×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Xbox One X heeft alle keuringen doorstaan en pre-orders beginnen binnenkort'

Door , 116 reacties

Phil Spencer, het hoofd van de divisie die de Xbox maakt, heeft op Twitter gezegd dat de Xbox One X op alle vlakken goedkeuring heeft gekregen en dat de aankondiging dat pre-orders geplaatst kunnen worden, niet lang meer op zich laat wachten.

Op de officiële website van Xbox staat dat de Xbox One X nog altijd niet is goedgekeurd door de Amerikaanse Federal Communications Commission en dat de console niet kan worden besteld, voordat de FCC zijn goedkeuring heeft gegeven. Spencer heeft op Twitter gezegd dat deze goedkeuring er nu is, waardoor de console vermoedelijk binnenkort kan worden besteld.

De Xbox One X werd op de E3-gamebeurs in Los Angeles onthuld, maar een datum vanaf wanneer de console kon worden besteld werd niet gegeven. Waarschijnlijk had dat te maken met het feit dat de FCC nog geen toestemming had gegeven op de datum van de bekendmaking.

De nieuwe console van Microsoft is de opvolger van de Xbox One S. De Xbox One X komt op 7 november 2017 uit voor een prijs van 500 euro. Het apparaat is niet alleen Microsofts snelste, maar ook de kleinste console die de fabrikant ooit bouwde. Tweakers heeft eerder deze maand een videopreview van de console gemaakt.

Terugkijken: videopreview van de Xbox One X, tijdens de E3-gamebeurs in Los Angeles.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-07-2017 • 19:51

116 Linkedin Google+

Reacties (116)

Wijzig sortering
Als het nieuws uit verleden tijd nog steeds klopt, dan zal de XBOX een van de eerste apparaten ter wereld zijn met HDMI 2.1. Een van de belangrijkste functies in de HDMI 2.1 specificatie is de ondersteuning voor VRR (Variable Refresh Rate, i.e. FreeSync). Het zal dan een primeur zijn voor de console markt dat het ook naast de PC VRR zal kunnen bieden. VRR is wat mij betreft veel belangrijker dan je game te kunnen laten renderen op UHD, want het is een techniek die je game ervaring verbetert zonder dat er meer rekenkracht nodig is, en de levensduur van je console kan verlengen (game devs kunnen in theorie langer met een console generatie doen voordat er een upgrade nodig is in rekenkracht, want VRR zorgt voor een soepelere ervaring op lagere FPS dan zonder).

Als je voor de XBOX gaat en nog een nieuwe TV wilt kopen, maar de nood niet hoog is, wacht dan met de aanschaf van een nieuwe TV totdat er wat meer bekent is over VRR ondersteuning op TVs.
FreeSync support baked in?
One particularly interesting tidbit from Gamasutra is that Project Scorpio will support variable refresh rate technology (aka, FreeSync / G-Sync). This is a capability that’s been added to the DisplayPort standard; the HDMI 2.1 standard is expected to include the technology as well. Microsoft wants to enable the feature on supported monitors, while working with TV manufacturers to convince them to add it as well.
https://www.extremetech.c...rticulars-vr-support-hazy

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 24 juli 2017 20:58]

Waarom geeft VRR volgens jou een soepelere ervaring op lagere framerates dan zonder VRR? VRR is er toch alleen voor om te zorgen dat je geen vsync hoeft te gebruiken om screen tearing voor voorkomen? Waar vsync de framerate aanpast aan de refresh rate van het display (dus veelvouden of helften van 60Hertz), past VRR de refresh rate aan van het scherm aan op de fps van de console.

Echter gebruikte consoles vaak helemaal geen vsync, aangezien screen tearing vaak zichtbaar was. Daarnaast kan een gamedev niet uitgaan van VRR, want het overgrote deel van de gebruikers zal dit niet hebben gedurende de levensfase van de Xbox One X. En dus zal een game developer nog steeds rekening moeten houden met het ontwikkelen voor gebruikers zonder VRR.

Maar misschien mis ik wat kennis en kun je toelichting geven.
VRR, net als G-sync en Freesync is een voordeel voor een minder storende ervaring tegenover non-v-sync of v-sync. Waarom? Omdat je 1: geen frames langer laat wachten dan nodig, waardoor je minder haperend beeld en minder vertraagde input krijgt (v-sync dus) en 2 je tegenover non-v-sync geen overlappende beelden krijgt, a.k.a. tearing.
Ik heb geen console, dus ik weet niet of altijd v-sync gebruikt wordt, maar vaak moet de ontwikkelaar extra zijn best doen om een game zonder haperingen op een vaste 30fps te houden, als de framerate ook maar even dipt onder de 30 fps dan voelt het al niet meer vloeiend. Maar voor games die schommelen tussen de 60 en 30 fps hebben dan wel last van v-sync stotteren of tearing. Het voelt toch altijd vloeiender als beide afwezig zijn. JUIST tussen de 30 en 60 fps is het erg zichtbaar. Ik heb een G-sync monitor en in die range is het echt een verademing.
Oké, met v-sync uit is de framerate en input lag optimaal, dus je ervaart geen vertraging o.i.d. maar het beeld is van mindere kwaliteit.
Vooral in het geval van deze console die games boven 30fps wil laten draaien op hoge resolutie is het een stuk minder vervelend als deze relatief veel schommelt in fps met VRR. Dat voorkomt dat ontwikkelaars zich gedwongen voelen om te kiezen tussen 30 of 60fps. Vaak voelt een stabiele 30fps vloeiender aan dan hogere schommelende framerate.
Maar je moet het ervaren hebben om het te begrijpen. Ik wil niet meer zonder.

Edit: ik snap overigens dat mijn uitleg niet veel anders is dan je zelf al zegt. Maar soepeler wil niet alleen zeggen dat je frames op tijd komen. Het voelt ook gewoon soepeler als de beelden vrij van tearing zijn.

Edit 2: Volgens mij gebruikt Overwatch bv wel gewoon v-sync.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 24 juli 2017 23:05]

Met andere woorden: het maakt geen donder uit zolang je GPU op tijd frames kan renderen en de rest is puur cosmetisch en esthetiek. Het helpt dus niks met een GPU die niet op tijd frames kan renderen.
Het duurde even voordat ik snapte wat je bedoelt. Maar ik neem aan dat je erop doelt dat het alleen verschil maakt wanneer je niet een vaste 30 of 60fps haalt?
Wat je in dat geval moet begrijpen is dat wanneer deze niet vastgepind wordt door een minimum vast te zetten in jouw geval, het onmogelijk is om een vaste framerate te hebben.
Stel je voor dat vsync niet aan staat en dat een game is ontworpen om altijd minimaal 60fps te halen. Want dat is wat in principe gebeurt als een game op 60fps permanent draait. Vsync bepaalt in dat geval gewoon een minimum.
Als je dan vsync uit zou zetten, zul je merken dat de echte framerate constant schommelt tot waarden die ver boven 60fps liggen.
En ook in dat geval heb je last van tearing, overlapping van frames.

En ja, het klopt wel wat je zegt dat het dan wellicht cosmetisch is dat je dit variabel en onder de 60hz kunt krijgen door een mooier plaatje neer te zetten dat leidt tot een lagere gemiddelde framerate. Maar het mag aan de ene kant ook wel dat het er mooier uit mag zien met nieuwe generaties en tegelijkertijd is het ook erg moeilijk om 100% van de tijd te zorgen dat je niet onder het minimum van 60 uit komt. Dit hoeft overigens niet per se door de gpu te komen.
De berekeningen van de cpu vormen vaak al flinke beperkingen. Waardoor de gpu niet eens volledig benut wordt.

En zelfs regelmatige dipjes van 60 naar 59fps of van 30 naar 29fps kunnen al storend beeld veroorzaken.

En voor games waar snelheid niet het belangrijkste is is het fijn dat je een mooi scherp beeld hebt dat je tussen de 30 en 60fps kunt laten schommelen zonder dat het stotterend of "corrupt" aanvoelt/uitziet. Zonder dat je compromis hoeft te maken om het vast te zetten op 30fps met maximale kwaliteit of 60fps voor maximale vloeiendheid. Games die nu op 30fps vastgepind zitten kunnen in werkelijkheid vaak hogere snelheid halen waardoor het zonder stottering vloeiender uit ziet op sub 60fps gemiddelden. Waar het anders op meer dan 30fps minder vloeiend uit ziet dan bij een vaste 30fps.

Maar ja, uiteraard is alles een afweging tussen cosmetisch en snelheid. Een vrr helpt gewoon om het gevoel van compromis te verminderen. Meer cosmetisch met minder waargenomen verlies van snelheid.
Mensen vergeten ook daf dit soort technieken ook nog eens frametime stabilization hebben, naast het feit dat het tearing verhelpt.

(Athans G-sync met vsync / vsync (DWM) en <60fps)
Zou goed kunnen dat dit ook.het verschil is tussen gsync en freesync. Geen idee hoe VRR werkt hiermee.
Volgens mij ging het uiteindelijk om een firmware update, maar niet dat de XBOX ook daadwerkelijk een 2.1 poort zou hebben. Net als de Pro zou het gaan om een HDMI 2.0b.
Het lijkt mij dat MS de poort dan nog steeds HDMI 2.1 mag noemen, want veel features van HDMI 2.1 hebben niet de upgrade naar 48Gb aan bandbreedte nodig (o.a. VRR).

De timing van de release van de XBOX loopt toevallig wel gelijk op met de release van HDMI 2.1.
The new specification will be available to all HDMI 2.0 Adopters and they will be notified when it is released early in Q2 2017.

...

Q: When will the HDMI 2.1 Compliance Test Specification be available?

A: The HDMI 2.1 Compliance Test Specification (CTS) will be published in Q2-Q3 2017.
http://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/

Het zou idd kunnen zijn wat jij zegt dat het via een firmware update wordt toegevoegd, maar het zou ook kunnen zijn dat MS al bezig is/was met het implementeren met HDMI 2.1.
Nou dat vind ik toch goede hint. Als er TV komen met VRR enabled game modus of ingang.
Volgende TV wordt toch iets voorbij 2019 dus ik zal nog wachten.
Klinkt mij een beetje als destijds MMX :)
Denk dat weinig weer een tv gaan aanschaffen voor alleen vrr
In hoeverre interesseert dit een regular gamer ? Die weten dit niet. Zolang de content magertjes is of niet goed is zal de console niet goed verkopen..
Tegen de tijd dat dit interessant is en de standaard op iedere tv, dan zitten we alweer aan de PS5.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 25 juli 2017 10:06]

Kijk dat is goed nieuws, goeie stap voor meer (echte) 4k content. Al heb ik nog sterk mijn twijfels of ik hem ga halen, mijn XB1 hapt vooral stof en mijn pc zal krachtiger zijn dan de Xbox One X.

Grootste nadeel van serieus gamen op mijn UHD scherm is de forse input lag, 70 ms is teveel voor veel games. Als je van een 144Hz scherm kom is dat nogal een achteruitgang.

Weet dat nieuwere UHD schermen dit probleem overigens minder hebben.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 24 juli 2017 19:57]

Correct, dat is een euvel dat ik ook heb. Ik heb een Sony Bravia uit 2016 en die heeft nog een input lag van 35ms volgens deze review: https://reviews.lcdtvbuyi...-tv/sony-xbr-49x830c.html Alleen een enkele spiksplinternieuwe Panasonic of LG UHD-TV heeft een voor gaming acceptabele input lag.

Wat mij vooral over de streep zal trekken is echter de capaciteit van de XBOX ONE X als mediacenter. Het ding komt ten slotte toch in de woonkamer te staan. Met een UHD Blu Ray en MediaCenter Software van het UWP-concept is het de vraag of ook 3rd party apparatuur gaat worden ondersteund. Het is een oude Technotrend Combo HD CI. Indien dit niet het geval is en mijn tv-ontvanger niet kan worden gebruikt via de BDA zal ik opteren voor een nieuwe PC die volledig op linux zal draaien. Daar moet ik dan wel een UDH-drive in bouwen maar dat is dan mijn enige alternatief.
Ik ben bang dat 3rd party appratuur zeer beperkt ondersteunt gaat worden. Aangezien de xboxone op een windows 10 U achtige versie draait ben ik bang dat er geen drivers zijn.
Het scheelt inderdaad nogal wat je gewend bent. Zelf ben ik recent van een oude Dell 2405FPW, een van de eerste min of meer betaalbare 24" panelen uit 2005, overgestapt naar een Dell S2417DG. Het blijkt dat de oude monitor zo'n 40 a 50 ms trager is dan de nieuwe (uit eigen testen met zelfde beeld naar beide schermen en foto's maken). Daarnaast is het een gsync scherm met hoge refreshrate. Sinds ik dat scherm heb kan ik veel minder goed tegen de lagere prestatie van de Xbox. Ik dacht vooral aan framerate, maar wellicht dat de inputlag ook wel mee speelt.
Ik ben gestopt met consoles na de xbox 360 & PS3.
Voornamelijk omdat de prijzen van PC games een stuk goedkoper waren binnen korte tijd na release, terwijl je op de console makkelijk nog 50,- kwijt zou zijn.

En op de PC heb ik altijd betere hardware gehad dan wat consoles bieden, net als velen. En je kan de draadloze controllers ook gebruiken op de PC als je wilt gamen/KODI op de TV. (Heb het zelf via HDMI naar de TV en 7.1 Receiver).
Ik ben gestopt met consoles na de xbox 360 & PS3.
Voornamelijk omdat de prijzen van PC games een stuk goedkoper waren binnen korte tijd na release, terwijl je op de console makkelijk nog 50,- kwijt zou zijn.
Dat is gek, ik vind net dat console games (althans, die voor de Xbox One toch) enorm snel zakken in prijs. Forza Horizon 3 kocht ik een tweetal maand na introductie reeds voor ¤30, Doom na een paar maand zelfs maar aan ¤20 (oid), en zo kan ik er nog wel opnoemen die via de game sales zelfs na korte termijn vrij goedkoop worden (BF1 passeerde ook al eens aan vrij lage prijs). Komt er nog eens bij dat je via games with gold een grote bibliotheek gratis games opbouwt (nuja, gratis... reken ¤40/j voor Gold).
Laat mij maar zeggen dat als ik de rekening maak, ik verrassend weinig geld uitgeef voor heel veel speeltijd.
Je kan ook console aan een Pc scherm hangen. En zo game ik.
PC PS4 etc aan 32" monitor 1440P
De fanboyism is weer hoog in dit topic. Er is toch duidelijk een verschil tussen kritisch zijn en fanboy gedrag. Ik zelf ben wel van Xbox -> Xbox 360 -> PS3 -> PS4 -> PS4 Pro, maar ik kan een goede console toch wel waarderen.

Voor mij zal voornamelijk de toegevoegde waarde er in zitten dat ik bijvoorbeeld games die ik op PC speel nu ook gewoon gemakkelijk op de bank in 4k beneden kan spelen. Terwijl ik de game maar 1 keer hoef te halen. (Forza 7, Gears 4, Forza Horizon 3, Crackdown 3, State of Decay 2, Sea of Thieves). En hij zal mooi staan naast mijn PS4 Pro.

We hebben een hele tijd gehad dat multiplatform titels altijd net iets beter liepen op de PS4 (900p vs 1080p, iets stabielere framerate), en zal het (waarschijnlijk) een tijdje andersom gaat zijn. En er zit ook nog een (Sony) UHD speler in.

Dus kan toch heel goed samen naast elkaar bestaan? Gewoon mooi speel doosje van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 24 juli 2017 20:37]

Tegenwoordig kan je toch via Steam Link je pc games streamen naar je tv? Volgens mij kan je ook niet-steam games eraan toevoegen, maar dat weet ik niet zeker. De toegevoegde waarde om op de bank te spelen kost je dan maar een fractie van wat een console kost :).
Dat is uiteraard zo, maar een Steam Link heeft een maximale game resolutie van 1080p. Je hebt deze console juist zodat je 4k bij 30 of 60fps wilt spelen op je 4k TV.

Ik heb zelf een Nvidia Shield staan en kan via daar 4k@60fps "streamen" maar de compressie die er gebruikt word om het acceptabel over het netwerk te streamen i.c.m. de input lag die je hebt is lang niet zo mooi als je het "native" hebt draaien.

Het kan wel zeg maar, maar het is het net niet.
Hoezo kleinste?

XBOX ONE S is 29x23x6cm en de XBOX ONE X is 30x24x6cm.... is toch groter...

Zie ook https://api.reshift.nl/mo...90/?width=640&crop=center

bedankt voor de goede uitleg wat groot en klein is. Denkelijk bedoeld met gewicht :)

[Reactie gewijzigd door hawkeye73 op 24 juli 2017 23:34]

Is vooral in de hoogte denk ik ;) Het is echt marginaal. Maar de Xbox One S is officieel 29.5cm x 23cm x 6.5cm en de Xbox One X 30cm x 24cm x 6cm.

Maar de Xbox One is is wel bijna een kilo zwaarder (900 gram) dan de Xbox One X. Dat zal waarschijnlijk door die Vapor chamber koeling oplossing komen.
Is hier toch al beschikbaar geweest voor pre-order? Kan me herinneringen dat die te bestellen was bij Bol.com en MediaMarkt.
Gamemania heeft een speciale "nieuwsbrief" voor de XBOX ONE X
Leuk. Snellere hardware & Betere controllers. Jammer dat de PS4 een beter set exclusives heeft.
Wel leuk, maar m'n Xbox One Elite ligt al stof te verzamelen. Live Gold is verlopen en geen zin om het te verlengen. Wie weet brengt CoD ww1 in november daar verandering in.
Jesus wat veel zure fanboys in dit topic zeg. Kunnen jullie nou echt niet even blij zijn voor de Xbox Fans? Nee hoor lekker meedelen dat je een Switch heb (heb ik ook daar niet van) of dat je een Playstation hebt. Bah Sony Fanboys zijn weer terug op ouderwets arrogantie niveau zeg.

Het is toch alleen maar beter dat je nu Crossplay en Crossbuy hebt, zeker als je vanaf de bank wilt spelen? Maar goed zal wel weer aan mij liggen.
mooie matte look,
precies de ps2
Mooie console,forza-gears of war-halo waren vroeger de ms games.Alleen nu komen ze wel erg snel met die games.

Denk dat de meesten het nu wel gehad, hopelijk komen ze ooit met nieuwe exclusieves.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*