Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Microsoft had vr-headset voor Xbox in ontwikkeling

Microsoft had volgens een nieuw gerucht een vr-headset voor de Xbox One in ontwikkeling, maar heeft plannen voor het uitbrengen van de headset eerder dit jaar geannuleerd. Het bedrijf zou willen wachten tot vr wat verder is ontwikkeld.

Er zijn geen afbeeldingen of specs van de vermeende vr-headset, maar Cnet claimt dat het niet ging om vooruitstrevende hardware. De vr-headset zou niet de beeldkwaliteit bieden van concurrenten als de HTC Vive en Oculus Rift. In plaats daarvan zou het ongeveer een headset zijn als de PlayStation VR, de headset die Sony verkoopt voor zijn PS4-consoles.

Microsoft heeft enkele jaren gewerkt aan de headset, zo claimt Cnet. Daarbij heeft het ontwikkelaars gevraagd om games te maken voor de komende hardware. De focus van het bedrijf verschoof in het proces van het maken van virtual reality voor Xbox naar mixed reality voor Windows, iets dat Windows 10 sinds vorig najaar ondersteunt. Bovendien werkt het nog steeds aan de Hololens, zijn ar-headset.

Naast de verschuiving in focus wil Microsoft wachten totdat veelbelovende technieken om vr meer mainstream te maken, zoals draadloze vr-headsets, op de markt zouden zijn. Daarom heeft het de plannen voor een vr-headset in de spreekwoordelijke ijskast gezet. Microsoft zei tijdens een interview op E3 met GamesIndustry.biz al dat het geen plannen had voor een vr-headset voor de Xbox.

PSVR van concurrent Sony

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-08-2018 • 07:26

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Heb zelf een paar keer in VR gespeeld, leuk maar niet leuk voor lange tijd was mijn conclusie. Ik zie wel 1 maatje op steam veel fallout VR spelen maar de andere 2 collega's met een playstation VR headset spelen toch meer de normale games op de console dan spelletjes met de bril op, misschien komt het door het aanbod aan games maar misschien ook gewoon omdat het nog niet ver is ontwikkeld zoals dit artiekel ook zegt.

Het kost best veel tijd om alles aan te sluiten en op te zetten om een sessie te beginnen en de meeste console gamers willen vaak toch liever gewoon een drankje pakken, tv aan controller in de hand en spelen denk ik.

Nouja VR is leuk maar de hype die er origineel was is een beetje vervaagt ik denk dat dit een slimme beslissing is van xbox zeker omdat ze het al moeilijk zat hebben om mensen uberhoud te overtuigen hun hardware te kopen moet de focus eerst daar op zijn voor ze hun hardware assortiment gaan vergroten.
Ik zal hier mijn eigen ervaring en inzichten tegenover zetten. Niet dat dat zaligmakend is, maar het plaatst een en ander wél in perspectief. (Wel alleen op PSVR overigens)

Dat het veel tijd kost om aan te sluiten, is naar mijn mening net zo iets als zeggen: "Als ik op mijn console wil spelen, moet ik hem eerst aansluiten, dat is best veel werk". Mijn PSVR, en bij veel anderen ook, is gewoon permanent aangesloten. Beginnen met gamen is hooguit 30 seconden meer tijd dan gamen op TV.

De hype van 2016 is inderdaad over. De groei van VR is minder dan verwacht, echter, de groei van VR is wel gestaag, en stabiel. De afgelopen 8 maanden heeft sony ongeveer 1 miljoen PSVR's verkocht. Die groei is niet afgevlakt, maar zet zich consistent voort.

De PS store bevat momenteel 220 games en ervaringen. Natuurlijk, daar zit bagger bij, maar ook echt veel unieke games waarbij VR een hele grote meerwaarde heeft, of die op het beeldscherm realistisch gezien niet speelbaar zijn.

Sony volgt een andere strategie dan MS. Het is behoorlijk duidelijk dat Sony inzet op een toekomst waarin VR een belangrijk deel uitmaakt van het game landschap. Sony wil daar bij zijn, en wil daarin op console gebied de grootste zijn. "First to market". MS kijkt de kat uit de boom. Welke strategie de beste is, zal de tijd leren. Het kan zijn dat MS de achterstand nooit meer inhaalt, maar het kan net zo goed zijn dat met een "haasje over" Sony voorbij sprint (de wet van de remmende voorsprong) op het moment dat VR echt los gaat.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 28 augustus 2018 09:05]

Ik vind dat nog wel meevallen, want wat doet Sony nu eigenlijk voor PSVR? Afgezien van de prijsverlaging, helemaal niks. Bovendien snap ik wel waar @Malistix1985 het over heeft, want ik vind het ook veel werk. Moet toch iedere keer weer de bril opzetten, koptelefoon pakken en kabels aansluiten omdat de box bij normale games geen HDR kan weergeven. Daarnaast verschijnen er helemaal geen grote titels meer, waardoor het in mijn ogen steeds meer lijkt op een dood project dan iets wat op het punt staat om los te barsten.
Sony heeft meerdere games in ontwikkeling, en support developers actief. Op E3 hadden ze een serie booths om PSVR te proberen.

Er verschijnen met de regelmaat van de klok goede nieuwe titels. Vandaag bijvoorbeeld firewall zero hour. Rainbow 6 in VR. Er komen iedere maand meerdere goede titels uit.

Als je uitsluitend geïnteresseerd bent in "AAA" games dan heb je gelijk. Daar is het platform nog te klein voor. Maar dat vind ik persoonlijk een erg beperkt uitgangspunt. De VR games hebben veel te bieden.
Sony heeft meerdere games in ontwikkeling, en support developers actief.
Sony is te laat in actie gekomen vind ik en heeft de early adopters best wel te lang in de kou laten staan qua content op de PSVR.

En het feit dat de box geen geen passthrough heeft voor 4K/HDR is behoorlijk irritant, zeker als je een PS4 Pro hebt staan die je juist daarvoor aangeschaft hebt.
Het komt op mij over als een ontwerpfout.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 28 augustus 2018 12:34]

dacht te lezen op tweakers. dat 2 versie zijn oude die niet kon en V2 die wel 4k/HDR passthrough heeft.

edit
https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/7os6dj/v2_vs_v1/

dus bij kopen goed op letten voor V2 voor al bij 2dehands.
Goeie toevoeging inderdaad, die heb ik dus inderdaad niet.
Niet zozeer laat, het duurt gewoon even voordat er genoeg content is, en die games zijn nu allemaal gereed (naast natuurlijk nog steeds een zwik nieuwe).
Mijn PSVR, en bij veel anderen ook, is gewoon permanent aangesloten. Beginnen met gamen is hooguit 30 seconden meer tijd dan gamen op TV.
Tja, dat is niet mijn ervaring.

Mijn PSVR is niet permanent aangesloten want de box heeft geen passthrough voor 4k/HDR. De camera kan ik ook nergens handig plaatsen (o.a. door de veel te korte kabel die niet standaard is dus niet te verlengen) waardoor ik ook die eerst ergens op een statief moet plaatsen.

Dus het is op z'n minst
1) kabels aansluiten
2) camera plaatsen
3) PSVR uit z'n case halen
4) Lenzen schoonmaken

En dan als je klaar bent alles weer opruimen en alle kabels weer omprikken.

Het is echt super gaaf om mee te spelen, en er zijn ondertussen genoeg goeie games voor, maar de hoeveelheid gedoe weerhoudt mij er van om het vaak te gebruiken. We moeten echt naar een situatie toe dat de headset draadloos is en er ook geen externe sensoren geplaatst hoeven worden.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 28 augustus 2018 10:10]

heeft met opstelling te maken. Niet iedere tweaker/gamer heeft dezelfde opstelling. Dus voor de ene is het echt 30 seconden en andere 1 minuut. Tja als bedrijf kan je niet aan alles in het begin aan denken en kies je wat de meeste mensne als situatie hebben.
Tja als bedrijf kan je niet aan alles in het begin aan denken en kies je wat de meeste mensne als situatie hebben.
Ze hadden ook zelf wel kunnen bedenken dat de kabel die bij de camera zit voor de meeste mensen wel erg kort is, zeker als je er niet-standaard stekkers aan maakt zodat verlengen niet mogelijk is. De meest voorkomende use-case zal zijn dat je de PS4 in een meubel onder je TV hebt en je de camera boven de TV wil plaatsen en daar is de kabel gewoon niet lang genoeg voor.
De nieuwe PSVR heeft overigens wel HDR pass through. Maar als je je PSVR niet permanent kan of wil opstellen is het meer werk.
Ik geef alleen mijn kant weer om te laten zien dat het niet nodig is veel tijd kwijt te zijn.
De nieuwe PSVR heeft overigens wel HDR pass through.
Compleet achterlijk, want de PS4 Pro en HDR support voor de PS4 zijn ongeveer rond dezelfde tijd ontwikkeld als de PSVR. Juist de early adopters van een PSVR zullen ook de eerste mensen zijn die een Pro en/of een TV met HDR aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 28 augustus 2018 10:39]

Bwoah, HDR is een gimmick. ;)

Maar serieus, geen HDR pass vind ik ook wel een misser.
Je kan ook zeggen dat Sony in vr investeert/pushed.
Want uit de boom kijken is puur stilstand of vertraging.
Laten we het hopen, maar eerlijk gezegd kan ik zo een, twee, drie geen bedrijf noemen die de door jou geschetste stop-haasje-over-strategie met succes in praktijk heeft gebracht. Ik ken wel hopen stoppers die nooit meer een rol van betekenis hebben gespeeld. Meestal gaat het zo, enthousiaste aankondinging, uitstel, uitstel met nieuwe beloften, weer uitstel, stilte, pauze, definitief stopzetten.

Haasje-over zie je eerder bij twee bedrijven die in felle strijd om de koppositie of tweede plaats zijn verwikkeld. Ze ontdekken dat de ander met iets nieuws bezig is en proberen dan iets beters te maken, maar zijn later met de lancering. Ze lanceren hun nieuwste techonologien op verschillende momenten wat ze tijdelijk een voorsprong geeft. Je kan een langere aanloop nemen om een grote sprong te maken, maar stilstaan helpt niet echt. Ook lange aanlopen mislukken vaker dan dat ze slagen, omdat de markt ook gewoon doorontwikkelt. Kijk maar eens naar games die er tien jaar overdoen om op de markt te komen, hoeveel toppers zitten daarbij?

Het lijkt me ook niet gemakkelijk uitvoerbaar. Zonder hardware geen aanbod van games, zonder games geen vraag naar hardware. Die moeten allebei ontwikkeld worden. De hardware en developer kits moeten ruim van te voren aanwezig zijn voor dat de gameontwikkeling van de grond kan komen. Er even met nieuwe betere hardware inspringen gaat is daarom vrij lastig, zeker als je een eigen systeem wil pushen. De geschiedenis leert juist dat als fabrikanten hun eigen systemen geweld aandoen met nieuwe superieure maar incompatible systemen, ze defnitief te markt verliezen.

De concurrenten hebben inmiddels al een aardig productaanbod en gebruikers opgebouwd, en zij upgraden hun hardware ook maar maken hun hardware backward compatible. Het is helemaal geen probleem om een systeem geleidelijk beter te maken. Dat is op de PC en Smartphone ook gebeurd. Hardware en Software werden steeds beter, gebruikers kochten enthousiast de nieuwe generaties en meer en meer klanten werden aangetrokken.

De vraag is eerder of traditionele fabrikanten als MS, Sony, Nintendo het kunnen bolwerken tegen de nieuwkomers als Vive en Occulus. Het kan heel goed zijn dat VR het beter doet als een volledig zelfstandig product. Met de Smartphone dacht MS dat klanten zouden hechten aan compatibiliteit met het PC besturingssysteem, dat bleek helemaal niet belangrijk voor ze te zijn.

Ook met VR denk ik dat dit zo is. Het zijn vooral de fabrikanten die deze koppeling willen maken om klanten aan hun bestaande platformen te binden en een lock-in te maken. De klant wil gewoon het ding kunnen opzetten, een game, film of interactief programma kunnen kiezen en that is it. Ze willen niet aan een Xbox, PS, of Apple Store, of Google Playstore account vast zitten.

Marketeers hebben zich veel te veel op het navolgen van Apple gericht (omdat die succesvol zijn) zonder zich te realiseren dat je die formule niet zo gemakkelijk kan kopieren en omdat Apple één segment van de markt bedient, die zich daar toe leent. Apple verkopt namelijk iets exclusiefs en daarbij pas ook een gesloten systeem en een perfecte afstemming. Dit werkt niet voor de massamarkt.

Ik denk zelf dat Facebook het met de Oculus Go het best begrepen heeft. Maak het goedkoop en simpel, gemakkelijk in gebruik, en verbeter het steeds, dan bereik je het grote publiek, trek je ontwikkelaars naar je toe en kun je de standaard vestigen. Verbeter het steeds en maak zo steeds meer gebruikers en ontwikkelaars enthousiast. Zolang het maar niet te duur is en iets nieuws toevoegt willen mensen in het begin best met lage kwaliteit genoegen nemen.

De bedrijven die denken de markt te kunnen veroveren met de ultieme VR-experience die sluiten zich eerder op in een niche van hardcore gamers, want voor het grote publiek is het voorlopig toch echt een aardigheidje en meer niet. Dat gaat op den duur wel degelijk veranderen. Ik denk dat het uiteindelijk een heel verslavend product gaat worden als ze alles goed voor elkaar hebben. Maar zo ver zijn we op dit moment gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 28 augustus 2018 15:51]

Ik denk dat je met je laatste alinea volledig de plank misslaat. Blijkbaar is Microsoft er dus wel mee bezig, maar wachten ze op ontwikkelingen die het gebruiksgemak vergoten en het grote publiek er klaar voor is. Dat Microsoft niets uitbrengtop VR gebied wil niet zeggen dat ze achterlopen in ontwikkeling. De laatste tijd hebben ze zich vooral gericht op het beschikbaar maken van gaming voor mensen die dat voorheen niet konden (adaptive controller). Ik heb liever dat ze daarop investeren op het moment dan VR. Dat wordt voor mij ook pas interessant als het draadloos is.
Ik geef je gelijk. Ik heb ook zo'n PS4 VR bril gekocht voor de kids. Leuk voor even, heel even, maar ik merk dat het ding nu al maanden stof aan het vergaren is. Ze hebben nochtans verschillende games speciaal voor VR. Toch grijpen ze er niet naar. Slechtste 300 euro ooit gespendeerd.
Ik snap dat. VR biedt namelijk een nieuwe dimensie aan gamen. Voor mij als "vintage gamer" is het main stream gaming (flat gaming, beeldscherm gaming) vooral meer van hetzelfde. "Been there, seen it, done that". Af en toe een briljante game, maar grotendeels een herhaling van zetten. VR biedt een nieuwe ervaring. Maar als je die achtergrond niet hebt, dan biedt traditioneel gamen nog zoveel nieuws, dat VR relatief weinig toevoegt, en de nadelen dus zwaarder gaan wegen. Ik zie dat meer.
'traditioneel' gamen of VR zijn gewoon 2 compleet verschillende dingen. Dat is net zoiets als iemand die graag voetbalt dan gaat tenissen en zegt, mwah tennis voegt relatief weinig toe aan voetbal.....
In feite game ik zelf niet (meer). Vroeger veel gedaan op PC, maar nu geen tijd meer voor. Om dan eens snel een spelletje op de PS4 mee te pikken heb ik dan geen zin in. Ik raak die schele controller nl niet gewoon gezien ik altijd met keyboard en muis heb gespeeld. Pure frustratie voor mij.
Maar da's uiteraard een andere kwestie. :)

[Reactie gewijzigd door BartDG op 28 augustus 2018 12:08]

Maar kijk je ook nog wel eens of er nieuwe games zijn, want er komen regelmatig nieuwe games uit. En als tweaker is het natuurlijk interessant om de headset aan je pc te sluiten. ;)
Ah, kan dat? Dat wist ik niet eens ! Ik ga dat toch eens googlen, thx! :) :)
Met een klein beetje moeite wel, Positional tracking is alleen nog een beetje extra moeite, want zover ik zie is er nog geen fatsoenlijke PS4eye ondersteuning (maarja dat komt natuurlijk ook doordat deze geen standaard USB3 connector heeft (terwijl het dat wel gewoon is, dus expres wat moeilijker gemaakt door Sony, maargoed, beetje rondkijken kun je ook wel aan een PS4AUX=>USB3 connector komen zodat je niet je kabel van je camera hoeft te vernielen.
Ik weet niet hoe het bij de PSVR zit, maar bij een Oculus kost het echt letterlijk nul tijd om een sessie te beginnen. Eerste keer aansluiten kost vooral wat werk doordat je achter je PC moet zijn om je USB stekkers erin te doen, maar ook dan blijft het tot een kwartier ofzo beperkt om alles aan te sluiten en in te stellen (en dat is nog redelijk ruim gerekend). Maar als ik nu een sessie wil starten is het letterlijk mijn headset pakken en opzetten. Oké, en controllers pakken is ook wel handig. Maar dan start de hele handel automatisch op.
Bij PSVR hetzelfde hoor. Duurt langer om de PS4 aan te zetten dan VR headset te pakken en op te zetten, en de PS4 start vrij snel op vanuit rest mode :)

Nu kan ik me voorstellen dat sommige mensen geen plek hebben om een VR headset aangesloten te laten of dat ze het er te rommelig vinden uitzien of dat het dan op een plek zou moeten liggen in de woonkamer die niet zo handig is en niet zo makkelijk weg te werken valt. En tja, dan moet je wel wat meer moeite doen om het aan te sluiten.
tja net als een racingseat.. bij de een staat die standaard in de kamer, en bij de ander in de kast.
kost een paar minuten maar het vergroot je speelervaring zo veel meer _/-\o_
Ik heb er ook 1. Maar het VR spel aanbod is te mager of niet leuk.
GT sport is bijvoorbeeld totaal niet als verwacht in vr gedeelte.
Heeft het niet gewoon met het seizoen te maken? Bij mij namelijk wel. Ik heb mijn PS4 met PSVR op zolder aangesloten en er tot het voorjaar flink wat mee gespeeld. Daarna kregen we echter een vroege, lange en warme zomer en dan wil ik niet met een warme headset op mijn hoofd gamen. In het najaar als de temperaturen wat lager zijn verwacht ik echter weer flink wat met de PSVR te gaan gamen en ik kan mij voorstellen dat dat voor meer gamers geldt. Dan zal de hype ook wel weer wat aantrekken.
VR is leuk voor een loods, als het verder ontwikkelt is. De nieuwe manier van laser gamen.
Zolang meer dan de helft kotsmisselijk word of reisziekte verschijnselen krijgt en je als advies krijgt “bijt er maar doorheen”.. het verkoopt niet voor niets bitterslecht voor de ps4.

Laat ze eerst maar wat uitvinden waardoor je gewoon vr kan spelen zonder te willen overgeven, dan praten we wel weer verder.
Dit herken ik echt niet. En niet als N=1 ervaring, maar vorig jaar ofzo hebben we op het werk een uitje gehad naar een VR centrum. Met een man of 20-30, waarvan de helft 40+, was er niet één iemand die er ook maar beetje misselijk van is geworden, laat staan kotsmisselijk. Juist doordat als jij je hoofd draait hetgeen wat je ziet meedraait, ipv zoals op een 2D scherm dat je je beeld draait met je muis, zou juist minder snel misselijkheid bij VR moeten geven.

En natuurlijk, dat ligt aan het spel, waarbij een beetje gewenning wel noodzakelijk is. Om in categoriën in te delen:
- Je hebt de spellen waarbij je alleen fysiek beweegt. Bijvoorbeeld een Beatsaber. Ik durf wel te stellen dat het aantal mensen dat daar misselijk van wordt lager is dan bij een normaal beeldscherm.
- Je hebt de spellen waar je fysiek beweegt, en daarnaast al dan niet via teleport opties ook nog grotere afstanden kan bewegen. Hier zijn aan het begin wat gewenningsverschijnselen niet vreemd. En dan heb ik het echt niet over kotsmisselijk (al kunnen er altijd uitzonderingen zijn), maar wel erover dat je niet direct een sessie van 3 uur achter elkaar moet doen.
- En je hebt de spellen waar ze zeggen fuck comfort, we gooien je beeld alle kanten op heen en weer. Eve Valkyrie is hier een voorbeeld van, waarbij je primair met je joysticks roteert, en waarbij weinig rekening is gehouden met comfort. Die kan ik zelf ook niet aan (al genoeg mensen wel), maar dat is echt een minderheid.

Maar de TL;DR is dat het echt onzin is dat je bij een gemiddeld fatsoenlijk VR spel misselijk wordt. Ja misschien als je een enorme uitzondering bent, maar er zijn ook mensen die van een willekeurige shooter op een normaal beeldscherm misselijk worden.
Leuk allemaal, maar 40% van alle vr gebruikers heeft er last van.
Ik heb het ook niet zozeer bij stilzitten en naar iets kijken door te draaien met je hoofd/vr set.
Maar wel als je eenmaal gaat bewegen zonder daadwerkelijk te bewegen, denk dan aan via je controller te bewegen.

Daar zijn hele artikelen over te vinden incl. Cijfers en onderbouwing etc., al van begin af aan tot en met zeer recent incl. Allerlei oplossingen die men heeft geprobeerd toe te passen, van de vr neus wat geflopt is omdat het niet werkt, maar ook bijv zijn ze bezig met eye tracking wat wellicht kan helpen.

Alleen monkeymedia heeft tot nu toe zeer waarschijnlijk (software matig) een mogelijke oplossing gevonden voor het probleem.

Edit : zelfs terug in 2014 waarschuwde de maker van oculus rift, dat sony moest oppassen om vr uit te brengen voordat men een oplossing voor dit probleem had gevonden.

Edit edit lol : typ voor de lol eens vr motion sickness in google.. en kom dan nog maar eens terug.
Artikel na artiken wat het probleem beschrijft en probeert te verlichten, van forbes tot eurogamer en alles er tussen in.
Eerder zal het zo zijn wat jij en je collegas gebruikt hebben niet al te belastend was of omdat je fysiek meer meebewoog wat natuurlijk sowieso helpt, maar dat is niet het gros van vr gaming.. dan zit je stil op de bank en beweeg je met je controller.. doe dat maar eens.

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 28 augustus 2018 15:33]

Waar is je cijfer dat 40% van de VR gebruikers er misselijk van wordt? Dat 40% weleens iets ermee heeft gedaan wat misselijkmakend is geloof ik wel. Dat 40% constant kotsmisselijk ervan wordt zoals jij stelt geloof ik echt helemaal niks van. Het komt ook zeker niet met mijn N = 25 ervaring overeen.

Je hebt het dus niet over stilzitten (of rondlopen) en draaien met je hoofd. Waarom niet? Dat is juist het idee achter VR. Ik schreef zelf ook al dat als je met je controller beweegt dat er wel problemen kunnen optreden. Ik zie niet in hoe eye tracking dat in hemelsnaam zou moeten oplossen, dit is gewoon standaard simulator sickness.

Even gegoogled op wat Monkeymedia heeft gedaan. Dat is dus een drone besturen door je bewegingen te koppelen aan iets wat je fysiek doet (oftewel hoofd naar links draaien om naar links te sturen). Nu wil ik niet heel cynisch over komen, maar dat is wat Ubisoft al tijden geleden heeft gedaan met Eagle Flight.

Om nogmaals het lijstje wat ik in mijn vorige post al neerzette erbij te halen:
Je hebt een zooi spellen die gewoon geen last hier van hebben. Bijvoorbeeld een Beatsaber, want daar beweeg je puur fysiek, en niet met een controller. Of spellen als RoboRecall en Arctica.1. Buiten je fysieke bewegingen om teleporteer je daar enkel, en dat is de methode om rond te bewegen in VR zonder mensen misselijk te maken (granted de ene implementatie is beter dan de andere).

Daarna heb je degene waar je waarschijnlijk rustig moet beginnen, maar na wat spelen (en dan doel ik nu op 3 maanden lang oefenen en opbouwen, maar heel veel minder) moet dat goed te doen zijn. Die koppelen bijvoorbeeld fysieke bewegingen aan wat je doet, dus een Eagle Flight of een Rush. Maar ook een Sprint Vector doet dit, waarbij je met je controllers net doet alsof je rent. Klinkt idioot, maar het werkt echt, je kan volle snelheid door het spel heen rennen en vliegen zonder ergens last van te krijgen, simpelweg omdat je een fysieke handeling eraan verbindt. Lone Echo speelt zich af in de ruimte, en dat is één van de spellen waar ik wel beetje rustig zou beginnen, maar ook hier is het behoorlijk beperkt. Omdat als je daar voor flink gedeelte rond beweegt door je met je handen/controllers ergens tegen af te zetten.

Daarnaast zijn er nog een stel comfort opties wat spellen gebruiken om als je wel met je joystick je verplaatst mogelijke misselijkheid te verminderen. Dan wordt bijvoorbeeld het beeld aan de zijkant zwart, zodat je tunnelvisie krijgt. Werkt best redelijk.

En als laatste heb je nog een aantal spellen die echt niks ertegen hebben gedaan en er geen enkele rekening mee hebben gehouden. Ja dan moet je een sterke maag hebben. Maar dat is echt een heel klein gedeelte.

Oftewel de TL;DR: Ja ik behoor ook tot de 40% van de gebruikers die er weleens last van heeft gehad ooit. Maar bij veruit merendeel van de spellen is daar wel fatsoenlijk rekening mee gehouden en is het gewoon geen probleem. En leuk dat Monkeymedia zelf claimt dat ze de eerste zijn met dit idee, maar dat is dus uit 2018, terwijl in 2016 Ubisoft al Eagle Flight heeft gereleased die exact hetzelfde doet, en daar bovenop nog andere technieken om misselijkheid te voorkomen heeft geintroduceerd, zoals tunnelvisie, wat nu gewoon een standaard optie is in zo ongeveer elk spel waarbij je je met je joystick voortbeweegt.
Dat komt omdat mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, het aan anderen laten zien. Belangrijk is dat je eerst de headset goed instelt voor de persoon die gaat spelen, dus ook zeker de IPD goed instellen (of zo goed mogelijk). Doe je dat niet, dan heb je bijna zeker wel motion sickness..
Goede instelling is eigenlijk dus het belangrijkste om motion sickness tegen te gaan.
Ik heb sinds kort de Oculus Go en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de kwaliteit van VR, maar ik denk dat het nog minimaal een generatie nodig heeft voordat het echt goed is, voornamelijk voor gamen. Als de volgende Xbox of PS5 met een VR bril uitkomt kan het een grotere vlucht gaan nemen en wellicht worden er dan ook meer AAA games voor gemaakt.
Mee eens. Huidige VR is nog echt voor de early adopter. Ik vind het fantastisch, en game bijna niet meer op het normale beeldscherm, maar dat is (helaas ;-) ) nog niet voor iedereen het geval. Veel mensen vinden de headset, de lagere resolutie, de draden niet opwegen tegen de immersie die VR biedt.

Naarmate dat beter wordt, zal de groei toenemen, en hoe meer gebruikers, hoe meer ontwikkelaars.

Het voordeel is echter dat VR een goed platform is voor indies. Dat geeft ze een mooi afzet gebied, en 'ons' (VR gamers) games die eens een keer echt wat anders doen.
Ik heb zelf een Oculus Rift en als er vrienden over de vloer komen, laat ik ze t eens proberen. Iedereen is zot onder de indruk van de kwaliteit en de immersiveness. De lage resolutie en kleine kijkhoek maakt juist minder uit, hoe minder je er van kent.

De kostprijs van de PC die je er bij moet kopen is de enige grote barrière, of enkelen van mijn niet-techy vrienden hadden t meteen gekocht. Als je nu een xbox kan kopen voor nog niet de helft van de prijs van een pc, gaan imo veel meer mensen de stap toch zetten.

[Reactie gewijzigd door MrFancyPantss op 28 augustus 2018 16:42]

Tja, veel mensen hebben het vaak over AAA games voor VR. Wat men echter vergeet is dat hoe veel VR headsets ook verkopen de potentiele markt is toch altijd vele malen kleiner dan voor niet-VR games (vergelijk 80 miljoen PS4's verkocht met 3 miljoen PSVR's, of de hoeveelheid PC's en dan de hoeveelheid aan verkochte Rifts en Vive's).
Wat ik wel verwacht en waar ik op hoop is dat men steeds vaker wat extra tijd en moeite steekt in het toevoegen van een VR modus voor AAA games. Denk aan Resident Evil of aan allerlei race games. Met name race games zijn uitermate geschikt voor VR, betekent wel dat ze iets meer moeite moeten doen om de details van auto's aan de binnenkant goed te krijgen want met VR kan je ook achter je kijken of er iemand op de achterbank zit. Dus ja, kost meer tijd en geld maar veel minder grote investering dan een AAA titel die VR-specifiek is...
Ik vraag mij eerder af waarom ze niet simpelweg de bestaande WMR-headsets nu al ondersteunen op de Xbox One (X). De consoles zijn reeds voorzien van een extra HDMI-poort en beschikken over meerdere USB 3.0 (Type-A) poorten. De Samsung HMD Odyssey WMR headset die ik momenteel op mijn laptop en desktop gebruik heeft niks anders nodig dan die twee aansluitingen. Ik wil best Forza Motorsport 7 in VR kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 28 augustus 2018 09:59]

De headset is een ding, maar er moet ook content voor worden gemaakt en daar zit ms op het moment niet op te wachten denk ik.
Nou, content is juist eerder waar ze op zitten te wachten. Probleem is alleen dat op Windows 10 de interessante content voor de WMR headsets allemaal via SteamVR zijn en niet via native Windows 10 MR framework.
Maar als ik MS zou zijn, zou ik niet moeilijk doen, en gewoon de games uitbrengen die er zijn en ook gewoon de WMR headsets vrij geven, vraag is natuurlijk wel hoe de performance is op de gewone xbox one. Bij PSVR zijn de games specifiek geoptimaliseerd voor de headset, dat is bij de wmr headsets natuurlijk iets lastiger.
Ik bedoel meer dat microsoft zich liever focust op normale games voor de xbox one inplaats van tijd en geld te investeren in content voor VR.
Sony heeft ook meer studios en hun eigen games worden veel beter gewaardeerd dan die van ms. Microsoft moet eerst zorgen dat ze betere games maken voor de xbox one ipv focussen op vr.
Persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit van de PSVR beter dan de Oculus en Vive, simpelweg omdat je bijna geen screendooreffect hebt omdat men een extra subpixel gebruikt. Maakt een enorm verschil! Daarnaast zijn er echt hele mooie games / experiences. Als je eenmaal RE7 op de PS4Pro in VR hebt gespeeld, begrijp je pas echt de hype en de potentie.
Juist, dat is zo verrassend aan de PSVR, lagere resolutie en toch eigenlijk vergelijkbare/betere kwaliteit. Maar dat komt dus door gebruik van een paneel met een andere structuur EN fatsoenlijke lenzen waardoor je niet zo'n last van die godrays hebt.
Zat er natuurlijk aan te komen, het zou het voor microsoff niet waard zijn om nog een vr bril 1-2 jaar voor de next gen consoles uittebrengen, kan je beter daar op wachten en in een keer goed uitpakken.

Zelf heb ik de psvr, er zijn aardig wat hele korte maar leuke ervaringen te downloaden, maar je wilt toch echt wel graag games als re7 in vr spelen, die top ervaringen zijn er niet veel. Daarnaast zijn er ook veel pc en psvr exclusives die de markt verdelen.

Mijn grootste nadeel van VR is dat ik game ook te relaxen, maar z’n bril op ben je dat juist niet en ben je juist erg actief bezig.
Ze durfden natuurlijk niet meer na het floppen van HoloLens... wel jammer!
Hololens is helemaal niet geflopt, jij begrijpt alleen niet dat die niet bedoelt is geweest voor de normale consument.
3 miljoen vr headsets op 80 miljoen consoles is echt geen succes te noemen. Hele verstandige keuze van Microsoft.
Iets is een succes wanneer het volgens, of beter nog boven, verwachting presteert. De PSVR overtrof het eerste jaar na launch de verwachtingen. De eerste 750.000 geprojecteerde stuks waren in no time verkocht, waarna Sony maandenlang de vraag niet aankon. In die zin denk ik dat Sony de launch een succes vond.

Recentelijk heeft Sony aangegeven dat ze tevreden zijn over de marktpositie van PSVR, maar dat de groei van VR als geheel het laatste jaar tegen viel. Van de andere kant, besteden gamers meer tijd in VR, en kopen ze meer VR games dan verwacht.

Dus succes is relatief. Of MS verstandig is? Tijd zal het leren.
Sorry hoor, maar dat is onzin, 3 miljoen headsets op 80 miljoen consoles, waarbij de headset (zeker in het begin) bijna net zo duur is als de console zelf, is een behoorlijke prestatie. Ik zou je gelijk geven als de headset vanaf start 50 euro was (dus betaalbaar voor iedereen), maar dat is dus niet zo, goedkoopste nu is nieuwe 244 euro (wow, das dus de pack inclusief camera en de v2 headset, die wel HDR throughput heeft) (zie tweakers pricewatch).
Hell als dat ding fatsoenlijk aan een pc kon worden gesloten en werkte met steam vr, zou ik er nu direct 1tje bestellen (heb nog steeds een PS3 en geen behoefte aan een PS4, de PS3 heb ik nog steeds heel veel plezier mee).
Is juist veel voor iets wat nog in de kinderschoenen staat en als bijproduct gekocht moet worden voor €300,- de redenatie met het aantal verkopen van de totale console kan je daarmee dus niet vergelijken..

Zelfs dan is het nog meer dan andere VR-headsets ;)
Maar de Rifts, Vive's en PSVR's zijn wel de 1e generatie van volwaardige producten dus in die zin is dit nog maar het begin en kan je dat gerust kinderschoenen noemen.
Wat als consumenten versies nu op de markt is gekomen (rift/vive) zijn in feite nog steeds gewoon 'kinderschoenen', maar het is volwassen voor de technologie die op dit moment betaalbaar is. Net zoals in 95 de forte VFX-1 gewoon een volwassen product was voor de techniek die toen betaalbaar/beschikbaar was. (vind de VFX-1 nog steeds geweldig zitten en is een goed doordachte helm).
Spencer heeft maanden terug al aangegeven te wachten tot het draadloos kan.
Het heeft dus niets met die lage verkoopcijfers van de PSVR te maken.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 28 augustus 2018 08:26]

Betaalbaar en draadloos zeker? Want op zich kan het wel maar is nog erg duur
Dat hij iets zegt betekent niet dat dat daadwerkelijk de waarheid is. Dit soort personen zeggen bijna altijd wat in hun hoofd het meest oplevert/wat mensen willen horen.
Tja en maanden daarvoor had ie tijdens de E3 gezegd dat de One X high fidelity VR zou ondersteunen.
PS4 is enorm populair en heeft meer dan 80 milioen consoles verkocht.
De XboxOne is aanzienlijk minder populair en heeft ongeveer de helft verkocht.

Als deze statestieken doorvloeien de de VR verkopen zou microsoft net iets meer dan 1 miljoen VR headsets verkopen als je het vergelijkt met de PSVR.

Dat lijkt mij niet een groot genoege markt om aan te spreken dus ik vind jouw opmerking wel kort door de bocht.
das dan een gemiste kans voor je, want VR is verre van een gimmick...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True