
VR komt ook naar de X alleen willen ze daar nu nog niet de aandacht op leggen omdat eerst nog al die 'mixedreality' headsets van hun partners op de markt moeten komen. De E3 is nu gebruikt om de console zelf de aandacht te geven.
Leuke afkorting wordt dit. Xbox One werd XBO genoemd. Xbox One X wordt dus XBOX? :+
En zo is het cirkeltje weer rond! Of XOX :P Wel een flinke meerprijs tov een PS4 pro. Heel veel indiegames. Anthem, Crackdown, Shadow of Mordor, AC Origins zijn toch wel de grootste games. Het punt is wel dat de meeste timed exclusives zijn. De meeste kun je ook op Windows 10 op je pc spelen. Vraag me af of dit voor 499 dollar/euro wss goed gaat verkopen.
Ik hoef niet op een pc te gamen, voor mensen als mij is een Xbox (X) ideaal... Op een of andere manier trekken veel mensen een vergelijk tussen een Windows 10 (game) pc en een XBox, natuurlijk kan je op beide een controller aansluiten, beide kan je ook prima laten werken met een (4k) tv....

Maar velen lijken te vergeten dat een 500 euro console een hele ander manier (lekker op de bank, geen gedoe met hardware, software, drivers enz enz) gamen is dan via een PC.

Een fiets, bus, auto, trein of zelfs een vliegtuig... het zijn allemaal vervoersmiddelen die in de basis het zelfde doen (je van a naar b brengen) Zo is het ook met een gameconsole...
Je kan met een PC, Tablet of telefoon allemaal gamen..... Het is juist dat de "console manier" mij (en vele anderen) enorm aanspreekt.
Dit. Ik ben onderhand het hele tweaker gebeuren ontgroeid. Waar ik voorheen dagen kon knoeien met het uitzoeken van de juiste IRQ settings etc kies ik nu voor kant en klare oplossingen. Mijn PC's/laptop zijn factory-ready modellen van Dell omdat het gewoon eenvoudig is. En ik heb op de bank nog steeds mijn PS3 die misschien 1x in de week een half uurtje aangaat. Het gemak dient de mens op een gegeven moment.
Maar drivers updaten kunnen pc's tegenwoordig prima zonder meer input dan toestemming om te beginnen. En over IRQ/DMA settings heb ik al meer dan een decennium niet hoeven nadenken. Voor het grootste deel zijn pc's na eventueel in elkaar zetten (kan de winkel ook) net zo goed plug and play.
Psst, het is je misschien niet opgevallen, maar de meeste Pc's hebben ook een HDMI poort. Die kun je dus ook aan je TV hangen.

En get this: er kan zelfs een controller bij!
_/-\o_
Drivers updaten kan ook automatisch :)
Zo'n grote schok wilde ik hem nog niet laten ervaren.

(Stel je voor hoe verrast hij is, als blijkt dat op de PC online spelen gewoon gratis kan!)
Ik denk dat 499 een prima prijs is voor wat je er voor terug krijgt. Het is natuurlijk moeilijk vergelijken met een PC, maar qua computing power ga je voor dit geld geen PC in elkaar knutselen. De CPU lijkt een mobile 8-core met Zen architectuur met een custom APU in de categorie RX580.

Tevens is de consument de laatste jaren gepushed richting 4k TV's, maar content is schaars. Alles wat 4k materiaal produceert is welkom. Ik denk dat we allemaal blij mogen zijn dat Microsoft en Sony deze weg zijn ingeslagen. Niet meer de nadruk op 'slim' modellen die amper iets meer brengen, maar optie om een vernieuwde console aan te schaffen die je in staat stelt al je oude en nieuwe games te spelen. Alles is beter dan 6-8 jaar met dezelfde gedateerde consoles geconfronteerd worden. Tablets en smartphones laten zien dat evolutie misschien wel meer gewaardeerd wordt dan revolutie, consoles passen prima in dat rijtje. Microsoft lijkt met de (X)(b)ox (O)ne (X) al te hinten dat er nooit meer een Xbox 4 aan komt, maar men inzet op hardware verbeteringen met behoud van de gehele library. Ik zou er niet van staan te kijken dat Sony nog deze E3 haar PS4 (Pro) omdoopt tot simpelweg 'PlayStation'.
Nee je bent in de war. XBONE is de afkorting (Xbox one)
Nee, XB1. Deze word waarschijnlijk XBX
Anoniem: 221563 @amas12 juni 2017 08:41
Er worden voor de Xbox One veel afkortingen door elkaar gebruikt. Zou handiger zijn wanneer we allemaal gewoon Xbox One bleven tikken, zo lange naam is dat nu ook weer niet :+
Precieze afmetingen geeft de Microsoft-ontwikkelaar echter niet prijs op dit moment
USB-poort is zichtbaar en is een standaard formaat, daarmee is (ik had daar nu geen zin in :z ) te achterhalen wat de dimensies zijn.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 22 juli 2024 18:44]

Even snel een schatting gemaakt: http://i.imgur.com/c4BFytv.jpg
Ongeveer 240x136mm aan de bovenkant.

edit: iets duidelijkere afbeelding

Even een aanvulling op het plaatje, mijn schatting was toch iets te snel. Het perspectief geeft een vertekend beeld en ik heb de afmeting niet goed gemaakt. Tel er bij beide kanten nog even goed 30% bovenop.

[Reactie gewijzigd door amas op 22 juli 2024 18:44]

Ter referentie: De Xbox One is 330x274mm
Ik ook niet. Maar wel mooie uitspraak van Microsoft. Alsof ze ooit een kleine console gemaakt hebben, haha.
De XB1S is al een kleine console, vergelijkbaar met wat er meer is. Haha slaat meer op je reactie :)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 18:44]

Kan je nagaan dat je voor de Xbox One een paar jaar geleden €500,- neerlegde, nu leg je ongeveer €500,- neer voor een veel betere Xbox One X.
Omdat ze toen nog dachten dat ze een monopoly positie hadden en ze functies (die in hun voordeel lagen) gewoon konden door drukken maar niks bleek minder waar. De gamers community is in het algemeen heel goed op de hoogte van nieuws en zeer actief op verschillende social media platformen. Hierdoor is de Xbox One gelijk afgebrand omdat de concurrentie "gamers" serieuzer leek te nemen. Mooi voorbeeld is Mass Effect: Andromeda al voor dat het in de schappen lag harde klappen ontvangen via social media.

Hierdoor hebben ze markt verloren en dat willen ze nu recht trekken.
Daarbij is de prijs die je noemt van de Xbox One inclusief Kinect.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 22 juli 2024 18:44]

Onzin,

Sony PlayStation had hier op ingespeeld en niet de "gamers" Nadat de XBOX zijn E3 press had gedaan kwam PS4 met totaal iets anders het tegenovergestelde.

PS4 had meerdere scenario's voor XBOX in petto. En pakte daarom goed uit. Pas na de E3 waren de gamers boos op XBOX niet tijdens. Maar toen was het al te laat en heeft XBOX verloren!!
Uh onzin? Er werd zelfs al fel gereageerd op de geruchten van always online en het niet kunnen door verkopen van games. Toen dit bevestigd werd was het gelijk raak en heeft Sony ingespeelt op die reactie.
Kinect kost 150 euro dus eigenlijk koste de xbox 350 dus veel goedkoper.
Nu stoppen ze een beter videokaart + processor wat de prijs opdrijft.
Zo gaat dat met ook met PC hardware.. Na 3-4 jaar koop je voor hetzelfde geld meestal iets wat een stuk krachtiger is.. Aangezien met PC hardware bijna elk jaar wel een nieuwe generatie hardware uitkomt..

Ik betwijfel echter of de sprong in prestaties tussen de oude en nieuwe consoles net zo groot is als tussen 3-4 generaties PC hardware.. Ligt denk ik ook aan hoe de ontwikkelaars ermee omgaan, maar op de PS4 Pro zijn de verschillen tot nu toe niet echt heel groot vergeleken met de "gewone" PS4.. Grootste verschil is dat de Pro 4K doet en de gewone niet.. Op 1080p zijn de verschillen tot nu toe verwaarloosbaar ondanks dat de Pro een stuk krachtiger is (in theorie).. En ik vermoed dat het met de Xbox niet heel anders zal zijn.. 4K resolutie (en HDR) is nu het nieuwe marketing ding voor ze (in samenwerking met de TV-fabrikanten durf ik te wedden)..
Kan je over elk elektronisch toestel eigenlijk wel zeggen
Ja. Scherpe conclusie.

Voorspelling:
Over een paar jaar kan je 500 euro neerleggen voor een nog weer veel betere Xbox X2 of Xbox Y of weet ik wat voor naam ze dan verzinnen.... :-)
Hopelijk komt Microsoft ook met nieuwe games ipv enkel verbeterde hardware. Daar schort het namelijk nog behoorlijk op deze Xbox generatie. Daarnaast is het natuurlijk voor de gamer prachtig dat Microsoft hun exclusives ook op de pc uitbrengt, maar dit zorgt er wel voor dat je over het algemeen geen Xbox meer nodig hebt indien je een goede pc hebt.

Willen ze de Xbox One X tot een succes brengen zullen ze toch echt meer moeten bieden dan "de mooiste 3rd party games" terwijl Sony exclusive na exclusive uitbrengt die veelal ook nog eens behoorlijk hoog scoren. Een lijstje met de 10 hoogst gewaardeerde games voor beide platvormen geeft duidelijk aan waar het aan schort bij de Xbox.
Ga de presentatie maar eens kijken. Er worden een hele reeks nieuwe games getoond.
Inclusief vele exclusives. Of dat goed is laat ik in het midden.
De meeste waren wel 'launch exclusives' (dus timed exclusives) en een hoop kwam ook naar pc, wat mensen met een goeie pc maar weinig reden geeft om een xbox te kopen...

Nu was ik wel blij met het aantal games, zoveel heb ik er nog nooit zien passeren op een xbox conference.
Wat jij zegt klopt denk ik wel, als je een goede game-PC hebt staan is er nog maar weinig reden om een nieuwe Xbox erbij te kopen.. Het feit dat veel Xbox games nu ook op PC uitkomen was voor mij ook reden om alleen een PS4 (Pro) te kopen tijdje terug.. Die console heeft nog wel genoeg exclusieve games die niet op PC komen, zoals die van b.v. Naughtydog of Guerrilla Games, die ik perse wilde kunnen spelen.. Xbox had ik vroeger vooral voor de racegames en Halo, maar die komen nu dus allemaal ook op PC, dus..
Ik denk niet dat Microsoft het interesseert of je de game koopt of de Xbox of op de pc. Aan die games verdienen ze juist. Zolang je de game koopt is alles prima.

Aan die Xbox gaan ze geen cent verdienen, helemaal niet met die prijs.
En dat je een PS4 koopt voor enkele exclusives.. tja. Daar hebben ze sowieso geen controle over.
Als ze alleen aan de games verdienen waarom brengt Sony of Nintendo dan hun games ook niet op PC uit? Ze hebben er nog wel degelijk belang bij dat je je inkoopt in hun platform.. MS is inderdaad iets anders omdat zij ook in de PC markt zitten met Windows, maar niet heel veel anders, MS heeft naast Windows niks te vertellen op de PC, op de Xbox alles (MS kan b.v. geen geld vragen voor Xbox Live op PC maar wel op de Xbox)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 18:44]

Sony een game uitbrengen op PC (oftewel Windows10) ? Ik hoop dat je zelf kan inzien waarom ze dat niet doen..

Als je een (Windows) PC koopt. Heb je je in principe ook al ingekocht in hun platform?
Je ziet telkens terug komen: "ik koop geen Xbox want ik heb een pc."
Dus je koopt geen Windows console, want je hebt al een Windows pc ?
Groot gelijk, zou ik ook niet doen. Beetje overkill he.

Het overgrote deel van de gamers (en dan praat ik over echt casual) heeft 1 platform waarop ze spelletjes spelen (grote titels, fifa cod etc). Een Xbox, een PS of een PC.
Microsoft bied het platform voor 2 van die 3 systemen. En toch zijn ze nog steeds dom bezig? Guess again.
Dat was echter anders met de 1e Xbox en Xbox 360, die hadden exclusieve games die niet op Windows uitkwamen.. Die 2 consoles heb ik dan ook allebei gehad (Xbox 360 staat hier nog stof te verzamelen)..
Denk dat er ook weinig overlap is in het aantal mensen die op PC speelt en ook nog een console willen kopen. Ze bestaan zeker, maar er zijn er niet genoeg om je strategie op aan te passen
Dat is dan hun gemis.. Want ik denk namelijk dat er wel best veel gamers zijn die zowel een PC als een of meerdere gameconsoles kopen.. Ik ken er persoonlijk ook al een aantal..

De strategie van MS is denk ik vooral gericht op het verkopen van Windows 10, om zo de PC markt in handen te houden qua OS en daar gebruiken ze nu dus ook die (Xbox) games voor die alleen op specifiek Windows 10 werken..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 22 juli 2024 18:44]

Spijtig dat de codenames altijd "cooler" zijn dan de effectieve release names :D. Neo > Pro, Scorpio > One X.

Uiteindelijk is er niets meer bekend gemaakt dus buiten de release date, beetje jammer maar ja, 7 november is nog wel even weg, ze moeten nog op tijd en stond nieuwtjes kunnen laten vallen tot dan waarschijnlijk. Had toch gehoopt op wat meer details...
.oisyn Moderator Devschuur® @venqwish12 juni 2017 01:59
Ter aanvulling: Durango > Xbox One, Orbis > PS4, Xenon > Xbox 360 ;)

PS3 heeft vziw nooit een codename gehad, dat was van begin af aan al gewoon PS3.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 18:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.