Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 255 reacties
Submitter: Malistix1985

Microsoft zal donderdagmiddag om 15 uur zijn nieuwe Xbox-console die bekendstaat als 'Project Scorpio' onthullen. Digital Foundry, onderdeel van Eurogamer, zegt dat exclusief te mogen doen. Vermoedelijk worden er veel technische details bekendgemaakt.

In een tweet maakt Digital Foundry de komende onthulling bekend. De technische afdeling van Eurogamer reageert daarmee op geruchten die deze week opdoken over de officiële aankondiging van de nieuwe console. Volgens die geruchten zal ook Forza Motorsport 7 aangekondigd worden, een game die in 4k-resolutie zou draaien op de nieuwe console.

Digital Foundry staat bekend om zijn uitgebreide technische analyses van consolehardware en prestatiemetingen van games op consoles. Microsoft lijkt met de website samen te werken voor de onthulling van zijn nieuwe console. Vanwege de nadruk die Digital Foundry op hardware legt, is het de verwachting dat er veel bekendgemaakt zal worden over de hardware.

Tijdens de E3 in juni 2016 maakte de Xbox-fabrikant bekend te werken aan 'Project Scorpio', een krachtigere variant van de Xbox One. De nieuwe console moet in staat zijn om games in 4k-resolutie te draaien en ondersteunt vr-games, maar met welke vr-bril is nog niet bekend. Microsoft stelt dat games die voor de nieuwe console ontwikkeld worden ook op de huidige Xbox One blijven werken. Daarmee is de strategie gelijk aan die van Sony met de PlayStation 4 en de PlayStation 4 Pro.

De nieuwe Xbox krijgt 6 teraflops aan rekenkracht. Dat maakt Project Scorpio ruim vier keer zo krachtig als de Xbox One, die het met 1,32tflops moet stellen. Volgens Microsoft wordt er een cpu met acht cores gebruikt en heeft het geheugen een bandbreedte van 320GB/s. Meer details over de specificaties heeft het bedrijf nog niet gegeven. De console komt in het najaar uit.

Xbox Scorpio

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (255)

Voor iedereen die meteen begint over nieuwe console, nieuwe generatie, dat is het niet, dat zal het niet worden. Het is in diverse interviews al uitgelegd, dit is de 'i7/1080' onder de PC's, waar iedereen ook gewoon happy is met een A10 APU en z'n spelletjes doen, heb je voor de veeleisende gamers deze jongen. Hij wordt onderdeel van de family, waar devs de keuze krijgen wat ze op een xbox game (die dus One altijd zal blijven) gaat doen. Hogere resolutie, hogere framerate, etc.
En daar komt direct de discussie weer om de hoek dat je nu juist een console koopt om NIET te hoeven upgraden. Want wat ga je doen als game developers straks een game maken die alleen met de Scorpio te draaien is? Gaat Microsoft dit oplossen door te eisen dat alle spellen op beide versies moeten kunnen draaien?

Het mooie van consoles is dat je games kunt maken die het volle potentieel van de hardware kunnen benutten. Als er upgrades mogelijk zijn moet je ontwikkelen voor meerdere configuraties en kun je dus net zo goed een PC game ontwikkelen.
In de basis zal dat een eis zijn, net als bij PS4 het geval is, en je weet dat dit in de toekomst wordt los gelaten op het moment dat er een 3rde in de familie bijkomt (of PS5, of whatever).
Als er upgrades mogelijk zijn moet je ontwikkelen voor meerdere configuraties en kun je dus net zo goed een PC game ontwikkelen
2 configuraties per platform, tegenover duizenden en duizenden PC configuraties.. nee, dat is logica. In de basis kan je gewoon een PC game ontwikkelen, beide consoles zijn x86, misschien hier en daar wat aanpassen mbt DX12 en PS4's eigen OpenGL variant, er zijn al diverse PC ports geweest en juist deze generatie consoles maakt deze stap veel makkelijker, Tera bv gaat dit jaar ook naar de console komen, we hadden als TESO, DCU en Warframe, games origineel gewoon PC games.

Microsoft ziet het liefst dat PC games voor Xbox Live worden gemaakt, zoals nu Forza, GOW en Halo, niet console of PC, maar 1x kopen en spelen waarop jij dat op dat moment zou willen.
Als je met DCU, DC Universe Online bedoelt moet ik toch even een correctie geven. DC Universe Online was altijd bedoelt om op consoles te zijn aangezien het ontwikkeld is door Sony Online Entertainment.
Dat waren in de basis TESO en Warframe ook, Tera en andere action-combat MMO's hebben hetzelfde idee, maar de originele ontwikkeling komt nog altijd vanuit de PC. In geval van DCU was er wel initiŽle aparte ontwikkeling van de PS3 versie, maar de XBO/PS4 versie zijn ports van de PC versie geworden, wat begin 2016 ook nog bevestigd werd toen er een gerucht ging dat er een PS4/XBO crossplay zou gaan komen (achteraf verkeerde interpretatie van de tekst, dit ging over de US en EU servers crossplay).
Voor iedereen die meteen begint over nieuwe console, nieuwe generatie, dat is het niet, dat zal het niet worden. Het is in diverse interviews al uitgelegd, dit is de 'i7/1080' onder de PC's, waar iedereen ook gewoon happy is met een A10 APU en z'n spelletjes doen, heb je voor de veeleisende gamers deze jongen.
Wat men zegt en wat men doet zijn twee heel verschillende dingen. Hoe vaak hebben we al niet dit soort beloftes gehad? De Kinect zou ook altijd onderdeel blijven van de Xbox One.
Maar ze kunnen zeggen en doen wat ze willen dit wordt gewoon een geupdate One en geen nieuwe gen....
dat is ook gewoon de nieuwe ( imo schitterende ) strategy.
geen breaks meer tussen generaties, geen emulaties voor BC, gewoon al je games die meegaan van 'HW refresh naar HW refresh'
Uiteraard zal dit ook beperkt zijn tot een 'paar' generaties gewoon omdat zelfs op low settings op een bepaald moment de nieuwste games het niet meer gaan trekken op de oudste HW versie.

dat laat je ook meteen de keuze om mee over te gaan naar de volgende refresh of gewoon blijft bij je huidige hardware en een 'generatie' overslaat maar toch nog steeds al je games kan blijven spelen en ook de nieuwste spellen.
dat is ook gewoon de nieuwe ( imo schitterende ) strategy.
geen breaks meer tussen generaties, geen emulaties voor BC, gewoon al je games die meegaan van 'HW refresh naar HW refresh'
Uiteraard zal dit ook beperkt zijn tot een 'paar' generaties gewoon omdat zelfs op low settings op een bepaald moment de nieuwste games het niet meer gaan trekken op de oudste HW versie.

dat laat je ook meteen de keuze om mee over te gaan naar de volgende refresh of gewoon blijft bij je huidige hardware en een 'generatie' overslaat maar toch nog steeds al je games kan blijven spelen en ook de nieuwste spellen.
Kortom, een pre-built PC dus, zonder de vrijheid en functionaliteit van een PC. Daarnaast is het argument van "er is zoveel meer uit een console te halen door 1 hardware configuratie" ook niet meer valide.
ja waarom niet, een heel specifieke PC waar concreet gericht op kan geprogrammeerd worden zonder alle problemen die nu optreden met de tig verschillende hardware configuraties

weinig om niet happy over te zijn.
je gaat gewoon richting een systeem met presets van Low Medium en High settings afhankelijk van de generatie waar je op draait
Maar, met viermaal zoveel rekenkracht, dat is best een aardige update me dunkt. Ik ben alvast benieuwd naar de presentatie.
Dat maakt Project Scorpio nog niet een nieuwe generatie console. Zelfde geldt voor de PS4 Pro. Het is gewoon een upgrade/update, meer niet net als de One tegenover de 360 en de PS4 tegenover de PS3. ;)

Bij PC's wordt ook niet over generaties gesproken, ik denk dat het tijd is om dat ook te laten varen bij consoles, het voegt ook niets toe, imo. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 april 2017 09:55]

Heeft MS niet al eens gezegd dat ze niet meer denken in generaties consoles, maar eerder iteraties die backwards compatible blijven? Dus een strategie van voortborduren op verbeteringen van het bestaande.
Bij PC's wordt ook niet over generaties gesproken, ik denk dat het tijd is om dat ook te laten varen bij consoles, het voegt ook niets toe, imo. :)
Dat ben ik niet met je eens. Met een console heb je nu wel de garantie dat je in ieder geval x jaar support hebt. Je kan de donder opzeggen dat support voor oudere versies gedropt of verminderd wordt om mensen aan een upgrade te krijgen.
Oude versies moet je ook niet eeuwig willen blijven supporten. ;) Bedenk je wel dat oude versies lang supporten ook betekend dat je minder tijd over houdt voor de nieuwe(re). ;)

Ook qua code, zeker bij oude, loop je gewoon het risico dat code gauw een 'vage brei' is en dat developers achteraf (na X jaar) achter de oren krabben; wat deed het ook weer, waarom is die code zo geschreven en niet anders, op een betere manier? Dat kun je natuurlijk refactoren, maar in hoeverre is dat nog handig als velen de oude versies niet (meer) gebruiken?
Oude versies moet je ook niet eeuwig willen blijven supporten. ;)
Eeuwig is ook wel vrij lang ;) Maar ik denk dat veel console gamers van mening zijn dat je minstens 5 jaar support hoort te krijgen.
Over welke support heb jij het? Software support van 5 jaar kun je wel vergeten, dat gaat hem echt niet worden, omdat dat gewoonweg te lang is. Hardware support kan ik me voorstellen, maar dan heb je het meer over garantie. In hoeverre dat 'support' is, geen idee.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 april 2017 13:30]

Ik ben het met je eens hoor, ik vond het echter een erg stevige upgrade en ben oprecht benieuwd naar wat het toestel nog kan/aan boord heeft.
En is hij dat niet? Voice, skype, hello login, paar games, nog steeds gewoon onderdeel van, alleen niet zo populair.
Niet zo populair? Het ding wordt volledig genegeerd!
Misschien in het aantal spellen, maar voor de rest kan je er nog steeds veel mee doen op de Xbox.
Nou, ik hoop vooral dat er door de Scorpio meer nieuwe content beschikbaar komt voor de XBone. Momenteel loopt het niet over van de leuke games om te spelen.
Dan kan je je backlog door werken! :) Die van de 360 is voor mij voor een groot deel ook op de One beschikbaar.

Ben het wel met je eens qua nieuwe games.
Dat van die backwards compatibility vind ik persoonlijk zo'n groot pluspunt t.o.v. de PS4. Het maakt ook dat ik ondanks in het bezit te zijn van een PS3 en PS4, toch serieus overweeg om deze Scorpio uiteindelijk aan te schaffen om mijn oude 360 te vervangen, iets wat ik oorspronkelijk nochtans niet van plan was. Ondanks het feit dat ik traditioneel altijd een voorkeur gehad heb voor Sony consoles, blijf ik dit een prachtige zet vinden van MS en een waar Sony nog een puntje kan aan zuigen. En het loont wel degelijk, want zonder dit zou ik zelfs niet overwegen om hem aan te schaffen omdat ik nu eenmaal al genoeg consoles onder de TV staan heb.
In principe verwacht ik dat alle consoles backwards compatibility krijgen vanaf nu. In ieder geval de PS en Xbox omdat het feitelijk gewoon PC's zijn met een x86 architectuur.
Op de PC kennen we niet eens backwards compatbility, daar zijn we niet anders gewend.
Van een Ati 7850 naar een 1080 is een stap naar een nieuwe grafische generatie. Maar okť.
Enorm benieuwd naar de onthulling. Ik heb mijn Xbox One voor de officiele Nederlandse release in huis gehaald voor Killer Instinct en dat was slechts het tipje van de ijsberg. De Xbox One heeft ondanks dat hij compleet overschaduwd wordt door de concurrentie alsnog een zeer diverse en vooral kwalitatief goede game library.

Ik vind zelf vooral dat de games van Microsoft qua gameplay toch allemaal zeer deftig in elkaar steken maar ook qua grafisch en audiovisueel niveau niet onderdoen voor de concurrentie. De upgrade van hardware is met mijn uit de hand gelopen library en backlog dan ook zeker een waar ik naar uit kijk :)
Het zou toch wat zijn als Microsoft zo met een console komt fie de ps4 pro zo uit de weg slaat. 4x zoveel petaflops geeft wel een hele mooi vooruitzicht op wat er uiteindelijk uit valt te halen! Ps4 pro is indrukwekkend maar heb toch het gevoel dat de potentie minder groot is tov wat ze hier claimen

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 4 april 2017 18:33]

"Het zou toch wat zijn"? Dat is toch het minste wat we kunnen verwachten :P

Tegenwoordig zit in de PS4 Pro 'slechts' 4,2 TFLOP. Een RX470, een GPU van minder dan 200 euro, levert al 5 TFLOP. Er is dan ook weinig indrukwekkends aan de PS4 Pro, puur vanuit technisch opzicht.
We gaan nu exact dezelfde situatie in als 4 jaar geleden: de rekenkracht van de PS4 en Xbox One stond gelijk aan een GPU van ~150 euro. Over een maandje ligt de RX580 in de winkel, ook met 6 TFLOP, ook voor rond de 200 euro.

Vroeger... toen stopte Microsoft nog het topmodel van AMD, ongeveer een X1800 van honderden euro's, in zijn Xbox 360 van 299... dat waren tijden :)
Maar toen verbruikte de Xbox 360 ook maar 180 watt. Als we qua snelheid gaan vergelijken zou de huidige hardware wel veel meer verbruiken eerder 400-450 watt en dat is niet stil genoeg te coolen. Consoles maakte toen ook veel meer lawaai dat willen mensen nu niet meer. Zo'n ding moet fluister stil zijn.
Als we qua snelheid de lijn door zouden trekken zou de huidige generatie meer dan 1000 watt verbruiken :P maar dat is natuurlijk een totaal onzinnige vergelijking. Hardware is de laatste jaren veel zuiniger geworden, dat maakt het jķŪst mogelijk om meer power in een kleiner, stiller kastje te duwen.
Bovendien kunnen we steeds beter koelen en beschikt menig GPU over een behoorlijk indrukwekkende koeloplossing. 8 heatpipes door een aluminium blok van 25x12cm? Geen probleem! Stilte is geen probleem, als je maar genoeg wil investeren.

In plaats van dat MS en Sony daar gebruik van maken, door een krachtige GPU in te zetten met goede koeling... is het verbruik van de Xbox One inderdaad naar 120 watt gegaan en zit er een supersimpel klein blokje met 3 heatpipes op. Sony gebruikt zelfs maar 2 heatpipes.

Het is puur een kostenbesparing. Daar is niks mis mee overigens - maar een relatieve vergelijking met de 360 gaat dus totaal mank.
Nee ik bedoelde dat de High end single card PC's van die tijd ook rond de 200 watt zaten. En dat dat opzich wel de koelen was. De GPU was toen de tijd net zo krachtig als top PC gpu's. En qua mogelijkheden kon hij meer. (er zaten al DX10 features in)

Dus op die manier kom je nu rond de 400-450 watt voor een High end PC met een GTX1080 en een 6900K / Ryzen 1800X. In het geval van een 1080 Ti zitten we mogelijk nog ietsjes hoger qua verbruik.

500 watt koelen is een hele opgave gezien de grote van de behuizing van een console. Zie ook eens hoe groot de heatsinks van de 1080 en 1080Ti kaarten zijn.

Het verschil tussen 120 en 200 watt is nog wel te doen daar na wordt het heel lastig om het compact en stil te houden.
Ik begrijp je :) in principe kan je prima een 400w-verbruikende console bouwen, er zijn talloze systeemaanbieders die een i7 en een 1070 in een kastje met het formaat van een Xbox One bouwen.

Ik denk echter dat die vergelijking ook niet helemaal fair is, de kosten van de high-end kaarten zijn ook gigantisch gestegen. Maar een paar klassen hoger dan wat we nu hebben... dat moet toch mogelijk zijn denk ik :)
dan is er met mijn PS4 toch iets zwaar misgegaan , dat ding klinkt van bij aankoop al als een straaljager die opstijgt bij het spelen. Ik gebruik vaak remote play om ergens anders rustig te kunnen gamen.
De one daarentegen is idd alleen te horen als er een fysieke schijf inzit. De rest is echt stil.
Mmmh apart ik ken de ps4 niet maar de xbox one blijft erg stil.
Bij het spelen hoor je hem bij mij iets maar hij staat ook in een kleine ruimte waarbij er rondom maar een paar cm ruimte over is. Dus hij kan zijn warmte niet optimaal kwijt.

Als ik het geluid van het spel zacht aan heb hoor ik de console niet. Zonder geluid hoor je wel iets maar minder dan de 360 v3 die ik ook heb. Die maakt idle al meer geluid.
Ik heb zelf een eerste generatie model en bij mij was het probleem verholpen door hem horizontaal te plaatsen. Verticaal maakte hij inderdaad enorm veel lawaai en had ik ook de indruk dat hij warmer werd (bij mijn PS3 is het trouwens net omgekeerd). Misschien heb je er wel iets aan...
jammer genoeg is dit al horizontaal ( en volledig vrijstaand, geen belemmering voor koeling etc )

kan altijd een maandagochtend model zijn uiteraard maar ambetant is het wel
Als je puur gaat kijken naar Teraflops schiet je niet veel op. Het is een all-in-one package wat je koopt. Anders zouden de Nintendo consoles ook niet succesvol zijn aangezien deze vrijwel nooit op papier de sterkste specs hadden/hebben. Het gaat niet om de power maar ook om de prijs. Je ziet Sony nu aanbiedingen doen. Als MS de Scorpio voor het volle pond moet verkopen tegenover een PS4 Pro die elke maand dat hij in productie is goedkoper wordt (en dat ook al is tegen de tijd dat de Scorpio op de markt is) heeft Playstation alsnog een grote voorsprong. Niet op teraflops maar op UIB (User installed base). Daarbij als je zoveel power hebt, moet je ook adequate koeling hebben. De eerste generatie Playstation 4 (CUH-1000A) maakt het geluid van een flinke stofzuiger als je hem echt aan het werk zet in Battlefield 1. Terwijl de slim CUH-2000A een heel pak stiller is. Zelfs de C-chassis CUH-1200A is al heel veel stiller.

Je wilt niet dat je weer de problemen van de RROD krijgt zoals bij de Xbox360, die pas na de Jasper moederbord series het onder controle had door een steeds grotere headsink + headpipe erin te zetten. Dat geintje kan Microsoft zich niet meer veroorloven. FedEx heeft toen met het retourneren er ongelofelijk veel mee verdiend aangezien er rechtszaken kwamen en alles terug moest naar MS.

Dus ja leuk die power maar ik moet het nog zien of het echt zo goed is. Bovendien is de VR bril nog niet bekend en heeft de PSVR een fijn draagcomfort en een scherpe prijs (299 in de aanbieding). Als je voor die VR een Hololens zou moeten kopen is de vraag hoeveel mensen dat gaan doen.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 5 april 2017 01:15]

Beetje een raar verhaal. Je denkt toch niet dat Microsoft nog een keer de fout maakt geen adequate koeling in de Xbox te stoppen? De Xbox One is erg stil en koelt prima, mede door z'n externe voeding.

Ook verwacht ik dat ze de Scorpio concurrerend in de markt zullen plaatsen. Juist omdat Playstation deze hele generatie zowel technisch, als met een eerdere release het voordeel te pakken heeft.

Daarnaast ondersteund Microsoft met de creators update een boel VR brillen waar er, naar ik verwacht, straks ook een aantal op de Xbox zullen worden ondersteund.

En buiten dat is de Hololens is totaal andere technologie en nog niet klaar voor de massa.
Wat heeft een externe voeding te maken met koeling?

Hololens is al veel verder dan jij denkt en op diverse plaatsen al in gebruik zelfs.

[Reactie gewijzigd door W00fer op 5 april 2017 11:10]

Een voeding genereert warmte, als die niet in de console zit hoeft er minder gekoeld te worden in de console zelf.

Ik heb de Hololens al meerdere keren op gehad en de techniek is erg interessant en Microsoft is de concurrentie mijlenver voor. Echter is de huidige Hololens een devkit en alleen interessant voor bedrijven, nog niet echt voor de 'gewone' consument.

nieuws: 'Microsoft komt in 2019 met volgende versie HoloLens'
Het is het grootste kritiekpunt anders in de verkopen. Dat een console geen ingebouwde PSU heeft. De PS4 heeft dat wel en managed ook prima zijn warmte. Er zijn enkele gevallen bekend van een gesmolten PS4 Pro door een heatpipe die dicht bij de behuizing zit maar in hoeverre dat al gefixed is door Sony weet ik niet.
De Xbox One S heeft een ingebouwde PSU. En managed dat prima. Woofer heeft het over de gewone Xbox One.
De eerste geruchten geven aan dat Scorpio ook een interne PSU heeft.
Precies, het hoeft geen belemmering te zijn met de geschakelde voedingen tegenwoordig. Die zijn klein, high power en geven weinig warmte af.
Hololens is een AR bril, en niet zozeer een bril bedoelt voor sec VR toepassingen. Mijn verwachting is trouwens dat VR en AR in de toekomst samengaan. Zuivere VR die de reŽle omgeving niet verdisconteerd is techniek die eigenlijk nog niet compleet is. Indicatie hiervoor is dat de reŽle omgeving nu al op een elementaire manier zichtbaar kan worden gemaakt in de huidige generatie VR brillen.

Het samengaan van AR en VR maakt de software alleen weer een stuk complexer en zal nog meer van de hardware vragen. Dat Scorpio 4k zou moeten kunnen trekken zou het platform geloofwaardiger moeten maken voor de brillen van Oculus en HTC. Of 4k met de genoemde rekenkracht echt is te doen moet ik eerst wel even zien gebeuren (lees: vaststellen waar de concessies worden gedaan).

[Reactie gewijzigd door teacup op 5 april 2017 22:16]

De VR brillen zouden dan ook 4K moeten worden. Het zou kunnen gezien de hoge ppi die tegenwoordig gehaald wordt maar ik twijfel eraan.
Waar zie jij dan een psvr voor 299? Die kost nog steeds overal 399.
Zijn zat aanbiedingen geweest op Amazon.de
Nou ja nou ja die 360 was in den beginne ook gewoon 399 volgens mij
De versie die je wou hebben kostte 399 inderdaad, maar de Core-versie (zonder hdd, of een hele kleine) kostte 299.

Desalniettemin: een topmodel, of op zn minst een stapje hoger qua prestaties, was toch mooi geweest. Zo met Vega nu voor de deur!
Ah ja de core en premium had je toen core zonder hdd en de premium
Met een whopping 20GB waar je wel 13.7gb usable space van over hield
Vervolgens via sata en een boot disc een FW dump maken van de HDD, laptop WD schijf van 120 GB flashen met die data, en je het ruim 100 euro bespaard. (Wel meer trouwens, maximum grootte die je kon krijgen was toen 80 GB dacht ik, en kostte de hoofdprijs.
En dan er achter komen dat je niet alle functionaliteiten hebt met zo'n neppe HDD. Ben daar zelf op de harde manier achter gekomen.

Xbox 1 titels kun je dan bijvoorbeeld niet meer spelen.
Geen problemen mee gehad. Heb veel Xbox 1 titels gespeeld. En hoezo 'neppe' manier; je dupliceert eigenlijk de ene schijf naar de andere schijf, het zijn beide laptop schijven.
Omdat die clone die je maakt gedetecteerd wordt door de console, en de backwards compability mogelijkheid hiermee uitschakeld.

Die Xbox 1 titels zul je dan van te voren op de originele schijf hebben gespeeld.

Overigens lopen we hier met vele tegen aan ;)

Edit: Mocht hier overigens een fix voor zijn dan hou ik me van harte aanbevolen. Wil nog steeds KOTOR 1 spelen, en PC + controller is nagenoeg niet te doen

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 5 april 2017 17:29]

Core-versie (zonder hdd, of een hele kleine)

Die heette toch de Xbox 360 Arcade?

Uit Wikipedia:

quote
Xbox 360 Arcade
Deze bundel, toepasselijk Arcade genoemd, bevat naast de Xbox 360 een draadloze controller en vijf Xbox Live Arcade-spellen, te weten UNO, Pac-Man Championship Edition, Feeding Frenzy, Luxor 2 en Boom Boom Rocket, en een memory unit van 256 MiB (soms is deze ingebouwd in de console zelf). Voor het bestaan van de Arcade-versie was er een gelijkwaardige versie: Xbox 360 Core.
/quote

Bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 5 april 2017 00:49]

Klopt helemaal! Excuus :)
Dat zou kunnen, het punt is alleen wel dat er deze generatie niet high-end GPU's zijn gebruikt als hardware voor de console, maar meer de middenmoot en dat is prima, voor een aantal jaar, maar niet zolang als dat console makers willen dat een generatie van een console is.
CU's zijn maar het halve verhaal, als de kloksnelheid zoveel lager ligt. Een 480 is ongeveer 40% sneller. De 470 is zelfs 20% vlotter.
Vergeet memory bandwidth niet. Die is niet veranderd tov de PS4, waardoor je in de praktijk al snel tegen problemen aanloopt als je op hogere resolutie rendert (en dus ook hogere res textures gebruikt)
"probleem" is dat zover we MS mogen geloven, de Scorpio gewoon backwardscompatible zal zijn met de X1 en vice versa. Ik vrees dat we dus voorlopig niet echt revolutionaire graphics gaan zien, gezien het ook nog de X1 zal moeten ondersteunen. Idem voor de PS4 en de PS4 Pro overigens.
Ik zie heel vaak Microsoft games welke op xbox er behoorlijk teleurstellend uitzien in vergelijking met PC. Zo had ik bij mijn 1070 de nieuwe gears of war. Ik speelde destijds nog simpeleg op 1080p ondanks dat zag het er veel beter uit dan op de Xbox (bij wat vrienden gespeeld).

Ik denk dat dit simpelweg betere graphics unlocked voor toekomstige games en dat de Xbox op deze manier meer richting een PC gaat groeien, waarbij de enthousiastelingen meer euro's over de toonbank kunnen slingeren voor meer graphics en echte 4k support.

Naar mijn idee een prima ontwikkeling, ik hoop ook dat games steeds meer daadwerkelijk cross-platform gaan worden, waardoor ik met een xbox controller mijn game PC bijv. op dezelfde manier kan gebruiken als een xbox. Dit zie je soms maar nog niet volledig.

Ik weet niet of het laatste hier relevant is aan het topic..
Op PC's kunnen we al decennia lang verschil maken qua performance door middel van het aanpassen van grafische instellingen in de games. In het geval van console games worden deze instellingen gewoon door devs gedaan.
Gebeurt automatisch. Forza op 4k op Scorpio waar deze FHD op de Xbox One S draait.
Microsoft heeft vorig jaar op E3 aangegeven dat de Xbox One games gewoon speelbaar zijn op Project Scorpio, en dat games die na de release van Project Scorpio ook op beide consoles zullen werken.
De vraag is hoe lang dat zal blijven. Dat geldt natuurlijk ook voor de PS4 Pro.
de PS4 Pro is in feite een iets opgevoerde PS4 met een grotere GPU, inclusief wat Polaris-foefjes. Maar de architectuur is vrij gelijk aan die van de PS4, en de extra performance zit vooral op GPU niveau. Om daar exclusief iets voor te ontwikkelen dan blijf je werken met een matige CPU; en het zal waarschijnlijk geen spectaculaire resultaten opleveren waarvan mensen denken dat ze snel hun PS4 moeten inleveren voor een Pro. Gezien de hardware, en het feit dat het ook de 'PS4 Pro' heet verwacht ik niet dat Sony het opeens als een exclusief platform gaat beschouwen.

Bij Scorpio is het nog even afwachten.. Als men verder gaat met Jaguar architectuur (net als bij de PS4 Pro) dan verwacht ik dat de cross-compatible blijft. Maar als men overstapt naar bijvoorbeeld Zen dan wordt dat toch een ander verhaal omdat het dan echt over een significant sterker systeem gaat met alle mogelijkheden die daar bijhoren.
Je hebt echter wel iets meer nodig dan alleen een GPU uiteraard....
Die PC console discussie is echt eindeloos. Een console moet het enkele jaren uithouden, PC krijgt bijna wekelijks updates. De 360 was ook vrij snel inferieur aan de top PC lijn. Gat was misschien iets groter, maar niet baanbrekend. Is ook bijna niet te vergelijken.

Het verschil tussen de Pro en Scorpio vraag ik me ook van af hoeveel we dat gaan merken. Het valt of staat sowieso maar met 1 ding: games.

a) gaat Microsoft uberhaupt met 'iets' komen?
b) hoe groot wordt de concurrentie in deze 'krachtstrijd' met PC (die je per definitie verliest), als je 0 exclusiviteit hebt tov PC? PC heeft naast die Microsoft service heel veel andere opties, waaronder Steam.
Ter vergelijking: De PS4 is 38% krachtiger dan de Xbox One. De Scorpio wordt 42% krachtiger dan de PS4 Pro, als we naar ruwe TFlops kijken. Ik zou geen wonderen verwachten wat de Scorpio meer kan dan de Pro. Tussen de PS4 en X1 waren alle games vrij gelijk aan elkaar met voornamelijk de resolutie de grootste verschil.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 4 april 2017 23:30]

Dat betekent dus dat een Xbox met 38% minder rekenkracht vergelijkbare prestaties kon leveren als een PlayStation. Moet je jou eens indenken wat een Xbox met 42% meer rekenkracht dan een PlayStation wel niet voor een prestatieverschil moet opleveren. Vergeet niet dat het qua software dezelfde systemen zijn.
Hoezo qua software gelijk?
PS4 draait op een fork van Free-BSD.
En xbox draait op Windows met DirectX.
Totaal verschillend
Ik bedoelde dat de PS4 en PS4 Pro dezelfde software draaien en de Xbox One en Xbox One "Scorpio" dezelfde software draaien. Dit was inderdaad niet duidelijk uit mijn eerste post.
Het zal een ding worden die heel wat meer kost dan een PS4 Pro, en ook nog eens de enige manier om VR te krijgen op een xbox (dus sommigen games zijn 100% scorpio only, PS4 pro heeft geen PS4 pro exclusives)

dus de performance vergelijking zal volledig irrelevant wezen, want alles is sneller voor meer geld..

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 april 2017 19:35]

Of het veel meer gaat kosten dan de Pro is nog maar de vraag overigens. Vorig jaar was dat onmogelijk ja, echter tegen de tijd dat de Scorpio uit komt is de Pro alweer een jaar oud. Van 4.2TF naar 6TF na een jaar zal denk ik niet zoveel duurder zijn dus. Kan me voorstellen dat de Pro na een jaar §299 gaat worden en de Scorpio §399.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 4 april 2017 19:53]

Videokaarten worden in een jaar inderdaad goedkoper, maar scorpio krijgt ook nog eens 4gb meer en sneller ram dan de pro en er zit waarschijnlijk ook een 4k blu ray speler in. Dan denk ik niet dat ze 399 euro kunnen halen. Hoop zelf trouwens dat Microsoft de ballen heeft om juist voor 499 te gaan en daar door een meer premium console kunnen bieden. Ze hebben de xbox one s al als instap model.
We gaan het zien, vooralsnog hebben ze zichzelf wel een ruim releasedatum gegeven van "holidays 2017". Zou het ook niet zo erg vinden als het "early 2018" zou worden. Lekker de PS4 en Switch exclusives spelen en dan ergens begin 2018 de Scorpio. Hoop wel dat Microsoft met wat meer exclusieve games komt, want vooralsnog zie ik weinig meerwaarde voor een Xbox in mijn geval. En §499 voor multiplatform games op een console die 42% krachtiger is dan mn huidige (Pro) vind ik niet waard.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 4 april 2017 20:46]

Die Bluray player zijn de kosten niet, die zit ook in de veel goedkopere One S. Daarnaast is het maar 3GB meer, ok, de Pro heeft 1GB DDR3 geheugen erbij gekregen, maar toch. Wel zal het geheugen van Scorpio wel veel sneller zijn.

Ben benieuwd of de verschillen echt heel erg merkbaar zullen gaan zijn bij multiplats...

En ik heb zo'n vermoeden dat MS meerdere modellen gaat introduceren van de Xbox One X, met een kleinere hdd en met een grotere. Misschien maken ze er 1 met 500GB hdd voor 399,-

Maar ja, de Pro gaat vast op zijn minst naar 349,- of naar 299,- kaal en 349,- in een bundel en in andere kleurtjes/limited editions. Denk dat ze daar expres mee wachten tot de Xbox One X er is...

[Reactie gewijzigd door Aenea op 4 april 2017 23:07]

Die 4K BD speler is een kwestie van enkele licensies en wellicht 10 euro op de bill of material. Het is dan ook erg vreemd dat Sony hierop bezuinigd heeft.
Maak er maar 499 of zelfs 599, reken er maar op.
Want Microsoft "Phil Spencer" heeft al aangegeven dat het een een premium prijs zal hebben.

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 april 2017 21:11]

Tja, nu nog qua games. Ze hebben (bijna) geen enkele game die mensen aanspreekt. (en dat is ook terug te vinden op metascore)
Laat staan de studio's. Die komen qua kwaliteit niet in de buurt van Sony's first party studio's.
Je onderschat Turn 10. Forza Motorsport is een prima game en in tegenstelling tot PD kan Turn 10 wel meerdere goede games per console generatie afleveren.
En daar eindigt bijna het lijstje van games van MS studio's die goed zijn helaas.
Copy pasten bedoel je? Zo bijzonder is Forza niet de afgelopen jaren.
Over copy-pasten gesproken. PD is daar koning in. Herinner je je GT4 nog, waarin nog models uit GT2 en GT3 zaten om het wagenpark groter te laten lijken?
Forza Horizon is zelfs populairder geworden dan Forza zelf.
Nogal logisch. Forza Horizon is een arcade game, terwijl Forza Motorsport meer voor de echt racer is. De eerstgenoemde heeft dus een veel groter publiek.
Ik zit in de alpha van sea of thieves, en die game is echt wel iets waar Sony van zou schrikken. Een geweldige game. Voor de rest zijn er inderdaad niet veel IP's. Wel jammer dat guerrilla games van Sony is. Geweldige studio.
Dat laatste is niet wel en niet waar.

Ja Horizon is arcade. Maar dan wel een steengoede arcade game. Ik ben zelf een hardcore racer, maar ik vermaak mij kostelijk met Horizon 3. Het is in dat genre een parel van een game.

Ja Motosport is minder arcade dan Horizon. Maar lijkt dat wel steeds meer te worden (of de hardcore race games worden steeds beter, dat kan ook). Hoe dan ook, ik vind Forza Motosport 6 een draak van een game. Het zit nog steeds veel te ver van "echt" racen af en is daardoor vlees noch vis.
Het zou toch wat zijn als Microsoft zo met een console komt fie de ps4 pro zo uit de weg slaat. 4x zoveel petaflops geeft wel een hele mooi vooruitzicht op wat er uiteindelijk uit valt te halen! Ps4 pro is indrukwekkend maar heb toch het gevoel dat de potentie minder groot is tov wat ze hier claimen
Lol enige wanneer ik deze zou aanschaffen als ie alle games ineens op 60 fps draait.. anders meh draai het wel op me pc en ps4
Met welke games zou Microsoft dat dan moeten doen?
Mwah, dat was vanaf de eerste aankondiging al duidelijk, de grote vraag is, wat ga je daarvoor betalen?

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 4 april 2017 19:23]

Verwacht hier eigenlijk geen verrassingen. Dit zal "gewoon" rond de §400 liggen.
Plus 200§ minimaal
Denk dat MS slim genoeg is om te weten dat dat niet gaat werken als de concurrent een mid-gen upgrade aan het verkopen is voor 400,-

Daarnaast gaat Sony vast omlaag naar 299,- of 349,- in ander kleurtje in een bundel/limited edition.

Zie MS wel aan om een 399,- model te maken met maar 500GB hdd, je kan toch games extern installeren ook...
Phil Spencer: de prijs van de Xbox One Scorpio wordt ‘premium, maar wel eerlijk’ Meer dus dan de 400§ dan de competitie, dit was vanaf het begin al duidelijk, Microsoft wil een meer 'high-end' gaming ervaring naar de console brengen. Jouw aanname is nergens op gebaseerd, de mijne op uitspraken van Microsoft.
Maar het zou ook een bedrag worden die we al eens eerder gezien hebben voor een console, ook door Phil gezegd.

Dit kan natuurlijk ook gewoon 499,- van de Xbox One bij introductie betekenen, maar ook 599,- van de PS3.

Laten we eerlijk wezen, een te hoge prijs en het gaat toch echt niet al te goed verkopen. MS weet ook wel dat de prijs van 499,- voor de X1 niet echt geholpen heeft.....
Het gaat toch om games, ook al zou de scorpio een titan x onder de kap hebben, met alleen forza, gears en halo is er toch geen reden om te juichen. Ik heb liever dat ze allemaal die r&d etc in nieuwe ip's stoppen. Ik game niet om maar wat mooie beelden te bekijken, ik wil nieuwe verhalen beleven, nieuwe werelden ontdekken. Die updates vind ik persoonlijk niet nodig, zelfde met ps4, ik ben niet overgestapt op een pro, ziet er allemaal prima uit, tijdens het gamen merk ik er toch niet veel van wat ik mis. Alleen met side to side vergelijking.

Laatst had ik bijvoorbeeld gta v aangeschaft op de pc. Ik heb hem op de ps3, ps4 en nu op de pc uitgespeeld. Op de pc staat ie op ultra en 75fps, maar ik kan nou niet echt zeggen dat de ervaring beter was dan op beide consoles.
Ik heb al een high-end console (ps4 pro), koop er misschien nog wel een nintendo switch bij voor Zelda en andere 1st class gameplay. Maar een tweede high-end komt er hier niet bij. Denk dat veel meer mensen in deze situatie zitten dus zie vooral de nintendo switch een succes worden ten koste van de xbox scorpion.
Denk dat er veel mensen nog geen PS4 Pro hebben gekocht, juist om af te wachten wat Scorpio zou brengen. Dus nee ik denk niet dat er veel mensen in jouw situatie zitten.
Grappig, iemand aanspreken omdat die het heeft over "veel mensen" en dat je je kan bedenken dat het niet zo hoeft te zijn om dan vervolgens zelf een "veel mensen" opmerking te maken die uiteraard ook niet waar hoeft te zijn! :)
een console-mens weet snel welke exclusives hij/zij wil spelen. dus dat wachten is onzin.
Tja, en ik heb een Xbox en ga er geen PS4 bij kopen... Wat hebben we precies aan die anekdotes?
Er zijn genoeg Xbox gamers waarvan er heel wat best zullen willen upgraden. Ik denk dat ze het daar vooral van zullen moeten hebben.
Aan de ene kant lijkt het me wel een interessante reveal, maar aan de andere kant was een mooie presentatie (ala E3) met nieuwe trailers en whatever toch veel beter geweest? Wachten op de E3 geeft je inderdaad minder exposure, maar ik vraag me af of ze nu niet wat extra hadden kunnen doen.
Nu een technische reveal is logischer. Tijdens E3 verwachten mensen games games en games. Geen Ghz/ TFLOPS oid. Dus de hypetrain nu aan het rollen krijgen is een goede zet volgens mij
Vindt het wel een slimme zet om specs te revealen voor de E3, een half uur praten over cijfertjes waar de meeste mensen niks van snappen is erg saai, 4k beelden en hdr kan je ook totaal niet overbrengen in een livestream. Veel slimmer om digital foundry dit soort zaken te laten uitleggen. Zaken als de prijs en design kunnen ze dan wel op de E3 revealen.
Inderdaad op E3 de nieuwe games showcasen...
Het zou me niet verbazen als Digital Foundry de 'officiŽle specs' bekend mag maken, en op basis hiervan een reeks tests heeft gedaan met een vergelijkbare PC, dit om de nodige benchmarks e.d. te kunnen presenteren. Ik verwacht zelf in ieder geval geen beelden van 'Scorpio games', of beelden van de console zelf.
Nu de specs met uitgebreide analyse van DigitalFoundry, tussen nu en E3 diverse 'leaks' met screenshots over hoe games er op draaien, etc.

Lekker de hype opbouwen, is MS best wel goed in! Laat die maar (dozen) schuiven!
Alhoewel het mooi is dat er een sterk verbeterde Xbox komt, blijft het gebrek aan exclusives een erg groot manco. Waar je op de PS4 uitstekende exclusive na exclusive hebt, zijn deze bij de Xbox op 1 hand te tellen. Daarvan hebben er maar 2 een score boven de 9.

Zoang Microsoft dit niet op orde heeft, blijft de PS4 qua games de betere console!
Beter een paar goede exclusives dan een hele zooi mindere.
Daarbij speelt ik toch bijna alleen maar Forza, dus dan valt een PS sowieso af. Met Gran Turismo 5 hebben ze toen de tijd veel te lang gewacht met uitbrengen, ik was er klaar mee en ben naar alle tevredenheid overgestapt naar de Xbox 360 IPV PS3. Met Gran Turismo Sport bewijzen ze dat ze nog steeds heel goed keer op keer kunnen uitstellen. En vond GT5 (heb er uiteraard wel mee gespeeld) ook qua physics en geluid ook nog eens tegenvallen...
Uiteraard complete bullshit want als al die PS4 exclusives nou niet mijn genre zijn, zal ik ze dus ook nooit halen. Wat voor jou de betere console is, hoeft niet de betere console voor mij te zijn. Ter aanvulling, ik heb zowel een PS4 als een X1 en mijn main console is dus de X1 omdat al die zogenaamde PS4 exclusives mij totaal niet interesseren.

Verder ben ik vooral benieuwd hoe Microsoft de release van de Scorpio dit keer gaat verprutsen zoals ze ook de aankondigen/release van de X1 compleet verprutst hebben (Always on). Een jaar oponthoud in diverse EU landen waaronder Nederland.

De Scorpio zou ronde US Holidays in de winkel moeten liggen, dus zo om en nabij half november ivm Black Friday. Wellicht dat ze de uitlevering nu wel goed doen, maar dan zul je zien dat ze er zo'n hoge prijs voor vragen zodat het ding als nog flopt. Deze Scorpio mag niet boven de 499 uitkomen als je het mij vraagt. Microsoft kennende zullen ze dat wel niet halen.

Kortom, ik ben reuze benieuwd of ze van hun voorgaande fouten geleerd hebben bij MS.
Kwestie van smaak, ik heb zowel de PS4 als de XB1 maar gebruik vrijwel altijd de XB1 vanwege de voor mij veel prettigere controller. Ik heb als exclusives niet meer dan NMS op de PS4 en Forza op de XB1. Voor het overige speel ik multiplatform. Wellicht dat Persona 5 nog aangeschaft wordt maar dan houdt het wel op met exclusives. Ze boeien me niet.
Dat heeft weinig met smaak te maken. PS4 heeft gewoon feitelijk meer AAA exclusives. Blijkbaar niet jouw smaak, maar dat doet niets af aan het feit op zich.
Maar of het qua games de betere console is, dat is wel een kwestie van smaak.
Ik vind sommige exclusives van Sony op zich wel interessant maar ook voor mij weegt dat niet op tegen de mindere controller (ja ook dat is smaak).
8 cores, betekent dat dan ook dat de games vanaf nu wťl allemaal worden geoptimaliseerd voor multi-core systemen? Zo ja, moet dat een goede impuls geven aan Ryzen prestaties in de toekomstige game(ports)
Xbox One en PS4 hebben al sinds het begin een 8-core; dus op dat vlak is er geen verschil. Belangrijkste is de onderliggende architectuur.
Dat schijnt volgens de geruchten voor de Scorpio dus Zen te worden ipv flink langzamere Jaguar cores van de PS4(Pro)/XBone
Maar aangezien de games ook op de Xbox One moeten draaien zullen games weinig hebben aan de extra cpu kracht.
Ligt eraan, geeft wel stuk meer ruimte voor 60fps. PS4 Pro games zijn vaak nog 30FPS omdat de cpu teveel bottleneckt voor 60fps. Daarom is er vaak alleen verbetering op image quality gebied.
Ik denk dat Microsoft zich af moet vragen wat nou eigenlijk een console verkoopt, software/games of specificaties? Zolang mensen de XONE voor onder de 200 euro niet eens willen kopen, wat gaat ze dan overtuigen om wel de duurdere variant te kopen? Houd dan ook eens rekening met het feit dat de mensen die tech specificaties helemaal te gek vinden waarschijnlijk al aan het kloten zijn met een PC, wie blijft er dan over? Nee echt, wie? Ik (al 6 jaar werkend in gaming retail) heb echt werkelijkwaar geen flauw idee, tenzij ze met iets werkelijks revolutionairs komen en/of ze die dingen gratis weg gaan geven.

Zie Zelda met de Switch als voorbeeld wat een console verkoopt, specificaties of software?
Heb je enig onderbouwing dat de Xbox One (S) niet verkoopt? Geloof ik niets van namelijk.
Praktijk ervaring, al geef ik toe dat dat een plaatselijk verschijnsel kan zijn. Google eens zou ik zeggen, vgchartz is ook wel interessant.
Nou, als je de verkoopcijfers van de xbox moet geloven liggen ze op de helft niet eens van wat sony wegzet. Vooral in Europa verkoopt de xbox one erg slecht wat phil spencer zelf heeft aangegeven dat dit beter moet. Maar het verkoopt niet slecht, ten opzichte van ps4 lijkt het slecht maar MS verkoopt meer xbox ones in de op dit moment in de life cycle dan dat ze dat deden met de xbox360.

Bron dat ps4 beter verkoopt:
https://arstechnica.com/g...well-as-xbox-one-overall/

[Reactie gewijzigd door merijn86 op 4 april 2017 23:16]

Dat Sony meer PS4's verkoopt geloof ik wel, maar moet je verkoopkoning zijn om mee te tellen? Dan zou Nintendo al helemaal niet meer mee tellen.

En Sony heeft zijn kaarten voor de toekomst al op tafel gelegd in de vorm van PS4 en PS4 Pro, zodra alle details over de Scorpio bekend zijn zul je waarschijnlijk weer een spike zien in verkopen van alle consoles.
Je zou Nintendo best verkoopkoning kunnen noemen. Je bent zeker de 3DS vergeten?
Meer dan genoeg gamers die vrijwel alleen multiplatform op een console spelen. Exclusives levert extra verkopen op maar geen miljoenen extra.
Klopt, maar dit klinkt bijna een beetje wat Nintendo gamers zeggen. Die roepen ook van "wij hebben geen third party nodig". Alleen omdat ze weten dat Nintendo het nooit op die manier zal krijgen. Exclusives zijn wel degelijk nodig om een aankoop relevant te maken. Als ze de Scorpio alleen maar uitbrengen maar bijna geen exclusives die relevant zijn. Waarom zou men dan een Scorpio kopen als je een console kan krijgen die naast third party meer te bieden heeft? Voor 3rd party alleen gaat met geen Scorpio kopen.

Ik zie het weer een beetje als excuus.
Als de Scorpio naast meer game potentie ook bijvoorbeeld geschikt is voor UHD blu-ray met HDR en de hele moderne mikmak, dan kan dat het eventuele gemis aan goede exclusives opvangen.
PS heeft geen BD 4K speler. Voor een deel van de kopers een showstopper en gaan dus voor een Xbox One S. Dat gemis kan Sony niet opvangen.
Destijds was de PS3 mede zo populair omvat het een heel goede en ook goedkope blu-rayspeler was. Bij de PS4 is het toch niet mogelijk om die allerhoogste kwaliteit schijfjes die nu op de markt is, af te spelen? En met de rest van de moderne mikmak, bedoelde ik hdmi 2.1 / 2.2, hdcp 2.2, dolby atmos, dts:x, dolby vision, hdr10, gigabit lan, 5ghz WiFi, enz.

[Reactie gewijzigd door Jorgen op 5 april 2017 10:52]

De PS4 mist UHD blu-ray support
Een gemiddelde consument let op wat het wel heeft. Net als de megapixel, inch of resolutie races. Xbox Scorpio: UHD blu-rayspeler player en sneller, tov PS4: betere / meer exclusives. Als de prijs in verhouding ligt met de Pro zullen mi veel mensen toch een Scorpio kiezen. Het blijft allemaal nattevingerwerk en lood om oud ijzer, natuurlijk.
Waar het om gaat, is dat die apparaten weliswaar hoofdzakelijk voor gamen bedoeld zijn, maar zich profileren als multimedia centers voor blu-rays, Netflix enz, enz enz, plus gamen. Als je dan wel of niet de nieuwste schijfjes kunt afspelen kan zat voor sommige consumenten een deal breaker zijn. Dat de gemiddelde Tweaker zelf streamt ipv schijfjes afspeelt doet er niet toe. Deze apparaten staan ook in gewone gezinnen met kinderen waarbij ouders een praktische afweging maken.
Ehm... Ik kan jouw post niet beoordelen ;) Men beoordeelt jouw posts op basis van de negatieve toon.

On topic: ik zeg nergens dat je ongelijk hebt dat de PS4 populair(der) en succesvol(ler) is, maar wel dat mensen die afweging kunnen maken. Ik vind het namelijk ook raar dat er geen UHD blu-ray support is. Sony is 1 van de grootste filmmaatschappijen ter wereld. Er zijn namelijk nog meer dan voldoende mensen die wel geÔnteresseerd zijn in games en films, naar waarvoor Netflix en Spotify op het randje zitten van wat ze al wel of nog niet gebruiken.

Enfin, ik vind dat deze discussie lang genoeg geduurd heeft. Ik vind het een gemis, om bij zo'n multimedia apparaat niet de nieuwste UHD blu-rays af te kunnen spelen en de Scorpio kan dat wel. Voor jou dus geen afweging, voor veel andere mensen mogelijk wel. En dat is puur mijn inschatting.
Ik heb veruit de meeste consoles toch echt gekocht voor de exclusives. Maar wellicht ben ik de uitzondering.
Waarom willen al die gamers nu toch zo graag exclusives zien? De enigste die ervan profiteren zijn de console makers.

Laat alle games gewoon op alle platformen uitkomen. Waarom zou ik als Xbox speler blij moeten zijn dat Playstation spelers geen Halo kunnen doen? Of vica versa.

Heel die exclusives mogen wat mij betreft verbannen worden.
Omdat exclusives zijn wat een console zijn identiteit geven, en het gene waar gamers als eerste aan denken wanneer ze terug kijken naar een bepaalde console, en voor mij de reden waarom ik consoles zo leuk vindt.

Zonder exclusives heeft een console voor mij dan ook totaal geen waarde meer. Het zou voor mij volledig de keuze voor een console wegnemen.

Mocht het ooit zo gaan worden dat consoles geen exclusives meer krijgen dan is dat het moment dtat (moderne) consoles voor mij iig niet meer bestaan.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 5 april 2017 17:38]

Zoveel beter/slechter vind ik de PS4 niet ten opzichte van de Xbox. Veel multiplatform en een paar exclusieve die altijd al zo zijn geweest: Final Fantasy/GT/ The last of us etc en ook leuke exclusieve op de Xbox. Daar kijk je naar als je zo een console koopt. Want de zoveelste generatie van Cal of duty/andere shooter komt toch wel op beide uit.

Wat het gaat worden verder voor de Xbox? Ik denk dat ze bij Microsoft meer toekomst visie hebben dan bij Sony. MS heeft een geheel sterk platform, Desktop/Console en eventueel nog mobiel. Sony..?
De kille feiten zijn gewoon dat de PS4 beduidend meer exclusives heeft, en beduidend meer AAA exclusives ook nog eens.

Daarnaast hebben beide platforms hun sterke kanten. Inderdaad, de PC/console koppeling van MS kon wel eens een sterke troef worden, als ze hun zaakjes voor elkaar krijgen tenminste. De backwards compatabiliteit is ook een leuk extraatje. Daar staat weer tegenover dat PS mijlenver voor ligt met VR.

Voor mij persoonlijk is de PS4 de console op dit moment. Vanwege de exclusives, Zoals The last of us, en recentelijk Horizon en Persona 5, en vanwege VR. Hiervoor had ik een X360, en afhankelijk van hoe het landschap er straks voor staat kan mijn volgende console net zo goed een Xbox Two als een PS5 worden. En misschien ga ik wel weer volledig terug naar PC gaming.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 4 april 2017 21:11]

Helemaal met je eens daniel. 1 Puntje final fantasy is niet geheel exlusive deel 15 was op beide consoles zo ook de mmo.

Zelf ben ik al enkele jaren pc en xbox speler. En ben ik vooralsnog zeer tevreden xbox gebruiker. En ga waarschijnlijk een scorpio kopen op release.
Klopt natuurlijk wat je zegt. FF is ook ooit begonnen op de Nintendo. Jammer dat die het niet aan zich wist vast te houden.

Je moet echt zelf kijken naar wat voor spellen je speelt. Want mijn PS4 ligt alweer een tijdje stof te happen. Ik houd niet echt van shooters. GT is er nog altijd niet. En echt toffe rpg's ? The whitcher 3 was leuk maar niet echt voor mij. De setting vind ik minder. Horizon heb ik nog niet maar komt er wel, dat zag er inderdaad interessant uit.

Met beide consoles heb je geen miskoop omdat op een paar exclusieve na toch alles multi platform is. En Forza is beter dan GT al vermaak ik me daar persoonlijk heel goed mee :)
Sony heeft een legacy sinds de PS1, dat telt ook mee.

Verder heb je Horizon zero dawn, Last of us en volgende versies, Uncharted games, Ratchet en clank series, Detroit become human, de nieuwe game van Kojima etc etc.

Bij Xbox heb je Forza, gears of war en Halo, er is niks met een sterk verhaal op de Xbox wat een exclusive is en als je geen studio zoals Naughty Dog aan je hebt gebonden als Sony kom je er ook niet op software kant.

Die Scorpio mag nog 12 tflops hebben, PS4 heeft de games die 90%+ aanspreekt en waarvoor je een console zou kopen., ik snap ook totaal niet waarom Consoles4life een -1 krijgt, hij zegt gewoon de waarheid.

Als Microsoft trouwens toekomst visie had waren ze al jaren gestopt met Windows Phone, uiteindelijk toch gedaan.
Zelfs de hoge piet bij Xbox geeft al aan dat ze aan first party exclusives moeten werken...

[Reactie gewijzigd door Katmi op 4 april 2017 19:31]

Ook al probeer je dit als een feit te brengen. Het is allemaal puur gebaseerd op een eigen mening natuurlijk.
Met Xbox gaat het niet slecht. En dat werd al meerdere keren gezegd in de reacties. tegenover de ps4 verkoopt hij niet goed. Maar dan kunnen we ook zeggen dat consoles en gamepc's waardeloos zijn en het nooit gaan redden tegenover mobile gaming.
En daarbij komt dat play anywhere goed is voor de gamers. Ik kan bijvoorbeeld gears forza enz spelen op mijn pc. Microsoft is goed bezig, de goeie MS ecosysteem exclusives komen er wel.
Ik zeg niet slecht, maar echt goed gaat het ook niet en dat is duidelijk te merken aan de huidige console en imago. Men ziet dat Sony gewoon veel meer moeite doet om voor ieder wat wils te ontwikkelen. Uiteindelijk gaat het om de games en niet alle poespas omheen. Het is niet alsof mobile gaming nou zo interessant is, en gelukkig maar dat console gaming of PC gaming bestaat. Laat mobile gaming zoals het nu is zo maar blijven.

Dat goed bezig moet uitwijzen na een jaar dat de Scorpio er is. Je kan nog wel zo'n geweldige eco system hebben. Als je content op niks trekt of je weinig te bieden hebt dan sta je daar met je ecosytem. Voor mij is een Xbox console op het moment voor erbij niet waardevol omdat ik goedkoper uit ben als ik eventueel een game die alleen voor de Xbox zou komen op de pc kan spelen.
Goed geanalyseerd....
Het gaat prima met de Xbox hoor. De start was niet goed, maar sinds de Xbox zonder Kinect (goedkoper) te krijgen was, gaat het prima. Met regelmatig maand verkopen beter dan die van een PS. Een 3de speler is ver weg. Xbox Live maakt een gestage groei door.

Dan kan je je beter druk maken als de PS verkopen zouden inzakken, want Sony heeft geen 2de boei om op te drijven.
PlayStation is een veel te sterk merk. Van de 3 merken zal eerder Xbox van de console markt verdwijnen dan een Nintendo of PlayStation.
Dat het prima gaat met xbox is ook een groot woord, de launch van de xbox one s, forza horizon 3 en gears 4 gaven een tijdelijke boost, maar nu Sony z'n sterk eerste kwartaal had wordt de xbox one om ver geblazen. Het is voor Microsoft nu echt uithouden tot Scorpio lanceert. Ook een groot probleem is dat veel exclusives erg slecht verkopen zoals recore, quantem break en sunset overdrive. Halo en gears of war verkopen ook niet meer zoals vroeger, de xbox is voornamelijk nog populair bij de casuals (denk aan cod spelers) in Amerika. De meer niche games als dark souls 3 of dishonered 2 verkopen veel beter op de ps4 en ook op de pc.

En om Playstation hoef je je helemaal niet druk te maken, de ps4 gaat als zoete broodjes over de toonbank.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 5 april 2017 16:35]

Het zal waarschijnlijk wel weer een gelikte show worden, waarbij 4K het toverwoord zal zijn. Maar ik kijk er wel naar uit, want nieuwe high-end hardware blijft interessant, vind ik. Wel jammer dat Microsoft, onder druk van de "nieuwe" PS4, vroegtijdig zijn kruid heeft verschoten, bij het event vorig jaar. De concurrentie heeft daardoor alle gelegenheid om daarop te reageren.
Nieuwkomers gaan ze niet echt kunnen overtuigen met 4K gaming. Er is namelijk al een 4K console, dus ze moeten met andere argumenten komen dan alleen 4K willen ze nog kunnen meedraaien in de console industrie.
4K console? de PS4 Pro is verre van een 4k console.
De PS4 Pro is gewoon een 4K console die zowel native als checkerboarding doet. Je hoort men totaal niet klagen dat checkerboading slecht is. Ook Scorpio gaat checkerboarding doen voor de meeste games naast native. Wat is er dan "verre van 4K" aan? In dit geval is het argument 4K bij de massa meer van "ja en? PS4 doet dat ook" het is niet alsof je zo'n verschil ziet op 3/4 meter afstand op de bank en de massa al helemaal niet. Speel Horizon maar eens met alle toeters en bellen zou ik zeggen, en dan bedoel ik op een grote mooie tv in 4K/HDR ;-).
Ja, ik denk dat dit de hamvraag is. De Scorpio zal, op basis van de sterkere en waarschijnlijk ook duurdere hardware, meer games in "native" 4K spelen. Maar als de PS4 Pro dezelfde games via checkerboarding ook naar 4K tilt, en de verschillen zullen voor heel veel mensen marginaal zijn, dan vraag ik me af hoe men de console (Scorpio) wil gaan marketen. Qua krachtsverschil lijkt het dadelijk een beetje op een soort omgedraaide X1 en PS4 verhouding, en ik denk dat de 'dealbreaker', zoals gewoonlijk, zal gaan om kwalitatief goede exclusives.
Nou nee, als ik de eerste verhalen hoor, dan ziet men een duidelijk verschil. En ja, waar sommigen het wellicht niet zien worden ze in reviews naast elkaar gezet. En dan is verschil goed/beter te zien. En wordt een PS Pro een soort nep-4k console.
En als tweaker ga je dat geen 4k console noemen of je moet jezelf voor de gek willen houden. Vergeet niet dat massa's door die reviews gestuurd gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 5 april 2017 15:59]

Checkerboard in 4k geeft zo goed als het zelfde effect als native 4k, dan mag jij het lekker nep noemen, maar het verschil zie je niet. Er is ook geen ťťn open world game op de pc die dezelfde graphics als Horizon zero dawn haalt. En dan noem jij het een nep console.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*