Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 186 reacties

Valve viert op woensdag zijn twintigste verjaardag. Op 24 augustus 1996 werd het bedrijf achter gameklassiekers zoals Half-Life, de Source-engine en het Steam-platform opgericht. Valve viert de verjaardag geheel in stilte en ook zonder Half-Life 3 aan te kondigen.

Valve werd opgericht door Gabe Newell en hij is tot vandaag de dag nog het gezicht van het softwarebedrijf. Nadat hij voortijdig de universiteit verliet, werkte hij eerst dertien jaar voor Microsoft aan de ontwikkeling van Windows. Het eerste wapenfeit van Valve was Half-Life, de inmiddels legendarische fps die in 1998 verscheen. In 1999 volgde Team Fortress Classic en in het jaar 2000 kwam Counter-Strike uit. Team Fortress en Counter-Strike leven nog altijd voort in moderne varianten, maar een nieuwe Half-Life-game is sinds HL2-uitbreiding Episode 2 uit 2007 niet verschenen.

Al bijna negen jaar lang wacht de volledige gamewereld met smart op de aankondiging van Half-Life 3. Fans van de serie grijpen iedere hint of verwijzing naar een mogelijke release aan om zo hard mogelijk 'Half-Life 3 Confirmed' te roepen. Deze inmiddels ook legendarische woorden gaan al sinds 2007 het internet over. De teleurstelling is bij de fans dan ook groot dat Valve het vandaag ook tijdens zijn twintigste verjaardag nalaat om de game aan te kondigen.

Valve begon als gameontwikkelaar, maar is ook de oprichter van het Steam-platform, dat in september 2003 uitkwam en inmiddels meer dan honderd miljoen gamers bedient. Het platform staat mede bekend om zijn terugkerende Steam Sales; een periode waarin veel gamers maar al te graag hun portemonnee of creditcard trekken om Gabe Newell te overspoelen met vele dollars in ruil voor goedkope spelletjes.

Gabe Newell

Gabe Newell, omgeven door fikse kortingen tijdens de Steam Sale

Sinds DOTA 2 in 2013 uitkwam, heeft Valve geen nieuwe games meer uitgebracht. Het bedrijf lijkt zich te concentreren op Steam en poogt ook consolegamers zich te bekeren tot de pc-master-race door het uitbrengen van Steam Machines met het bijbehorende SteamOS en eigen controller. Hoewel de games en diensten van Valve in het verleden direct omgezet werden in grote successen, heeft het bedrijf met zijn Steam Machines tot dusver nog geen potten kunnen breken.

Half-Life 1-documentValve lijkt de verjaardag zelf geen aandacht te geven, maar website ValveTime heeft wel iets leuks in petto voor Half-Life-fans. Ter ere van de twintigste verjaardag zijn een aantal documenten met betrekking tot de ontwikkeling van HL1 gepubliceerd. Een document van Marc Laidlaw beschrijft een alternatief scenario voor het einde van de game; daarin zou Gordon Freeman teleporteren naar de aarde, na het verslaan van de Nihilanth. Vervolgens zou de protagonist G-Man ontmoeten, die een koffer en daarmee ook een portal opent naar een andere wereld. De speler zou in de portal kunnen stappen, of het aanbod kunnen afwijzen, waarna de G-Man de koffer dicht zou doen en zou verdwijnen. Als de speler voor die laatste optie zou kiezen, zou deze verslonden worden door aliens.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (186)

Volgens mij is de belangrijkste driver achter HL2 ook nooit HL2 op zichzelf geweest, maar is de belangrijkste driver altijd de (toekomst bestendige) engine geweest. Uiteraard kun je een leuk zakcentje verdienen aan HL2 verkoop en is het een mooie showcase, maar je kan natuurlijk veel meer verdienen aan de games die gebruik maken van deze engine (oa. DLC's, Episodes, Portal, Counter strike, etc).

Volgens mij is op dit moment de engine nog redelijk van deze tijd en is er niet echt een grote vraag naar een verbeterde engine. De vorige engine ging ook bijna 15 jaar mee, dus deze kan waarschijnlijk ook nog wel even door. Ook de overgang naar de nieuwe engine ging best moeizaam voor bijvoorbeeld het CS spelende publiek.

Kortom; De nieuwe HL3 engine zal nog wel even op zich laten wachten. De komst van nieuwe technologien zoals VR zijn misschien een driver om snel(ler) een nieuwe engine te leveren, maar voor mijn gevoel staat dit momenteel nog iets te veel in de kinderschoenen.
Naast het ontwikkelen van de engine, was het ook de drijvende kracht achter het toenmalige Steam. Half-Life 2 was een van de eerste games op het platform. Ik herinner me nog goed de vele kwaaie gamers omdat de game niet op het verwachtte tijdstip werd vrijgegeven op Steam.

En natuurlijk de hack rondom de source van HL 2. Ook een 'belangrijke' mijlpaal in de geschiedenis van Valve.
http://arstechnica.com/ga...hack-into-valves-servers/

[Reactie gewijzigd door Muncher op 25 augustus 2016 23:24]

Ik denk dat HL3 bewaard wordt om in te zetten als reddingsmiddel.
Als Valve ooit failliet dreigt te gaan dan kunnen ze de naam HL3 verkopen en er genoeg voor krijgen om een hoop problemen op te lossen.
Andersom kan het ook zijn dat Valve ooit nog de naam HL3 inzet als ze een revolutionaire nieuwe techniek hebben die zo anders is dat ze de wereld moeten overtuigen dat het de moeite waard is, bv iets met een 3d-bril ofzo.
Tenslotte kunnen ze HL3 nog inzetten om de Steammachines een flinke boost te geven. Als HL3 alleen op SteamOS zou uitkomen dan zou dat voor een hoop mensen een reden zijn om het OS eens te proberen of zelfs zo'n apparaat te kopen. Misschien dat ze zo de kritieke massa kunnen bereiken die nodig is.
Het grote probleem van SteamOS is/was dat het voor zijn tijd was. Toen ze kwamen met SteamOS en SteamMachines heb ik altijd het idee gehad dat eerder was om Microsoft en Windows 8 te tarten dan dat het echt serieuze stap was. Microsoft denk aan ons want anders gaan we over naar Linux, was de boodschap.

De reden waarom, is heel simple, destijds was Windows het enige OS welke fatsoenlijke lowlevel (DirectX) API's had en daarom ook enige OS welke geschikt was voor gaming. macOS en Linux hebben her en der wat ondersteuning voor standaarden maar het is niet echt je van het en kan zeker niet mee met de behoeftes van moderne engines.

Er waren destijds dus zeer weinig tot eigenlijk helemaal geen games en al helemaal geen AAA games beschikaar. Dankzij Steam Play, nieuwere engines en nog een paar andere dingen is daar onderhand wel verandering in gekomen maar dan nog is de performance van Mac en Linux games nog altijd niet te vergelijken met DirectX spellen.

Daar gaat met Vulkan zeker verandering in komen en pas dan zal iets als SteamOS en Steam Machines echt klaar zijn voor het grote publiek.
Het grote probleem van SteamOS is/was dat het voor zijn tijd was. Toen ze kwamen met SteamOS en SteamMachines heb ik altijd het idee gehad dat eerder was om Microsoft en Windows 8 te tarten dan dat het echt serieuze stap was. Microsoft denk aan ons want anders gaan we over naar Linux, was de boodschap.

De reden waarom, is heel simple, destijds was Windows het enige OS welke fatsoenlijke lowlevel (DirectX) API's had en daarom ook enige OS welke geschikt was voor gaming. macOS en Linux hebben her en der wat ondersteuning voor standaarden maar het is niet echt je van het en kan zeker niet mee met de behoeftes van moderne engines.
Ik denk ook dat Microsoft indirect een grote rol heeft gespeeld en dan met name de appstore, dat is een directe concurrent voor Steam. Als MS de nieuwe Windows-versie en appstore net zo zou dichttimmeren als Apple doet met iOS dan zou dat het einde zijn van Steam. Valve zou worden teruggebracht tot een van de vele softwarehuizen in de appstore.
Dat zou niet alleen een financiele strop zijn maar het ook moeilijker maken om te experimenteren met technieken als 3D-brillen, het streamen van games, consoles en al het andere waarbij je controle wil hebben over de hele stack.

Valve moest dus wel nadenken over een toekomst waarin MS geen welwillende partner is maar een machtige concurrent. Steam voor MacOS was er al, maar dat OS heeft fundamenteel hetzelfde probleem: het is eigendom van een ander bedrijf waar Valve geen enkele controle over heeft. Android is ook nog een optie (en waarempel, opeens was er de HTC Vive) maar dan heb je weer met Google te maken. Valve heeft het dus gewoon allemaal gedaan. Dat kost een paar miljoen maar dat kunnen ze wel missen en het geeft een hoop opties en een sterkere onderhandelingspositie.
Half Life 3 zal ook niet meer komen, dit past niet meer binnen het business model van micro-transacties. Kijk maar naar CS-GO en de miljarden die erin omgaan over wapen textures, of de hoedjes uit TF2. Nee een singleplayerspel zie ik voor Valve geen toekomst meer in.
Vergeet niet dat er ook nog heel veel 'senior' gamers zijn zoals ik: veertigers. Gamers van het eerste uur, opgegroeid met Wolfenstein 3D en de eerste versie van Doom. Van die Tweakers die nog aan hun 80486 zaten te knutselen en op een XT zaten te klooien om CGA spelletjes toch te draaien op hun Hercules gloeidoos.

Die mensen hebben geld en zijn dol op een goeie ouwe 1st person shooter. Daar is echt nog wel geld te verdienen.
Ik denk dat jij overschat welk deel van de markt onder deze categorie valt.
De grootste groep gamers zijn dertigers (zie bijvoorbeeld http://www.statista.com/s...-game-players-since-2010/)

Onderschat ons niet ;)
En die spelen nu Pokmon ;)
Ahoyou.
Begonnen op 80286
Ik denk dat dat behoorlijk meevalt, vergis je niet in de dertigers / veertigers die de early adopters zijn van het gamen. Vaak zijn ze meer van het hardcore gamen ipv DLC en casual gaming. Ze hebben minder tijd, maar meer geld.
met alles heb je gelijk maar de managers richten zich meer op de jeugd daar valt meer geld te verdienen ondanks dat ze minder geld hebben.
En ze geven meer uit dan mensen van 30 of 40 en 50 jaar oud terwijl deze doelgroep meer te besteden hebben.

Mensen van middelbare leeftijd kopen soms dingen voor hun kinderen.
En ja inderdaad iedreen zit te wachten op een nieuwe half life 3, waarom?
Omdat het een hele goede reeks van spellen is en was toedertijd top of the range.
Ik ben zelf ook over de 40.
En dat het allemaal op steam loopt vind ik allemaal maar iets minder.
Als jeje login kwijt bent of je weet het niet meer dan moet je een nieuw account aanmaken en dat is met zoveel namen of al bestaande accounts niet zo simpel.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 24 augustus 2016 23:09]

Jouw eenmalige donatie voor een shooter weegt niet op tegen de jeugd die gemakkelijk dat bedrag per 1-2 maanden neerlegt voor DLC, virtuele hoedjes en pixelbikini's voor hun karakters.
Denk ook aan het enorme bedrag 120 mil nu) dat Star Citizen heeft opgehaald. Dit is grotendeels opgebracht door pledges van 'oudere' gamers. Er is zeker wel een markt voor een goede game zonder poespas. Ik sta vooraan in de rij, met m'n HL2 pre-order shirt. :9
Moet wel eerst mn pc flink upgraden haha. Zit er ook in voor 150 totaal.
Monkehs !
20 miljoen verkopen van een spel van 50,- op steam is zeker geen kattenpis, ook niet voor valve.......
Daar hoef je echt geen 40+ voor te zijn hoor ;)

Nog geen 30 en deed ik ook. Toch ben ik ook niet meer zo enthousiast over dit soort spellen, vaak z gemoderniseerd dat er niks meer nostalgisch terug te vinden is. (Tomb Raider bv)
Tomb Raider had een frisse wind nodig. Die games draaide alleen nog maar op nostalgie. De nieuwe Tomb Raider is ook heel goed ontvangen bij gamers en critics. De sales daarvan kwamen langzaam op gang maar uiteindelijk toch miljoenen keer verkocht door goede ervaringen en reviews.

http://fotos.subefotos.co...0eeec96b1f8aa7c38e17o.jpg
Ik ook en ik ben zo pissig op dat klotevalve. Ik wil gewoon hl3... (stampt als kleuter)...

Ik had ook een XT trouwens... en een commodore64 :P
486 sx op 16 mhz daarna een dx2 op 66 mhz met een heel erg grote harde schijf van 40 mb, was toen der tijd een top systeem en met natuurlijk svga monitor.
40 MB harddisk in een 486 ?
Onze 286 XT uit 1989 had al een 40 MB harddisk, de 486's bij ons thuis hadden minstens 210 MB harddisk. Bedoel je niet 400 MB ?
Prutsers, wij hadden 1GB icm een aparte controller in een 486SX
Ik denk het ook ja!

Mijn eerste 286 kocht ik met een 20MB HDD. De verkoper snapte niet dat ik geen 40MB HDD kocht. (vond het te duur) Mocht ik van gedachten veranderen, mocht ik binnen een week mijn 20 voor een 40MB omruilen (uiteraard met bijbetaling) Inderdaad.. binnen een week omgewisseld voor een 40MB schijf! :)

Tja.... tijden veranderen :) Zelf nog de originele Duke Nukem 1 en 2 op (gele) diskettes liggen

maar goed, nu OT:
Ik hoop echt dat er ooit nog een HL3 uit gaat komen, in mijn ogen een van de beste series ooit. Maar de game industrie is niet meer de idealistische wereld waarin een game ontwikkelaar het voor een game doet, het is een miljarden bedrijf geworden. (denk wel dat met HL3 een enorme omzet gerealiseerd kan worden)
Het probleem is dat Valve gewoon continu een stroom van geld wil zien zoals ze hebben met counterstrike en talloze andere games met ingame transacties. Bij een singleplayer spel is het moeilijker om zon stroom op gang te houden omdat je alleen tegen de computer speelt en er dus niet echt een reden is om betere dingen te kopen.
Elke persoon van 8 jaar tot 99 jaar gaat half-life 3 kopen. Dus daar hoeven ze zich echt niet druk om te maken
Vanaf 8 jaar?! Goede opvoeding.
Ik zou 2-3 jaar zeggen.
Check. Tandy versie van Civ 1 draaien op VGA monochrome (XT bak) ;)
hehe.. Castle Adventure op een 10 MHz 286 !
Of Alley Cat...
Echt uuuuuren op stuk geslagen :D

Ik weet nog hoe het ooit voor mij begon, dat PC gaming :P
Ik ben van '75 en wacht met net zoveel enthousiasme op PSVR als toen op een 3dfx kaart :D. Dat is begonnen toen er een IBM in huis kwam met GWbasic, gevolgd door een XT turbo met een 4 kleuren CGA monitor en een 20MB schijf die zo groot was dat hij niet in de behuizing paste (was ook inzetbaar als wapen, want je kon er iemand dood mee gooien) - lol, dus ja half-life 3 - laat maar komen, des noods koop ik er een htc vive voor bij ;-)

[Reactie gewijzigd door lowlandsrouter op 24 augustus 2016 18:44]

ja ik nog een ibm pc gehad met een Pentium 3 op 500 mhz en een gigabite harddisk waar het systeem op stond.ik had wat geheugen bij elkaar geschraapt ik geloof dat er 1 gb inzat en een onboard videokaart doorgelust (extern) op een voodoo 2 met 12 mb videogeheugen.
Dit alles liep toen met een modern os namelijk windows xp.
En ut99 draaide daar goed op.

Heb nu nog een ibm kast liggen met een extended atx moederbord van ibm met daarop twee xeon processors elk 3,5 ghz.
Ik had hem gekocht alleen vanwege de kast.moederbord reeds al eruit gesloopt in die ibm kast gaat mijn toekomstig systeem nieuw moederbord hd en geheugen en nieuwe videokaart.
Maar nu effe ontopic:ik hoop dat die hl3 nog uit moet komen was best vet spel.
Goede oude tijden lag op mijn lippen, maar ik leef toch echt liever in het heden en waarschijnlijk nog liever in de toekomst; lol

[Reactie gewijzigd door lowlandsrouter op 25 augustus 2016 23:22]

Ik sloopte ooit bijna onze pentium 166 (mmx!) door keihard tegen alle windows adviezen in 3dfx drivers te installeren, in de hoop dan ook 3d spellen kon doen... Ik kon na dit feest de hele boel opnieuw installeren... zo leer je met pc's omgaan... windowns 95 ftw.... sowieso een hoop aan te verkloten.
Je wacht enthousiast op een PSVR headset zonder games en zonder full room tracking?
Zelfs Oculus is een grapje vergelen met de Vive.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 24 augustus 2016 21:54]

Ik stel voor dat je je wat beter inleest op PSVR.
Hahaha - ok; je hebt een punt; die de bal kaatst heh :), ik weet dat de vive zich niet zo comfortabel draagt als de PSVR en dat het screendooreffect erger is dan op PSVR. Desalniettemin vind ik Vive zeker een optie in de toekomst. Die set geniet in ieder geval de voorkeur boven oculus!

Kwa software ga ik bij launch voor

Battlezone VR,
Rush of blood VR,
VR worlds,
Hustle Kings VR
PoolNation VR
DriveClub VR

en Resident Evil VR als ie arriveert

[Reactie gewijzigd door lowlandsrouter op 25 augustus 2016 23:20]

Yep, maar dat zijn alleen kleine games geen games op PC zoals:

Witcher 3 VR
GTA 5 VR
Fallout 4 VR (officieel)
Doom VR (officieel)
Project Cars VR (officieel)
Elite Dangerous (officieel)

Bijna elke third person of first person game valt makkelijk te modden naar VR.
Op Steam is het aantal games voor HTC Vive al 412

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 26 augustus 2016 01:07]

DriveClub, Battlezone (Best of VR E3 en gamescom) en Res.Evil 7 zou ik geen kleine games noemen. Vive heeft natuurlijk een voorsprong.

Pool en Snooker kun je dan wel als een casual game zien, maar het is wel wat ik het meeste speel.

Elite dangerous is denk ik een kwestie van tijd voor die game naar PSVR komt en Doom VR zie ik ook nog wel komen als NEO er is.

Project cars is niet mijn ding, ik vind het echt een gedrocht van een spel (van achter door Ai aangereden worden - fijn)

Wat ik wel echt ga missen bij psvr is een see thru camera aan de voorkant, zoals vive die heeft.

[Reactie gewijzigd door lowlandsrouter op 26 augustus 2016 13:58]

Ik vind juist het hele 'full room tracking' een gimmick. Ja ik heb me vele uren met de Vive vermaakt, dus ik heb een fatsoenlijke impressie van de mogelijkheden. Echter zie ik gewoon niet in hoe je met die techniek serieus kan gamen. Je hebt een beperkte bewegingsvrijheid, je hebt altijd obstakels (je gaat niet voor elke game sessie de boel verschuiven), het is alleen leuk voor de tech demo's die nu beschikbaar zijn.

Wie weet kom ik erop terug, maar voor nu zie ik het praktische nut nog niet.
je gaat niet voor elke game sessie de boel verschuiven
Waarom niet?

Ik ken iemand die een HTC Vive heeft en dat wel elke keer doet, even de spullen aan de kant en gaan gamen, hij heeft zelfs een Game-PC gemaakt in kleine koffer formaat met handvat, zo dat hij hem makkelijk kan tillen en snel neergezet heeft.

Ik zit er ook aan te denken, en dan doe ik wieltjes onder mijn banken en kan ik ze zo aan de kant rollen.

Dat full room tracking vind ik juist geen gimmick, het maakt het VEEL echter.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 augustus 2016 15:23]

Daarom geef ik het ook in de 'ik' vorm. Blijft toch wat persoonlijk.
Ben het wel helemaal met je eens dat het een andere beleving geeft, ik had op een gegeven moment geen idee meer waar ik stond.

Maar voor echte games, ik zou me geen games kunnen voorstellen waar ik het nuttig voor zou vinden.
HL3 gaat echt nog wel komen, script ligt allang klaar.
Er is al vaker bewust/onbewust bewijs uitgelekt en verwijzingen naar Source2 engines etc.
L4D3, Portal3 en HL3 gaan ingezet worden als Valve ooit een keer een grote fout maakt waardoor ze gebruikers verliezen of als appeltje voor de dorst.
Was de schrijver/bedenker van HL1 &2 niet bij Valve vertrokken?

Mocht HL3 er wel komen dan is het sowieso gedoomed tegen te vallen omdat de verwachtingen dan zoooo hoog zijn. Oude HL spelers verwachten dezelfde impact die HL1&2 destijds hadden, maar dat is niet haalbaar denk ik, hooguit door HL3 in VR uit te brengen.
Dat dacht ik dus ook. Misschien is het wel hun mega project. Ik bedoel wanneer je Valve zegt denk je meteen aan CS en HL. Ze hebben zo iets van, we brengen geen spel uit die onze naam ten schande gaat maken.

Had eerlijk gezecht gehoopt dat ze met HL3 even de gameindustrie zouden laten zien hoe een VR game gemaakt hoort te worden. beeld je eens voor city 17 of hoe het ook heet, in VR en dan nog super realistisch met de combines die door een mistige stad lopen. whoaaa
Of als Valve-VR helemaal klaar is voor gebruik met een Valve headset, op een Valve/Steam machine. Dn is het tijd voor HL3.
Op het moment dat het zo slecht gaat dat je een reddingsboei nodig hebt, heb je geen tijd meer om de ontwikkeling op te starten, en een otnwikkeld spel op de plank laten liggen zorgt er alleen maar voor dat het spel razendsnel verouderd.
Niets dat crowdfunding niet kan fixen. Die zien gewoon HL3 staan en dumpen hun portefueille leeg.
Dat ze er een coop spel vanmaken dan ;) Daar kan je perfect micro-transacties toevoegen. (Kijk maar naar Warframe bv)
Met al die miljarden van CS-GO kunnen ze toch een up-to-date Half Life versie maken. Of een nieuwe CS.
Voor een up to date HL1 versie kan je Black Mesa downloaden ;)
HL3 met coop, wat zou dat bevredigend zijn zeg!
Portal 2 was anders een groot succes, en zo lang geleden is dat nou ook weer niet.
Ik heb mij in ieder geval goed vermaakt met Portal 2 (wel vrij kort), maar dat is ondertussen ook alweer 5 jaar geleden.
Probeer ook eens de portal workshops, alswel portal 2 'Mel stories'.
Die is (deels) gemaakt door een tweaker en zeker de moeite waard
Dat Valve het qua business model niet hoeft te doen mag duidelijk zijn. Ik heb ergens een keer gelezen dat ze 400 miljoen jaarlijks (edit: per maand) verdienen aan Dota, Team Fortress en Counter strike. Tel hier nog de 30% van alle 3rd party sales bij op....

Denk dat Half Life 3 enkel Valve maar schade kan aanrichten. De hype is zo groot en kunnen ze ooit aan die verwachting voldoen. Er gaan ook de geruchten dat de haat die over Bioware heenkomen na Mass Effect 3 Valve heeft doen inzien dat ze waarschijnlijk nooit de verwachting waar kunnen maken en het risico lopen Valve te schaden.

Tuurlijk hoop ik dat er ooit een HL3 komt, maar of het de verwachtingen waar kan maken betwijfel ik.

[Reactie gewijzigd door Superkanjo op 24 augustus 2016 17:33]

Mass Effect 3 heeft toch helemaal niet zo veel haat opgeroepen? Ik vond het een prima game en een waardig onderdeel van de serie. Het enige deel dat echt kritiek kreeg was het einde en dat was meer dan terecht, het was echt zo'n afgeraffeld 'Oh shit het geld is op!' einde. Dat was prima te voorkomen geweest. Wat meer verschil in de eindes en wat langere cinematics en klaar.

Overigens vond ik HL1 niet bijzonder (en vooral zeer irritant met die platform jumplevels), HL2 als echte shooter met goed verhaal en goede graphics vond ik wel geweldig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 augustus 2016 17:52]

Gaben heeft ook verteld dat de druk en verwachtingen zodanig hoog zijn, dat ze er nooit aan zullen kunnen voldoen.

Kijk maar naar Duken Nukem Forever.
Das bs, DN4 faalde door mismanagment en development hell. Valve kan beter dan dat. En zolang je zelf geen hype creert zal het publiek ook bij een iets mindere sequel goed reageren. Je hebt het geld, ontwikkel het spel in het geheim en maak het pasnwereldkundig bij release.
Toch heeft/had de hele Half Life serie iets magisch.

HL1 was voor mij toentertijd de eerste stap naar een game-PC. Ik had het spel, maar geen PC die het aankon.
Daarna heb ik alles rond gespeeld, meerdere malen, tot Portal 2 aan toe. Ook de remake van HL1 heb ik gespeeld, kan 'm iedereen aanraden (helaas zit Xen er niet in).
Op de X360 heb ik de Orange Box, voor de PC nog de originele Bonus Pack (HL1 + CS + OppForce + Blueshift).

Ik begrijp ook dat de nieuwe generatie gamers niets heeft met de serie. Ik zie dan ook helaas geen HL3 in de toekomst...

[Reactie gewijzigd door Kars op 24 augustus 2016 15:49]

Er is zeker nog wel een markt voor en gelukkig worden er ook nog dat soort spellen gemaakt waarbij je n fee betaalt en dan het spel gewoon kan spelen zonder poespas (gta v of rollercoaster tycoon world bijvoorbeeld) en ja ze kunnen misschien betaalde dlc's bevatten, maar zijn vaak alleen van cosmetische aard.

Het probleem met Half-Life 3 is dat Valve maar mijn weten heeft aangegeven dat er nooit een Half-Life 3 zal komen en tbh denk ik dat dat voor het bedrijf een slimme zet is. Hoeveel sequels op spellen worden wel niet gezien als grote flop? Kijk de reacties maar eens op de laatste assassins creed games of ieder ander spel wat uitgemolken wordt, en wordt het niet uitgemolken dan heb je nog de kans dat een langverwachte game waar gamers al tientallen jaren op hebben zitten wachten uitdraaien tot een flop.

Een aantal voorbeelden van langverwachte games die flopten of zeer slechte reviews krijgen zijn:
- Simcity 2013, deze is zelfs zo hard geflopt dat de studio het spel na de eerste uitbreiding (die al vrij snel kwam) gecancelled heeft.
- Rollercoaster Tycoon World, dit spel zit zelfs nog in de early access, maar ook dit spel heeft al zoveel kritiek te verduren gehad dat veel mensen het nu links laten liggen of wachten op alternatieven als planet coaster.
- Diablo III, inmiddels is het spel een beetje bijgetrokken van alle negativiteit, maar de lancering van dit spel was alles behalve wat de mensen ervan hadden verwacht en tot op de dag van vandaag vinden veel mensen de eerdere delen beter.
- World of Warcraft, dit zijn dan geen langverwachte releases, maar laat prima zien hoe sequels of expansions de hele beleving bij mensen kunnen aantasten. (Niet voor niks dat de private server Nostalrius, waar alleen de originele wow gespeeld kon worden, zo populair was)
- Final Fantasy XIII en XIV, deze spellen deden totaal niet wat mensen hadden verwacht en het is zover gekomen dat Square Enix FFXIV opnieuw heeft uitgebracht met als toevoegsel Reborn.

Natuurlijk zijn er veel meer spellen die een prachtige franchise om zeep helpen (Command & Conquer hoor je nooit meer wat van) en eigenlijk geldt dit vaak ook voor films die geen deel uitmaken van een mini-serie of trilogie, het tweede en de daaropvolgende delen zijn vaak minder.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle games/films slecht zijn of dat alle sequels/prequels slecht zijn, maar het geeft wel een signaal dat ontwikkelaars met iets heel goeds moeten komen willen ze aan de verwachtingen kunnen voldoen en ik denk dat het voor Valve een slimmere keuze is om het zo te laten. Mensen hebben nu namelijk het gevoel van wow wat een bazenspel was dat zeg, wat zou ik daar graag een deel 3 van zien. Als Valve een slechte versie uitbrengt (of een versie die niet aan de verwachtingen voldoet, wat in 2016 al snel zo is omdat de eisen nu eenmaal hoger liggen) dan zal iedereen teleurgesteld zijn en het gevoel dat mensen bij Half-Life hadden zal langzaam aan verdwijnen.
Dit en ik denk dat de rest van valve die games ontwikkeld bezig is met VR.
Natuurlijk komt het er wel. Je moet de legende hoog houden en te grote tussenpozen helpt daar niet bij. Ik verwacht dat HL3 er komt zodra een nieuwe engine gewenst is en de hardware daar ook het maximale uit kan halen, eerder niet.
Miljarden die omgaan in micro transactions is overdreven; 1 miljard is 1000 miljoen he... Misschien dat de totale omzet van Valve dankzij Steam die kant op gaat, mede dankzij de verkopen van 3rd party games etc, maar echt niet door de verkoop via micro transactions alleen. ;)

Daarnaast zijn er echt wel voldoende fans die HL3 maar wat graag zouden willen spelen, je ziet op het internet immers ook geregeld posts voorbij komen in de trant van 'HL3 (not) confirmed', zo ook de titel van deze post, bijvoorbeeld. Zelfde geld voor een Portal 3, bijvoorbeeld.
Dat is toch gewoon het einde van Half Life en niet een alternatief einde?
Op de eerste zinnen na, e.e.a. speelt zich in het spel af in een karretje van het railway system uit Black Mesa.
Niet helemaal, je teleporteerd meerdere keren (moest het ook even terugkijken)
https://www.youtube.com/watch?v=WBYs8pBIQrM
Het kwam mij ook heel bekend voor!
Blijft jammer. Half-Life was episch en HL2 was zo mogelijk nog gaver. Heel veel uurtjes plezier aan gehad en enkele maanden geleden nog eens uitgespeeld. Genieten!

En sja, als ze die lijn weten voort te zetten dan wordt HL3 helemaal gaaf... maar dat betekent wel dat de lat idioot hoog ligt... Of ze daaraan durven te beginnen...?
De lat ligt erg hoog, maar het verhaal, de kwaliteit van het verhaal, de omgeving waar het zich in afspeeld. dit zijn allemaal ERG sterke punten van HL en die moeten ze niet aanpassen. Wil je de mensen overtreffen ? Dan bouwen ze heel city 17 tot in de details. De gebouwen moeten 100den meters hoog worden en je moet ze ook effectief kunnen betreden tot een bepaald grens natuurlijk. even een nieuwe physics engine bouwen zodat alles kapot kan als nooit tevoren. en natuurlijk een hele mooie render engine die de objects(voornamelijk metaal achtige) erg, maar dan ook erg mooi kan uitbeelden :).

Gpu power gaat hard vooruit, waar blijven de game engines die weer grote stappen vooruit maken!
open gooien al die settings, view distance van 10km, met wind en alle mikmak wat je maar kan bedenken. dan heb je wel de aandacht die je wilt hebben met dit spel.

Niet te vergeten, VR.

Edit: VR.

[Reactie gewijzigd door killergrave op 24 augustus 2016 17:01]

Verhaal verhaal.., js vrij simpel en nietszeggend. Portaal aliens mysterieus figuur blabla. Onsamenhangend en nu weten ze niet hoe verder. Het was vooral de sfeer die t m deed. Fantastisch. Grootschalig en deel van een team waarbij je wel alles zelf mag opknappen uiteraard ; Wel heel vreemd dat na dat episode geneuzel alles kapotgezwegen wordt. Inmiddels is het echt te lang geleden,
Het gene ik het meest jammer vind is dat de al mysterieuze verhaallijn zo op deze manier nooit volledig zal worden. Episode 2 eindigde op een gigantische cliffhanger maar omdat episode 3 er nooit is gekomen hebben nooit het vervolg gezien.
Dat HL3 niet komt daar zou ik misschien nog wel mee kunnen leven, maar inderdaad, waar blijft dat vervolg op eps.2 :(
Het zou Valve sieren om iets zeggen dat betrekking heeft op Half Life 3, zeker vandaag. Al is het maar een kleine teaser in de vorm van een plaatje ofzo. Maar inmiddels heeft deze game nu al een goddelijke status dus kan bijna alleen maar tegenvallen.

Steam is overigens wel de reden dat ik drastisch minder ben gaan downloaden. Zeker tijdens de sales wil ik nog wel eens wat games kopen die me normaal net niet het geld waard zijn. Laat ook goed zien dat je met een goed en eenvoudig te gebruiken platform hl ver kan komen. Alleen jammer dat EA/Ubisoft dat succes ook zien en alles zelf willen doen. Gevolg is dat je tig accounts moet hebben en tig clients om een paar games te kunnen spelen. En Origin en uPlay werken naar mijn mening niet zo prettig als Steam.
Het lijkt me geen goed idee om de sleutels van PC gaming aan n bedrijf te geven. PC wordt steeds minder open zo.
De sleutel aan n bedrijf geven lijkt me ook een slecht idee, maar ik weet of ik het een slechter idee vind dan al die exclusiviteits-bullshit die we nu hebben. Ik wil het verkopen dus buiten mij mag niemand het verkopen! Iets met kansen spreiden ofzo? Heb dat nooit echt begrepen, behalve dat ze er meer geld uit halen. Toch jammer dat geld altijd de beslissende factor blijft.
Tja, waarschijnlijk is Steam gewoon te lucratief voor ze gebleken om daarnaast ook nog verder te werken aan een titel die eigenlijk nooit de hype meer waar kan maken.

Maar toch....

Ergens is er nog dat sprankje hoop dat ie opeens in de Store staat, zonder aankondiging, trailer of nieuwsbericht. Gewoon opeens op de Store page. Het internet zou gek worden. :9~
Eerlijk gezegd lijkt dat me nog de beste manier om HL3 uit te brengen ook. Niets van te voren aankondigen, dat veroorzaakt alleen maar (nog) meer hype waar een spel als HL3 al genoeg van heeft. Gewoon plots uitbrengen op Steam of ergens op een conferentie een aankondiging doen die ze afsluiten met "It's out on Steam, now".

(Ik wil geloven)
Inmiddels kunnen ze beter geen vervolg maken. De hype omheen is zo groot dat ze het niet waar kunnen maken. Half-life 2 Episode 2 was 2007 gereleased. Bijna 10 jaar geleden. Ik was op dat moment 15 en vond echt dat half life iets magisch had. Het was na medal of honor, mijn tweede game die ik had gespeeld en pas na 5 jaar had uitgespeeld (had het lang uitgesteld). Maar inmiddels de kinderen die toen 5 waren en nu 15 zijn... maken deel uit van een grote doelgroep gamers (en waar ook de inkomsten vandaan komen).

Als ze nu half life 3 releasen... gaan ze shitload of kritiek krijgen omdat de 15 jarige van nu mee zal gaan in de hype (welke ze niet begrijpen) en vervolgens teleurgesteld zullen zijn. Of ze zouden half life 3 zo maken dat het wel de 15 jarige gamer van nu aantrekt... en daarmee de core gamers teleurgesteld zullen zijn. Hoe dan ook zullen mensen teleurgesteld zijn.

Ik verwacht zelf dat ze ook klaar zijn met maken van games als steam voldoende inkomsten brengt. Maar goed, waarmee zou je hardware-sales een boost kunnen geven? Door juist exclusieve games aan te bieden (waarin half life 3 wel enorm aan zou kunnen bijdragen). Doen console fabrikanten ook (microsoft met Halo, en sony met uncharted).

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 24 augustus 2016 15:47]

Deze reactie hadden de mensen die het origineel spel (zoals ik), HL1, ook. Ze dachten zoveel jaar (6jaar uiteindelijk) na HL1, dat kan niet goed zijn, ze gaan nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen/hype. enz. Het verhaal gaat niet even goed zijn, de gfx gaan minder goed zijn (in vergelijking met die tijd), minder revolutionair, minder emoties,...

Wat deden ze? Ze deden het zelfs nog beter, ze verrasten iedereen met een verhaal dat super was, graphics die toen (2004) zalig goed waren, een engine dat subliem en makkelijk te gebruiken was voor mods, veel emoties (zie maar als bepaalde characters stierven enz hoeveel commotie), scary gedeeltes (ravenholm dude wat was dat de eerste keer in het donker), levendige gedeeltes met de robot (Dog),...

Daarna besloten ze om het verhaal in episodes uit te brengen. Dit is in het begin goed gelopen (ik vond beide episodes zeer vermakelijk n grafische upgrades met elke episode), maar na episode 2 is het plots opgehouden. Zware teleurstelling van de community.
Ze hadden dan nog een aantal oude mods (niet vergeten in het verhaal in het artikel, CS was origineel niet van Valve, dit was een mod samen met DoD en TF dacht ik) die ze uitbrachten onder de noemer 2 (TF2, CS:S, DoD:S) waar ik uren aan gespendeerd heb. Vooral de nieuwe tf en DoD waren heel leuk, de CS:S vond ik nog altijd onderdoen aan de originele CS 1.6 die ik nu zelfs nog af en toe speel... Wie kent er nog de CS servers met warcraft mods haha, nostalgie.. DoD met de Kar,...

Hopelijk kunnen ze mij weer verrassen met een nieuw deel, hopelijk want zelfs ik begin langzaam maar zeker te twijfelen... DoD, TF, HL Deathmatch, HL zijn de games waar ik tot nu toe het meeste tijd ingestoken heb van allemaal (in het totaal).
Grote kans dat indien HL3 gemaakt wordt, dit een prestige project is. Dat zou de enige logische verklaring zijn waarom er zo lang aan gewerkt zou worden. Natuurlijk zou het dan gebruikt worden om hun andere producten (Steam, SteamOS, Vive, etc.) een boost te geven, maar niet om een hele 'cheesy' game te maken die erop gericht is om de massa markt aan te trekken la Call of Duty.

Maar het zou absurd zijn als Valve zo lang aan een enkele game zou werken om hem vervolgens als cash cow te gebruiken, dan is zo'n lange development cyclus gewoon simpelweg niet interessant.
Dan ga je er vanuit dat ze er wel aan aan het werken zijn. Als ze gewoon jarenlang er niks aan gedaan hebben (wat mij eigenlijk het waarschijnlijkst lijkt) dan zou het best kunnen.
Eerlijk gezegd zouden ze van mij niet super revolutionair hoeven te zijn, als het verhaal maar goed afgerond wordt want ze hebben ons echt gewoon laten hangen.

Aan de andere kant duurt het nou ondertussen al zolang dat het me langzaam maar zeker ook minder uitmaakt. Een beetje net als Nowhere Man of andere series die lang geleden op een cliffhanger gecancelled zijn, vond ik destijds erg maar ik zit nu echt niet meer te wachten dat iemand de serie vervolgt en de cliffhanger afrondt hoor...
Hier ligt nou juist het probleem. "Jaren werken aan een game". Waarom? Omdat tegen de tijd dat de game uitkomt de engine die gebruikt is waarschijnlijk al flink verouderd is dan wel niet volledig obsolete gemaakt. Heel veel MMO ontwikkelaars hebben hier last van en het is heel moeilijk en tijdrovend om een game te herschrijven voor een nieuwe engine. (World of Warcraft is bijv weinig veranderd ten opzichte vh begin qua graphics behalve dan dat het opgepoetst is). Het is het waarschijnlijk niet waard voor valve om dit project te starten, de ontwikkeltijd is te lang en te duur, wanneer het te lang duurt is de game al verouderd en bovenal er zijn zoveel goede spellen op de markt (ja zelfs spellen die veel beter zijn dan half-life 2) dat het moeilijk wordt om hun spel er tussen op de markt te zetten. Daarbij komt nog dat het inmiddels zo lang geleden is dat je eigenlijk alleen de oudere doelgroep ermee aantrekt en dat je in principe de jongere doelgroep er volledig mee overslaat. (Als je HL nog nooit gespeeld hebt dan is het eigenlijk niet de moeite waard om met een later deel te starten, en de jeugd van tegenwoordig lopen toch alleen om pc graphics te mauwen dat de originele delen niet gespeeld gaan worden, want "dat ziet er niet uit") in principe geldt dit ook voor de Warcraft franchise, waarbij de basis gelegd wordt bij de RTS games, wil je het verhaal kennen dan zul je deze eerst moeten spelen of je zult boeken moeten lezen, maar ook hier geldt warcraft 1 en 2 zijn zo oud dat vrijwel alle mobiele games er nog beter uitzien en dus een reden voor veel mensen om het niet te spelen (en dus starten met WoW zonder enige kennis van het begin van het verhaal en dus ook het spel meteen een stuk minder interessant maken voor nieuwe spelers)
Ik denk dat je met goede exclusives wel heel veel mensen behoud. Ik denk bijvoorbeeld aan netflix. Iedereen flipte toen de deals stuk liepen met een aantal studio's maar man o man, wat een kwaliteit titels heeft netflix daarna ontwikkelt.
Steam heeft heel veel concurrentie juist, Origin, Uplay, Windows Store en noem het maar op. Dat de meeste gebruikers spellen kopen op steam wil niet zeggen dat steam nauwelijks concurrentie heeft. Heel veel EA spellen zijn bijv alleen via origin verkrijgbaar of Uplay bijv. Je kunt sommige spellen dan wel op steam krijgen, maar je bent dan alsnog verplicht Origin of Uplay er op te zetten voor die spellen.

En dat soort gameclients zijn niet de enige concurrenten die ze hebben. Wat dacht je van fysieke verkoop? Of verkoop via sites als g2a.com? Steam heeft nou eenmaal het grootste aanbod van spellen die niet door hun zijn ontwikkeld, waardoor het lijkt alsof die spellen alleen daar verkrijgbaar zijn, maar dat klopt natuurlijk niet. Er zijn heel veel gamers die bewust hun spellen niet kopen op steam (behalve tijdens de sale) puur om de reden dat steam duurder is dan de concurrentie (g2a.com, fysieke winkels of op de site van het spel zelf). Als je weet dat CoD op steam 60 kost en in de winkel 35 dan is voor veel mensen de keuze snel gemaakt.

Netflix daarintegen is geen bedrijf dat games aanbiedt, maar films en tv series en in tegenstelling tot steam, waar vrijwel alles duurder is, is bij Netflix nou juist alles goedkoper (flat fee per maand = unlimited kijken).
Als je goed gelezen had dan had je ook gezien dat origin alleen EA is, dat wil niet zeggen dat het geen concurrenten zijn. Dus de mediamarkt is geen concurrent van de BCC? Want ja de mediamarkt verkoopt ook veel meer producten die niet bij de BCC te verkrijgen zijn. Dat de meeste keys steamkeys zijn ben ik het niet met je eens. Want vrijwel ieder spel dat je fysiek koopt is GEEN steamkey. Spellen als GTA V zijn goedkoper op hun eigen website dan op steam en zo zijn er nog tal van andere voorbeelden. Steam is wel de grootste uiteraard, maar door te zeggen dat ze geen concurrentie hebben is hetzelfde als zeggen dat RTL 4 en SBS 6 geen concurrenten van elkaar zijn, want ja ze hebben een andere programmering. En er is ook een deel van de EA spellen op steam beschikbaar, denk je dan dat EA niet liever heeft dat je ze via Origin aanschaft, Zodat ze geen cent hoeven af te dragen aan Valve?

Dan zijn ios en android ook geen concurrenten he? Want ja android is de walmart van de smartphones of hoe moet ik dat dan zien? Of is ios de walmart vanwege zijn appstore?

Definitie: Concurrentie is de strijd tussen verschillende partijen om een doel te bereiken dat in principe slechts voor n partij is weggelegd. In een concurrentiestrijd is de winst van n partij meestal een verlies voor een ander.

En in alle gevallen willen ze dat je de spellen bij hun koopt (of bij EA of bij Uplay of bij Steam). Dat steam duidelijk als winnaar uit de bus komt lijkt me duidelijk, maar zegt nog altijd niet dat er geen concurrentie is.
Half Life 3 zou overhyped zijn en tegenvallen. Beter houden ze het zoals het is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True