Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox Scorpio-ontwikkelaars kunnen 9GB gddr5 voor games gebruiken

Door , 211 reacties

Microsoft heeft een manier gevonden om extra videogeheugen vrij te geven voor ontwikkelaars bij de komende Scorpio-console. Ontwikkelaars kunnen daarom geen 8 maar 9GB gddr5 voor games gebruiken. De console gaat volgens een gerucht 'Xbox 10 S' heten.

Volgens Mike Ybarra, vicepresident van de Xbox-divisie bij Microsoft, blijft het bedrijf sleutelen aan de Scorpio. Aanvankelijk meldde Microsoft 4GB van de 12GB gddr5 te claimen voor systeemfuncties, maar volgens Ybarra is dit teruggebracht tot 3GB, waarmee 9GB beschikbaar is voor games. Aangezien het geheugen ook als cache gebruikt wordt, profiteren alle games van de extra GB, aldus Ybarra, ook als ze niet geoptimaliseerd zijn voor 9GB.

De huidige Xbox One reserveert 3GB van de 8GB ddr3 voor systeemfuncties. Microsoft liet bij de introductie weten dat de Scorpio een extra gigabyte nodig had om de interface op 4k te kunnen draaien. Welke work-around het bedrijf heeft toegepast waardoor dit niet meer nodig is, is niet bekend.

Volgens The Verge gaat Microsoft de Scorpio uitbrengen onder de naam 'Xbox 10 S' en streeft het concern ernaar van het apparaat een pc voor de woonkamer te maken. De site leidt de naam af uit een teaser voor de E3, waarin de tekst 'X10S101-317' te zien is. 'X10S' zou voor Xbox 10 S staan, terwijl '101317' naar 13 oktober 2017 zou verwijzen, de datum vanaf wanneer de console te koop zou zijn.

Reacties (211)

Wijzig sortering
De code is X105101-317

Niet X10S101-317

De eerste video's met de Scorpio teaser hadden een wat lage bitrate waardoor de 5 voor een S werd aangezien. In de door Microsoft zelf geuploade video op youtube is te zien dat het een 5 is.

https://www.youtube.com/watch?v=fiMnjf3EJxk

0:04

Ontopic:

Meer is beter in dit opzicht, en klinkt als goed nieuws in de oren. I blijf voorzichtig positief.

[Reactie gewijzigd door xGeoThumbs op 9 juni 2017 12:30]

nou dat had ik al door dat het een 5 was :) het is alleen puur marketing wat MS nu aan het doen is, een hype maken.

nu dit gezegt te hebben denk ik dat microsft dit doet om te kijken wat de media hier van gaat vinden,
microsoft weet als geen ander dat ze geen fuck-up kunnen veroorloven.
tuurlijk hebben ze al een draaieboek klaar staan, voor het een en ander te melden, maar ik denk voornamelijk dat het meeste in geïmproviseerd is en dat wat ze gaan zeggen al honderd x hebben geoefend...

Het OS van xbox is een dicht getimmerde OS, dus ik denk dat ze dit vroeg of laat windows10-s gaan noemen, want eigenlijk is dit wat het moet zijn,
het lijkt me ook een logische zet van MS om dit te doen.

verder denk ik dat microsft met een handheld komt, op basis van de snapdragon 845, want volgens mijn is AMD ook ARM based console,
en de snapdragon is ook ARM based, dus ik denk dat we binnen een jaar een Handheld kunnen verwachten, sterker nog ik denk dat xbox op alle snapdragons systemen van MS xbox games kunnen worden gespeeld...
nu windowsd via een emulatie de volledige x86 kan uitvoeren, is dit best een prima zet !
Nee de Amd APU's zijn gebaseerd op jaguar X86-64 cores. De Scorpio heeft wel wat custom aanpassingen om bepaalde taken van de API in minder stappen uit te voeren.

Digital foundries ging daar een paar maanden geleden dieper op in.

De Nintendo switch heeft een Tegra chip en die heeft wel ARM cores aan boord.
dik 6 uur na het posten nog geen correctie in het artikel...nieuwssites gaan telkens meer fire and forget posts plaatsen

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 9 juni 2017 16:37]

De code is X105101-317

Niet X10S101-317
Tja, na het lezen van het artikel dacht ik een verwijzing naar Windows 10 S er in te zien.
Blijkbaar niet dus,
Xbox 10 S, Ik snap vrij weinig van de naamgeving van MS..
Xbox (Windows) 10 S(corpio).

10/10

Ik neem aan dat de Xbox straks op een versie van Windows 10 gaat draaien, de S is een speciale versie (ik neem aan gewoon scorpio).

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 9 juni 2017 10:59]

Xbox (Windows) 10 S(corpio).

10/10

Ik neem aan dat de Xbox straks op een versie van Windows 10 gaat draaien, de S is een speciale versie (ik neem aan gewoon scorpio).
Deed de reguliere versie ook al. Maar Microsoft zou nu dan nog meer inzetten op de pc-functies. (en dus niet de passthrough functionaliteit).
& @Blokker_1999 Ja precies. Daarom nam ik ook aan dat deze ook WIn 10 zou krijgen.
Meer nog de XO draait reeds op Windows 10.
Maar nog niet volledig het is een uitgeklede versie, maar ze willen er wel naartoe zodat alles compatible is.
Klinkt logisch, maar er is nu wel al de Xbox One S, dus dan een 10 S zou dan 10x zo goed zijn?

Ik zou eerder iets in de trend van Xbox One Elite / Pro of iets dergelijks verwachten, of wie weet gebruiken ze gewoon scorpio.
Juist, en de Xbox 360 was 360 keer zo goed. Het wordt gewoon Xbox 10 S, maketing technisch slim ivm Windos 10 en de S van Scorpio.
Of de Windows versie is Windows 10S, waarbij alleen apps uit de Windows store geïnstalleerd kunnen worden (zoals de student gerelateerde producten).
Van de console zelf snap ik ook niet veel. Hij zal vast krachtiger zijn dan de Playstation 4 Pro, maar als een game op de PS4 Pro op 1800p upscaled naar 4K draait en bij de Scoripio native 4K boeit dat de gemiddelde consumer niet. Het lijkt net alsof Microsoft met de Scorpio een niche groep consumenten wil aanspreken (veel mensen op Tweakers bijvoorbeeld) met een mooi stukje hardware. Maar het feit is dat de Playstation 4 Pro straks al bijna een jaar oud is als de Scorpio er is. En ook qua VR loopt Microsoft achter. Het is al zo'n kleine markt (1/60 PS4 bezitters heeft een PS VR). Zet er eens haast achter Microsoft.
En dus ondanks dat de Scorpio krachtiger zal zijn gaat de gemiddelde consument geen verschil zien tussen de Sony-console-krachtig-4k en Microsoft-console-krachtig-4k. Microsoft moet zorgen dat er meer games komen waarvoor je een Xbox wilt hebben.
Ik kijk erg uit naar beide persconferenties van Microsoft en Sony (sowieso altijd wel). Maar bij Sony kijk ik er naar uit naar de software (games). Bij Microsoft kijk ik uit naar de hardware (Scorpio). En dat is i.m.o. een slecht teken voor Microsoft.
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Je hebt mensen die het beste van het beste willen en je hebt mensen die alles wel best vinden. Dat zie je ook terug in de PC-markt. De één heeft een videokaart van 800 euro, de ander heeft een compleet systeem van 800 euro. Microsoft heeft voor de mensen die het niet boeit al de XBox One S. En ook de Playstation 4 Pro is niet boeiend voor de mensen die het niets interesseert. Voor de mensen die het wel interesseert zal de XBox scorpio 40% sneller worden dan de PS4 Pro. Wie weet dat dat mensen over de streep trekt. Misschien niet op resolutie, maar misschien wel op FPS.

Maar dat de PS4 Pro al veel langer uit is klopt inderdaad. Mogelijk dat dat een nadeel is voor Microsoft. We gaan het zien.

Edit: fixed, bedankt Powder Toastman

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 9 juni 2017 11:33]

Je bedoelt de Xbox 10S (Scorpio) denk ik die 40% sneller wordt dan PS4 Pro, niet de One S.... :)
grootste "probleem" voor de Scorpio, wat even goed ook geldt voor de PS4 Pro, is dat alle games ook nog op de reguliere X1 en de reguliere PS4 zullen moeten werken. En gezien de matige CPUs in de consoles (ook in de Pro / Scorpio) hoeven we geen vernieuwende spectaculaire dingen te verwachten. Het komt een beetje neer dat de Pro / Scorpio dezelfde games in een (pseudo) 4K zullen kunnen draaien, al dan niet met wat extra toeters en bellen op visueel gebied. Maar alle games zullen tegengehouden worden door de hardware van de X1 / PS4; dat blijft de komende 2 a 3 jaar nog de 'baseline'.
Het probleem dat je schetst is daarentegen echt niet anders voor games die ook een PC versie kennen, dat is natuurlijk altijd al een issue geweest.
Mjah, en nee.. want niets staat een PC-only developer in de weg om een game te bedenken die alleen fatsoenlijk draait op een door hun zelf bepaalde min-spec. Of dat financieel slim is is natuurlijk iets anders.. of mogelijk dat de publisher nog met specifieke requirements komt hieromtrent, ik weet eigenlijk niet hoe dat zit bij PC-only games.

Het 'voordeel' blijft voor PC games is dat je daar doorgaans wel zelf alle (grafische) opties mag bepalen om de performance aan te passen aan te passen naar wat je PC acceptabel kan draaien, dit in tegenstelling tot op consoles waarbij dit enigszins opgelegd wordt door de platform-fabrikanten en/of uitgevers. Dit laatste is een aanname overigens, maar ik ga er van uit dat Sony/Nintendo/MS hier bepaalde eisen voor hebben qua QA.

Eigenlijk is het dus meer de vraag 'wie bepaald' tot op welke minimale hardware het product nog moet werken. Maar goed, wat je zegt; bij multiplatform games zal altijd rekening gehouden moeten worden met de zwakste broeders.
Lees eens goed:
Het probleem dat je schetst is daarentegen echt niet anders voor games die ook een PC versie kennen
Games die alléén een PC versie kennen hebben dat probleem idd niet, maar daar had ik het niet over ;). Het gros van de games is nog altijd cross platform.
dit in tegenstelling tot op consoles waarbij dit enigszins opgelegd wordt door de platform-fabrikanten en/of uitgevers
Dit is overigens niet waar. Hoewel het niet gebruikelijk is, is er geen regel dat het niet mag. Sterker nog, sinds de PS4 Pro zie je dat games wel een aantal opties bieden (zodat je bijv. kunt kiezen tussen 4k op 30fps of 1080p op 60fps). Voor Rise of the Tomb Raider op de PS4 Pro hadden wij 3 opties ingebouwd: 4k (checkerboard), enriched visuals, of high framerate. Origineel runde de game op locked 30fps, dat blijft ook zo met de eerste 2 opties. De derde optie is eigenlijk gewoon precies hetzelfde als op de PS4 maar dan met een unlocked framerate (vaak 60, helaas niet overal)

Het is natuurlijk een beetje onzinnig om de opties zo uitgebreid aan te bieden als de PC, omdat je nou eenmaal met een fixed hardware configuratie te maken hebt. Maar het aanbieden van bepaalde profielen, zoals je de laatste tijd ook ziet gebeuren, kan best handig zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 juni 2017 15:10]

jij mag ook beter lezen, want ik begin mijn voorbeeld juist met illustreren waarom dit 'niet zo is' bij games die alleen een PC versie kennen, en ik sluit juist af met mijn observatie, dat net als wat je zegt, dit voor multiplatformgames wel zo is ;) Het was aanvulling op, en geen kritiek op je post.

En dat van de varia performance/graphics profielen ben ik met je eens, wat mij betreft een goede ontwikkeling :) Toch jammer dat de CPUs volgens mij de grootste bottlenecks zijn; ik heb liever hogere framerates dan hogere resoluties, maar goed.. die 4K TVs moeten ook verkocht worden :P

Maar ik vroeg me af of als een developer komt met een consolegame met een < 20 fps en performance issues of het dan door de certificatie heen mag. Ik vind van niet, maar goed, de realiteit laat zien dat dat vaak genoeg wel gebeurt :P
CPU's zijn niet direct de grootste bottleneck. Er wordt een boel geoffload naar zijn eigen chipjes wat op een normale PC ontbreekt. Ik weet het niet van de huidige BF, maar BF3 gebruikte 2 van de 6 beschikbare threads enkel en alleen voor het audio verwerken. Naast de overige optimalisaties (meest optimale routes over het bordje heen bv i.p.v. ATX standaarden)

Waarom zou je daar een i7 in zetten, de prijs knalt omhoog en de PC markt gaat het ineens niet bij kunnen benen. (als dat zou werken, wel goed voor de ontwikkeling). Maar de extra kracht is niet nodig, er gaan andere onderdelen eerder een bottleneck vormen.

De PS3 was een kleine mini super computer. De 360 deed er niet zo heel erg aan onder (cpu ontwerp niet zo ontzettend anders, maar gewoon zwakker). Beide consoles werden grandioos hard gebottlenecked door de GPU. Zodanig dat de CPU in moest gaan springen om mooie pixels op het scherm te tonen.

Als je enkel gaat leunen op de CPU kracht, gaat het niet werken. Je moet het hele ontwerp van de console in gedachten houden, en natuurlijk ook op de centjes letten. Met inflatie meegerekend koste mij de PS2 + controller/memorycard en GT3, dik 1000 euro!
Mobiel nu, dus excuses voor mijn korte reply, maar de jaguars in de X1/PS4 zijn veredelde laptop CPUs, dit in tegenstelling tot de voorgaande consoles. Logisch ook gezien de prijs van de machines. Maar de goedkoopste i3 rent al rondjes om wat er in de PS4/X1 zit. Er wordt wel efficiënter omgegaan met de aanwezige hardware maar dat kent ook zijn limieten.
Lees anders nog eens. De CPU is zelf is in een console lang niet zo belangrijk als op een PC. Een console heeft meer dedicated hardware waar het de meuk naar off load.

Op een desktop handeld de CPU vrijwel alle taken af. Waar de XBO en PS4 dat lekker naar dedicated chipjes offloaden. Let wel we hebben het niet over een paar % performance, maar over een groot deel van het werk wat een CPU doorgaans uitvoerd. We spreken al snel over meer dan 50%.

Als het erop aankomt, zal die jaguar CPU rondjes rennen om desktops met exact hetzelfde tflops aan vermogen. Hoe optimaal je ook voor die machine programmeerd.
Nee, lees jij het nog eens ;) De jaguars cores zijn ontzettend matige cpus, en de performance delta wordt echt niet rechtgetrokken door wat andere 'chippies' die opeens meer dan 50% van je cpu ontlasten.

Natuurlijk weet men er relatief meer performance uit te halen vergeleken met een PC wegens minder overhead, en er zijn zeker wel optimalisaties aanwezig die zaken efficiënter maken, en stuurt men ook op GPU compute om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen, maar feit blijft dat de CPU de zwakste schakel is in de huidige generatie consoles, menig developer zal dat beamen.

Kleine toevoeging: de sprong in GPU vermogen van de X360/PS3 naar de X1/PS4 is significanter dan de sprong in Cpu vermogen, dat is relatief achter gebleven. En ook bij de PS4 Pro en de Scorpio is het voornamelijk de GPU die weer geupgrade is, met een marginale boost voor de CPU. De CPUs blijven in essentie dezelfde (maar wel wat opgevoerde) low power laptop/mobile processoren uit 2012.

Daarmee wil ik niet stellen dat je hier geen prima games op kan laten draaien hoor :)

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 10 juni 2017 00:54]

Het gaat niet puur om de performance van de CPU.

Op een PC handelt de CPU vrijwel alle taken af die het in zijn handen gedrukt krijgt.

Op een console, gaan bijna alle taken naar hun specifieke chipjes toe. Waardoor de CPU een stuk minder hoeft te doen.

Het aantal threads wat gelijktijdig bezig kan zijn is dan belangrijker dan de totale kracht van de CPU.


Stop meer CPU kracht in een PS4 of XBO, en de rest van het systeem zal een bottleneck vormen, of ook sterker gemaakt moeten worden. Waardoor de prijs van de console de pan uit rijst.

Het gaat niet alleen uit het meer performance trekken uit de CPU dan je zal halen uit dezelfde kracht desktop CPU. Maar het feit dat de CPU in een console gewoon veel minder taken hoeft te verrichten.


Om even een voorbeeld te noemen.
Jij bent 2-4 threads/cores kwijt voor audio op een octo core desktop machine. 3d audio is heftig op het CPU gebruik en vreet rustig 25 tot 50% van de performance op de gemiddelde desktop. Als je 5.1 geluid hebt, kost het nog meer performance

Op de XBO en PS4 wordt dit netjes geoffload naar hun eigen chipjes. Waardoor de CPU eigenlijk al direct 25-50% krachtiger is dan exact dezelfde versie in een desktop.

Buiten dit, worden er nog meer taken geoffload, gezien de CPU"s niet echt CPU's zijn, maar socs.

De desktop CPU is gewoon met tig meer taken bezig dan de console CPU. Meer CPU kracht is daar gewoon niet nodig.
Ik ben zelf programmeur, ik snap enigszins hoe dit soort zaken werken ;) en een APU soc bestaat nog steeds oa uit een CPU en GPU deel. Anyway, laat ik het zo zeggen: zelfs als de jaguars '200%' effectiever zijn dan in een gelijkwaardige PC configuratie qua hardware, dan zijn het nog steeds zwakke processoren. En zoals ik in mijn eerste reactie al schreef is dit ook waar flink op bezuinigd is vergeleken met de voorgaande generaties. Ik had liever 500 euro betaald voor mijn PS4 dan 400 als er dan een fatsoenlijke cpu in zou zitten.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 10 juni 2017 10:01]

Als dat extra geheugen word gebruikt voor 4k textures dan zal je het verschil absoluut op elke display zien. 4k texures en upscaling is een gigantisch verschil de PC heeft dit ondertussen wel al bewezen.
Xbox 10 (van Windows 10) en S is gewoon een leuke toevoeging.
XBOX
XBOX 360
XBOX ONE
XBOX 10

volgende
XBOX 100
De naamgeving van Xbox -> Xbox 360 en weer terug naar Xbox One snap ik zelf ook niet. Maar dat ze de volgende Xbox 10 noemen is, gezien hun OS Windows 10 heet, wel begrijpelijk.
Als je 360 graden omdraait sta je weer waar je begon --> Xbox One :P
Nee, dat is 180 graden.

@hieronder: Als 360 graden draait kijk je nog altijd vooruit, van 1 naar 360 naar "One" is in de context die Arm1n impliceert geen 360 graden.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 9 juni 2017 11:23]

180 graden ben je omgedraaid, dat is wat anders :O
Volgens mij is het toch echt 360 graden.
Het is helemaal niet begrijpelijk, toen de One kwam, heette hun OS 8, en was 10 al lang en breed in de planning... Xbox 8 en Xbox 10 was logischer geweest denk ik.
Het idee van One was volgens mij omdat de Xbox als single device je multimedia en games ging regelen. Via HDMI IN je kabel ontvanger en / of Blu-ray speler en via de HDMI OUT naar je TV. De Xbox kon dan dienen als single point of entry voor alles. Je kon gamen, je had een dvr (dacht ik), en je kon ook picture in picture doen (gamen en ondertussen je favoriete TV programma in een hoekje kijken).

Nadeel was alleen wel dat alles aan moest staan. Ik weet niet hoe de energieprijzen in de US zijn, maar hier in NL was het niet grappig om dat te doen. Vooral de One was is echt niet zuinig.

[Reactie gewijzigd door justme256 op 9 juni 2017 11:34]

Behalve dat het een soort plusmodel is van de one. Geen compleet nieuwe console...
Die kwam uit in de tijd van de Playstation 3, was het de Xbox 2 geweest dan lijkt het voor de consument dat de Playstation 3 beter is dan de Xbox 2, want ja 3 is een groter getal dan 2. Dus daardoor moest er iets groters komen dan de 3 van sony, vandaar de 360.

Xbox One, in de zin van dit is de One console voor onder je tv die alles gaat doen.
Ja die link naar W10 is sterk en geeft ook aan dat het ook dient als of features heeft die PC W10 functionaliteit bied. Beleid is blijkbaar PC en Xbox dichter bij mekaar brengen. Daaruitvolgt dat Xboxlive ook features voorziet in W10.
Surface
Surface Pro
Surface Pro 2
Surface Pro 3
Surface Pro 4
Surface Pro

Microsoft is op een of andere manier weer bezig om nummers weer weg te laten. Dus het zou zou maar kunnen dat het nu of in de toekomst gewoon weer Xbox wordt en niets meer of minder.

Echt eenduidig zijn zie de laatste tijd niet echt bij Microsoft. Als je ook al kijkt hoeveel verschillende versies van Windows 10 er momenteel zijn.
Ipad
Ipad 2
Ipad 3
Ipad
Ipad air
Ipad air 2
Ipad

(Los van de mini's en de pro's)

Maar het is een trent die je ziet, ook veel games en andere apparatuur gaan terug naar de orginele naam zonder toevoegingen
iPad
iPad 2
the new iPad
iPad with Retina display
iPad Air
iPad Air 2
iPad

Dat is eigenlijk meer de benaming. :)
Wss om de indruk te wekken, dat er voorlopig geen nieuwe hardware versie komt en de boel software matig up to date word gehouden.
Echter houden de meeste fabrikanten dit niet lang vol... beloftes genoeg dat wel..
360 was omdat de PS3 uitkwam, als MS het Xbox 2 had genoemd zouden mensen denken dat het "ouder" was dan de Playstation. Lijkt mij juist goede marketing.
Na 360 zou je weer een nieuwe naam moeten verzinnen, je kan niet met Xbox3 aan komen zetten.
Xbox 10 as in: meeliften met Windows 10.

Er werken wel slimme marketing mensen daar bij MS.
Ze zijn een paar jaar geleden gestopt met het uitbesteden van de marketing en het inhouse gaan doen. Dat is zeker te merken.
Hoezo kom je aan 100 :?
Is er een Windows 100? Nee.
Je vergeet trouwens de One S(mall) in je rijtje.

Ik snap vrij weinig van je logica.
1
10
100

De "S" was slechts een nieuw model.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 juni 2017 11:43]

Ik zie de logica niet echt. Zo kan je altijd wel nummeren.
Zelf denk ik dat ie, net als bij Surfaces, gewoon Xbox gaat heten.

S is geheel terecht logisch de S van Small.
Logica die iedereen snapt.
De Scorpio zou een vergelijkbaar grootte krijgen. Dus een S erachter zou 'logisch' zijn.
S kan duiden op Small maar ook Slim.
Klein of mager model.
De S staat inderdaad voor Slim. I stand corrected.
XBOX 2000

... dat was ook echt zo'n jaren 80 ding, overal 2000 achter haha
Ik vermoed dat windows hun console en de pc wil samen smelten. Het is ze niet gelukt met smartphones, maar wellicht lukt het wel met console en pc.

Op zich is het nog niet zo'n gek idee. Ik heb al vaker dat ik mijn laptop beneden op mijn tv aan sluit en met een xbox controller spellen speel. Sindskort gebruik ik mijn intel nuc met win 10 om pes17 te spelen op mijn tv beneden. Aangezien ms ook al een zowat volwaarde xbox app heeft met uitgebreide interface op de PC, lijkt het me vrij aannemelijk dat console en pc straks 1 worden. Volgensmij liggen de grootste verdiensten bij console bouwers ook bij de games. Maar wellicht is MS het andersom van plan en willen ze dus console/pcs gaan verkopen, die niet alleen geschikt zijn om te gamen.

Eigenlijk wel grappig... sommige mensen zweren bij pc en de andere bij consoles. terwijl je natuurlijk prima met een controller een goede console ervaring kan krijgen op je PC. Zelfs nog beter. want de hardware in consoles is vooralsnog om te huilen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 9 juni 2017 11:18]

Ik zou het echt een enorme vooruitgang vinden als ik standaard windows op mijn xbox kan draaien. Voor 299 euro een fully fledged HTPC (FHD) of voor iets meer een 4K HTPC. En dat alles in een klein doosje.
ja ik denk wel dat we daar heen gaan. Het is in mijn ogen ook de meest logische stap die ze kunnen maken.
Tot nu toe is dat niet wat MS heeft laten zien. Het OS wordt tot nu toe altijd in uitgeklede vorm toegepast in andere apparaten, en logischerwijs zijn dat dus ook geen blijvende successen. De Xbox One is nou ook niet zo'n daverend succes te noemen, en ik verwacht dat ook niet bij Scorpio eerlijk gezegd.

Dit is allemaal al een keer gedaan, maar toen heette het een PS3.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 juni 2017 11:53]

Je bedoelt Linux van de PS3? andere manieren van innovatie had die console namelijk niet in de OS. De Xbox 360 was kwa OS superieur aan de PS3 net als dat de OS van de Xbox One superieur is aan dat van de PS4. heb overigens beide dus ben geen fanboy. Maar de PS4 interface ziet er vergeleken bij de Xbox One vrij oudbollig uit.
Dat laatste is natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook beide consoles en vind de interface van de PS4 lekker clean en werkt bij mij eigenlijk altijd zonder vertragingen daar waar de interface van de Xbox One wel eens hapert.

Overigens hoop ik dat de interface op de Scorpio veel soepeler en zonder lag zal werken. Stiekem wil ik de laatste interface van de Xbox360 terug.
Het OS van de Xbox One is echt dramatisch. Navigeren werkt praktisch niet (druk 1x te vaak op back en je zit gelijk helemáál in het hoofdmenu), het is tráág, onoverzichtelijk, op 4 manieren kun je naar dezelfde instellingen komen, je moet zoeken naar je games of naar de Store...

Nee, 10x liever de PS4 - en ja, ik heb beiden staan om te vergelijken.
Dat je te vaak op back drukt ligt toch echt aan jezelf.
Een druk op de Xbox knop en je hebt alles overzichtelijk in het snelmenu, daar vandaan kan je kiezen wat je wilt doen.
Sinds de Anniversary update is het OS echt gigantisch verbeterd.
Ja ik denk soms in een 'hoofdmenu' voor die instelling terug te komen maar vlieg dan gelijk naar het Home scherm.

Het helpt ook niet dat de lag in het menu van de Xbox One zó gigantisch is dat ik me regelmatig afvraag of ik wel echt op A heb gedrukt en dan nog maar eens druk.

Het is dat ik die Xbox gewonnen heb maar wat een speelgoedding is dat zeg.. de games zijn aardig maar exclusives zijn er haast niet. Quantum Break heb ik dan wel maar ook dat is één grote bak met bugs en tráááágheid.
Je bedoelt Linux van de PS3? andere manieren van innovatie had die console namelijk niet in de OS. De Xbox 360 was kwa OS superieur aan de PS3 net als dat de OS van de Xbox One superieur is aan dat van de PS4
Heb je daar bewijzen van? Of onderbouwing waar word bewezen dat deze claim waar is?
"Het OS is superieur" klinkt wel enigzins fanboy ish. Je kan beter zeggen "Ik vind de UI beter want .....".

Persoonlijk vind ik de PlayStation UI's altijd wel mooi ondanks dat ze simpel zijn. Op een console werkt dat gewoon.

De originele UI van de xbox 360 vond ik ook mooi tot ze met die Windows 8 look kwamen. Die "interactieve tiles" doen mij nog altijd denken aan de oude schreeuwende flash advertenties die je vroeger op websites had voordat er adblockers waren. Volgens mij is het ook geen toeval dat die tiles niet meer worden opgedrongen in Windows 10.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 10 juni 2017 13:49]

Vaak geld : "Less is more"

In mijn geval wel. Consol OS is voor mij gewoon de portal waar ik mijn game kies en dan ben je met die game bezig. Het gamen dus.
Daarnaast de online store.

Beide doen dat. Maar ze bieden beide veel meer .
Dat vind ik minder.
Een PC functie weet niet wat ik daar van vinden moet. Smart TV functies vind ik vaak belabbert en omslachtig. Een PC eraan. Mischien enige "more" wat ik wel zou waarderen. Scheel een NuC.
Ook mooi zo een - voor een mening.

Maarja typisch nederland. Niemand mag een eigen mening hebben toch....
de meest logische stap als je vanuit het belang van de gebruiker redeneert misschien, maar met een oplossing waarbij microsoft meer controle houdt kunnen ze op de korte termijn meer winst maken.
Ja maar je moet bedenken dat Microsoft vooral de winst maakt op games, en niet de console. Als ze dus pc-functionaliteit er in zetten zullen ze andere games-platformen echt *niet* toelaten. Je zal dus afhankelijk zijn van de Windows/Xbox Store zoals dat nu al is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 9 juni 2017 12:06]

Euh....VLC bestaat al lang voor de Xbox One.
En werkt echt geweldig, speelt alles af vanaf bijv. netwerkschijf, incl ondertitels enz enz.
Hardware om te huilen? (ik ben een PC gamer en had je vroeger gelijk gegeven) maar tegenwoordig gebruiken zowel MS als Sony AMD hardware (gewoon pc hardware) Tijdens de ontwikkeling van de one en ps4 was de APU van AMD de goedkope manier om hardware te maken (ik geloof dat er 8/8 jaguar cores/threads in de ps4/one zit en GCN GPU).
Dit is een uitstekende ontwikkeling voor pc gamers aangezien dit ervoor zorgt dat ontwikkelaars multi cpu gaan gebruiken om hun games te optimaliseren win -win dus.
Nu heb je ryzen/threadripper en Vega die uitkomt, over een paar jaar komt de ps5 met 8 of 16 ryzen cores en vega gpu. De hardware loopt achter inderdaad maar niet meer zoals vroeger dat een ps3 10 jaar mee ging voordat er een nieuwe aankwam (zie ps4/ps4 pro of one /one-s. Ze komen nu binnen een paar jaar met nieuwe hardware). Ik verwacht dat de console in de toekomst mee loopt met PC hardware.
Hoe dan ook zoals eerder gemeld het zijn mooie tijden voor pc bezitters en iets minder mooi voor console bezitters aangezien je nieuwe PS4 na een paar jaar al weer 'obsolete' is geworden met de komst van een 4k versie :+
Je PC is toch ook vrij snel obsolete je moet elke keer je Video kaart upgraden wil je de laatste games optimaal kunnen spelen.
Als je een Geupgrade Console koopt verkoop je gewoon je oude console en valt het kwa geld best wel mee.
Dus ik zie niet zo snel een probleem ik denk ook dat ze ook meer rekening houden dat de games wat langer blijven werken op de langzamer modellen.

Maar het gevoel wat ik nu krijg bij Microsoft Xbox Scorpio is dat ze niet echt system seller hebben kwa Games en er dus weer een Multimedia /alles in 1 ding van maken en hem dus meer naar de PC omgeving trekken.
Ik hoop dat ik het miss heb en er wel een hoop coole games voor uit komen dan koop ik er ook 1.
Onzin, ik heb een 970gtx die inmiddels al 3 jaar oud is en nog alles prima kan draaien op 1080p hoge settings. Wil je op 2k of 4k dan moet je inderdaad een nieuwe gpu hebben. Maar ik verwacht dat de komende paar jaar de aankomende games nog prima draaien op een 970 in 1080p en de jaren daarna op lagere settings, geen AA. Mocht ik hem nu willen verkopen zal ik ongeveer de helft van het aankoop bedrag er voor terug krijgen, als ik ga minen naar cryptocoins zal ik over een jaar het originele aankoop bedrag ruim terug verdient hebben.
PC is flexibiliteit, console = games.
Onzin. Ik heb nog steeds GTX780 sinds april 2014 en deze doet het nog steeds goed.

Vroeger in de midden 2000 en later moest je inderdaad ieder jaar je PC upgraden maar tegenwoordig niet meer en zijn meeste hardware nog steeds goed na een aantal jaren.
Upgraden is geen moetje maar is vrijblijvende luxe optie voor iedereen.
En extreem setting of high , moet niet , maar meer ondat het kan.
En de een wilt er wel geld tegen smijten de ander niet.

Met medium of low setting zit je ook op nivea van paar jaren oude console. Zij hebben niet de optie om met de laaste hardware extreem settings te beleven.
Zij moeten wachten op nextgen console voor hogere settings.
Die je ook niet hoeft te kopen gezien crossplatform vaak 2 generaties beslaat.

Op mijn consoles game ik en extra features buiten games om maken UI van de OS wat druk. Maar je kan nog steed gamen met lean&mean GameOS.

Op PC doet een 720p setting het ook op 1440p sherm dat is dan nog altijd HD

Ik heb ook wel eens op low gegamed. Maar soms ook geupgrade niet omdat het moet maar omdat het kan. Toen was PC mijn main hobby. Nu gedeeld met twee andere hobbies. Dus moet niet maar kan ook even niet. Al is PC wel weer aan de beurt.
Dit geld ook voor een console je hoeft niet te upgraden.
Ik bedoel alleen maar dat een console upgrade niet zo duur meer Is en in vergelijking met een pc vergelijkbaar.
de hardware loopt nu meer achter dan vroeger. vroeger was een ps(2) of xbox qua performance vergelijkbaar met een veel duurdere pc bij launch. voor de ps4 en xbox one golden dat ze ongeveer evenveel kostten als een pc met vergelijkbare specs. misschien 100-200 euro minder. maar niet de helft minder. het voordeel van de direct to metal approach is ook niet meer zo groot als vroeger omdat de consoles nu gewoon met directx tussenlaag werken, wat natuurlijk handig is als je toch al (aangepaste) pc hardware gebruikt.

de bang for the buck is nu lager dan vroeger. de lifecycle van de console ook. er zijn minder goede exclusives van halo 2 formaat. features als online 1-klik matchmaking zijn nu ook gemeengoed in pc games. veel voordelen van console zijn verdwenen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 9 juni 2017 16:15]

Dit is niet helemaal waar, om maar de xbox te gebruiken als voorbeeld, deze had een speciale pentium 3 (p4 was al een jaar uit) en een nvidia nv20 (die al een jaar verkrijgbaar was voor de PC, het was wel een betere versie dan de nv20 voor de pc.
(theoretisch was de xbox gpu sneller dan de ps2) Maar een ATI Radeon 8500 was even snel en een paar maanden na de xbox kwam nvidia met de geforce 4/nv25 welke aanzienlijk sneller was dan de geforce3.

Xbox was eind 2001
Geforce 4 was feb 2002.
die xbox ging wel efficienter met beschikbare resources om dan een pc met evenveel rauwe rekenkracht. dat verschil is nu ook kleiner.
Dat is een ander verhaal, Xbox one s of what ever is ook beter dan meeste pc in omloop alleen de duurdere systemen met 1070 en hoger kunnen 4k op min 30fps, maar de hardware is minder dan high-end pc's. Volgens mij was jou antwoord dat Xbox toen voorliep wat niet het geval was, of ze minder overhead hebben is wat anders.
nee hoor, een gtx1060 kan ook prima 4k met 30fps, als je dezelfde trucs toepast als die xbox games doen om op een redelijke framerate te draaien, zoals super lage draw distance enzo
Ik heb m'n pc met een achterlijk lange HDMI kabel aan m'n tv aangesloten en op de bank ligt een xbox controller, maar ook een toetsenbord en muis. Ik kan dus kiezen wat ik wil gebruiken. Tobo en muis voor browsen, youtuben en alle smart-tv functies (zonder dat je perse een smart-tv nodig hebt dus) en voor snelle fps-shooters. Controller voor 3rd person, platform etc. Heb slechts één apparaat nodig voor alles, want de pc heeft ook nog een eigen tobo+muis en monitor om er achter te kunnen tekst verwerken etc..

Jammer van die xbox en playstation-only games. Maar ook dat is niet een heel groot probleem, xbox komt steeds vaker ook voor Windows uit en oudere PS spellen kan je streamen met Playstation Now (geen ervaring mee). Met wat emulators erbij heb je zelfs al je oude consoles ook bij de hand, al mist dat het gevoel een beetje natuurlijk :)

Daarnaast kan ik upgraden wat en wanneer ik wil en is eventuele herrie tijdens gamen niet zo'n probleem, aangezien de pc ver van de bank staat en je dan toch geluid aan hebt staan.
Tsja, console is ook fluisterstil en staat ook 3 meter van mij af, wat is je punt behalve de upgrades...
Over welke console heb je het dan precies? Afzijdig van de Switch is geen enkele current gen console fluisterstil. Wellicht dat je het niet hoort door de audio van je game, maar het is zeker wel hoorbaar op lager volume/wanneer je pauzeert.
Mijn One hoor ik vanaf 3 meter afstand niet hoor, sowieso beduidend stiller dan de 360
Als je er last van hebt tijdens het gamen, dan pas is het een probleem.
Ik speelde gisteren tekken 7 op de playstation 4 pro bij een vriend van mij en die is alles behalve fluisterstil. We hoorden allebei ineens een intens geblaas blijkt dat het zijn PS4Pro is.
dat de console geen pc kan zijn, maar de pc wel een console (exclusief platform exclusives)
Windows wil helemaal niks, Windows is een OS. Microsoft daarentegen...
Helaas is microsoft de pc harder richting de consoles aan het bewegen dan de console richting de pc. het blijft een dichtgetimmerd apparaat.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 9 juni 2017 16:03]

Dit. Ik zie het niet gebeuren dat Microsoft van de Scorpio een open ecosysteem maakt waarin mods, tweaking, emulators en concurrerende digitale stores mogelijk zijn. Ze proberen dit op pc zelfs te beperken met Windows S.
Nee want met een controller leg je het af tegen een muis en toetsenbord.

Ik heb geen zin om aan een bureau te zitten. Gewoon lekker op de bank met een controller.
Als je muis tobo aansluit kom je in PC lobby's
Op Windows is dit altijd wel op de een of andere manier te omzeilen en dus zou MS op deze manier alle shooters verpesten op de console.
dit is alleen te omzeilen door cheats te gebruiken. hypothetisch: als het spel detecteert dat je een controller hebt aangesloten kom je in controller lobby. dan zijn de muis tobo controls uitgeschakeld. als dat niet zo is pc lobby. zet je met een cheat die bit om, kun je geband worden. of code het zo dat dan de muis tobo input niet gelezen kan worden.

microsoft gaat nu ook al toestaan om muis tobo op de xbox aan te sluiten, game devs kunnen zelf kiezen of ze het toestaan of niet. afaik

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 9 juni 2017 16:10]

Ligt er natuurlijk maar net aan welk spel je speelt. FIFA, race spellen, arcade games speelt veel beter met een controller. Bij Shooters leg je het waarschijnlijk wel af.
daar komen ook platformers en games als diablo of dark souls bij
Of je krijgt de keuze, met een detectie van je controller en dan een aim assist :-)
ben je alsnog in het nadeel.
Als de kernel gewoon goed is - en dat zal wel, xbox is gewoon x86 - hoeven ze er alleen de goeie drivers en een betere UI op te zetten. De fout die ze bij Windows Mobile / 8 maakten is dat ze probeerden de UI te verenigen.
Ik ben console gamer en de reden dat ik daar op speel is omdat ik geen coders wil die aan het spel gerommeld hebben, en op de bank wil kunnen ploffen in mijn eigen huis voor me XX incher 4K scherm na een werkdag in een relaxte sfeer (in het weekend onder het genot van een pilsje).

Het is wat je situatie is. En waar je belang bij hebt.

Voor mijn gevoel, en wat ik lees op de interweb komt er toch meer blubber van de PC master race kant af, en dan allemaal om performance. Wow!
nouja coders die aan het spel gerommeld hebben heb je geen last van als je legaal aan games komt lijkt me, maar inderdaad, gewoon voor lui op de bank ff lekker gamen is een console ideaal
Maar wat maakt het dan precies idealer dan een PC met een (of meer) draadloze controllers?
Het kost me 10 seconden om een USB-Hub met 4 draadloze controllers aan mijn laptop (of Steambox) te hangen, ideaal voor gamen met vrienden (voetbal, racen, etc.). Dus wat is precies het verschil tussen dat en gamen op een console met 4 draadloze controllers?

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 9 juni 2017 14:48]

ik hou zelf bijvoorbeeld mijn werk/school liever gescheiden van mn games. op mn werk of school heb ik die games toch niet nodig. om dan een game pc aan te schaffen is ook een beetje overbodig. koop ik liever een console voor ongeveer 400 euro dan een game pc van meer dan 600 euro, en ik speel graag halo, succes om dat op een pc te spelen.
Dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur en inpassing in je eigen situatie is ben ik absoluut met je eens. Ik kan jouw keuze heel goed snappen, maar zelf heb ik een (dikke qua hardware, dun qua formaat) gaming laptop omdat ik persoonlijk de voorkeur geef aan een alles-in-1 (gamen, foto-bewerking, programmeren, boekhouden, media, browsen) die ik makkelijk in de lade van mijn koffie-tafel kwijt kan: een bureau met computer in de woonkamer en een los apparaat speciaal voor spellen is dan geen optie.

Maar ik zou niet willen zeggen dat het een nou beter is dan het ander (mijn excuses als ik dat onterecht uit je reactie had gehaald).
ik bedoel inderdaad niet dat het beter is, maar afhankelijk van de situatie is het ideaal.
Totdat je 60 fps UHD gewend bent of 144hz 1440p. Mijn PS4 staat hier naast mijn PC stof te happen, wachtend op die ene exclusive, Red Dead Redemtion. En die PC staat gewoon in mijn woonkamer en ik speel liggend vanaf de bank. Performance goes a long way, once you see it, you can never unsee it.
Mwah geld niet voor iedereen, draai hier een 3570k met een 1070 op 2K en ziet er idd strakker uit dan mijn consoles maar prefereer de console boven alles. In gemak vooral en die paar pixels/AA/etc minder lig ik echt niet wakker van. Ja het kan aan de tv, en ja steam kan ook in bigmode om een soort easy interface te krijgen maar toch.....

Nogmaals, geld voor mij, dus zijn er genoeg die het hier niet mee eens zijn maar alles over een kam scheren werkt ook niet.
Mwah, geldt voor de meesten die een PC hebben. Je prefereert lagere settings, 30fps en een lagere resolutie? Tijd voor een ritje specsavers denk ik.
Reageer je nu echt als een kind van 3 omdat iemand het niet met je eens is? Misschien accountje dumpert nemen? ;)
Een stuurtje voor een racegame geeft ook een voordeel. En denk dat een grote groep meteen overstapt op een toetsenbord muis voor shooters.
Dat gaat toch lastig van af de bank, en voor de gemiddelde console gamer is het gebruik van WASD maar lastig. Het heeft voor mij verrekte lang geduurd voordat ik een beetje mee kon komen in BF4 toen ik op de PC overgestapt was een paar jaar terug, alleen maar omdat ik elke keer op de verkeerde toetsen zat te drukken. Terwijl ik op de PS4 met een controller gewoon altijd in de top van een match zat. De grote groep die een muis en toetsenbord wil gebruiken heeft waarschijnlijk al een PC. Omgekeerd is het trouwens ook een drama, dat heb ik al vaker meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 10 juni 2017 10:50]

Das hellemaal waar vroeger deed ik weleens lanparty's houden thuis en de consol gamer kon dan totaal niet overweg met het toetsenbord tijdens een potje UT99/03 . Maar zodra de N64 met goldeneye te voorschijn kwam werd ik totaal ingemaakt.

Vind het upgraden van een pc alleen een dure hobby. Daarom ben ik over gestapt op de console.
Binair :)
10 = 2

Dus de Xbox Two S.

Nou ja, zou kunnen, toch? :D
Ha, daar dacht ik ook aan.
Persoonlijk hoop ik dat het gewoon Scorpio blijft. Klinkt lekkerder.
Volgens mij heeft Microsoft ook een OS die Windows 10 S heet. Wellicht is het daar op gebaseerd..
Misschien draait er Windows 10S op?
Een XBOX voor educatieve doeleinden?
Ja daarom een vraagteken, maar W10S is wel lichter toch.
Vraag het me af, je hebt er een quadcore processor voor nodig.
In de hudige Xbox One (S) zit al een AMD Jaguar 8 core cpu dus dat moet geen probleem zijn voor de Scorpio denk ik zo.
Windows 10 S is niet (alleen) voor educatieve doeleinden, het is de versie die straks op consumer PC's komt te staan. De vervanger van de gewone Windows 10 (niet-pro). Wel kun je dan voor een paar tientjes upgraden naar Windows 10 Pro, met alle bijbehorende features maar het idee is dat de 'gewone' gebruiker beter een meer dichtgetimmerd systeem kan hebben, waarbij alleen nog veilige software via de Store geïnstalleerd kan worden. Sideloaden kan dus ook niet meer en .exe uitvoeren is geblokkeerd. Lijkt mij prima voor een goede 75% van de PC gebruikers, die daardoor ook minder vatbaar zijn voor malware, systeemvertragende updaters en meer ongein. Het educatieve aspect is nagenoeg hetzelfde (geen rotzooi op de laptops van leerlingen) maar er zitten ook extra beheersmogelijkheden in die nu in Windows 10 for Education en Enterprise zitten.
Edit: Het is niet rechtstreeks de vervanger maar meer de spirituele opvolger, de mogelijkheden van 10 S zijn voor de meeste mensen voldoende en als bonus ben je beter beveiligd en kun je m eigenlijk niet slopen met allemaal speed up your pc adware

[Reactie gewijzigd door Steyn_E op 9 juni 2017 15:37]

Geen bron, gewoon mijn verwachting. Had ik niet helemaal duidelijk gemaakt. Maar de uitgangspunten voor het onderwijsaspect zijn wat mij betreft ook toepasbaar voor een groot deel van de consumenten. Ik zie het wel zitten voor de digibeten in de familie in ieder geval. Het zal zeker niet van de ene op de andere dag zo zijn maar uiteindelijk blijkt de gewone consument de walled garden van een ecosysteem best prettig te vinden zoals de smartphones wel duidelijk hebben gemaakt en ik zie niet in waarom de desktopmarkt niet ook langzaam die kant op schuift. Microsoft heeft in ieder geval aangegeven dat het ook voor consumenten is (zie de Surface laptop, die is echt wel te duur voor gewone scholieren) en niet alleen voor het onderwijs. En als die punten die ik aangeef ook duidelijk worden gemaakt aan consumenten dan zullen die daar ook de voordelen van in gaan zien. Denk ik :+
Ben het wel enigszins met je eens, maar de manier waarop het nu gaat is ook niet goed. Programma's hebben toegang tot veel te diepe lagen van het OS en kunnen daardoor veel te veel kwaad. Wat mij betreft zou er elk programma in een sandbox moeten draaien zodat drive-by aanvallen veel moeilijker worden en het register van Windows niet zo'n ongelofelijke bende. Zeg maar UWP apps kunnen sideloaden op 10 S, dan is die afhankelijkheid wel enigszins opgelost. Want laten we wel wezen, het grootste deel van de mensen heeft alle backwards compatibility en kernel-niveau access niet nodig, dus waarom het risico lopen dat het misbruikt wordt? Ook zou het theoretisch mogelijk zijn om ook andere stores in Windows in te bouwen, Steam bijvoorbeeld. Als er maar enige controle is op wat er in staat. Vanuit beheersoogpunt van de 'simpele' gebruiker is dat ook veel makkelijker, alles uit een store, die controleert wat er binnenkomt en de boel up to date houdt.
Grotendeels mee eens. Uwp zorgt inderdaad voor extra beveiliging, maar het mag geen reden zijn om een gesloten iOS model op te dringen. Als we in Windows S uwp apps van andere stores zouden kunnen installeren, zou ik er geen graten in zien.

Voor pc-gaming is uwp echter nog steeds te gesloten imo.
Dat heeft nog nooit iemand begrepen. De laatste is toch ook wel weer een mooie: Windows 10 pro for workstation 8)7
De 15e Windows 10 sku. Ach ja, we zijn het gewend laten we maar zeggen.
En wat is er daar precies mis mee ?
Als je Windows 10 Home of Pro gebruikt, maakt het toch niet uit dat een "for workstation" is. En voor consumenten/tweakers zijn die twee toch het belangrijkste?
En zoek je specifiek een OS voor je workstation, dan weet je onmiddellijk wat je nodig hebt.

Daarbij komt nog dat het helemaal niet zeker is dat deze xbox die naam gaat krijgen. Dat wordt afgeleid uit een code die te zien is in de teaser (het rode rechthoekje op de foto bij het artikel).
Tot zover heet het ook geen Xbox 10 S. Iemand heeft dat zelf verzonnen. Er staat over duidelijk gewoon X105101-317 in het plaatjes en met een beetje fantasie komt daar opeens het console name en release datum uit?
Als het een code is om te ontcijferen of wat dan ook wat wel vaker gebeurt dan leuk laat maar de kunsten zien. Zoals dit hele verhaal is gebracht had het net zo goed iemand kunnen zijn die roept dat hij buitenaardse wezens heeft gezien omdat hij een ufo in de lucht zag en zijn fantasie er op los heeft gelaten.
Tellen van " " tot 10 met Microsoft!

- " "
- 360
- 1
- 10

Ik vraag me af hoe bont ze het kunnen maken...
Heel simpel.
Er draait W10 op.
De S is voor small net als bij de XB1S.
Wat valt daar niet aan de snappen?

Ik heb eerder moeite met een Pro benaming op een consumenten apparaat.
Ik snap vrij weinig van de naamgeving van Sony (en Apple)

De naam is helemaal nog niet zeker, dus de vraag of je het snap is nog niet eens aan de orde ;)
Als je de naamgeving van Apple al niet snapt dan is de naamgeving van Samsung, Dell, HP, Acer hiërogliefen voor jou.
Leg uit, want dan informeer je hele volksstammen met mij.

Ik vrees dat het stil en dark wordt.
Apple brengt 1 toestel per jaar uit.

Soms brengen ze zelfs een heel jaar geen update uit van de Macbook of iMac lijn.

Als jij met zo weinig producten al moeite hebt om de naamgeving te volgen zal je dus per definitie helemaal gek worden van de naangeving van een pak em beet Acer die tientallen modellen uitbrengt met naamgevingen als Acer Aspire Nitro VN7-572G-5280

maar jij zal wel de uitzondering op de regel zijn die al deze modelnamen heel logisch vind en allemaal uit je hoofd kent
Xbox 10 Microsoft Scorpio 10 10=Windows10
M S
Ja zelfde hier, noem het dan gewoon XBOX TWO, nu raken veel mensen in de war.

Ach ja.
Beter noemen ze hem gewoon xbox
Is Scorpio nou een geheel nieuwe generatie of gewoon hetzelfde als de huidige Xbox maar dan met betere specs (zoals de PS4 en PS4 Pro)?
Het is dezelfde generatie in de zin van dat er geen aparte spellen voor ontwikkeld worden en alle spellen van de One en One S ook op de Scorpio kunnen draaien. Behalve eventueel VR mogen ontwikkelaars ook geen spellen exclusief voor de Scorpio ontwikkelen. Het is daarmee een beetje zoals met een PC: de scorpio heeft hogere specs en kan daardoor hogere resolutie/meer fps/betere graphics tonen, maar oude machines kunnen dezelfde spellen draaien.

Ik denk - ondanks dat dat altijd het voordeel was van consoles - dat we toch steeds meer gaan naar een continue evolutie van consoles dan eens in de 8 jaar een compleet nieuw systeem. Op deze manier kan er bijgebleven worden met de techniek zonder dat oude gebruikers meteen al hun spellen kunnen wegflikkeren of perse een nieuwe moeten kopen. Op zich denk ik niet dat dit een slecht iets is. We hebben al een eerste upgrade gehad in de vorm van de XBox One S die 4K-ondersteuning toevoegde. De 'gewone' One zal daarmee langzaam komen te vervallen.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Microsoft altijd de laatste 2 of 3 updates blijft ondersteunen en verkopen. Er komt dus een moment waarop een oude versie niet meer ondersteund gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 9 juni 2017 11:06]

Er zal zoiezo een tijd komen dat er games gaan gemaakt worden die enkel nog op de Scorpio gaan draaien dat ziet iedereen aan komen. De extra ontwikkeltijd die ontwikelaars moeten stoppen in het 'downgraden' naar de orginele xbox one gaan ze heus niet blijven doen.
Ik blijf vinden dat het een dikke vinger is naar de kopers van de xbox one.
Natuurlijk komt er uiteindelijk een tijd dat games alleen voor Scorpio gemaakt worden. Dat is het moment dat de One S niet meer ondersteund wordt. Dat is ook het moment dat er waarschijnlijk alweer 1 of 2 snellere consoles zijn dan de Scorpio. Waarom zou het 'downgraden' van puur de visuals zoveel moeite zijn? Op de PC is het toch niet anders? Daar draaien spellen op miljoenen verschillende configuraties en kan je opties om de graphics in het spel aan te passen en daarmee de performance aan te passen.

Via de NVIDIA experience-bloatware kan je ook spellen met één klik op de knop optimaliseren zodat het spel de 'beste' instellingen kiest voor je grafische kaart. Ik kan me niet voorstellen dat het daarom voor moeite is voor een spelontwikkelaar om te detecteren of het een One, One S of Scorpio is en vervolgens grafische configuratie x, y of z te laden. Voor de rest is alles identiek, dus het lijkt mij geen enkel probleem opleveren.
Onzin. Het downgraden naar de originele xbox one zal vaak heeel simpel zijn. Het is gewoon een kwestie van de resolutie een flinke stap terugzetten, kleinere textuurresolutie pakken en eventueel wat effecten een tikje minder gedetailleerd maken. Die opties zitten vrijwel altijd al in het spel voor de pc-versie. Een gedowngrade versie maken voor de xbox one kan zo binnen enkele honderden manuren al volledig klaar zijn.

De xbox one zal altijd alle scorpio spellen kunnen spelen op simpelweg een lagere resolutie. De one is dan wel veel minder krachtig dan de scorpio maar deel de resolutie door 4 tot 6 en dat probleem is meteen opgelost.

Microsoft is er heel duidelijk over geweest dat de scorpio nog niet 1 exclusieve game krijgt en zal daar nooit op terugkomen. Waarom zou microsoft zich in de voet schieten door miljoenen mensen furieus te maken?
Dus wat jou betreft moet Sony de norm maar bepalen ?
Integendeel, concurrentie is goed. Ik denk alleen dat microsoft hiermee zichzelf mogelijk in een moeilijke positie zet en de grens laat vervagen. Wat nu als deze generatie af is? Dan zit je met een console die dezelfde games moet draaien als de vorige versie, maar vele malen krachtiger is. Wellicht komt er dan een tijd dat er games enkel gaan draaien op de one x, en juist die games zullen dan ook gaan draaien op de volgende console van Sony. En die zal vervolgens nieuwer en krachtiger zijn.
Volgens mij gewoon een geupgrade xbox one, net als de ps4 en de ps4 pro.
Ik denk dat Microsoft afstapt van het idee van consolegeneraties. Dit is gewoon de nieuwe en betere Xbox die alle Xbox One games zal spelen. Over een paar jaar zal er weer een nieuwere uitkomen die ook onder dezelfde architectuur gebouwd is en dus ook de oude games speelt. Net zoals met een PC het geval is dus.
Er was dus volgens Microsoft 1 gb ddr3 nodig voor 4k en nu is het vrijgekomen als gddr5? :?
De huidige xbox gebruikt 3gb van de 8gb ddr3

Scorpio gebruikt 3gb van de 12gb gddr5


ddr3 is geheel vervangen door gddr5

[Reactie gewijzigd door gjmi op 9 juni 2017 11:06]

De huidige Xbox one maakt gebruik van 8GB ddr3, en de scorpio maakt gebruik van 12GB gddr5
Gaat de normale gamer het verschil zien tussen checkerboard en native 4K? Een uit de vijf PS4s is een Pro, dus zelfs daar kiezen gamers voor meest goedkope optie. Ik geloof zelf niet dat veel zal doen voor MS.
De Pro kwam veel later en lang niet alle mensen gaan hun Ps4 vervangen door een Pro.
400 Euro blijft veel geld als je al een normale hebt staan.
Dit zal met de Scorpio & Xbox One niet anders zijn.
Het zijn de mensen die graphics ERG belangrijk vinden die zon upgrade in huis halen.
En ja....native 4k zie je direct als je ze naast elkaar zet.

Maar ja, goede games blijven het allerbelangrijkste en op dat gebied wint Sony.
Microsoft heeft de sterkste hardware, Sony dus de sterkste software :P
Ligt er aan welke games/genre je speelt.
De games/software die ik speel wint Microsoft hands down.

En de 4K native is super voor de langere termijn. Ik ga een XB Scorpio niet gelijk halen maar een jaartje later.

Edit: De :P is blijkbaar gekscherend bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 9 juni 2017 12:24]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, welke genres/spellen speel je dan? Third party support is voor beide goed maar ik heb het idee dat sony veel meer exclusives heeft die de moeite waard zijn.
Bijvoorbeeld Forza Horizon 3. Inclusief Play Anywhere,
"Volgens The Verge gaat Microsoft de Scorpio uitbrengen onder de naam 'Xbox 10 S' en streeft het concern ernaar van het apparaat een pc voor de woonkamer te maken."

Zou me niets verbazen als dit het idee is. Zou me ook niets verbazen als het systeem juist daarom weer geen verkoop wonder wordt. Microsoft maak dezelfde fout keer op keer met de Xbox, ze willen een PC-console maken en daar hebben de meeste gamers simpelweg geen behoefte aan. PC's en Consoles zijn twee compleet verschillende systemen, die verschillende segmenten bedienen en de gewenste overlap die MS zoekt bestaat m.i. niet. Zelfs met het succes van console-shooters zal een PC gamer nog altijd de muis+toetsenbord combo prefereren. Die trek je dus niet met de Xbox.

Daar bovenop verliezen ze ook alle typische Japanse console games omdat het systeem in Japan niet verkoopt en houdt je dus enkel multiplatform games over. Dus pure console gamers trekken naar de PlayStation, want meer exclusieve games (Ook third party, denk aan een Persona 5, bijvoorbeeld). PC-gamers investeren liever in een PC. En als je als PC gamer echt achter je TV wilt gamen zijn er inmiddels al een aantal goede streaming opties (Shield, Steam Link).

Nu was het vroeger zo dat PC gaming meer een Europees ding was, maar dat is al jaren niet meer het geval, ook in Amerika verliest dit idee terrein op gewone PC's. De Xbox Scorpio zal het ongetwijfeld nog steeds wel redelijk tot goed doen in Noord-Amerika, de games zijn afgestemd op die markt en het merk is daar behoorlijk sterk. In Japan zal het nooit goed lopen en de EU is altijd al een PlayStation gebied geweest, en zeker nu. Ik zie een focus als PC replacement voor je TV gewoonweg niet werken, klinkt als een console met schizofrenie, net als de Xbox One die een Mediabox wilde zijn. Microsoft zoek naar een niche die niet bestaat, een console moet gewoon een console zijn, daarom draait de PlayStation beter, daarom gaat ook de Switch nu goed. Het zijn consoles waarop je lekker kunt gamen met games die gemaakt zijn om op de bank te spelen, dat heeft gewoonweg meer appeal dan "je kan nu dit grafische powerhouse ook op je TV spelen" -Waarom wil ik dat?
Als ik één ding vind, dan is het dat de tegenwoordige consoles meer PC zijn dan wat anders die wat meer geoptimaliseerd zijn voor gebruik met een controller. Als ik een XBox One controller aansluit op mijn PC en ik start Steam in Big Picture Mode heb ik in feite hetzelfde als een console. Tegenwoordige consoles doen aan updates, mods, draaien een browser, ondersteunen muis en toetsenbord, kunnen media afspelen, hebben apps. Dus in die zin vind ik het idee van Microsoft helemaal niet zo gek. Of de uitwerking goed gaat zijn is een tweede.
Consoles zijn nog steeds een walled garden, terwijl pc (behalve de Windows Store weliswaar) een open ecosysteem is. Het resultaat daarvan is dat pc-games beduidend goedkoper zijn dankzij concurrentie tussen diverse digitale stores, dat ELKE game gemod en getweaked kan worden, dat je geen licenced controllers of stuurtjes nodig hebt, dat online gaming gewoon gratis is etc etc etc. Consoles zijn dus nog bijlange niet te vergelijken met de pc op gebied van gaming.
Dat maakt ook niet uit. Microsoft wil Xbox hardware onafhankelijk maken, zodat het op elke pc kan en zal draaien. Zodoende kunnen ze de twee game platformen versmelten tot één groot game platform dat meer dan 80% van de markt in handen heeft. Dan hoeven ze zelf geen nieuwe console hardware meer te ontwikkelen. En krijgen ze meer grip op het pc game platform. Wat nu nog voor een groot deel bediend wordt door Valve en EA (wat ze een doorn in het oog is).

Inmiddels hebben ze hier al meerdere pogingen toe gedaan (en gefaald). Wat niet meer dan logisch is, gezien Microsoft als bedrijf veel te versplinterd is, om een uniform product op dergelijke schaal te laten slagen.

Een mooi voorbeeld daarvan is hun powershell, waar je voor ieder product compleet verschillende commando's hebt, omdat de afdelingen niet onderling een uniforme standaard hebben afgestemd.

Elk Microsoft ontwikkel team is zijn eigen eiland.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 9 juni 2017 11:49]

Ze zullen er ook nooit in slagen. Pc-gamers willen geen walled garden, terwijl console gamers dit juist wel willen.
Niemand wil een walled garden. Pc gamers willen de mogelijkheid tot meer complexiteit en meer keuze vrijheid. Console gamers willen simpliciteit.
Meer keuze vrijheid betekent niet per sé meer complexiteit. Pc-gaming is eenvoudiger dan ooit dankzij features als GeForce Experience en Big Picture Mode. Toch lijkt dit voor veel gamers nog niet voldoende. Het gebrek aan marketing voor pc-gaming zal hier ook wel voor iets tussen zitten.
@bones zelfde principe als de ps4 pro, alles speelt dus op de scorpio af maar dat ding heeft veel betere specs :-)

@Akemi
Zoom eens in op de foto, het rode vakje moet je naar kijken;)

[Reactie gewijzigd door LuisjeNL op 9 juni 2017 10:58]

Waarom niet dynamisch ? Ik vind het huidige Xbox One Dashboard soms niet altijd even snel. Ik heb zo'n 120 games in mijn bezit en als ik naar Apps en Games ga, dan duurt het soms echt 40 seconden voordat alle games zichtbaar zijn. Als er niet gespeeld wordt, dan zou je dus extra geheugen kunnen inzetten voor een snel dashboard. Wanneer er een game opgestart wordt en de focus heeft, zou het dashboard geheugen vrij gemaakt kunnen worden voor de game.

Klinkt natuurlijk allemaal vrij simpel van mijn kant, maar in de praktijk zal het wel wat ingewikkelder liggen.
Heb je veel op de interne schijf staan? Ik heb 2 externe schijven (SSD en HDD) met 90+ games, meestal toch binnen 10-15 seconde zichtbaar.
X10S101-317
317
3 - 1 - 7
Halflife 3 confirmed, 1 juli 2017.

Datum zou wel zeer netjes zijn, veel gokte op 'holiday' 2017, november/december. Zou leuk uitkomen, FIFA net uit, Forza 7 zal ook wel rond die datum zitten, zeer benieuwd naar zondag :)
Beetje vergezocht lijkt mij.
Om de woorden van petersm1t te gebruiken :P
Half Life 3 exclusief op de Scorpio ?!
Dat zou pas een stunt zijn ! _/-\o_
Mooie hardware, nu de games nog, anders is er niet echt een reden 'm aan te schaffen.
Ashen, Below en Cuphead in 4K, lekker hoor !
Kan ook niet wachten om de geupgrade versie van Killer Instinct te spelen :9