Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft zoekt personeel voor mixedreality-mmog

Door , 50 reacties

Microsoft zoekt een senior design manager mr/vr die leiding gaat geven aan het Xbox Mixed Reality-team in Redmond. Het team moet een mmog gaan maken die zowel op Windows als op een Xbox speelbaar is en waarin het sociale aspect heel belangrijk lijkt te worden.

De advertentie voor de senior design manager mr/vr is te vinden op de carrièresite van Microsoft. De nieuwe medewerker moet gaan werken binnen de Windows and Devices Group.

Het Xbox Mixed Reality team gaat werken aan een nog naamloze game waarover in de advertentie weinig wordt losgelaten. Het project wordt omschreven als een 'massively social gaming and entertainment experience' die moet verschijnen voor zowel pc als console.

In de aanhef van de advertentie wordt aangegeven dat de sollicitant interesse moet hebben voor zowel mmog's als virtual reality. Hij of zij moet bovendien ervaring hebben met het bouwen van 'social systems and experiences'.

De aanduiding mr/vr achter de functieomschrijving doet vermoeden dat Microsoft een game heeft gepland die niet alleen met verschillende spelers tegelijk gespeeld kan worden, maar waarbij de spelers de spelwereld bovendien kunnen waarnemen door een vr-headset of een ar-headset als de Hololens van Microsoft.

Microsoft bracht in 2016 een Development Edition van de Hololens op de markt, hoewel de headset enkel in Noord-Amerika geleverd wordt. Het bedrijf uit Redmond werkt bovendien al aan een opvolger, die in 2019 wordt verwacht. Microsoft heeft inmiddels ook controllers voor een vr- of ar-headset op de markt gebracht, die samen met een ar-headset van Acer verkocht worden.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

17-05-2017 • 10:26

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Ik zie dat er hier erg veel verwarring is over wat Mixed Reality (MR) is.

Het is geen variatie op AR, of op VR, maar een paraplu term voor een deel van het reality-virtuality continuum. Mixed Reality omvat alles wat tussen geheel echt (Reality) en geheel virtueel (Virtuality) in zit.
  • Dus augmented reality (AR) is een voorbeeld van mixed reality.
  • Zo ook augmented virtuality (camerabeelden van 'reality' projecteren in virtuele wereld).
  • VR is geen mixed reality.
Zie: https://en.wikipedia.org/...80%93virtuality_continuum
Maar Microsoft houdt zich hier niet aan. Zij hebben bijvoorbeeld de VR-brillen van later dit jaar aangekondigd onder de noemer 'mixed reality'.
Kan iemand uitleggen wat precies het verschil is tussen Mixed Reality en Augmented Reality?
Het is meer een marketing term (bedacht door Microsoft?). Het is eigenlijk gewoon AR maar mixed reality klinkt wat leuker.
Klopt niet. AR is een overlay op de realiteit zonder interactie tussen beide. Bij mixed reality is er interactie tussen de geprojecteerde, digitale, dingen en de realiteit.
Dat is incorrect, in ieder geval als je de termen gebruikt die algemeen in de academische wereld worden gebruikt. Dit plaatje (http://csis.pace.edu/~marchese/DPS/Lect3/fg7.gif) geeft een goed beeld van de verschillende technieken. Mixed reality is meer een verzamelnaam van het hele spectrum van VR naar AR (waar ook Augmented virtuality in past, waarbij de wereld vooral virtueel is, met hier en daar elementen uit de echte wereld). Als je toegang hebt to researchpapers is hier een interessante bron: https://www.semanticschol...cdb898d3e7607a2db7fdd8553

[Reactie gewijzigd door ath92 op 17 mei 2017 13:55]

Wat voor interactie dan? Het virtuele kan het werkelijke toch niet beďnvloeden? Het kan enkel over de werkelijke wereld worden geprojecteerd, dus je zicht op de werkelijke wereld bewerken/augmenteren.
bvb een virtueel hondje springt van de grond op een echte tafel en gaat erop zitten. Bij AR lukt dat niet omdat het virtueel hondje de omgeving niet "ziet". Het hondje wordt gewoon geprojecteerd op vaste coordinaten. Bij MR lukt dit wel en zal het ook werken als je de tafel verplaatst
Dus het verschil tussen AR en MR is geen wijze van interactie, maar de intelligentie achter de AR? Dus MR zou je eerder moeten noemen als een doorontwikkeling van AR, niet een losstaand iets.
Uiteraard is het een doorontwikkeling, maar dat betekend niet dat het hetzelfde is.

Mooi voorbeeld van AR is pokemon Go, waar pokemon op een vaste locatie in de wereld geplaatst worden, maar niet van de plaats afwijken, en geen interactie met de echte wereld aan kunnen gaan.

Waar volgend filmpje een mooi voorbeeld is van wat Microsoft Mixed Reality noemt. Een lemmings spel waarbij de personages en objecten de echte wereld respecteren, en zelfs zwaartekracht kunnen ondervinden, waarbij ze (in)directe interactie kunnen aangaan met echte objecten via een (optioneel dynamisch opgebouwd) mesh. https://hololens.reality....s-comes-hololens-0177031/ Uiteraard werkt dit maar 1 kant op, want virtuele objecten kunnen uiteraard niet echte objecten verplaatsen.

[Reactie gewijzigd door DdeM op 17 mei 2017 11:50]

In aanvulling.

Virtual Reality: Een gehele virtuele fictieve omgeving.
Augmented Reality: De fysieke wereld verrijkt met informatie/virtuele-beelden over de fysieke wereld.
Mixed Reality: Fysieke wereld verrijkt met fictieve virtuele beelden.

Edit: ongewenst gemod?

[Reactie gewijzigd door teusink op 17 mei 2017 13:00]

mixed reality is geen AR maar apart op zichzelf.

http://www.realitytechnologies.com/mixed-reality

basically, hebben VR (Virtual Reality) en AR (Augmented Reality) een kind gekregen genaamd: MR (Mixed Reality)

bij VR zit je in een wereld, bij AR word er een laag gezet over de wereld en bij MR kan je of in een wereld zitten, of het kan een laag over je wereld zijn die met de objecten van jou wereld een interactie aan kan gaan (je kat in een alien veranderen in een space shooter). als je in de wereld zit, word de wereld aangepast aan de kamer waar je in loopt, of je kan roomscalen en rondlopen waarna de applicatie je een waarschuwing weergeeft wanneer je een object in de reele wereld naderd.

het zijn 3 verschillende technieken.
Wat is het verschil tussen 'je kat in een alien veranderen in een space shooter' en een laag over de wereld zetten?
In het tweede geval (AR) zal de laag statisch zijn tov de wereld (bvb Pokemon Go) terwijl bij MR de "laag" aangepast wordt naar de omgeving. in geval van je kat:

AR: je kat loopt door de projectie heen
MR: je kat beinvloedt de projectie (bvb wordt een alien die autonoom door het beeld loopt)
Dankje je hebt het beter verwoord als dat ik het zou doen !
Het is eigenlijk wat bv de Surface is, het is geen laptop, het is geen tablet, het is een mix van.
Ook dit is een slechte uitleg. We hebben definities van wat een laptop is. Op het moment dat het scherm in de dock gekoppeld zit is dit gewoon for all intents and purposes een laptop. Op het moment dat je het scherm loskoppeld is het binnen alle definities een tablet. Binnen deze consumentenelektronica noemen we dit een 2-in1, of iets dergelijks, maar op het moment dat je het moet gaan uitleggen vallen mensen terug op 'een laptop en een tablet'.

Zonder een goede en sluitende uitleg is Mixed reality voor mij gewoon een marketingsterm. Als we zelfs hier in de comments geen sluitend bewijs kunnen leveren dat het een op zichzelf staand iets is en we de komende headset van Acer en de Hololens in hetzelfde clubje van Mixed Reality scharen, dan zie ik het alleen als "mixed reality is microsoft benaming van het gebruik maken van VR en/of AR".
Bij augmented reality zie je de echte wereld ook door een lens op een screen. Bij mixed reality heb je een bril met transparante glazen zoals een gewone bril op waardoor je de echte wereld ziet. daar wordt dan vr content in getekend zoals bijvoorbeeld beestjes of voorwerpen.

mixed reality heeft bij mij de voorkeur omdat de echte wereld dan niet opnieuw weergegeven wordt op een screen en echt puur blijft.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 17 mei 2017 13:40]

augmented reality kan ook door een bril met transparante glazen, alleen hebben de echte wereld en ar geen invloed op elkaar, en heeft de echte wereld wel invloed op mr.
ar zet gewoon wat ergens neer, zonder rekening te houden met de omgeving. mr brengt de omgeving in kaart, en kan iets op je tafel zetten bijvoorbeeld
Het idee is dat je in mixed reality niet alleen de virtuele wereld ziet, maar tegelijk ook de werkelijke wereld. Je ziet dus virtuele voorwerpen over de werkelijke wereld heen geprojecteerd. Zie bijvoorbeeld video: Hands-on met HoloLens in Halo-universum
Wat jij noemt is het verschil tussen Augmented Reality en Virtual Reality.
Mixed Reality is gedefinieerd als de overkoepelende term van oa Augmented Reality en Virtual Reality (zie dit paper http://ai2-s2-pdfs.s3.ama...49e8874ebcb52ec3b0f60.pdf)
In de onderzoekswereld wordt dit nog steeds gebruikt.


Microsoft heeft hier echter een marketing term van gemaakt.
Zeer verwarrend, want binnenkort komt er een Acer 'Mixed Reality' bril, dat feitelijk een Virtual Reality bril is. Mensen denken dus dat ze een HoloLens achtig device kopen, wat totaal niet waar is.
Dit inderdaad, zie nu ook meer mensen reageren dat het gewoon een marketing term is.

Oftewel, "Microsoft zoekt een senior design manager ar/vr die leiding gaat geven aan het Xbox Augmented Reality-team in Redmond."
VR = je zit in een virtueel wereld.
AR = je brengt virtueel naar de echte wereld
Mix = je brengt de echte wereld naar de virtueel?
bij Augment reality wordt er iets geprojecteerd op je zicht bvb je snelheid in de auto. Maar er is geen interactie tussen de echte wereld en de digitale content. Bij mixed reality is er interactie tussen de twee. bvb een digitaal hondje loopt rond op een echte tafel.

Mixed reality is technisch veel moeilijker dan augmented reality. Mixed reality is net wat de hololens zo speciaal maakt.
Nee, dat klopt niet. Pokemon Go is ook AR, en daar zie je ook de Pokemon in jou echte beeld staan en meebewegen wanneer je je telefoon beweegt. Ikea heeft ook een AR applicatie waarmee je meubels in jou huis kunt plaatsen, die blijven ook (redelijk) op hun plaats staan.
Pokémon Go is AR omdat er objecten op de echte wereld worden geprojecteerd. Als je je telefoon echter beweegt, blijft de Pokémon op dezelfde plek in het beeld staan (en kan zo van de tafel naar de kast bewegen, of midden in de lucht blijven zweven).

Zodra de Pokémon echt op de tafel blijft staan als je de telefoon beweegt, of zich zelfs achter de tafel probeert te verstoppen, dan is het volgens mij MR.
In Pokemon Go probeert het spel de pokemon weldegelijk op de tafel te houden, maar er is bewust voor gekozen dat het belangrijker is om de pokemon in beeld te houden dan om zijn werkelijke positie in de wereld te behouden. Als jij vindt dat deze ontwerpbeslissing het verschil maakt tussen AR en MR, dan begrijp ik je, maar dan zijn we het daar gewoon niet over eens.

Ik had meer dan 5 jaar geleden al een app (LayAR) waarmee ik in het centrum van Amsterdam de locatie van de dichtbijzijnste McDonalds op het live beeld van de camera kon laten zien. Dit bewoog niet mee met het beeld op mijn scherm maar bewoog mee met de fysieke locatie van de dichtbijzijnste Mac. Dit is in mijn ogen echt Augmented Reality. Een term er bij verzinnen heeft voor mij absoluut geen zin tot we een werkelijk voorbeeld krijgen.

Een een snelheid laten zien op je voorruit is absoluut geen AR, VR of MR, maar gewoon een Head(s) up display. Zo was Google Glass ook absoluut geen AR of MR apparaat, maar gewoon een heads up display.

Edit: okay, okay. Ik begin het denk ik te vatten: AR is slecht een projectie over de werkelijke wereld. MR is AR, maar met de belangrijke kanttekening dat het de echte wereld 'ziet'. Dus afmetingen, afstand, tijd/beweging, etc. De lijn is nog steeds wel heel vaag.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 17 mei 2017 11:33]

je ziet het in je beeld, maar er is geen interactie. De pokemon kan zich niet verstoppen achter de meubels of erop klimmen. De pokemon "ziet" de echter wereld niet. Er is gewoon een projectie op basis van coordinaten
in pokemon go wordt een pokemon gewoon in beeld geplaatst op een bepaalde plek, als die onder de tafel staat kun je die dus nog gewoon zien. met mr zal de tafel dan het zicht blokkeren tot je onder de tafel kijkt.
-edit-
wat hierboven dus ook al gezegd is zie ik nu

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 17 mei 2017 14:36]

Volgens mij is augmented reality het tekenen van beelden over de werkelijkheid heen en is mixed reality de werkelijkheid door de vr heen laten komen. De verhouding dus.
augmented reality tekent beelden over de werkelijkheid heen, maar doet niks met de werkelijkheid zelf. mr hetzelfde, maar doet ook wat met de werkelijkheid, de werkelijkheid kan het mr beeld beinvloeden.
Voorbeelden van Mixed Reality: Hololens, Magic Leap en Meta2
AR = UI
MR = virtuele objecten tussen echte objecten
Mixed reality is een reality waarbij augment reality zoals HoloLens, en virtual reality zoals Acers headset, samen komen. Ze hebben bij Build een demo van een game laten zien aan journalisten waarbij de HoloLens drager een overzicht van een wereld kon zien waarin de Acer drager zich in bewoog.

Zie:
https://www.engadget.com/...t-hololens-mixed-reality/

[Reactie gewijzigd door Eeki op 17 mei 2017 11:03]

De hololens is ondertussen ook te koop in Frankrijk, Duitsland, Ierland en Engeland. Je kan hem bestellen in de Franse store en naar Belgie laten opsturen. https://www.microsoft.com...ment-edition/8xf18pqz17ts
Sea of Thieves misschien? Dit is een MMO pirate game welke momenteel word gemaakt door Rare/Microsoft.
Die game heeft toch niks te maken met mixed-reality?

Ik denk meer in de richting van een Ingress/Pokemon Go achtig idee.
Dat zou me enorm verbazen. Microsoft is hard bezig met headsets voor Virtual en Augmented reality, en ik verwacht dat dit bedoeld is om daar content aan te verschaffen.
Lijkt me sterk dat ze zo ver in development opeens gaan switchen naar mixed reality en nu pas zoeken naar een senior design manager. Zal hoogstwaarschijnlijk gaan om een nieuwe game.
Ik ben slechts matig enthousiast als men weer eens iets aankondigt dat ook aan consoles blijft plakken. Met name omdat dat meestal betekend dat de PC een 'limp dick port' zal krijgen. Dat wil zeggen; Graphics die zijn ingesteld op antieke console hardware, en dan ook nog eens oer slecht geoptimaliseerd voor PC. Het resultaat is dan ook vaak dat het niet te pruimen is voor PC standaards, zelfs al draai je het op een dikke monster PC (zie batman, just cause 3).

Dit mixed reality gemiep is misschien weer net wat anders dan de gewoonlijke AAA titels, maar het vasthouden aan console standaards is over het algemeen een slechte zaak voor games.
De laatste 2 ports van de Xbox/PC niet gezien? Forza en GOW zijn toch behoorlijk net draaiende games.
Aan de andere kant is het VR-publiek op individuele platforms nog vrij klein. Op deze manier kan Microsoft er een hoger bedrag tegenaan gooien.

De meeste VR-games zijn tot dusver eerder te klein dan grafisch ontoereikend. Ik zie liever een grote game met een flink budget dan een kleine game met opgepoetste graphics.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad!
Een paar multiplatform knallers zou de VR industrie goed doen,
en dat is uiteindelijk kassa als het meer tractie begint te krijgen.
Second Life in real world space zou geinig zijn.
Virtuele kunst/media objecten ipv fysiek meubilair enz. :P

Geen idee of het luie gamers uit hun stoel krijgt of dat we toestanden krijgen als in:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gamer_(film) haha

Of .isschien wordt het een kleine projectie van een spel omgeving in je echte omgeving a la Hololens Minecraft demo.

Maar serieus... Ben benieuwd in welke verhoudingen augmented vs virtual reality door zetten, als überhaupt.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 17 mei 2017 11:02]

It's happening, Sword Art Online! :P
Dan moet je dit ook direct koppelen aan die zenuw/hersen implantaten van Musk. Maar dan nog moet die dan 'het gevoel' van gewicht/wind/water etc etc overbrengen naar je hersenen uit het spel. Zodat je echt in die wereld bent. Zoals die scene waarin Asuko zo boos is omdat onze held ligt te genieten in de zon.
Dat was virtual reality, met wat side-effects (geen logout en dood in het spel betekende dood IRL).

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 17 mei 2017 12:26]

Heel veel uitleg voor de verschillende reality's dat is een feit, maar vraagt niemand zich af waarom deze "nieuwe" wereld zich dan moet beperken tot je Xbox / Pc dat gelimiteerd blijft in je eigen speelhoekje en niet zoals de draagbare vr systemen die nu tot ontwikkeling komen.

Ze willen een sociaal aspect aanbieden, maar vastgekluisterd in je eigen omgeving noem ik nog steeds niet echt sociaal dan.
Ready Player One!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*