Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Devkit van Xbox Scorpio heeft 1TB-ssd en oledscherm aan de voorkant

Door , 77 reacties

Microsoft heeft de specificaties en het ontwerp onthuld van de devkit voor de Scorpio, de Xbox-console met ondersteuning voor gamen in 4k die later dit jaar moet uitkomen. Het ontwerp van de devkits van Microsofts consoles komen vaak overeen met die van uiteindelijke consoles.

De devkit heeft een ontwerp met twee helften, waarbij de bovenkant wit is en de onderkant zwart. Aan de voorkant zit een oledscherm die aan ontwikkelaars live kan laten zien met hoeveel frames per seconde de console een game aan het spelen is, blijkt uit de info die Gamasutra online heeft gezet.

De specs van de devkit wijken op diverse punten af van die van de uiteindelijke winkelversie. In plaats van 40 compute units krijgt de custom Polaris-gpu 44 compute units en het aantal teraflops dat de console haalt komt daardoor uit op 6,6 in plaats van 6,0.

Verder is er naast de 1TB hdd ook een ssd aanwezig van 1TB, terwijl er 24GB aan gddr5-geheugen in de devkit zit, tegenover 12GB gddr5 in de reguliere Scorpio. Het systeem vraagt ook meer stroom en dus is de voeding 330W in plaats van 245W. Ook zitten er op de voorkant van de devkit drie extra usb-poorten.

De devkit is alleen bedoeld voor ontwikkelaars en het is onbekend of elementen van de devkit terug zullen komen op de winkelversie, zoals het oledschermpje en de vijf knoppen op de voorkant. Microsoft maakte vorige week de specs van de Scorpio bekend. Het ontwerp, de prijs, de releasedatum en de games die uit zullen komen met de nieuwe console volgen vermoedelijk tijdens gamebeurs E3 in juni.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Reactiefilter:-177072+137+27+30Ongemodereerd25
Ik wist niet dat DDR5 al uit was :+
Ik vraag me serieus af wat developers met 24GB vram aan moeten, want games op PC in 4K Ultra gebruiken meestal 4-8GB vram. Zelfs 12GB van de winkelversie zal je niet snel vol krijgen.
Hopelijk betekent dit dat we veel betere "Ultra" textures zullen krijgen!
Waar lees jij dat het dedicated vram is? ;)

Het is gedeeld geheugen; zowel de cpu als de gpu kunnen er gebruik van maken en is is sowieso maar 8GB beschikbaar voor games; de rest is voor het OS.

Voor een Devkit is meer geheugen wel praktisch om debuggers en dergelijke mee te kunnen laten draaien.
Of om niet meteen die 8GB als bottleneck te hebben; dan heb je iets meer speling en kun je het geheugen gebruik later door optimalisaties nog reduceren.
Waarom wordt er eigenlijk gebruik gemaakt van enkel GDDR5 in plaats van een DDR3/DDR4 en GDDR5-combinatie? Ik kan me voorstellen dat het sneller is omdat de CPU en GPU toegang hebben tot dezelfde pool, maar heeft de CPU niet 'liever' gewoon DDR3 of DDR4?
ddr werd gebruikt voor de Xbox en dat zorgde oa ervoor dat de GPu te traag was,
waar de PS4 GDDR5 gebruikt voor alles, (de xbox 360 gebruikte ook alleen 512 mb GDDR3)
GDDR heeft meer throughput maar langere latency, echter dat blijkt dus minder groot probleem te zijn dan te weinig bandbreedte,

de ps3 had wel 265mb gddr3 voor de videokaar en 256 mb voor de cpu, echter dat bleek flink minder flexibel, waar games dus CPU geheugen overhadden maar te kort aan Vram bijvoorbeeld.
Grappig in de nieuwsmelding van tweakers staat 6 Tflops maar als ik bij de spec list kijk dan staat daar 1.3. en 1.4 tflops. Of zijn dat de oude XBox One en S versies? 8)7
Ik geloof dat je je monitor moet uitlijnen :p
Want als je goed kijk, dan zul je zien dat 1.3 en 1.4 inderdaad onder de "XBox One" en de "XBox One S" staan :)

De 6 en 6.6 staan netjes onder "Project Scorpio" en "Project Scorpio Devkit"
Ga jij dan wel mee?

Regel niet beginnen met een hoofdletter, tsk..
En ook je zinsconstructie kan beter, het woordje "maar" had nog wel achter die komma gekund.
Oh ja, in m'n post er boven staan grotere typo's.. Dat je het even weet ;)

[Reactie gewijzigd door Nnoitra op 13 april 2017 18:51]

Het gaat om GDDR5. Dat zat al in de Radeon HD 4870 uit 2008.

Het is misschien de moeite waard om te vermelden dat dit dus betekent dat de informatie in dit Tweakers-artikel onvolledig is: GDDR5 is een doorontwikkeling op basis van DDR3 en wordt al jaren gebruikt in GPU's. Het heeft tevens weinig te maken met DDR5 dat eraan zit te komen.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op 12 april 2017 20:59]

Als je aan het developen bent, ben je nog bezig met het optimalizeren van de graphics. Daar gaan een hoop resources heen, maar in de tussentijd moet je wel het spel kunnen spelen. In de VRAM worden voornamelijk textures opgeslagen (ongeveer 80%). Omdat er misschien nog geen LOD in bepaalde models en textures is verwerkt bijvoorbeeld, zit dat zo vol.
Die VRAM wordt ook gebruikt als gewone RAM voor zover ik weet. 12GB in de console waarvan 1 (of 2?) GB gereserveerd voor het OS. Dan hou je nog 10GB over voor de CPU en GPU. Een wat oudere gaming PC (8GB RAM + 4GB VRAM) heeft al evenveel aan boord in totaal.
De Scorpio heeft 4GB voor het OS en 8GB voor games. Dit omdat men graag ook het dashboard en de apps in 4K weer wil kunnen geven.
En secondair om een deel ervan als ramdrive te gaan gebruiken, vooral voor betere laadtijden.
Nou ja alleen als de applicatie ouder is en deze dus het geheugen gebruik van de oude xbox one of xbox 360 app heeft. Nieuwe apps zouden wel het volledige geheugen gaan gebruiken. :)
Klopt, alleen gebruiken sommige games erg weinig vram, kijk maar naar Witcher 3.
Hopelijk worden textures op PC en Scorpio veel beter hierdoor.
GDDR5 is een doorontwikkeling op DDR3 iirc.
Het extra beetje processing power snap ik nog wel (overhead) maar waarom 24GB GDDR5 erin terwijl de console zelf maar 12GB GDDR5 heeft? Daar zie ik het nut niet echt van. Dat schermpje aan de voorkant met onder andere de FPS (en ik neem aan frametimes) is wel een nuttige toevoeging :)
Omdat je dan dezelfde geugenbandbreete hebt. Ze hebben er waarschijnlijk simpelweg evenveel maar wel 2x zo grote geheugenchips opgesoldeerd.
Omdat je als developer, naast de eigenlijke applicatie vaak nog een hele hoop toeters en bellen hebt draaien die ook geheugen vreet, naast alle debug code die meedraait, etc.
Wat als je een dump wilt van het geheugen omdat deze crashte, misschien wil de devkit wel meerdere frames van heel het game memory hebben. Wat dan..
Je ontwikkelomgeving / IDE vreet iets meer dan 64KB denk ik :) 12GB daarvoor is misschien weer wat ruim maar better safe than sorry.
De originele Xbox dev kits en debug-modellen hadden 128 MB ramgeheugen ipv 64.
Ik kan me herinneren dat de huidige devkits van de PS4 en Xbox One ook beschikken over totaal aantal aan 12GB geheugen. Het is eigenlijk niet echt nieuws dat devkits meer power hebben, want dat is al generaties zo.

Waarom het nieuws is, is omdat fabrikanten hier normaal gesproken eigenlijk niet mee naar buiten treden omdat het voor ons consumenten niet direct relevant is. Developers gebruiken allemaal tools om van alles te analyseren en te monitoren wat extra geheugen kost. Tijdens bijvoorbeeld analyses of debuggen mag de game daar niet qua performance onder lijden. Het schermpje aan de voorkant zorgt voor wat devs normaal ook op het scherm kunnen zien, waaronder fps, cpu, gpu usage en o.a. bandbreedte.
Wel leuk dat dit apparaat een overhead krijgt van 10% ten opzichte van de latere winkelversie.
Dat doet me 1 van 3 dingen vermoeden (als totale noob in de wereld van hardware-onwikkeling):

1. Ze vermoeden dat de winkelversie, die later gemaakt wordt, krachtiger en/of beter geoptimaliseerd kan worden waardoor 6,6 tFlops geen probleem is.
2. Er wordt een turbo-boost geimplementeerd voor intensieve scenes in je game (wat ongelofelijk handig zou zijn).
3. Ze willen zien in welke sequenties/situaties in een game er gebruik gemaakt moet worden van die overhead, en ze dus de game verder kunnen aanpassen met de wetenschap dat dat de console nooit op 100% belasting draait en dus minder risico op overhitting is / het stroomverbruik lager is.
Als je al die specs leest, kan je toch niet anders besluiten dat deze console meer dan ¤399 zal kosten.
En dan is het nog maar de vraag, of vele casual console gamers dit de moeite vinden om het geld ervoor neer te leggen.

Het is niet dat er exclusieve scorpio titels komen.
De PS4 Pro lukt het, ondanks dat Sony qua marketing niet gek veel gedaan heeft. Zij hebben ook altijd de insteek gehad van 'we brengen hem uit, doen minimaal aan marketing, en elke verkoop is mooi meegenomen'. Maar dat ding gaat als zoete broodjes over de toonbank. Grote kans dat Microsoft nu denkt: 'als wij het nou eens over een andere boeg gooien, dan kunnen we misschien meeliften op dat succes en er overheen gaan'.
Heb je enige bron van de verkopen van de PS4 Pro? Ik kan daar namelijk juist enorm (verdacht) weinig over vinden...
Ik hoor zelf ook weinig positieve dingen over de verkoop van de Pro....
Heb je hier een bron van? Sony maakt amper cijfers bekend. Dat het systeem beter verkoopt dan de Slim variant verbaast niemand.
De scorpio is ook niet voor 'casual' gamers, dat is al vanaf het begin gezegd, dit is de 4k machine in de xbox/win10 family, voor de mensen die meer willen.

Veel mensen die gewoon TV willen kijken, kopen toch ook geen 4K 60inch HDR? Mensen die veel UHD en BR kijken, willen dat wel.
Mijn tv wordt in 95% van de gevallen voor tv en gamen gebruikt en daar heb ik vorig jaar een 65" UHD met HDR voor gekocht. Mede vanwege de komst van de Scorpio en omdat ik al wist dat Ziggo met een 4K box bezig is. Films kijk ik vrijwel nooit.
De scorpio is voor iedereen die meer van ze xb1 wilt en daar zouden casual en hardcore gamers gecombineerd in zitten. Het grootste verschil wat voor de aankoop van een xb1 vs scorpio is 1. Meer frames 2. Al een 4K televisie hebben waardoor je een direct voordeel aan de scorpio hebt
Scorpio doet 720p, 1080p en 2160p afhankelijk van het gedetecteerde scherm.

Dat de hardware-specs voor een console wat hoog liggen en "dus" niet voor casual gamers zou zijn, is onzin.

Ik speel casual misschien 4 nieuwe games per jaar in mijn eigen tempo; mag/kan ik dan wel een Scorpio kopen? Of is er een arbitraire grens dat ik ineens hardcore gamer ben en duurdere apparatuur zou mogen aanschaffen?
Tuurlijk mag je een Scorpio kopen, alleen klink jij zo niet als de doelgroep die Microsoft voor ogen heeft want om nou voor 4 games per jaar een 4k televisie + Xbox One Scorpio te kopen is ietwat overdreven, dan kan je beter bij de Xbox One blijven lijkt mij.
Ik weet niet hoor. Die ssd is bijvoorbeeld waarschijnlijk alleen om ontwerpen van games te versnellen.
Naar mijn verwachting wordt de Sorpio een regelrechte flop als Microsoft niet 1 van de 2 volgende dingen zal doen:

1: (Je noemde 'em al) Triple A Scorpio game exclusives.

2: Maak van de Scorpio een beginners/instap pc, breng de console uit met toetsenbord en muis accessoires en maak 'em compatible met Steam.
ik hoop dat je met punt 2 een grap maakt...
waarom maken ze een console en geen pc? juist ja...
Waarom zou MS de Scorpio compatible met Steam maken? Dat is een concurrent van het eigen platform en het floppen van de Steam Machine nodigt ook niet bepaald uit.

Exclusive Scorpio games komen er voorlopig niet. Die zullen er uiteindelijk wel komen maar dat zal dan zeker een jaar na de introductie zijn.
steam machine is geflopt omdat het geen windows draait en omdat valve geen ontwikkelaars wist te paaien hun game met libwine alsnog geschikt te maken. microsoft zou prima een deal kunnen sluiten met valve dat ze voor het intergreren van de client 5% van de netto opbrengsten krijgen en aangzien de xbox een soort windows 10 zou kunnen draaien weken op de scorpio wel alle titels waar dat op de steambox niet zo is.
1. Gaat niet gebeuren, ze willen beide consoles blijven ondersteunen. Niet de oude regular xb1 dumpen voor de scorpio (niet nu iig)

2. Je zegt hier dus fuck de console maak het een pc? Volgens mij was die daar niet voor bedoeld ;)
2. Je zegt hier dus fuck de console maak het een pc? Volgens mij was die daar niet voor bedoeld ;)
Zo denk ik nu idd wel over Xbox ja;

Een console staat of valt met zijn exclusives en die heeft Xbox niet meer. Ze hadden er een paar maar dat is IMO teniet gedaan door Windows 10.

Veel PC gamers haten console exclusives maar het zijn vaak de beste console games; Games die devs triggered alles uit de kast halen om er een topper van te maken. Games die met veel meer passie en enthousiasme gemaakt worden dan de meeste multiplatform tripple A games.

Ze geven een console hun identiteit en ze zijn het eerste dat bij gamers opkomt als ze aan een console denken.

Als je als Microsoft zijnde console exclusives opgeeft doordat ze ook via Windows 10 te spelen zijn is de Xbox IMO zijn eigen identiteit kwijt vandaar dat ik vind; Of je brengt de exclusives terug om zo gamers opnieuw aan je te binden, of je gaat nog meer de PC richting op en je opent op die manier (Steam) content die verder voor geen enkele andere console gamer speelbaar is.

Weet totaal niet hoe de verhoudingen tussen MS en Valve liggen maar denk wel dat Steam op de Xbox aan kan gaan slaan.

Liever zie ik gewoon optie 1: Xbox Scorpio exclusives, laat ze maar een unieke sterke line up aan exclusives neer zetten die de Scorpio uniek maken en waardoor gamers er niet meer omheen kunnen.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 13 april 2017 01:08]

Opzich heb je daar een punt maar ik geloof dat nog niet alle xb1 exclusives zover zijn. Echter het populairste is er al (Halo Wars (geloof dat de rest ook nog wel komt) en Gears of War snel uit me hoofd. Dus ja daar moet ik je gelijk ingeven, meeste multiplats komen dan ook nog eens uit als Xbox versie op W10 en vaak een Steam versie waarbij de Steam versie dan een volwaardige PC game is.

Relatie MS -> Valve is niet slecht geloof ik aangezien meeste van Steam toch nog steeds op Windows draaien. Er is echter nog steeds iets waar de console uniek in blijft. Zet hem aan, hij start, spelletje erin en het werkt. Iets wat bij de PC moeilijk blijft vooral als je hem zo open gaat gooien naar een volwaardige PC. Want dan zou je ook moeten kunnen upgraden etc. Alhoewel een modulaire console geen slecht idee is zie ik er geen markt voor. Consoles worden namelijk aangeschaft onder het mom van "makkelijk voor x aantal jaren". Die enkeling die ze CPU/GPU/RAM gaat upgraden zijn maar slechts een fractie. Dat gaat het gemak van de console namelijk ze kop kosten. M

eeste zouden beargumenteren dat een PC naast de TV + draadloze controller een volwaardige vervanging is voor een console. Deze mening deel ik echter niet. Omdat ik met me console gewoon alles op me controller kan doen zonder een muis of toetsenbord nodig heb. Steam's TV mode noem ik ook verweg ervan omdat ik daar alleen maar de keuze heb uit spelletjes. Er zijn geen apps als Netflix, Spotify etc om de console ervaring en gemak te evenaren.

Dus nee ik zie nog steeds een plaats voor de XB1 en dat is puur omdat het meer kan dan alleen gamen. Het is geen volwaardige PC maar het is ook niet een dom apparaat wat alleen maar spelletjes kan afspelen.
nee het is makkelijker voor een dev om hoog in te vliegen en daarna naar beneden te stellen dan andersom.
Waarom zou een turbo-boost geen optie zijn? Zo'n beetje iedere moderne processor, GPU of mobieltje kan het. Een van de meestgehoorde argumenten in de grote console VS pc discussie is dat de framerates op console gemiddeld lager zijn en vaker inkakken bij spektakelscenes. Een boost van 5% op dat moment zou al flink helpen.
Omdat een console daar de koeling niet voor heeft. CPU boosten is niet slim omdat het één chip is en de koeling dat niet aankan. De GPU draait al een groot deel van de tijd richting volle toeren. Het is gemaakt voor 1 console met 1 en dezelfde koeling. Bij PC's is er vaak een boost modus omdat de koeling heel erg kan verschillen per PC. Er zit heel veel overhead omdat alles goed koel moet blijven bij een matige koeling in een stoffige dichte PC kast, maar wordt de boost gebruikt bij PC's met goede koeling. BIj een console is de overhead een stuk kleiner omdat je weet waar je aan toe bent.

[Reactie gewijzigd door Mitchell-CWD op 12 april 2017 22:43]

Of mogelijk nog een andere reden. Doorgaans kost debuggen/monitoren van resources ook wat extra CPU & GPU. Door wat extra te hebben kan je de overhead van het debuggen compenseren. Zo is een in-SDK build van de Unreal Engine of Unity Engine ook een paar FPS langzamer dan de definitieve binary.
4. De dev vereist meer Ram gezien hij een debug log moet bij houden, FPS actiever moet monitoren, mogelijk debug 'signal' direct naar een PC kan sturen en meer dev gerelateerde zaken? :)
Debuggers en performance meausuring tools vereisen nou eenmaal extra geheugen en performance. Voor devs onmisbaar ;)
Waarom heeft die devkit nou meer CU's?
Scheelt toch 10%
En een SSD in de officiele console zou loading times toch zeer ten goede komen.
En 2x zoveel RAM

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 12 april 2017 21:46]

Net wat meer video power en RAM kan developers goed helpen met debuggen, kost altijd wat overhead. Die SSD zou ik wel heel graag terug zien in een retail versie, al is het maar in de elite variant. Niet alleen loading, maar ook boot tijden. Als je na aanzetten eerst een minuut moet wachten eer je echt wat kunt doen dan is het toch minder geschikt als multimedia apparaat voor het hele gezin.
vraag me af waarom ze deze onthulling doen, kan me niet herinneren wanneer een console fabrikant voor het laatst vrijwillig zijn devkit onthulde.
Een nieuwe console is ook nog nooit aangekondigd via een website. Microsoft heeft blijkbaar besloten een en ander wat transparanter aan te pakken, mogelijk om de interesse te wekken en wat vriendelijker over te komen. En ze komen nu vaker in het nieuws, wat ook een pluspunt is. Het nieuws dat Digital Foundry de aankondiging zou doen was overal te lezen, de aankondiging zelf was overal te lezen en nu dit. En daarnaast heeft DF meerdere filmpjes gemaakt, dus ook weer een pluspunt. Daarbij, als zij enthousiast zijn dan moet het wel goed zitten met de Scorpio. Zij zijn immers een van de meest technische gaming-websites die er zijn.
Marketing, momentum creëren?
Normaal lekken dt soort dingen vanzelf uit, kan je het net zo goed zelf doen. Trouwens het artikel heeft microsoft niet zelf online gezet, maar een andere website.
*hoopt stiekem dat het uiteindelijke ontwerp niet veel zal afwijken van hoe het er nu uit ziet*

Dat is toch wel een heel leuk blokje om thuis te hebben staan :o

Overigens ben ik toch wel erg benieuwd wat de prijs zou zijn en of we dan ook een controller krijgen en dat het hololens compatible is :+ Ik zou het zelf wel tof vinden als games ermee gaan spelen en je zo interactief ook met de hololens iets kunt doen. *wishful thinking*
In mijn opinie een verschrikkelijk lelijk blokje, enorm saai ontwerp
Kan allemaal nog veranderen.

De development versie van de PS3:
http://www.eurasia.nu/wiki/index.php/Ps3Sdk

Moet zeggen dat ik die juist wel weer heel cool vind overigens :)

De oudere devkit eronder zijn wel weer heel lelijk, industrieel...

https://en.wikipedia.org/...-10-years-ago-640x430.jpg

Bovenstaande ziet er ook heel anders uit dan de WII die er uitgekomen is.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 13 april 2017 09:53]

245 watt voor de normale scorpio :X het ding gaat waarschijnlijk toch 550 euro kosten dus dan is 245watt niets :+
Op gameconsoles verdient MS heel weinig, de winst moet van de subscriptie en de games komen.
Zelfs al worden de specs wat lager in de consumer versie, het lijkt er toch op dat je behoorlojk wat hardware voor je centen gaat krijgen. (In elk geval meer dan bij een Macbook Pro :-)
Neeeee toch niet weer lelijk wit. Snapt Microsoft niet dat andere apparaten in de tv kast zwart zijn. |:(
http://49.media.tumblr.co...1hhqwFmk1qat2aso1_500.gif

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 13 april 2017 01:24]

Ik heb toch mooi nog een witte 360 en een witte PS4 staan. Als een apparaat in het wit is, staat dat veel mooier in de kast dan zwart :D
Tja smaken verschillen gelukkig, ik heb helemaal niks met wit. :D

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 13 april 2017 08:56]

Dit is een Developers Kit, hoe de consumenten versie eruit komt te zien is nog niet bekend gemaakt ;)
Ja snap ik, maar toch staat er bij "Het ontwerp van de devkits van Microsofts consoles komen vaak overeen met die van uiteindelijke consoles." We zullen het wel zien later.
Qua vorm wel, maar qua kleur niet. De dev-kit van de One was bijvoorbeeld wit, terwijl de consumenten versie toch zwart was. Later is er ook een witte consumenten versie uitgebracht.
Ze maken dat ding x-box groen ;)
Is dit allemaal niet veel te overdreven? Hoe duur moet zo'n ding wel niet gaan kosten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*