Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft komt in 2019 met volgende versie HoloLens'

Door , 40 reacties, submitter: nickurt

Microsoft zou de beslissing hebben genomen om de volgende versie van de HoloLens later uit te brengen. In plaats van een kleine verbetering tussentijds richt het bedrijf zich meteen op de ontwikkeling van een flink aangepaste versie, die het in 2019 wil uitbrengen.

De informatie is afkomstig van Paul Thurrot, die zich baseert op anonieme bronnen met kennis van de ontwikkeling van de augmentedrealitybril HoloLens. Hij meldt dat het schrappen van een marginaal aangepaste versie ermee te maken heeft dat Microsoft geen druk ondervindt van concurrenten op het gebied van ar. Hij wijst erop dat bedrijven als Magic Leap wel aan de techniek werken, maar nog geen headsets kunnen aanbieden.

Daarom zou er geen noodzaak zijn om de tweede versie van de HoloLens uit te brengen zoals die aanvankelijk wel op de roadmap gestaan zou hebben. Microsoft zou er nu voor gekozen hebben de derde versie van de roadmap te verbeteren, waardoor deze dichter in de buurt komt bij een 'generational leap' en de voorsprong op de concurrentie vastgehouden moet worden. Alleen door de tweede iteratie over te slaan, zou Microsoft in staat zijn om de derde versie al in 2019 aan te kunnen bieden, aldus Thurrot.

De huidige HoloLens blijft software-updates van Microsoft ontvangen, voegt hij daaraan toe. De devkit is sinds oktober in verschillende Europese landen te koop voor een prijs van 3299 euro. Het is de verwachting dat een volgende versie een lagere prijs zal hebben. Die versie laat volgens deze berichtgeving echter nog op zich wachten. Tot nu toe zou Microsoft 'enkele duizenden' exemplaren van de HoloLens hebben verkocht.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

20 februari 2017 12:59

40 reacties

Submitter: nickurt

Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Niet gek, op het moment is de techniek zo ver om aan de volwachtingen te voldoen, op het moment is de vield of view van het schermpje aan de kleine kant. Goed dus dat Microsoft wacht met het uitbrengen van een consumenten versie. Nadeel is wel dat het voor ontwikkelaars nog niet loont om applicaties te maken op het moment, omdat je het voor een heel kleine doelgroep doet. Maar het zou heel vet zijn als microsoft een apparaat kan leveren wat aan de verwachtingen voldoet.
Vergeet ook niet, dat ze nu volop patenten kunnen verkrijgen voor van alles en nog wat, (inclusief software ism AR) Iets waar software vendors dus geen kans op maken...
Niet noodzakelijk.
Maar dan zou MS wel al moeten aangeven waar ze naar toe gaan.
En ook het ontwikkelen kan nu misschien net door het beperkte view eenvoudiger gehouden worden. en daarbij de focus houden op de technieken hoe je dingen wil voorstellen.

Rendering kan later upscaled worden.
Ik denk, dat dat meer zegt over je inlevings-vermogent dan over de mogelijkheden van de Hololens zelf

Je kunt tal van mogelijkheden bedenken waarvoor AR ideaal zou zijn. Denk b.v. thuis gamen met de familie. Neem bordspellen welke je projecteert op tafel.

TV projectie op de muur, jij kunt iets anders kijken dan je vrouw / kids / visite / whatever.

Standen uitlezen van apparaten, handleidingen automatisch bij apparaten zoeken en openen, direct contact met een monteur bij storing welke met je meekijkt en uitlegt hoe je zelf iets kunt repareren. Deze kan je ook afbeeldingen van een specifiek onderdeel op dat moment laten zien of andere relevante info.

Hulp bij de inrichting van je woning, hoe zal een schilderij, behang, likje verf of foto o.i.d. daar op de muur lijken. Hoe zou een bank daar staan etc..

Als het geheel straks nog kleiner en gemakkelijker draagbaar wordt, denk dan ook aan toepassingen in de sport wereld. Ondersteuning hoe je dingen beter kunt doen, navigatie, helpen bij leren van bepaalde technieken. Herkenning van obstakels en problemen etc..

Er zijn zoveel mogelijkheden te bedenken, het zou zelfs de smartphone compleet van de markt kunnen drukken als ze het slim aanpakken.

Het voordeel van AR t.o.v. VR is dat je je omgeving kunt blijven zien, en dus de mensen om je heen. VR is iets dat je volledig afsluit, dat is AR niet. Sociaal gezien zou AR dus veel gemakkelijker te accepteren zijn.
Ik zie in de HoloLens nog niet echt een game apparaat, daarvoor wil ik meer virtual reality dan augmented reality.
De HoloLens zie ik nu nog meer als professioneel apparaat, waar de hoge prijs ook geen probleem is. Denk bijvoorbeeld aan een specialistische monteur, die nu op afstand een plaatselijke monteur aan kan sturen met beide een HoloLens op. Kan de specialist in de tijd van 1 normale reparatie wellicht wel 100 reparaties overal over de wereld doen.

Ook zijn er al tests met het gebruik van HoloLens in bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding. Erg tof!
Ik zie het juist als een onder andere een game apparaat. Als de hololens wordt verbeterd naar de juiste graden zicht, waarom zou de hololens dan niet schermvullende games kunnen tonen? Dan heb je dus AR en VR in 1, de voordelen van beiden werelden. Ik denk dat de hololens veel meer potentie heeft dan VR brillen, alleen op dit moment is het stadium (en het prijskaartje) nog niet ver genoeg gevorderd. Daarom een goede zaak dat er hard aan verbetering gewerkt blijft worden.
Ik moet altijd meteen denken aan een game als pokémon stadium of yu-gi-oh. :P
één device voor draadloze VR en AR, wat ook nog betaalbaar is, is denk ik de heilige graal. Het zou me enorm verbazen als we daar binnen 10 jaar zijn.
Om eerlijk te zijn zou ik dat 2 jaar geleden ook hebben gezegd over een technologie als HoloLens, zeker in de manier waarop Microsoft hem nu heeft toegevoegd.

Yet here we are.
De hololens is nog niet uitontwikkeld, en absoluut niet betaalbaar. Ik denk dat het nog 4 jaar duurt voor het een consumenten artikel is.En dan heb ik het nog niet eens over mainstream. Maar, we zullen zien.
Ik zie in de HoloLens nog niet echt een game apparaat, daarvoor wil ik meer virtual reality dan augmented reality.
De HoloLens zou anders niet misstaan bij Pokemon Go. Hoef je geen smartphone meer vast te houden, maar gewoon rondkijken (heb je nog wel iets nodig om de ballen te smijten, maar goed).
VR games zijn natuurlijk van een ander slag dan AR games, maar niettemin is een HoloLens-achtig apparaat wel degelijk goed mogelijk als game apparaat :)
HoloLens niet echt een game apparaat? Serieus?

HoloLens zou zomaar het game apparaat voor bordspellen van de toekomst kunnen zijn! Al het goede van met zijn allen gezellig fysiek om dezelfde tafel en al het goede van digitale graphics en computerberekeningen.
Je vakantie plannen/vast bekijken?
https://m.youtube.com/watch?v=Ql5aWF0vURc

Spelletjes?
https://m.youtube.com/watch?v=wH9oD0O2TOs

Of met je pc?
https://m.youtube.com/watch?v=ihKUoZxNClA

En meer, je kan ook dat nieuwe bankstel in je kamer zetten om te kijken of het staat. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 februari 2017 13:33]

Ik denk dat het een heel goed product is voor bijvoorbeeld webshops om producten in een 3D omgeving te tonen die je kunt projecteren naar je eigen woonomgeving
Bijvoorbeeld meubelen of keukens of badkamers.
ik zie ook mogelijkheden voor intstructie of zelfs onderwijs waarbij iemand praktijklessen kan geven aan diverse mensen die zich op afstand bevinden
Of bijvoorbeeld als men een kast open trekt met netwerk gear en tig kabels. Dan is een overlay voor iedere poort ook helemaal niet gek. Zelfde geld voor grote stoppenkasten.
Of helpdesktoepassingen. Je kan bijvoorbeeld virtueel aan je zorgverzekeraar vragen of die AR brillen vergoed worden.
Augmented Reality, of beter gezegd 'Mixed Reality' zal een grotere impact hebben op de (Westerse) beschaving dan de mobiele telefoon. De manier hoe wij als mens zullen interacten met elkaar en de directe omgeving zal zo extreem anders zijn dat het voor veel mensen moeilijk voor te stellen is hoe dit er in de praktijk uit kan zien.

Het direct kunnen weergeven van alle beschikbare data / media (in welke vorm dan ook) en dat als opaque 3D interactieve overlay laten projecteren op je retina maakt van de realiteit een extreem gelaagde ervaring. Virtual Reality zoals we het nu zien, in een gesloten HMD, zal ook het sprongetje maken naar de meer open-ended vorm van de Mixed Reality HMD.

Schakelen tussen zogenaamde projecties in je directe omgeving en volledig opaque een andere omgeving weergeven zal mogelijk worden. Het hebben van losse schermen zal daardoor in de wat verdere toekomst verdwijnen.
Ik verwacht dat een goede 2/3 generaties verder hetzelfde zullen kijken naar beeldschermen als dat kinderen van nu doen naar bandrecorders of discman's.

De eerste stappen zijn nu gezet, maar de grote doorbraak zal komen als er daadwerkelijk 'shared mixed reality' mogelijkheden zullen worden benut door de normale consument.
Waarschijnlijk binnen nu en 10 jaar.
Voor iedereen die een beeld wil krijgen van wat de impact van AR zou kunnen zijn, kan ik 2 afleveringen van Black Mirror aanraden (netflix). S1E03 en S3E01.
Met andere woorden, tijd dat er druk op komt te staan en meer bedrijven hun AR 'resultaat' tonen.

Dat Microsoft zelf al aangeeft dat er geen druk op zit, is toch eigenlijk wel het teken dat MS ver voorop loopt (wat ook kudo's waard is!)
In dit geval twijfel ik of het erg is dat er geen druk op staat. Als versie 3 de grootste problemen (zoals het projectie gebied) oplost dan zou ik dat liever zien dan dat er volgend jaar een versie is die dat niet doet.

2019 vind ik toch erg dicht bij in dit geval.

Maar MS zal zijn voorsprong denk ik niet behouden maar juist vergroten gezien ze momenteel de enige speler zijn.

Wat denk ik de wenslijst van de meeste mensen is zal compacter, lichter en een groot zichtveld zijn.

Het is een geniaal ding, en als ze die vlakken verbeteren denk ik dat een consumenten versie van V3 ook zeker niet uitgesloten is.
True, maar het is niet alleen maar om de 'technische ontwikkeling' ansich.. Probleem is ook dat MS kan vragen wat ze willen als ze de enige zijn ;)

Met een beetje concurrentie is vooral de consument de winnaar, met waarschijnlijk een minimaal net zo goed product als dat ze anders zouden hebben, alleen dan een stukje goedkoper
Of ze bieden het voor bijna niks en alles wat jij door die bril ziet wordt direkt opgeslagen in een serverpark en tot op de laatste byte geanalyseerd om jou reclames te tonen waarvan jij niet wist dat je er behoefte aan hebt.
Ik heb de Hololens een keer op mogen hebbebn, het werkt verbazingwekkend goed. Praktisch nut voor mijn eigen werk heb ik niet meteen er in gezien, maar dat Microsoft een goed product in handen heeft is duidelijk.
Uhm, het feit dat Microsoft een versie schrapt om een generationleap eerder te kunnen afronden duid juist wel erop dat ze vooruit willen.
De derde versie is dus in feite de tweede versie... Lekker logisch.
Dat hoeft niet. Mogelijk werkt Microsoft zelf met een tweede versie, maar gaan ze die niet vrijgeven/verkopen. Pas als Microsoft bij de derde versie is gaan ze die aanbieden.
Voor de buitenwereld wel, voor Microsoft brengen ze dus het device met features en specificaties uit die pas bij versie 3+ hoorde op de roadmap.
Super logisch eigenlijk. Het is nu niet nodig om de concurrentie een klein stapje voor te blijven met de tweede versie. Daardoor kunnen ze meteen al hun aandacht op de derde versie richten, die als gevolg daarvan eerder op de markt komt. Dat gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat ze een stuk beter product aan kunnen bieden, voordat de concurrentie dat kan.
Een beter product bestaat niet uit alleen betere specs. Ms had AR al aan kunnen laten slaan door met een simpelere versie te komen, met misschien minder mogelijkheden voor games, etc maar wel met meer praktische applicaties, zoals bijv een google glass had.
Dus een draagbaar en minder opvallend model, die verbonden is met je smartphone, waarop je notificaties kan krijgen, een routeplanner dmv pijlen, whatsapp of mail kan lezen. En bijv de status kan weergeven van je hartslag, afgelegde kilometers, gemaakte stappen van je smartwatch, tijdens het sporten, aanvullende informatie bij kunstwerken in een museum als je ernaar kijkt, etc. Mogelijkheden zijn nu al legio, en zouden op dit moment al technisch uitvoerbaar moeten zijn icm met een draadloos verbonden smartphone.
Ik heb nu het idee dat ze gaan voor 1 product dat al helemaal klaar is, maar hierdoor krijgen ze te maken met de wet van de remmende voorsprong. Ze hadden beter kunnen kiezen voor meer evolutie en ar alvast op gang kunnen brengen, en dan langzamerhand de hw te verbeteren en de mogelijkheden uit te breiden. Jammer, is veelbelovend, maar dit gaat , volgens mij, niet de volgende revolutie in de consumentenmarkt worden, wellicht wel in niche narkten zoals grafisch design, etc. Ik vrees voor ms dat een andere fabrikant er met de buit van de reguliere consument vandoor gaat.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 20 februari 2017 20:28]

Google glasses is nog minder relevant dan een smartwatch. Leuk maar te weinig relevantie voor het grote publiek.

MS wil zijn ar-bril pas introduceren als de software en hardware volwassener en goedkoper zijn geworden. Te vroeg lanceren en het wordt een flop net zoals google glasses. Zeker nu we krachtige smartphone interfaces en apps gewend zijn moet je niet met iets primitief afkomen. Tussenwegen zouden pas vr een nichepubliek werken.

AR heeft wel degelijk alle eigenschappen om een revolutie teweeg te brengen. De bril is zich bewust van zijn context en kan zo interfaces voor u projecteren die je dan weer met uw eigen handen kan manipuleren.

Niets gaat zijn wat het geweest is. Van Dj's, muzikanten, piloten, mechaniekers, chauffeurs, ouderen tot architecten. AR heeft potentieel enkel moet de technologie nog rijpen met devkits en hardware (cpu/gpu/sensoren en lenzen) die krachtiger en goedkoper moet worden. En het is geen fabeltje, het werkt echt en goed.
De Hololens is echt een ziek goed apparaat. AR wordt aan een hogere standaard gehouden dan VR. In VR is enige system lag nog toegestaan. Bij AR is dat desastreus. Je hele augmentation breekt.

Ik heb nu 2 projecten met Tango en 1 project met hololens gedaan, en wat ik zo apart vind is hoe Google en Microsoft hun technologien op de markt hebben gezet.

Google kwam eerst met een aantal videos waarin ze de toekomst beloofden. Nu 2 jaar later begint het een beetje te lijken op wat ze toen beloofden, maar de afgelopen 2 jaar was gewoon kut.

Microsoft maakte de hololens gewoon opeens beschikbaar. Geen beloftes, geen gedoe, gewoon uitgebracht. En het werkte vanaf dag 1 gewoon perfect.

Ik denk dat hierin het grote verschil tussen google en microsoft aangegeven wordt. Microsoft is de echte tech company, en google heeft toch meer weg van een lifestyle company.

Wat mij ook opvalt aan de hololens is hoe weinig gestures er voor ondersteunt worden. Initieel dacht ik dat ze alleen de mouseclick en de start menu commando's ondersteunden (wat vrij beperkt is), maar nu vermoed ik eigenlijk dat ze expres niet een compleet vocabulair aan gestures aan de developers opdringen, maar dat ze gewoon afwachten wat de developers nou graag precies zouden willen zien.

Ik kan de nieuwe lenovo phab 2 pro voor een prikkie krijgen vanwege de projecten die ik ermee gedaan heb. Sterker nog, ik heb er hier 2 van werk liggen. Toch wil ik er geen. Zodra de hololens een consumentenproduct wordt koop ik hem. Al zou die weer 3000 dollar kosten.
Hierin zie je alleen dat microsoft helemaal geen grote markt heeft op een ander mobiel platform, zoal bijv smartphones. Natuurlijk zijn er smartphones met windows 10, maar dat slaat niet echt aan bij de software developers.
Op die manier hadden ze namelijk ar software/applicatie development ook alvast kunnen stimuleren, developers ermee laten spelen, consumenten ermee laten spelen. Mogelijkheden onderzoeken, etc. Nu kunnen ze dat alleen door het uitbrengen van dev kits van 3200 dollar, waar de gewone consument nog niet echt aan kan komen. Dus levert de software voor developers ook nog niets op.
Jammer, want het is een mooi product.
Daarentegen zie ik bijv apple wel al met een ar kit komen voor op de iphone dit jaar. Waardoor er wellicht al snel ar apps uitkomen voor de iphone.
Hierdoor kunnen ze zich kunnen focussen op het ontwikkelen van dedicated hw voor AR , dat , na wat aanpassingen in apps, gelijk geschikt is voor de consumentenmarkt.
Eigenlijk was dat voor google ook ideaal geweest met project tango in combinatie met google glass. Helaas zijn ze ermee gestopt, wat ik nog niet helemaal begrijp.
Ze hadden gewoon de camera moeten vermijden om de hele privacy discussies te voorkomen, en zich meer op het uiterlijk van de bril moeten richten, dan waren ze absolute koploper geweestt en HET platform voor AR.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 20 februari 2017 16:29]

Al zou die weer 3000 dollar kosten.
Die $3,000 is de prijs voor een dev. versie. Er zijn officieel nog geen prijzen bekend gemaakt voor een commerciële variant. Ik betwijfel dat deze Hololens v3 dan ook dit prijskaartje gaat krijgen. Dat kan niet wanneer ze het echt in de consumentenmarkt zouden willen zetten.
Op basis waarvan "kan" dat niet vraag ik me dan af. Het probleem is dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, wat voor lang niet alles opgaat.
Het product is iets wat je nog nergens anders met zo'n prestaties terugziet, wat sowieso betekent dat ze zich er wel wat voor kunnen vragen. Daarnaast hoeft een normale consument niet direct een toepassing hiervoor te hebben, het was dan ook vooral geadverteerd als een concept/product voor bedrijven. Bedrijven gaan minder lastig doen om een prijskaartje van "slechts" 3000 dollar voor zulke technologie.
Door de Hololens "perfect" te noemen kan ik je hele verhaal al niet meer serieus nemen. Indrukwekkend: absoluut. Maar iedere review heeft serieuze kritiekpunten, en schrijft volop over de vele beperkingen die er nog zijn.
Ik noem de hololens niet perfect. Ik zeg dat hij perfect doet wat het zegt dat het doet. Tracking breekt NOOIT. Zeg dat maar eens van de andere producten.
Windows 10 heet zo, om compatibility problemen met software te voorkomen. Sommige software kijkt naar de string van de Windows versie (ipv netjes naar het buildnummer te kijken) om te bepalen hoe het gedrag moet zijn. Zo wordt er door veel software gewoon gematcht op "Windows 9*" om Windows 95/98/98SE te matchen. Ga je dan je nieuwe Windows versie Windows 9 noemen, dan ga je een berg aan onterechte hits krijgen, een probleem dat er niet is bij Windows 10.
Hmm.. ik was vergeten de sarcasm mode aan te zetten :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*