Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volgende generatie vr-headsets kan VirtualLink-usb-c-aansluiting gebruiken

Een samenwerkingsverband van Nvidia, Oculus, Valve, AMD en Microsoft heeft de VirtualLink-standaard aangekondigd. VirtualLink is bedoeld voor het aansluiten van vr-headsets met één kabel en is een alternate mode van de usb-c-aansluiting.

De bedrijven kondigen VirtualLink aan als een open standaard, die door alle fabrikanten van vr-headsets gebruikt kan worden. Met VirtualLink kan een vr-headset aangesloten worden met één kabel met een usb-c-connector. Huidige vr-headsets gebruiken een combinatie van hdmi- usb- en voedingskabels, de nieuwe standaard bundelt alle functionaliteit.

VirtualLink gebruikt vier hbr3-displayport-lanes, goed voor een bandbreedte van 32,4Gbit/s. Dat is vergelijkbaar met een displayport 1.4-aansluiting, die bijvoorbeeld een 4k-resolutie met een verversingssnelheid van 120Hz bij 8bit-weergave mogelijk maakt. De bandbreedte is een verdubbeling ten opzichte van de hdmi 1.3-aansluiting die huidige vr-headsets als de Oculus Rift en HTC Vive gebruiken. Naast de vier lanes voor beeld, zijn er nog twee lanes beschikbaar voor usb 3 gen2-overdracht met een snelheid van maximaal 10Gbit/s. Verder kan via de aansluiting 27 watt aan stroom geleverd worden.

Bedrijven die vr-headsets willen maken met een VirtualLink-aansluiting kunnen de voorlopige specificaties opvragen bij het consortium. De 1.0-versie van de standaard is nog niet gereed, maar is wel op komst, aldus de website.

Waarschijnlijk krijgen nieuwe videokaarten van Nvidia en AMD een usb-c-aansluiting waarop vr-headsets met VirtualLink direct aangesloten kunnen worden. Dergelijke videokaarten moeten dan overigens wel een usb-controller krijgen, om ook de usb-functionaliteit te ondersteunen.

Omdat ook Oculus en Valve bij het consortium zijn aangesloten, is het aannemelijk dat in ieder geval die fabrikanten en partners hun headsets gaan uitrusten met VirtualLink. Vermoedelijk gebeurt hetzelfde met nieuwe versies van de Windows Mixed Reality-headsets, waarvan Microsoft het referentieontwerp maakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-07-2018 • 17:59

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Nee, dat kan niet.

Thunderbolt 3 over USB-C heeft maximaal 4 High-bandwidth lanes en als je DisplayPort over Thunderbolt wilt gebruiken, dan is de DisplayPort 1.2 spec de maximale instelling: HBR2, dus 21.6 Gbit/s raw video data, dit lijkt op de Displayport alt mode, maar met 2 extra High-speed lanes voor USB 3.x.

Ik snap alleen niet zo waar ze die extra high-speed lanes vandaan halen. Ik denk dat ze de lagere snelheid USB 2.0 pins gebruiken. Dat zou betekenen dat VirtualLink geen USB 2.0 apparaten kan gebruiken en dat de kabel een andere specificatie heeft dan een DisplayPort-alt mode compatible kabel (en ook weer anders dan een Thunderbolt 3.0 USB-C kabel)
Al die tijd en moeite konden ze natuurlijk ook steken in thunderbolt 4 (of 3.1). Thunderbolt is al niet heel erg populair momenteel en ik zie virtuallink ook niet in een hoop apparaten terecht komen

kom op jongens... ongewenst? Dit is niet waar de moderatie voor bedoelt is. Ik discussieer over het topic. Als je het niet met me eens ben kan je dat ook laten weten middels een reactie op me

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 18 juli 2018 06:26]

Tja als ze nou slim waren noemden ze het niet 'virtuallink' maar iets generiekers. Immers is het gewoon een usb C 'kabel' aansluiting die je gaat krijgen op je videokaart.. als ze nou duidelijk maakten dat dit ook PRIMA future-proof is voor gebruik met 4k, high-refreshrate, HDR beeldschermen/monitors mét ondersteuning voor G-sync en Freesync en audio-overdracht etc etc en dan monitor fabrikanten pushen om zo'n verbinding ook op hun monitoren te frotten (kan meteen als usb-hub passthrough gebruikt worden zodat daar ook niet een extra kabel voor nodig is voor die schermen die een USB-hub hebben?)...

't zit er toch aan te komen dat we schermen gaan aansluiten met usb C, of dat nou thunderbolt of 'virtuallink' is daargelaten... het zou mooi zijn als ze dit nou niet enkel en alleen focussen op het aansluiten van VR-headsets.
schermen sluiten we al aan met USB3 en of USB-C niets speciaals daar.

echter wat mij eventueel zou storen dat de virtuallink aansluiting geen USB zou zijn, maar gebruik maakt van dezelfde connector :(
kan je dus een kabel wel op een poort aansluiten, maar zonder dat die iets doet.
kom je weer tegen zoals met de ps2-aansluiting je de muis kan aansluiten op de keyboard stekker en omgekeerd en dat beide niet werken. (sommige domme mensen kijken niet naar de kleurtjes).

ik geef dan toch persoonlijk de voorkeur aan een andere formfactor
Nou ja dat ligt dus aan de implementatie.

Als het letterlijk een PCI-E bus passthrough is zou het geen probleem moeten zijn en gewoon als usb-connector moeten kunnen fungeren. Het zou dan natuurlijk wel mooi zijn dat wanneer je het op je GRAKA aansluit en je externe apparaat input/output wil van je graka dat ie dan via slimme routing direct communiceert met je graka en niet eerst van je graka naar de PCI-E bus, en dan via de chipset weer terug over de PCI-E bus naar je graka (en vice versa) :+

Maar.. dit klinkt logisch en voor de hand liggend genoeg dat, mits technisch haalbaar, ze dit ook zo zullen toepassen.. hoop ik dan. :+

P.S. het is niet alsof een hedendaagse videokaart daadwerkelijk alle 16 PCI-E 3.0 lanes nodig heeft om zijn eigen werk te doen.. ik run hier een GTX1070 op (effectief) PCI-E 3.0 x4 en dat is echt geen merkbare bottleneck. Genoeg lanes dus om USB/PCI-E passthrough toe te staan naar die C-connector.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 19 juli 2018 00:20]

misschien wel in die richting, maar dan krijg je van die slimme designers die de connector langs de voorkant van de behuizing gaan doorsluizen en krijg je daar bvb 5 usb c poorten, maar 1 is toch niet iets anders.
net zoals je nu usb2 & 3 poorten hebt, en ubs 3 niet altijd backward compatibel is.
zet 2 usb-C poorten haaks op elkaar, heb je direct ook een paar lanes meer om vermogen door te sluizen (of data) de VR kan je dan gebruiken als ook een "L"stekker hebt, en een normale usb-c connector past er ook nog in.
of 2 C's boven elkaar gestacked, maar dat vond ik breekbaarder.

Nuja we zullen er ook wel mee leven.
persoonlijk zal ik me niet vergissen , maar ik ken zo van die mensen die er in slaagden om een HDD aan te sluiten met een FDD-kabel, hoewel die minder pinnen heeft. 8)7
Ik ben niet super ingelezen in hoe de PCI-E bus/chipset werkt maar volgens mij zou toch prima de VR data van de graka terug naar binnen over de PCI-E bus moeten kunnen naar een USB-C controller/poort (op de voorkant van je PC) zonder dat dat een bottleneck oplevert? PCI-E zou die bandbreedte wel moeten hebben.
Bijna 3x zo veel watt wat geleverd kan worden.

Daarbij support thunderbolt "maar" Displayport 1.2.

Apple heeft een afwijkende implementatie die min of meer Displayport 1.3 mogelijk maakt maar eigenlijk kan 4k@120hz niet omdat 1.2 geen hbr3 maar hbr2 doet.

En dan heb je nog lanes specifiek voor USB over. Geen idee of dat nog kan bij thunderbolt als je al een 4k 120hz paneel gebruikt.
Thunderbolt heeft zijn kans gehad lijkt, ze hadden het nooit moeten beperken tot Mac in het begin. Je zou verwachten dat ze het na FireWire wel geleerd zouden hebben.
Thunderbolt is geen Apple technologie, het is van Intel. Alleen is het enkel door Apple echt omarmd, door andere moederbordfabrikanten een héél stuk minder. Dat zal wel met de royalties te maken hebben, die er initieel waren (inmiddels niet meer).
Ik bedoelde ook niet dat het een Apple technologie is maar meer dat als je het beperkt tot een klein segment, het in negen van de tien gevallen niet doorbreekt als er een redelijk alternatief aanwezig is wat deze beperking niet heeft.
Maar deze implementatie voor usb c heeft juist wel dezelfde beperkingen als thunderbolt. Denk je echt dat elke graka zo een controller aan boord gaat hebben? De adoptie van dit protocol gaat waarschijnlijk nog lager worden dan die van thunderbolt, al is het alleen al door de niche markt waar hij voor bedoelt is
Er zitten volgens mij geen licentiekosten aan verbonden. En VR blijft nog wel een tijdje dus die komen vanzelf denk ik.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen. :)

Wat al mooi zou zijn, wat je nu ook met de Vive hebt, een break out box waaraan de je drie kabels koppelt die je nu al nodig hebt en deze met een kabel in je headset kan doen. En dat het breakout boxje deze omzet naar het virtuallink protocol.
Volgens mij gaat er maar iets van 550mAh/10Watt door een Thunderbolt 3 poort. Geen idee hoeveel de VR-headsets nodig hebben?
Ik heb anders een dock dat mijn laptop via PD met 65W laad, en dat is ook over een TB3 kabel ;)
en thunderbolt met PD2.0 gaat dacht ik tot 100W
Thunderbolt kan anders helemaal niet op AMD. Dus daar ga je al met je standaard. Ik geloof dat het nu eindelijk een heel klein beetje naar AMD aan het komen is, maar Thunderbolt is echt een grote dikke flop.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 17 juli 2018 20:45]

Omschrijf dikke flop.
Ik gebruik het al ongeveer 6 jaar en ik kan echt niet meer zonder, welk alternatief is er ?
Thunderbolt had royalties daarom is de adoptie laag (ook onder Intel pc’s). Maar die royalties zijn nu sinds de introductie van thunderbolt 3 weg waardoor je het op veel meer apparaten ziet dan enkel MacBooks. Een thunderbolt 3.1 versie met de mogelijkheden van virtuallink had de toekomst van thunderbolt voor een lange tijd verzekerd.

Nu virtuallink een nieuwe implementatie eist met een nieuwe controller gaan hoogstwaarschijnlijk beide standaarden falen
Kijk, dat is nu tof. Zou mooi zijn als HTC een adapter kan leveren voor bestaande VIves.
Wat heb je daar aan? Dan heb je toch nog steeds 3 kabels naar je vive?
Of kan je de kabels van je bril loskoppelen?
Die kunnen allemaal los inderdaad.
Bron: mijn Vive

[Reactie gewijzigd door rolandlub op 17 juli 2018 18:22]

al is het maar een nieuwe (kleine box) enkel aan de zijde van de headset om het weer uit elkaar te splitten daar zo.
Als HTC is aangesloten, waarom staat deze dan niet in het lijstje aan de kop van het artikel?
Oeps, mijn fout, het is Valve, niet HTC. Maar HTC werkt nauw samen met Valve :)
Weet ik, maar weten sommigen wellicht niet. HTC verkeert nog steeds in zwaar weer en ik draag ze een warm hart toe. Elke "mention" is er één. Dus jammer dat het niet omgekeerd is. Gelukkig nu hier benoemd.

[Reactie gewijzigd door Endless_Death op 17 juli 2018 18:31]

Dat is goed voor het toekomst maar ik hoop wel dat de nieuwe vr headsets nog kan aangesloten worden op het bestaande pc zonder virtual link, anders is het wel een serieuze bummer.
Ga er maar van uit dat voor de nieuwe headsets die dit ondersteunen, je sowieso een nieuwe videokaart nodig hebt, en er gingen al geruchten dat de komende nvidiakaarten geleverd zouden worden met een nieuwe poort, dat zal dus deze poort zijn.
Volgens mij kan gtx 1080 en gtx 1080 ti nog zeker wel volgende generatie aan hoor, uiteraard wel niet op het hoogste settings.

Gelukkig ging ik mijne dit jaar vervangen dus komt wel goed uit bij me.
Kijk, samenwerking. Dat moeten we hebben in VR land. Eindelijk!!

Heel goed plan. Alleen, hebben we nu dan echt weer nieuwe videokaarten nodig?

Ik zie dat dat de bedoeling is maar het zou wel mooi zijn als er ook een upgrade pad komt voor bezitters van oudere videokaarten. Want die zijn niet bepaald goedkoop. Als je nu een 1080 of zelfs Ti hebt, dan kan je nog een hele tijd vooruit qua snelheid.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juli 2018 19:38]

Met een TI krijg je het net voor elkaar om op 90fps te zitten met alles op max, met een 1080 gaat dit al niet lukken, er zijn dus zeker nieuwe kaarten nodig wil je alles vloeiend boven de 90fps willen spelen met max settings voor VR
Ja maar dat boeit niet zo. Ik draai nu op een 970GTX (Oculus Rift), met alles op lage settings maar echt boeien doet het niet :P Bij VR gaat het veel meer om de ervaring dan de grafische pracht en praal. Zelfs Fallout 4 draait prima.

Ik denk er nu over om eens te upgraden naar een 1080, vandaar dat het wel vervelend zou zijn als er volgend jaar weer wat anders uitkomt met een nieuwe connector die ik per se moet hebben.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 juli 2018 20:19]

Heel goed nieuws, standaardisatie van de VR-technieken. Stiekem hoop ik meer op wireless, maar dit is in ieder geval een goede stap. :)
Wat voor kabel heb je daar dan voor nodig? Ik dacht dat 10gbps kabels maar zo'n 2 meter haalden.

Het is wel goed dat ze nog zo veel bandbreedte overhouden voor het USB protocol. Zo kan je nog een stereocam gebruiken voor AR toepassingen zonder extra kabels nodig te hebben. Hopelijk verdwijnt USB-A stilletjesaan bij alle apparaten..
vermoedelijk gebruikt dit een eigen soort kabel. Anders zie ik niet waar ze de extra high-speed lanes vandaan halen. Als dat zo is, dan kunnen alle huidige USB-C laptops ook geen VirtualLink in de toekomst ondersteunen.

Ik weet niet eens of de huidige videokaarten DisplayPort 1.3 ondersteunen, maar zo niet, dan is VirtualLink vermoedelijk ook uitgesloten, of VirtualLink moet een soort DisplayPort-alt mode backwards compatibility mode krijgen.

[Reactie gewijzigd door TempesT op 17 juli 2018 19:01]

Ik vind het in elk geval proper dat de grote 'concurrenten' samenwerken naar één aansluiting ipv weer een bos van eigen oplossingen die dan uiteraard niet samenwerken met producten van concurrenten. Voor de consument lijkt me dit een goede zaak.
Het valt mij op dat er een Google site gelinkt is, terwijl Google niet meedoet en Microsoft daarentegen wel. Iemand enig idee wat de reden kan zijn?
WiGig of andere draadloze aansluitingen hebben we nodig, geen USB-C!