Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Forza Motorsport 7 draait in 4k met 60fps op Xbox One X

Door , 57 reacties Linkedin Google+

Microsoft heeft Forza Motorsport 7 aangekondigd op de E3-gamebeurs in Los Angeles. Het racespel draait op de nieuwe Xbox One X op een 4k-resolutie en met hdr op 60fps. Daarnaast zijn er veel nieuwe auto's, waaronder de Porsche 911 GT2RS.

Naast de 4k- en hdr-ondersteuning bevat het spel dynamische weersomstandigheden: elke keer als coureurs in een van de meer dan dertig omgevingen rijden, kunnen ze met andere weertypen te maken krijgen. Regen heeft effect op de besturing en op de circuits ontstaan dynamisch plassen.

Spelers kunnen bij Forza Motorsport 7 de beschikking krijgen over meer dan zevenhonderd Forzavista-auto's, waaronder Ferrari's, Lamborghini's en Porsches. Van dat laatste merk maakt de nieuwe Porsche 911 GT2 RS deel uit van het spel. Microsoft heeft een langdurige samenwerking met de Duitse automaker.

Microsoft maakte nog geen introductiedatum bekend voor de Xbox One X-versie van Forza Motorsport 7, alleen dat deze eind dit jaar verschijnt. De Xbox One-versie van het racespel verschijnt 3 oktober, die voor Windows 10 komt dan ook beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Reactiefilter:-157051+123+20+30Ongemodereerd23
Is dat native 4K, of upscaled met een of andere "checkerboarding" techniek net zoals ook veel op de PS4 Pro gebeurt? Voor het detail in de game hoop ik eigenlijk dat het via upscaling is, want native 4K met 60fps lijkt me niet mogelijk met hedendaagse hardware die betaalbaar moet blijven voor zo'n console zonder ernstige concessies te doen aan bepaalde details in zo'n game.. Draai je wel op 4K resolutie en 60fps, maar ziet de game er verder vrij 'kaal' uit, dat wil je denk ik ook niet..

Gelukkig is de game ook op PC speelbaar tegenwoordig, zijn dat soort zaken helemaal geen issue.. Nu alleen nog HDR monitoren (of je sluit je PC gewoon op een TV met HDR aan).. :P
Dit is voor zover ik weet native 4K. Ze hadden namelijk al in een nieuwspost gezegd dat ze native 4K 60FPS in een custom versie van Forza Motorsport 6 voor elkaar hadden gekregen en rekenkracht overhielden.

[Reactie gewijzigd door damaus op 12 juni 2017 08:21]

Native 4K op 60 FPS, er wordt geen gebruik gemaakt van upscaling. Denk eraan dat als je bijvoorbeeld een PC wilt hebben die ongeveer dezelfde prestaties zou leveren in een game als de Xbox One X dat je dan zou moeten kijken naar hardware die ongeveer 30% meer aan kan (aldus Turn 10) dan de One X.
Op de PC ga je dan al snel naar videokaarten die net zoveel of meer kosten dan de hele Xbox One X in totaal..

Maar als het native 4K is vrees ik dus dat de game niet heel erg rijk aan veel detail zal zijn.. Ik heb liever een game die op een iets lagere resolutie draait met meer detail dan een hoge resolutie met minder detail.. Maar dat ben ik.. Op PC game ik ook op 2560x1440 (1440p) en dat vind ik qua resolutie hoog genoeg (zeker met 2xAA)..
En dat is het leuke, als je de gameplay beelden bekijkt dan barst het van de details, 4K, HDR en steady 60FPS zijn dan eerder leuke extra's haha.
Ja ze hebben het dik en dik voor elkaar dit keer (gelukkig, niet dat de xbox one zo slecht was, maar deze one X zet toch wel even de puntjes op de i).
Dat ga je pas echt kunnen bepalen als we echte gameplay-beelden zien van als de game uit is.. Games beoordelen op pre-release trailers moet je nooit doen..
Dat klopt, maar ej, dit is wel Forza.. Ze hebben natuurlijk al ingame beelden laten zien (gameplay) en dat zag er al goed uit, niet speciaal (lees: was te verwachten) kijkend naar wat Forza keer op keer neerzet natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 juni 2017 13:49]

https://www.youtube.com/watch?v=UMAve9KV1K0

Theoretisch dit dus, FM Apex op de PC. Vraag is tot hoever ze de XBOX kunnen krijgen om max settings van FM Apex te halen, maar 4k moet dan al zeker mogelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 12 juni 2017 16:17]

Denk niet dat je je daar veel zorgen over moet maken. Toen de Scorpio's hardware werd bekend gemaakt was er al een aankondiging over Forza bij waarbij ze de Xbox One-versie hadden voorzien van de nodige assets voor een 4K-versie te hebben zonder ook maar enige optimalisatie waarbij de Scorpio op ongeveer 75-80% draaide.
Ligt het aan mij of was de camera heel erg schokkerig bij het gameplay gedeelte?
Ik hoop dat je dit uit kan zetten, want het maakt mij een beetje misselijk.

Hier een stukje gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=87z5J3YtlWw

[Reactie gewijzigd door Lucky_Luuk op 11 juni 2017 23:54]

Ik zie niks schokkerig. Wanneer zie jij dat dan?
Dan zie ik het misschien ook.
Of bedoel je niet gewoon het handmatig in game draaien van de camera?
De camera pov lijkt de vering van de wagen te volgen maar dit zorgt voor een onrustige ervaring. Ik denk dat hij dat bedoelt en daar ben ik het wel mee eens.
Dit bedoelde ik inderdaad!
Ligt het aan mij of was de camera heel erg schokkerig bij het gameplay gedeelte?
Ik hoop dat je dit uit kan zetten, want het maakt mij een beetje misselijk.

Hier een stukje gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=87z5J3YtlWw
Ja, de camera geeft een rijkere ervaring en geeft wat meer snelheids gevoel.
Een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=fJNCl5-iZTg
Auto's van buiten zien er wel houterig uit.
Het was tevens de eerste publieke presentatie van de Porsche 911 GT2 RS (991).
Ik vind het leuk dat autofabrikanten steeds vaker ervoor kiezen om een nieuw model in een game te introduceren.
Ik las de nieuwste berichten eerst dus snapte al niet helemaal hoe een variant op de Xbox one 60fps 4k zou kunnen...
Begrijp ik goed dat Microsoft - ondanks dat de X dus gewoon een plus-versie van de One en One S is - kiest voor 2 verschillende games; namelijk 1 voor de One / One S en een 2e voor de X? Dan doet Sony het toch beter met complete compatibiliteit tussen al PS4-versies.

@Loller1 Bedankt voor de opheldering! Zoals het omschreven wordt in de laatste alinea, lijkt het echt op 2 versies.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 12 juni 2017 00:39]

Nee, er is maar een Forza Motorsport 7 die op iedere Xbox One draait.

Idem dito voor iedere game, trouwens.

@Jorgen Ik veronderstel dat ze het hebben over de nodige updates om gebruik te maken van 4k. Maar volgens mij is er gewoon gezegd dat de game vanaf 3 oktober beschikbaar is voor de Xbox One familie, er is niet gezegd dat het enkel ging om de "One/One S"-versie (want die bestaat niet, het is dezelfde game) en zal de volledige 4K-versie er al direct zijn bij launch van de One X op 7 november.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 12 juni 2017 00:44]

Bedenk de games op Xbox op simpele PC manier, graphics settings. PC heb je low/medium/high, nu heb je dus low en high :)
4K en dat met 60 ftps. Dat laat aardig zien waar de nieuwe Xbox toe in staat is.
Vraag me af of het constant is.
Bij Forza 6 was de framerate constant 60.
Bij horizon was dit 30 en dat spel vind ik daardoor niet lekker spelen. Speelde daardoor alleen motorsport ondanks dat horizon 3 wel mooier is.

Deze eerste in game beelden zien er in ieder geval goed uit.
Ja mijn opmerking was meer bedoeld als kan dit apparaat constant in 4k 60 fps pompen? Of zal dit alleen bij first party games Zijn?
Ligt er aan hoe zwaar een spel natuurlijk is. Dat zag je bv ook met motorsport vs horizon. Die eerste was voor 1080p 60fps gemaakt. Die 2e voor 30. Bij de 2e zag je dat de omgeving veel meer detail had het zag er veel mooier en voller uit. Maar dan heb je wel maar 30 fps en dat vind ik voor een racegame niet fijn. Zeker niet als je wat serieuzer wilt sturen.
Begrijp mij niet verkeerd motorsport 6 zag er ook erg mooi uit maar er is wel een verschil.

Dus ja 4K 60FPS kan prima met die nieuwe hardware als ze de omgeving niet te extreem mooi maken.
In veel PC games heb je ook van die settings die amper een mooier plaatje geven maar wel je FPS met 15% verlagen als je dan een paar van dat soort effecten weg laat die weinig doen maar wel veel prestatie nodig hebben. kun je veel hogere constante framerates hebben en toch beelden die er mooi uit zien.
Constant 4k 60fps zoals Phil Spencer zei. Denk niet dat ze hier om gaan liegen, de textures niet meegerekend.
Ja, al een tijdje bekend gemaakt door Digital Foundry https://www.youtube.com/watch?v=RE2hNrq1Zxs
Daar mag je wel vanuit gaan. De van wat ik heb begrepen is de belasting nu namelijk niet 100%, maar zitten ze op ongeveer 70% belasting. Ergo, ze halen nog niet het onderste uit de kan m.b.t. performance.

Edit:
Hier overigens de bron:
"Forza Motorsport. 4K, 60fps, Xbox One quality settings with 4K assets. GPU utilisation is at 66.19 per cent, meaning there's a huge amount of overhead left over for improving visuals still further. Click on the thumbnail for a higher resolution image." - Eurogamer.net

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 12 juni 2017 01:53]

Waarom doen ze eigenlijk niet meteen 100%? Dat ze nog niet weten hoe ze alles eruit kunnen halen lijkt me best een kwalijke zaak voor zulke grote developers. Zou het misschien zijn om elke jaar de graphics net een stukje beter te laten lijken zodat mensen blijven kopen?
Als je ziet hoe Crysis er voor z'n tijd uitzag en het vergelijkt met games van vandaag kom je er achter dat het grafisch wel kon,(word tegenwoordig wel gedaan maar kan natuurlijk veel extremer nog msaa x32) maar dat is de pc kant van het verhaal. Maar ik denk dat het natuurlijk eerst leren is voor microsoft en andere bedrijven om de onderste uit de kan te halen bij de xdoos, wat je destijds ook zag bij de ps3 met z'n aparte cell cores.
Optimalisaties en simpele overhead om dus die 60FPS constant te kunnen houden. Zelfs als er intensievere of meer berekeningen bijkomen in een gedeelte van de game. Ook dan wil je 60FPS constant aanhouden.

Hier overigens de bron:
"Forza Motorsport. 4K, 60fps, Xbox One quality settings with 4K assets. GPU utilisation is at 66.19 per cent, meaning there's a huge amount of overhead left over for improving visuals still further. Click on the thumbnail for a higher resolution image." - Eurogamer.net

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 12 juni 2017 01:53]

Constant is kwestie van zoeken, maar de eerste beelden tendertijd gaven aan dat de GPU nog aardig wat overhead had bij de eerste testbuilds van Forza 7.
https://pbs.twimg.com/media/C8u2HjnVoAAEdeX.jpg:orig
Volgens mij is dat Forza 6.
klopt, dit is een custom versie van FM6
Je hebt gelijk, was inderdaad de omzetting van FM6 naar XBOX. Al geeft het wel de indicatie op welk niveau ze FM7 zouden kunnen neerzetten.
dat is wel bijzonder dan
Het laat eerder zien wat de developer allemaal uit de verouderde hardware weet te trekken ;).

Nu zal de PC versie er nagenoeg hetzelfde uitzien, simpelweg omdat de xbox one x aanzienlijk meer kopietjes gaat verkopen. Of ze stoppen er weer half-bakken geprogrammeerde grafische opties in die je framerate direct om zeep helpen.

De PC versie zal het voornamelijk moeten hebben van hoge framerate's, wat bij dergelijke race games erg prettig is. Formule 1 kijken op de tv met framerate interpolatie (zeg ik dat goed?) is al zo'n verademing. Laat staan in race games.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 12 juni 2017 13:44]

Pc zal het voornamelijk van de hogere prijs moeten hebben. Maak maar eens een topic waarbij je een leuk 1080 computertje wilt.met een budget van 500 euro.
Ze lachen je uit. Laat staan als je een topic maakt met 4k 60fps hdr pc 500 euro...

Dit is uiteraard gewoon extreem nice. 4k is bij pc gamers nog een niche, het is vrijwel allemaal 1080p of net met geluk 1440p.
Als je enkel de gpu hoeft te vervangen, wat in de meeste gevallen zo is. Dan heb je voor ¤450 een gpu die de xbox nipt voorbij gaat.

Maar dit is hoe PC gamers redeneren: ik ga geen grafische opties omlaag zetten, dat is geen upgrade.
En dan word het idd een niché. Helemaal omdat enkel HDR en een monitor met goeie contrastwaarde's en framerate echt de moeite waard zijn ervoor up te graden. En dan kijk je als snel tegen ¤1600+ aan. En dan moet er vaak persee nog de nieuwste cpu in want: euhja geen idee eigenlijk. Maar tel er vervolgens nog eens ¤450 bij op.

Ja en nee dus :P Ligt eraan of je een verstandige consument bent, of zoals de meeste (inclusief mezelf) impulsieve perfectionisten.

Moet er nog wel even bij zeggen, dat je met een 1080ti en dikke game monitor met 100hz+ en HDR, de game velen malen mooier en soepeler zal zijn. Als je nog een aardige UHD HDR tv hebt staan, ja ga zeer zeker voor de xbox.
Heb je nog een 'ouderwetse' 1080p TV hebt, zoals mezelf, dan kun je van eenzelfde bedrag een lompe monitor en 1080ti aanschaffen, en is de keuze snel gemaakt. Breedbeeld is ook een optie overigens.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 12 juni 2017 13:51]

En dan nog lees je allemaal (nja niet alleen maar, in ieder geval: veel) ellende, al hebben ze een 1080 en een dikke cpu, dan nog wordt er geklaagd over FPS drops en andere problemen.
Dan ene keer wordt er het volgende gezegd: ja voeding is niet van een goed merk, bij de ander is het: ja de ontwikkelaars doen niks, het is een bug. Elke keer weer van die argumenten waar je niks aan hebt als je gewoon zorgeloos een spel wilt spelen.
Kijk vogel, daar heb je idd een sterk argument vóór de console. Dat gehannes is ronduit irritant te noemen, en dat is een understatement.

Komt overigens 9 op de 10 keer door luie developers, die geen reet geven om een paar pc nerds. De console's verkopen miljoenen, de pc mag blij zijn als ze dat halen.

edit: Ben weer even uit de 'upgrade' gedachten geklommen, je post heeft een zen effect op me gehad _/-\o_ .
Voordat ik weer ga sparen voor een hoop PC zaken, die een paar maanden later véél goedkoper zijn en verbleken bij wat het nieuwe spul kan. En dan nog de algehele teleurstelling, het voegt echt helemaal níéts toe aan je leven. Zoveel game ik niet eens meer.

Nu komt de gedachte weer in me op, de pc in zijn geheel te verkopen en voor een xbox/ps en laptop te gaan.. nja ik moet me ergens druk over maken.. schijnbaar..

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 12 juni 2017 15:04]

Dit wordt echt zo een gruwelijke console. Ben heel erg blij dat ze oude traditie van steeds maar achter de feiten aan blijven lopen, hebben opgegeven.

The future is now......
Het is maar hoe je dat interpreteert, deze Xbox one X GPU heeft 6 TFLOPS, ongeveer gelijk aan een 980ti uit 2015. Ze lopen wel minder achter de feiten aan.
Wat ben ik blij dat microsoft play anywhere heeft en ik deze titel gewoon lekker op de pc kan spelen. Hopelijk is de fps wel unlockt maar 60 is opzich wel oke.

Vond de sfeer en de game zelf wel erg kaal, dus misschien dat ze dat terug hebben geschroefd om die fps te halen. Hopelijk zit er nu ook dynamische tijd in dat je smiddags kunt beginnen met racen in de nacht door zoals in 24 uurs races.
Er zal ongetwijfeld alleen in de trailer met het geluid gerommeld zijn, maar tot dusver was alleen het geluid van de racende vrachtwagens enigszins realistisch.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8