Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Half-Life-mod Black Mesa krijgt in lente van 2019 hoofdstuk over Xen

Op de dag dat het originele Half-Life twintig jaar oud is, hebben de makers van de Black Mesa-mod een nieuwe trailer uitgebracht. Deze beslaat de alienwereld Xen, die nog geen onderdeel is van deze remake van Half-Life. Het Xen-hoofdstuk moet in het tweede kwartaal van 2019 uitkomen.

De makers van de Black Mesa-modificatie laten in de nieuwe trailer beelden zien van de aliendimensie Xen. Het team achter de mod meldt dat het doel is om het hoofdstuk over Xen ergens in het tweede kwartaal van 2019 uit te brengen, al is nog niet duidelijk wanneer de release precies volgt.

De ontwikkelaars melden dat deze releaseperiode het mogelijk maakt om alles stabiel, vloeiend en leuk te maken. Ze zeggen dat ze tevreden zijn over de staat waarin het ontwerp van Xen zich nu bevindt. Vrijwel alles zou al naar behoren werken. Het hoofdstuk over Xen zal in totaal ongeveer 6 uur in beslag nemen.

De levels en ontwerpen voor Xen zijn grotendeels nieuw materiaal en dus niet enkel een simpele grafische remaster van de wereld uit Half-Life. Dat hebben ze waarschijnlijk mede gedaan, omdat het Xen-gedeelte uit Half-Life over het algemeen wordt beschouwd als het minste gedeelte uit het origineel. In december laten de mod-makers meer van Xen zien, inclusief meer details over de graphics en de wijzigingen bij npc's.

Nu Half-Life twintig jaar oud is en Half-Life 2 ook al een leeftijd van veertien jaar heeft, is het spelen van de Black Mesa-mod een van de weinige manieren om het eindeloze wachten op Half-Life 3 wat dragelijker te maken. De mod, die in 2015 uitkwam als Steam Early Access-titel, beslaat in de huidige vorm al zo'n tien uur en is in feite een veel beter uitziende remake van het origineel, op basis van de Source-engine.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-11-2018 • 18:28

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Ik hoop echt dat het team erachter Xen leuk en interessant heeft weten te maken dan hetgeen wat in het origineel te vinden was. Ik zou het eeuwig zonde vinden van alle moeite die ze erin hebben gepropt, als ze (net als Valve toen in de jaren '90) dat deel van de game maar hebben lopen af te raffelen. Het zou Black Mesa ook niet waardig zijn, om na zo'n goeie ervaring zo'n slechte nasmaak te geven . . .
Nu Half-Life twintig jaar oud is en Half-Life 2 ook al een leeftijd van veertien jaar heeft, is het spelen van de Black Mesa-mod een van de weinige manieren om het eindeloze wachten op Half-Life 3 wat dragelijker te maken.
Half-Life 3 komt niet, punt. Genoeg geluld over 'wachten' op iets wat iedereen al weet dat het er nooit komt. Het wordt na 10 jaar tijd om de welbekende knuppel in dat hok te gaan gooien door aan te kondigen dat Half-Life dood is, met een mooi artikel erachter over de hoogte en diepte punten van de serie. Het zou een heel mooi einde van een tijdperk zijn, het tijdperk Half-Life . . .
Voordeel blijft dat ze erkennen dat de oorspronkelijke Xen hoofdstukken bagger waren en juist daarom er zo lang over doen. Ze hebben inmiddels jaren in deze chapters zitten en zelfs delen van de engine aangevuld en herschreven zodat ze bijvoorbeeld betere verlichting hebben voor deze hoofdstukken. Ik verwacht dan ook absoluut niet dat ze het nu na al die jaren aan moeite last minute gaan afraffelen. Als er iets mis gaat verwacht ik eerder opnieuw een jaar uitstel dan een afgeraffelde release.
Met HL3 kan veel geld verdiend worden, m.i. wacht Valve op het juiste moment.
Valve verdient belachelijk veel geld aan Steam. Dit is ook de reden dat HL3 er niet gekomen is en nooit zal komen. Het is voor Valve nutteloos om nog games te maken.
Klopt maar Valve heeft eerder dit jaar aangegeven dat ze op dit moment de zaakjes inorde hebben en zich weer meer kunnen focussen op games, wellicht (hopelijk!) horen we snel meer.

https://www.pcgamer.com/w...n-games-again-says-valve/
Dat denk ik ook. HL3 wordt bijna gegarandeerd n van de bestverkochte PC-games ooit, mits het kwalitatief een beetje ok wordt. Valve zou gek zijn om het niet uit te brengen.
Toch knap dat het team het heeft volgehouden, en na 14 jaar het project ook gaat afronden.

Ik was er bij, eind 2004, toe een groepje enthousiastelingen zich samenpakte voor de remake. Ik ging het chapter Lambda Core doen... helaas hadden studie en real life andere plannen, ik haakte ergens in 2006 alweer af. Mijn werk is volledig overgedaan, er zit niets meer in van mijn hand. Toch nog steeds een klein beetje trots, ik heb geholpen de bal af te trappen :)
Voor de mensen die deze remake niet kennen en een fan zijn van HL, een must om aan te schaffen. In het begin was deze remake gratis, maar later (terecht!) hebben ze er een bedrag aan gekoppeld. (Via Kinguin 14,60 euro)

Een zeer mooie remake, waarin ik al veel uurtjes heb gestoken. Ik hoop dat er uiteindelijk mensen zijn die zelf met HL3 gaan beginnen. (Link)

Edit:
Leuke trailer doc over HL1: Link
HL 20 year later: Link

[Reactie gewijzigd door TFZ61 op 19 november 2018 19:24]

Met Kinguin en dergelijke sites doe je alleen de developers waarschijnlijk geen plezier.

Hier een uiteenzetting van waarom. Spoiler: de keys worden gekocht met gestolen creditcardgegevens.
https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 19 november 2018 20:03]

Dat is onzin, NIET alle keys worden gekocht met gestolen creditcard gegevens.

1. Humble Bundle
2. Keys in discount op Steam/Andere aanbieders
3. Keys die zelf vrij gegeven worden door Developers voor b.v Polen (Met VPN kopen en herdoorverkopen).

Die bangmakerij moet eens ophouden, heb nog nooit problemen met die keys gehad.

https://lockesjourney.wor...uin-and-grey-market-keys/

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 november 2018 10:14]

Nee, natuurlijk niet alle keys. Daarom zei ik ook dat je ze daar waarschijnlijk geen plezier mee doet. Maar goed, haarkloverij, dit. Doet me denken aan 'not all men...'

Verder kan je inderdaad HB keys vinden op dergelijke sites, maar is bijvoorbeeld BFV al langsgekomen op Humble dan? Want het staat wel voor de laagste prijs op G2A. En die gaat alleen maar verder dalen.

Punt 2, ja, dat kan.

Als je met punt 3 regionale prijsverschillen bedoelt, daar valt maar zoveel mee te winnen, aangezien keys alsnog gelimiteerd zijn tot een werelddeel. Maar dat is nog steeds niet de bedoeling.

En nee, natuurlijk heb jij geen problemen gehad met die keys. Duh. De problemen zijn voor de ontwikkelaars, uitgevers en online-shop-uitbaters waar betaald wordt met gestolen CC-info. Uitgevers zien er juist zo veel mogelijk van af om de consument te benadelen in dit proces, uit angst voor negatieve publiciteit. Link.

G2A en dergelijken hebben altijd de laagste prijzen. Niks bangmakerij, daar zit gewoon een reden achter.

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 20 november 2018 19:22]

Ik zie trouwens vooral bewijs dat er op G2A gehandeld wordt met keys verkregen met valse / gestolen creditcardgegevens minder over Kinquin op dat gebied. Jouw link geeft dat ook niet aan.
Verder al is een deel van de keys met gestolen credit cards verkregen gaat dat niet op voor alle keys.

Een deel van de keys is simpelweg uit regio's waar het spel goedkoper is dit noem ik legitiem.
Keys die tijdens een Sale opgekocht zijn en later doorverkocht, Ook legitiem.
Keys uit game bundels zoals humblebundle en indiegala.
Of in bepaalde gevallen ook gewoon keys rechtstreeks van de developer.

Ik heb verder geen cijfers over de aandelen maar ik kan me niet indenken dat met de grootte van dit soort sites de bulk creditcardfraude is.

Ja als je development wil sponsoren zeker niet de beste optie maar op gebied van overhead kan het best wel eens zijn dat retail slechter is voor de devs per geldeenheid.

Hier is best een redelijke writeup over dit onderwerp:
https://lockesjourney.wor...uin-and-grey-market-keys/
Maken ze dit geheel vrijwillig?
Je bedoelt gratis? De zon gaat niet voor niks op he? Black Mesa source kost ook voor hun tijd/geld en dat je er voor moet betalen lijkt mij meer dan normaal.
Het begon anders wel als een hobby en passie voor het origineel ;)
Dat ze er zo goed in waren mogen ze er nu geld voor vragen (en verdiend ook).
Maar het heeft ze wel enorm veel tijd gekost van hun eigen leven, daarom duurt het nu ook inmiddels al 14 jaar om te maken.
Black mesa kost momenteel, 17,99.
Maar is vaak met korting te vinden. ( of via een key reseller)
Het begon als gratis, vrijwillig project, maar het is al enkele jaren een commercieel product op Steam, nadat Valve daar toestemming tot had gegeven. Uiteraard het grootste compliment wat het BMS team had kunnen krijgen, maar Valve verdient er ook dus wat aan ;)
https://www.youtube.com/watch?v=5ejNGN66Xq8

Half life met de unreal engine 4 ziet er nog stukken beter uit
Ze blijven bezig :P. Valve heeft natuurlijk ook een eigen engine, Source 2 is minstens zo mooi.
Smaken verschillen dan laten we maar zeggen. Waar de Source engine er goed uitzag tijdens de release van HL2 ziet het er vandaag niet uit vergeleken met de Unreal of Frostbite engine (IMO).
Even halen dan. 7 of 8 euro is wel een leuke prijs. Als ik dat kan vinden. En dan in 2019 hoppa spelen en dan Half life 2: Update. <3 Hl2, Ep1 en Ep2 al 100%. _/-\o_
Mooi :)
En daarna misschien tijd voor Blue Shift of Opposing Force remake? :9~
Ziet er erg gaaf uit, Black Mesa was ook ( weer ) erg tof.
Ik vind het toch bijzonder dat ze al zo lang bezig zijn met het laatste hoofdstuk.
Dat hebben ze waarschijnlijk mede gedaan, omdat het Xen-gedeelte uit Half-Life over het algemeen wordt beschouwd als het minste gedeelte uit het origineel. In december laten de mod-makers meer van Xen zien, inclusief meer details over de graphics en de wijzigingen bij npc's.
Black Mesa is een volledige remake, re-imagination eigenlijk. Alles is vanaf de grond opgebouwd, incl concept art. Oud materiaal gebruiken, anders dan het globale leveldesign, is nooit een factor geweest in de overwegingen.

Black Mesa kwam overigens in 2012 al uit, en was een van de eerste spellen die door Greenlight heen kwam. 2015 was de commerciele release.

[Reactie gewijzigd door jaquesparblue op 19 november 2018 18:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True