Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeeldingen onaangekondigde vr-bril van Valve duiken op

Er zijn afbeeldingen verschenen van een onaangekondigde vr-bril, waarop het Valve-logo is te zien. De precieze context ontbreekt, maar het is mogelijk dat Valve van plan is om zelf een bril voor virtual reality te gaan verkopen.

Nadat de afbeeldingen online verschenen, bevestigde een niet nader genoemde bron tegenover Upload VR dat Valve van plan is zelf een vr-bril uit te brengen; momenteel heeft het bedrijf zelf geen vr-bril op de markt, maar werkte het samen met HTC bij het uitbrengen van de Vive-serie.

Volgens de bron van Upload VR heeft de onaangekondigde Valve-bril een blikveld van 135 graden en wordt erover nagedacht om de eerder aangekondigde Knuckles-controllers mee te leveren. Ook zou er gewerkt worden aan een vr-game voor de bril in de Half Life-serie, al zou het niet gaan om Half Life 3. De resolutie van de bril zou hetzelfde zijn als de HTC Vive Pro, die een resolutie heeft van 2880x1600 pixels, ofwel 1440x1600 pixels per oog. Verder is te zien dat er op de voorkant twee camera's zijn ingebouwd, waarschijnlijk voor tracking. Daarnaast is er ingebouwde audio en lijkt de hoofdband op die van de HTC Vive Pro.

Het is onduidelijk wanneer Valve de vr-bril uit wil brengen. Ook is nog niet bekend wat voor prijs er voor het apparaat zal worden gevraagd. Aannemelijk is dat Valve de bril voorziet van SteamVR.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

11-11-2018 • 10:44

31 Linkedin Google+

Submitter: dycell

Reacties (31)

Wijzig sortering
Volgens verschillende bronnen (en het prototype VR bril op de site van Valve zelf) wordt deze VR bril modulair/upgradebaar waardoor je voor nieuwe gimmicks in de VR markt geen nieuwe bril hoeft te kopen. In ieder geval wordt het zeer interessant als je bedenkt dat het beste VR-goed oorspronkelijk bij Valve vandaan komt (Oculus en HTC hebben beide de technologie van Valve gebruikt om hun VR headsets te produceren).
Zeker, en het insteekslot aan voorkant kan zorgen voor goede 'hackability'. Sommige mensen verwijzen ook naar dit monsterlijke ding als een eerder prototype
Als deze HDM uitkomt met vive pro resolutie, Lighthouse tracking 2.0 en de knukkle controllers is het voor mij een must-buy. Natuurlijk wel eerst zien wat de prijs is.

Discussies over deze foto's zijn in volle gang. De aantallen zijn te groot en te duur voor een fake-news artikel. Het lijken defecte units uit een QA te zijn en mensen proberen de gebruikte chips te ontcijferen. Zo kan de display controller blijkbaar 4Kx2K aan op 60hz. Het is echter onwaarschijnlijk dat deze resolutie gebruikt wordt.
Ik hoorde van Tyler McVicker (Valve News Network) dat de de HMD dicht bij de kostprijs verkocht zal worden (wellicht goedkoper dan de Vive Pro zelfs), een grotere resolutie/refreshrate zit ook tussen de mogelijkheden inderdaad door de nieuwe display controller.
Het blijven geruchten, dus neem het vooralsnog met een korreltje zout, maar als alles waar is klopt het dat het een must-buy wordt!
Haha ja, geruchten genoeg als Valve zelfs maar een scheet laat...
Een overzicht van geruchten (veelal uit de lucht gegrepen):

150 FoV
Higher Resolution than a Vive Pro
Eye Tracking
SDE mitigating microarray
Expansion port in the front
Haptic audio (maybe using the Hypersense tech from the Razer Nari)
Knuckle controllers
Lighthouse 2.0 tracking (most likely)
Valve lenses
Bundled with HL:VR (Half Life 2 prequel)
Lighthouse sensors plus cameras which are not located optimally for passthrough. Suggests dual mode (standalone + PC) and/or hybrid tracking (single Lighthouse).

Laatste nieuws is dat de front expansion slot voor NES games is :+

[Reactie gewijzigd door dycell op 11 november 2018 14:07]

De knuckles, Lighthouse 2.0 en HL:VR zijn al zo ver op weg dat het me stug lijkt als dat niet gebundeld zou worden, maar goed, we zullen zien :) Ik ben in ieder geval benieuwd of het wat wordt!
Ik zie (helaas) niks in de foto's die zouden kunnen wijzen op eye tracking. Dus lijkt me ook eentje die inderdaad uit de lucht is gegrepen.
Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe HTC de concurrentie aan gaat met Oculus zodra zij met een nieuw model komen (Oculus Quest, verwacht lente 2019). Deze zal zonder externe sensoren te bedienen zijn met een hogere tracking precisie dan de huidige Rift.

Zo wordt er gesteld dat er wel speelveld van tot wel 4,000 sq ft. gebruikt kan gaan worden (in theorie). En dat voor dezelfde prijs van 400 piek? O-)

De hype waar men over spreekt staat nog maar net in de kinderschoenen naar mijn idee. Heb nooit echt in de VR's gedoken qua tech. Maar qua functionaliteiten begint het toch wel steeds interessanter te worden!

[Reactie gewijzigd door Alexscended op 11 november 2018 23:21]

Dat licht ook eraan hoeveel hij mag kosten die vive was ook niet echt goedkoop.
dit monsterlijke ding als een eerder prototype

haha als je zegt is een fullface masker voor duikers, geloof je het ook :+
Zoiets hebben we al van razer (osvr) gehad en horen we ook helemaal niets meer van.
Is dit niet beetje mosterd na de maaltijd? Ik dacht dat de VR hype alweer voorbij was?
VR had een beetje een valse start, de hype lijkt over te zijn omdat sinds de introductie van de originele headsets (HTC Vive, Oculus Rift etc.) niet veel nieuwe innovatie is voorgekomen. Dat zou nu met deze HMD kunnen veranderen. VR kan namelijk alleen echt doorbreken als het beter en (relatief) betaalbaarder wordt.
Ik heb echter nog niks gezien wat erop zou wijzen dat deze betaalbaar wordt, lijkt juist eerder op minder betaalbaar dan bestaande systemen. En dan gaat het mij totaal niet om de kostprijs van de headset zelf. Die is natuurlijk wel relevant, maar eigenlijk zijn vooral de WMR headsets al nauwelijks duurder dan een gemiddelde monitor. Rift is iets duurder, maar met spellen die je erbij krijgt, en als je hem in een aanbieding koopt, valt dat ook wel mee.

Nee issue is dat ze dus hun resolutie omhoog gooien, en waarschijnlijk ook nog achter blijven lopen op Oculus met betrekking tot low-frame rate compensatie. Dat betekend dat je een behoorlijk krachtige game PC nodig hebt om de handel aan te sturen. En dat is waar het prijskaartje vandaan komt.

Overigens is claimen dat VR dood is wel echt favoriete hobby van Tweakers op elk VR nieuwsbericht. Ik verwacht zelf dat het gewoon langzaam zal doorgroeien. En zaken als foveated rendering een behoorlijke boost kunnen geven, maar ook daarmee zal het niet ineens zijn dat iedereen VR gaat. Of het uberhaupt ooit groter gaat worden dan gewone beeldschermen moet ik nog zien, maar ik verwacht wel dat het iets is wat er is om te blijven, gezien het een ervaring geeft wat je nooit haalt met een beeldscherm.
Ik zie op zakelijk gebied ook heel veel interesse in VR en AR. Wel voornamelijk AR daar, maar niettemin zijn de technieken vergelijkbaar dus VR kan hier ook van profiteren. Bij ons op het werk hebben we tientallen projecten lopen over de hele wereld.
Niet dat ik vind dat VR een hype is, maar gebaseerd op je reactie weet je niet hoe een hype normaal verloopt.

Het is alsof je aangeeft of de beeldscherm hype alweer voorbij is. VR en AR gaan nergens meer heen. Ze worden alleen beter over de jaren. En hopelijk ook goedkoper voor de massa.
Cool! Ik was op zich een Oculus fan sinds het begin (ik was een van de eerste deelnemers van de originele kickstarter waar het allemaal mee begon en volgde Palmer's project al voor die tijd), maar sinds het nieuws dat Facebook de Rift 2 niet meer interessant vindt ben ik er een beetje klaar mee, dus ik denk niet dat mijn volgende uitgaven op VR gebied nog naar Oculus gaan.

Ik heb de Vive headtracking ook altijd (veel) beter gevonden dan die van de Rift, ik heb beiden gebruikt natuurlijk. De Vive is ook veel geschikter voor multi-headset opstellingen. Maar zo'n bedrag neerleggen voor iets van dezelfde generatie als de Rift zag ik niet zitten. Dus misschien dat dit hem dan wordt :)

Edit: Trouwens, dat 'gat' op een van die foto's lijkt alsof er een Leap Motion in gaat passen. Ik heb zelf wel eens een Leap Motion op mijn Oculus bril gemonteerd zodat ik in FlyInside de knopjes echt kon aanraken. Maar op de Oculus was het lastig omdat hij dan de IR ledjes voor de tracking blokkeert. Zou dit misschien een van de mogelijke upgrade modules kunnen worden?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 november 2018 13:46]

Cool! Ik was op zich een Oculus fan sinds het begin (ik was een van de eerste deelnemers van de originele kickstarter waar het allemaal mee begon en volgde Palmer's project al voor die tijd), maar sinds het nieuws dat Facebook de Rift 2 niet meer interessant vindt ben ik er een beetje klaar mee, dus ik denk niet dat mijn volgende uitgaven op VR gebied nog naar Oculus gaan.
Ik heb vrijwel hetzelfde. Altijd al groot voorstander van VR geweest. Het is dan ook diep triest dat Facebook zo laconiek het hele plan omgooit. Vrijwel alle belangrijke spelers zijn bij Oculus al weg en Zuckerberg slaat een weg in die wat mij betreft innovatie uit de weg gaat. Als ze dit doorzetten doe ik met je mee en kies ik ook voor mijn volgende product geen Oculus meer, ondanks dat ik nu erg tevreden ben met het apparaat en de controllers.
Ik vind het eerlijk gezegd maar goed als Facebook geen terrein wint op gebied van VR.
Foto genomen op 25-07-2018, kunnen ook referentie samples zijn voor eigen gebruik. Dit soort berichten roept alleen maar meer vragen op.
Valve is enorm perfectionistisch, ga er maar niet vanuit dat ze geen content aan het maken zijn (ze hebben o.a. The Lab al uitgegeven). Mede te wijten aan hun perfectionisme is Half-Life 3 natuurlijk nooit uitgekomen, maar ze zijn nu dus aan het werk aan een Half-Life 2 pre-sequel (tussen de gebeurtenissen van HL1 en HL2) in VR. En voor de rest hebben ze aangekondigd in totaal aan 3 VR games te werken. Dat ze er lang over doen is gewoon een ding dat Valve doet (ooit van Valve time gehoord). Dat de spellen er zeker komen is ook niet duidelijk, het zou ook zomaar op het laatste moment geschrapt kunnen worden als ze ergens toch niet helemaal over eens worden..
Verder investeren zij nu juist in de hardware zodat er tenminste een goede basis is om games op te maken/spelen en laten ze de games in eerste instantie over aan andere developers (totdat ze vinden dat hun spel voltooid is).
Dit zou ook wel het teken kunnen zijn dat hun games bijna klaar zijn en ze dus willen gaan verkopen met hun eigen hardware. Pure speculatie maar waarom zouden ze nu anders zelf met hardware komen?
Klopt denk ik helemaal wat je zegt, van verschillende bronnen hoor ik dat de meeste dingen die ze op de roadmap hebben staan eigenlijk al bijna een half jaar near-complete zijn. Ik verwacht dat ze alles eigenlijk willen releasen om een soort vloedgolf aan (goede) VR titels en apparatuur te creëren.
:) Geweldig hier wordt ik toch wel een beetje blij van! als ik de room tracking gebruik met de Gear VR voldoede dit al als onwerkelijk ! Valve heeft echt de mogelijkheid om VR dat extra setje te tegen. Als ik dit werkend kan krijgen met mijn laptop met een 1060 :) En de prijs is niet te hoog, dan koop ik het zeker weten!
Mag hopen dat dit niet dan de final model gaat worden, want sowieso zo'n headband is niet het beste wat betreft comfort.
Wow dat klinkt echt heel erg nice. In combinatie met een HL game in VR al helemaal. Hopelijk gaat dit VR weer een nieuwe boost geven.

[Reactie gewijzigd door .GoO op 11 november 2018 21:57]

Het is vooral HTC die heel erg heeft meegelift met Valve. Valve had hun alleen nodig voor manufacturing maar nu Gaben zijn eigen fabriek heeft gekocht om VR spullen te maken is HTC ook eigenlijk meer een last geworden). Het is wel zielig inderdaad dat het enige winstgevende onderdeel van HTC nu ook ineens last krijgt van concurrentie, ik ben bang dat zij niet lang meer meegaan...
Uiteindelijk had HTC natuurlijk ook alleen maar een licentie op de gebruikte technologie zoals de lighthouse tracking. LG zou ook met een 'valve' HDM komen met Lighthouse 2.0 maar deze is nooit uitgekomen.

Ik denk dat Valve het inderdaad gewoon zat is en zelf aan de bak gaat.
Heb jij inzicht in de communicatie en afspraken hierover tussen Valve en HTC?

Zoals Muvori al zegt heeft Valve eerder HTC enkel als hardware producent in de arm genomen voor hun eigen design. Blijkbaar hebben ze nu capaciteit om het zelf te doen. Kan me voorstellen dat dit vooraf afgestemd is.

HTC kan en mag ook gewoon door blijven gaan met VR brillen uit brengen, net als dat iedereen dat in principe kan doen op het SteamVR (OpenVR) platform.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True