Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Half-Life bestaat twintig jaar

Het is maandag precies twintig jaar geleden dat Half-Life verscheen. Het was de eerste game van Valve, dat vijf jaar na de introductie van de game het Steam-platform oprichtte. Half-Life wordt gezien als een van de beste games ooit gemaakt en maakte destijds veel indruk.

Half-Life is een first-person shooter, maar de game bevat ook puzzels die spelers aanzetten tot nadenken. Shooters bestonden eind jaren negentig voornamelijk uit schieten; wat bijzonder was aan Half-Life is dat ook gebruik werd gemaakt van scripts om delen van het verhaal te vertellen en gebeurtenissen te laten voltooien, terwijl de speler de controle heeft over hoofdpersonage Gordon Freeman. Bij veel andere games werden cutscenes gebruikt voor dergelijke situaties.

Ook vernieuwend was de spelwereld die uit één stuk leek te bestaan. Er zijn wel laadschermen tussen de verschillende hoofdstukken, maar de game is niet opgebouwd uit levels met een begin en einde. Daarnaast baarde de game opzien met de kunstmatige intelligentie van de personages die niet door de speler worden bestuurd. Vijanden coördineren aanvallen en positioneren zich op defensieve posities.

Valve maakte Half-Life met een zwaar gemodificeerde versie van de Quake-engine, waarop het een licentie had genomen bij id Software. Door Valve werd onder andere Direct3D-ondersteuning toegevoegd en de mogelijkheid om ledematen te animeren. Het logo van het spel, de Griekse letter λ, ofwel lambda, verwijst naar de naam Half-Life. Het symbool wordt gebruikt als de afnameconstante in de formule voor exponentiële afname, zoals bij radioactief verval.

Half-Life had eigenlijk al in november 1997 uit moeten komen, om de concurrentie aan te gaan met Quake II, dat in december van dat jaar uitkwam. Valve besloot echter om de game uit te stellen om verbeteringen door te voeren. Aanvankelijk had de studio moeite met het vinden van een uitgever voor de game. Uiteindelijk werd met Sierra On-Line een deal gesloten.

De pc-versie van Half-Life heeft door de jaren heen een gemiddelde score van 96 punten op Metacritic behaald. Ook gebruikers hebben veel waardering voor de game, met een gemiddelde score van 9.1. De game kwam uit in de begindagen van Tweakers, toen er op deze techwebsite nog geen reviews van games werden gepubliceerd, maar er verwezen werd naar reviews van derden. Oprichter Femme Taken deed dat bijvoorbeeld en had een duidelijke mening over de game, die hij omschrijft als 'extreem heersend'.

Half-Life kwam op 19 november 1998 uit voor Windows-pc's. Een port voor de PlayStation 2 kwam uit in 2001. Ook kwamen er versies voor macOS, destijds OS X, en Linux, maar die kwamen pas in 2013 uit. Opvolger Half-Life 2 verscheen in 2004. Hoewel er na Half-Life 2 nog uitbreidingen voor die game verschenen, is er nooit een echte opvolger gekomen. In de afgelopen jaren zijn er tal van geruchten geweest over Half-Life 3. Onlangs verschenen er foto's online van een nieuwe vr-bril van Valve, met daarbij het gerucht dat de studio aan een vr-game werkt in het Half-Life-universum.

Vorig jaar zette schrijver Marc Laidlaw het verhaal van Half-Life 3 online. In de tekst, getiteld Epistle 3, zijn de namen van de personages vervangen. De tekst gaat over Gertie Femond, in plaats van Gordon Freeman. Het verhaal lijkt grotendeels te gaan over de Borealis, een Aperture Science-schip dat in Half-Life 2 had moeten zitten en aanwezig was in bèta's, maar uiteindelijk werd geschrapt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-11-2018 • 13:47

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Ik heb er serieus een hard hoofd in dat Half Life 3 ooit nog uit gaat komen. Valve lijkt er in ieder geval niet hard aan te trekken. Ze mogen ook wel een keer met Left 4 Dead 3 komen, of een nieuwe Portal. Maar goed, het lijkt wel alsof ze gamedevelopment op een heel laag pitje hebben gezet.

Half Life 1 overigens nooit gespeeld. Deeltje 2 wel en dat was écht een pareltje.
Ik kan je de mod Black Mesa van harte aanraden! Gebouwd op de Source engine en is een moderne interpretatie van Half Life 1. Ze zijn alleen nog steeds bezig om de Xen levels af te ronden, maar ook zonder is het een genot om te spelen :*) .
@AerodynamiX en @LocoRoco Ja die heb ik ook al voorbij zien komen inderdaad, dus misschien toch maar eens proberen. Heb het origineel heel even gespeeld maar anno 2018, zonder roze bril, is het echt een zware pil om te slikken :+
Black Mesa is echt een heel goede natuurgetrouwe remaster van HL1. Zal je niet teleurstellen!
Ik heb HL rond 2000 gespeeld toen het nog vers was maar ook nu nog vind ik het een bijzonder speelbare shooter. De gameplay staat nog steeds als een huis en ik vind het level design en de art direction nog steeds van dermate hoog niveau dat ik er geen enkele moeite mee heb om door de lage polygon count, low-res textures en simpele lighting effects heen te kijken. Het spel is echt een goed voorbeeld van een klassieker die de tand des tijds goed doorstaan heeft.
Volgt Black Mesa exacht HL1 verhaal ? Nog meer, zijn het exact dezelfde levels ?

Toen ik jong was wel gespeeld maar helaas niet uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door Wux op 19 november 2018 14:18]

Ja, de verhaal structuur en levels zijn exact hetzelfde.

Zie hier een vergelijking met het origineel: https://www.youtube.com/watch?v=VDL138ZXFIA
Yep, het is echt een remake van HL1, geen re-imagining. Her en der wijkt het natuurlijk wel af omdat het een compleet andere engine met compleet andere mogelijkheden is. Ook zijn er wat dingen uitgewerkt die tijdens HL1 nog niet mogelijk waren, maar het is wel 'echt' HL1.
Weet nog goed dat ik heerlijk aan het genieten was van Black Mesa, tot dat het opeens klaar was op het moment dat ik dacht dat de Xen levels zouden beginnen. Een flinke domper maar was m'n eigen schuld om mezelf niet goed in te lezen in de mod... |:(
Xen komt (ooit) de ontwikkelaars zijn hard bezig om de Xen levels te bouwen. Geef nog niet op 🙂
Ik denk het ook niet, Valve kan niet tot 3 tellen (HL2, L4D2, TF2, Portal 2 etc).

Bovendien levert Steam teveel op.
Denk dat Valve heel goed kan tellen, maar andere prioriteiten heeft. Het geld zit jammer genoeg voor Valve niet meer in het ontwikkelen van games. De echte melkkoe voor Valve zijn Steam en de ingame aankopen uit CS GO, Dota 2 en TF2. Hier verdient men zo veel geld mee, dat het helemaal niet nodig is om een nieuwe game uit te geven.

Daarnaast zijn we er uiteindelijk zelf schuld aan. Men speelt de games nog massaal en maakt goed gebruik van de ingame aankopen. Als ontwikkelaar ben je toch dom om veel geld te investeren wanneer dat helemaal niet nodig is.
Maar het wordt natuurlijk wel steeds minder, hoe oud is CS:GO inmiddels? Spelersaantallen zullen enkel nog maar afnemen.

En het draait toch niet alleen maar om geld? Je wilt toch ook je trouwe fans weleens een pleziertje doen ook al is dat dan niet direct de meest winstgevende optie?

Nu zit ik trouwens ook niet te wachten op een HL3 of L4D3 met microtransacties waar je zelf niet meer kunt modden.
Ze kunnen inderdaad heel goed geld tellen.
Valve telt meer de groene dingetjes met dollartekens waar ze minder voor hoeven te doen. ;)
Dan zou ik deze heel snel spelen als ik jouw was! :P
Naar mijn mening vele malen beter dan deel 2 al was deel 2 natuurlijk ook een heel sterk deel. Deel 3 zal er inderdaad gewoon nooit meer gaan komen.

In de tijd dat het uitkwam legde het de lat voor first person shooters zo hoog dat er eigenlijk lang geen directe concurrent was. Er was toen wel het succesvolle Unreal Tournament, maar deze game had natuurlijk geen single player verhaal.

De vele mods dat HL naar voren bracht was uiteraard ook wat deze game uiteindelijk zo populair maakte (Counter-Strike, Day of Defeat, Team Fortress).
En al die mods waren sterker dan de stand alone versies van nu :'(
Unreal Tournament ('99) was initieel een multiplayer uitbreiding van z'n voorganger Unreal ('98) dewelke een beperkte multiplayer modus had. Uiteindelijk is UT99 dan standalone uitgebracht. Qua story legde Unreal de lat al hoog, HL1 deed daar nog enkele meters bij.
Ik zou deeltje 1 zeker overwegen, misschien is Black Mesa wel iets voor je

https://www.blackmesasource.com/
Toevallig vandaag de Xen trailer: https://www.youtube.com/watch?v=TAIJich73NY

Is dus nog steeds niet af na al die jaren...
Xen wordt in het algemeen ook beschouwd als het minst interessante en afgeraffelde gedeelte van Half-Life. Ik hoop echt dat Crowbar Collective wat creatieve vrijheden heeft toegepast om Xen weer interessanter te maken qua gameplay (zeker in vergelijking met de rest van Black Mesa), want de plaatjes zijn zeker mooi in de trailer . . .
Niks 'toevallig' aan, in de omschrijving staat letterlijk: ter ere van het 20 jarig bestaan van HL. :9
Toch bedankt voor de link!
Nou joepie, een trailer. Maar goed, beter dan niks misschien ;)

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 19 november 2018 15:13]

Eens, maar voor mij een 'joepie' daar ik niet wist dat het nog in ontwikkeling was.
Nog eventjes geduld. Volgens de makers van Black Mesa staat Xen voor Q2 2019 gepland.
Ik wacht nog steeds geduldig af, en ga het 100% spelen zodra het echt af is dus inclusief Xen!
Ook wel van plan ja. Gelijk HL2 + EPS erachter aan. Jammer dat er geen HL3 is om de marathon compleet te maken
Er komt een VR exclusive uit begin volgend jaar dat zich tussen HL1 en 2 zal bevinden...
Heb je source voor dit? Lijkt me wel wat!
https://www.geek.com/tech...f-life-this-time-1760472/

heb nog een bron, maar kan ik niets meer over zeggen.

[Reactie gewijzigd door Nees op 19 november 2018 14:45]

HL1 ook nooit gespeeld, deeltje 2 wel...

"We don't go to ravenholm" zal me altijd bijblijven...
Als Valve het niet doet dan word Epistile 3 gewoon door de community gemaakt. Project Borealis is een community game in de Unreal 4 engine die het verhaal van Laidlaw in de game wil stoppen (en mss krijgen ze van Laidlaw zelf nog stiekem hulp)
Ik meen te herinneren dat Gaben ooit eens heeft gezegd dat de verwachtingen voor HL3 enorm hoog zijn. Te hoog zelfs. Zie maar naar Duke Nukem Forever.
Half-Life is één van de meest herkenbare titels in de gaming wereld, 20 jaar na de eerstgeborene.
Ze zullen hoe dan ook nog een keer een deel 3 uitbrengen. Maar elke halflife was op zijn beurt baanbrekend vernieuwend. Ik denk dat we nog niet op dat punt zijn gekomen waarop de techniek vergenoeg is voor een nieuw deel.
Half-Life 2 was destijds zeer vernieuwend omdat elementen zoals water er ongekend goed uitzagen, terwijl de game zelfs op mid-range PC's vrij soepel kon draaien.

Gelet op recente ontwikkelingen in de 3D wereld, lijkt me de link naar HalfLife VR dus best mogelijk. Ergens siert het ze wel dat ze de eer aan zichzelf hebben gehouden, en niet die titel wanhopig zijn gaan melken, maar ervoor hebben gekozen om het steamplatform te lanceren, en daar te gaan melken.

Hier is het antwoord van de Gabester: https://www.youtube.com/watch?v=Jt0w9YP_wZ0

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 19 november 2018 16:51]

Alles waar 3 achter moet komen te staan weigeren ze te maken helaas. ;(
Ja nou. Halo is ook gestopt met de nummertjes en CS heeft ook geen nummertje gehad. Ze kunnen het ook gewoon Half Life Borealis ipv Half Life 3 noemen.
Ik ben jaloers op je! Dat gevoel aan het begin van "surface tension" gebied, dat kan je maar 1x beleven. Dat was zo extreem goed gedaan. Lijkt een beetje op de originele Deus Ex wanneer je de gevangenis ontsnapt.

//edit, net nagekeken op YT. Het was niet begin van surface tension, maar blijft wel een goed stuk. Zal niks spoileren.

[Reactie gewijzigd door Loev op 19 november 2018 15:44]

Wat is het verschil tussen Black Mesa en HL:Source?
Black Mesa is een remake mod gemaakt door fans in hun eigen vrijwillige tijd met graphics van de Source Engine waar ze al 14 jaar over doen, inmiddels een betaalde mod geworden met goedkeuring van VALVe.
HL: Source een conversie van de originele HL naar Source door VALVe zelf gedaan maar deze bracht alleen nieuwe physics en wat mooiere licht effecten, de textures waren nagenoeg precies nog hetzelfde (een luie versie zeg maar).

[Reactie gewijzigd door s0kkie op 19 november 2018 15:58]

God, dat brengt me weer even flink terug in de tijd. Ik vond hem zelfs spooky soms. Hopelijk komt Halflife 3 snel uit :)
Hopelijk komt Halflife 3 snel uit :)
Na 10 jaar wachten heb ik de hoop opgegeven.
Valve verdiend veel geld met steam, het uitbrengen van een game uit eigen studio levert ze aanzienlijk minder op dus ik gok dat daarom de prioriteit daar voor enorm laag is. Daarnaast zouden de verwachtingen van HL3 zo ontzettend hoog liggen dat het wel echt het meest perfecte pareltje ooit ever in the history of humanity moet zijn, dus wat dat betreft is het ook nog eens een risico voor het aanzien van valve om de game uberhaupt uit te brengen, en als een game zo perfect moet zijn dan verdienen ze er waarschijnlijk helemaal niets meer aan.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom Valve een hekel heeft aan 3. Tenzij ze het echt zwaar verkloten kunnen ze bakken met geld binnen harken met een Left4Dead 3, Portal 3, Half Life 2 Ep.3 en Half life 3.
Omdat ze de verwachtingen nooit waar kunnen maken waarschijnlijk.
nee, nu niet meer omdat het zo lang duurt.
Omdat ze weten dat bij het grote gros van de games een nummertje 3 meestal tegenvalt.
Half Life 2 heb ik grijs gespeeld, wat een toffe game was dat! Weet nog goed dat je uitstapte uit de metro in level 1... Black Mesa is dus eigenlijk Half Life 1 met de Source engine van 2? Dan ga ik die zeker nog spelen!
Ja zeker Black Mesa begon als een gratis mod waarin ze gewoon HL1 op Source hebben nagemaakt. Inmiddels is het wel een betaalde mod geworden met goedkeuring van VALVe, maar helaas is het nog niet het volledige HL1 geworden (alleen Xen ontbreekt nog).
Maar het is wel echt een remake. Buiten het porten naar source hebben ze ook de modellen veel indrukwekkender gemaakt.

Er was al een half 1 port maar source van valve zelf maar die stelde niet zo veel voor.
Moet je echt doen. Ik heb HL1 gespeeld toen hij uitkwam in 98 en het gevoel van Black Mesa was imho bijna net zo pakkend
Half life was de eerste met volledig hardware gegenereerde beelden ?,
daarom alleen al is het een bijzondere game, geschiedenis.
Doel je op D3D danwel OpenGL gerenderd in plaats van via software? Dan is Quake 1 uit 1996 eerder, dat was meen ik de eerste game die die zich die titel kan toe-eigenen.
Quake heeft ook software rendering, daar staat quake engine weer bekend om,
dat was de eerste game die volledig 3D was dat je poppetjes van achter en zijkant kan bekijken,
dat allemaal in DOS, zonder videokaart hardware.

[Reactie gewijzigd door Coder op 19 november 2018 15:16]

Ah, je hebt gelijk, ik verwar de 1e 'echte' 3D game met de 1e volledig in hardware gerenderde game.
man wat een spel was dat zeg! Het was ook gewoon superspannend. In elke hoek kon zo'n crabby zitten waar ik keer op keer kippenvel van kreeg en echt als een kip zonder kop met de crowbar om me heen ging zwaaien. Ook die flashbacks naar de alienwereld, man wat spannend! Al die geluiden man man wat gaaf. Er waren zoveel dingen die nog nooit eerder mogelijk waren....
Welcome to the Black Mesa research facility. Het kriebelt gelijk weer. _/-\o_
Nou! Ik heb letterlijk lopen gillen toen zo'n ding op mijn hoofd sprong.
En dat intro tot en met wanneer het spel echtbegint, oh daar houd ik zo van. Opbouw, spanning, perfecte setting en story.
"Good morning and welcome to the Black Mesa Transit System..."
Ahhh, sweet memories! O+
Nog altijd de meest memorabele game opening ooit. Niet één andere game opening staat me nog zo bij.
Eigenlijk te gek dat 20 jaar oude AI in games als HF veel slimmer en beter was dan in hedendaagse games. Stiekem hoop ik dat HF3 er nooit meer komt, zodat ik alleen maar goede herinneringen aan de titel overhoud.
De 'AI' gaat nog veel verder dan veel mensen denken, bekijk de filmpjes op dit Youtube kanaal maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=1tvz0WVaQGg

Zaken als reuk, kuddegedrag, etc, vrij onzichtbaar als je het spel gewoon speelt, maar als je verder kijkt hebben ze hier echt veel aandacht aan besteed.
Man wat heb ik daar ontelbare uren aan besteed! Misschien tijd voor de zoveelste replay? :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True